Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Ensimmäistä kertaa kun autossa ei mitään "ylimääräistä" lämmitintä, vaan valmistajan oma sähköinen.

Eli Mersun apista (~10 eur / vuosi :P ), autosta ajastettuna tai kaukosäätimellä avaamalla lämppäri käyntiin. Yllättävän nopeasti lämpenee sisätilat ja sulaa ikkunat -20 pakkasillakin. Jos auto ei ole laturijohdossa niin 10% akun uhrauksella saa jo lämpimäksi (range näin pahimmilla pakkasilla n. 30km, eli -20km).

Moottoria ei tietenkään lämmitetä vaikka tuossa -10 asteen pakkasten jälkeen se lähtee päälle "väkisin" eikä suoraan sähköllä pääse etenemään kuin moottorin lämmettyä. Tiedä mikä logiikka kyseessä kun pienemmillä pakkasilla voi ajella akulla rauhassa... :rolleyeys:

MB E300de 2019 kyseessä, siis.
 
Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.

Jos oli vaikka joku -10 -15 astetta pakkasta, ei sen vaikutusta meinannut edes huomata vaikka antoi puoli tuntia huutaa. Lasit olivat edelleen täysin huurussa, auton sisällä oli edelleen pakkasta vaikka toki hieman lämpimämpi kuin jos ei käyttänyt, jne.

Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä, päätin ettei maksa vaivaa, pääasia että moottori ja öljy vähän lämpenee ja notkistuu pakkasaamuina lohkolämmittimellä. Ikkunat sitten kiltisti skrapasin samalla kun auto oli tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.

Sähköautollani en näkisi mitään järkeä tuollaisella erillisellä sisätilalämmittimellä (ellei sitten toimi paremmin tosiaan jossain kojelaudalla jalkatilan puolesta) koska auton oma etäohjattava esilämmitys sulattaa huurut tuulilasista max 10 minuutissa (5 min jo auttaa paljon) ja sisätila on jo kohtuu lämmin, vaikkei ehkä kuuma.

Kyseinen esilämmitys vie ehkä just sen 1% latauksesta (52 kWh akku), ja kuvittelisin että se myös samalla lämmittää akkua, ainakin sitä kautta että toki akun käyttäminen sitä hieman lämmittää, kuten myös lataaminen. Tosin tuota akun esilämmitystä ennen ajoon lähtöä en ole kokenut tärkeäksi, kai jotkut sähköautot rajoittavat tehoja jos akku on kylmä mutta en ole omassa ajossani huomannut tuollaista rajoitusta, kylmällä akulla lähden ajamaan ja kyllä auto suostuu menemään 126km/h lasissa ainakin siihen mennessä kun motarille asti pääsen. Akun esilämmitys ilman samanaikaista latausta syönee akusta enemmän energiaa kuin jos antaa vaan sen akun lämmetä ajon seurauksena, ainakin oman maalaisjärkeni mukaan.
Siirretty toisesta ketjusta.

Tuossa sinun sisätilalämmityskokemuksessa (oletettavasti Toyota Auris + Clas Ohlson 1 000 W) oli niin moni asia pielessä, ettei siitä voi yleistää etteikö sisätilanlämmitin helpottaisi todella monen autoilijan talvea.

1. Riittämätön lämmitysaika

Kirjoitit, että ei meinannut lämmetä, vaikka annoit pöhöttää puoli tuntia. Kyseisissä 10 - 15 asteen pakkasissa on tapana lämmittää jo moottorinkin takia noin 1,5 tuntia, eli kolminkertaisesti vs. sinun lämmitysaika.


2. Ilma suunnattu tehottomaan suuntaan

Kun asetit lämmittimen vapaasti lattialle (lautaa harkitsit korokkeeksi, muttet ilmeisesti laittanut), niin lämmitetty ilma ei ohjautunut esteettä auton yläosiin, jossa ikkunat ja tuulilasi sijaitsivat. Sen sijaan hukkasit lämpöenergiaa etuistuimen ja muiden auton alaosan rakenteiden lämmittämiseen. Lisäksi istuimesta kimpoava ilmavirta sai aikaan sen, että PTC alensi lämmittimen tehoa. Speksien mukaan Clasun 1 000 W:n antaa 1 050 W@-25 C. Sinulla lämmitin saattoi kehnon sijoituksen takia toimia vain 800 watin teholla.

Näin pitäisi asentaa, eli kylmiä sinisiä nuolia sisään ja lämpimiä punaisia nuolia ulos ohjattuna ylös, eikä rakenteita päin:
Screenshot_2024-10-05-11-11-05-97_a27b88515698e5a58d06d430da63049d.jpg



3. Suhteessa koriin alitehoinen lämmitin...

Defan kaksi pienintä mallia ovat 1 200 W ja 1 400 W. Minulla on Auriksessa tuo toiseksi pienin malli, eli 1 400 W. Clas Ohlsonin 1 000 W voisi sopia Aygoon, tai sitten leutoon talveen Yarikseen.


4. ...jonka tehosta katoaa vielä noin viidennes, kun PTC-vastus alentaa tehoa etuistuimesta takaisin kimpoavan lämpimän ilmavirran takia. Katso kohta kaksi.


Lopputuloksena kimmottelit enimmäkseen edestakaisin samaa pientä ilmamäärää lämmittimen ilmanoton ja etupenkin välillä. Aikaa käytit 0,5 h ja teho oli arviolta 0,8 kW, joten käytit lämmitykseen energiaa noin 0,4 kWh, ja sekin väärin suunnattuna kohti alempia rakenteita.

Minulla vastaava Auriksen lämmitys olisi tapahtunut noin 1,5 h * 1,3 kW = 1,95 kWh:n energialla, ja se olisi ollut suunnattuna esteettä auton yläkulmaan. Kuvassa on meikäläisen Auris ja DEFA 1,4 kW.
Screenshot_2024-10-05-11-10-35-97_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg



TLDR:
Ymmärrän, ettei sinun 0,4 kWh suunnattuna päin penkkiä paljon helpota talviautoilua, mutta minulla ja monella muulla todellakin helpottaa, koska vastaavassa tilanteessa noin 1,95 kWh olisi ohjautunut esteettä auton yläilmoihin. Viisinkertainen lämpöenergia ja vieläpä oikeaan suuntaan tekee eron.

Webasto ja sähköautojen lämppärit ovat tietysti huimasti nopeampia, mutta oikein mitoitettu ja suunnattu sisätilanlämmitinkin tekee talviautoilusta helppoa ja miellyttävää.
 
Diesel-Volvo lämpiää, milläs muullakaan, kuin polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä (Webasto). Kätevästi kännykästä etäkäyttäen. Heti kun silmät aukeaa aamulla, niin auto pöhisemään. Ei ole niin säännöllistä lähteminen, että tulisi ajastinta aseteltua. Vartti minimissään ja kovilla pakkasilla välillä pöhisee koko työmatkan.
 
@timppeli casessa tuossa yläpuolella on kyllä ollut esimerkki siitä, missä sisätilan lämppärin ei pitäisi olla.
Sinänsä etumatkustajan jalkatila on lämmitystehon puolesta yleensä hyväksyttävä paikka ja usein käytännön syistä sopivin.

Oleellinen asettelun virhe on väärä puhallussuunta. Edellä toki jo esitettiinkin, että lämmittimen asemointi ei ollut ainoa epäihanteellinen seikka.
 
Itse huomannu että jostain kummansyystä kun käyttää pressua autonpäällä. (lidlissä 15e)
niin auto kelillä kuin kelillä on just hyvä. Sen käyttöönotto vaatii kyllä ensin pienen opettelun, mutta takaluukkuu toimii ankkurina ja luukku kiinni ja sitten vaa vetää peileihin kiinni sekä etuovien väliin.
 
Pressua en suostu käyttämään ikinä. Sen lisäksi että se on ihan samanlaista tappelua kuin plugarien ja sähköautojen piuhojen kanssa vekslaaminen, se vielä lepattaessaan raapii auton naarmuille. Ei. Vaan. Pysty.
 
Pressua en suostu käyttämään ikinä. Sen lisäksi että se on ihan samanlaista tappelua kuin plugarien ja sähköautojen piuhojen kanssa vekslaaminen, se vielä lepattaessaan raapii auton naarmuille. Ei. Vaan. Pysty.
Ei kyllä milloinkaan auto ole niin puhdas että hennot naarmut kävisivät silmiin :) Sehän on juuri hyvä kun tuulessa lepattaa ja lunta tulee yön aikana myös, niin on kätevä lähteä ilman lumitöitä ja pressun päältä se lumiki lähtee hyvin, eikä tarvi pelätä että harjalla sitä naarmutan, kun siinä on kuitenkin kaikenmaan jäätäki pinnalla. Ainiin ja sitten se alijäätyny vesi.. voi pojat miten se pressu on pelastus silloin..
 
Viimeksi muokattu:
Pressua en ole käyttänyt vaikka pariin kertaan olen sellaisen hankkinut autoa varten. Syynä pelkästään homman työläys eli oma laiskuus. Tietysti muutenkin käyttäisin vain puhtaan auton päälle ja vain sopivassa talvisäässä. Tällöin peite vain vähentää vaurioita kun vältetään möykyksi jäätyminen ja jäänpoisto. Tosin taivasalla säilytettävä auto on vain esine, vaikka pyrinkin tavaroita huolellisesti käyttämään. Pyhäinjäännöksille tarvitaan ilmastoitu talli.
 
  • Tykkää
Reactions: MI7

Statistiikka

Viestiketjuista
254 854
Viestejä
4 432 396
Jäsenet
73 423
Uusin jäsen
DouppiKana420

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom