Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ei se lämpömittarikaan kyllä mitään omaa korjauskarttaa lähde käyttämään. Yhtä lailla se sojottaa tasan 90 asteen kohdalla jos anturi kertoo olevansa jotain 75-105 asteen välillä.
 
Ei se lämpömittarikaan kyllä mitään omaa korjauskarttaa lähde käyttämään. Yhtä lailla se sojottaa tasan 90 asteen kohdalla jos anturi kertoo olevansa jotain 75-105 asteen välillä.
Ehkä joissain malleissa sitten näinkin? Mulla on tossa esimerkiksi EA888 Gen3 SSP 606 jossa kerrotaan termostaatin vikaantumistilanteessa toteutettavista toimenpiteistä, joista yksi on "Display of the actual temperature of the coolant in the instrument cluster". Olen tämän myös itse käytännössä todentanut tapahtuvaksi, kun termostaatti hajosi. Mittariston viisari alkoi näyttää tasan sitä samaa todellista lämpötilaa jonka lämpöanturi ECUlle kertoo.
 
Tutkin äsken tarkemmin Skodaa ja konehuoneesta moniurahihnan paikkeilta kuuluu laakerirohinaa jostain. Hihna ja kiristin viime kesänä uusittu ja momenttiavain korvalla kuunnellessa laturi ja kompressori eivät pidä ylimääräistä ääntä. Jäljelle jää siis vain vesipumppu, jota en ylettänyt kuuntelemaan.

Aiemmin ihmetellyt jäähdytysnesteen hajua ulkona ajon jälkeen ja vuodessa nesteen pinta mennyt ylärajalta alarajalle. Tuohon kun lisätään vielä rohina, flektin huuto ja lämpöjen nousu, niin epäilen, ettei vesipumppu ole enää täydessä iskussa. Ei onneksi kallis homma.
 
Viimeksi muokattu:
Tutkin äsken tarkemmin Skodaa ja konehuoneesta moniurahihnan paikkeilta kuuluu laakerirohinaa jostain. Hihna ja kiristin viime kesänä uusittu ja momenttiavain korvalla kuunnellessa laturi ja kompressori eivät pidä ylimääräistä ääntä. Jäljelle jää siis vain vesipumppu, jota en ylettänyt kuuntelemaan.

Aiemmin ihmetellyt jäähdytysnesteen hajua ulkona ajon jälkeen ja vuodessa nesteen pinta mennyt ylärajalta alarajalle. Tuohon kun lisätään vielä rohina, flektin huuto ja lämpöjen nousu, niin epäilen, ettei vesipumppu ole enää täydessä iskussa. Ei onneksi kallis homma.
VAGihan on harjoittanut noita muovisia vesipumppuja jotka piti ainakin ennen vaihdella hihnojen mukana (~90tkm oli sitten jako- tai moniurahihna). Tuskin ne sen kestävempiä nykyäänkään on... ;)
 
VAGihan on harjoittanut noita muovisia vesipumppuja jotka piti ainakin ennen vaihdella hihnojen mukana (~90tkm oli sitten jako- tai moniurahihna). Tuskin ne sen kestävempiä nykyäänkään on... ;)
Jep. Muistan lukeneeni, kun yhdellä oli Octaviaan vaihdettu 60tkm aikana kaksi vesipumppua. Siihen nähden tuo 165tkm alkuperäisellä vesipumpulla on ihan kelpo suoritus. Saa nähdä, monessako osassa tulee tuo pumppu ulos :D
 
Jep. Muistan lukeneeni, kun yhdellä oli Octaviaan vaihdettu 60tkm aikana kaksi vesipumppua. Siihen nähden tuo 165tkm alkuperäisellä vesipumpulla on ihan kelpo suoritus. Saa nähdä, monessako osassa tulee tuo pumppu ulos :D

Mitä lie purkkalaatua, kun itelle vaihdettiin joskus liikkeessä Nissan Primeraan (p10) vesipumppu (rupesi vuotamaan akselin kautta ja koskaan vaihdettu jakopäätä eli ketjukone) pikkasen päälle 300tkm. Sentään metallinen pumppu ja noihin ei vaihdeta kuin silloin ku vuotaa.
 
tigrasta hajos ilmastointi tänään....ajoin mökille normaalisti ja toimi perille asti mutta sitten kun lähdin niin ei enää puhaltanu viileetä. ei oo oireillu aikasemmin mutta nyt sitten kerrasta lopetti toiminnan.

mistähän kannattas lähtee vikaa ettimään? kun painan ilmastoinnin napin päälle niin konehuoneesta kuuluu jotain hurinaa mitä ei kuulu kun nappi ei ole päällä.
 
tigrasta hajos ilmastointi tänään....ajoin mökille normaalisti ja toimi perille asti mutta sitten kun lähdin niin ei enää puhaltanu viileetä. ei oo oireillu aikasemmin mutta nyt sitten kerrasta lopetti toiminnan.

mistähän kannattas lähtee vikaa ettimään? kun painan ilmastoinnin napin päälle niin konehuoneesta kuuluu jotain hurinaa mitä ei kuulu kun nappi ei ole päällä.

Ei se lähdekkään päälle, jos puuttuu kylmäainetta.
 
tigrasta hajos ilmastointi tänään....ajoin mökille normaalisti ja toimi perille asti mutta sitten kun lähdin niin ei enää puhaltanu viileetä. ei oo oireillu aikasemmin mutta nyt sitten kerrasta lopetti toiminnan.

mistähän kannattas lähtee vikaa ettimään? kun painan ilmastoinnin napin päälle niin konehuoneesta kuuluu jotain hurinaa mitä ei kuulu kun nappi ei ole päällä.

kävin huollossa ja järjestelmässä oli painetta ja ainetta joten ei ollu siitä kiinni....totes että kompuran kytkinlevy luistaa. toi olis helppo vaihtaa muuten mutta kun tigrassa on paskamaisesti toi kompura just rungon kohdalla jossa oin 2-3cm tilaa välissä.

edit: kyllä toi kytkinlevy näyttäs toimivan ok eli imasee kiinni kompuran hihnapyörään ja lähtee pyörimään mukana samaa vauhtia

mistä kannattas sitten vikaa lähtee ettimään? olisko joku sähkövika jossain joka vaikuttaa tohon koska se ilmastointi lakkas toimimasta ihan yks kaks eikä ollu mitään ennakko-oireita.
 
Viimeksi muokattu:
S-MAXissa laakeri ääntää ja pitäisi vaihtaa. Olen kohtuu paljon tilaillut osia netistä ja sitten kilpailuttanut asennuksen AutoJerryssä. Näin vähän ajattelin tässäkin tapauksessa, että tulee laatulaakeri asennettua. Mutta rupesin epäröimään...

Katselin SKF laakeria, ja sille löytyi joku spesiaalityökalu asennukseen:
https://www.nimark.fi/imgbank/tcd_new/0050/TB_VKBA_6752_EN_1015.PDF

Eli osaako joka nyrkkipaja asentaa ko. laakerin? Ja onko tuo VKBA 6752 SKF laakeri hyvä valinta hinta/laatusuhteeltaan?
 
Kyllä joka paja varmasti tuon vaihtaa, mutta saattaapi uusi laakeri kestääkin sitten vain 1/10 siitä mitä olisi voinut jos sen vie jollekin kallen kumikorjaamolle.

Lähtisin katselemaan löytyykö lähistöltä jotain fordeihin erikoistunutta nyrkkipajaa.
 
Tuota työkalua käytettäessä ei tarvitse napaa ottaa autosta pois eli erillinen prässi vaihe jää pois ja laakereiden vaihto nopeutuu.
 
Tuota työkalua käytettäessä ei tarvitse napaa ottaa autosta pois eli erillinen prässi vaihe jää pois ja laakereiden vaihto nopeutuu.

Mutta itselle vaihdettiin liikkeessä SNR pyöränlaakeri kuljettajan puolelle prässin kanssa ja sitä sai suunnilleen muutaman kerran 10tonnilla antaa ennenkuin antoi periksi. Todennäköisesti alkuperäinen laakeri ja kestihän se sen reilu 300tkm ajamista


Tuossa on video, jossa käytetään laakerin vaihtoon tuota työkalua.

 
Voi elämän kevät. Kahtena iltana tässä aloitellut kytkinpaketin vaihtoa C5 sitikkaan. Yläpuoli on jo aika hyvin siivottu romuista. Tänään sitten aloin tunkkaamaan autoa ylös että pääsisi alapuolta rappaamaan vaan eihän siitä mitään tullut. Maa on niin pehmeää että pukit uppoavat siihen. Lisäksi maa oli aika kallellaan. Tunkkasin toisen puolen ylös pukin päälle. Sitten kun toista puolta aloin tunkkaamaan niin toinen puoli alkoi kallistumaan. Lopulta läsähti kenttään koko auto. Tai eihän se kenttään asti päässyt kun nakkasin renkaan helman alle.
Hinasin auton vähän tasaisempaan kohtaan, seuraavalla kerran uusi yritys.
 
Joo nostellaan niitä autoja jossain pitävällä alustalla tai viritellään alle jotain lautaa tai vastaavaa levittämään painoa jne
 
Onkos vetarissa jotain häikkää vai missä kun Golffia kääntää vasemmalle jyrkästi niin jyrisee oikealta eturenkaan läheltä jostain. Vain jos on veto päällä, kytkin pohjassa ei pidä ääntä. En usko, että on pyöränlaakeri.
 
Onkos vetarissa jotain häikkää vai missä kun Golffia kääntää vasemmalle jyrkästi niin jyrisee oikealta eturenkaan läheltä jostain. Vain jos on veto päällä, kytkin pohjassa ei pidä ääntä. En usko, että on pyöränlaakeri.
Pyörän laakeri yleensä pitää kääntäessä johonkin suuntaan ja toiseen suuntaan hiljenee.
 
Onko se jyrinää vai raklatusta? Pyöränlaakeri vorvottaa maantienopeuksissa ja poistuu jompaankumpaan suuntaan kevyesti kääntämällä. Tiukemmassa käännöksessä esim risteyksessä kuuluva raklatus/naputus on murrosvika.
 
Onkos vetarissa jotain häikkää vai missä kun Golffia kääntää vasemmalle jyrkästi niin jyrisee oikealta eturenkaan läheltä jostain. Vain jos on veto päällä, kytkin pohjassa ei pidä ääntä. En usko, että on pyöränlaakeri.

Pyöränlaakeri on helppo testata niin että nostaa pyörän ilmaan ja pyörittelee niin yleensä tuntuu kierrejousessa jos laakeri alkaa olla tiensä päässä.

Mulla oli vastaavat oireet, purin jarrut ja kasasin uudestaan niin lähti, oisko ollut vaan jotain kiveä tms sopivassa välissä.
Voihan tuo vetarikin varmaan olla.
 
Tosiaan kuuluu vaan vasemmalle kääntäessä ja vaan jos on veto päällä. Vapaalla/kytkin pohjassa ei mitään oiretta. Siksi päädyin vetariin. Täytyypi nyt poissulkea vielä tuo laakeri nostamalla etupää ylös ja pyörittelemällä rengasta. Vasemmalle tuli juuri vaihdettua laakeri niin siinä oli oireet vähän eri tapaiset. Ja sellasta oikein matalaa jurnutusta/jyrinää kuuluu, vaihtelee vähän sen mukaan kuinka paljon kaasua antaa ja kuinka jyrkästi kääntää.
 
Diesel? Onpa mukava kuulla, itsellä C5 työn alla.
Bensa, jos oikean vetarin tukilaakeri ei olis alkanu vittuilemaa homma olis menny ~10h. Jouduin repimään vetarin ulos moottorikiinnikeineen päivineen ja prässillä vetari kiinnikkeestä pois.
IMG_20190613_234425.jpg

Tälläisellä sain laatikon paikoilleen, hallitunkki ei ollut ihan paras laite laatikon takaisin laittoon. 2x4 lepäsi lokareiden päällä johon taljan kiinnitin.
 
Tosiaan kuuluu vaan vasemmalle kääntäessä ja vaan jos on veto päällä. Vapaalla/kytkin pohjassa ei mitään oiretta. Siksi päädyin vetariin. Täytyypi nyt poissulkea vielä tuo laakeri nostamalla etupää ylös ja pyörittelemällä rengasta. Vasemmalle tuli juuri vaihdettua laakeri niin siinä oli oireet vähän eri tapaiset. Ja sellasta oikein matalaa jurnutusta/jyrinää kuuluu, vaihtelee vähän sen mukaan kuinka paljon kaasua antaa ja kuinka jyrkästi kääntää.

Katso nyt ensin onko pyörän pultit löystyneet... Ainakin helppo tarkastaa;)
 
Bensa, jos oikean vetarin tukilaakeri ei olis alkanu vittuilemaa homma olis menny ~10h. Jouduin repimään vetarin ulos moottorikiinnikeineen päivineen ja prässillä vetari kiinnikkeestä pois.
IMG_20190613_234425.jpg

Tälläisellä sain laatikon paikoilleen, hallitunkki ei ollut ihan paras laite laatikon takaisin laittoon. 2x4 lepäsi lokareiden päällä johon taljan kiinnitin.
Kappas, kyllästetty kakkosnelonen on mullakin moottorin tukipalkkina.
 
400tkm ajetun Subarun takapyöränlaakerin vaihto työnalla, kaikki pultit kyllä aukesi yllättävän helposti, 15 vuotta uudempien ja 3 kertaa vähemmän ajettujen kanssa on saanut kirota paljon enemmän. .....MUTTA..... auto paloiteltuna työmaan nosturilla ja vanha laakeri pois prässättynä, :rage::rage: uus laakeri on ihan eri kokoinen kuin vanha, pientä googlausta ja autodoc on näköjään toimittanut etupyöränlaakerin, sentään samaan autoon....
Onneksi paikallisesta motonetistä löytyi hyllystä yksi oikean mallinen laakeri :kahvi:
 
Itelle tuli juuri paketti jossa oli myös toisen jannun hilut jolla on sama etunimi kuin mulla.. Ainahan noiden autodocin ja saman lafkan muiden nimien kanssa on säätämisen vaara mutta ekan kerran näin :D
 
Vaihtakaa aeromotorsiin jos suinkaan vain löytyy oman auton osat sieltä... tulee oikea kama ovelle ja ei tule 3 viikon email jumppaa noiden hoonosoomi asiakaspalvelijoiden kanssa.
 
Nojoo on mulle noista sen n. 20 kertaa tullu mitä oon tilannutkin ja ihan nopsasti. Ja tulihan mulle nytkin omat kamat ihan jees :vihellys:
 
Toistaseksi useamman kerran saanut motonetin tiskiltä epäkelvon osan (oli sitten viallinen tai väärä..) kuin autodocilta.
 
Itsellä ja kaveripiirissä sen sijaan autodocista tullut enemmän epäkelpoa tavaraa kuin sitä mitä pyydettiin. Loppunut kyllä asiointikin sittemmin.
 
Se on noiden kanssa vähän tuurissaan. Kaverit saaneet myös joskus paskaa sieltä mutta jännästi kun kyselet tarkemmin niin tilaukset on ollu mallia "niiden rekkarihaku sano ettö pitäs sopia" kun ihan ite varmistumalla spekseistä osan sopivuudesta ois saanu oikean..
 
Se on noiden kanssa vähän tuurissaan. Kaverit saaneet myös joskus paskaa sieltä mutta jännästi kun kyselet tarkemmin niin tilaukset on ollu mallia "niiden rekkarihaku sano ettö pitäs sopia" kun ihan ite varmistumalla spekseistä osan sopivuudesta ois saanu oikean..
Näinpä, itellä tuo Jeeppi on 2005 toukokuussa rekisteröity, mutta oikeasti 2004 vuoden malli, ja joskus 2005 alkuvuodesta muuttui moni osa.
Eli pitää osat juurikin tuolla 2004 vuosimallilla etsiä, muuten olisikin varmasti tullut vääriä osia.
 
Mistähän lähtisi vikaa etsimään, kun välillä auto jättää vastaamatta kaasuun. Nostaa kierrokset 3-4 tonniin ja antaa laskea ja painaa kaasupoljinta, niin kierrokset laskee edelleen ja sitten yhtäkkiä vastaa. Viivettä noin pari sekuntia. Obd lukija näyttää kaasupolkimen asennon liikkuvan täysin, ei ongelmia sen suhteen.

2.2dtci ford diesel automaatti
 
Mistähän lähtisi vikaa etsimään, kun välillä auto jättää vastaamatta kaasuun. Nostaa kierrokset 3-4 tonniin ja antaa laskea ja painaa kaasupoljinta, niin kierrokset laskee edelleen ja sitten yhtäkkiä vastaa. Viivettä noin pari sekuntia. Obd lukija näyttää kaasupolkimen asennon liikkuvan täysin, ei ongelmia sen suhteen.

2.2dtci ford diesel automaatti

Oireet kuulostaa ihan samalta ku saabissa aina kun meni kaasuläppäkotelo limb modeen. Ei taida olla edes vastaavia osia diisselissä, mutta oireet on ihan samat.
 
Auto ei ole onneksi hajalla mutta liippaa aihetta: mistä pk-seudulla saisi kattoon teippauksen, tietysti halvalla ja laadukkaasti. :rofl:
 
Oireet kuulostaa ihan samalta ku saabissa aina kun meni kaasuläppäkotelo limb modeen. Ei taida olla edes vastaavia osia diisselissä, mutta oireet on ihan samat.

Kyllähän se kaasuläppä löytyy dieselistä EGR takia. Limp modeen jos tämä menee, niin ei ainakaan vikakoodeja anna siitä.
 
Tosiaan kuuluu vaan vasemmalle kääntäessä ja vaan jos on veto päällä. Vapaalla/kytkin pohjassa ei mitään oiretta. Siksi päädyin vetariin. Täytyypi nyt poissulkea vielä tuo laakeri nostamalla etupää ylös ja pyörittelemällä rengasta. Vasemmalle tuli juuri vaihdettua laakeri niin siinä oli oireet vähän eri tapaiset. Ja sellasta oikein matalaa jurnutusta/jyrinää kuuluu, vaihtelee vähän sen mukaan kuinka paljon kaasua antaa ja kuinka jyrkästi kääntää.
Jees eli nostin etupään ylös ja pyörittelin ja koitin rymistellä muutenkin jos olisi väljää jossain, mutta mitään epänormaalia ei näkynyt/tuntunut. Pyörän pultitkin on piukassa. Viime vuoden puolella oli tuo laakeri muistaakseni vaihdettukin ja silloin tuntui kyllä pyöritellessä.
 
Huomattiin että polttoaineletkussa kulkee ilmakuplia. Saattaa olla siinä vian syy. Pitää vain nyt löytää syyn aiheuttaja. Hotalehtii ilmaa jostain välistä.
 
Yritän saada yhteyttä dieselhuoltoon. Saavat siellä katsoa missä vika. Hyvä puoli tässä on se että autoliikkeestä ostettu auto muutama kuukausi sitten.
Jos haluat autoliikkeestä omiasi takaisin niin ensisijaisesti pitää olla sinne yhteydessä ja antaa ratkaista ongelma. Jos he eivät siihen kykene niin sitten kuluttajaneuvonnan kautta alkaa vasta ite hoitamaan.
 
Jos haluat autoliikkeestä omiasi takaisin niin ensisijaisesti pitää olla sinne yhteydessä ja antaa ratkaista ongelma. Jos he eivät siihen kykene niin sitten kuluttajaneuvonnan kautta alkaa vasta ite hoitamaan.

No kyllä sinne päin ollaan oltu yhteydessä. Vastausta ei ole tullut vielä, vaikka maksettu ostoturva onkin. Kamuxin kanssa pelasi edellisen auton kanssa loistavasti. Soitto myyjälle ja myyjä antoi heti luvan ajaa huoltamolle. Nyt piti lähettää reklamaatioon sähköpostia ja odottelen vastausta. 100€ omavastuulla mennään. Jos se pelkkä suodatin on syypäänä, niin ei maksa vaivaa kysellä rahojen perään. Ford liike pyytää 170€ suodattimesta ja 0,5h töistä (a 90€).
 
Ford Focus -05 (mk2) ratti alkaa täristä kun vauhtia yli 90km/h. Ei auttanut renkaiden tasapainotus. Mitähän keksisi seuraavaksi?

Tärisee vaikka pistää vauhdista kytkimen pohjaan. Voiko tämän perusteella vetonivelet poissulkea vian lähteeksi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 328
Viestejä
4 491 816
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom