Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.
Jos oli vaikka joku -10 -15 astetta pakkasta, ei sen vaikutusta meinannut edes huomata vaikka antoi puoli tuntia huutaa. Lasit olivat edelleen täysin huurussa, auton sisällä oli edelleen pakkasta vaikka toki hieman lämpimämpi kuin jos ei käyttänyt, jne.
Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä, päätin ettei maksa vaivaa, pääasia että moottori ja öljy vähän lämpenee ja notkistuu pakkasaamuina lohkolämmittimellä. Ikkunat sitten kiltisti skrapasin samalla kun auto oli tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.
Sähköautollani en näkisi mitään järkeä tuollaisella erillisellä sisätilalämmittimellä (ellei sitten toimi paremmin tosiaan jossain kojelaudalla jalkatilan puolesta) koska auton oma etäohjattava esilämmitys sulattaa huurut tuulilasista max 10 minuutissa (5 min jo auttaa paljon) ja sisätila on jo kohtuu lämmin, vaikkei ehkä kuuma.
Kyseinen esilämmitys vie ehkä just sen 1% latauksesta (52 kWh akku), ja kuvittelisin että se myös samalla lämmittää akkua, ainakin sitä kautta että toki akun käyttäminen sitä hieman lämmittää, kuten myös lataaminen. Tosin tuota akun esilämmitystä ennen ajoon lähtöä en ole kokenut tärkeäksi, kai jotkut sähköautot rajoittavat tehoja jos akku on kylmä mutta en ole omassa ajossani huomannut tuollaista rajoitusta, kylmällä akulla lähden ajamaan ja kyllä auto suostuu menemään 126km/h lasissa ainakin siihen mennessä kun motarille asti pääsen. Akun esilämmitys ilman samanaikaista latausta syönee akusta enemmän energiaa kuin jos antaa vaan sen akun lämmetä ajon seurauksena, ainakin oman maalaisjärkeni mukaan.
Siirretty toisesta ketjusta.
Tuossa sinun sisätilalämmityskokemuksessa (oletettavasti Toyota Auris + Clas Ohlson 1 000 W) oli niin moni asia pielessä, ettei siitä voi yleistää etteikö sisätilanlämmitin helpottaisi todella monen autoilijan talvea.
1. Riittämätön lämmitysaika
Kirjoitit, että ei meinannut lämmetä, vaikka annoit pöhöttää puoli tuntia. Kyseisissä 10 - 15 asteen pakkasissa on tapana lämmittää jo moottorinkin takia noin 1,5 tuntia, eli kolminkertaisesti vs. sinun lämmitysaika.
2. Ilma suunnattu tehottomaan suuntaan
Kun asetit lämmittimen vapaasti lattialle (lautaa harkitsit korokkeeksi, muttet ilmeisesti laittanut), niin lämmitetty ilma ei ohjautunut esteettä auton yläosiin, jossa ikkunat ja tuulilasi sijaitsivat. Sen sijaan hukkasit lämpöenergiaa etuistuimen ja muiden auton alaosan rakenteiden lämmittämiseen. Lisäksi istuimesta kimpoava ilmavirta sai aikaan sen, että PTC alensi lämmittimen tehoa. Speksien mukaan Clasun 1 000 W:n antaa 1 050 W@-25 C. Sinulla lämmitin saattoi kehnon sijoituksen takia toimia vain 800 watin teholla.
Näin pitäisi asentaa, eli kylmiä sinisiä nuolia sisään ja lämpimiä punaisia nuolia ulos ohjattuna ylös, eikä rakenteita päin:
3. Suhteessa koriin alitehoinen lämmitin...
Defan kaksi pienintä mallia ovat 1 200 W ja 1 400 W. Minulla on Auriksessa tuo toiseksi pienin malli, eli 1 400 W. Clas Ohlsonin 1 000 W voisi sopia Aygoon, tai sitten leutoon talveen Yarikseen.
4. ...jonka tehosta katoaa vielä noin viidennes, kun PTC-vastus alentaa tehoa etuistuimesta takaisin kimpoavan lämpimän ilmavirran takia. Katso kohta kaksi.
Lopputuloksena kimmottelit enimmäkseen edestakaisin samaa pientä ilmamäärää lämmittimen ilmanoton ja etupenkin välillä. Aikaa käytit 0,5 h ja teho oli arviolta 0,8 kW, joten käytit lämmitykseen energiaa noin 0,4 kWh, ja sekin väärin suunnattuna kohti alempia rakenteita.
Minulla vastaava Auriksen lämmitys olisi tapahtunut noin 1,5 h * 1,3 kW = 1,95 kWh:n energialla, ja se olisi ollut suunnattuna esteettä auton yläkulmaan. Kuvassa on meikäläisen Auris ja DEFA 1,4 kW.
TLDR:
Ymmärrän, ettei sinun 0,4 kWh suunnattuna päin penkkiä paljon helpota talviautoilua, mutta minulla ja monella muulla todellakin helpottaa, koska vastaavassa tilanteessa noin 1,95 kWh olisi ohjautunut esteettä auton yläilmoihin. Viisinkertainen lämpöenergia ja vieläpä oikeaan suuntaan tekee eron.
Webasto ja sähköautojen lämppärit ovat tietysti huimasti nopeampia, mutta oikein mitoitettu ja suunnattu sisätilanlämmitinkin tekee talviautoilusta helppoa ja miellyttävää.