Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Nuo akun lämmittimet tuntuvat hinnakkailta tuotteilta. Osassa autoissa akku on takakontissa niin mitenköhän joku tälläinen toimisi:
https://www.fruugo.fi/2kpl-silikoni...5gD6mangZUjVPc9fKUVwznki_JinzSwEaAj7SEALw_wcB

Sitten vaan 12V töpseli takakontin pistokkeeseen kiinni. Suljetussa tilassa melko tehotonkin lämmitin nostaisi varmaan akun lämpöä selvästi, mutta tuskin ylikuumenemaan pääsisi. Onko kukaan kokeillut?
 
Nuo akun lämmittimet tuntuvat hinnakkailta tuotteilta. Osassa autoissa akku on takakontissa niin mitenköhän joku tälläinen toimisi:
https://www.fruugo.fi/2kpl-silikoni...5gD6mangZUjVPc9fKUVwznki_JinzSwEaAj7SEALw_wcB

Sitten vaan 12V töpseli takakontin pistokkeeseen kiinni. Suljetussa tilassa melko tehotonkin lämmitin nostaisi varmaan akun lämpöä selvästi, mutta tuskin ylikuumenemaan pääsisi. Onko kukaan kokeillut?
Polar heaterin lämmitys näyttää todella paljon tuollaiselta :O

/laitoin autoon sisälämpömittarin langattomasti, niin auton sisällä pakkasta on nyt -28c, että ei tuo suljettu tila ainakaan itsellä kovin ole sen lämpimämpi.
 
Polar heaterin lämmitys näyttää todella paljon tuollaiselta :O

/laitoin autoon sisälämpömittarin langattomasti, niin auton sisällä pakkasta on nyt -28c, että ei tuo suljettu tila ainakaan itsellä kovin ole sen lämpimämpi.

Suljetulla tilalla meinasin lähinnä sitä että kun akku on takakontissa pienessä kotelossa tila lämpenee varmasti helposti pienelläkin lämmityksellä vs. moottoritilassa oleva akku.
 
Mahtuuko nykyautoissa sisätilan lämmittimen johto oven tiivisteen välistä? Pitäisi tänään lähteä -25c asteessa liikkeelle golf mk7:lla. Vähän talvella käytössä oleva auto niin ei ole tullut asennettua haaroitusta lämppärille
Laita ikkunan raosta ja jos tuntuu karkaavaan liikaa lämpöä niin siihen voi jonkun rätin viritellä tilkkeeksi.
 
Suljetulla tilalla meinasin lähinnä sitä että kun akku on takakontissa pienessä kotelossa tila lämpenee varmasti helposti pienelläkin lämmityksellä vs. moottoritilassa oleva akku.
Ei se akku moottoritilassakaan aivan valtavasti lämpene etenkään nykyautoissa.

Tuli mittaamalla todettua kun ajoin peräti 10h toissapäivänä läpi -30C pakkasten ja kotipihassa akku oli edelleen pakkasella.


Jos miettii Arctic lämmittimen reilun satasen hintaa niin jos sillä säästää yhdenkin hinausauton kyydin tai tärkeästä menosta myöhästymisen niin se jo maksoi itsensä. Onko se nyt sitten kallis vai ei. Minusta ei.
 
Meinasi pakkasilla jäätyä dieselsuodatin. Semmoinen vanhanaikainen pönttö, olisko 0,5l tilavuus. Ajattelin vastaisuuden varalle laittaa lämmittimen suodattimen ympärille. Auto tokeni kun tyhjäkäynnillä lämmittelin suodattimen kylkeä kuumailmapuhaltimella. Paluulinja menee suoraan tankkiin niin palaava polttoainekaan ei lämmitä.
joku tämmöinen 8.78€ 42% OFF|12V 100W Silicone Heating Pad Waterproof Rubber Heating Pads Blankets Mat 250x90mm Car Fuel Filter Air Diesel Heater Mat| | - AliExpress
 
Meinasi pakkasilla jäätyä dieselsuodatin. Semmoinen vanhanaikainen pönttö, olisko 0,5l tilavuus. Ajattelin vastaisuuden varalle laittaa lämmittimen suodattimen ympärille. Auto tokeni kun tyhjäkäynnillä lämmittelin suodattimen kylkeä kuumailmapuhaltimella. Paluulinja menee suoraan tankkiin niin palaava polttoainekaan ei lämmitä.
joku tämmöinen 8.78€ 42% OFF|12V 100W Silicone Heating Pad Waterproof Rubber Heating Pads Blankets Mat 250x90mm Car Fuel Filter Air Diesel Heater Mat| | - AliExpress
Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.
 
Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.
Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa naftasuodattimen joka kerta kun laittaa talvirenkaat alle.

Varsin hyvin käytetty alle 20€. Bensavehkeillähän tätä ongelmaa ei ole kun etanoli vie vedet mukanaan mutta nämä diisselit on vaativampia.
 
Lämmitetty suodatin, niin ei ole tuotakaan ongelmaa.
Ei korvaa säännöllistä suodattimen vaihtamista tai veden pois laskua.

Piilottaa ongelman siihen saakka että suodatin on liian täynnä vettä ja auto seisoo pakkasella ulkona.
 
Autohan lämpiää sähköllä mukavasti seuraavasti:
-10C ->1 tunti
-20C ->2 tuntia
-30C ->3 tuntia
jne..
 
Minusta se arcticin 12V akunlämmitin on parempi vaihtoehto kuin tuo polarin 230V ellei nyt ajelut ole pelkästään lämmitystolpalta 4km päähän.
Sanon tämän ilman käyttökokemusta vain yleisen teknisen näkemykseni perusteella. 12 voltin lämmitin on muutenkin elegantimpi ratkaisu. Ja sehän(siis kehittynyt lämpötila- ja jänniteohjattu malli) toimii myös roikasta jos asennetaan myös ylläpitolaturi. Laturin pitää olla tehokkaampi kuin hinnat alkaen.
Laita ikkunan raosta ja jos tuntuu karkaavaan liikaa lämpöä niin siihen voi jonkun rätin viritellä tilkkeeksi.
Kovassa talvessa ei välttämättä voi tai halua liikuttaa ikkunoita yhtään.
Nuo akun lämmittimet tuntuvat hinnakkailta tuotteilta.
tuskin ylikuumenemaan pääsisi. Onko kukaan kokeillut?
Sanoisin, että ykkössatasen perässä ei kannata kovin kauan köyriä. Jostain laadukkaasta hyvämaineisesta autovarusteesta se on niin pieni juustoraha, ettei kuulosta kovin tuottavalta alkaa viritellä halvempaa korviketta joka ehkä toimisi ja voi pahimmillaan olla vaarallinen. Hahmottamiseen auttaa autoilun kulukirjanpito. Sellainen 5000 euroa vuodessa palaa jo aika vaatimattomaan ropposeen ja kun siitä mennään isommin alaspäin, saavutaan outoon nuukajussien jukujukumaahan. Perus techbbs-automiehen budjetti lienee siinä alkaen 10k vuodessa, tyypillisesti enemmän ja vain taivas rajana. Per auto.
 
DIY henkiselle tallainen 250W ilmastoititeippaaminen akun kylkeen ei olisi iso rasti.

Ja jos pelottaa etta akku kuumenee liikaa niin tuollainen 40 asteen termostaatti viela mukaan
 
DIY henkiselle tallainen 250W ilmastoititeippaaminen akun kylkeen ei olisi iso rasti.
Näissä patenteissa kannattaa muistaa, että vakuutusyhtiö ei tykkää. Auton moottoritila on erityinen vaarallinen tila, jossa saa käyttää vain siihen tarkoitukseen tehtyjä verkkoon kytkettäviä sähkölaitteita. Ei siis tavallisia ulkotiloihin sopivia.

Juuri noilla tarvikkeilla kasaan turattu paska olisi myös sähköturvallisuusmielessä lähinnä pelottava. Etenkin keskiverto diyttäjän kytkemänä.
 
Nyt kun alettiin puhua diy:stä ja vaarallisista kytkennöistä niin olisiko kylmän akun kanssa teoriassa mahdollista lämmittää sitä kytkemällä akku oikosulkuun muutamaksi sekunniksi, jotta sen lämpö nousee ja sen jälkeen kyky luovuttaa virtaa riittäsikin käynnistykseen?

Olisi vähemmän neitimäistä laittaa iso jakari napojen päälle hetkeksi kuin alkaa tuhraamaan jonkun pikkuvastuksien ja sähköjohtojen kanssa.
 
Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.

Marraskuussa laitoin uuden suodattimen, joka vuosi vaihdan ennen talvea. Ensi viikolla kun lauhtuu niin ajattelin irroittaa suodattimen ja sulattaa sen kunnolla pannuhuoneessa ja laskea mahdolliset vedet pois. Tuokin aloitti moottoritiellä köhimään ja nilkutin kaupan pihaan missä moottorin lämmössä suli kaupassa käynnin aikana ja sitten kotimatkalla jäätyi uudestaan.
 
Saako tuollaista 230 V akkulämmitintä töpselimallina asentaa edes vaikka akku olisi takakontissa? Ainakin moottoritilaan pitää olla panssarikaapeli.
 
saa sita panssarikaapeliakin ostettua
Tuohan on suojaputkea.

Yksi rajoite taitaa olla siinä, että diy-panssarikaapeliasennukset eivät edelleenkään ole EX-tilaan käypiä vaan pitäisi olla liittimet ja kaikki muukin sen mukaan hyväksyttyjä laitteita/osia. Käytännössä siis Defaa, Calixia ym. kaupasta ja modaamattomana.

Tavaratila on kaiketi lähinnä matkustamon jatkoa. Jos kokee tarvetta hankalille räpellyksille, niin sisätilalämmittimen voinee laittaa puhaltamaan sinne takaosaan jos vaan piuha riittää. Jatkoroikan käyttö ei liene asianmukaisena pidettävä järjestely.
 
Nyt -22C olisi tehnyt mieli kokeilla miten muinainen Ceed CRDi käynnistyy ilman apuja mutta ehkä en rääkkää moottoria, tiedä sitten kuinka paljon se kuluu tuollaisesta satunnaisesta raapaisusta.
 
Nyt -22C olisi tehnyt mieli kokeilla miten muinainen Ceed CRDi käynnistyy ilman apuja mutta ehkä en rääkkää moottoria, tiedä sitten kuinka paljon se kuluu tuollaisesta satunnaisesta raapaisusta.
Mulla ei jaksanu akku pyörittää webastoa yksi päivä kuin 10 minuuttia niin täräytin seuraavana aamuna -27:sta käymään raakana. Siinä on starttinappi niin ekalla painasulla pyöritti ehkä 3 sekuntia kunnes loppui itsellään, toisella samat ja kolmannella lähti käymään. Tuo siis -12 vuoden 1.7 crdi ja noin 230 tkm.

Luulen, että olis voinu helpottaa jos pystyisi erikseen hehkuttamaan, mutta ei taida tuon napin kanssa onnistua. Edellinen auto oli avaimellinen skoda niin kovemmilla pakkasilla käänsin yleensä virrat pari-kolme kertaa päälle ja pidin niin kauan kun hehkuvalo sammui, sitten vasta käynnistys.
 
Edellisen kerran näissä lämmöissä viime talvena toi ei lähtenyt mutta siitä ei ollut vaihdettu vuosiin polttoainesuodatinta ja huollon mukaan kaikki hehkut pimeänä
 
Tämä lienee se tehokkain hätäkonsti maastossa etenkin kun työkaluina on enintään nyrkki ja kyrpä. Lievempi tapa on siirtää hiillosta nuotiosta auton alle. Kumpi on käytännössä mahdollinen riippuu siitä sulatellaanko Ladaa vai avotraktoria. Jälkimmäisiä jotkut kertovat ihan rajusti notskittaneenaa siten, että alkutalvesta ensimmäisellä kerralla kohtalainen määrä öljyvuotoja paloi koneen pinnalla. :oops:

Vähemmän barbaarinen - ei silti mikään virallinen ja suositeltu - tapa on öljykäyttöinen lämpöpuhallin.

Pidän kaikkea tällaista henkilöauton kanssa kamalan hankalana. Näiltähän välttyy kun huoltaa autonsa.
Sähkökäyttöiselle voimavirtapuhaltimelle hommasin näille pakkasille 20m jatkojohdon, vaikka vähän maksoi. Jos ei Defa joku aamu lämmitä jompaa kumpaa autoa käyntiin saakka ja toinen on ehtinyt lähteä pihasta, saa hallipuhaltimen nokan eteen. Toivottavasti ei sula muovikatteet ennen kuin moottori lämpenee tarpeeksi. Ens talveksi sitten jo talliin villat kattoon ja lämpö lattiaan :smoke:
 
Itse laitoin sisätilalämmittimen emännän Rellun konepellin alle, kun ei meinannut inahtaakaan kolmen tunnin lämmityksen jälkeen 300w säteilylämmittimellä. Auton pitäisi olla kunnossa, eli dieselsuodatin vaihdettu alle vuosi sitten, hehkut kunnossa ja akku ladattuna. Mittaristoon tuli vain varoitus polttoainejärjestelmä viasta, eli todennäköisesti suodatin jäässä eikä polttoaine virrannut. Ehkä pitää seuraavaksi vaihtaa suodatin vasta syksyllä, niin on tuore pahimpien pakkasten aikaan. Tuo sisätilalämppäri lämmitti konetilan sen verran tehokkaasti, että pyörähti hyvin käyntiin puolen tunnin lisälämmityksen jälkeen. Sisällä tunnelma olikin lämmityksen puuttuessa kuin kirkon penkillä, ranskalainen pehmeys oli siis hetken tiessään. :rolleyes:
 
Sähkökäyttöiselle voimavirtapuhaltimelle hommasin näille pakkasille 20m jatkojohdon, vaikka vähän maksoi. Jos ei Defa joku aamu lämmitä jompaa kumpaa autoa käyntiin saakka ja toinen on ehtinyt lähteä pihasta, saa hallipuhaltimen nokan eteen. Toivottavasti ei sula muovikatteet ennen kuin moottori lämpenee tarpeeksi. Ens talveksi sitten jo talliin villat kattoon ja lämpö lattiaan :smoke:
Henkilökohtainen arvaus että siinne moottoritilaan ei siirry kyllä yhtään lämpöä jos sitä puhaltaa vain vasten maskia. Paljon helpompaa heittää sinne konehuoneeseen auton sisätilan lämmitin. Jos oikein arktista meinaa olla niin jollain vanhalla peitolla hiukan peittelee.
 
Yksi rajoite taitaa olla siinä, että diy-panssarikaapeliasennukset eivät edelleenkään ole EX-tilaan käypiä vaan pitäisi olla liittimet ja kaikki muukin sen mukaan hyväksyttyjä laitteita/osia. Käytännössä siis Defaa, Calixia ym. kaupasta ja modaamattomana.
Onko sulla mitään lähdettä tuolle? Itse olen mennyt tämän ohjeen mukaan kun puhutaan moottoritilasta
SFS 5724:sta kopioituna:
"
23.2:
Sisäinen johdotus:
Kojevastakkeella varustetuissa lämmittimissä, joissa kojevastaketta ei ole kiinnitetty suoraan lämmittimeen, on kojevastakkeen ja lämmittimen välisenä yhdysjohtona käytettävä öljynkestävää kaapelia tai PVC-eristeistä kaapelia. Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suoja kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.
"
 
Henkilökohtainen arvaus että siinne moottoritilaan ei siirry kyllä yhtään lämpöä jos sitä puhaltaa vain vasten maskia. Paljon helpompaa heittää sinne konehuoneeseen auton sisätilan lämmitin. Jos oikein arktista meinaa olla niin jollain vanhalla peitolla hiukan peittelee.
Pohjapanssarista kun ottaa muutamalla torxilla etureunan irti, pitäis puhaltaa ihan hyvin lämmöt pellin alle. Mulla ei tuppaa ne sivujen torxit muutenkaan olemaan koskaan tallella.. Sisätilan lämppäri pellin alla on toki hyvä ratkaisu sekin, voi vaan mennä pidempään noilla tehoilla ja periaatteessa senkin saattaisin mieluummin sijoittaa sinne konetilan alle.
 
Pohjapanssarista kun ottaa muutamalla torxilla etureunan irti, pitäis puhaltaa ihan hyvin lämmöt pellin alle. Mulla ei tuppaa ne sivujen torxit muutenkaan olemaan koskaan tallella.. Sisätilan lämppäri pellin alla on toki hyvä ratkaisu sekin, voi vaan mennä pidempään noilla tehoilla ja periaatteessa senkin saattaisin mieluummin sijoittaa sinne konetilan alle.
Työpaikan transitti tuli yksi talvi kylmäkäynnistettyä 2kW kuumailmapuhaltimen avulla aika monta kertaa. Mahtuu hyvin moottoritilaan puhaltamaan keskelle lohkoa ja antaa siellä hönkiä sen puoli tuntia niin jopa lähtee kivasti.
 
Työpaikan transitti tuli yksi talvi kylmäkäynnistettyä 2kW kuumailmapuhaltimen avulla aika monta kertaa. Mahtuu hyvin moottoritilaan puhaltamaan keskelle lohkoa ja antaa siellä hönkiä sen puoli tuntia niin jopa lähtee kivasti.
Uskon. Jostain kiinanrihkamaa myyvästä nettikaupasta bongasin muuten akkulämmittimen, jossa lämpöä tasaavassa geelipussissa sähkövastus laitetaan remmikiinnityksellä akun kylkeen. Peittomallisiakin autolämmittimiä oli samaisessa kaupassa, oletan että konepellin alle tarkoitettuja.

Tuollasia kun varustais laadukkaalla termostaatilla ja vastuksella, vois olla monivuotinenkin keksintö ja hyvä värkki. Vois kuvitella jopa olevan menekkiäkin kotimaan markkinoilla. Ei sillä, että itse haluaisin lähteä hyväksyntäviidakon ja sertifikaattien maailmaan lähteä tommoista kehittämään/valmistamaan.
 
Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?
Suurin ongelma on muistaa ottaa se pois keväällä. Itsellä nyt ei mitään hienoja suojuksia ole vaan olen hakenut paperin keräyksetä palan pahvia ja taitellut sen syylärin eteen. Jos on 0 keleissä sitten tuntunut käyvän liian kuumana niin hiukan repinyt sitä pahvia pois. Maaliskussaa sitten kun ensimmäisen kerren neula punaiselle niin nyppään pahvin pois.
 
Suurin ongelma on muistaa ottaa se pois keväällä. Itsellä nyt ei mitään hienoja suojuksia ole vaan olen hakenut paperin keräyksetä palan pahvia ja taitellut sen syylärin eteen. Jos on 0 keleissä sitten tuntunut käyvän liian kuumana niin hiukan repinyt sitä pahvia pois. Maaliskussaa sitten kun ensimmäisen kerren neula punaiselle niin nyppään pahvin pois.
Täällä napapiirin pinnassa dieselin kanssa suoja saa olla lokakuusta toukokuuhun ilman mitään ongelmia :D
 
Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?

Nyt kovalla pakkasjaksolla kokeilin tuohon - 18 1,0ecoboost Focukseen laittaa pahvin ylemmän säleikön eteen. Ajo on/oli lyhyttä, niin säälitti moottori noilla -30 pakkailla, kun ei lämmöt noussut "normaaliin" taajamapyörittelyssä. Sekä pelko että jäätyy joku huohotin pitemmän päälle, tms, kun ei pääse kosteus kiehumaan pois.
Ilman pahvia lämpöä kuitenkin riitti sisälle hyvin ja moottorin lämmötkin nousi aina hetkeksi, kun ajoi suuremmilla kierroksilla tai kiihdytteli tarpeettomasti. Maantiellä en ajanut, niin en tiedä kuinka lämmöt ois käyttäytynyt ja ei muista viime talvesta.

Pahvin laiton jälkeen lämmöt nousi nopeemmin ja melkein siihen asteikon keskelle pikku kaupunkipyörittelyssä. Kävin sitten vielä lenkin heittämässä isommalla tiellä, niin melko heti nousi siihen keskiviivaan.


Nytpä joutaakin ottaa turpapeitto pois, kun kelit lauhtui. Kun sitä aikaisemminkaan ei ole tarvinnut noilla max parin kympin pakkasilla. (auto ollut uudesta lähtien)
 
Viimeksi muokattu:
Uskon. Jostain kiinanrihkamaa myyvästä nettikaupasta bongasin muuten akkulämmittimen, jossa lämpöä tasaavassa geelipussissa sähkövastus laitetaan remmikiinnityksellä akun kylkeen. Peittomallisiakin autolämmittimiä oli samaisessa kaupassa, oletan että konepellin alle tarkoitettuja.

Tuollasia kun varustais laadukkaalla termostaatilla ja vastuksella, vois olla monivuotinenkin keksintö ja hyvä värkki. Vois kuvitella jopa olevan menekkiäkin kotimaan markkinoilla. Ei sillä, että itse haluaisin lähteä hyväksyntäviidakon ja sertifikaattien maailmaan lähteä tommoista kehittämään/valmistamaan.
Patentoitu jo aikoja sitten Suomessa ja myynnissäkin. Webaston kanssa aivan ehdoton. 12v.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte?
Akku pysyy hengissä, jos sitä ladataan riittävän usein. Sen iällä ei ole juurikaan merkitystä, jos autolla ajetaan about päivittäin riittävän pitkiä matkoja. Uusikin akku simahtaa, jos autolla ei ajeta. Mun 2018 käyttöönotetun auton akku ei ottanut varausta vastaan enää nyt syksyllä. En tiedä, miten edellinen omistaja ajeli, mutta kilsojen perusteella ei kovinkaan säännöllisesti. Mä ajelin kesämökkimatkat kesällä ja n. kerran viikossa muina aikoina, start/stop lopetti yhteistyön kahden viikon seisonnan aikana viime maaliskuussa. Syksyllä mittasin akun ja se antoi ulos 12,1 V. Sitten asennutin siihen ylläpitolaturin ja annoin tolppahoitoa viikon verran, kaksi tuntia kerrallaan. Hoidon jälkeen se antoi 11,9 V. Oli päässyt jo liian huonoon kuntoon siis.

Toki se on myös autokohtaista, miten paljon se kuluttaa sähköä paikallaan jököttäessään.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Edellisessä autossa meni akku 8 vuotiaana. Ei ollut täyttä varmuutta oliko ihan alkuperäinen, mutta todennäköisesti kyllä. Toimi kesällä hyvin, mutta talvella nyykähti pätkäajossa. Siinä oli letkulämppärin yhteydessä ylläpitolaturi, joten se saattoi piilottaa vikaa aika kauan, kun latasi samalla kun lämmitti. Nykyisestä autosta vaihdoin akun tänä syksynä ja autolla myös ikää 8 vuotta. Akku nyykähti yllättäen pari keraa webaston käytön jälkeen, vaikka aiempina vuosina auto on ilmoittanut keskeyttäneensä lämmityksen jos jännite laskenut liian alhaiseksi. Akku oli leimojen mukaan 2015 vuodelta.

Eli kyllä, akku voi kestää todella pitkään käyttökunnossa, mutta kyllä se uusi on uusi. Tuolla syksyllä uusitulla olen lämmittänyt autoa koko tämän talvikauden ilman ongelmia, vaikka päivittäiset ajot ovat luokkaa 5-25km. Viikonloppuisin enemmän jos harrastuksia tai lähimmäisten näkemistä.
 
Kuinka paljon oli kilsoja mittarissa kun nyykähtämiset tapahtuivat?

Edellisessä autossa meni akku 8 vuotiaana. Ei ollut täyttä varmuutta oliko ihan alkuperäinen, mutta todennäköisesti kyllä. Toimi kesällä hyvin, mutta talvella nyykähti pätkäajossa. Siinä oli letkulämppärin yhteydessä ylläpitolaturi, joten se saattoi piilottaa vikaa aika kauan, kun latasi samalla kun lämmitti. Nykyisestä autosta vaihdoin akun tänä syksynä ja autolla myös ikää 8 vuotta. Akku nyykähti yllättäen pari keraa webaston käytön jälkeen, vaikka aiempina vuosina auto on ilmoittanut keskeyttäneensä lämmityksen jos jännite laskenut liian alhaiseksi. Akku oli leimojen mukaan 2015 vuodelta.

Eli kyllä, akku voi kestää todella pitkään käyttökunnossa, mutta kyllä se uusi on uusi. Tuolla syksyllä uusitulla olen lämmittänyt autoa koko tämän talvikauden ilman ongelmia, vaikka päivittäiset ajot ovat luokkaa 5-25km. Viikonloppuisin enemmän jos harrastuksia tai lähimmäisten näkemistä.
 
Akku pysyy hengissä, jos sitä ladataan riittävän usein. Sen iällä ei ole juurikaan merkitystä, jos autolla ajetaan about päivittäin riittävän pitkiä matkoja. Uusikin akku simahtaa, jos autolla ei ajeta. Mun 2018 käyttöönotetun auton akku ei ottanut varausta vastaan enää nyt syksyllä. En tiedä, miten edellinen omistaja ajeli, mutta kilsojen perusteella ei kovinkaan säännöllisesti. Mä ajelin kesämökkimatkat kesällä ja n. kerran viikossa muina aikoina, start/stop lopetti yhteistyön kahden viikon seisonnan aikana viime maaliskuussa. Syksyllä mittasin akun ja se antoi ulos 12,1 V. Sitten asennutin siihen ylläpitolaturin ja annoin tolppahoitoa viikon verran, kaksi tuntia kerrallaan. Hoidon jälkeen se antoi 11,9 V. Oli päässyt jo liian huonoon kuntoon siis.

Toki se on myös autokohtaista, miten paljon se kuluttaa sähköä paikallaan jököttäessään.

Ei autolla sentään nyt päivittäin tarvitse ajaa, että akku säilyisi kunnossa vaikkei akkua aktiivisesti lataisikaan esim. ylläpitolaturilla. Toki akun saa paskaksi vaikka vuoden sisään, vaikkapa kikkailemalla Webastojen ja/tai pätkäajojen kanssa.
 
Ei autolla sentään nyt päivittäin tarvitse ajaa, että akku säilyisi kunnossa vaikkei akkua aktiivisesti lataisikaan esim. ylläpitolaturilla.
Juu, en sitä tarkoittanut. Mutta kerran viikkoon on näin kokemusasiantuntijana liian vähän. En juuri webastoakaan rohjennut käyttää, kun start/stop lakkasi toimimasta.
 
Kuinka vanhoja akkuja käytätte? Omassa bensakoneisessa Octaviassa edelleen alkuperäinen kohta 7v akku. Start-stop toimii edelleen ainakin nollakeleistä ylöspäin ja se on kai jonkinlainen indikaattori sille että akku ei ole ihan lopussa. Nyt viime aikojen -20-25 pakkasilla toki webaston kanssa ei ole ollut käynnistysongelmia. Onko pakkasten kannalta akku järkevä vaihtaa vasta sitten kun start-stop lakkaa toimimasta jos se jonkinlainen indikaattori akun kunnosta on. Onko jotakin muita merkkejä miten akun kunnosta pääsee jyvälle. Sisko ajelee vielä vanhemmalla dieselautolla ja siinäkin alkup akku vaikka kilsoja joku 160tkm ja ikääkin vielä enemmän, ehkä 10 vuotta.
Ei start & stopin toimimattomuus välttämättä tarkoita että itse "pääakku" olisi huonossa hapessa, monessa autossa tuolle on erillinen oma pikkuakku joka huolehtii virroista auton ollessa sammuneenna.

Mutta kuten tuossa todettua, säännöllinen käyttö ja lataus niin se akku voi kestää helposti 10 vuottakin. Omassa toisessa autossa alkuperäinen akku yhä paikallaan ja sillä ikää sen 8v. Toki on tuolla myös ajettu ja tosiaan ylläpitolaturi vallankin webaston kanssa on kova sana.
 
Itse laitoin sisätilalämmittimen emännän Rellun konepellin alle, kun ei meinannut inahtaakaan kolmen tunnin lämmityksen jälkeen 300w säteilylämmittimellä. Auton pitäisi olla kunnossa, eli dieselsuodatin vaihdettu alle vuosi sitten, hehkut kunnossa ja akku ladattuna. Mittaristoon tuli vain varoitus polttoainejärjestelmä viasta, eli todennäköisesti suodatin jäässä eikä polttoaine virrannut. Ehkä pitää seuraavaksi vaihtaa suodatin vasta syksyllä, niin on tuore pahimpien pakkasten aikaan. Tuo sisätilalämppäri lämmitti konetilan sen verran tehokkaasti, että pyörähti hyvin käyntiin puolen tunnin lisälämmityksen jälkeen. Sisällä tunnelma olikin lämmityksen puuttuessa kuin kirkon penkillä, ranskalainen pehmeys oli siis hetken tiessään. :rolleyes:

Joo, saman tein itse meidän autolle pari päivää sitten, kun nuo alumoottorien säteilylämmittimet on niin huonotehoisia, ja akku antaa aika toisella tavalla hönkää kun se on lämmin. Ja ottaa vastaan latausta myös.
Itse asiassa huomasin akun läömmön tehon jo nuorena, kun kulpassa ei ollut minkään valtakunnan lohkolämmitintä ja kuuden voltin akku oli kyykyssä -20 aika totaalisesti. Minulla oli sisätilalämppäri autossa jotta saisin sisälämpöjä ylös että sasi ikkunanrapsutukseen jotain tehoa. Tuolloinhan raspit tuppasi olemaan tyyliä c-kasetin kansi ,-)
Niin tai näin, keksin nostaa takapenkin ja pistää puhaltimen "samaan hintaan" puhaltamaan kohti akkua, ja vot. Tunnin päästä käfer läksi käyntiin kuin palmun alta, ihan vaan koska oli jännitettä! Se oli parikymppiselle aika ahaa-elämys.
 
@Master_Of_Disaster Ainakaan noissa vanhemmissa siis 2000-luvun alun PSA:n bensakoneissa ei pahemmin pääse huohotin jäätymään, kun letku on suoraan kuuman moottorin päällä.

Juu.
Onhan noita monenlaisia systeemejä tullu vastaan erilaisissa autoissa. Kerran jossain autossa tuuppasi öljytikun ylös, onneks ei sen isompaa kerenny tulla, esim. venttilikopan tiivisteen pullauttanu. Sekin korjaantu sillä, kun vaihto öljymerkkiä ja pari vuotta meni hyvin.
Toisessa autossa on eristetyt putket ja vastus jo tehtaalta, enkä siihen ole alkanu pahveja/suojia virittelemään. Silläkin tulee tosi lyhyttä pätkäajoa ajettua (alle 5km). Vähintään kerran viikkoon ajan öljyt kunnolla kuumaksi, about 105-110C (autossa vaan ö-lämpömittari) ja päälle vähintään vartti ajoa.



Eipä oo tullu edes katottua millaiset huohotinsysteemit noissa Ecoboost-moottoreissa on, tai muuten ihmeteltyä moottoria. Vaikka parissa autossa tuommoinen moottori ollu melkein kymmenen vuotta putkeen. Huolettomia vehkeitä ollut, ainakin pienillä kilometreillä (toinen meni vaihtoon 50tkm kohdalla ja tässä toisessa nyt reilu 82tkm).
OT. Noissa kahdessa Fordissa ainoa "vika" ollut kun tästä nykyisestä toinen xenon-etuvalo piti vaihtaa takuuseen (kovalla pakkasella meni kurvi-/korkeusmoottorit juntturiin, tms ei toiminu. Epäilen että pääsi kosteutta sisään ja jääty, tms.) ja oliko joku jäähd.nesteen anturin pieni vuoto joka huollossa vaihdettiin. Ihan periaatteesta ei oo viittiny käsiään paskata noissa takuun alaisissa, niin ei senkään takia ole tuo moottorityyppi tullut sen tutummaksi teknisessä mielessä.
Harrasteissa sitäkin enemmän puuhastelua.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
267 054
Viestejä
4 617 358
Jäsenet
75 986
Uusin jäsen
Nonanna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom