Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Kuparitahnaa ei kannata tappeihin laittaa.
Tätä voi laittaa tappeihin.

Ok kiitos, joskus paikallisessa Fixuksessa suosittivat kuparitahnaa jarrujen rasvaukseen, tiedä sitten mihin perustui se näkemys.
 
Ei missään nimessä kuparitahnaa tappeihin, siitä tulee ajanmyötä sellaista jankkia, että mikään ei liiku...
Noita tahnoja melko moneen kertaan kironnut.
Toi jarrurasva ei maksa käytännössä mitään, ja on sinne tarkoitettu.
 
Kannattaa käyttää tätä rasvaa säästeliäästi, koska liika painuu sinne reikään ja lopulta jumittaa liukutapin.
 
Biltemassa toi jarrurasva oli paljon edullisemman hintaista, eikä mitään käytännön eroa, ellei jopa parempaa. Ja jep, OHUT huntu sitä, sen verran että just tasainen pieni kerros on liukutapissa.
 
Biltemassa toi jarrurasva oli paljon edullisemman hintaista, eikä mitään käytännön eroa, ellei jopa parempaa. Ja jep, OHUT huntu sitä, sen verran että just tasainen pieni kerros on liukutapissa.
Normaalia molybdeenisulfidi rasvaa käy ihan hyvin jarru osiin, ei tarvitse mitään erikoisrasvoja, ole käyttänyt tuota vuosikymmeniä ja sitä saa 400g tuubin suunnilleen samaan hintaan.
 
Kerro mikä menee rikki jos käyttää molybdeenisulfidi rasvaa ja mitä noissa on eroa, ei sitten mikään mene rikki.
 
Siis jarrurasva on tarkoitettu palojen ja satulan väliseen voiteluun.

Silikonirasva on tarkoitettu liukutappien voiteluun.

Näin ollen kumiosat pysyvät pidempi-ikäisinä.
 
Siis jarrurasva on tarkoitettu palojen ja satulan väliseen voiteluun.

Silikonirasva on tarkoitettu liukutappien voiteluun.

Näin ollen kumiosat pysyvät pidempi-ikäisinä.
Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.
 
Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.
En ole ikinä kuullutkaan että satulan ja palojen väliä tarvitsisi rasvata, kyllä minun autoissa aina on ollu se pellinpala välissä ilman mitään voiteita ja liukutapit ei tarvitse silikonirasvaa vaan molybdeenisulfidi rasvaa käy oikein hyvin, kyllä ne kumiosat kestää 15 vuotta.
Pelkkää silikonia voi laittaa siihen kumin ulkopuolelle, jos niin kauheesti pelkää niiden hapertuvan, kun se ulkopuoli on sään/suolaveden armoilla.
2-3 vuoden välein putsaa liukutapit ja satulan reijät, niin kestää vaikka 1000 vuotta, eikä jumitu.
 
Viimeksi muokattu:
Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.
Joo, oma 2004 kulkine vaatii rasvauksen, niin ei jumita.

Pitäisköhän hommata uudempi kärry :D
 
Tuota ohjetta on tullut noudatettua - tuo värityskuva antaa hyvin osviittaa.


Toki, jos ajaa paljon niin palojahan saa vaihtaa niin tiuhaan ettei ne kerkeä "hitsautumaan" satulaan kiinni.
 
Tuota ohjetta on tullut noudatettua - tuo värityskuva antaa hyvin osviittaa.


Toki, jos ajaa paljon niin palojahan saa vaihtaa niin tiuhaan ettei ne kerkeä "hitsautumaan" satulaan kiinni.
Tossa ohjeessa oli ainut järkevä asia, ettei kannata painepesurilla mennä pesemään väärästä paikasta.
Lämpötilat katuautossa on niin matalat, ettei mitään "hitsautumista" voi tapahtua.
 
Tossa ohjeessa oli ainut järkevä asia, ettei kannata painepesurilla mennä pesemään väärästä paikasta.
Lämpötilat katuautossa on niin matalat, ettei mitään "hitsautumista" voi tapahtua.
Etkö muita järkeviä asioita löytänyt kyseisestä artikkelista?
 
Etkö muita järkeviä asioita löytänyt kyseisestä artikkelista?
En, koska en ole ikinä laittanut esim. mitään rasvaa palojen päihin, se kun ei siellä kestä kun hetken, saisi rasvata kuukauden välein ja ne on niin väljät ettei ikinä ole jumittunut, se vaatisi tiukempaa sovitusta.
Jarrut olisi hyvä putsata noista kohdista 1-2 vuoden välein, samalla voi katsoa että liukutappien kumit on ehjät ja siellä MoS2 EP .
Tollasella rasvan lotraamisella ei varmasti jarrut pidä.:D
Suurin virhe on että jarruille ei tehdä mitään vuosiin, jos ajoa on vähän, eikä esim. paloja ole tarvetta uusia.
 
Viimeksi muokattu:
@rarehanu Mä muute laitan paremmat renkaat aina vetävälle akselille :smoke:



Ford on kyllä laiffia, Fiesta 1.0 2016

Palat jumissa edessä joista sisemmät kuluneet metallille, takana rumpujen säätömekanimsi jumissa ja ne ei pitäny sitten yhtään. Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi
 

Liitteet

  • 1719431770589.png
    1719431770589.png
    2,2 MB · Luettu: 50
@rarehanu Mä muute laitan paremmat renkaat aina vetävälle akselille :smoke:



Ford on kyllä laiffia, Fiesta 1.0 2016

Palat jumissa edessä joista sisemmät kuluneet metallille, takana rumpujen säätömekanimsi jumissa ja ne ei pitäny sitten yhtään. Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi
Ahh, jarruremontit on ihania
 
@rarehanu Mä muute laitan paremmat renkaat aina vetävälle akselille :smoke:



Ford on kyllä laiffia, Fiesta 1.0 2016

Palat jumissa edessä joista sisemmät kuluneet metallille, takana rumpujen säätömekanimsi jumissa ja ne ei pitäny sitten yhtään. Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi
VÄÄRIN, ei palat ole olleet jumissa, vaan se satula ei pääse liikkumaan, siksi kuluu vain se pala mitä mäntä painaa.
Ennen sen rummun moukarointia kannatta säätää jarrukengät kauemmaksi sieltä jarrukilven takaa, ettei jarrukengätkin ole entiset.
 
Yksi kysymys tähän Focukseni jarruongelmaan vielä...

Jos nuo etuakselin jarrut nyt laittaisi kuntoon ja samalla ne pyöräpultit vaihtoon ja myös mutterit, niin onko jokin suositeltava tapa lähteä hoitamaan asiaa? "Selvittäkää ja fiksatkaa" on ilmeisesti sieltä huonoimmasta päästä ratkaisuja, mutta kun ei tiedä, mikä siellä on paskana... joten jos laittaisi kokonaisvaltaisen tarjouspyynnön useampaan paikkaan, niin mitä pitäisi pyytää vaihtamaan vikakuvauksen lisäksi? Molemmat jarrulevyt, kaikki neljä jarrupalaa, ja uudet jarrusatulat plus kahdeksan pyöräpulttia uusine muttereineen? Onko OK speksata tarjouspyyntöön laadusta varmistuakseen esim. jotkin tietyt Brembon jarrulevyt ("näytti olevan Motonetissä 70€ kpl") ja jarrupalat (sporttilevyt urineen on aika helppo varmistaa visuaalisesti, että laitettiin oikeaa tavaraa eikä jotain halvinta kuraa) ja laittaa ehdotusta työtunneista ("varmaan kahdessa tunnissa saatte purettua vanhat osat pois ja koottua uudet tilalle")? Merkkari tietysti käyttää Fordin omia osia eikä muita suostu laittamaankaan, jos niiltä kysyy, mutta näiden monimerkkikorjaamoiden kanssa kun ei aina tiedä...
 
Sitten toinen kysymys. Kun tuossa autossa on pinnapultit (oikea sana? ne mihin pyöränmutterit kiinnittyy) osin paskana kierteiltään, niin miten iso työ niiden vaihto on? Meneekö melkein samalla vaivalla, jos ja kun korjaamo avaa jarrut? Ainakin yksi kun on siihen kuntoon saatu edellisten toimesta, että edellisessä renkaiden kausivaihdossa en saanut mutteria kiristymään, vaan se jäi pyörimään tyhjää. Hain sitten Motonetistä uuden mutterin ja aloin sovittaa sitä, niin eihän se mennyt mitenkään pultinsuuntaisesti... vaikka kuinka pyöritteli. Lopulta annoin sen mennä suosiolla vinoon ja väänsin pakolla kiinni.
Miten pyöränpulteista voi kierteet saada paskaksi.
 
Yksi kysymys tähän Focukseni jarruongelmaan vielä...

Jos nuo etuakselin jarrut nyt laittaisi kuntoon ja samalla ne pyöräpultit vaihtoon ja myös mutterit, niin onko jokin suositeltava tapa lähteä hoitamaan asiaa? "Selvittäkää ja fiksatkaa" on ilmeisesti sieltä huonoimmasta päästä ratkaisuja, mutta kun ei tiedä, mikä siellä on paskana... joten jos laittaisi kokonaisvaltaisen tarjouspyynnön useampaan paikkaan, niin mitä pitäisi pyytää vaihtamaan vikakuvauksen lisäksi? Molemmat jarrulevyt, kaikki neljä jarrupalaa, ja uudet jarrusatulat plus kahdeksan pyöräpulttia uusine muttereineen? Onko OK speksata tarjouspyyntöön laadusta varmistuakseen esim. jotkin tietyt Brembon jarrulevyt ("näytti olevan Motonetissä 70€ kpl") ja jarrupalat (sporttilevyt urineen on aika helppo varmistaa visuaalisesti, että laitettiin oikeaa tavaraa eikä jotain halvinta kuraa) ja laittaa ehdotusta työtunneista ("varmaan kahdessa tunnissa saatte purettua vanhat osat pois ja koottua uudet tilalle")? Merkkari tietysti käyttää Fordin omia osia eikä muita suostu laittamaankaan, jos niiltä kysyy, mutta näiden monimerkkikorjaamoiden kanssa kun ei aina tiedä...

Laittasin tässä tapauksessa autojerryyn kilpailutukseen AutoJerry.fi

"Eteen jarrulevyt+palat ja tarvittaessa satulat. Lisäksi rikkinäisen pinnapultin vaihto" ?
 
"Selvittäkää ja fiksatkaa" on ilmeisesti sieltä huonoimmasta päästä ratkaisuja, mutta kun ei tiedä, mikä siellä on paskana...
Luotettavalle korjaajalle tämä voi olla hyväkin "tilaus", jos tietää että korjataan tai vaihdetaan vaan aidosti tarpeellinen, mutta aika herkästi tulee kyllä ryöstetyksi, eikä siltikään ole varmaa, että tulee kerralla hyvä.

joten jos laittaisi kokonaisvaltaisen tarjouspyynnön useampaan paikkaan, niin mitä pitäisi pyytää vaihtamaan vikakuvauksen lisäksi? Molemmat jarrulevyt, kaikki neljä jarrupalaa, ja uudet jarrusatulat plus kahdeksan pyöräpulttia uusine muttereineen?
Sittenhän siinä on kaikki uutta tuon jälkeen, jarruletkun pätkät ehkä mahdollisesti siinä vaiheessa kannattaisi laittaa samalla. Ainakin itse asentaessa on uudet jarrusatulat nykyään niin edullisia, että ei oikein maksa enää vaivaa kunnostaa ja tekohengittää vanhoja.


Onko OK speksata tarjouspyyntöön laadusta varmistuakseen esim. jotkin tietyt Brembon jarrulevyt ("näytti olevan Motonetissä 70€ kpl") ja jarrupalat (sporttilevyt urineen on aika helppo varmistaa visuaalisesti, että laitettiin oikeaa tavaraa eikä jotain halvinta kuraa) ja laittaa ehdotusta työtunneista ("varmaan kahdessa tunnissa saatte purettua vanhat osat pois ja koottua uudet tilalle")?
Kyllä voi kertoa mitä haluaa sinne laitettavan ihan kuinka tarkasti vaan haluaa, samoin siitä ajasta ja kokonaiskustannuksista pitäisi saada aktuaalinen hinta euroina. Mitä tarkemmin on tilaus/tarjouspyyntö speksattu, sitä tarkemmin saa sitä mitä haluaa ja jälkikäteen on kenenkään vaikeampi venkoilla.

..näiden monimerkkikorjaamoiden kanssa kun ei aina tiedä...
Kyllä tietää, sitä laitetaan missä on paras kate, tai paras vuosialennus toimittajalta tms. jos ei erikseen muuta ole sovittu.


Tarjouspyynnön voi ihan hyvin laittaa moneen paikkaan suoraan maililla, tai sitten johonkin autojerryn kaltaiseen paikkaan, mutta sitähän ei läheskään kaikki käytä
 
Ole kausityöntekijä rengasliikkeessä. Laita mutteri kiinni pulttipistooliin, pistä kohdalleen ja ammu paikalleen. Toista yli neljäkymmentä kertaa.

Ja olivat siis paskana jo valmiiksi. Mutta kukapa autoa ostaessa koeajolla alkaa tekemään renkaanvaihtoa asiasta varmistuakseen.
Miten tämä liittyy asiaan " Ole kausityöntekijä rengasliikkeessä. Laita mutteri kiinni pulttipistooliin, pistä kohdalleen ja ammu paikalleen. Toista yli neljäkymmentä kertaa"
 
Sittenhän siinä on kaikki uutta tuon jälkeen, jarruletkun pätkät ehkä mahdollisesti siinä vaiheessa kannattaisi laittaa samalla.

Etuvasemmalle on tehty jarruletku ja putki, öö, puolitoista vuotta sitten, kun alkoi vuotaa siitä putken ja letkun saumasta. Ja siis ajosta, ei korjaamolla.

Etuoikeasta... eikös tuossa ole riski, että rikkovat putken puoleisen pään ja sitten lähdetään vetämään uutta putkea pääsylinteristä (tai jostain)? Tämä lysti etuvasemmalle kun maksoi viimeksi 392€ euroa...
 
Miten tämä liittyy asiaan " Ole kausityöntekijä rengasliikkeessä. Laita mutteri kiinni pulttipistooliin, pistä kohdalleen ja ammu paikalleen. Toista yli neljäkymmentä kertaa"

Käsittääkseni jos mutterin ei ole varmistettu olevan kierteillä käsipelillä, niin silloin se on mahdollista pakottaa kiinni väärin. Vai tarkoitatko, että kaikki vahinko tuossa tilanteessa kohdistuisi vain mutteriin eikä lainkaan pinnapulttiin?
 
Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi
Aijai... kai muistit nyt sipaista kuparirasvaa siihen navan laippaan? Helpottuu seuraava jarruremppa, kun rumpu lähes tippuu käsille ja sama toimii myös levyille. Mutta vain ohut rasvapinta, ettei lennä jarrupinnoille.
 
Etuvasemmalle on tehty jarruletku ja putki, öö, puolitoista vuotta sitten, kun alkoi vuotaa siitä putken ja letkun saumasta.

Etuoikeasta... eikös tuossa ole riski, että rikkovat putken puoleisen pään ja sitten lähdetään vetämään uutta putkea pääsylinteristä (tai jostain)? Tämä lysti etuvasemmalle kun maksoi viimeksi 392€ euroa...
Ei jarruissa ikinä yhdistetä putkea letkua keskenään.
 
Käsittääkseni jos mutterin ei ole varmistettu olevan kierteillä käsipelillä, niin silloin se on mahdollista pakottaa kiinni väärin. Vai tarkoitatko, että kaikki vahinko tuossa tilanteessa kohdistuisi vain mutteriin eikä lainkaan pinnapulttiin?
Sen takia ne laitetaankin AINA alkuun käsin.
 
Kerro mikä menee rikki jos käyttää molybdeenisulfidi rasvaa ja mitä noissa on eroa, ei sitten mikään mene rikki.
Varsinkin epdm kumiset osat kuten liukutappien suojakumit, satulan mäntien pölysuojat ym. voivat turvota nopeastikin pilalle tuollaisella mineraaliöljypohjaisella rasvalla, silikonirasvoja ne liukutappeihin tarkoitetut tuotteet ihan syystä yleensä ovat.
1719435736579.png

Tämän tyylisissä aten satuloissa jos tuollaisella väärällä rasvalla rasvaa liukutapit niin kumi turpoaa reiässään ja tarttuu liukutappiin kiinni. Nähty X + Y kertaa kun jarrut laahaa ja liukutappia irroittaessa näkee että siihen on jäänyt kumia kiinni.
 
Varsinkin epdm kumiset osat kuten liukutappien suojakumit, satulan mäntien pölysuojat ym. voivat turvota nopeastikin pilalle tuollaisella mineraaliöljypohjaisella rasvalla, silikonirasvoja ne liukutappeihin tarkoitetut tuotteet ihan syystä yleensä ovat.
1719435736579.png

Tämän tyylisissä aten satuloissa jos tuollaisella väärällä rasvalla rasvaa liukutapit niin kumi turpoaa reiässään ja tarttuu liukutappiin kiinni. Nähty X + Y kertaa kun jarrut laahaa ja liukutappia irroittaessa näkee että siihen on jäänyt kumia kiinni.
40 vuotta käyttänyt molybdeenisulfidi rasvaa, eikä ole koskaan mikään turvonnut ja mäntien suojakumin alle pitää laittaa luonnollisestä notkeampaa tavaraa, joten käytä sinä mitä haluat, mutta minä käytä molybdeenisulfidi rasvaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 151
Viestejä
4 503 583
Jäsenet
74 334
Uusin jäsen
BennJohannes

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom