Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Itsellä on oma auto nyt jatkuvasti ylläpitolaturissa kiinni. Ilmeisesti auttoi ainakin vähän, kun akun napajännite nousi 12.7 volttiin ja eilen sain Webastoa pidettyä päällä puoli tuntia. Vähän tosin huolestutti, kun Webaston käynnistyessä akun varaus tippui 12.7V -> 11.9V ja startti oli laiska. Toissa päivänä piti vielä lyödä kylmänä ilman Webastoa käyntiin, kun virtaa ei tullut edes sisävaloille.

Tilasin kaiken varalta uuden akun, kun 128€ toimituskuluineen ei lopulta ollut paha hinta. 6 vuotta on kuitenkin ihan hyvä suoritus alkuperäiselle akulle autossa, jossa on Webasto.
 
Jos autossa on vakiona webasto tms., eikä sillä ajeta paljon, ylläpitolaturi on nykyisillä tietotekniikkakeskuksilla liki välttämätön. Oikeastaan sillä ei ole edes väliä, onko webastoa, kun se auto syö sähköä siitä huolimatta koko ajan. Mulla on hallipaikka, mutta talvella lämpö putoaa miinukselle sielläkin. Ylläpitolaturi on ollut nyt pari kuukautta ja uusi akku samaten. Katotaan nyt, kestäiskö tää kokoonpano mun käyttöprofiililla. Jos teen reissun autolla, laitan tolpan ajastamaan ylläpitoa silloin, kun moottori(tila) on vielä lämmin.
 
Muuten joo mutta pelkkää naisväkeä paikalla ni no can do.

Akkua voisi yrittää lämmittää hiustenkuivaajalla, vaikka se nyt hölmöltä kuulostaakin. Taiteilee vaikka vanhasta styrox-kylmälaukun kannesta siihen akun päälle "lämpösuojan". Kanteen sopivaan kohtaan reikä ja siitä sitten kuumaa ilmaa akulle.
 
Akkua voisi yrittää lämmittää hiustenkuivaajalla, vaikka se nyt hölmöltä kuulostaakin. Taiteilee vaikka vanhasta styrox-kylmälaukun kannesta siihen akun päälle "lämpösuojan". Kanteen sopivaan kohtaan reikä ja siitä sitten kuumaa ilmaa akulle.

Tämä, tai vaikka jollain muulla pahvi/viltti patentilla. Katsoo vaan että hiustenkuivaaja saa vapaasti imuilmaa eikä kuivaimen ulostuo ole tukossa, ettei pala rikki. Joku 30 min lämmitystä voisi riittää jo että akku antaa paljon enemmän virtaa pihalle?
 
Tämä, tai vaikka jollain muulla pahvi/viltti patentilla. Katsoo vaan että hiustenkuivaaja saa vapaasti imuilmaa eikä kuivaimen ulostuo ole tukossa, ettei pala rikki. Joku 30 min lämmitystä voisi riittää jo että akku antaa paljon enemmän virtaa pihalle?

Sanoisin, että tunnin verran voisi kokeilla heti alkuun. Ja antaa sen laturinkin olla kiinni, vaikkei tuollainen 5A nyt tietenkään ihmeitä ehdit tekemään. Kunhan auton saisi tuosta käyntiin, niin oma laturi alkaa kuitenkin lataamaan edes hieman lämmintä akkua heti kättelyssä ihan eri luokan ampeereilla.
 
Noh, sinne on tulossa jo uus akku. :D
Ei voi hameväeltä vaatia liikaa tällä pakkasella, rahaa se ny vaa on ja onpaha sit taas uus akku vaikkei tuo entinenkää ollu vasta ku 2 vuotta vanha.
Onpaha ny sit myös tuo CTEKin ylläpitolaturi jota pitänee alkaa käyttää kovemmilla pakkasilla useammin kun tuo Fordin oma akkuvahtijärjestelmä on ihan perseestä.
 
Onpaha ny sit myös tuo CTEKin ylläpitolaturi jota pitänee alkaa käyttää kovemmilla pakkasilla useammin kun tuo Fordin oma akkuvahtijärjestelmä on ihan perseestä.
Ylläpitolaturia kannattaa käyttää aina kun voi. Kesät talvet. Akku tykkää. Jos et käytä, akkukauppias tykkää.
 
Jännä sinänsä tässä keississä että tiistaina vaimo ajeli muksujen kanssa 250km tonne anoppilaan, auto seisoi yön ja aamulla ei sitten mitään.
Nykyautot on kyllä perseestä kun sitä piilosähköä kuluu aina jonnekin vaikka auto olis näennäisesti sammutettu. :btooth:
Toki mahdollista että 2 vuotta vanha AGM-Varta vaan kyykkäs, harvinaista mutta mahdollista.
 
Jännä sinänsä tässä keississä että tiistaina vaimo ajeli muksujen kanssa 250km tonne anoppilaan, auto seisoi yön ja aamulla ei sitten mitään.
Nykyautot on kyllä perseestä kun sitä piilosähköä kuluu aina jonnekin vaikka auto olis näennäisesti sammutettu. :btooth:
Toki mahdollista että 2 vuotta vanha AGM-Varta vaan kyykkäs, harvinaista mutta mahdollista.
Eipä se kylmä akku lataannu eikä anna virtaa. Näillä keleillä pitäisi olla akkulämmitin tai lämmin talli.
 
kävi eilen hakemassa CTEKin 5A ylläpitolaturin mutta ei noussu yön aikana kolmospykälää korkeammalle joten akku ei kyllä ottanu latausta vastaan juuri ollenkaan.
Tämä nyt ei suoraan kerro ettei olisi ottanut varausta vastaan, sillä tuo kolmosvaihe on se varsinainen latausvaihe ja se jatkuu noin 80% varaustasolle asti, ja pakkasella varmaan ylikin. Nelosvaiheessa sitten viimeistellään lataus alenevalla virralla.

Kyseessä varmaan tämä laturi, tai joku vastaava, joten ohjekirjaa lukemalla selviää mitä nuo vaiheet tarkoittavat: MXS 5.0 EU-A
 
Tämä nyt ei suoraan kerro ettei olisi ottanut varausta vastaan, sillä tuo kolmosvaihe on se varsinainen latausvaihe ja se jatkuu noin 80% varaustasolle asti, ja pakkasella varmaan ylikin. Nelosvaiheessa sitten viimeistellään lataus alenevalla virralla.

Kyseessä varmaan tämä laturi, tai joku vastaava, joten ohjekirjaa lukemalla selviää mitä nuo vaiheet tarkoittavat: MXS 5.0 EU-A

Juu lueskelin tuota kyllä, mutta laturi oli 16 tuntia kiinni eikä tuon korkeammalle noussu. Pakkasta oli kuitenkin se -29 astetta joka itsessään oli jo alle tuon laturin ilmoitetun toimintalämpötilan.
Akussa tuskin tosiaa mitää vikaa ole, sanoinkin vaimolle että ottaa mukaan että voin jättää sen tallin nurkkaan seisomaan seuraavaks 10 vuodeksi. :D
 
Jos se akku on finaalissa, se ei ota enää virtaa vastaan. Nykyautoissa akku menee finaaliin kolmessa vuodessa, ellei autolla ajeta koko aika tai anneta lisähappea ylläpito/älylaturilla säännöllisesti. Joku viisaampi sanoi mulle, ettei ne ees nykyään lataa tyhjäkäynnillä, kun auto tarttee käynnissäkin paljon virtaa.
 
Akku irti ja sisälle lataukseen, tosin siinä menee aikaa useampi tunti.

Täähän oli aikanaan ihan normaali toimenpide pakkasilla. Nykyään saman ajaa, jos laittaa akkulämmittimen eli helpottaa kummasti polttoainelisämmittimen käyttöä sekä lataamista.
 
Jos se akku on finaalissa, se ei ota enää virtaa vastaan. Nykyautoissa akku menee finaaliin kolmessa vuodessa, ellei autolla ajeta koko aika tai anneta lisähappea ylläpito/älylaturilla säännöllisesti. Joku viisaampi sanoi mulle, ettei ne ees nykyään lataa tyhjäkäynnillä, kun auto tarttee käynnissäkin paljon virtaa.
Ei se nyt ihan näinkään mene. Mulla on autossa edelleen alkuperäinen, juuri 10 vuotta täyttänyt 80ah agm-akku. Hyvin lähtee edelleen käyntiin näilläkin keleillä. Ja auto ei todellakaan ole koko aikaa ajossa, vaan saattaa seistä useampiakin päiviä putkeen. Toki silloin kun ajetaan, niin ajetaan auto aina kunnolla lämpöiseksi. Talvikelillä on aina penkin- ja ratinlämmitin käytössä. Toki sekä start-stop, että älykäs latausjärjestelmä on koodattu pois käytöstä, jolloin akku ladataan aina 100%.
 
Noh, sinne on tulossa jo uus akku. :D
Ei voi hameväeltä vaatia liikaa tällä pakkasella, rahaa se ny vaa on ja onpaha sit taas uus akku vaikkei tuo entinenkää ollu vasta ku 2 vuotta vanha.
Onpaha ny sit myös tuo CTEKin ylläpitolaturi jota pitänee alkaa käyttää kovemmilla pakkasilla useammin kun tuo Fordin oma akkuvahtijärjestelmä on ihan perseestä.

Hommaa uuden akun kaveriksi akkulämmitin, niin säästyy tulevina talvina ongelmilta.
 
Ei se nyt ihan näinkään mene. Mulla on autossa edelleen alkuperäinen, juuri 10 vuotta täyttänyt 80ah agm-akku. Hyvin lähtee edelleen käyntiin näilläkin keleillä. Ja auto ei todellakaan ole koko aikaa ajossa, vaan saattaa seistä useampiakin päiviä putkeen. Toki silloin kun ajetaan, niin ajetaan auto aina kunnolla lämpöiseksi. Talvikelillä on aina penkin- ja ratinlämmitin käytössä. Toki sekä start-stop, että älykäs latausjärjestelmä on koodattu pois käytöstä, jolloin akku ladataan aina 100%.
Jos sulla on kymmenvuotias akku, ei taideta puhua nykyautosta. Ellet sitten ottanut vanhasta autosta akkua uuteen. EU taisi määrätä SIM-kortin pakolliseksi alkaen 2018 valmistettuihin. Ja muu avaimeton käynti yms. tauhka, mikä syö akkua ihan eri lailla kuin ennen. Oleellista on kuitenkin se, ajetaanko autolla liki päivittäin vai n. kerran viikossa.

Ai niin, auton parkkipaikallakin on merkitystä. Huono mobiiliyhteys tai tukarilta toiselle pomppiva SIM kuluttaa sekin. Vuosi sitten webastohuollossa mun kaaran valtaisaa kulutusta ihmeteltiin eikä vuotovirtaa havaittu. Oli kuulemma ollut vastaava tapaus, missä tyypin auto söi hallissa akun, mutta ulkona ei. Mystalgiaa.
 
Ja vielä tuohon edelliseen vuodatukseen lisäyksenä, mulla on nyt neljäs auto menossa, joita olen tuolla hallissa pitänyt. C5 -08, Focus -10, MB -16 (jälkiasennuksena kännykkäohjattu webasto), V40 -19. Noista kaksi viimeisintä syö parkissa akkua ihan sikana. Fordissa vaihdoin sen orkkiksen, koska oli reilusti yli 10 palvellut. Sitikan akkuun ei tarvinnut ikinä kajota. Mesessä oli jo edellinen kuski vaihdattanut akun. Volvossa meni viidessä vuodessa vaihtokuntoon, vika vuosi mun ajoa. Oli aika vähän ajettu ostettaessa.
 
Mä oon nyt kylmillä lyöny ylläpitolaturiin heti kun tulin kotiin. Lämmin moottori hiukan lämmittää akkua, niin ottaa vähän paremmin virtaa vastaa. Samoten oon antanu olla kiinni siihen asti että moottori taas käy. Tänään lähti - 33 asteessa 2.0tdi käyntiin, ei nyt palmun alta, mutta lähti kuitenkin. Puoli tuntia oli webasto päällä ennen starttia.
 
EU taisi määrätä SIM-kortin pakolliseksi alkaen 2018 valmistettuihin.

Olisiko tästä lisätietoa? Onko SIM-kortin sijainnille jokin standardi, eli sijaitseeko se aina esim. tietyn eletronisen ohjausyksikön yhteydessä? Millä perusteella voin selvittää onko vanhemmassa autossa SIM vai ei?
 
Olisiko tästä lisätietoa? Onko SIM-kortin sijainnille jokin standardi, eli sijaitseeko se aina esim. tietyn eletronisen ohjausyksikön yhteydessä? Millä perusteella voin selvittää onko vanhemmassa autossa SIM vai ei?
Valitettavasti ei ole lisätietoa. Asia tuli esille viimeksi myyjän kanssa autokaupoilla. Muistikuvilla mennään.

E. Löytyi

 
Viimeksi muokattu:
Lohkolämppäri on riittäny omiin tarpeisiin, pidemminkin ongelmaksi muodostuu se että itse moottori ei meinaa pitää lämpöjä. Liikennevaloihin kun pysähtyy niin lämpömittari laskee silmissä, ja auton oma webaston hajalla. Käyntiin on lähteny jopa ilman lohkolämmitintä, sieluun kyllä sattu kyllä käynnistää täysin kylmää moottoria.
 
@TurboJ Tota eCallia kun hiukan tavailin, se tuskin pitää aktiivisesti yhteyttä mihinkään serveriin. Veikkaisin, että autonvalmistajat ovat ympänneet omiinsa noita etähallintajärjestelmiä, jotka ovat aktiivisia. Jos sulla on vanhempi auto kuin 2018 eikä ole mitään etähallintaa, tuskin siinä on SIM-korttiakaan. Jos on uudempi auto, EU-säädösten mukaan vähintään eCall on löydyttävä. Merkkikohtaista infoa noista hallintajärjestelmistä löytyy esim. tuolta Onko autossasi eCall hätäviestipalvelu? Tiedätkö kuinka se toimii? :: Liikenneturvallisuus
 
Parasta noiden uusien paskojen kanssa on tuo autoon meneminen. Ai että kun on -34 pakkasta ja lompsit autolle ja napsautat ovet auki. Ekaksi aktivoidaan 72kpl ohjausbokseja, sytytetään 50w edestä sisävaloja ja tämän lisäksi luonnollisesti ajovalot + takavalot. Tåssä kohtaa yhtään laiskempi akku jo kyykkää, puhumattakaan mitä vielä aktivoidaan kun lyö virran päälle ja alkaa starttailemaan.

Noissa vanhoissa puikuloissa saa sisävalot pimeäksi, radiot ja puhaltimet jne pois ja tarpeeksi vanhoissa ei edes syty ajovalot kun pistää virrat päälle. Kumma homma kun akut kestää.
 
Ota pidemmällä kaapelilla jos haaroitin on konepellin alla enemmänkin koneen oikealla reunalla, jos on vasemmassa reunassa lyhempikin riittänee. Joku oli kuskin puolen jalkatilaankin tuonut sen kaapelin ja sisätilan lämppärin tulppapistokkeen askarrellut verhoilun alla vänkärin jaloista sinne.

Tässä kuva defan ulkoyksikön paikasta. Mitä veikkaat, riittääkö tämä Defa haaroitussarja 1,0+1,5m (#460766)?

IMG_20240105_075254.jpg
 
Jos sulla on vanhempi auto kuin 2018 eikä ole mitään etähallintaa, tuskin siinä on SIM-korttiakaan. Jos on uudempi auto, EU-säädösten mukaan vähintään eCall on löydyttävä.
Ei sinne päinkään. Tuo mainittu päivämäärä tarkoittaa uutta byroslavian hyväksymää automallia, ei valmistus- tai käyttöönottoajankohtaa. Ei minullakaan ole 2019 romussa eCallia.
 
Parasta noiden uusien paskojen kanssa on tuo autoon meneminen. Ai että kun on -34 pakkasta ja lompsit autolle ja napsautat ovet auki. Ekaksi aktivoidaan 72kpl ohjausbokseja, sytytetään 50w edestä sisävaloja ja tämän lisäksi luonnollisesti ajovalot + takavalot. Tåssä kohtaa yhtään laiskempi akku jo kyykkää, puhumattakaan mitä vielä aktivoidaan kun lyö virran päälle ja alkaa starttailemaan.

Noissa vanhoissa puikuloissa saa sisävalot pimeäksi, radiot ja puhaltimet jne pois ja tarpeeksi vanhoissa ei edes syty ajovalot kun pistää virrat päälle. Kumma homma kun akut kestää.

Riippuen ihan kuinka uudesta nyt puhe, mutta kyllä tuosta omasta -21 Kia Optimasta saa nuo sisävalot ihan napista sammutettua ja tervetuloa valot ihan auton omista asetuksista sammutettua.
 
Jos se akku on finaalissa, se ei ota enää virtaa vastaan. Nykyautoissa akku menee finaaliin kolmessa vuodessa, ellei autolla ajeta koko aika tai anneta lisähappea ylläpito/älylaturilla säännöllisesti. Joku viisaampi sanoi mulle, ettei ne ees nykyään lataa tyhjäkäynnillä, kun auto tarttee käynnissäkin paljon virtaa.

Kyllä nykyauton laturissa tyhjäkäynnillä teho riittää kattamaan kulutuksen, ongelma on pikemminkin se että akkua ei vaan ladata, vaan se lataus pyritään tekemään nopeuden hidastamisen yhteydessä yms, jolla saadaan virallista co2 päästöä alemmas.

Mulla auto siirtyy aika selkeästi kovemmalla pakkasella pois pihistelymoodista, joka näkyy juurikin akun parempana latautumisena kohtuullisilla pakkasilla. Sinänsä teknisesti nykyautoilla olisi kyllä edellytykset kompensoida akun lataamista pakkasella nostamalla latausjännitettä suhteessa lämpötilaan, eri asia onko valmistaja katsonut tuota tarpeelliksi.

Parasta noiden uusien paskojen kanssa on tuo autoon meneminen. Ai että kun on -34 pakkasta ja lompsit autolle ja napsautat ovet auki. Ekaksi aktivoidaan 72kpl ohjausbokseja, sytytetään 50w edestä sisävaloja ja tämän lisäksi luonnollisesti ajovalot + takavalot. Tåssä kohtaa yhtään laiskempi akku jo kyykkää, puhumattakaan mitä vielä aktivoidaan kun lyö virran päälle ja alkaa starttailemaan.

Noissa vanhoissa puikuloissa saa sisävalot pimeäksi, radiot ja puhaltimet jne pois ja tarpeeksi vanhoissa ei edes syty ajovalot kun pistää virrat päälle. Kumma homma kun akut kestää.

Joskus katsonut Youtubessa kuinka venäläiset raapivat autojaan kovassa pakkasessa päälle. Usein lämmittävät akkua laittamalla muutamaksi hetkeksi ennen starttia kaikki sähkölaitteet päälle. Toki sammuttavat ne ennen kuin starttaavat.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuen ihan kuinka uudesta nyt puhe, mutta kyllä tuosta omasta -21 Kia Optimasta saa nuo sisävalot ihan napista sammutettua ja tervetuloa valot ihan auton omista asetuksista sammutettua.
Juu, kai saattovalojen valinta pääosin yhä toimii kuten ennenkin, eli riippuen siitä mihin asentoon valokytkin jätetään.

Itse en tosin ole ollenkaan pahoillani pimeässä ja kylmässä talvessä moisesta toiminnosta. Tekee vain hyvää akulle vähän herätellä sitä ennen starttirasitusta.
 
Juu, kai saattovalojen valinta pääosin yhä toimii kuten ennenkin, eli riippuen siitä mihin asentoon valokytkin jätetään.

Itse en tosin ole ollenkaan pahoillani pimeässä ja kylmässä talvessä moisesta toiminnosta. Tekee vain hyvää akulle vähän herätellä sitä ennen starttirasitusta.
Mahtaako LED-ajovalot juuri viedä virtaa, jotta kuormittaisivat akkua?
 
Yöllä oli -34 astetta pakkasta ja itse taas mietin, miten saan Webaston ja auton käyntiin. Akku ollut ylläpitolaturissa, mutta 12.03V antoi latauksen jälkeen jännitettä, kun kovimpien pakkasten aikaan kävin mittaamassa.

Suunnitelmana olisi laittaa sitätilapuhallin tai hiustenkuivaaja hönkimään lämmintä suoraan akkua kohti ja laittaa vaikka kumimatto päälle eristämään. Saa vain varoa, ettei mitään syty tai sula kuumuudesta. Muuten irrottaisin akun ja veisin sisälle, mutta pari pulttia on aika hankalia ja sormet jäätyvät heti ulkona.

Ihan mielenkiintoisia vinkkejä tuli luettua netistä. Jotkut ovat valuttaneet jäähdytysnesteet pois ja lämmittäneet ne kiehuvaksi sisällä kattilassa. Sitten takaisin autoon. Toinen olisi kuuman veden kaataminen akun päälle litrakaupalla. Kumpaankaan en ehkä taida ryhtyä. Sen sijaan useammassakin paikassa tuli vastaan vanha vinkki kuormittaa akkua esimerkiksi valoilla ennen starttausta, niin akku lämpenee. Ei taida olla täysin perätön huhu sitten.
 
Mahtaako LED-ajovalot juuri viedä virtaa, jotta kuormittaisivat akkua?
Käsittääkseni Pakana yllä kertoo asian laidan varsin tarkasti. Tässä yhteydessä voisi toki esittää arvelun, että autoissa joissa on led-ajovalot on keskimäärin useammin myös esim. ne takavalot ledeillä.

Muutkin laitteet sisävaloista lähtien kyllä kuormittavat akkua hetken aikaa jonkin verran kun lukitus avataan. Vaihtelee eikä aina voi sanoa että uudempi auto käyttää enemmän akun energiasisältöä tilanteessa n.
 
Tässä kuva defan ulkoyksikön paikasta. Mitä veikkaat, riittääkö tämä Defa haaroitussarja 1,0+1,5m (#460766)?

IMG_20240105_075254.jpg
Samassa paikkaa itsellä ja saman mittaset, aika lailla siinä moottorin oikeassa reunassa mulla haaroitin ja näyttää vähän nihkeältä se metrin kaapeli sinne jalkatilaan. Harkitsen tosiaan kuskin puolelta läpi viemistä ja sieltä sisälämppärin laitekaapelin askartelua.
 
Nyt päässy tositestiin puuilosta ostettu 1kw Arctic auto lämmitin. 28 pakkasta ja 1,5h jälkeen lämmöt lohkossa&kannessa 30 astetta. Wanhaa 1.6d wolkkaria lämmittää.
 

Liitteet

  • 20240105_180139.JPG
    20240105_180139.JPG
    133,8 KB · Luettu: 149
  • 20240105_180231.JPG
    20240105_180231.JPG
    213,3 KB · Luettu: 153
  • 20240105_180304.JPG
    20240105_180304.JPG
    210,9 KB · Luettu: 148
Ei ole kehdannut alkaa tolpan ajastinta värkkäämään tuolla kylmässä. Mutta hyvin lähti vag 1.8T käyntiin -31°C yön jälkeen. Akku syksyllä uusittu niin hyvässä iskussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiintoisia vinkkejä tuli luettua netistä. Jotkut ovat valuttaneet jäähdytysnesteet pois ja lämmittäneet ne kiehuvaksi sisällä kattilassa. Sitten takaisin autoon. Toinen olisi kuuman veden kaataminen akun päälle litrakaupalla. Kumpaankaan en ehkä taida ryhtyä.
Samoihin vinkkeihin törmäsin itsekin netissä, kun Ylistä lueskelin. Ne jäähdytysnesteet ovat aika vaarallisia aineita, ei tulisi mieleenkään valutella niitä pois ja lämmittää sen jälkeen kattilassa. Eikä tuo toinenkaan idea sen parempi ole.
 
Vanha konsti on tehdä nuotio auton moottorin alle. (Toteutus omalla vastuulla)
Tämä lienee se tehokkain hätäkonsti maastossa etenkin kun työkaluina on enintään nyrkki ja kyrpä. Lievempi tapa on siirtää hiillosta nuotiosta auton alle. Kumpi on käytännössä mahdollinen riippuu siitä sulatellaanko Ladaa vai avotraktoria. Jälkimmäisiä jotkut kertovat ihan rajusti notskittaneenaa siten, että alkutalvesta ensimmäisellä kerralla kohtalainen määrä öljyvuotoja paloi koneen pinnalla. :oops:

Vähemmän barbaarinen - ei silti mikään virallinen ja suositeltu - tapa on öljykäyttöinen lämpöpuhallin.

Pidän kaikkea tällaista henkilöauton kanssa kamalan hankalana. Näiltähän välttyy kun huoltaa autonsa.
 
On muuten hyvä ja huono nämä etäpalvelut. Mukava varuste niin kauan kun:

- internet toimii
- valmistaja tukee palvelua

On toisaalta aika lyhytnäköistä asiakasta kohtaan kun 3G verkon alasajon myötä loppuivat mersusta palvelut. Tismalleen sama tapahtui bmw/minillä jo viitisen vuotta sitten.

Ei tässä tarvinne odotella kuin 5-10v niin 4G ajetaan alas ja ollaan samassa tilanteessa...


 
Monessa muussakin asiassa käytetään termiä, joka on väärä kuvaamaan asiaa tai toimintaa kyseessä tilanteessa.
Näyttääpä esim. Defakin käyttävän kyseistä termiä, enkä usko että heidän valikoimissaan on yhtään infrapuna tai muuta oikeaa säteilylämmitintä.
Sama Defan sivu suomeksi ja ruotsiksi. Samaa tuotetta kutsutaan suomeksi säteilylämmittimeksi mutta ruotsiksi se onkin kontaktvärmare. Sama toistuu kaikilla muilla kielillä paitsi suomeksi.
 
Käytännössä nykyautoisss myös käynnistyvyyden kannalta tärkeintä on se että moottori pyörii startissa riittävällä nopeudella, ts. öljy on riittävän notkeaa ja akusta tulee virtaa, varsinainen polttoaineseoksen syttyminen ei ole enää ongelma, kuten se oli silloin kun lohkolämmittimet yleistyivät.
Jos tuollaisessa uudessa autossa on öljytilavuus vaikka 4 litraa ja öljyn ominaislämpökapasiteetti on n. puolet jäähdytinnesteen kapasiteetista niin tuohon sitoutuva lämpöenergian määrä taitaa olla yksi lysti 200 kiloisessa moottorissa, vaikka se öljy olisi 50-asteista. Toki se voi siellä öljypohjassa pysyä notkeana, mutta heti kun se ajetaan kylmään koneeseen niin sen lämpötila on käytännössä sama kuin siellä koneessa. En mä nyt väitä, että kyseessä olisi suoranainen scam, mutta jotenkin tuntuu turhalta tuo öljyn lämmitys kun se lopulta siirretään ohuita kanavia pitkin kylmään rakenteeseen, joka jäähdyttää sen heti takaisin alkulämpötilaan.

Sen sijaan jäähdytinnesteeseen sitoutuu lämpöenergiaa n. 3-kertainen määrä ja vielä isompi ilo on siitä, että se neste siirtää lämpöä moottorin rakenteisiinkin. Toki näissä tuo öljypohja jää aika kylmäksi, siellä ei taida kovin lähellä kulkea jäähdytinnestettä.

Optimaalinen vaihtoehto olisi, että on molemmat asennettuna. Pitää varmaan joskus kokeilla mittailla öljypohjan lämpöjä webaston käydessä, onko sillä mitään vaikutusta tuonne. Ainakin kone kuumenee yläosista tosi hyvin, mutta tietysti on toinen tarina paljonko lämpö siirtyy alakertaan.
 
@tth78 Sitähän tässä ihmettelen, mikseivät autonvalmistajat voineet lisätä heti valmistusvaiheessa sitä 2G/3G/4G-modeemia. Vai onko se moduuli maksanu liikaa?
 
@tth78 Sitähän tässä ihmettelen, mikseivät autonvalmistajat voineet lisätä heti valmistusvaiheessa sitä 2G/3G/4G-modeemia. Vai onko se moduuli maksanu liikaa?
Kaikessa säästetään ja toki se ettei ole välttämättä tietoa onko tulevat speksit sitä vai tätä siellä tai täällä. Helpompi olisi se että olisi joku moduuli jonka voi halutessaan sitten vaihtaa ja päivittää uudempaan. Käyttikseen voisin jopa harkita päivitystä tilanteessa missä moinen loppuu. Kilsoja tulee varsin hyvin ja ajelen sen verran pieniä teitä outoihin aikoihin aikoihin ettei liikennettä ole liiemmin, avun saaminen talven pakkasissa on varsin kriittinen asia.
 
@tth78 Sitähän tässä ihmettelen, mikseivät autonvalmistajat voineet lisätä heti valmistusvaiheessa sitä 2G/3G/4G-modeemia. Vai onko se moduuli maksanu liikaa?
Todennäköisesti maksanut liikaa. 60-luvun usa-fordeis oli ongelma vaihteiston kanssa, että pakki saattoi hypätä kesken ajon päälle.

Tuotantolinjalla korjaava osa maksoi alle 5c, siitä huolimatta ford ei tuota korjausta tehnyt kun vahingonkorvaukset tulivat halvemmiksi…
 
Ja eihän tuo tosiaan autotehtaille maksa mitään kun vanhat autot lakkaa toimimasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 343
Viestejä
4 553 337
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom