Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onko kellään vinkkiä millaisella obd-palikalla saa 2000 vuosimallin Ford Focuksesta ECU:n tietoja ulos? Joskus vuosi sitten tilasin kiinasta muutaman erilaisen halvan obd-palikan ja hain motonetistäkin yhden eikä mikään toiminut kunnolla forscan tai torque ohjelmien kanssa. Ei toiminut läppärin eikä puhelimen kanssa. Jokainen ostamistani oli joko bluetoothilla tai wlanilla toimivia. Osa yhdisti puhelimeen/läppäriin ja ohjelmakin tunnisti palikan, mutta mitään tietoja ne ei kuitenkaan näyttänyt. Ohjelmista tuli koitettua kaikki mahdollinen, joten oletan ongelman olevan paskoissa obd-adaptereissa.
Ei varsinaisesti, mutta itse en ole saanut yhdelläkään halpis palikalla ulos mitään mistään autosta. Paketeissa aina lukee että tukee kaikkea mahdollista polttomoottorikäyttöistä -95 eteenpäin mutta totuus on toinen.
Itse ratkaisin ongelman käymällä silloin harvoin kun tarvitsee liikkeessä lukemassa vikakoodit. Mersun kohdalla hommasin Carsoftin jolla sain airbag viat kuitattua.
Toimiikohan FORScan ihan tavallisen ELM327 palikan kanssa?
 
Joskus viitisen vuotta sitten ostin tämän näköisen Mini ELM327 V1.5 OBD2 II Bluetooth mokkulan. Silloin hinta taisi olla noin 5 EUR.

Tuo bluetutti pulikka ja Androidin Torque toimii ainakin Astra-G:ssä ja E39 Bemussa.

51FQozGUZCL._SL1000_.jpg
 
Itse en saanut kuin harmia noista bluetooth lukijoista, tilasin ebaysta sitten sellaisen perinteisen, johdollisen vikakoodinlukijan, itse asiassa olen testannut niitä kahtaa eri mallia ja molemmat ovat toimineet täysin moitteetta Pösö 307 autossa. KW590 on tuo malli mikä minulla on käytössä, hintaa oli jotain 30-40e.
 
Onko kellään vinkkiä millaisella obd-palikalla saa 2000 vuosimallin Ford Focuksesta ECU:n tietoja ulos? Joskus vuosi sitten tilasin kiinasta muutaman erilaisen halvan obd-palikan ja hain motonetistäkin yhden eikä mikään toiminut kunnolla forscan tai torque ohjelmien kanssa. Ei toiminut läppärin eikä puhelimen kanssa. Jokainen ostamistani oli joko bluetoothilla tai wlanilla toimivia. Osa yhdisti puhelimeen/läppäriin ja ohjelmakin tunnisti palikan, mutta mitään tietoja ne ei kuitenkaan näyttänyt. Ohjelmista tuli koitettua kaikki mahdollinen, joten oletan ongelman olevan paskoissa obd-adaptereissa.

Vanhemmissa Fordeissa käytetään jotain eri protokollaa OBD-signaalissa, ja nuo halvat lukijat eivät osaa sitä lukea. Ilmeisesti kolvaamalla johdon johonkin väliin, voisi palikka lähteä toimimaan. Googlesta löytyy hakusanoilla pwm j1850. Toinen vaihtoehto on ostaa vähän parempi palikka, itse päädyin ostamaan OBDlink SX -USB kaapelin. Toimii läppärin ja auton välissä vm. 2000 Fiestassa, ohjelmana ilmainen FORScan. Kaapeli maksoi n. 40 €.
 
Ei varsinaisesti, mutta itse en ole saanut yhdelläkään halpis palikalla ulos mitään mistään autosta. Paketeissa aina lukee että tukee kaikkea mahdollista polttomoottorikäyttöistä -95 eteenpäin mutta totuus on toinen.
Itse ratkaisin ongelman käymällä silloin harvoin kun tarvitsee liikkeessä lukemassa vikakoodit. Mersun kohdalla hommasin Carsoftin jolla sain airbag viat kuitattua.
Toimiikohan FORScan ihan tavallisen ELM327 palikan kanssa?

Pitäs toimia, ja aina varmempi on langallinen kaapeli, ei bluetooth-

Itellä Forscan kaapelina on sellanen jonka ebaystä ostin, ja sitä mainostettiin yhteensopivana, mutta ihan perus elm327 se taitaa olla. Siinä on kyllä joku kytkin kyljessä...
 
Jeps, liukutappeihin tuli laitettua siihen tarkoitettua rasvaa, mutta tuliko liikaa, en tiedä, Miten paljon pitää laittaa ja mihin kohtaan, se ei taida olla tässä itsessään selvyyttä. Muistelisin että tappien ongelma oli silloin että työntyvän ulos päin turhan herkästi ja korjailin useampaan kertaa sitä ongelmaa.

Onko kannakkeet kuopilla eli palat (ja täten satula) eivät pääse edes liikkumaan vapaasti?
 
Jeps, liukutappeihin tuli laitettua siihen tarkoitettua rasvaa, mutta tuliko liikaa, en tiedä, Miten paljon pitää laittaa ja mihin kohtaan, se ei taida olla tässä itsessään selvyyttä. Muistelisin että tappien ongelma oli silloin että työntyvän ulos päin turhan herkästi ja korjailin useampaan kertaa sitä ongelmaa.

Sen tapin kuuluukin työntyä itekseen vapaasti ulos, eli olematonta vikaa olet korjaillut. Jos se ei työntyisi ittekseen ulos, jäisi jarru herkemmin laahaamaan.

Rasvaa laitetaan todella OHUESTI vaikka sormella levittäen ympäri tappia.
 
Sen tapin kuuluukin työntyä itekseen vapaasti ulos, eli olematonta vikaa olet korjaillut. Jos se ei työntyisi ittekseen ulos, jäisi jarru herkemmin laahaamaan.

Rasvaa laitetaan todella OHUESTI vaikka sormella levittäen ympäri tappia.
Uskoisin että olen laittanut liikaa rasvaa, tiedätkö liukutappien päässä olevan kumirenkaan tarkoituksen. En mitään olematonta vikaa ole korjannut jos laitan liikaa rasvaa jää tapin sisään ilmaa ja liikaa rasvaa jolloin tappi ei ole oikeassa syvyydessä.
 
Satelliten 318 on toiminu liiankin hyvin nyt ni pitää keksiä uusia tapoja rikkoo se.

vtezCbo.jpg


Tämmösistä vedoista kun ei tuo vakioalakerta tunnu olevan moksiskaan vielä.
HMRfXxp.png
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin 3b / 3bg Passattien etujarrusatuloiden kannattimet tuppaavat kulumaan kuopalle ja sen jälkeen satula liikkuu huonosti ja painaa paloja vinossa levyä vasten.

Edit. Linkki kuvaan:
Pidike, jarrusatula ATE — tuote: 11.8170-0306.1. Osta heti!

Itse olen vastaavasta Audista joutunut viilailemaan palaa painavan satulan osan suoraksi. Ne on valmistettu jostain alumiinista, mikä syöpyy 15 vuodessa.

Viilailusta tuli mieleen, että liikkuvathan Rottah palat herkästi asennuspaikassaan? Tarvikepaloista joutuu lähes aina viilaamaan vähintään maalit pois ja usein myös metallia, jotta palat saa herkästi liikkumaan.
 
Itse olen vastaavasta Audista joutunut viilailemaan palaa painavan satulan osan suoraksi. Ne on valmistettu jostain alumiinista, mikä syöpyy 15 vuodessa.

Viilailusta tuli mieleen, että liikkuvathan Rottah palat herkästi asennuspaikassaan? Tarvikepaloista joutuu lähes aina viilaamaan vähintään maalit pois ja usein myös metallia, jotta palat saa herkästi liikkumaan.
Kaikki tarvikkeet oli Toyotalta, palat liikkuu, taisin niitäkin viilailla.
 
Jahas, Suapista oli aamulla akku simahtanu, 10 volttia näytti jännite, viimeksi ajettu keskiviikkona, mikään ei ole jäänyt käyttäjävirheen takia päälle. Tuore laitos tässä talossa ja pitäs selvitellä mikä sitä virtasta syö, onkos noista mätänetin pihtivirtamittereista mihinkään tässä hommassa? Yks halpisdigitaalimittari jo löytyy, mutta jostain syystä en saanut sillä ampeereita luettua.
Ja tosiaan, hätäavuksi nappasin projektiautosta varmasti toimivan akun, että töihin pääsi kulkemaan.
 
Jahas, Suapista oli aamulla akku simahtanu, 10 volttia näytti jännite, viimeksi ajettu keskiviikkona, mikään ei ole jäänyt käyttäjävirheen takia päälle. Tuore laitos tässä talossa ja pitäs selvitellä mikä sitä virtasta syö, onkos noista mätänetin pihtivirtamittereista mihinkään tässä hommassa? Yks halpisdigitaalimittari jo löytyy, mutta jostain syystä en saanut sillä ampeereita luettua.
Ja tosiaan, hätäavuksi nappasin projektiautosta varmasti toimivan akun, että töihin pääsi kulkemaan.

Ensimmäisenä varmistaisin takaluukun valon (siis jos on semmoinen), että varmasti sammuu ja on sammuneena. Useammankin kerran vian etsinnässä eteen tullut että paksin valo joko ei sammu luukun mennessä kiinni tai luukku jäänyt raolleen ja se kuluttanut akun tyhjäksi.
 
Jahas, Suapista oli aamulla akku simahtanu, 10 volttia näytti jännite, viimeksi ajettu keskiviikkona, mikään ei ole jäänyt käyttäjävirheen takia päälle. Tuore laitos tässä talossa ja pitäs selvitellä mikä sitä virtasta syö, onkos noista mätänetin pihtivirtamittereista mihinkään tässä hommassa? Yks halpisdigitaalimittari jo löytyy, mutta jostain syystä en saanut sillä ampeereita luettua.
Ja tosiaan, hätäavuksi nappasin projektiautosta varmasti toimivan akun, että töihin pääsi kulkemaan.

Mätänetin pihtivirtamittarit mittaavat vain vaihtovirralla virtaa eli tasavirran kanssa ei hyötyä. Tasavirtaa mittaaviksi pihtivirtamittareiksi suosittelen UNI-T UT210E. Niillä onnistuu tasavirralla virtamittaus yllättävän tarkasti, jos youtube arvosteluita uskoo. Löytyy niin Suomesta kuin Kiinastakin.

Akun syöjän etsiminen onnistuu helposti näinkin:
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäisenä varmistaisin takaluukun valon (siis jos on semmoinen), että varmasti sammuu ja on sammuneena. Useammankin kerran vian etsinnässä eteen tullut että paksin valo joko ei sammu luukun mennessä kiinni tai luukku jäänyt raolleen ja se kuluttanut akun tyhjäksi.
9-5 2003 farkku kyseessä, eli takakontin valo on helposti poissuljettu. Hanskaboksista nappasin varuilta koko polttimon irti, kun katkaisimen mekanismi on ikävästi jemmassa. Sisätilojen valot myös kytkimistä käännetty pois, ja tarkistettu ettei jätä mitään valoja sisään/ulos palamaan.
Toinen ongelma on, kun virtalukon pohja vissiin menossa, niin ei sammuta radiota automaattisesti, sammutan kyllä radion erikseen napista aina ajon päätteeksi, niin eihän sen kuuluisi enää noin paljoa virtaa kuluttaa?
 
Mätänetin pihtivirtamittarit mittaavat vain vaihtovirralla virtaa eli tasavirran kanssa ei hyötyä. Tasavirtaa mittaaviksi pihtivirtamittareiksi suosittelen UNI-T UT210E. Niillä onnistuu tasavirralla virtamittaus. Löytyy niin Suomesta kuin Kiinastakin.

Akun syöjän etsiminen onnistuu helposti näinkin:
Pitääpä ottaa illalla tuo metodi testiin ja samalla testaa laturin toiminnan, ei kyllä anna vikailmoitusta laturista, mutta miksipä ei mittais sitä samalla.
 
Ajattelin ehostaa Puntoa ja miettisin et mitä noille ruostuville kohdille pitäisi tehdä. No perhana, eihän ne olleetkaan ruosteessa, sinkkihän sieltä paistaa läpi. Olin lievästi sanoen yllättynyt, että kerrankin näin.
 
9-5 2003 farkku kyseessä, eli takakontin valo on helposti poissuljettu. Hanskaboksista nappasin varuilta koko polttimon irti, kun katkaisimen mekanismi on ikävästi jemmassa. Sisätilojen valot myös kytkimistä käännetty pois, ja tarkistettu ettei jätä mitään valoja sisään/ulos palamaan.
Toinen ongelma on, kun virtalukon pohja vissiin menossa, niin ei sammuta radiota automaattisesti, sammutan kyllä radion erikseen napista aina ajon päätteeksi, niin eihän sen kuuluisi enää noin paljoa virtaa kuluttaa?
Mitähä se virtalukon pohja sitten muuten jättää päälle... femmassa on melkoinen kasa sähkölaitteita jos jää esim. se virtalukon rinkula alas (jolloin mm. radio jää päälle).
 
Askeleita saatu eteenpäin saapin kanssa. Virtalukko kävi kunnon liemissä liuotuksessa, lukkoon tuoreet öljyt ja kappas, sehän toimii taas, sai samalla iskulla keskuslukituksen kaukosäätimenkin pelaamaan. Vara-akku ei ole ainakaan yhden yön yli näyttänyt tyhjenemisen merkkejä, Saabin oma akku vielä latauksessa, että saa sen todettua huonoksi.
Virtamittauksia en ole vielä saanut tehtyä, saas nähdä tarviiko tehdäkään.
 
Ajattelin ehostaa Puntoa ja miettisin et mitä noille ruostuville kohdille pitäisi tehdä. No perhana, eihän ne olleetkaan ruosteessa, sinkkihän sieltä paistaa läpi. Olin lievästi sanoen yllättynyt, että kerrankin näin.

No sitten vaan maalia päälle ja jos on kiveniskuille alttiita paikkoja niin massaa, tai ovat kohta oikeasti ruosteessa kun sinkki häviää.
 
No sitten vaan maalia päälle ja jos on kiveniskuille alttiita paikkoja niin massaa, tai ovat kohta oikeasti ruosteessa kun sinkki häviää.

Juu perustyöt on helppoja, pohjat kuntoon, maalia päälle ja kiveniskuteippiä. 8 vuotta tuo oli ilman etusläbäreitä, joten vahinko oli jo tehty kun tuon aikoinaan ostin. Yllätyin silti, koska mielessä häämötti Alfan ekologisuus mitä tulee yhtymiseen hapen oksidien kanssa.
 
9-5 diiselistä paukahti ohjaustehostimen pumppu. Ensin alkoi kuulua aina rattia kääntäessä ikävää ääntä, tämä vajaan 300km matkalla noin 30km ennen määrnäpäätä. No tuttu vika, eli nesteet vähissä, yleensä korjaantuu kun lisää nestettä. No ei kun kaupan kautta kotiin ja nestettä laittamaan. Konetila oli tässä vaiheessa aika kivassa vihreessä moskassa mutta itse säiliössä oli kuin olikin vaahtoavaa nestettä, eli jostain sitä pakeni järjestelmästä ja siitä tuli ilmakuplia. Täysin säiliön ja koittamaan, ei mitään apua. Huuto saatanallinen ja kun katsoi apulaitehihnaa niin koko pyörä venkoili hihnan alla oudosti. Totesin että siellä on siis todennäköisesti laakerit sanoneet itsensä irti ja se pumppu on sitten entinen. Laski sitten vielä yön aikana lisätytkin nesteet ulos ja säiliön tyhjäksi, no eipähän tarvinnut tulpata letkuja klemmareilla vaihdon ajaksi ja ajaakkin pystyi ilman mekkalaa, tosin vaati vähän lihasvoimia, mutta toimi.

Uusia pumppujahan ei sitten saa mistään. Huollettuja saa keleen kalliilla ja pitäisi postitella vanhaa korjattavaksi jotta saisi jotain takaisin, vaan kun on käyttöauto niin ei oikein sekään toiminut. Romiskoilla hinta alkoi 80€ tasolta ja keskihinta pyöri satasessa. Ebaysta löytyi niinkin kaukaa kuin virosta 46€ ja hilut ja ilmaiset postit. Vähän jännitti mitä laatikosta löytyy, mutta 4 työpäivässä ja yhdessä pyhäpäivässä tuli posti perille ja laatikossa oli ihan suht asiallisessa kunnossa olevan näköinen kapistus.

Tänään otin sitten asiakseni selvittää tuon vermeen sielunelämät ja voi *ttu kele mitä touhua. Helpostihan siitä koneesta nyt ottaa suojamuovin pois ja pyöräkotelosta kanssa, mutta sitten joku taneli entinen omistaja on ollut oikea ideoiden kuningas ja sitä 19 millin kiristimen löysääjää on väännelty jollain jakoavaimella ja se oli sellanen lommojen luvattu laakso, että ei herran duudelis sentään. Lisäksi koko systeemi on ihan älyttömän ahtaassa paikassa, kampiakselin pyörä tulee tielle niin että perus lenkkiavaimella ei siihen pääse käsiksi, varsinkin kun joku sen on jo selvästi tehnyt aiemmin ja sen näköstä se setti olikin. Onneksi vähän kikkailemalla ja sopivasti hylsyä ja räikkää vapaasti siirtelemällä ja lukitusta ruuvvarilla aukomalla sain sellaisen asennon missä pääsi antamaan oikeasti vähän voimaa sille kiristimelle ja toisella kädellä nostamaan apulaitehihnan pois paikaltaan. Miksi näistä autoista ei voi koskaan tehdä helppoja huollettavia?

Seuraavaksi piti irrottaa se itse pumppu. No sehän on suorastaan nerokkaasti kiinni sen apulaitehihnan rullan takana olevilla 13mm pulteilla. Näitä pultteja saa sitten apulaitehihnarullan rei'istä jatkovarrella yrittää pyöritellä. Vaan on just sen mittasia pultteja että se hylsy, jatkovarsi, räikkä ja pultti eivät mahdu samaan aikaan sieltä ulos vaan tulee pelti vastaan räikän päässä. Viimeset kiekat saa pyöritellä sormivoimin tai yrittää saada just ja just räikän ilman jatkoa siihen pulttiin kiinni. On se ruattalainen insinööri vaan viisas. Kaikkeuden huippu on että niitä pultteja on kolme ja se kolmas on siellä aivan keskellä alhaalla sitä koko osaa, eli pulttia et näe, sellaista suuntaan ei yksinkertaisesti ole mistä sinne voisi saada silmänsä osumaan. Sokkona sitten ruuvailet pois ja taas vaihdettua takaisin paikalleen.

Sitten oli muuan vittumainen putki ja letku, mutta ne nyt ei aiheuttanut ongelmia kuin tunkemalla väkisin väliin kun ahtaaseen tilaan yritti uutta pumppua tunkea paikalleen. Sitten vaan käänteisessä järjestyksessä kaikki paikalleen. Apulaitehihnan kanssa oli kiva huomata, että joku vaihtanut baaseliin lyhyemmän hihnan, mutta se nyt ei menoa haittaa. Viimeinen hauskuus tuli tottakai siitä, että siellähän oli nyt sitten joka paikka täys sitä öljyä, mukaanlukien se löysytetty hihna. Seuraavaksi olikin kojelauta kuin joulukuusi ja mekkala, sekä savun määrä ihan kiitettäviä. No vähän vettä ja rättiä ja pari vinkasua myöhemmin oli auto kasassa ja lujaa ajoa tiedossa.

On tää köyhyys ja auton omistaminen paska yhtälö.
 
9-5 diiselistä paukahti ohjaustehostimen pumppu. Ensin alkoi kuulua aina rattia kääntäessä ikävää ääntä, tämä vajaan 300km matkalla noin 30km ennen määrnäpäätä. No tuttu vika, eli nesteet vähissä, yleensä korjaantuu kun lisää nestettä. No ei kun kaupan kautta kotiin ja nestettä laittamaan. Konetila oli tässä vaiheessa aika kivassa vihreessä moskassa mutta itse säiliössä oli kuin olikin vaahtoavaa nestettä, eli jostain sitä pakeni järjestelmästä ja siitä tuli ilmakuplia. Täysin säiliön ja koittamaan, ei mitään apua. Huuto saatanallinen ja kun katsoi apulaitehihnaa niin koko pyörä venkoili hihnan alla oudosti. Totesin että siellä on siis todennäköisesti laakerit sanoneet itsensä irti ja se pumppu on sitten entinen. Laski sitten vielä yön aikana lisätytkin nesteet ulos ja säiliön tyhjäksi, no eipähän tarvinnut tulpata letkuja klemmareilla vaihdon ajaksi ja ajaakkin pystyi ilman mekkalaa, tosin vaati vähän lihasvoimia, mutta toimi.

Uusia pumppujahan ei sitten saa mistään. Huollettuja saa keleen kalliilla ja pitäisi postitella vanhaa korjattavaksi jotta saisi jotain takaisin, vaan kun on käyttöauto niin ei oikein sekään toiminut. Romiskoilla hinta alkoi 80€ tasolta ja keskihinta pyöri satasessa. Ebaysta löytyi niinkin kaukaa kuin virosta 46€ ja hilut ja ilmaiset postit. Vähän jännitti mitä laatikosta löytyy, mutta 4 työpäivässä ja yhdessä pyhäpäivässä tuli posti perille ja laatikossa oli ihan suht asiallisessa kunnossa olevan näköinen kapistus.

Tänään otin sitten asiakseni selvittää tuon vermeen sielunelämät ja voi *ttu kele mitä touhua. Helpostihan siitä koneesta nyt ottaa suojamuovin pois ja pyöräkotelosta kanssa, mutta sitten joku taneli entinen omistaja on ollut oikea ideoiden kuningas ja sitä 19 millin kiristimen löysääjää on väännelty jollain jakoavaimella ja se oli sellanen lommojen luvattu laakso, että ei herran duudelis sentään. Lisäksi koko systeemi on ihan älyttömän ahtaassa paikassa, kampiakselin pyörä tulee tielle niin että perus lenkkiavaimella ei siihen pääse käsiksi, varsinkin kun joku sen on jo selvästi tehnyt aiemmin ja sen näköstä se setti olikin. Onneksi vähän kikkailemalla ja sopivasti hylsyä ja räikkää vapaasti siirtelemällä ja lukitusta ruuvvarilla aukomalla sain sellaisen asennon missä pääsi antamaan oikeasti vähän voimaa sille kiristimelle ja toisella kädellä nostamaan apulaitehihnan pois paikaltaan. Miksi näistä autoista ei voi koskaan tehdä helppoja huollettavia?

Seuraavaksi piti irrottaa se itse pumppu. No sehän on suorastaan nerokkaasti kiinni sen apulaitehihnan rullan takana olevilla 13mm pulteilla. Näitä pultteja saa sitten apulaitehihnarullan rei'istä jatkovarrella yrittää pyöritellä. Vaan on just sen mittasia pultteja että se hylsy, jatkovarsi, räikkä ja pultti eivät mahdu samaan aikaan sieltä ulos vaan tulee pelti vastaan räikän päässä. Viimeset kiekat saa pyöritellä sormivoimin tai yrittää saada just ja just räikän ilman jatkoa siihen pulttiin kiinni. On se ruattalainen insinööri vaan viisas. Kaikkeuden huippu on että niitä pultteja on kolme ja se kolmas on siellä aivan keskellä alhaalla sitä koko osaa, eli pulttia et näe, sellaista suuntaan ei yksinkertaisesti ole mistä sinne voisi saada silmänsä osumaan. Sokkona sitten ruuvailet pois ja taas vaihdettua takaisin paikalleen.

Sitten oli muuan vittumainen putki ja letku, mutta ne nyt ei aiheuttanut ongelmia kuin tunkemalla väkisin väliin kun ahtaaseen tilaan yritti uutta pumppua tunkea paikalleen. Sitten vaan käänteisessä järjestyksessä kaikki paikalleen. Apulaitehihnan kanssa oli kiva huomata, että joku vaihtanut baaseliin lyhyemmän hihnan, mutta se nyt ei menoa haittaa. Viimeinen hauskuus tuli tottakai siitä, että siellähän oli nyt sitten joka paikka täys sitä öljyä, mukaanlukien se löysytetty hihna. Seuraavaksi olikin kojelauta kuin joulukuusi ja mekkala, sekä savun määrä ihan kiitettäviä. No vähän vettä ja rättiä ja pari vinkasua myöhemmin oli auto kasassa ja lujaa ajoa tiedossa.

On tää köyhyys ja auton omistaminen paska yhtälö.
Tervetuloa ysifemman omistajien kerhoon.

Bensakoneen kanssa hihnatappelut ovat jotakuinkin yhtä hauskoja, esim. laturin vaihto. :)

Luulen silti, että pääset vähemmällä tuon dieselin kanssa...

Toivottavasti ei ohjausvaihde ottanut osumaa itseensä jos kerran kuivana pääsi käymään? Tosin kait sielä jonkinverran nestettä on vaikka säiliö olisikin tyhjänä.
 
Vaihdoin mitsuun 82 asteen termarin ja lämmöt nousee nyt max 90-91 astetta. Aiemmin 88 termari ja lämmöt max 100astetta. Saa nähdä vaikuttaako kulkupuoleen tai vaikuttaako kulutukseen miten pajon.
 
Jaahas ja pääsylinterin ilmaus ei sitten ollutkaan se mukavin operaatio.

Ilmaa tulee, tulee ja tulee vielä lisää. Pääsylkän ilmausruuveista siis, pyörillä ei tunnu olevan ilmaa enää liiemmin, mutta jarrut on pehmeät ja johan alkoi taas takapyöräkin pyöriä vaikka on pedaali lattiassa.

Mites noita pääsylkkiä on kikkailtu? Mahd. hitaasti tulisi vissiin poljinta painella ettei neste vaahtoonnu ja kuplat muodostuisivat mahdollisimman isoiksi?
 
Minulla ei kuplassa auttanut muu kuin pistää uusi pääsylinteri. Oireet olivat juurikin loputon ilmantulo eikä kunnon jarruja missään vaiheessa.

Onneksi siihen ei talous kaatunut, uusi tarvikesylkky taisi maksaa jotain parikymppiä:D
 
520D xdrive, etuvetari meni. 150th ajettu. Suojakumi porsinu ja hiekkaa sisään.

Bemarin orkkis osa 1090e vs viikko odotusta ja tarvike alle 400e , eipä tarvinu kauaa pohtia. Ny sit vuokraautolla viikon verra odotellessa ajella.
 
Miksi koko vetari pitää tuollaiseen uusia? Audeihin on saanut ainakin pelkkiä vetoniveliä selvästi alle satkun kappale, jos suojakumi on pettänyt ja paska päässyt rouhimaan nivelen rikki.
 
Kun talven jäljiltä mönkijä ei starttaa (ei tule solenoidille virta) ja "ruuvimeisseli-startilla" ei tule kipinää, niin loogisin vaihtoehto on CDI-boxi?
Tappokytkin ja turvakytkin (jarrukahvan kytkin) toimii. Säilytetty kuivassa, eikä liitoksissa näy hapettumaa.
US $23.59 29% OFF|LumiParty For 50 70 90 110CC ATV Quad Gokart Full Electrics Wire Harness Coil CDI Wiring Set Quad Wire harness Coil lead r30-in Motorbike Ingition from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Viimeksi muokattu:
Minulla ei kuplassa auttanut muu kuin pistää uusi pääsylinteri. Oireet olivat juurikin loputon ilmantulo eikä kunnon jarruja missään vaiheessa.

Onneksi siihen ei talous kaatunut, uusi tarvikesylkky taisi maksaa jotain parikymppiä:D
Vanhalla ei takajarrut toimineet kunnolla, tämä pitäisi kyllä olla ehjä...
 
Ihmettelin Skodalla, kun moottorin tuulettimen flekti huusi tavallista kovempaa, mutta ajattelin johtuvan helteistä. Ajoin jonkun matkaa mäkistä tietä ja huomasin, että lämpötilamittari nousi 100 asteeseen. Vageissa tuo lämpötilamittari on koodattu niin, ettei noin pitäisi tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Sammutin auton hetkeksi ja jatkoin ajamista, eikä mittari enää noussut 90 asteesta, vaikka kuinka polki kaasua.

Vesipumppu ja termostaatti äkkiseltään tulivat mieleen, mutta hankala selvittää, kummassa on vika. Nesteet eivät häviä. Toki lämpötila-anturikin voi temppuilla, eli varmaan huomenna ajettava huoltoon. Vesipumppu ei tuohon 1.2 TSI koneeseen onneksi paha homma ole vaihtaa, mutta vian etsiminen onkin mielenkiintoista :think:
 
Kun talven jäljiltä mönkijä ei starttaa (ei tule solenoidille virta) ja "ruuvimeisseli-startilla" ei tule kipinää, niin loogisin vaihtoehto on CDI-boxi?
Tappokytkin ja turvakytkin (jarrukahvan kytkin) toimii. Säilytetty kuivassa, eikä liitoksissa näy hapettumaa.
US $23.59 29% OFF|LumiParty For 50 70 90 110CC ATV Quad Gokart Full Electrics Wire Harness Coil CDI Wiring Set Quad Wire harness Coil lead r30-in Motorbike Ingition from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group
Ennekuin sitä CDI laatikkoa alat vaihtamaan, anna startille suoraan virtaa, meilla oli satulan alla relemoduli (liekkö oikea sana) joka ei antanut virtaa startatessa. kustannus oli releen avaus ja kärkien puhdistus.
 
Ennekuin sitä CDI laatikkoa alat vaihtamaan, anna startille suoraan virtaa, meilla oli satulan alla relemoduli (liekkö oikea sana) joka ei antanut virtaa startatessa. kustannus oli releen avaus ja kärkien puhdistus.
"ruuvimeisseli-startilla" tarkoitankin juuri sitä, että ohitetaan solenoidi, eli relemoduli. Siten saa startattua, mutta tulppa kastuu, kun ei tule kipinää.
Virtalukko olisi myös yksi epäilty, mutta valot saa päälle, vasta kun laittaa virrat päälle, joten virtalukko toimii.
elegant-110-wiring-diagram-kazuma-50cc-atv-awesome-150.jpg
 
Kyllähän se startti pyörii ja siitä eteenpäin ei tiedä mikään siitä eteenpäin mikä sitä moottoria pyörittää
 
Ihmettelin Skodalla, kun moottorin tuulettimen flekti huusi tavallista kovempaa, mutta ajattelin johtuvan helteistä. Ajoin jonkun matkaa mäkistä tietä ja huomasin, että lämpötilamittari nousi 100 asteeseen. Vageissa tuo lämpötilamittari on koodattu niin, ettei noin pitäisi tapahtua, jos kaikki on kunnossa. Sammutin auton hetkeksi ja jatkoin ajamista, eikä mittari enää noussut 90 asteesta, vaikka kuinka polki kaasua.

Vesipumppu ja termostaatti äkkiseltään tulivat mieleen, mutta hankala selvittää, kummassa on vika. Nesteet eivät häviä. Toki lämpötila-anturikin voi temppuilla, eli varmaan huomenna ajettava huoltoon. Vesipumppu ei tuohon 1.2 TSI koneeseen onneksi paha homma ole vaihtaa, mutta vian etsiminen onkin mielenkiintoista :think:

Ihmisillä hassu olettamus että 100c ja pelit seis vaikka se ei ole normaalisti mikään kriittinen raja.

Edellinen auto oli aina 104c oli sitten pakkasta 30 tai hellettä 30c, toki siinä oli 98 termari ja sähköohjattu sellainen. Nykyinen sitten ei nosta lämpöjä edes 90c ja talvella ilman viimasuojaa 70-80c.

En tunne kyseistä konetta, mutta jos termostaatti jumii niin silloin ei vesipumppu paljoa auta.
 
Ihmisillä hassu olettamus että 100c ja pelit seis vaikka se ei ole normaalisti mikään kriittinen raja.
Skodan tapauksessa on ihan validia epäillä jonkun olevan pielessä kun lämpömittari nousee yli 90 asteen. Se kun on vaimennettu niin, että se näyttää tasan 90 astetta aina kun moottorin lämpötila on suunnilleen välillä 75...110. Jos mittarin näyttämä kiipeää sataan, niin todellinen lämpö on sitten jo ylittänyt tuon 110 astetta.

Toinen mahdollisuus on se, että moottorinohjain on havainnut jotakin jäähdytykseen liittyvää vikaa, esimerkiksi sähkötoimisessa termostaatissa. Tällöin mittari alkaa näyttämään todellista lämpötilaa, ilman sitä vaimennusta.

Niin tai näin, volkkarikonsernin vehkeissä mittarin näyttämä 100 astetta on tosiaan indikaattori siitä että jotain on pielessä, ellei sitten kiskota ihan tolkutonta perävaunua 10km pitkään ylämäkeen 50 asteen ulkolämpötilassa...
 
"ruuvimeisseli-startilla" tarkoitankin juuri sitä, että ohitetaan solenoidi, eli relemoduli. Siten saa startattua, mutta tulppa kastuu, kun ei tule kipinää.
Virtalukko olisi myös yksi epäilty, mutta valot saa päälle, vasta kun laittaa virrat päälle, joten virtalukko toimii.
elegant-110-wiring-diagram-kazuma-50cc-atv-awesome-150.jpg

Jos virtalukosta tulee useampi johto niin puolan maadoitus on yleensä myös siinä.
Yksi kiinamönkijä saatiin käyntiin kun ohitettiin virtalukko. Virrat tuli mutta kipinää ei tullut.
 
Skodan tapauksessa on ihan validia epäillä jonkun olevan pielessä kun lämpömittari nousee yli 90 asteen. Se kun on vaimennettu niin, että se näyttää tasan 90 astetta aina kun moottorin lämpötila on suunnilleen välillä 75...110. Jos mittarin näyttämä kiipeää sataan, niin todellinen lämpö on sitten jo ylittänyt tuon 110 astetta.

Toinen mahdollisuus on se, että moottorinohjain on havainnut jotakin jäähdytykseen liittyvää vikaa, esimerkiksi sähkötoimisessa termostaatissa. Tällöin mittari alkaa näyttämään todellista lämpötilaa, ilman sitä vaimennusta.

Niin tai näin, volkkarikonsernin vehkeissä mittarin näyttämä 100 astetta on tosiaan indikaattori siitä että jotain on pielessä, ellei sitten kiskota ihan tolkutonta perävaunua 10km pitkään ylämäkeen 50 asteen ulkolämpötilassa...
Juuri näin. Ikinä ei ole mennyt yli 90 asteen mittari ja nyt kun lähti nousuun ja 100 astetta meni rikki, niin arvasin, ettei kaikki ole kunnossa.

Nyt ulkona kunnon helle ja flekti huutaa ihan helvetin lujaa, mutta lämmöt pysyy 90 asteessa. Kallistun siihen, että vesipumpun muovisista siivekkeistä joku on murtunut ja vesi kiertää juuri ja juuri riittävästi, kunhan flekti pyörii täysillä. Ikinä ennen en ole kuullut flektin huutavan noin kovaa.

Laakkosella 260€ vesipumppu + työt ja naapurin Vianorilla 200€. Ensi viikolle varattu aika ja saavat vielä varmistaa, ettei termostaatti jumita.
 
Juuri näin. Ikinä ei ole mennyt yli 90 asteen mittari ja nyt kun lähti nousuun ja 100 astetta meni rikki, niin arvasin, ettei kaikki ole kunnossa.

Nyt ulkona kunnon helle ja flekti huutaa ihan helvetin lujaa, mutta lämmöt pysyy 90 asteessa. Kallistun siihen, että vesipumpun muovisista siivekkeistä joku on murtunut ja vesi kiertää juuri ja juuri riittävästi, kunhan flekti pyörii täysillä. Ikinä ennen en ole kuullut flektin huutavan noin kovaa.

Laakkosella 260€ vesipumppu + työt ja naapurin Vianorilla 200€. Ensi viikolle varattu aika ja saavat vielä varmistaa, ettei termostaatti jumita.

Onko kaksi flektiä edessä?
Katso että molemmat pyörii.

Yhdessä saabissa oli toinen mykistynyt johtorikon takia ja vain tuo ”huutaa todella lujaa” vaihde iski 100c tienoolla päälle. Hidas pyöriminen ei toiminut ollenkaan.

Ilmastointi joutuu myös koville näillä ilmoilla ja flektit pyörii lujaa parkissa.
 
Kallistun siihen, että vesipumpun muovisista siivekkeistä joku on murtunut ja vesi kiertää juuri ja juuri riittävästi, kunhan flekti pyörii täysillä.
Onhan tuo yksi mahdollisuus, mutta ei ainoa. Itse ainakin tarkistaisin autosta vähintään vikakoodit, jos termostaatti on sähköohjattu niin sen viallisuus näkyisi sieltä. Tai jos vaikka flektien ohjaimessa on havaittu jotain vikaa. Vikojen ilmetessä auto tekee juuri noin, että lämpömittari alkaa näyttää vaimennetun sijasta todellista lukemaa ja flektit huutavat täysillä, varmuuden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kaksi flektiä edessä?
Katso että molemmat pyörii.

Yhdessä saabissa oli toinen mykistynyt johtorikon takia ja vain tuo ”huutaa todella lujaa” vaihde iski 100c tienoolla päälle. Hidas pyöriminen ei toiminut ollenkaan.

Ilmastointi joutuu myös koville näillä ilmoilla ja flektit pyörii lujaa parkissa.
Yksi iso näytti löytyvän vain edestä. Välillä ei pyöri ollenkaan, välillä hitaasti ja välillä täysillä, eli vaikuttaisi toimivan normaalisti.

Onhan tuo yksi mahdollisuus, mutta ei ainoa. Itse ainakin tarkistaisin autosta vähintään vikakoodit, jos termostaatti on sähköohjattu niin sen viallisuus näkyisi sieltä. Tai jos vaikka flektien ohjaimessa on havaittu jotain vikaa. Vikojen ilmetessä auto tekee juuri noin, että lämpömittari alkaa näyttää vaimennetun sijasta todellista lukemaa ja flektit huutavat täysillä, varmuuden vuoksi.

Vikakoodit lukaistaan ensi viikolla huollossa ja selvittävät samalla tuon termostaatin. Vesipumput näissä vanhemmissa TSI-koneissa kyllä heikko kohta muovisten siivekkeiden takia ja 165tkm on sille jo aika kelpo kilometrimäärä. Googlailemalla löytyy paljon vastaavaa.
 
No, riippunee autosta, VAG-konsernissa ei ainakaan toimi noin.
Totta, sekoitin flektien ohjauksen ja sähköisen kiertovesipumpun. Se pumppu alkaa vikatilanteessa pyörittää vettä täysillä, mekaanisen pumpun avuksi (niissä moottoreissa joissa sellainen on). Flektien pyöritystä ei tehdä "varmuuden vuoksi".
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 314
Viestejä
4 491 389
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom