Tämä juuri! Jos ei muuta niin kannustaa ihmisiä päivittämään tuoreempaan malliin…Ja eihän tuo tosiaan autotehtaille maksa mitään kun vanhat autot lakkaa toimimasta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä juuri! Jos ei muuta niin kannustaa ihmisiä päivittämään tuoreempaan malliin…Ja eihän tuo tosiaan autotehtaille maksa mitään kun vanhat autot lakkaa toimimasta.
On muuten hyvä ja huono nämä etäpalvelut. Mukava varuste niin kauan kun:
- internet toimii
- valmistaja tukee palvelua
On toisaalta aika lyhytnäköistä asiakasta kohtaan kun 3G verkon alasajon myötä loppuivat mersusta palvelut. Tismalleen sama tapahtui bmw/minillä jo viitisen vuotta sitten.
Ei tässä tarvinne odotella kuin 5-10v niin 4G ajetaan alas ja ollaan samassa tilanteessa...
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Tämä. Ja vaikka valmistaja tukisi ja Internet toimisi niin silti moni valittaa että lämmitykset ei lähde aina päälle. VAGeista ja Bemarista ainakin tätä valitusta näkyy aika paljon (ehkä myös merkit joista aiheesta eniten olen lukenutkin).
Muutenkin tuntuu että ihan kaikkea ei ole mietittu loppuun näissä digiajan autoissa. Työkaverilla XC40 recharge ja ensin kehui kuinka kätevää on että autoa ei tarvitse laittaa erikseen käyntiin. Kunhan laittaa vaihteen päälle ja lähtee ajamaan. No heti tuli mieleen että saatko tuulilasille puhallusta sillävälin kun scrabaat ikkunoita jos autoa ei saa "käyntiin". Ei kuulemma saa, mutta se ei haittaa koska kännykällä saa auton lämpeämään... ...sitten pienen tauon jälkeen sanoo että nyt jostain syystä se kännykkäappi ei oo yhdistänyt autoon joten on raaputellut kylmää autoa tai ensin istunut autossa lämmittämässä laseja. Pitäisi mennä Volvolle käymään.
Olin ihan että mitä vittua. Että kuinka vaikeaa ennen yksinkertaiset asiat voi olla. Voi olla toki ihan käyttäjän virheestä ja auton saa lämmittämään ihan manuaalisestikin.
Toinen juttu on noiden kuukausimaksullisuudet. Esim. Bemareissa jotka vähän itseä kiinnostaisi on 3 vuotta ilmaista etäohjausta. Käytännössä itse sitten makselisin vähintään 100e vuodessa siitä että voin lämmittää autoa. Eihän se autoilun kuluissa mikään iso summa ole mutta periaatteesta tuntuu turhalta. Ja palvelun hinta voi muutaman vuoden jälkeen tuplautua eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.
Joo mulla on haarotin konepellin alla josta lähtee defajohto.Joutuuko tällaiselle vetämään tuon Defa(?)-kaapelin keulaan asti, jos akku takakontissa vararenkaan paikalla (Audi A6 Avant vm. 2015)? Autossa on Defan ylläpitolaturi ja letkulämmitin asennettuna.
Ensin tehdään asetus ja tallennetaan asetus, sekin kohtalaisen hidasta.Skodan appi webaston etäohjauksella taisi olla jotain 38€/v, ihan hinnoissaan.
Tästä löytyy paljon keskustelua, ettei ollutkaan mennyt päälle vaikka laittoi.
Itse veikkaan syyksi sitä, että apilla laitetaan lämmitys ”päälle”, mutta ei jäädä apissa odottamaan paluu vahvistusta että se menee päälle vaiko ei, ilmeisesti softa keskustelee siinä enemmänkin ees taas.
Tästä päästään siihen, että kännykällä webaston päälle laitto saattaa olla kaikkea väliltä 10s-1min ja muutamia parkkiksia on, missä autoon ei saa yhteyttä ja sen 1min päästä appi sanookin ettei onnistu.
On kuitenkin sen verran ok pelannut, että tuon olen kahdesti uusinut, varsinkin kun webaston kaukosäädin ei ota kovinkaan pitkän matkan päästä. Hintaansa nähden silti ala-arvoinen viritys.
Joo mulla on haarotin konepellin alla josta lähtee defajohto.
Mutta varmaan parempi tuossa tilanteessa olisi ostaa se lämmitin vaikka tälläisellä tavallisella pistokkeella, niin ei tarvi defaan liittää.
Polar Akkulämmitin 57 wattia | Polar Heater
Voihan sen johdon sitten vetää vaikka sisätilan lämmittimen pistorasiasta peräkonttiin.
Eikös sen voi jatkoroikalla jatkaa.Pistokkeessa on jo puhallin. Eli joka tapauksessa keulasta joutuu kaapelia vetämään akulle?
Polar heaterin lämmitys näyttää todella paljon tuollaiselta :ONuo akun lämmittimet tuntuvat hinnakkailta tuotteilta. Osassa autoissa akku on takakontissa niin mitenköhän joku tälläinen toimisi:
https://www.fruugo.fi/2kpl-silikoni...5gD6mangZUjVPc9fKUVwznki_JinzSwEaAj7SEALw_wcB
Sitten vaan 12V töpseli takakontin pistokkeeseen kiinni. Suljetussa tilassa melko tehotonkin lämmitin nostaisi varmaan akun lämpöä selvästi, mutta tuskin ylikuumenemaan pääsisi. Onko kukaan kokeillut?
Polar heaterin lämmitys näyttää todella paljon tuollaiselta :O
/laitoin autoon sisälämpömittarin langattomasti, niin auton sisällä pakkasta on nyt -28c, että ei tuo suljettu tila ainakaan itsellä kovin ole sen lämpimämpi.
Laita ikkunan raosta ja jos tuntuu karkaavaan liikaa lämpöä niin siihen voi jonkun rätin viritellä tilkkeeksi.Mahtuuko nykyautoissa sisätilan lämmittimen johto oven tiivisteen välistä? Pitäisi tänään lähteä -25c asteessa liikkeelle golf mk7:lla. Vähän talvella käytössä oleva auto niin ei ole tullut asennettua haaroitusta lämppärille
Ei se akku moottoritilassakaan aivan valtavasti lämpene etenkään nykyautoissa.Suljetulla tilalla meinasin lähinnä sitä että kun akku on takakontissa pienessä kotelossa tila lämpenee varmasti helposti pienelläkin lämmityksellä vs. moottoritilassa oleva akku.
Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.Meinasi pakkasilla jäätyä dieselsuodatin. Semmoinen vanhanaikainen pönttö, olisko 0,5l tilavuus. Ajattelin vastaisuuden varalle laittaa lämmittimen suodattimen ympärille. Auto tokeni kun tyhjäkäynnillä lämmittelin suodattimen kylkeä kuumailmapuhaltimella. Paluulinja menee suoraan tankkiin niin palaava polttoainekaan ei lämmitä.
joku tämmöinen 8.78€ 42% OFF|12V 100W Silicone Heating Pad Waterproof Rubber Heating Pads Blankets Mat 250x90mm Car Fuel Filter Air Diesel Heater Mat| | - AliExpress
Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa naftasuodattimen joka kerta kun laittaa talvirenkaat alle.Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.
Ei korvaa säännöllistä suodattimen vaihtamista tai veden pois laskua.Lämmitetty suodatin, niin ei ole tuotakaan ongelmaa.
Suodatin luonnollisesti vaihdetaan säännöllisesti.Ei korvaa säännöllistä suodattimen vaihtamista tai veden pois laskua.
Piilottaa ongelman siihen saakka että suodatin on liian täynnä vettä ja auto seisoo pakkasella ulkona.
Sanon tämän ilman käyttökokemusta vain yleisen teknisen näkemykseni perusteella. 12 voltin lämmitin on muutenkin elegantimpi ratkaisu. Ja sehän(siis kehittynyt lämpötila- ja jänniteohjattu malli) toimii myös roikasta jos asennetaan myös ylläpitolaturi. Laturin pitää olla tehokkaampi kuin hinnat alkaen.Minusta se arcticin 12V akunlämmitin on parempi vaihtoehto kuin tuo polarin 230V ellei nyt ajelut ole pelkästään lämmitystolpalta 4km päähän.
Kovassa talvessa ei välttämättä voi tai halua liikuttaa ikkunoita yhtään.Laita ikkunan raosta ja jos tuntuu karkaavaan liikaa lämpöä niin siihen voi jonkun rätin viritellä tilkkeeksi.
Nuo akun lämmittimet tuntuvat hinnakkailta tuotteilta.
Sanoisin, että ykkössatasen perässä ei kannata kovin kauan köyriä. Jostain laadukkaasta hyvämaineisesta autovarusteesta se on niin pieni juustoraha, ettei kuulosta kovin tuottavalta alkaa viritellä halvempaa korviketta joka ehkä toimisi ja voi pahimmillaan olla vaarallinen. Hahmottamiseen auttaa autoilun kulukirjanpito. Sellainen 5000 euroa vuodessa palaa jo aika vaatimattomaan ropposeen ja kun siitä mennään isommin alaspäin, saavutaan outoon nuukajussien jukujukumaahan. Perus techbbs-automiehen budjetti lienee siinä alkaen 10k vuodessa, tyypillisesti enemmän ja vain taivas rajana. Per auto.tuskin ylikuumenemaan pääsisi. Onko kukaan kokeillut?
Näissä patenteissa kannattaa muistaa, että vakuutusyhtiö ei tykkää. Auton moottoritila on erityinen vaarallinen tila, jossa saa käyttää vain siihen tarkoitukseen tehtyjä verkkoon kytkettäviä sähkölaitteita. Ei siis tavallisia ulkotiloihin sopivia.DIY henkiselle tallainen 250W ilmastoititeippaaminen akun kylkeen ei olisi iso rasti.
Olisi vähemmän neitimäistä laittaa iso jakari napojen päälle hetkeksi kuin alkaa tuhraamaan jonkun pikkuvastuksien ja sähköjohtojen kanssa.
Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.
saa sita panssarikaapeliakin ostettuaAinakin moottoritilaan pitää olla panssarikaapeli.
Tuohan on suojaputkea.saa sita panssarikaapeliakin ostettua
6/8/10mm Flexible Conduit Tube Cable Tidy Trunking Organiser Stainless Steel 304 | eBay
Has excellent flexibility, corrosion resistance, high temperature resistance and other properties, mainly used for wire wire protection. - Material: Stainless Steel 304 (Stainless Steel A2). A2 Grade 304 Stainless Steel.www.ebay.com
Anna tasavirtahitsaukoneella 100A kunnes kennot kiehuvat. On miehekasta ja oikeasti toimiikin.
Mulla ei jaksanu akku pyörittää webastoa yksi päivä kuin 10 minuuttia niin täräytin seuraavana aamuna -27:sta käymään raakana. Siinä on starttinappi niin ekalla painasulla pyöritti ehkä 3 sekuntia kunnes loppui itsellään, toisella samat ja kolmannella lähti käymään. Tuo siis -12 vuoden 1.7 crdi ja noin 230 tkm.Nyt -22C olisi tehnyt mieli kokeilla miten muinainen Ceed CRDi käynnistyy ilman apuja mutta ehkä en rääkkää moottoria, tiedä sitten kuinka paljon se kuluu tuollaisesta satunnaisesta raapaisusta.
Sähkökäyttöiselle voimavirtapuhaltimelle hommasin näille pakkasille 20m jatkojohdon, vaikka vähän maksoi. Jos ei Defa joku aamu lämmitä jompaa kumpaa autoa käyntiin saakka ja toinen on ehtinyt lähteä pihasta, saa hallipuhaltimen nokan eteen. Toivottavasti ei sula muovikatteet ennen kuin moottori lämpenee tarpeeksi. Ens talveksi sitten jo talliin villat kattoon ja lämpö lattiaanTämä lienee se tehokkain hätäkonsti maastossa etenkin kun työkaluina on enintään nyrkki ja kyrpä. Lievempi tapa on siirtää hiillosta nuotiosta auton alle. Kumpi on käytännössä mahdollinen riippuu siitä sulatellaanko Ladaa vai avotraktoria. Jälkimmäisiä jotkut kertovat ihan rajusti notskittaneenaa siten, että alkutalvesta ensimmäisellä kerralla kohtalainen määrä öljyvuotoja paloi koneen pinnalla.
Vähemmän barbaarinen - ei silti mikään virallinen ja suositeltu - tapa on öljykäyttöinen lämpöpuhallin.
Pidän kaikkea tällaista henkilöauton kanssa kamalan hankalana. Näiltähän välttyy kun huoltaa autonsa.
Henkilökohtainen arvaus että siinne moottoritilaan ei siirry kyllä yhtään lämpöä jos sitä puhaltaa vain vasten maskia. Paljon helpompaa heittää sinne konehuoneeseen auton sisätilan lämmitin. Jos oikein arktista meinaa olla niin jollain vanhalla peitolla hiukan peittelee.Sähkökäyttöiselle voimavirtapuhaltimelle hommasin näille pakkasille 20m jatkojohdon, vaikka vähän maksoi. Jos ei Defa joku aamu lämmitä jompaa kumpaa autoa käyntiin saakka ja toinen on ehtinyt lähteä pihasta, saa hallipuhaltimen nokan eteen. Toivottavasti ei sula muovikatteet ennen kuin moottori lämpenee tarpeeksi. Ens talveksi sitten jo talliin villat kattoon ja lämpö lattiaan
Onko sulla mitään lähdettä tuolle? Itse olen mennyt tämän ohjeen mukaan kun puhutaan moottoritilastaYksi rajoite taitaa olla siinä, että diy-panssarikaapeliasennukset eivät edelleenkään ole EX-tilaan käypiä vaan pitäisi olla liittimet ja kaikki muukin sen mukaan hyväksyttyjä laitteita/osia. Käytännössä siis Defaa, Calixia ym. kaupasta ja modaamattomana.
Pohjapanssarista kun ottaa muutamalla torxilla etureunan irti, pitäis puhaltaa ihan hyvin lämmöt pellin alle. Mulla ei tuppaa ne sivujen torxit muutenkaan olemaan koskaan tallella.. Sisätilan lämppäri pellin alla on toki hyvä ratkaisu sekin, voi vaan mennä pidempään noilla tehoilla ja periaatteessa senkin saattaisin mieluummin sijoittaa sinne konetilan alle.Henkilökohtainen arvaus että siinne moottoritilaan ei siirry kyllä yhtään lämpöä jos sitä puhaltaa vain vasten maskia. Paljon helpompaa heittää sinne konehuoneeseen auton sisätilan lämmitin. Jos oikein arktista meinaa olla niin jollain vanhalla peitolla hiukan peittelee.
Työpaikan transitti tuli yksi talvi kylmäkäynnistettyä 2kW kuumailmapuhaltimen avulla aika monta kertaa. Mahtuu hyvin moottoritilaan puhaltamaan keskelle lohkoa ja antaa siellä hönkiä sen puoli tuntia niin jopa lähtee kivasti.Pohjapanssarista kun ottaa muutamalla torxilla etureunan irti, pitäis puhaltaa ihan hyvin lämmöt pellin alle. Mulla ei tuppaa ne sivujen torxit muutenkaan olemaan koskaan tallella.. Sisätilan lämppäri pellin alla on toki hyvä ratkaisu sekin, voi vaan mennä pidempään noilla tehoilla ja periaatteessa senkin saattaisin mieluummin sijoittaa sinne konetilan alle.
Uskon. Jostain kiinanrihkamaa myyvästä nettikaupasta bongasin muuten akkulämmittimen, jossa lämpöä tasaavassa geelipussissa sähkövastus laitetaan remmikiinnityksellä akun kylkeen. Peittomallisiakin autolämmittimiä oli samaisessa kaupassa, oletan että konepellin alle tarkoitettuja.Työpaikan transitti tuli yksi talvi kylmäkäynnistettyä 2kW kuumailmapuhaltimen avulla aika monta kertaa. Mahtuu hyvin moottoritilaan puhaltamaan keskelle lohkoa ja antaa siellä hönkiä sen puoli tuntia niin jopa lähtee kivasti.
Dieselin kanssa todella paljon hyötyä. Ja ei pelkästään pakkasilla vaan myös sohjo-suolakurassa ajaessa. Ei sotkeennu moottoritila yhtään.Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?
Suurin ongelma on muistaa ottaa se pois keväällä. Itsellä nyt ei mitään hienoja suojuksia ole vaan olen hakenut paperin keräyksetä palan pahvia ja taitellut sen syylärin eteen. Jos on 0 keleissä sitten tuntunut käyvän liian kuumana niin hiukan repinyt sitä pahvia pois. Maaliskussaa sitten kun ensimmäisen kerren neula punaiselle niin nyppään pahvin pois.Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?
Täällä napapiirin pinnassa dieselin kanssa suoja saa olla lokakuusta toukokuuhun ilman mitään ongelmiaSuurin ongelma on muistaa ottaa se pois keväällä. Itsellä nyt ei mitään hienoja suojuksia ole vaan olen hakenut paperin keräyksetä palan pahvia ja taitellut sen syylärin eteen. Jos on 0 keleissä sitten tuntunut käyvän liian kuumana niin hiukan repinyt sitä pahvia pois. Maaliskussaa sitten kun ensimmäisen kerren neula punaiselle niin nyppään pahvin pois.
Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?
Asiaan vaikuttaa myös se että mulla auto on 41 vuotias niin sen hyötysuhde on roimasti heikompi.Täällä napapiirin pinnassa dieselin kanssa suoja saa olla lokakuusta toukokuuhun ilman mitään ongelmia