Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Itsellä on Mitsussa etäkäyttö auton oman wifin kautta eli ei SIM-korttia.

Hyvää on se, että ei tule G:n poisjääntiongelmia. Huono puoli se, että etälämmitys/-viilennys täytyy käytännössä kytkeä päälle näköetäisyydeltä autosta; auton wifi-kantama kun on lyhyenläntää sorttia.

No, eipähän ole palvelusta myöskään mitään juoksevia kuluja.
 
On muuten hyvä ja huono nämä etäpalvelut. Mukava varuste niin kauan kun:

- internet toimii
- valmistaja tukee palvelua

On toisaalta aika lyhytnäköistä asiakasta kohtaan kun 3G verkon alasajon myötä loppuivat mersusta palvelut. Tismalleen sama tapahtui bmw/minillä jo viitisen vuotta sitten.

Ei tässä tarvinne odotella kuin 5-10v niin 4G ajetaan alas ja ollaan samassa tilanteessa...



Tämä. Ja vaikka valmistaja tukisi ja Internet toimisi niin silti moni valittaa että lämmitykset ei lähde aina päälle. VAGeista ja Bemarista ainakin tätä valitusta näkyy aika paljon (ehkä myös merkit joista aiheesta eniten olen lukenutkin).

Muutenkin tuntuu että ihan kaikkea ei ole mietittu loppuun näissä digiajan autoissa. Työkaverilla XC40 recharge ja ensin kehui kuinka kätevää on että autoa ei tarvitse laittaa erikseen käyntiin. Kunhan laittaa vaihteen päälle ja lähtee ajamaan. No heti tuli mieleen että saatko tuulilasille puhallusta sillävälin kun scrabaat ikkunoita jos autoa ei saa "käyntiin". Ei kuulemma saa, mutta se ei haittaa koska kännykällä saa auton lämpeämään... ...sitten pienen tauon jälkeen sanoo että nyt jostain syystä se kännykkäappi ei oo yhdistänyt autoon joten on raaputellut kylmää autoa tai ensin istunut autossa lämmittämässä laseja. Pitäisi mennä Volvolle käymään.

Olin ihan että mitä vittua. Että kuinka vaikeaa ennen yksinkertaiset asiat voi olla. Voi olla toki ihan käyttäjän virheestä ja auton saa lämmittämään ihan manuaalisestikin.

Toinen juttu on noiden kuukausimaksullisuudet. Esim. Bemareissa jotka vähän itseä kiinnostaisi on 3 vuotta ilmaista etäohjausta. Käytännössä itse sitten makselisin vähintään 100e vuodessa siitä että voin lämmittää autoa. Eihän se autoilun kuluissa mikään iso summa ole mutta periaatteesta tuntuu turhalta. Ja palvelun hinta voi muutaman vuoden jälkeen tuplautua eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mahtuuko nykyautoissa sisätilan lämmittimen johto oven tiivisteen välistä? Pitäisi tänään lähteä -25c asteessa liikkeelle golf mk7:lla. Vähän talvella käytössä oleva auto niin ei ole tullut asennettua haaroitusta lämppärille.
 
Skodan appi webaston etäohjauksella taisi olla jotain 38€/v, ihan hinnoissaan.
Tästä löytyy paljon keskustelua, ettei ollutkaan mennyt päälle vaikka laittoi.
Itse veikkaan syyksi sitä, että apilla laitetaan lämmitys ”päälle”, mutta ei jäädä apissa odottamaan paluu vahvistusta että se menee päälle vaiko ei, ilmeisesti softa keskustelee siinä enemmänkin ees taas.

Tästä päästään siihen, että kännykällä webaston päälle laitto saattaa olla kaikkea väliltä 10s-1min ja muutamia parkkiksia on, missä autoon ei saa yhteyttä ja sen 1min päästä appi sanookin ettei onnistu.

On kuitenkin sen verran ok pelannut, että tuon olen kahdesti uusinut, varsinkin kun webaston kaukosäädin ei ota kovinkaan pitkän matkan päästä. Hintaansa nähden silti ala-arvoinen viritys.
 
Tämä. Ja vaikka valmistaja tukisi ja Internet toimisi niin silti moni valittaa että lämmitykset ei lähde aina päälle. VAGeista ja Bemarista ainakin tätä valitusta näkyy aika paljon (ehkä myös merkit joista aiheesta eniten olen lukenutkin).

Muutenkin tuntuu että ihan kaikkea ei ole mietittu loppuun näissä digiajan autoissa. Työkaverilla XC40 recharge ja ensin kehui kuinka kätevää on että autoa ei tarvitse laittaa erikseen käyntiin. Kunhan laittaa vaihteen päälle ja lähtee ajamaan. No heti tuli mieleen että saatko tuulilasille puhallusta sillävälin kun scrabaat ikkunoita jos autoa ei saa "käyntiin". Ei kuulemma saa, mutta se ei haittaa koska kännykällä saa auton lämpeämään... ...sitten pienen tauon jälkeen sanoo että nyt jostain syystä se kännykkäappi ei oo yhdistänyt autoon joten on raaputellut kylmää autoa tai ensin istunut autossa lämmittämässä laseja. Pitäisi mennä Volvolle käymään.

Olin ihan että mitä vittua. Että kuinka vaikeaa ennen yksinkertaiset asiat voi olla. Voi olla toki ihan käyttäjän virheestä ja auton saa lämmittämään ihan manuaalisestikin.

Toinen juttu on noiden kuukausimaksullisuudet. Esim. Bemareissa jotka vähän itseä kiinnostaisi on 3 vuotta ilmaista etäohjausta. Käytännössä itse sitten makselisin vähintään 100e vuodessa siitä että voin lämmittää autoa. Eihän se autoilun kuluissa mikään iso summa ole mutta periaatteesta tuntuu turhalta. Ja palvelun hinta voi muutaman vuoden jälkeen tuplautua eikä ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.

Jep, sama juttu Volvon on-call kanssa, toimii milloin toimii, siis netistä luettuna.

Itseä mietityttää palveluiden jatkuvuus, tosiaan valmistajahan voi milloin tahansa korottaa hintaa älyttömäksi tai lopettaa koko homman.

Liukuviin työaikoihin tottuneena ja toisinaan töissä tulee tilanteita, jolloin joutuu joustamaan ja jäämään pidemmäksi aikaa niin ajastetut lähdöt eivät oikein toimi. Siksi kuvittelisin kaukosäädin+eberi/webasto perään, vaikkei sekään tietty aukoton ole.

Netin kautta kytkettävät palvelut ovat epävarmoja, sen on huomannut jo phev kanssa kun jotkut lataustolpat toimivat vain sovelluksen avulla. Sitten kun ne latauspaikat ovat jossain kauppakeskittymän parkkihallissa maan alla niin ei siellä aina yhteyttä ole tai sitten verkko on niin ruuhkainen, että aikakatkaisu tulee ja et saa latausta aktivoitua.
 
Joutuuko tällaiselle vetämään tuon Defa(?)-kaapelin keulaan asti, jos akku takakontissa vararenkaan paikalla (Audi A6 Avant vm. 2015)? Autossa on Defan ylläpitolaturi ja letkulämmitin asennettuna.
Joo mulla on haarotin konepellin alla josta lähtee defajohto.

Mutta varmaan parempi tuossa tilanteessa olisi ostaa se lämmitin vaikka tälläisellä tavallisella pistokkeella, niin ei tarvi defaan liittää.
Polar Akkulämmitin 57 wattia | Polar Heater

Voihan sen johdon sitten vetää vaikka sisätilan lämmittimen pistorasiasta peräkonttiin.
 
Skodan appi webaston etäohjauksella taisi olla jotain 38€/v, ihan hinnoissaan.
Tästä löytyy paljon keskustelua, ettei ollutkaan mennyt päälle vaikka laittoi.
Itse veikkaan syyksi sitä, että apilla laitetaan lämmitys ”päälle”, mutta ei jäädä apissa odottamaan paluu vahvistusta että se menee päälle vaiko ei, ilmeisesti softa keskustelee siinä enemmänkin ees taas.

Tästä päästään siihen, että kännykällä webaston päälle laitto saattaa olla kaikkea väliltä 10s-1min ja muutamia parkkiksia on, missä autoon ei saa yhteyttä ja sen 1min päästä appi sanookin ettei onnistu.

On kuitenkin sen verran ok pelannut, että tuon olen kahdesti uusinut, varsinkin kun webaston kaukosäädin ei ota kovinkaan pitkän matkan päästä. Hintaansa nähden silti ala-arvoinen viritys.
Ensin tehdään asetus ja tallennetaan asetus, sekin kohtalaisen hidasta.
Sitten erikseen otetaan käyttöön tallennettu asetus ja tallennetaan käyttöönotto, sekin kohtalaisen hidasta.
Yleensä jälkimmäinen ajastellessa unohtuu monelta.
 
Joo mulla on haarotin konepellin alla josta lähtee defajohto.

Mutta varmaan parempi tuossa tilanteessa olisi ostaa se lämmitin vaikka tälläisellä tavallisella pistokkeella, niin ei tarvi defaan liittää.
Polar Akkulämmitin 57 wattia | Polar Heater

Voihan sen johdon sitten vetää vaikka sisätilan lämmittimen pistorasiasta peräkonttiin.

Pistokkeessa on jo puhallin. Eli joka tapauksessa keulasta joutuu kaapelia vetämään akulle?
 
Pistokkeessa on jo puhallin. Eli joka tapauksessa keulasta joutuu kaapelia vetämään akulle?
Eikös sen voi jatkoroikalla jatkaa.

tolpasta kun laittaa keulaan defan johdon, niin sieltä konepellin alta sitten se pitää haaroittaa.

tuossa joku toinen kirjoittelikin tuosta arctik heateristä, en tiedä olisiko se sitten parempi vaihtoehto itseasiassa.






 
Viimeksi muokattu:
Nuo akun lämmittimet tuntuvat hinnakkailta tuotteilta. Osassa autoissa akku on takakontissa niin mitenköhän joku tälläinen toimisi:
https://www.fruugo.fi/2kpl-silikoni...5gD6mangZUjVPc9fKUVwznki_JinzSwEaAj7SEALw_wcB

Sitten vaan 12V töpseli takakontin pistokkeeseen kiinni. Suljetussa tilassa melko tehotonkin lämmitin nostaisi varmaan akun lämpöä selvästi, mutta tuskin ylikuumenemaan pääsisi. Onko kukaan kokeillut?
 
Nuo akun lämmittimet tuntuvat hinnakkailta tuotteilta. Osassa autoissa akku on takakontissa niin mitenköhän joku tälläinen toimisi:
https://www.fruugo.fi/2kpl-silikoni...5gD6mangZUjVPc9fKUVwznki_JinzSwEaAj7SEALw_wcB

Sitten vaan 12V töpseli takakontin pistokkeeseen kiinni. Suljetussa tilassa melko tehotonkin lämmitin nostaisi varmaan akun lämpöä selvästi, mutta tuskin ylikuumenemaan pääsisi. Onko kukaan kokeillut?
Polar heaterin lämmitys näyttää todella paljon tuollaiselta :O

/laitoin autoon sisälämpömittarin langattomasti, niin auton sisällä pakkasta on nyt -28c, että ei tuo suljettu tila ainakaan itsellä kovin ole sen lämpimämpi.
 
Polar heaterin lämmitys näyttää todella paljon tuollaiselta :O

/laitoin autoon sisälämpömittarin langattomasti, niin auton sisällä pakkasta on nyt -28c, että ei tuo suljettu tila ainakaan itsellä kovin ole sen lämpimämpi.

Suljetulla tilalla meinasin lähinnä sitä että kun akku on takakontissa pienessä kotelossa tila lämpenee varmasti helposti pienelläkin lämmityksellä vs. moottoritilassa oleva akku.
 
Mahtuuko nykyautoissa sisätilan lämmittimen johto oven tiivisteen välistä? Pitäisi tänään lähteä -25c asteessa liikkeelle golf mk7:lla. Vähän talvella käytössä oleva auto niin ei ole tullut asennettua haaroitusta lämppärille
Laita ikkunan raosta ja jos tuntuu karkaavaan liikaa lämpöä niin siihen voi jonkun rätin viritellä tilkkeeksi.
 
Suljetulla tilalla meinasin lähinnä sitä että kun akku on takakontissa pienessä kotelossa tila lämpenee varmasti helposti pienelläkin lämmityksellä vs. moottoritilassa oleva akku.
Ei se akku moottoritilassakaan aivan valtavasti lämpene etenkään nykyautoissa.

Tuli mittaamalla todettua kun ajoin peräti 10h toissapäivänä läpi -30C pakkasten ja kotipihassa akku oli edelleen pakkasella.


Jos miettii Arctic lämmittimen reilun satasen hintaa niin jos sillä säästää yhdenkin hinausauton kyydin tai tärkeästä menosta myöhästymisen niin se jo maksoi itsensä. Onko se nyt sitten kallis vai ei. Minusta ei.
 
Meinasi pakkasilla jäätyä dieselsuodatin. Semmoinen vanhanaikainen pönttö, olisko 0,5l tilavuus. Ajattelin vastaisuuden varalle laittaa lämmittimen suodattimen ympärille. Auto tokeni kun tyhjäkäynnillä lämmittelin suodattimen kylkeä kuumailmapuhaltimella. Paluulinja menee suoraan tankkiin niin palaava polttoainekaan ei lämmitä.
joku tämmöinen 8.78€ 42% OFF|12V 100W Silicone Heating Pad Waterproof Rubber Heating Pads Blankets Mat 250x90mm Car Fuel Filter Air Diesel Heater Mat| | - AliExpress
 
Meinasi pakkasilla jäätyä dieselsuodatin. Semmoinen vanhanaikainen pönttö, olisko 0,5l tilavuus. Ajattelin vastaisuuden varalle laittaa lämmittimen suodattimen ympärille. Auto tokeni kun tyhjäkäynnillä lämmittelin suodattimen kylkeä kuumailmapuhaltimella. Paluulinja menee suoraan tankkiin niin palaava polttoainekaan ei lämmitä.
joku tämmöinen 8.78€ 42% OFF|12V 100W Silicone Heating Pad Waterproof Rubber Heating Pads Blankets Mat 250x90mm Car Fuel Filter Air Diesel Heater Mat| | - AliExpress
Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.
 
Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.
Itse olen ottanut tavaksi vaihtaa naftasuodattimen joka kerta kun laittaa talvirenkaat alle.

Varsin hyvin käytetty alle 20€. Bensavehkeillähän tätä ongelmaa ei ole kun etanoli vie vedet mukanaan mutta nämä diisselit on vaativampia.
 
Lämmitetty suodatin, niin ei ole tuotakaan ongelmaa.
Ei korvaa säännöllistä suodattimen vaihtamista tai veden pois laskua.

Piilottaa ongelman siihen saakka että suodatin on liian täynnä vettä ja auto seisoo pakkasella ulkona.
 
Autohan lämpiää sähköllä mukavasti seuraavasti:
-10C ->1 tunti
-20C ->2 tuntia
-30C ->3 tuntia
jne..
 
Minusta se arcticin 12V akunlämmitin on parempi vaihtoehto kuin tuo polarin 230V ellei nyt ajelut ole pelkästään lämmitystolpalta 4km päähän.
Sanon tämän ilman käyttökokemusta vain yleisen teknisen näkemykseni perusteella. 12 voltin lämmitin on muutenkin elegantimpi ratkaisu. Ja sehän(siis kehittynyt lämpötila- ja jänniteohjattu malli) toimii myös roikasta jos asennetaan myös ylläpitolaturi. Laturin pitää olla tehokkaampi kuin hinnat alkaen.
Laita ikkunan raosta ja jos tuntuu karkaavaan liikaa lämpöä niin siihen voi jonkun rätin viritellä tilkkeeksi.
Kovassa talvessa ei välttämättä voi tai halua liikuttaa ikkunoita yhtään.
Nuo akun lämmittimet tuntuvat hinnakkailta tuotteilta.
tuskin ylikuumenemaan pääsisi. Onko kukaan kokeillut?
Sanoisin, että ykkössatasen perässä ei kannata kovin kauan köyriä. Jostain laadukkaasta hyvämaineisesta autovarusteesta se on niin pieni juustoraha, ettei kuulosta kovin tuottavalta alkaa viritellä halvempaa korviketta joka ehkä toimisi ja voi pahimmillaan olla vaarallinen. Hahmottamiseen auttaa autoilun kulukirjanpito. Sellainen 5000 euroa vuodessa palaa jo aika vaatimattomaan ropposeen ja kun siitä mennään isommin alaspäin, saavutaan outoon nuukajussien jukujukumaahan. Perus techbbs-automiehen budjetti lienee siinä alkaen 10k vuodessa, tyypillisesti enemmän ja vain taivas rajana. Per auto.
 
DIY henkiselle tallainen 250W ilmastoititeippaaminen akun kylkeen ei olisi iso rasti.

Ja jos pelottaa etta akku kuumenee liikaa niin tuollainen 40 asteen termostaatti viela mukaan
 
DIY henkiselle tallainen 250W ilmastoititeippaaminen akun kylkeen ei olisi iso rasti.
Näissä patenteissa kannattaa muistaa, että vakuutusyhtiö ei tykkää. Auton moottoritila on erityinen vaarallinen tila, jossa saa käyttää vain siihen tarkoitukseen tehtyjä verkkoon kytkettäviä sähkölaitteita. Ei siis tavallisia ulkotiloihin sopivia.

Juuri noilla tarvikkeilla kasaan turattu paska olisi myös sähköturvallisuusmielessä lähinnä pelottava. Etenkin keskiverto diyttäjän kytkemänä.
 
Nyt kun alettiin puhua diy:stä ja vaarallisista kytkennöistä niin olisiko kylmän akun kanssa teoriassa mahdollista lämmittää sitä kytkemällä akku oikosulkuun muutamaksi sekunniksi, jotta sen lämpö nousee ja sen jälkeen kyky luovuttaa virtaa riittäsikin käynnistykseen?

Olisi vähemmän neitimäistä laittaa iso jakari napojen päälle hetkeksi kuin alkaa tuhraamaan jonkun pikkuvastuksien ja sähköjohtojen kanssa.
 
Koska oot vaihtanu suodattimen? Nuo ei kuitenkaan tuppaa herkästi jäätymään, jos ei ole kertynyt vettä ja kelin mukainen polttoaine tankissa. Omassa oli vettä suodattimessa ja edellisillä kovilla pakkasilla se jäätyi pari kertaa ajoviimassa, onneksi oli kone jo sen verran lämmin että moottorin lämpö sulatti sen tien reunassa odotellessa niin pääsi jatkamaan matkaa. Nyt näillä pakkasilla murhetta ei enää ole ollut, kun suodatin vaihtui.

Marraskuussa laitoin uuden suodattimen, joka vuosi vaihdan ennen talvea. Ensi viikolla kun lauhtuu niin ajattelin irroittaa suodattimen ja sulattaa sen kunnolla pannuhuoneessa ja laskea mahdolliset vedet pois. Tuokin aloitti moottoritiellä köhimään ja nilkutin kaupan pihaan missä moottorin lämmössä suli kaupassa käynnin aikana ja sitten kotimatkalla jäätyi uudestaan.
 
Saako tuollaista 230 V akkulämmitintä töpselimallina asentaa edes vaikka akku olisi takakontissa? Ainakin moottoritilaan pitää olla panssarikaapeli.
 
saa sita panssarikaapeliakin ostettua
Tuohan on suojaputkea.

Yksi rajoite taitaa olla siinä, että diy-panssarikaapeliasennukset eivät edelleenkään ole EX-tilaan käypiä vaan pitäisi olla liittimet ja kaikki muukin sen mukaan hyväksyttyjä laitteita/osia. Käytännössä siis Defaa, Calixia ym. kaupasta ja modaamattomana.

Tavaratila on kaiketi lähinnä matkustamon jatkoa. Jos kokee tarvetta hankalille räpellyksille, niin sisätilalämmittimen voinee laittaa puhaltamaan sinne takaosaan jos vaan piuha riittää. Jatkoroikan käyttö ei liene asianmukaisena pidettävä järjestely.
 
Nyt -22C olisi tehnyt mieli kokeilla miten muinainen Ceed CRDi käynnistyy ilman apuja mutta ehkä en rääkkää moottoria, tiedä sitten kuinka paljon se kuluu tuollaisesta satunnaisesta raapaisusta.
 
Nyt -22C olisi tehnyt mieli kokeilla miten muinainen Ceed CRDi käynnistyy ilman apuja mutta ehkä en rääkkää moottoria, tiedä sitten kuinka paljon se kuluu tuollaisesta satunnaisesta raapaisusta.
Mulla ei jaksanu akku pyörittää webastoa yksi päivä kuin 10 minuuttia niin täräytin seuraavana aamuna -27:sta käymään raakana. Siinä on starttinappi niin ekalla painasulla pyöritti ehkä 3 sekuntia kunnes loppui itsellään, toisella samat ja kolmannella lähti käymään. Tuo siis -12 vuoden 1.7 crdi ja noin 230 tkm.

Luulen, että olis voinu helpottaa jos pystyisi erikseen hehkuttamaan, mutta ei taida tuon napin kanssa onnistua. Edellinen auto oli avaimellinen skoda niin kovemmilla pakkasilla käänsin yleensä virrat pari-kolme kertaa päälle ja pidin niin kauan kun hehkuvalo sammui, sitten vasta käynnistys.
 
Edellisen kerran näissä lämmöissä viime talvena toi ei lähtenyt mutta siitä ei ollut vaihdettu vuosiin polttoainesuodatinta ja huollon mukaan kaikki hehkut pimeänä
 
Tämä lienee se tehokkain hätäkonsti maastossa etenkin kun työkaluina on enintään nyrkki ja kyrpä. Lievempi tapa on siirtää hiillosta nuotiosta auton alle. Kumpi on käytännössä mahdollinen riippuu siitä sulatellaanko Ladaa vai avotraktoria. Jälkimmäisiä jotkut kertovat ihan rajusti notskittaneenaa siten, että alkutalvesta ensimmäisellä kerralla kohtalainen määrä öljyvuotoja paloi koneen pinnalla. :oops:

Vähemmän barbaarinen - ei silti mikään virallinen ja suositeltu - tapa on öljykäyttöinen lämpöpuhallin.

Pidän kaikkea tällaista henkilöauton kanssa kamalan hankalana. Näiltähän välttyy kun huoltaa autonsa.
Sähkökäyttöiselle voimavirtapuhaltimelle hommasin näille pakkasille 20m jatkojohdon, vaikka vähän maksoi. Jos ei Defa joku aamu lämmitä jompaa kumpaa autoa käyntiin saakka ja toinen on ehtinyt lähteä pihasta, saa hallipuhaltimen nokan eteen. Toivottavasti ei sula muovikatteet ennen kuin moottori lämpenee tarpeeksi. Ens talveksi sitten jo talliin villat kattoon ja lämpö lattiaan :smoke:
 
Itse laitoin sisätilalämmittimen emännän Rellun konepellin alle, kun ei meinannut inahtaakaan kolmen tunnin lämmityksen jälkeen 300w säteilylämmittimellä. Auton pitäisi olla kunnossa, eli dieselsuodatin vaihdettu alle vuosi sitten, hehkut kunnossa ja akku ladattuna. Mittaristoon tuli vain varoitus polttoainejärjestelmä viasta, eli todennäköisesti suodatin jäässä eikä polttoaine virrannut. Ehkä pitää seuraavaksi vaihtaa suodatin vasta syksyllä, niin on tuore pahimpien pakkasten aikaan. Tuo sisätilalämppäri lämmitti konetilan sen verran tehokkaasti, että pyörähti hyvin käyntiin puolen tunnin lisälämmityksen jälkeen. Sisällä tunnelma olikin lämmityksen puuttuessa kuin kirkon penkillä, ranskalainen pehmeys oli siis hetken tiessään. :rolleyes:
 
Sähkökäyttöiselle voimavirtapuhaltimelle hommasin näille pakkasille 20m jatkojohdon, vaikka vähän maksoi. Jos ei Defa joku aamu lämmitä jompaa kumpaa autoa käyntiin saakka ja toinen on ehtinyt lähteä pihasta, saa hallipuhaltimen nokan eteen. Toivottavasti ei sula muovikatteet ennen kuin moottori lämpenee tarpeeksi. Ens talveksi sitten jo talliin villat kattoon ja lämpö lattiaan :smoke:
Henkilökohtainen arvaus että siinne moottoritilaan ei siirry kyllä yhtään lämpöä jos sitä puhaltaa vain vasten maskia. Paljon helpompaa heittää sinne konehuoneeseen auton sisätilan lämmitin. Jos oikein arktista meinaa olla niin jollain vanhalla peitolla hiukan peittelee.
 
Yksi rajoite taitaa olla siinä, että diy-panssarikaapeliasennukset eivät edelleenkään ole EX-tilaan käypiä vaan pitäisi olla liittimet ja kaikki muukin sen mukaan hyväksyttyjä laitteita/osia. Käytännössä siis Defaa, Calixia ym. kaupasta ja modaamattomana.
Onko sulla mitään lähdettä tuolle? Itse olen mennyt tämän ohjeen mukaan kun puhutaan moottoritilasta
SFS 5724:sta kopioituna:
"
23.2:
Sisäinen johdotus:
Kojevastakkeella varustetuissa lämmittimissä, joissa kojevastaketta ei ole kiinnitetty suoraan lämmittimeen, on kojevastakkeen ja lämmittimen välisenä yhdysjohtona käytettävä öljynkestävää kaapelia tai PVC-eristeistä kaapelia. Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suoja kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.
"
 
Henkilökohtainen arvaus että siinne moottoritilaan ei siirry kyllä yhtään lämpöä jos sitä puhaltaa vain vasten maskia. Paljon helpompaa heittää sinne konehuoneeseen auton sisätilan lämmitin. Jos oikein arktista meinaa olla niin jollain vanhalla peitolla hiukan peittelee.
Pohjapanssarista kun ottaa muutamalla torxilla etureunan irti, pitäis puhaltaa ihan hyvin lämmöt pellin alle. Mulla ei tuppaa ne sivujen torxit muutenkaan olemaan koskaan tallella.. Sisätilan lämppäri pellin alla on toki hyvä ratkaisu sekin, voi vaan mennä pidempään noilla tehoilla ja periaatteessa senkin saattaisin mieluummin sijoittaa sinne konetilan alle.
 
Pohjapanssarista kun ottaa muutamalla torxilla etureunan irti, pitäis puhaltaa ihan hyvin lämmöt pellin alle. Mulla ei tuppaa ne sivujen torxit muutenkaan olemaan koskaan tallella.. Sisätilan lämppäri pellin alla on toki hyvä ratkaisu sekin, voi vaan mennä pidempään noilla tehoilla ja periaatteessa senkin saattaisin mieluummin sijoittaa sinne konetilan alle.
Työpaikan transitti tuli yksi talvi kylmäkäynnistettyä 2kW kuumailmapuhaltimen avulla aika monta kertaa. Mahtuu hyvin moottoritilaan puhaltamaan keskelle lohkoa ja antaa siellä hönkiä sen puoli tuntia niin jopa lähtee kivasti.
 
Työpaikan transitti tuli yksi talvi kylmäkäynnistettyä 2kW kuumailmapuhaltimen avulla aika monta kertaa. Mahtuu hyvin moottoritilaan puhaltamaan keskelle lohkoa ja antaa siellä hönkiä sen puoli tuntia niin jopa lähtee kivasti.
Uskon. Jostain kiinanrihkamaa myyvästä nettikaupasta bongasin muuten akkulämmittimen, jossa lämpöä tasaavassa geelipussissa sähkövastus laitetaan remmikiinnityksellä akun kylkeen. Peittomallisiakin autolämmittimiä oli samaisessa kaupassa, oletan että konepellin alle tarkoitettuja.

Tuollasia kun varustais laadukkaalla termostaatilla ja vastuksella, vois olla monivuotinenkin keksintö ja hyvä värkki. Vois kuvitella jopa olevan menekkiäkin kotimaan markkinoilla. Ei sillä, että itse haluaisin lähteä hyväksyntäviidakon ja sertifikaattien maailmaan lähteä tommoista kehittämään/valmistamaan.
 
Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?
Suurin ongelma on muistaa ottaa se pois keväällä. Itsellä nyt ei mitään hienoja suojuksia ole vaan olen hakenut paperin keräyksetä palan pahvia ja taitellut sen syylärin eteen. Jos on 0 keleissä sitten tuntunut käyvän liian kuumana niin hiukan repinyt sitä pahvia pois. Maaliskussaa sitten kun ensimmäisen kerren neula punaiselle niin nyppään pahvin pois.
 
Suurin ongelma on muistaa ottaa se pois keväällä. Itsellä nyt ei mitään hienoja suojuksia ole vaan olen hakenut paperin keräyksetä palan pahvia ja taitellut sen syylärin eteen. Jos on 0 keleissä sitten tuntunut käyvän liian kuumana niin hiukan repinyt sitä pahvia pois. Maaliskussaa sitten kun ensimmäisen kerren neula punaiselle niin nyppään pahvin pois.
Täällä napapiirin pinnassa dieselin kanssa suoja saa olla lokakuusta toukokuuhun ilman mitään ongelmia :D
 
Kokemuksia maskisuojista, onko oikeasti hyötyä pakkasilla?

Nyt kovalla pakkasjaksolla kokeilin tuohon - 18 1,0ecoboost Focukseen laittaa pahvin ylemmän säleikön eteen. Ajo on/oli lyhyttä, niin säälitti moottori noilla -30 pakkailla, kun ei lämmöt noussut "normaaliin" taajamapyörittelyssä. Sekä pelko että jäätyy joku huohotin pitemmän päälle, tms, kun ei pääse kosteus kiehumaan pois.
Ilman pahvia lämpöä kuitenkin riitti sisälle hyvin ja moottorin lämmötkin nousi aina hetkeksi, kun ajoi suuremmilla kierroksilla tai kiihdytteli tarpeettomasti. Maantiellä en ajanut, niin en tiedä kuinka lämmöt ois käyttäytynyt ja ei muista viime talvesta.

Pahvin laiton jälkeen lämmöt nousi nopeemmin ja melkein siihen asteikon keskelle pikku kaupunkipyörittelyssä. Kävin sitten vielä lenkin heittämässä isommalla tiellä, niin melko heti nousi siihen keskiviivaan.


Nytpä joutaakin ottaa turpapeitto pois, kun kelit lauhtui. Kun sitä aikaisemminkaan ei ole tarvinnut noilla max parin kympin pakkasilla. (auto ollut uudesta lähtien)
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 372
Viestejä
4 536 155
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom