Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Missähän vakionopeuden säätimen sulake sijaitsee avensis t25-mallissa? Monen ampeerin sulake?
 

Liitteet

  • 20240619_195106.jpg
    20240619_195106.jpg
    236,7 KB · Luettu: 45
  • 20240619_200436.jpg
    20240619_200436.jpg
    275,2 KB · Luettu: 44
Nyt on Mondeon avaimeton käynnistys / keskuslukitus kunnossa. Merkkiliikkeessä oli arvio että reilut 300€ maksaisi keskikonsolissa olevan vastaanttimen vaihtaminen, sis. osan.

Lopulta hinnaksi tuli 240€, olivat vaihtaneet takakontissa olevan vastaanottimen mikä ei vielä ratkaissut ongelmaa, sitten purkaneet vähän sieltä täältä että saivat selviteltyä lisää, ja lopulta kuskin puolen B-pilarin kohdalla lattiassa kulkeva rikkonainen johtosarja paljastui juurisyyksi, joka oli sitten melko varmasti rikkonut myös sen vastaanottimen. En valita, varsinkaan hinnasta. Tekisi mieli sanoa että siellä on laskuttaja laittanut vahingossa vain tunnin töitä laskulle :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on Mondeon avaimeton käynnistys / keskuslukitus kunnossa. Merkkiliikkeessä oli arvio että reilut 300€ maksaisi keskikonsolissa olevan vastaanttimen vaihtaminen, sis. osan.

Lopulta hinnaksi tuli 240€, olivat vaihtaneet takakontissa olevan vastaanottimen mikä ei vielä ratkaissut ongelmaa, sitten purkaneet vähän sieltä täältä että saivat selviteltyä lisää, ja lopulta kuskin puolen B-pilarin kohdalla lattiassa kulkeva rikkonainen johtosarja paljastui juurisyyksi, joka oli sitten melko varmasti rikkonut myös sen vastaanottimen. En valita, varsinkaan hinnasta. Tekisi mieli sanoa että siellä on laskuttaja laittanut vahingossa vain tunnin töitä laskulle :D

Tästä voisi myös spekuloida, että oliko se takakontissa oleva osa edes rikkinäinen alkuunkaan.. Vai oliko se vika ainoastaan se rikkinäinen johto. Onneksi siellä ei ollut kovin montaa muuta purkkia, mitkä olisi voinut "arvalla" vaihtaa ja toivoa että vika katoaa, kuten nykyään on tapana tehdä. Ensinhän vaihdetaan kaikki vaihdettavissa olevat komponentit ja sitten ihan viimeisenä konstina aletaan oikeasti tutkimaan, eli katsotaan esim johtosarja. Moni korjaamo kyllä ei tee sitä viimeisenäkään vaihtoehtona, vaan nostaa kädet ylös jo aikaisemmin, jos ei komponenttien vaihdolla ongelma ratkennut.
 
Tästä voisi myös spekuloida, että oliko se takakontissa oleva osa edes rikkinäinen alkuunkaan.. Vai oliko se vika ainoastaan se rikkinäinen johto. Onneksi siellä ei ollut kovin montaa muuta purkkia, mitkä olisi voinut "arvalla" vaihtaa ja toivoa että vika katoaa, kuten nykyään on tapana tehdä. Ensinhän vaihdetaan kaikki vaihdettavissa olevat komponentit ja sitten ihan viimeisenä konstina aletaan oikeasti tutkimaan, eli katsotaan esim johtosarja. Moni korjaamo kyllä ei tee sitä viimeisenäkään vaihtoehtona, vaan nostaa kädet ylös jo aikaisemmin, jos ei komponenttien vaihdolla ongelma ratkennut.

Tätä kysyin itsekin ekana, kun tiskillä kuulin että mitä on tehty. "niin vaihdoitteko te sitten sen vastaanottimen?" ja huoltomyyjä lähti kysymään varmistusta asiaan. Palasi ja sanoi että piti vaihtaa, kun sekin oli mennyt rikki tuon rikkinäisen johtosarjan takia. Totuus on sitten mitä on, mutta sen verran halvaksi tämä tuli että ihan sama.

Toki koko hommaa kun lähdin selvittelemään, niin ehdottelin että voisiko olla johdoissa vika kun kostealla kelillä ei toimi, ja kun auto lämpenee niin toimii. Samaahan täälläkin ehdoteltiin. Mutta tiskillä sanoivat että näin mennään eteenpäin, ja kun tarjousta kysyin ei-merkkikorjaamosta alunperin niin sanoivat heti suoraan että eivät tee tälläisiä. En ole ihan varma pitikö avaimet koodata uudestaan, työkuvauksessa ei ainakaan ollut siitä mainintaa.

Mietin myös että olisiko siellä ollut joku kesähessu tutkimassa, minkä takia työt oli niin halpoja. Työmääräyksessäkin oli nimikirjaimilla mainittu kuka tekee työt, ja työkuvauksessa oli mukana sellaista selvittelytyötä. Jos näin, niin sanon silti että kaikki voitti. Minä sain auton kuntoon suhteellisen halvalla ja joku junnu pääsi opiskelemaan miten Mondeon sähköt toimii.
 
Tätä kysyin itsekin ekana, kun tiskillä kuulin että mitä on tehty. "niin vaihdoitteko te sitten sen vastaanottimen?" ja huoltomyyjä lähti kysymään varmistusta asiaan. Palasi ja sanoi että piti vaihtaa, kun sekin oli mennyt rikki tuon rikkinäisen johtosarjan takia. Totuus on sitten mitä on, mutta sen verran halvaksi tämä tuli että ihan sama.

Toki koko hommaa kun lähdin selvittelemään, niin ehdottelin että voisiko olla johdoissa vika kun kostealla kelillä ei toimi, ja kun auto lämpenee niin toimii. Samaahan täälläkin ehdoteltiin. Mutta tiskillä sanoivat että näin mennään eteenpäin, ja kun tarjousta kysyin ei-merkkikorjaamosta alunperin niin sanoivat heti suoraan että eivät tee tälläisiä. En ole ihan varma pitikö avaimet koodata uudestaan, työkuvauksessa ei ainakaan ollut siitä mainintaa.

Mietin myös että olisiko siellä ollut joku kesähessu tutkimassa, minkä takia työt oli niin halpoja. Työmääräyksessäkin oli nimikirjaimilla mainittu kuka tekee työt, ja työkuvauksessa oli mukana sellaista selvittelytyötä. Jos näin, niin sanon silti että kaikki voitti. Minä sain auton kuntoon suhteellisen halvalla ja joku junnu pääsi opiskelemaan miten Mondeon sähköt toimii.
Suht halvalla kyllä pääsit, että siinä mielessä varmaankin ihan sama mikä se totuus on. Todellisuudessa kuitenkin korjausohje ensin tarjoaa noita valmiita komponentteja ja asentaja sitten niitä vaihtaa ehdotetussa järjestyksessä uusiin siihen asti, että vikä häviää ja asiakas maksaa. Siinä mielessä nykyinen käytäntö on kyllä huolestuttavaa, että oikeasti asiantuntevaa korjaajaa on enää aika vaikeä löytää, kun nykyään on vain niitä osanvaihtajia. Aika usein niitä osia vaihdetaan suurillakin summilla ja se oikea vika voi olla katkennut johto tai irronnut liitin, asiakas kuitenkin joutuu maksamaan myös ne kaikki turhaan vaihdetut osat. (ja ne ehjät turhaan vaihdetut vanhat osat jää asentajille "lisäpalkaksi" jotka sitten putsataan ja myydään torissa eteenpäin..)
 
Tätä kysyin itsekin ekana, kun tiskillä kuulin että mitä on tehty. "niin vaihdoitteko te sitten sen vastaanottimen?" ja huoltomyyjä lähti kysymään varmistusta asiaan. Palasi ja sanoi että piti vaihtaa, kun sekin oli mennyt rikki tuon rikkinäisen johtosarjan takia. Totuus on sitten mitä on, mutta sen verran halvaksi tämä tuli että ihan sama.

Toki koko hommaa kun lähdin selvittelemään, niin ehdottelin että voisiko olla johdoissa vika kun kostealla kelillä ei toimi, ja kun auto lämpenee niin toimii. Samaahan täälläkin ehdoteltiin. Mutta tiskillä sanoivat että näin mennään eteenpäin, ja kun tarjousta kysyin ei-merkkikorjaamosta alunperin niin sanoivat heti suoraan että eivät tee tälläisiä. En ole ihan varma pitikö avaimet koodata uudestaan, työkuvauksessa ei ainakaan ollut siitä mainintaa.

Mietin myös että olisiko siellä ollut joku kesähessu tutkimassa, minkä takia työt oli niin halpoja. Työmääräyksessäkin oli nimikirjaimilla mainittu kuka tekee työt, ja työkuvauksessa oli mukana sellaista selvittelytyötä. Jos näin, niin sanon silti että kaikki voitti. Minä sain auton kuntoon suhteellisen halvalla ja joku junnu pääsi opiskelemaan miten Mondeon sähköt toimii.
Vittumaisinta tuollaista on etsiä, mutta mä veikkaan että korjattu tinalla ja eristesukalla ja veloitettu uusi boksi koska ehditty jo asentamaan eilä jakseta/haluta palauttaa ja nyt voidaan asiakkaalta veloittaa hieman enemmän.
 
@Diablo IV eikö lue joko tuon sulakerasian kannessa tai ohjekirjassa?
Kinka airbag irroitetaan?
Otin 2 ruuvia löysälle ratin sivuilta, mutta tuntuu kuin se töötti-osa ei lähde irti, kuin olisi viellä kiinni. Miten tämän saa pois tästä? En nähnyt muita kiinnityksiä tai reikiä missään..

Tässä ei ole vakiona ole cruiseria. Niin sulakerasiassa ei osunut silmään mitään siihen liittyvää. Toki ohjekirjassa kyllä kerrotaan miten sitä käytetään.

Ostin toisesta avensista vakionopeudensäätimen tikun. Tämän pitäisi käydä näihin, oletettavasti vakioliitin ratissa, vaankun en saa sitä edes auki..

(T25 Avensis)
 
Vittumaisinta tuollaista on etsiä, mutta mä veikkaan että korjattu tinalla ja eristesukalla ja veloitettu uusi boksi koska ehditty jo asentamaan eilä jakseta/haluta palauttaa ja nyt voidaan asiakkaalta veloittaa hieman enemmän.

Johtosarjaa ei tosiaan vaihdettu, vaan korjattiin. Totta tuon vastaanottimen osalta, mutta nyt on veloitettu vähemmän kuin mitä alunperin arvioitiin. Laskussa on siis 120€ töitä ja sillä hinnalla on kuvauksen mukaan
-vaihdettu takakontissa oleva vastaanotin ja testattu toiminta
-ei toiminut niin testattu johdot, maa toimii mutta syöttöjännite ei
-varmistettu että sulake toimii
-testattu pätkä kerrallan syöttöjännitettä, ja purettu autoa pala kerrallaan takakontista vänkärin kautta kuskin penkille, ja testattu missä välissä johdossa vika
-paikallistettu vika ja korjattu
-kasattu auto

Toki jos se vastaanottimen vaihto oli turhaa, niin vieläkin halvemmalla olisi pitänyt päästä, mutta syystä tai toisesta työt oli todella halpoja nyt. Jos aloittivat silloin kun huoltoaika alkoi varauksen mukaan, niin reilut 4h siinä meni.

Ja jos joku sattuu joskus saman vaivan kanssa painimaan, niin ongelmana oli tosiaan se, ettei avaimeton käynnistys tai keskuslukitus avaimella toiminut, ja TPMS oli rikki. Huoltomyyjä arveli alunperin että keskikonsolin vastaanottimesta pitää lähteä selvittämään, koska spekseissä oli jotain mainintaa avaimesta sen suhteen, mutta ei mitään TPMS:stä. Tiedossa oli toinen vastaanotin takakontissa, mutta sillä ei pitänyt olla mitään tekemistä tämän kanssa. Huoltotyöt alkoi laskun mukaan kuitenkin suoraan takakontista, eli ehkä siellä oli sitten joku viisaampi asiaa tutkimassa. Avaimeton käynnistys toimii nyt, samoin keskuslukitus. TPMS:n saa testattua kun ajaa pitemmän pätkän, tuo ei yritä koko aika signaalia lähettää vaan 10-15min välein kokemuksen perusteella.
 
Ei hitto, päivällä auto kävi nelipyöräsuuntauksessa ja ny sittte illasta kotiin ajellessa hokasin vasta et jättivät ratin hieman vinoon :/ Vieläköhä kehtaa käydä esim juhannukse jälkee pyytää suoristaa ilman lisäkustannuksia
 
Höhö. Accord 2009 2.0 bensan tyhjäkäyntivärinät loppuivat liki sataprosenttisesti tyhjäkäynnin opetusprosessilla. Nyt auto ei tunnu enää rikkinäiseltä, tietenkin moottorista vähän jotain pientä kabiiniin asti tulee. Eipä maksanut kuin vähän palanutta bensiiniä ja häpeän tunteen, kun piti vähän kierroksia antaa auto parkissa. Ja radion koodi piti syöttää. Ja muija vähän rähjäsi, kun sen penkin asetukset katosivat muistista.
 
Johtosarjaa ei tosiaan vaihdettu, vaan korjattiin. Totta tuon vastaanottimen osalta, mutta nyt on veloitettu vähemmän kuin mitä alunperin arvioitiin. Laskussa on siis 120€ töitä ja sillä hinnalla on kuvauksen mukaan
-vaihdettu takakontissa oleva vastaanotin ja testattu toiminta
-ei toiminut niin testattu johdot, maa toimii mutta syöttöjännite ei
-varmistettu että sulake toimii
-testattu pätkä kerrallan syöttöjännitettä, ja purettu autoa pala kerrallaan takakontista vänkärin kautta kuskin penkille, ja testattu missä välissä johdossa vika
-paikallistettu vika ja korjattu
-kasattu auto

Toki jos se vastaanottimen vaihto oli turhaa, niin vieläkin halvemmalla olisi pitänyt päästä, mutta syystä tai toisesta työt oli todella halpoja nyt. Jos aloittivat silloin kun huoltoaika alkoi varauksen mukaan, niin reilut 4h siinä meni.

Ja jos joku sattuu joskus saman vaivan kanssa painimaan, niin ongelmana oli tosiaan se, ettei avaimeton käynnistys tai keskuslukitus avaimella toiminut, ja TPMS oli rikki. Huoltomyyjä arveli alunperin että keskikonsolin vastaanottimesta pitää lähteä selvittämään, koska spekseissä oli jotain mainintaa avaimesta sen suhteen, mutta ei mitään TPMS:stä. Tiedossa oli toinen vastaanotin takakontissa, mutta sillä ei pitänyt olla mitään tekemistä tämän kanssa. Huoltotyöt alkoi laskun mukaan kuitenkin suoraan takakontista, eli ehkä siellä oli sitten joku viisaampi asiaa tutkimassa. Avaimeton käynnistys toimii nyt, samoin keskuslukitus. TPMS:n saa testattua kun ajaa pitemmän pätkän, tuo ei yritä koko aika signaalia lähettää vaan 10-15min välein kokemuksen perusteella.
Ei kyllä heru pisteitä jos ohjainlaite on vaihdettu tarkastamatta ensin onko sillä edes edellytyksiä toimia. (Maa, käyttösähköt, mahdollinen väylän dataliikenne)
 
Onpa hinta keksitty. Mutta edessä se vika on jos jossain.

Jos ei itse hallitse/halua suorittaa remonttihommia, niin kannattaa sen verran valveutua että osaa katella osat autodocilta tai aeromotorsilta, säästää pitkän pennin jo pelkästään osissa.
Sain vielä parempaa videota. Vaikuttaisi vähän että vas. edessä joku naksuu.

Keskiviikkona pajalle..
 
Enpä ole aiemmin nähnyt NÄIN vaikeasti purettavia verhoilun osia. Auto siis 2006 Audi A6 Sedan, jossa peruutustutka mykkä. Vikakoodeja VCDS:llä tuli peruutustutkan kaiuttimesta, vetokoukun ohjausmoduulista ja kolmesta anturista. Aloitin kaiuttimesta ja tilasin sen.
Youtubesta oli hankala löytää sedanille purkuvideota, mutta yhden löysin. Kuvia omasta yrityksestä en valitettavasti ottanut, mutta yritän selittää.
Kaiuttimen pitäisi sijaita suunnilleen vasemman puolen takaturvavyön tietämillä.
Homma pitäisi aloittaa katossa olevan keskimmäisen listan irroittamisesta. Eipä irtoa, ei! No irtosi se sen verran reunasta että pääsi irrottamaan C pilarin listaa.
Mutta ei sekään onnistu! Sen takana on airbag, ja se on remmillä kiinni listassa! Se on siten kiinni ettei ihan heti irtoa, painetaan kiila läpi listan hahlosta. Selvästi tarkoitettu "ÄLÄ KOSKE!".
Siirryin sitten peräkontin puolelle katsomaan tilannetta. Ihan toivoton! Sieltä ei näe ollenkaan turvavyön hoodeille. Kuitenkin huomasin lupaavan näköisen kaksinapaisen johdon roikkuvan tyhjänä kontin katossa. Oiskohan tuo jostain ihmeen syystä kaiuttimen johto? Kokeilin kaiutinta johtoon ja sehän sopi siihen! Äkkiä kokeilemaan pakkia, ja niin vaan kaiutin alkoi rääkymään! Selvästi siis joku aimpi omistaja oli turhautunut kaiuttimen vinkunaan ja ystävällisesti irrottanut sen ja jättänyt johdon vähän helpompaan paikkaan :D
Vikakoodien nollaus, jäljelle jäi kolmen anturin ja vetokoukun boksin koodit. Anturit eivät maksa juuri mitään, taidan seuraavaksi tilata kaikki neljä ja vaihtaa. Toki on mahdollista että johdoissa vika, ehkä kurkkaan ne ensin samalla kun vaihdan koiranluut.
Verhoilun osia on harvoin mukava repiä irti, mutta tässä ne näyttää olevan JÄRJETTÖMÄN lujasti ja monimutkaisesti kiinni. Eipähän natise..
 
Potilas on aiemmin hyväjarruinen Ford Focus Mk1, joka on katsastettu vuoden alussa ja sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti, jälkitarkastettu hyväksytysti ja ajettu viitisen tuhatta kilometriä moitteetta.

Nyt viimeisen ~kuukauden ja tuhannen kilometrin aikana on kuitenkin kuulunut varsin kevyessäkin jarrutuksessa aivan järkyttävä rahina, joka paikallistuu mielestäni etuoikealle. Ensimmäisiä kertoja ääni kuultaessa meni hermot ja pysähdyin ensimmäiselle bussipysäkille, koska olin aivan varma, että pakoputki tai jokin muu roikkuu auton alla ja laahaa maassa - eipä roikkunut. Jarrutuksen voimakkuudella ei tunnu olevan juuri korrelaatiota äänen voimakkuuteen ja jarrutusteho tuntuu olevan tallessa. Ääni kuuluu välillä myös muutamia sekunteja jarrutuksen jälkeen, jopa täyspysähdyksestä jälleen liikkeelle lähdettäessä. Yhden tiukemman liikennevaloihin tehdyn pysähtymisen osalta oli ehkä havaittavissa lievää puoltamista vasemmalle, mutta myös tien pinnanmuodoilla ja löysällä yhdenkäden otteella ratista saattoi olla vaikutusta.

Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun (eikä katsastusinssi huomannut mitään 5 tkm sitten ja jarrupalaakin on jäljellä vaikka kuinka) vai onko tuo jotakin tiekuraa? Jos jarrulevy on kulunut, niin onko sille jokin juurisyy, kuten vuotava jarrusatula/jarruletku/jarruputki? Mitään vuotoja en havainnut, mutta eihän sitä kurkkimalla parkkipaikalla hirveästi näe...

Kuvat liitteinä. Kuvia löytyy myös etuvasemmalta, voin postata ne ehtiessäni.
 

Liitteet

  • IMG_20240625_175223.jpg
    IMG_20240625_175223.jpg
    507,2 KB · Luettu: 172
  • jarrulevy etuoikea vanteen läpi videolta.jpg
    jarrulevy etuoikea vanteen läpi videolta.jpg
    313,9 KB · Luettu: 224
  • oikea etu videolta.jpg
    oikea etu videolta.jpg
    196,4 KB · Luettu: 229
Potilas on aiemmin hyväjarruinen Ford Focus Mk1, joka on katsastettu vuoden alussa ja sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti, jälkitarkastettu hyväksytysti ja ajettu viitisen tuhatta kilometriä moitteetta.

Nyt viimeisen ~kuukauden ja tuhannen kilometrin aikana on kuitenkin kuulunut varsin kevyessäkin jarrutuksessa aivan järkyttävä rahina, joka paikallistuu mielestäni etuoikealle. Ensimmäisiä kertoja ääni kuultaessa meni hermot ja pysähdyin ensimmäiselle bussipysäkille, koska olin aivan varma, että pakoputki tai jokin muu roikkuu auton alla ja laahaa maassa - eipä roikkunut. Jarrutuksen voimakkuudella ei tunnu olevan juuri korrelaatiota äänen voimakkuuteen ja jarrutusteho tuntuu olevan tallessa. Ääni kuuluu välillä myös muutamia sekunteja jarrutuksen jälkeen, jopa täyspysähdyksestä jälleen liikkeelle lähdettäessä. Yhden tiukemman liikennevaloihin tehdyn pysähtymisen osalta oli ehkä havaittavissa lievää puoltamista vasemmalle, mutta myös tien pinnanmuodoilla ja löysällä yhdenkäden otteella ratista saattoi olla vaikutusta.

Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun (eikä katsastusinssi huomannut mitään 5 tkm sitten ja jarrupalaakin on jäljellä vaikka kuinka) vai onko tuo jotakin tiekuraa? Jos jarrulevy on kulunut, niin onko sille jokin juurisyy, kuten vuotava jarrusatula/jarruletku/jarruputki? Mitään vuotoja en havainnut, mutta eihän sitä kurkkimalla parkkipaikalla hirveästi näe...

Kuvat liitteinä. Kuvia löytyy myös etuvasemmalta, voin postata ne ehtiessäni.
Voisiko sisempi jarrupala olla kulunut loppuun?

Tai sitten joku kivi jarrulevyn ja palan välissä?
 
Ford Focus -09 1.8tdci kävi kytkimen vaihdossa. Luottokorjaamollani, asiantuntevat kaverit. Luk merkkistä laatuosaa laitettiin, kaikki vaihdettiin (kytkin, painelaakeri, pääsylinteri, kaksoismassa).

Toimii todella hyvin muuten mutta:
Jos auton sammuttaa vahingossa kuten poikani ajo-opetuksessa havaitsin, kuuluu todella kova "klonk" lattian alta. Mekaaninen kunnon kolahdus. Tämän jälkeen toimii taas aivan normaalisti, ei värise vauhtipyörä ja kytkin tuntuu hyvältä.

Mikä on rikki vai mokasiko liike kytkimen vaihdossa jotain? Tekeekö huono vaihtoiston tukikumi tuota, vai onko jotain pultteja jäänyt löysälle?

Alkaa olla auton suhteen kohta semmoiset fiilikset että korkein mäki minkä löydän ja vaihde vapaalle ja torppaa vähän vauhtia. On todella epäkiitollinen auto vaikka kuinka siitä huolehtii jotain on aina paskana.
 
Potilas on aiemmin hyväjarruinen Ford Focus Mk1, joka on katsastettu vuoden alussa ja sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti, jälkitarkastettu hyväksytysti ja ajettu viitisen tuhatta kilometriä moitteetta.

Nyt viimeisen ~kuukauden ja tuhannen kilometrin aikana on kuitenkin kuulunut varsin kevyessäkin jarrutuksessa aivan järkyttävä rahina, joka paikallistuu mielestäni etuoikealle. Ensimmäisiä kertoja ääni kuultaessa meni hermot ja pysähdyin ensimmäiselle bussipysäkille, koska olin aivan varma, että pakoputki tai jokin muu roikkuu auton alla ja laahaa maassa - eipä roikkunut. Jarrutuksen voimakkuudella ei tunnu olevan juuri korrelaatiota äänen voimakkuuteen ja jarrutusteho tuntuu olevan tallessa. Ääni kuuluu välillä myös muutamia sekunteja jarrutuksen jälkeen, jopa täyspysähdyksestä jälleen liikkeelle lähdettäessä. Yhden tiukemman liikennevaloihin tehdyn pysähtymisen osalta oli ehkä havaittavissa lievää puoltamista vasemmalle, mutta myös tien pinnanmuodoilla ja löysällä yhdenkäden otteella ratista saattoi olla vaikutusta.

Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun (eikä katsastusinssi huomannut mitään 5 tkm sitten ja jarrupalaakin on jäljellä vaikka kuinka) vai onko tuo jotakin tiekuraa? Jos jarrulevy on kulunut, niin onko sille jokin juurisyy, kuten vuotava jarrusatula/jarruletku/jarruputki? Mitään vuotoja en havainnut, mutta eihän sitä kurkkimalla parkkipaikalla hirveästi näe...

Kuvat liitteinä. Kuvia löytyy myös etuvasemmalta, voin postata ne ehtiessäni.

Näkemättä levyn sisäpuolta arvaan satuloiden liukujen olevan jumissa (ruosteinen levyn ulkopuoli kertoisi tästä), sisempi pala on kulut täysin loppuun ja on siellä nyt metalleilla.

Peilillä saatat nähdä satulan vierestä mikä on sisemmän palan tilanne, tai sitten rengas irti ja katsoo..
 
Ford Focus -09 1.8tdci kävi kytkimen vaihdossa. Luottokorjaamollani, asiantuntevat kaverit. Luk merkkistä laatuosaa laitettiin, kaikki vaihdettiin (kytkin, painelaakeri, pääsylinteri, kaksoismassa).

Toimii todella hyvin muuten mutta:
Jos auton sammuttaa vahingossa kuten poikani ajo-opetuksessa havaitsin, kuuluu todella kova "klonk" lattian alta. Mekaaninen kunnon kolahdus. Tämän jälkeen toimii taas aivan normaalisti, ei värise vauhtipyörä ja kytkin tuntuu hyvältä.

Mikä on paskana vai mokasiko liike kytkimen vaihdossa jotain? Tekeekö huono vaihtoiston tukikumi tuota, vai onko jotain pultteja jäänyt löysälle?

Alkaa olla auton suhteen kohta semmoiset fiilikset että korkein mäki minkä löydän ja vaihde vapaalle ja torppaa vähän vauhtia. On todella epäkiitollinen auto vaikka kuinka siitä huolehtii jotain on aina paskana.
Moottorin tai vaihteiston tukikumi voi olla irti tai rikki ja sen seurauksena esim pakoputki voi päästä osumaan johonkin.

Jos kannatinkumit on ehjät niin putki voi silti ominensa kolista. Noita joutuu joskus purkamaan pois tieltä ja sen saaminen paikoilleen tasan samaan asentoon voi olla vaikeaa. Kaipa vastuullinen korjaamo voisi tuota vilkaista näkyykö jossain ilmeisiä jälkiä osumasta.
 
Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun (eikä katsastusinssi huomannut mitään 5 tkm sitten ja jarrupalaakin on jäljellä vaikka kuinka) vai onko tuo jotakin tiekuraa? Jos jarrulevy on kulunut, niin onko sille jokin juurisyy, kuten vuotava jarrusatula/jarruletku/jarruputki? Mitään vuotoja en havainnut, mutta eihän sitä kurkkimalla parkkipaikalla hirveästi näe...

Kuvat liitteinä. Kuvia löytyy myös etuvasemmalta, voin postata ne ehtiessäni.
Palat jumissa. Levyt menee nopeasti pilalle.
 
Näkemättä levyn sisäpuolta arvaan satuloiden liukujen olevan jumissa (ruosteinen levyn ulkopuoli kertoisi tästä), sisempi pala on kulut täysin loppuun ja on siellä nyt metalleilla.

Peilillä saatat nähdä satulan vierestä mikä on sisemmän palan tilanne, tai sitten rengas irti ja katsoo..
Tämä!


Omassa Volvo V60 D6 2013 myös tosi heikossa kunnossa takajarrut. Ei kumminkaan laahaa. Juuri 13kk leimaa haettu ja katsastaja ei moittinut mitään (paitsi tuulilasia).

Voi olla että alkuperäiset levyt? Mutta kovasti ruosteessa.

Screenshot_20240625_192558_Gallery.jpg


Avatkaa ne kuvat isoksi, ei noista muutoin mitään näe.

Edit: Tsori, näköjään päivittyy viiveellä nuo katselukerrat, hetki sitten oli vielä nolla ja nyt lähemmäs 20 katselua kaikilla kuvilla.

halkeama.jpg
Tuossa on tosiaan vaan pieni rappu. Jarrupalat ei ota tuohon kohtaan kiinni ja rappu on siksi "muodostunut". Ei siis aiheuta mitään toimenpiteitä.
 
Sitten toinen kysymys. Kun tuossa autossa on pinnapultit (oikea sana? ne mihin pyöränmutterit kiinnittyy) osin paskana kierteiltään, niin miten iso työ niiden vaihto on? Meneekö melkein samalla vaivalla, jos ja kun korjaamo avaa jarrut? Ainakin yksi kun on siihen kuntoon saatu edellisten toimesta, että edellisessä renkaiden kausivaihdossa en saanut mutteria kiristymään, vaan se jäi pyörimään tyhjää. Hain sitten Motonetistä uuden mutterin ja aloin sovittaa sitä, niin eihän se mennyt mitenkään pultinsuuntaisesti... vaikka kuinka pyöritteli. Lopulta annoin sen mennä suosiolla vinoon ja väänsin pakolla kiinni.
 
Sitten toinen kysymys. Kun tuossa autossa on pinnapultit (oikea sana? ne mihin pyöränmutterit kiinnittyy) osin paskana kierteiltään, niin miten iso työ niiden vaihto on? Meneekö melkein samalla vaivalla, jos ja kun korjaamo avaa jarrut? Ainakin yksi kun on siihen kuntoon saatu edellisten toimesta, että edellisessä renkaiden kausivaihdossa en saanut mutteria kiristymään, vaan se jäi pyörimään tyhjää. Hain sitten Motonetistä uuden mutterin ja aloin sovittaa sitä, niin eihän se mennyt mitenkään pultinsuuntaisesti... vaikka kuinka pyöritteli. Lopulta annoin sen mennä suosiolla vinoon ja väänsin pakolla kiinni.
Yleensä helppoa:


Samoihin töihin menee kun jarrulevyt vaihdetaan
 
Käyttäkää niitä jarruja välillä, niin ei ruostu jumiin.
Itse kun tulee vähintään kerran kesässä käytyä ahvenistolla, niin ei ole ollut huolta jarrujen jumimisesta, ja levyt on kirkkaat.
 
Käyttäkää niitä jarruja välillä, niin ei ruostu jumiin.
Itse kun tulee vähintään kerran kesässä käytyä ahvenistolla, niin ei ole ollut huolta jarrujen jumimisesta, ja levyt on kirkkaat.
Itse jarruttelin noin 5 kertaa 60 km/h -> 0 ennen katsastusta. Tuli hyvät lukemat jarruista. Eli siis poljin vain täysillä pohjaan.

Vanhat takalevyt vaan ei enää oikein parane, kun jo niin "kärsineet". Itsekin kävin kerran radalla kuluttamassa renkaita ja jarruja :) Edessä onkin tosi siistit levyt, varmaan ihan hiljattain uusittu.
 
.. sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti,
Mitä tämä niin kuin tarkalleen ottaen tarkoittaa? Vaidettu jotakin uutta (mitä?) vai putsailtu ja herkistelty vanhaa?

Jarruista kuuluva laahausääni lähes poikkeuksetta tarkoittaa kyllä sitä, että joko pala tai mäntä on jumissa eikä liiku niin kuin sen kuuluisi. Voi olla myös kivi välissä, välillä voi olla useamman päivänkin. Kaikkein tyypillisin remonttimoka jarrupalojen vaihdossa varmaankin on se, että jarrupalojen vaihdossa niitä vanhoja satuloita ei putsata kunnolla, eikä viilata niistä jarrupaloista maalipurseita pois. Hyvin usein se olisi välttämätöntä, että se jarrupala kunnolla mahtuu kulkemaan.


Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun
Jarrulevyn kuuluukin kulua, mutta ei noiden kuvien mukaan jarrulevyssä mitään näkyvää vikaa ole.
 
Käyttäkää niitä jarruja välillä, niin ei ruostu jumiin.
Itse kun tulee vähintään kerran kesässä käytyä ahvenistolla, niin ei ole ollut huolta jarrujen jumimisesta, ja levyt on kirkkaat.

Tämä on erittäin tärkeää. Jos muuten ajaa mummoillen, niin kyllä kerran viikkoon tekisi ihan hyvää vaikkapa moottoritievauhdeista tehdä maksimijarrutus. Normaaliajossa (mummotellessa) takajarrut ei osallistu jarrutukseen käytännössä lainkaan ja sen takia takajarrut nimenomaan on ne ensimmäisenä jumittavat ja katsastuksessa hylätyt.
 
Tämä on erittäin tärkeää. Jos muuten ajaa mummoillen, niin kyllä kerran viikkoon tekisi ihan hyvää vaikkapa moottoritievauhdeista tehdä maksimijarrutus. Normaaliajossa (mummotellessa) takajarrut ei osallistu jarrutukseen käytännössä lainkaan ja sen takia takajarrut nimenomaan on ne ensimmäisenä jumittavat ja katsastuksessa hylätyt.
Kaikki levyt kiiltävät myös vähällä käytöllä, kun noin vuoden välein putsaa liukupinnat satulassa. Niihin vaan kertyy kaikkea ruosteesta, jarrupölyyn ja kuraan. Sitten palat hirttää tai kiilautuu vinosti ja ne eivät enää hankaa levyä tasaisesti puhtaaksi.
Ja jos on takana rumpujarrut, niin ne on ikuiset kunnes sylinteri hajoaa tai palat loppuu.

Muok. Tietty auto ja satulatyyppi vaikuttaa tosi paljon, toiset rakenteet vaan jumittaa herkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tämä niin kuin tarkalleen ottaen tarkoittaa? Vaidettu jotakin uutta (mitä?) vai putsailtu ja herkistelty vanhaa?

No, että se on tehty monimerkillä kuitin kanssa eikä Mr. DIY ole ollut asialla. Paikka on mielestäni ja kuulopuheiden perusteella ihan asiallinen. Tuskin kaupungin halvin, mutta onpa joskus käynyt auto nosturilla ja fiksailtu roikkuvia lämpösuojia alle satasen veloituksellakin. Ja se alkuperäinen katsastushylky tuli siis takajarrujen erosta dynamolla, siitä olen kirjoittanut aiemmin numeroiden kanssa.

Korjaamo oli tosin vähän liian asiakaspalveluhenkinen, kun käyttivät pyytämättä jälkitarkastuksessa... Koska ajoaikaa oli vielä reilusti jäljellä ja eikös seuraavan katsastuksen määräpäivä lasketa jälkitarkastuksen päivämäärästä? Mutta meni nyt sitten näin. Liekö se vaikuttanut, että auto ei valmistunutkaan samana päivänä luvatusti.

1719360536770.jpeg


Jarruista kuuluva laahausääni lähes poikkeuksetta tarkoittaa kyllä sitä, että joko pala tai mäntä on jumissa eikä liiku niin kuin sen kuuluisi. Voi olla myös kivi välissä, välillä voi olla useamman päivänkin. Kaikkein tyypillisin remonttimoka jarrupalojen vaihdossa varmaankin on se, että jarrupalojen vaihdossa niitä vanhoja satuloita ei putsata kunnolla, eikä viilata niistä jarrupaloista maalipurseita pois. Hyvin usein se olisi välttämätöntä, että se jarrupala kunnolla mahtuu kulkemaan.
Jarrulevyn kuuluukin kulua, mutta ei noiden kuvien mukaan jarrulevyssä mitään näkyvää vikaa ole.

Eli se on sitten melko varmasti etuakselin jarrut syypää, kuten kuulostikin, koska takana on rummut.

Täytynee taas varailla aikaa, jahka päivä valkenee...
 
^Induktiokuumennuksesta 100 euroa?

Hyvä laite tietysti maksaa ja tarviihan se kuolettaa pois! Minuutin hommasta 100e, niin ollaan kyllä kultakaivoksen ääressä.

Mutta kumma että esim. autonosturin tai muiden työkalujen käytöstä ei ole veloitettu.
 
No, että se on tehty monimerkillä kuitin kanssa eikä Mr. DIY ole ollut asialla. Paikka on mielestäni ja kuulopuheiden perusteella ihan asiallinen. Tuskin kaupungin halvin, mutta onpa joskus käynyt auto nosturilla ja fiksailtu roikkuvia lämpösuojia alle satasen veloituksellakin. Ja se alkuperäinen katsastushylky tuli siis takajarrujen erosta dynamolla, siitä olen kirjoittanut aiemmin numeroiden kanssa.

Korjaamo oli tosin vähän liian asiakaspalveluhenkinen, kun käyttivät pyytämättä jälkitarkastuksessa... Koska ajoaikaa oli vielä reilusti jäljellä ja eikös seuraavan katsastuksen määräpäivä lasketa jälkitarkastuksen päivämäärästä? Mutta meni nyt sitten näin. Liekö se vaikuttanut, että auto ei valmistunutkaan samana päivänä luvatusti.

1719360536770.jpeg





Eli se on sitten melko varmasti etuakselin jarrut syypää, kuten kuulostikin, koska takana on rummut.

Täytynee taas varailla aikaa, jahka päivä valkenee...

Tämän perusteella ei etupäälle (mistä sanoit äänen kuuluvan) ole tehty yhtään mitään.
Ei varmasti ole tosiaan halvin paikka, aika huimat hinnat. Ja etenkin tuo induktiokuumennuksen hinta, huhuh!
 
Tämän perusteella ei etupäälle (mistä sanoit äänen kuuluvan) ole tehty yhtään mitään.
Ei varmasti ole tosiaan halvin paikka, aika huimat hinnat. Ja etenkin tuo induktiokuumennuksen hinta, huhuh!
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.
 
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.


Tulee ainoana mieleen, että rumpu on ollut niin tiukassa kiinni, että on pitänyt antaa lämpöjä. etenkin kun näköjään tuossa on napa osana rumpua eli lähtee laakereineen irti.
Asia täysin erikseen sitten, tarvitseeko siitä laskuttaa erikseen, saatika satanen...

En myöskään nähnyt videosta noissa kehinnän säätöä käsin ulkopuolelta, mikä on aika mielenkiintoista, jos kenkien kehintää ei saa löysättyä niin siinäpä tappelet rummun irti.
Veikkaan, että tossa videossakaan ei ongelma ollut laakerin hirttäminen akseliin vaan juuri se, että kengät hankaa rumpuun.
 
Tulee ainoana mieleen, että rumpu on ollut niin tiukassa kiinni, että on pitänyt antaa lämpöjä. etenkin kun näköjään tuossa on napa osana rumpua eli lähtee laakereineen irti.
Asia täysin erikseen sitten, tarvitseeko siitä laskuttaa erikseen, saatika satanen...

En myöskään nähnyt videosta noissa kehinnän säätöä käsin ulkopuolelta, mikä on aika mielenkiintoista, jos kenkien kehintää ei saa löysättyä niin siinäpä tappelet rummun irti.
Veikkaan, että tossa videossakaan ei ongelma ollut laakerin hirttäminen akseliin vaan juuri se, että kengät hankaa rumpuun.
En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.
 
Ford Focus -09 1.8tdci kävi kytkimen vaihdossa. Luottokorjaamollani, asiantuntevat kaverit. Luk merkkistä laatuosaa laitettiin, kaikki vaihdettiin (kytkin, painelaakeri, pääsylinteri, kaksoismassa).

Toimii todella hyvin muuten mutta:
Jos auton sammuttaa vahingossa kuten poikani ajo-opetuksessa havaitsin, kuuluu todella kova "klonk" lattian alta. Mekaaninen kunnon kolahdus. Tämän jälkeen toimii taas aivan normaalisti, ei värise vauhtipyörä ja kytkin tuntuu hyvältä.

Mikä on rikki vai mokasiko liike kytkimen vaihdossa jotain? Tekeekö huono vaihtoiston tukikumi tuota, vai onko jotain pultteja jäänyt löysälle?

Alkaa olla auton suhteen kohta semmoiset fiilikset että korkein mäki minkä löydän ja vaihde vapaalle ja torppaa vähän vauhtia. On todella epäkiitollinen auto vaikka kuinka siitä huolehtii jotain on aina paskana.

Mulla -05 focuksessa vastaavan kuuloista kolahtelua aiheutti heiluva pakoputki.
 
En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.

Hyvä pointti sekin, oli vaan ainut asia mikä tuli mieleen, joka ehkä vaatisi lämmittämistä. Itse lämmittäisin toholla tai pillillä kyllä jos rumpua tarviisi kuumentaa enkä inkkarilla...
kaipa niitä saa isojakin
 
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.

Eipä siinä muuta ole, kuin pyöränmutteri, napamutteri, tai jarrusylinterin pultti. Kaikki ihan yhtä epätodennäköisiä kuumennuksen tarvitsijoita, jos näistä pitäisi joku valita, veikkaisin jarrusylinterin pulttia.

E: Ehkä jarruputki? Saako siihen induktiokuumenninta ympärille?
Saa, niitä "kuumennusletkuja" on taipuvia, jotka voi pyöritellä mihin tahansa muotoon, tai jokun asian ympärille. Aika erikoinen kohde kuitenkin olisi.

Tulee ainoana mieleen, että rumpu on ollut niin tiukassa kiinni, että on pitänyt antaa lämpöjä. etenkin kun näköjään tuossa on napa osana rumpua eli lähtee laakereineen irti.
Aika usein rumpujarrujen kanssa voi joutua tappelemaan, kun rummut on kulunut ja siinä on iso pykälä reunassa, ei se rumpu muualta yleensä kinnaa kiinni mihinkään. Ei siinä kuitenkaan lämpö oikeastaan mitään auta.

En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.
Teoriassa voi saada, käytännössä vaatii kuitenkin hyvin ison koneen että tehot riittää, eli käytännössä ei saa mihinkään huoltamomallin koneeseen sellaista silmukkaa, että jarrulevyn saa kuumaksi.

Taas on kokeiltu meneekö pihalla ja kuutamolla olevalle asiakkaalle läpi joku ihan läpällä keksitty satasen kuumennuslisämaksu. Meneehän se lähes aina.
No tämäpä juuri..
 
En myöskään nähnyt videosta noissa kehinnän säätöä käsin ulkopuolelta, mikä on aika mielenkiintoista, jos kenkien kehintää ei saa löysättyä niin siinäpä tappelet rummun irti.
Veikkaan, että tossa videossakaan ei ongelma ollut laakerin hirttäminen akseliin vaan juuri se, että kengät hankaa rumpuun.
Fordeissa on jarrukenkien automaattisäätö (videolla 17:30), sitä ei saa säädettyä rummun ulkopuolelta.
En ole koskaan kuullut, että automaattisäätö menisi niin kireälle, että kengät hankaa rumpuun. Ennemmin säätö jumittaa ajan kuluessa ja jättää kengät liian kauas ja käsijarru ei tahdo ottaa. Rumpu yleensä lähtee vaivatta irti, jos on muistettu edellisten kenkien vaihdossa poistaa reunus rummusta. Jos ei ole, niin uudetkaan kengät ei välttämättä asetu hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo jos rummusta jää se raati hiomatta pois niin istuu kun tatti, enkä kyllä minäkään koskaan ole lämpöjä tarvinnut rummun irrotuksessa.

Ainoa missä on levyjarrujen kanssa joskus tohoa tarvinnut on jos liukutappi on hirttänyt oikein kunnolla kiinni.
Vanhemmissa Nissaneissa sai lajinsa niitä vaihtaa ja just takajarruissa yleensä. Otin tavaksi holvata kuparitahnalla uudet tapit niin herkisivät jumimasta (ja just jos on kerran juminut eli ruostunut kiinni niin suosiolla uusi tappi sekä reiän puhdistus vaikka pyöröviilalla tai käypäsellä poranterällä).
 
Joo jos rummusta jää se raati hiomatta pois niin istuu kun tatti, enkä kyllä minäkään koskaan ole lämpöjä tarvinnut rummun irrotuksessa.

Ainoa missä on levyjarrujen kanssa joskus tohoa tarvinnut on jos liukutappi on hirttänyt oikein kunnolla kiinni.
Vanhemmissa Nissaneissa sai lajinsa niitä vaihtaa ja just takajarruissa yleensä. Otin tavaksi holvata kuparitahnalla uudet tapit niin herkisivät jumimasta (ja just jos on kerran juminut eli ruostunut kiinni niin suosiolla uusi tappi sekä reiän puhdistus vaikka pyöröviilalla tai käypäsellä poranterällä).
Kuparitahnaa ei kannata tappeihin laittaa.
Tätä voi laittaa tappeihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom