Samoilla perusteilla jättäisin lämpökanaalin tekemättä. Talousrakennusta voi lämmittää ilmalämpöpumpulla, ja sähköinen lattialämmitys sinne kannattaa rakennusvaiheessa joka tapauksessa tehdä.
ILP:lle ehkä hieman liian pieni tötterö 17 m2? Lisäksi tässä kyseisessä tapauksessa ILP ei oikein käy, koska tötterö on ajatus jakaa väliseinällä kahteen osaan; toiseen osaan olisi tulossa varsinainen 8 m2 varasto ja toiseen 9 m2 minikuntosali.
Lisäkickerinä sellainen, että talousrakennus on tulossa ns. pihan perälle. Rakentamisen voisi aloittaa siitä eikä haittaisi vaikka sen saisi valmiihkoksi, lukittavaksi ja lämpöiseksi ennen asuinrakennusta.
Unohtaisin 5 hengellä suoraan tuo 180 litran varaajan ja pistäisin erillisen isomman, jota MLP syöttää.
Talousrakennuksen osalta varmaan riippuu pitkälti miten lämpimänä haluat sen pitää. Itse olen vastaavin speksein pohtinut, että pistän rakennukseen kuitenkin joka tapauksessa vesikierron lattiaan, lämmittää sitten millä lämmittää. Talon pumppu on ostettu 12 kW versiona (inverter) ihan puhtaasti varmuuden vuoksi, sama kaivolla syvyyttä riittävästi. Nämä ovat sarjassamme niitä tonnilla kymppitonnin vahinko tilanteita, jossa ei välttämättä kannata ihan jokaista penniä optimoida. Kanaalista en vielä tiedä, mutta sen lämpöhukkaan tietysti pystyy vaikuttamaan lisäeristeillä. Jos rakennukset kytkee toisiinsa, niin sitten täytyy miettiä myös tilanne jossa jotain menee pieleen kesken talven. Molemmat rakennukset täytyy saada pidettyä lämpimänä.
Mjoo. Nykyinen LVV lienee Haato HK 300L. Lämpiää kerran yössä n. +70c lämpöihin. Lämmin vesi on loppunut muutaman kerran n. 14v asumisajan aikana. Eilen itse asiassa viimeksi puolen yön aikoihin, kun tuli kylppäriä päivällä siivottua ja oli kylpyamme ehtoolla käytössä sekä useampi suihkuttelija illan aikana.
Uusi vastaava maksanee 1 k€ luokkaa VS esim. 500l hybridivaraaja 2,5 k€.
Nykyisessä OKT-kiinteistössä n. 15,5 m2 huomattavasti huonommin lämmöneristetty talousrakennus/puolilämmin varasto/kuntosali, jota on pidetty talvisin n. +12c lämmöissä. Siellä sähkönkulutus on ollut suoralla sähköllä lattialetkuilla n. 1,8 MWh/v. Uuden TR:n säästöpotentiaali maalämmöllä olisi varsin pieni, kun huomioidaan myös kanaalin häviöt ja kaikki maalämmön lisärakentamiskustannukset VS sähköletkut lattiassa. Joku 40m2 talli tai vastaava varmaan tulisikin jo laitettua maalämpöihin.
Rakennusvaiheessa nuo kulut hukkuu kyllä kohinaan niin itse laittaisin lämpökanaalin. Vähän mallista riippuen 12-13kW pumppu siis ja aktiivimetrejä parikymmentä lisää mitä myyntimiehet on arvuutellut lienee ihan hyvä mitoitus. Vaikka ne lämmityksen megawatit on isoja lukuja niin ei se paljoa vuositasolla sähkölaskussa ole maalämpöpumpulla.
Totta tuokin, mutta kyllä ne eurot vain sinne loppukonkurssiin kumuloituu, jos ei jostain sniiduillakin. Eipä sillä, että tämä olisi se, missä ehdottomasti on tarpeen nipistää, mutta mielellään vähän sieltä ja täältä. Myyjiä en ole vielä vaivannut ensinkään vaan ajatus on lähinnä sanella, että mitä tarjoavat.