Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tärisee vaikka pistää vauhdista kytkimen pohjaan. Voiko tämän perusteella vetonivelet poissulkea vian lähteeksi?
Ei voi, ne pyörii renkaiden nopeudella oli vaihde päällä tai ei. Sisempi nivel etenkin voi olla tosi hankalasti todennettava tärinän lähde. Ei ääntele ja voi silti olla väljä kuin mikä sallien sen että vetoakseli ei pyöri keskeisesti vaihteiston laipan suhteen.
 
Ford Focus -05 (mk2) ratti alkaa täristä kun vauhtia yli 90km/h. Ei auttanut renkaiden tasapainotus. Mitähän keksisi seuraavaksi?

Tärisee vaikka pistää vauhdista kytkimen pohjaan. Voiko tämän perusteella vetonivelet poissulkea vian lähteeksi?
Samat oireet omassa Fordissa ja sisemmät vetonivelet oli hajonnut.
 
Kiitos molemmille.

Vähän kun googlailin, niin kyllähän tuo tosiaan vetoakselivialta vaikuttaisi.

Vetoakseli SKF — tuote: VKJC 5761. Osta heti!
Vetoakseli SKF laakerilla — tuote: VKJC 5769. Osta heti!

Tarvitseeko tuohon remonttiin muuta kuin nämä, jos vien auton pajalle ja annan nuo mukaan? Helkkari kun sitä on niin avuton näiden kanssa.
Laatikkoöljyt (periaatteessa itsestään selvyys mut ainakin kannattaa pajalla sanoa että uudet tilalle).
 
Tuossa kotia ajellessa huomasin, että 5-vaihteella kuuluu hyvin hentoa ulinaa kun kierrokset 2000+ rpm. Muilla vaihteilla ei mitään ja kytkin pohjaan hävittää äänen..samoin kaasun höllääminen. Eli vaihdelaatikkoon suuntautuu katse.

Parastahan tässä on se, että vasta 20tkm sitten vaihdetiin tuohon laatikkoon kaikki laakerit, että voi jösses jos taas. Muita ajatuksia?

Noh pitää huomenna ajella pajalle ja katsoa, että ettei vaan ole vaihdelaatikon öljyt jostain syystä huvenneet.
 
Onhan se helvetin hienoa ettei varaosaa enää voi laittaa paikalleen ja lähteä ajamaan. :btooth:
Onhan se helvetin hienoa että osa pitää "koodata". :jd:
Onhan se helvetin hienoa että ei voi vain iskeä OBD2-johtoa kiinni ja koodata osaa VCDS:llä tai edes ostamalla "softaa" VAG-huollosta korjaamosoftalle.:mad:
Onhan se helvetin hienoa että yhden pienen elektroniikkaosan koodaukseen tarvitaan ihan oma johto/softapalikka... :rage:

Jos joltain hajoaa Audista turbon VNT-siipien säätöpalikka ("turbo actuator"), niin suosittelen tilaamaan käytetyn saksasta ja jättämään uudet kauppan. Käytetyn voi sentään sovitella paikalleen säätöreikien kanssa. Uudella ei tee ilman koodausta hevon mitään (VV-Auto="kolme tuntia töitä", V-Wauhtipiste="75 eur, joskus ensi viikolla aikaa")... :facepalm:
 
Onhan se helvetin hienoa ettei varaosaa enää voi laittaa paikalleen ja lähteä ajamaan. :btooth:
Onhan se helvetin hienoa että osa pitää "koodata". :jd:
Onhan se helvetin hienoa että ei voi vain iskeä OBD2-johtoa kiinni ja koodata osaa VCDS:llä tai edes ostamalla "softaa" VAG-huollosta korjaamosoftalle.:mad:
Onhan se helvetin hienoa että yhden pienen elektroniikkaosan koodaukseen tarvitaan ihan oma johto/softapalikka... :rage:

Jos joltain hajoaa Audista turbon VNT-siipien säätöpalikka ("turbo actuator"), niin suosittelen tilaamaan käytetyn saksasta ja jättämään uudet kauppan. Käytetyn voi sentään sovitella paikalleen säätöreikien kanssa. Uudella ei tee ilman koodausta hevon mitään (VV-Auto="kolme tuntia töitä", V-Wauhtipiste="75 eur, joskus ensi viikolla aikaa")... :facepalm:

Unohda ne väsyneet audin kiisselikoneet, uutta bensakonetta vaan tulille, ilman sitä fööniä :D
 
Unohda ne väsyneet audin kiisselikoneet, uutta bensakonetta vaan tulille, ilman sitä fööniä :D
Ei käy mielessäkään.

On noita V6ia ollut föönillä ja ilman bensalla ja tupaöljyllä ja paljon mukavampia mutkan kanssa. :D
(Ei kai noita taida uudempia ilman saadakaan kun bensavehkeissäkin alkaa olla kahta ahdinta?)
 
Myös vetoakselin tiivisteet kannattaa tai oikeastaan pitää vaihtaa samalla, ellei tykkää elää vaarallisesti.

Hyvä vinkki, kiitos. Tuleekohan ne tuossa SKF:n satsissa mukana? Mietin vaan kun spekseissä lukee "Tiivisteen läpimitta [mm]: 56" ja esim. motonetistä saatava merkkikohtainen "Akselitiiviste 40x55x8" on millin verran eri kokoinen.
 
Hyvä vinkki, kiitos. Tuleekohan ne tuossa SKF:n satsissa mukana? Mietin vaan kun spekseissä lukee "Tiivisteen läpimitta [mm]: 56" ja esim. motonetistä saatava merkkikohtainen "Akselitiiviste 40x55x8" on millin verran eri kokoinen.
Noissa autodoceissa kyllä selkeästi lukee mitä tulee "kitissä" mukana jos sellaisen valinnut. Noissa sun linkkaamissa ei mainita kuin vetari, että ei tule. Tässä tapauksessa kun olet kuitenkin suomesta hankkimassa noita stefoja niin kannattaa ehkä jättää vastuu korjaamolle kun säästö on kuitenkin lähellä 0 euroa ja vaikka ulkomailtakin niin ei tuon hintaisissa osissa riski vs. säästö maksa itseään. Toki kannattaa konsultoida pajaa sen suhteen, että miten on takuun laita, että pitääkö nuo stefat vaihtaa, jos haluaa takuun sille, ettei ne ala vuotamaan heti vetareiden vaihdon jälkeen.
 
Pakoputki ilmeisesti vuotaa edestä jousto-osan saumasta. Mitenhän sitä kannattaisi lähteä korjaamaan? Hitsaaminen itse ei ole vaihtoehto, kun ei ole välineitä. Oliskohan mitään toivoa yrittää tiivistää sauma pakoputkikitillä tai -teipillä? Uusi pakoputken etupätkä maksaa 120e, joka ei sinänsä ole iso raha auton laitossa, mutta en mielellään niin paljon maksaisi yhden sauman takia ja 14 vuotta vanhat putken pultit on varmaan aika vittumaisia irroitella.
 
Viimeksi muokattu:
Pakoputki ilmeisesti vuotaa edestä jousto-osan saumasta. Mitenhän sitä kannattaisi lähteä korjaamaan? Hitsaaminen itse ei ole vaihtoehto, kun ei ole välineitä. Oliskohan mitään toivoa yrittää tiivistää sauma pakoputkikitillä tai -teipillä? Uusi pakoputken etupätkä maksaa 120e, joka ei sinänsä ole iso raha auton laitossa, mutta en mielellään niin paljon maksaisi yhden sauman takia ja 14 vuotta vanhat pultit on varmaan aika vittumaisia irroitella.

Kyllähän noita kokeilla voi, ei siinä montaa kymppiä hukkaan mene vaikkei pitäisikään :)
 
Pakoputki ilmeisesti vuotaa edestä jousto-osan saumasta. Mitenhän sitä kannattaisi lähteä korjaamaan? Hitsaaminen itse ei ole vaihtoehto, kun ei ole välineitä. Oliskohan mitään toivoa yrittää tiivistää sauma pakoputkikitillä tai -teipillä? Uusi pakoputken etupätkä maksaa 120e, joka ei sinänsä ole iso raha auton laitossa, mutta en mielellään niin paljon maksaisi yhden sauman takia ja 14 vuotta vanhat putken pultit on varmaan aika vittumaisia irroitella.
Kilpailuta autojerryllä hitsaus. Ei muistaakseni paljon maksanut uuden jousto-osan vaihto omaan passattiin.
 
Voihan perse. I30:stä ulos noustessa painoin vahingossa auton kakesta nappulaa ja samaan aikaan avasin ovea kuskin oven kahvasta. Nyt ei sitten ovi enää aukea kuin ulkokahvasta. No, ovipahvi irti ja ihmettelemään... Huoh.
 
Jaahas. Kaapeli poikki. Snadisti ärsyttää. No, autojerrylle tuli taas sitten asiaa.
 
Sain C5 HDi sitikkaan kytkinrempan tehtyä. Lopussa huomasin että olin saanut kampiakselin asentotunnistimen hajalle :dead: Eipä tullut juhannukseksi auto kuntoon.
Oli tuossa muutama muukin muuttuja matkassa. Luulin jo että sain paineasetelman hajalle kun vaihelaatikkoa takaisin punnertaessa sieltä lensi pari osaa. Paineasetelman keskellä on systeemi johon painelaakeri lukittuu. No onneksi se näytti kuitenkin pysyvän kun vääntelin lukitusjousen ja lukkorenkaan suoraksi ja laitoin takaisin paikalleen.
Jos olisin heti ottanut kuskin vetoakselin irti niin olisin säästänyt vähintään pari tuntia. Ohjeessa oli ettei vetareita tarvitse kokonaan irrottaa. Oli se niin paljon edessä että lopulta otin pois, ja sen jälkeen laatikko menikin kohtuullisen helposti paikalleen.
Kuskinpuolen sisempi vetarin suojakumi oli kanssa vaihtokunnossa. Onneksi sen sai seuraavaksi päiväksi varaosaliikeeseen.
Webaston vesiputki oli syöpynyt puhki. Korjasin letkulla ja klemmareilla, saa nähdä pitääkö.
Tänään kun aloitin ottamaan vanhaa asentoanturia irti niin tuumailin ettei se mahdu tulemaan muuten kuin ottamalla irti termostaattikotelohässäkän. Kyseiseen laitokseen tulee noin 10 letkua ja se on vielä muovia. No sitten kun olin sen jo melkein irrottanut eli nesteet veks ja kaikki letkut ja pultit irti niin huomasinkin ettei sitä olisi kuitenkaan tarvinnut irrottaa :rage: Saapa nähdä pitääkö tiivisteet enää kun ehdin jo raottaa kapistusta kannesta irti.
Ensi viikolla selviää kun saa jostain tuon tunnistimen että mikä on lopputulos. Tieteellisellä stetson-harrison menetelmällä päättelin että kaksoismassape*kele on vielä käypäinen.
 
Mikähän pusla on menossa, jos eturengasta potkiessa kuuluu kuivaa kumimaista rutinaa? Skoda Octavia kyseessä. Varsinaista väljää ei vääntelemällä löydy.

Välillä liikkeellelähdöissä rutissut myös ja satunnaisesti töyssyissä kolahtanut. Viime syksystä alkaen kuulunut satunnaisia ääniä, mutta mikään korjaamo ei ole löytänyt mitään, niin pakko ajaa vikaa ulos. Tuo potkimalla kuuluva ääni on uusi, niin mietin, jos joku keksii sen avulla vian :D

EDIT: Myös toista eturengasta potkiessa saa äänen aikaan, mutta kuuluu toiselta puolelta autoa silloin. Eli vasemman eturenkaan tuennassa joku varmaan menossa.
 
Viimeksi muokattu:
Vakaajan yhdystangot.
Molemmat vaihdettu ja tuolta rutisevalta puolelta ihan hiljattain vielä. Rutina kuuluu välillä hitaissa liikkeellelähdöissä ja vetoa päälle pois ottaessa ja välillä voi olla pari kuukautta hiljaa. Voisi melkein ruikkia rasvaa yksi kerrallaan kaikille kumeille ja katsoa, milloin ääni häviää.
 
Nyt se vika löytyi :D

Avasin konepellin ja käsillä moottoria heiluttaessa kuuluu rutinaa. Joku moottorin tukikumeista on siis entinen. Tuo selittää myös vaihdekepissä tuntuvat rutinat ja väljät vetoa päälle lyödessä. Nyt pitää vain selvittää, mikä tukikumi on lopussa. Perkele viime syksystä ihmetellyt noita ääniä ja rampannut korjaamolla.

Edit: Vaihdelaatikon ylempi tukikumi aivan löysä ja narisee. Onneksi ei kallis osa ja nyt täytyy miettiä, rupeanko itse vaihtamaan vai vienkö liikkeeseen. Juuri tuon tukikumin alueelta kuulunut myös kolahduksia töyssyissä ja toivotaan, että nekin lakkaavat.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin hiljattain 2016 Kia Ceedin. Huomasin, että kumpikaan tupakansytytin ei toimi. Liitin antaa tupakansytyttimelle hieman virtaa, kun kokeilin sytyttää paperia. Sytytin ei kuitenkaan lämmennyt hehkuvan kuumaksi. Puhelimen lataus ei kuitenkaan onnistu, kuten ei onnistu auton Usb väylässäkään. Lataus katkeaa sekunnissa.

Tänään yksi autoilija ajoi melkein kylkeeni ja huomasin, että töötti ei myöskään toimi. Tarkistin torven sulakkeen, joka oli ehjä. Osaisiko joku sanoa missä vika voisi olla? Takuu on kilometrien puolesta päättynyt.
 
Täältä löytyy 2006 Focus, joka pitää suht kovaa korkeaa ääntä, kun kääntyy vasemmalle. Suurinpiirtein 1/4 kierrosta ratti käännettynä, mutta myös liikkeellelähdössä tai taakse päin valuessa (vino parkkipaikka) kuuluu sama ääni. Vähän matalampi ääni, kuin jarrujen kitinä ennen pysähdystä, mikä sekin on läsnä.

E. Etupaloissa hyvin pintaa. Taakse ei vielä kurkattu. Kk sitten katsastettu ja läpi meni

E2. Takajarruthan ne oli rasvauksen tarpeessa. Pikku ajon jälkeen vaikuttaa toimivan kuten pitää.
 
Viimeksi muokattu:
Sitikan kytkinremppa näyttää alustavasti onnistuneen.. Tänään vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen (35€ marmorilta). Reilu 10 km ajoin ja auto toimii hyvin. Sitten kun takana on muutama tuhat km niin voi sanoa varmasti onnistuneen.
On tuossa kuitenkin aika monta paikkaa mikä olisi voinut jäädä huonosti kiinni niin vielä ei ihan uskalla sanoa että remontti olisi täysin onnistunut.
Kohtuu kustannuksilla taisin selvitä, kytkinpaketti, öljyt, holkki 222€, vetarin suojakumi 29,90€ ja kampuran tunnistin 35€.
Ihan kivasti tuossa säästi kun itse teki, jos vaikka kuudessa tunnissa korjaamo tekisi niin tulisi siitäkin jo noin 70€ x 6 = 420€.
 
Sitikan kytkinremppa näyttää alustavasti onnistuneen.. Tänään vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen (35€ marmorilta). Reilu 10 km ajoin ja auto toimii hyvin. Sitten kun takana on muutama tuhat km niin voi sanoa varmasti onnistuneen.
On tuossa kuitenkin aika monta paikkaa mikä olisi voinut jäädä huonosti kiinni niin vielä ei ihan uskalla sanoa että remontti olisi täysin onnistunut.
Kohtuu kustannuksilla taisin selvitä, kytkinpaketti, öljyt, holkki 222€, vetarin suojakumi 29,90€ ja kampuran tunnistin 35€.
Ihan kivasti tuossa säästi kun itse teki, jos vaikka kuudessa tunnissa korjaamo tekisi niin tulisi siitäkin jo noin 70€ x 6 = 420€.

Ammattimies :cool:
 
Cadillacissa pamahti takana poikittain olevaan jarruputkeen vuotoreikä kun oli katsastuksessa dynossa, aika mielenkiintonen oli ajella kotio :D

Näytti ne liitokset vähän siltä, ettei mulla oo nyt mielenkiintoa ruveta tunkkailemaan, asettelemaan pukkeille ja kirota umpiruosteisten liitosten kanssa. Joten pitäneepä kysellä eri pajoilta vähän hintoja. Kaikenlaista sitä.

Seuraavaksi koettaa mitä ne Furysta sanoo.
 
Meni, ja oli se kyllä muutenkin kun unohtui koko katsastus, viime viikon torstaina oli viimeinen päivä :D
Onneksi katsastukseen sai ajaa täysin laillisesti, kun vaan varasi sinne ajan (jos muisti).

Pois ajaminen olikin sitten vähän laittomampaa. :D
 
Onneksi katsastukseen sai ajaa täysin laillisesti, kun vaan varasi sinne ajan (jos muisti).

Pois ajaminen olikin sitten vähän laittomampaa. :D

Joo, näinhän se menee, onneksi matkaa muutama sata metriä. Sitten kun saa korjaamolle ajan niin taidanpa varalta ottaa siirtokilvet, ei sinnekään ole kuin 10km matkaa mutta vituttaa se jos sattuukin, että pysäytetään.
 
Joo, näinhän se menee, onneksi matkaa muutama sata metriä. Sitten kun saa korjaamolle ajan niin taidanpa varalta ottaa siirtokilvet, ei sinnekään ole kuin 10km matkaa mutta vituttaa se jos sattuukin, että pysäytetään.
Iteltä meni samoin 92 eldoradosta keväällä katsastuksessa takaa poikittainen jarruputki poikki, oli loppujenlopuksi helppo homma vaikka aluksi näytti pahalta.
 
Mulle ne on joskus kirjoittaneet niinkin että saa ajaa saman päivän aikana korjattavaksi. Toki varmaan toi jarruputki on vähän sellanen että traileri hommiksi. Siirtokilvethän ei sinänsä auta jos autossa on tollanen vika joka tekee autosta vaarallisen ajaa.
 
Täältä löytyy 2006 Focus, joka pitää suht kovaa korkeaa ääntä, kun kääntyy vasemmalle. Suurinpiirtein 1/4 kierrosta ratti käännettynä, mutta myös liikkeellelähdössä tai taakse päin valuessa (vino parkkipaikka) kuuluu sama ääni. Vähän matalampi ääni, kuin jarrujen kitinä ennen pysähdystä, mikä sekin on läsnä.

E. Etupaloissa hyvin pintaa. Taakse ei vielä kurkattu. Kk sitten katsastettu ja läpi meni

E2. Takajarruthan ne oli rasvauksen tarpeessa. Pikku ajon jälkeen vaikuttaa toimivan kuten pitää.
Huomasin itse muutama päivä sitten vm. 2005 focuksessa vähän samaa.
Oliko näin että vinkuminen kuului liikkeelle lähdettäessä aina kun renkaan pyörähdys on tietyssä kohtaa eli ei ihan jatkuva ääni. Jospa sitä itsekin selviäisi yhtä vähällä
 
Mulle ne on joskus kirjoittaneet niinkin että saa ajaa saman päivän aikana korjattavaksi. Toki varmaan toi jarruputki on vähän sellanen että traileri hommiksi. Siirtokilvethän ei sinänsä auta jos autossa on tollanen vika joka tekee autosta vaarallisen ajaa.

Kyllä kaksipiirijarrut on ihan tuossakin, eli kyllä sieltä vielä toimivat etujarrut löytyy, pitää vaan ajella sievästi ja ennakoivasti, ei tarvi traileria.
 
Iteltä meni samoin 92 eldoradosta keväällä katsastuksessa takaa poikittainen jarruputki poikki, oli loppujenlopuksi helppo homma vaikka aluksi näytti pahalta.

Tänään ajattelin aamusta tahi aamupäivästä soitella yhteen paikkaan, toki ensin pitää tilata samalla myös muuta jarruosaa itse (huomattavasti halvemmalla kuin suomihinnat) ja pyytää sitten könttähinta koko operaatiolle.
 
Kyllä kaksipiirijarrut on ihan tuossakin, eli kyllä sieltä vielä toimivat etujarrut löytyy, pitää vaan ajella sievästi ja ennakoivasti, ei tarvi traileria.

Tarkotin polisi sedän kanssa siis.

Edit: Toki se nyt on melko epätodennäköistä että ne poliisit jaksaa kiinnostua mutta noin laillisuusnäkökulmasta.
 
Huomasin itse muutama päivä sitten vm. 2005 focuksessa vähän samaa.
Oliko näin että vinkuminen kuului liikkeelle lähdettäessä aina kun renkaan pyörähdys on tietyssä kohtaa eli ei ihan jatkuva ääni. Jospa sitä itsekin selviäisi yhtä vähällä

Juu. Vian pahentuessa kuuli selvästi, että ääni tuli ja meni renkaan pyörimisen tahdissa, myös suoraan ajaessa. Aiemmin kuului vain yksittäisiä 1-2s ääniä. Kylmänä ei vikaa ollut, eli ilmeisesti osat lämpenevät ja laajenevat sen verran, että nappasi kiinni. Eilen illalla kun pääsin kotia muutaman kymmenen kilsan ajosta, alkoi ininä palaamaan. Ei kovin tuntunut satula liikkuvan käsipelillä. Ehkä sentin maksimissaan. Liukutapit ovat ehkä puolisen senttiä paljaana keräämässä kaiken paskan mukaansa. Ilmeisesti ihan normaali Fordismi? Ainakaan Bilteman liukutappisarjassa ei ko. väliin tullut suojaa; liukutapit, hatut ja kumikaulus. Takana oli tapeissa vielä vanhaa rasvaa jonkin verran jäljellä, edessä melkolailla kuivat. Luultavasti takapäätä ei ole käytetty auki ihan hetkeen, sillä ne tärinänestoraudat olivat täysin jumissa. Pikku vääntelyllä satula lähti irti raudat kiinnitettyinä. Kaikkien takapalojen ”selkä” oli möhnäinen ja merkkitarrat kuluneet kosketuksissa olevista kohdista. Kevyt hionta, bräkleeniä ja jarrurasvaa perään. Tulipas tekstiä.

Millä/miten mäntää kehtaisi putsata/huoltaa, jos sillä lähtisi?
 
Mikäs mun mk1 -95 mondeeon mahtoi iskeä yön aikana? Tyhjäkäynnillä kierrokset hyppii 500-1500, varsinkin lämpimänä ja moottorin liikkeen tuntee autoon sisällekin kun vatkaa, myös vaihde päällä ilman kaasua, varsinkin kolmosella, on meno "kenguru bensaista" ja jarruttaessa kierrokset tippuu niin alas että meinaa sammua. Muuten tuo kyllä kulkee ihan hyvin kunhan ei tarvitse pysähtyä. Koitin googletella niin vastaan tuli imusarja vuotoa ja tulppia, mitä mieltä raati, mistä lähteä tutkimaan?
 
Aattelin jo että ois päässy edes vähän helpolla autoista tietämättömänä mutta kyllähän tuollainenkin ongelma googlella löytyi. Onkohan miten iso työ? Jokin haynes repair manual mulla onkin pdf:änä, eikä siinä ainakaan ole isona vaikeustasona tuota luokiteltu mutta kertoo että käsiksi pääsee auton alta... Tuota mahdollisuutta ei itsellä ole. Ei jollakin sattuis olemaan kyseinen kone valokuvamuistissa että pääseeköhän tuohon käsiksi yläkautta?
 
Onneksi katsastukseen sai ajaa täysin laillisesti, kun vaan varasi sinne ajan (jos muisti).

Pois ajaminen olikin sitten vähän laittomampaa. :D
Eikös sekin ole ihan laillista, jos ajaa korjaamolle suoraan? Näin asian olen ainakin käsittänyt. Toki se on eri asia, jos korjaamo tarkoittaa omaa tallia, mutta voisi kuitenkin kuvitella senverran poliiseiltakin löytyvän myötätuntoa. Tai sitten ei.
 
Eikös sekin ole ihan laillista, jos ajaa korjaamolle suoraan? Näin asian olen ainakin käsittänyt. Toki se on eri asia, jos korjaamo tarkoittaa omaa tallia, mutta voisi kuitenkin kuvitella senverran poliiseiltakin löytyvän myötätuntoa. Tai sitten ei.
Korjaamollekin saa tosiaan ajaa. Mutta jos auto on mennyt katsastuksessa ajokieltoon, niin sitten luultavasti ei saa ajaa ollenkaan? Jos siis on niin paha vika autossa, että se estää turvallisen ajamisen.
 
Ei nyt mitään katastrofia mutta jokseenkin turhaa työtä on tullut harrastettua säästämällä tietyissä varaosissa :dead: Olen kuitenkin oppinut läksyni; mikäli auton pitoaika on pitkä ja kilometrejä tulee, niin ehkä on parempi jättää ne tarvikepakoputket hyllyyn. Nyt on kaikki kolme putkea vaihdettu omasta toimesta kahteen kertaan tarvikkeina. Vai menikö se takaputki jo kolmatta kierrosta. Taisi muuten mennä. Kestoikä vaihdellut siinä 80-160tkm.

Sitten en taida enää koskaan ostaa näitä tarvike tai "huollettuja" latureita. Alkuperäinen Hitachi kesti +300tkm (ja siitäkin meni vain rulla mutta oli pakko reissun päällä vaihtaa koko höskä). Sen jälkeen onkin jo kaksi pilipalilaturia levinnyt 100tkm sisään. Viimeisin menee sentään takuuseen.

Nivelissä yms. on paljon helpompi ostaa laatua tarvikkeena.
 
Skodan etupään rutinoiden syyksi selvisi väljä vaihteiston tukikumi, joka pitää vaihtaa viikonloppuna. Oikean takarenkaan kolahtelut yhä mysteeri.

Joskus auto paikallaan käsijarru päällä rattia kääntäessä takana kolahtaa. Välillä ekassa töyssyssä pihan jälkeen kolahtaa ja sitten on hiljaista. Joskus liikkeelle lähtemisen jälkeen suoralla tiellä kuuluu sarja kopsahduksia, eli aivan kuin takarengas ampuisi kiviä pohjaan.

Väljää ei äkkiseltään missä tuntunut ja vanteen pultit kireällä. Mistähän lähden tuota vikaa etsimään :think:
 
Ei nyt mitään katastrofia mutta jokseenkin turhaa työtä on tullut harrastettua säästämällä tietyissä varaosissa :dead: Olen kuitenkin oppinut läksyni; mikäli auton pitoaika on pitkä ja kilometrejä tulee, niin ehkä on parempi jättää ne tarvikepakoputket hyllyyn. Nyt on kaikki kolme putkea vaihdettu omasta toimesta kahteen kertaan tarvikkeina. Vai menikö se takaputki jo kolmatta kierrosta. Taisi muuten mennä. Kestoikä vaihdellut siinä 80-160tkm.

Sitten en taida enää koskaan ostaa näitä tarvike tai "huollettuja" latureita. Alkuperäinen Hitachi kesti +300tkm (ja siitäkin meni vain rulla mutta oli pakko reissun päällä vaihtaa koko höskä). Sen jälkeen onkin jo kaksi pilipalilaturia levinnyt 100tkm sisään. Viimeisin menee sentään takuuseen.

Nivelissä yms. on paljon helpompi ostaa laatua tarvikkeena.


Alkuperäinen Hitachi laturi meni vaihtoon 170tkm kohdalla ja tilalle tuli Motonetin myymä kunnostettu laturi, sillä on nyt ajettu 190tkm. :eek:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 722
Viestejä
4 496 755
Jäsenet
74 274
Uusin jäsen
Antenni ja sähkö

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom