Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Molemmat vaihdettu ja tuolta rutisevalta puolelta ihan hiljattain vielä. Rutina kuuluu välillä hitaissa liikkeellelähdöissä ja vetoa päälle pois ottaessa ja välillä voi olla pari kuukautta hiljaa. Voisi melkein ruikkia rasvaa yksi kerrallaan kaikille kumeille ja katsoa, milloin ääni häviää.Vakaajan yhdystangot.
Ainakaan ulkoisesti kaksi eri korjaamoa ei löytänyt niistä mitään. Ei rutise rattia kääntäessä ja keulaa painellessakin vaikuttivat normaalilta.Etujousien kääntölaakerit, jos siellä sellaiset?
Sitikan kytkinremppa näyttää alustavasti onnistuneen.. Tänään vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen (35€ marmorilta). Reilu 10 km ajoin ja auto toimii hyvin. Sitten kun takana on muutama tuhat km niin voi sanoa varmasti onnistuneen.
On tuossa kuitenkin aika monta paikkaa mikä olisi voinut jäädä huonosti kiinni niin vielä ei ihan uskalla sanoa että remontti olisi täysin onnistunut.
Kohtuu kustannuksilla taisin selvitä, kytkinpaketti, öljyt, holkki 222€, vetarin suojakumi 29,90€ ja kampuran tunnistin 35€.
Ihan kivasti tuossa säästi kun itse teki, jos vaikka kuudessa tunnissa korjaamo tekisi niin tulisi siitäkin jo noin 70€ x 6 = 420€.
Menikö auto ajokieltoon vuodontakia?
Onneksi katsastukseen sai ajaa täysin laillisesti, kun vaan varasi sinne ajan (jos muisti).Meni, ja oli se kyllä muutenkin kun unohtui koko katsastus, viime viikon torstaina oli viimeinen päivä![]()
Onneksi katsastukseen sai ajaa täysin laillisesti, kun vaan varasi sinne ajan (jos muisti).
Pois ajaminen olikin sitten vähän laittomampaa.![]()
Iteltä meni samoin 92 eldoradosta keväällä katsastuksessa takaa poikittainen jarruputki poikki, oli loppujenlopuksi helppo homma vaikka aluksi näytti pahalta.Joo, näinhän se menee, onneksi matkaa muutama sata metriä. Sitten kun saa korjaamolle ajan niin taidanpa varalta ottaa siirtokilvet, ei sinnekään ole kuin 10km matkaa mutta vituttaa se jos sattuukin, että pysäytetään.
Huomasin itse muutama päivä sitten vm. 2005 focuksessa vähän samaa.Täältä löytyy 2006 Focus, joka pitää suht kovaa korkeaa ääntä, kun kääntyy vasemmalle. Suurinpiirtein 1/4 kierrosta ratti käännettynä, mutta myös liikkeellelähdössä tai taakse päin valuessa (vino parkkipaikka) kuuluu sama ääni. Vähän matalampi ääni, kuin jarrujen kitinä ennen pysähdystä, mikä sekin on läsnä.
E. Etupaloissa hyvin pintaa. Taakse ei vielä kurkattu. Kk sitten katsastettu ja läpi meni
E2. Takajarruthan ne oli rasvauksen tarpeessa. Pikku ajon jälkeen vaikuttaa toimivan kuten pitää.
Mulle ne on joskus kirjoittaneet niinkin että saa ajaa saman päivän aikana korjattavaksi. Toki varmaan toi jarruputki on vähän sellanen että traileri hommiksi. Siirtokilvethän ei sinänsä auta jos autossa on tollanen vika joka tekee autosta vaarallisen ajaa.
Iteltä meni samoin 92 eldoradosta keväällä katsastuksessa takaa poikittainen jarruputki poikki, oli loppujenlopuksi helppo homma vaikka aluksi näytti pahalta.
Kyllä kaksipiirijarrut on ihan tuossakin, eli kyllä sieltä vielä toimivat etujarrut löytyy, pitää vaan ajella sievästi ja ennakoivasti, ei tarvi traileria.
Huomasin itse muutama päivä sitten vm. 2005 focuksessa vähän samaa.
Oliko näin että vinkuminen kuului liikkeelle lähdettäessä aina kun renkaan pyörähdys on tietyssä kohtaa eli ei ihan jatkuva ääni. Jospa sitä itsekin selviäisi yhtä vähällä
Eikös sekin ole ihan laillista, jos ajaa korjaamolle suoraan? Näin asian olen ainakin käsittänyt. Toki se on eri asia, jos korjaamo tarkoittaa omaa tallia, mutta voisi kuitenkin kuvitella senverran poliiseiltakin löytyvän myötätuntoa. Tai sitten ei.Onneksi katsastukseen sai ajaa täysin laillisesti, kun vaan varasi sinne ajan (jos muisti).
Pois ajaminen olikin sitten vähän laittomampaa.![]()
Korjaamollekin saa tosiaan ajaa. Mutta jos auto on mennyt katsastuksessa ajokieltoon, niin sitten luultavasti ei saa ajaa ollenkaan? Jos siis on niin paha vika autossa, että se estää turvallisen ajamisen.Eikös sekin ole ihan laillista, jos ajaa korjaamolle suoraan? Näin asian olen ainakin käsittänyt. Toki se on eri asia, jos korjaamo tarkoittaa omaa tallia, mutta voisi kuitenkin kuvitella senverran poliiseiltakin löytyvän myötätuntoa. Tai sitten ei.
Ei nyt mitään katastrofia mutta jokseenkin turhaa työtä on tullut harrastettua säästämällä tietyissä varaosissaOlen kuitenkin oppinut läksyni; mikäli auton pitoaika on pitkä ja kilometrejä tulee, niin ehkä on parempi jättää ne tarvikepakoputket hyllyyn. Nyt on kaikki kolme putkea vaihdettu omasta toimesta kahteen kertaan tarvikkeina. Vai menikö se takaputki jo kolmatta kierrosta. Taisi muuten mennä. Kestoikä vaihdellut siinä 80-160tkm.
Sitten en taida enää koskaan ostaa näitä tarvike tai "huollettuja" latureita. Alkuperäinen Hitachi kesti +300tkm (ja siitäkin meni vain rulla mutta oli pakko reissun päällä vaihtaa koko höskä). Sen jälkeen onkin jo kaksi pilipalilaturia levinnyt 100tkm sisään. Viimeisin menee sentään takuuseen.
Nivelissä yms. on paljon helpompi ostaa laatua tarvikkeena.
Alkuperäinen Hitachi laturi meni vaihtoon 170tkm kohdalla ja tilalle tuli Motonetin myymä kunnostettu laturi, sillä on nyt ajettu 190tkm.![]()
Pienen peltikolarin takia joudun uusimaan vasemman etusumuvalon.
Tilasin sen jo Virosta erään nettikaupan sivuilta.
Vielä haluaisin varmistua että näissä Valeon etusumuvaloissa ja yleensäkin uusissa umpioissa on omaan autoon sopivat sähköliittimet. Onko näin pääsääntöisesti vai joutuuko tekemään omia virityksiä?
Olen tämän kesän aikana kunnostanut kahden 3B Passatin ilmastoinnit. Toiseen vaihdoin ainoastaan kuivaimen ja toiseen kuivaimen sekä kompressorin. Kummassakin kuivaimen alumiinikierteellä olevat liitokset olivat hapettuneet täysin jumiin. Toinen aukesi ehjänä lämmityksellä ja varovaisella edestakaisin nitkuttelulla. Toisesta korkkasi kierteet putken liitoksesta ja piti vaihtaa koko putki kuivaimelta raitisilmasuodatinkotelon alla olevalle höyrystimen kennolle. Onneksi oli purkuauto valmiina pihassa...Pitäisi 159 Alfan ilmastoinnin kenno vaihtaa. Kenno on jo melkein irti, mutta noiden liittimien kanssa jäin tappelemaan. Liekö tuo kierre-osa fuusioitunut alumiinisen reunuksen kanssa, mutta ei liikahda mihinkään. Tarjosin tuohon sopivaan rakoon meisseliä, mutta ei hievahda, eikä tuo alumiinikaan siitä oikein tykännyt.
Ehdotuksia irroitukseen? Moskalla mutterin päähän?
Käsittääkseni tuo kierre on osa kennoa, eli sen voisi tuhota tarvittaessa. Letkun ja liittimen pyrkisin säästämään, toinen ainakin on melko pitkä.
![]()
lukkopihdit (oikein päin!) niin kireälle kuin saa sinne nivelen puolelle