Talon lämmitysratkaisut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TMK
  • Aloitettu Aloitettu
Avaisitko vähän laskukaavaasi?

Jos puhutaan vaikka sekapuusta niin laskuri kertoo että 80% hyötysuhteella 15 IRTOkuutiosta saa energiaa 11850kwh. Jos ajatellaan että lämmityksen hinnaksi muodostuu 10snt/kwh jossa verot ja siirrot mukana (on aika halpa energian hinta tällöin!), niin se maksaisi 1185€. Eli eroa/säästöä syntyy puilla 810€. Vai olenko nyt laskenut/ymmärtänyt ihan päin persettä tämän asian?

Pinokuutiosta saa sitten jo 19950kwh.
Olisi tosiaan kiva kun vertailette näitä että puhutaanko irtomoteista vai pinomoteista ja vähän ehkä puulajiakin jos yhtä vaan poltatte.

Laskurin antoi halkoliiteri.com

Edit: näköjään lancelot puhuikin jo pinokuutiosta, my bad. No sekapuulla se on ton laskurin mukaan 19950kwh / 15 pinomottia.
Tuli laskuvirhe, hups.

25e p/m3 sekapuulla lämmitys maksaa 2.3c/kWh. 375e= 16300kWh lämpöä.
15c/kWh ja ilp cop 3 sama määrä maksaa 815e.
Säästäisi siis 440e/talvi - kulut.

Tuli laskuvirhe, hups.

25e p/m3 sekapuulla lämmitys maksaa 2.3c/kWh. 375e= 16300kWh lämpöä.
15c/kWh ja ilp cop 3 sama määrä maksaa 815e.
Säästäisi siis 440e/talvi - kulut.
En kyllä mitannut ole paljonko halkopinoissa on tavaraa, käytännössä ottaa joka talvi rankaläjän jonka sahaa ja halkoo itse. Oli tollainen silmämääräinen arvio paljonko puuta pinoissa. Hinta jotain 300-400e. Käytännössä siis lämmittää sillä, itse en jaksaisi nuin paljon lämmitellä puulla ja laittaisin ilpin vaikka sekin mukava harrastus pakkasilla pesä kaksi tulee poltettua. Pointti oli lähinnä se, että myös puulämmitys on halpaa jos on ne "ilmaiset" puut tai näkee vaivaa niideen eteen. Halvemmaksi taitaa tulla kuitenkin kuin se ilppi jos sen hankinta hintakin pitäisi kuolettaa ja 200m2 lämmitettävää.

En kyllä mitannut ole paljonko halkopinoissa on tavaraa, käytännössä ottaa joka talvi rankaläjän jonka sahaa ja halkoo itse. Oli tollainen silmämääräinen arvio paljonko puuta pinoissa. Hinta jotain 300-400e. Käytännössä siis lämmittää sillä, itse en jaksaisi nuin paljon lämmitellä puulla ja laittaisin ilpin vaikka sekin mukava harrastus pakkasilla pesä kaksi tulee poltettua. Pointti oli lähinnä se, että myös puulämmitys on halpaa jos on ne "ilmaiset" puut tai näkee vaivaa niideen eteen. Halvemmaksi taitaa tulla kuitenkin kuin se ilppi jos sen hankinta hintakin pitäisi kuolettaa ja 200m2 lämmitettävää.
Säästäähän tuossa hieman jos jaksaa nähdä vaivaa.
Itse maksoin parista ilpistä vajaa 3ke, tma alle 3v vs suora sähkö.

Jos puhutaan vaikka sekapuusta niin laskuri kertoo että 80% hyötysuhteella 15 IRTOkuutiosta saa energiaa 11850kwh.
Mä en kyllä usko että "tavallisella" varaavalla lämmitysuunilla pääsee 80% hyötysuhteeseen. Jollain polttokattilalla joka tuuppa lämmön varsinaiseen varaajaan tuo ei liene minkäänlainen ongelma, mutta sellainen tavallinen olkkarin nurkassa nököttävä kivikasa ei kerää lämpöä yhtä tehokkaasti talteen, jonka lisäksi ne useimmiten ottavat paloilman suoraan huoneesta, joka entisestään heikentää kokonaishyötysuhdetta.

Ei mulla mitään dataa kuitenkaan ole uskomuksien tueksi, kunhan nyt mutuilen sitä miltä tuon uunin lämmitys tuntuu verrattuna ilpin pyöritykseen.

Onhan se 80% vähän karkea arvio kun virallinen mittausdata näyttää yli 90% esim. Tiilerin Aino pönttöuunille. Nykyisissä varaavissa tulisijoissa mennään aika yleisesti yli 80% hyötysuhteella.

Valmistajan sivuille linkki
Suoritustasoilmoituksen sisältävä pdf

Onhan se 80% vähän karkea arvio kun virallinen mittausdata näyttää yli 90% esim. Tiilerin Aino pönttöuunille. Nykyisissä varaavissa tulisijoissa mennään aika yleisesti yli 80% hyötysuhteella.

Valmistajan sivuille linkki
Suoritustasoilmoituksen sisältävä pdf
Saa korjata jos on parempaa tietoa, mutta olen käsittänyt että nämä mitatut hyötysuhteet pätevät ainoastaan puhtaaseen takkaan ja että hyötysuhde tippuu jo ihan muutaman polton jälkeen. Eli niihin päästäkseen pitäisi nuohota melkeinpä viikottain.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
273 432
Jäsenet
77 026
Uusin jäsen
$amiiiiii

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom