Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tuota työkalua käytettäessä ei tarvitse napaa ottaa autosta pois eli erillinen prässi vaihe jää pois ja laakereiden vaihto nopeutuu.
 
Tuota työkalua käytettäessä ei tarvitse napaa ottaa autosta pois eli erillinen prässi vaihe jää pois ja laakereiden vaihto nopeutuu.

Mutta itselle vaihdettiin liikkeessä SNR pyöränlaakeri kuljettajan puolelle prässin kanssa ja sitä sai suunnilleen muutaman kerran 10tonnilla antaa ennenkuin antoi periksi. Todennäköisesti alkuperäinen laakeri ja kestihän se sen reilu 300tkm ajamista


Tuossa on video, jossa käytetään laakerin vaihtoon tuota työkalua.

 
Voi elämän kevät. Kahtena iltana tässä aloitellut kytkinpaketin vaihtoa C5 sitikkaan. Yläpuoli on jo aika hyvin siivottu romuista. Tänään sitten aloin tunkkaamaan autoa ylös että pääsisi alapuolta rappaamaan vaan eihän siitä mitään tullut. Maa on niin pehmeää että pukit uppoavat siihen. Lisäksi maa oli aika kallellaan. Tunkkasin toisen puolen ylös pukin päälle. Sitten kun toista puolta aloin tunkkaamaan niin toinen puoli alkoi kallistumaan. Lopulta läsähti kenttään koko auto. Tai eihän se kenttään asti päässyt kun nakkasin renkaan helman alle.
Hinasin auton vähän tasaisempaan kohtaan, seuraavalla kerran uusi yritys.
 
Joo nostellaan niitä autoja jossain pitävällä alustalla tai viritellään alle jotain lautaa tai vastaavaa levittämään painoa jne
 
Onkos vetarissa jotain häikkää vai missä kun Golffia kääntää vasemmalle jyrkästi niin jyrisee oikealta eturenkaan läheltä jostain. Vain jos on veto päällä, kytkin pohjassa ei pidä ääntä. En usko, että on pyöränlaakeri.
 
Onkos vetarissa jotain häikkää vai missä kun Golffia kääntää vasemmalle jyrkästi niin jyrisee oikealta eturenkaan läheltä jostain. Vain jos on veto päällä, kytkin pohjassa ei pidä ääntä. En usko, että on pyöränlaakeri.
Pyörän laakeri yleensä pitää kääntäessä johonkin suuntaan ja toiseen suuntaan hiljenee.
 
Onko se jyrinää vai raklatusta? Pyöränlaakeri vorvottaa maantienopeuksissa ja poistuu jompaankumpaan suuntaan kevyesti kääntämällä. Tiukemmassa käännöksessä esim risteyksessä kuuluva raklatus/naputus on murrosvika.
 
Onkos vetarissa jotain häikkää vai missä kun Golffia kääntää vasemmalle jyrkästi niin jyrisee oikealta eturenkaan läheltä jostain. Vain jos on veto päällä, kytkin pohjassa ei pidä ääntä. En usko, että on pyöränlaakeri.

Pyöränlaakeri on helppo testata niin että nostaa pyörän ilmaan ja pyörittelee niin yleensä tuntuu kierrejousessa jos laakeri alkaa olla tiensä päässä.

Mulla oli vastaavat oireet, purin jarrut ja kasasin uudestaan niin lähti, oisko ollut vaan jotain kiveä tms sopivassa välissä.
Voihan tuo vetarikin varmaan olla.
 
Tosiaan kuuluu vaan vasemmalle kääntäessä ja vaan jos on veto päällä. Vapaalla/kytkin pohjassa ei mitään oiretta. Siksi päädyin vetariin. Täytyypi nyt poissulkea vielä tuo laakeri nostamalla etupää ylös ja pyörittelemällä rengasta. Vasemmalle tuli juuri vaihdettua laakeri niin siinä oli oireet vähän eri tapaiset. Ja sellasta oikein matalaa jurnutusta/jyrinää kuuluu, vaihtelee vähän sen mukaan kuinka paljon kaasua antaa ja kuinka jyrkästi kääntää.
 
Diesel? Onpa mukava kuulla, itsellä C5 työn alla.
Bensa, jos oikean vetarin tukilaakeri ei olis alkanu vittuilemaa homma olis menny ~10h. Jouduin repimään vetarin ulos moottorikiinnikeineen päivineen ja prässillä vetari kiinnikkeestä pois.
IMG_20190613_234425.jpg

Tälläisellä sain laatikon paikoilleen, hallitunkki ei ollut ihan paras laite laatikon takaisin laittoon. 2x4 lepäsi lokareiden päällä johon taljan kiinnitin.
 
Tosiaan kuuluu vaan vasemmalle kääntäessä ja vaan jos on veto päällä. Vapaalla/kytkin pohjassa ei mitään oiretta. Siksi päädyin vetariin. Täytyypi nyt poissulkea vielä tuo laakeri nostamalla etupää ylös ja pyörittelemällä rengasta. Vasemmalle tuli juuri vaihdettua laakeri niin siinä oli oireet vähän eri tapaiset. Ja sellasta oikein matalaa jurnutusta/jyrinää kuuluu, vaihtelee vähän sen mukaan kuinka paljon kaasua antaa ja kuinka jyrkästi kääntää.

Katso nyt ensin onko pyörän pultit löystyneet... Ainakin helppo tarkastaa;)
 
Bensa, jos oikean vetarin tukilaakeri ei olis alkanu vittuilemaa homma olis menny ~10h. Jouduin repimään vetarin ulos moottorikiinnikeineen päivineen ja prässillä vetari kiinnikkeestä pois.
IMG_20190613_234425.jpg

Tälläisellä sain laatikon paikoilleen, hallitunkki ei ollut ihan paras laite laatikon takaisin laittoon. 2x4 lepäsi lokareiden päällä johon taljan kiinnitin.
Kappas, kyllästetty kakkosnelonen on mullakin moottorin tukipalkkina.
 
400tkm ajetun Subarun takapyöränlaakerin vaihto työnalla, kaikki pultit kyllä aukesi yllättävän helposti, 15 vuotta uudempien ja 3 kertaa vähemmän ajettujen kanssa on saanut kirota paljon enemmän. .....MUTTA..... auto paloiteltuna työmaan nosturilla ja vanha laakeri pois prässättynä, :rage::rage: uus laakeri on ihan eri kokoinen kuin vanha, pientä googlausta ja autodoc on näköjään toimittanut etupyöränlaakerin, sentään samaan autoon....
Onneksi paikallisesta motonetistä löytyi hyllystä yksi oikean mallinen laakeri :kahvi:
 
Itelle tuli juuri paketti jossa oli myös toisen jannun hilut jolla on sama etunimi kuin mulla.. Ainahan noiden autodocin ja saman lafkan muiden nimien kanssa on säätämisen vaara mutta ekan kerran näin :D
 
Vaihtakaa aeromotorsiin jos suinkaan vain löytyy oman auton osat sieltä... tulee oikea kama ovelle ja ei tule 3 viikon email jumppaa noiden hoonosoomi asiakaspalvelijoiden kanssa.
 
Nojoo on mulle noista sen n. 20 kertaa tullu mitä oon tilannutkin ja ihan nopsasti. Ja tulihan mulle nytkin omat kamat ihan jees :vihellys:
 
Toistaseksi useamman kerran saanut motonetin tiskiltä epäkelvon osan (oli sitten viallinen tai väärä..) kuin autodocilta.
 
Itsellä ja kaveripiirissä sen sijaan autodocista tullut enemmän epäkelpoa tavaraa kuin sitä mitä pyydettiin. Loppunut kyllä asiointikin sittemmin.
 
Se on noiden kanssa vähän tuurissaan. Kaverit saaneet myös joskus paskaa sieltä mutta jännästi kun kyselet tarkemmin niin tilaukset on ollu mallia "niiden rekkarihaku sano ettö pitäs sopia" kun ihan ite varmistumalla spekseistä osan sopivuudesta ois saanu oikean..
 
Se on noiden kanssa vähän tuurissaan. Kaverit saaneet myös joskus paskaa sieltä mutta jännästi kun kyselet tarkemmin niin tilaukset on ollu mallia "niiden rekkarihaku sano ettö pitäs sopia" kun ihan ite varmistumalla spekseistä osan sopivuudesta ois saanu oikean..
Näinpä, itellä tuo Jeeppi on 2005 toukokuussa rekisteröity, mutta oikeasti 2004 vuoden malli, ja joskus 2005 alkuvuodesta muuttui moni osa.
Eli pitää osat juurikin tuolla 2004 vuosimallilla etsiä, muuten olisikin varmasti tullut vääriä osia.
 
Mistähän lähtisi vikaa etsimään, kun välillä auto jättää vastaamatta kaasuun. Nostaa kierrokset 3-4 tonniin ja antaa laskea ja painaa kaasupoljinta, niin kierrokset laskee edelleen ja sitten yhtäkkiä vastaa. Viivettä noin pari sekuntia. Obd lukija näyttää kaasupolkimen asennon liikkuvan täysin, ei ongelmia sen suhteen.

2.2dtci ford diesel automaatti
 
Mistähän lähtisi vikaa etsimään, kun välillä auto jättää vastaamatta kaasuun. Nostaa kierrokset 3-4 tonniin ja antaa laskea ja painaa kaasupoljinta, niin kierrokset laskee edelleen ja sitten yhtäkkiä vastaa. Viivettä noin pari sekuntia. Obd lukija näyttää kaasupolkimen asennon liikkuvan täysin, ei ongelmia sen suhteen.

2.2dtci ford diesel automaatti

Oireet kuulostaa ihan samalta ku saabissa aina kun meni kaasuläppäkotelo limb modeen. Ei taida olla edes vastaavia osia diisselissä, mutta oireet on ihan samat.
 
Auto ei ole onneksi hajalla mutta liippaa aihetta: mistä pk-seudulla saisi kattoon teippauksen, tietysti halvalla ja laadukkaasti. :rofl:
 
Oireet kuulostaa ihan samalta ku saabissa aina kun meni kaasuläppäkotelo limb modeen. Ei taida olla edes vastaavia osia diisselissä, mutta oireet on ihan samat.

Kyllähän se kaasuläppä löytyy dieselistä EGR takia. Limp modeen jos tämä menee, niin ei ainakaan vikakoodeja anna siitä.
 
Tosiaan kuuluu vaan vasemmalle kääntäessä ja vaan jos on veto päällä. Vapaalla/kytkin pohjassa ei mitään oiretta. Siksi päädyin vetariin. Täytyypi nyt poissulkea vielä tuo laakeri nostamalla etupää ylös ja pyörittelemällä rengasta. Vasemmalle tuli juuri vaihdettua laakeri niin siinä oli oireet vähän eri tapaiset. Ja sellasta oikein matalaa jurnutusta/jyrinää kuuluu, vaihtelee vähän sen mukaan kuinka paljon kaasua antaa ja kuinka jyrkästi kääntää.
Jees eli nostin etupään ylös ja pyörittelin ja koitin rymistellä muutenkin jos olisi väljää jossain, mutta mitään epänormaalia ei näkynyt/tuntunut. Pyörän pultitkin on piukassa. Viime vuoden puolella oli tuo laakeri muistaakseni vaihdettukin ja silloin tuntui kyllä pyöritellessä.
 
Huomattiin että polttoaineletkussa kulkee ilmakuplia. Saattaa olla siinä vian syy. Pitää vain nyt löytää syyn aiheuttaja. Hotalehtii ilmaa jostain välistä.
 
Yritän saada yhteyttä dieselhuoltoon. Saavat siellä katsoa missä vika. Hyvä puoli tässä on se että autoliikkeestä ostettu auto muutama kuukausi sitten.
Jos haluat autoliikkeestä omiasi takaisin niin ensisijaisesti pitää olla sinne yhteydessä ja antaa ratkaista ongelma. Jos he eivät siihen kykene niin sitten kuluttajaneuvonnan kautta alkaa vasta ite hoitamaan.
 
Jos haluat autoliikkeestä omiasi takaisin niin ensisijaisesti pitää olla sinne yhteydessä ja antaa ratkaista ongelma. Jos he eivät siihen kykene niin sitten kuluttajaneuvonnan kautta alkaa vasta ite hoitamaan.

No kyllä sinne päin ollaan oltu yhteydessä. Vastausta ei ole tullut vielä, vaikka maksettu ostoturva onkin. Kamuxin kanssa pelasi edellisen auton kanssa loistavasti. Soitto myyjälle ja myyjä antoi heti luvan ajaa huoltamolle. Nyt piti lähettää reklamaatioon sähköpostia ja odottelen vastausta. 100€ omavastuulla mennään. Jos se pelkkä suodatin on syypäänä, niin ei maksa vaivaa kysellä rahojen perään. Ford liike pyytää 170€ suodattimesta ja 0,5h töistä (a 90€).
 
Ford Focus -05 (mk2) ratti alkaa täristä kun vauhtia yli 90km/h. Ei auttanut renkaiden tasapainotus. Mitähän keksisi seuraavaksi?

Tärisee vaikka pistää vauhdista kytkimen pohjaan. Voiko tämän perusteella vetonivelet poissulkea vian lähteeksi?
 
Tärisee vaikka pistää vauhdista kytkimen pohjaan. Voiko tämän perusteella vetonivelet poissulkea vian lähteeksi?
Ei voi, ne pyörii renkaiden nopeudella oli vaihde päällä tai ei. Sisempi nivel etenkin voi olla tosi hankalasti todennettava tärinän lähde. Ei ääntele ja voi silti olla väljä kuin mikä sallien sen että vetoakseli ei pyöri keskeisesti vaihteiston laipan suhteen.
 
Ford Focus -05 (mk2) ratti alkaa täristä kun vauhtia yli 90km/h. Ei auttanut renkaiden tasapainotus. Mitähän keksisi seuraavaksi?

Tärisee vaikka pistää vauhdista kytkimen pohjaan. Voiko tämän perusteella vetonivelet poissulkea vian lähteeksi?
Samat oireet omassa Fordissa ja sisemmät vetonivelet oli hajonnut.
 
Kiitos molemmille.

Vähän kun googlailin, niin kyllähän tuo tosiaan vetoakselivialta vaikuttaisi.

Vetoakseli SKF — tuote: VKJC 5761. Osta heti!
Vetoakseli SKF laakerilla — tuote: VKJC 5769. Osta heti!

Tarvitseeko tuohon remonttiin muuta kuin nämä, jos vien auton pajalle ja annan nuo mukaan? Helkkari kun sitä on niin avuton näiden kanssa.
Laatikkoöljyt (periaatteessa itsestään selvyys mut ainakin kannattaa pajalla sanoa että uudet tilalle).
 
Tuossa kotia ajellessa huomasin, että 5-vaihteella kuuluu hyvin hentoa ulinaa kun kierrokset 2000+ rpm. Muilla vaihteilla ei mitään ja kytkin pohjaan hävittää äänen..samoin kaasun höllääminen. Eli vaihdelaatikkoon suuntautuu katse.

Parastahan tässä on se, että vasta 20tkm sitten vaihdetiin tuohon laatikkoon kaikki laakerit, että voi jösses jos taas. Muita ajatuksia?

Noh pitää huomenna ajella pajalle ja katsoa, että ettei vaan ole vaihdelaatikon öljyt jostain syystä huvenneet.
 
Onhan se helvetin hienoa ettei varaosaa enää voi laittaa paikalleen ja lähteä ajamaan. :btooth:
Onhan se helvetin hienoa että osa pitää "koodata". :jd:
Onhan se helvetin hienoa että ei voi vain iskeä OBD2-johtoa kiinni ja koodata osaa VCDS:llä tai edes ostamalla "softaa" VAG-huollosta korjaamosoftalle.:mad:
Onhan se helvetin hienoa että yhden pienen elektroniikkaosan koodaukseen tarvitaan ihan oma johto/softapalikka... :rage:

Jos joltain hajoaa Audista turbon VNT-siipien säätöpalikka ("turbo actuator"), niin suosittelen tilaamaan käytetyn saksasta ja jättämään uudet kauppan. Käytetyn voi sentään sovitella paikalleen säätöreikien kanssa. Uudella ei tee ilman koodausta hevon mitään (VV-Auto="kolme tuntia töitä", V-Wauhtipiste="75 eur, joskus ensi viikolla aikaa")... :facepalm:
 
Onhan se helvetin hienoa ettei varaosaa enää voi laittaa paikalleen ja lähteä ajamaan. :btooth:
Onhan se helvetin hienoa että osa pitää "koodata". :jd:
Onhan se helvetin hienoa että ei voi vain iskeä OBD2-johtoa kiinni ja koodata osaa VCDS:llä tai edes ostamalla "softaa" VAG-huollosta korjaamosoftalle.:mad:
Onhan se helvetin hienoa että yhden pienen elektroniikkaosan koodaukseen tarvitaan ihan oma johto/softapalikka... :rage:

Jos joltain hajoaa Audista turbon VNT-siipien säätöpalikka ("turbo actuator"), niin suosittelen tilaamaan käytetyn saksasta ja jättämään uudet kauppan. Käytetyn voi sentään sovitella paikalleen säätöreikien kanssa. Uudella ei tee ilman koodausta hevon mitään (VV-Auto="kolme tuntia töitä", V-Wauhtipiste="75 eur, joskus ensi viikolla aikaa")... :facepalm:

Unohda ne väsyneet audin kiisselikoneet, uutta bensakonetta vaan tulille, ilman sitä fööniä :D
 
Unohda ne väsyneet audin kiisselikoneet, uutta bensakonetta vaan tulille, ilman sitä fööniä :D
Ei käy mielessäkään.

On noita V6ia ollut föönillä ja ilman bensalla ja tupaöljyllä ja paljon mukavampia mutkan kanssa. :D
(Ei kai noita taida uudempia ilman saadakaan kun bensavehkeissäkin alkaa olla kahta ahdinta?)
 
Myös vetoakselin tiivisteet kannattaa tai oikeastaan pitää vaihtaa samalla, ellei tykkää elää vaarallisesti.

Hyvä vinkki, kiitos. Tuleekohan ne tuossa SKF:n satsissa mukana? Mietin vaan kun spekseissä lukee "Tiivisteen läpimitta [mm]: 56" ja esim. motonetistä saatava merkkikohtainen "Akselitiiviste 40x55x8" on millin verran eri kokoinen.
 
Hyvä vinkki, kiitos. Tuleekohan ne tuossa SKF:n satsissa mukana? Mietin vaan kun spekseissä lukee "Tiivisteen läpimitta [mm]: 56" ja esim. motonetistä saatava merkkikohtainen "Akselitiiviste 40x55x8" on millin verran eri kokoinen.
Noissa autodoceissa kyllä selkeästi lukee mitä tulee "kitissä" mukana jos sellaisen valinnut. Noissa sun linkkaamissa ei mainita kuin vetari, että ei tule. Tässä tapauksessa kun olet kuitenkin suomesta hankkimassa noita stefoja niin kannattaa ehkä jättää vastuu korjaamolle kun säästö on kuitenkin lähellä 0 euroa ja vaikka ulkomailtakin niin ei tuon hintaisissa osissa riski vs. säästö maksa itseään. Toki kannattaa konsultoida pajaa sen suhteen, että miten on takuun laita, että pitääkö nuo stefat vaihtaa, jos haluaa takuun sille, ettei ne ala vuotamaan heti vetareiden vaihdon jälkeen.
 
Pakoputki ilmeisesti vuotaa edestä jousto-osan saumasta. Mitenhän sitä kannattaisi lähteä korjaamaan? Hitsaaminen itse ei ole vaihtoehto, kun ei ole välineitä. Oliskohan mitään toivoa yrittää tiivistää sauma pakoputkikitillä tai -teipillä? Uusi pakoputken etupätkä maksaa 120e, joka ei sinänsä ole iso raha auton laitossa, mutta en mielellään niin paljon maksaisi yhden sauman takia ja 14 vuotta vanhat putken pultit on varmaan aika vittumaisia irroitella.
 
Viimeksi muokattu:
Pakoputki ilmeisesti vuotaa edestä jousto-osan saumasta. Mitenhän sitä kannattaisi lähteä korjaamaan? Hitsaaminen itse ei ole vaihtoehto, kun ei ole välineitä. Oliskohan mitään toivoa yrittää tiivistää sauma pakoputkikitillä tai -teipillä? Uusi pakoputken etupätkä maksaa 120e, joka ei sinänsä ole iso raha auton laitossa, mutta en mielellään niin paljon maksaisi yhden sauman takia ja 14 vuotta vanhat pultit on varmaan aika vittumaisia irroitella.

Kyllähän noita kokeilla voi, ei siinä montaa kymppiä hukkaan mene vaikkei pitäisikään :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
267 068
Viestejä
4 617 627
Jäsenet
75 983
Uusin jäsen
Nonanna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom