Henkka77
Tukijäsen
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 6 193
Akku irti ja sisälle lataukseen, tosin siinä menee aikaa useampi tunti.
Muuten joo mutta pelkkää naisväkeä paikalla ni no can do.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Akku irti ja sisälle lataukseen, tosin siinä menee aikaa useampi tunti.
Muuten joo mutta pelkkää naisväkeä paikalla ni no can do.
Akkua voisi yrittää lämmittää hiustenkuivaajalla, vaikka se nyt hölmöltä kuulostaakin. Taiteilee vaikka vanhasta styrox-kylmälaukun kannesta siihen akun päälle "lämpösuojan". Kanteen sopivaan kohtaan reikä ja siitä sitten kuumaa ilmaa akulle.
Tämä, tai vaikka jollain muulla pahvi/viltti patentilla. Katsoo vaan että hiustenkuivaaja saa vapaasti imuilmaa eikä kuivaimen ulostuo ole tukossa, ettei pala rikki. Joku 30 min lämmitystä voisi riittää jo että akku antaa paljon enemmän virtaa pihalle?
Ylläpitolaturia kannattaa käyttää aina kun voi. Kesät talvet. Akku tykkää. Jos et käytä, akkukauppias tykkää.Onpaha ny sit myös tuo CTEKin ylläpitolaturi jota pitänee alkaa käyttää kovemmilla pakkasilla useammin kun tuo Fordin oma akkuvahtijärjestelmä on ihan perseestä.
Eipä se kylmä akku lataannu eikä anna virtaa. Näillä keleillä pitäisi olla akkulämmitin tai lämmin talli.Jännä sinänsä tässä keississä että tiistaina vaimo ajeli muksujen kanssa 250km tonne anoppilaan, auto seisoi yön ja aamulla ei sitten mitään.
Nykyautot on kyllä perseestä kun sitä piilosähköä kuluu aina jonnekin vaikka auto olis näennäisesti sammutettu.
Toki mahdollista että 2 vuotta vanha AGM-Varta vaan kyykkäs, harvinaista mutta mahdollista.
Tämä nyt ei suoraan kerro ettei olisi ottanut varausta vastaan, sillä tuo kolmosvaihe on se varsinainen latausvaihe ja se jatkuu noin 80% varaustasolle asti, ja pakkasella varmaan ylikin. Nelosvaiheessa sitten viimeistellään lataus alenevalla virralla.kävi eilen hakemassa CTEKin 5A ylläpitolaturin mutta ei noussu yön aikana kolmospykälää korkeammalle joten akku ei kyllä ottanu latausta vastaan juuri ollenkaan.
Tämä nyt ei suoraan kerro ettei olisi ottanut varausta vastaan, sillä tuo kolmosvaihe on se varsinainen latausvaihe ja se jatkuu noin 80% varaustasolle asti, ja pakkasella varmaan ylikin. Nelosvaiheessa sitten viimeistellään lataus alenevalla virralla.
Kyseessä varmaan tämä laturi, tai joku vastaava, joten ohjekirjaa lukemalla selviää mitä nuo vaiheet tarkoittavat: MXS 5.0 EU-A
Akku irti ja sisälle lataukseen, tosin siinä menee aikaa useampi tunti.
Ei se nyt ihan näinkään mene. Mulla on autossa edelleen alkuperäinen, juuri 10 vuotta täyttänyt 80ah agm-akku. Hyvin lähtee edelleen käyntiin näilläkin keleillä. Ja auto ei todellakaan ole koko aikaa ajossa, vaan saattaa seistä useampiakin päiviä putkeen. Toki silloin kun ajetaan, niin ajetaan auto aina kunnolla lämpöiseksi. Talvikelillä on aina penkin- ja ratinlämmitin käytössä. Toki sekä start-stop, että älykäs latausjärjestelmä on koodattu pois käytöstä, jolloin akku ladataan aina 100%.Jos se akku on finaalissa, se ei ota enää virtaa vastaan. Nykyautoissa akku menee finaaliin kolmessa vuodessa, ellei autolla ajeta koko aika tai anneta lisähappea ylläpito/älylaturilla säännöllisesti. Joku viisaampi sanoi mulle, ettei ne ees nykyään lataa tyhjäkäynnillä, kun auto tarttee käynnissäkin paljon virtaa.
Noh, sinne on tulossa jo uus akku.
Ei voi hameväeltä vaatia liikaa tällä pakkasella, rahaa se ny vaa on ja onpaha sit taas uus akku vaikkei tuo entinenkää ollu vasta ku 2 vuotta vanha.
Onpaha ny sit myös tuo CTEKin ylläpitolaturi jota pitänee alkaa käyttää kovemmilla pakkasilla useammin kun tuo Fordin oma akkuvahtijärjestelmä on ihan perseestä.
Jos sulla on kymmenvuotias akku, ei taideta puhua nykyautosta. Ellet sitten ottanut vanhasta autosta akkua uuteen. EU taisi määrätä SIM-kortin pakolliseksi alkaen 2018 valmistettuihin. Ja muu avaimeton käynti yms. tauhka, mikä syö akkua ihan eri lailla kuin ennen. Oleellista on kuitenkin se, ajetaanko autolla liki päivittäin vai n. kerran viikossa.Ei se nyt ihan näinkään mene. Mulla on autossa edelleen alkuperäinen, juuri 10 vuotta täyttänyt 80ah agm-akku. Hyvin lähtee edelleen käyntiin näilläkin keleillä. Ja auto ei todellakaan ole koko aikaa ajossa, vaan saattaa seistä useampiakin päiviä putkeen. Toki silloin kun ajetaan, niin ajetaan auto aina kunnolla lämpöiseksi. Talvikelillä on aina penkin- ja ratinlämmitin käytössä. Toki sekä start-stop, että älykäs latausjärjestelmä on koodattu pois käytöstä, jolloin akku ladataan aina 100%.
EU taisi määrätä SIM-kortin pakolliseksi alkaen 2018 valmistettuihin.
Valitettavasti ei ole lisätietoa. Asia tuli esille viimeksi myyjän kanssa autokaupoilla. Muistikuvilla mennään.Olisiko tästä lisätietoa? Onko SIM-kortin sijainnille jokin standardi, eli sijaitseeko se aina esim. tietyn eletronisen ohjausyksikön yhteydessä? Millä perusteella voin selvittää onko vanhemmassa autossa SIM vai ei?
Ota pidemmällä kaapelilla jos haaroitin on konepellin alla enemmänkin koneen oikealla reunalla, jos on vasemmassa reunassa lyhempikin riittänee. Joku oli kuskin puolen jalkatilaankin tuonut sen kaapelin ja sisätilan lämppärin tulppapistokkeen askarrellut verhoilun alla vänkärin jaloista sinne.
Ei sinne päinkään. Tuo mainittu päivämäärä tarkoittaa uutta byroslavian hyväksymää automallia, ei valmistus- tai käyttöönottoajankohtaa. Ei minullakaan ole 2019 romussa eCallia.Jos sulla on vanhempi auto kuin 2018 eikä ole mitään etähallintaa, tuskin siinä on SIM-korttiakaan. Jos on uudempi auto, EU-säädösten mukaan vähintään eCall on löydyttävä.
Parasta noiden uusien paskojen kanssa on tuo autoon meneminen. Ai että kun on -34 pakkasta ja lompsit autolle ja napsautat ovet auki. Ekaksi aktivoidaan 72kpl ohjausbokseja, sytytetään 50w edestä sisävaloja ja tämän lisäksi luonnollisesti ajovalot + takavalot. Tåssä kohtaa yhtään laiskempi akku jo kyykkää, puhumattakaan mitä vielä aktivoidaan kun lyö virran päälle ja alkaa starttailemaan.
Noissa vanhoissa puikuloissa saa sisävalot pimeäksi, radiot ja puhaltimet jne pois ja tarpeeksi vanhoissa ei edes syty ajovalot kun pistää virrat päälle. Kumma homma kun akut kestää.
Jos se akku on finaalissa, se ei ota enää virtaa vastaan. Nykyautoissa akku menee finaaliin kolmessa vuodessa, ellei autolla ajeta koko aika tai anneta lisähappea ylläpito/älylaturilla säännöllisesti. Joku viisaampi sanoi mulle, ettei ne ees nykyään lataa tyhjäkäynnillä, kun auto tarttee käynnissäkin paljon virtaa.
Parasta noiden uusien paskojen kanssa on tuo autoon meneminen. Ai että kun on -34 pakkasta ja lompsit autolle ja napsautat ovet auki. Ekaksi aktivoidaan 72kpl ohjausbokseja, sytytetään 50w edestä sisävaloja ja tämän lisäksi luonnollisesti ajovalot + takavalot. Tåssä kohtaa yhtään laiskempi akku jo kyykkää, puhumattakaan mitä vielä aktivoidaan kun lyö virran päälle ja alkaa starttailemaan.
Noissa vanhoissa puikuloissa saa sisävalot pimeäksi, radiot ja puhaltimet jne pois ja tarpeeksi vanhoissa ei edes syty ajovalot kun pistää virrat päälle. Kumma homma kun akut kestää.
Juu, kai saattovalojen valinta pääosin yhä toimii kuten ennenkin, eli riippuen siitä mihin asentoon valokytkin jätetään.Riippuen ihan kuinka uudesta nyt puhe, mutta kyllä tuosta omasta -21 Kia Optimasta saa nuo sisävalot ihan napista sammutettua ja tervetuloa valot ihan auton omista asetuksista sammutettua.
Mahtaako LED-ajovalot juuri viedä virtaa, jotta kuormittaisivat akkua?Juu, kai saattovalojen valinta pääosin yhä toimii kuten ennenkin, eli riippuen siitä mihin asentoon valokytkin jätetään.
Itse en tosin ole ollenkaan pahoillani pimeässä ja kylmässä talvessä moisesta toiminnosta. Tekee vain hyvää akulle vähän herätellä sitä ennen starttirasitusta.
Ei led ajovalot oikeastaan sen vähempää sähköä vie kuin xenonkaan.Mahtaako LED-ajovalot juuri viedä virtaa, jotta kuormittaisivat akkua?
Käsittääkseni Pakana yllä kertoo asian laidan varsin tarkasti. Tässä yhteydessä voisi toki esittää arvelun, että autoissa joissa on led-ajovalot on keskimäärin useammin myös esim. ne takavalot ledeillä.Mahtaako LED-ajovalot juuri viedä virtaa, jotta kuormittaisivat akkua?
Ihan mielenkiintoisia vinkkejä tuli luettua netistä. Jotkut ovat valuttaneet jäähdytysnesteet pois ja lämmittäneet ne kiehuvaksi sisällä kattilassa.
Samassa paikkaa itsellä ja saman mittaset, aika lailla siinä moottorin oikeassa reunassa mulla haaroitin ja näyttää vähän nihkeältä se metrin kaapeli sinne jalkatilaan. Harkitsen tosiaan kuskin puolelta läpi viemistä ja sieltä sisälämppärin laitekaapelin askartelua.
Samoihin vinkkeihin törmäsin itsekin netissä, kun Ylistä lueskelin. Ne jäähdytysnesteet ovat aika vaarallisia aineita, ei tulisi mieleenkään valutella niitä pois ja lämmittää sen jälkeen kattilassa. Eikä tuo toinenkaan idea sen parempi ole.Ihan mielenkiintoisia vinkkejä tuli luettua netistä. Jotkut ovat valuttaneet jäähdytysnesteet pois ja lämmittäneet ne kiehuvaksi sisällä kattilassa. Sitten takaisin autoon. Toinen olisi kuuman veden kaataminen akun päälle litrakaupalla. Kumpaankaan en ehkä taida ryhtyä.
Tämä lienee se tehokkain hätäkonsti maastossa etenkin kun työkaluina on enintään nyrkki ja kyrpä. Lievempi tapa on siirtää hiillosta nuotiosta auton alle. Kumpi on käytännössä mahdollinen riippuu siitä sulatellaanko Ladaa vai avotraktoria. Jälkimmäisiä jotkut kertovat ihan rajusti notskittaneenaa siten, että alkutalvesta ensimmäisellä kerralla kohtalainen määrä öljyvuotoja paloi koneen pinnalla.Vanha konsti on tehdä nuotio auton moottorin alle. (Toteutus omalla vastuulla)
Sama Defan sivu suomeksi ja ruotsiksi. Samaa tuotetta kutsutaan suomeksi säteilylämmittimeksi mutta ruotsiksi se onkin kontaktvärmare. Sama toistuu kaikilla muilla kielillä paitsi suomeksi.Monessa muussakin asiassa käytetään termiä, joka on väärä kuvaamaan asiaa tai toimintaa kyseessä tilanteessa.
Näyttääpä esim. Defakin käyttävän kyseistä termiä, enkä usko että heidän valikoimissaan on yhtään infrapuna tai muuta oikeaa säteilylämmitintä.
Jos tuollaisessa uudessa autossa on öljytilavuus vaikka 4 litraa ja öljyn ominaislämpökapasiteetti on n. puolet jäähdytinnesteen kapasiteetista niin tuohon sitoutuva lämpöenergian määrä taitaa olla yksi lysti 200 kiloisessa moottorissa, vaikka se öljy olisi 50-asteista. Toki se voi siellä öljypohjassa pysyä notkeana, mutta heti kun se ajetaan kylmään koneeseen niin sen lämpötila on käytännössä sama kuin siellä koneessa. En mä nyt väitä, että kyseessä olisi suoranainen scam, mutta jotenkin tuntuu turhalta tuo öljyn lämmitys kun se lopulta siirretään ohuita kanavia pitkin kylmään rakenteeseen, joka jäähdyttää sen heti takaisin alkulämpötilaan.Käytännössä nykyautoisss myös käynnistyvyyden kannalta tärkeintä on se että moottori pyörii startissa riittävällä nopeudella, ts. öljy on riittävän notkeaa ja akusta tulee virtaa, varsinainen polttoaineseoksen syttyminen ei ole enää ongelma, kuten se oli silloin kun lohkolämmittimet yleistyivät.
Kaikessa säästetään ja toki se ettei ole välttämättä tietoa onko tulevat speksit sitä vai tätä siellä tai täällä. Helpompi olisi se että olisi joku moduuli jonka voi halutessaan sitten vaihtaa ja päivittää uudempaan. Käyttikseen voisin jopa harkita päivitystä tilanteessa missä moinen loppuu. Kilsoja tulee varsin hyvin ja ajelen sen verran pieniä teitä outoihin aikoihin aikoihin ettei liikennettä ole liiemmin, avun saaminen talven pakkasissa on varsin kriittinen asia.@tth78 Sitähän tässä ihmettelen, mikseivät autonvalmistajat voineet lisätä heti valmistusvaiheessa sitä 2G/3G/4G-modeemia. Vai onko se moduuli maksanu liikaa?
Todennäköisesti maksanut liikaa. 60-luvun usa-fordeis oli ongelma vaihteiston kanssa, että pakki saattoi hypätä kesken ajon päälle.@tth78 Sitähän tässä ihmettelen, mikseivät autonvalmistajat voineet lisätä heti valmistusvaiheessa sitä 2G/3G/4G-modeemia. Vai onko se moduuli maksanu liikaa?