Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

@rarehanu Mä muute laitan paremmat renkaat aina vetävälle akselille :smoke:



Ford on kyllä laiffia, Fiesta 1.0 2016

Palat jumissa edessä joista sisemmät kuluneet metallille, takana rumpujen säätömekanimsi jumissa ja ne ei pitäny sitten yhtään. Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi
VÄÄRIN, ei palat ole olleet jumissa, vaan se satula ei pääse liikkumaan, siksi kuluu vain se pala mitä mäntä painaa.
Ennen sen rummun moukarointia kannatta säätää jarrukengät kauemmaksi sieltä jarrukilven takaa, ettei jarrukengätkin ole entiset.
 
Yksi kysymys tähän Focukseni jarruongelmaan vielä...

Jos nuo etuakselin jarrut nyt laittaisi kuntoon ja samalla ne pyöräpultit vaihtoon ja myös mutterit, niin onko jokin suositeltava tapa lähteä hoitamaan asiaa? "Selvittäkää ja fiksatkaa" on ilmeisesti sieltä huonoimmasta päästä ratkaisuja, mutta kun ei tiedä, mikä siellä on paskana... joten jos laittaisi kokonaisvaltaisen tarjouspyynnön useampaan paikkaan, niin mitä pitäisi pyytää vaihtamaan vikakuvauksen lisäksi? Molemmat jarrulevyt, kaikki neljä jarrupalaa, ja uudet jarrusatulat plus kahdeksan pyöräpulttia uusine muttereineen? Onko OK speksata tarjouspyyntöön laadusta varmistuakseen esim. jotkin tietyt Brembon jarrulevyt ("näytti olevan Motonetissä 70€ kpl") ja jarrupalat (sporttilevyt urineen on aika helppo varmistaa visuaalisesti, että laitettiin oikeaa tavaraa eikä jotain halvinta kuraa) ja laittaa ehdotusta työtunneista ("varmaan kahdessa tunnissa saatte purettua vanhat osat pois ja koottua uudet tilalle")? Merkkari tietysti käyttää Fordin omia osia eikä muita suostu laittamaankaan, jos niiltä kysyy, mutta näiden monimerkkikorjaamoiden kanssa kun ei aina tiedä...
 
Sitten toinen kysymys. Kun tuossa autossa on pinnapultit (oikea sana? ne mihin pyöränmutterit kiinnittyy) osin paskana kierteiltään, niin miten iso työ niiden vaihto on? Meneekö melkein samalla vaivalla, jos ja kun korjaamo avaa jarrut? Ainakin yksi kun on siihen kuntoon saatu edellisten toimesta, että edellisessä renkaiden kausivaihdossa en saanut mutteria kiristymään, vaan se jäi pyörimään tyhjää. Hain sitten Motonetistä uuden mutterin ja aloin sovittaa sitä, niin eihän se mennyt mitenkään pultinsuuntaisesti... vaikka kuinka pyöritteli. Lopulta annoin sen mennä suosiolla vinoon ja väänsin pakolla kiinni.
Miten pyöränpulteista voi kierteet saada paskaksi.
 
Yksi kysymys tähän Focukseni jarruongelmaan vielä...

Jos nuo etuakselin jarrut nyt laittaisi kuntoon ja samalla ne pyöräpultit vaihtoon ja myös mutterit, niin onko jokin suositeltava tapa lähteä hoitamaan asiaa? "Selvittäkää ja fiksatkaa" on ilmeisesti sieltä huonoimmasta päästä ratkaisuja, mutta kun ei tiedä, mikä siellä on paskana... joten jos laittaisi kokonaisvaltaisen tarjouspyynnön useampaan paikkaan, niin mitä pitäisi pyytää vaihtamaan vikakuvauksen lisäksi? Molemmat jarrulevyt, kaikki neljä jarrupalaa, ja uudet jarrusatulat plus kahdeksan pyöräpulttia uusine muttereineen? Onko OK speksata tarjouspyyntöön laadusta varmistuakseen esim. jotkin tietyt Brembon jarrulevyt ("näytti olevan Motonetissä 70€ kpl") ja jarrupalat (sporttilevyt urineen on aika helppo varmistaa visuaalisesti, että laitettiin oikeaa tavaraa eikä jotain halvinta kuraa) ja laittaa ehdotusta työtunneista ("varmaan kahdessa tunnissa saatte purettua vanhat osat pois ja koottua uudet tilalle")? Merkkari tietysti käyttää Fordin omia osia eikä muita suostu laittamaankaan, jos niiltä kysyy, mutta näiden monimerkkikorjaamoiden kanssa kun ei aina tiedä...

Laittasin tässä tapauksessa autojerryyn kilpailutukseen AutoJerry.fi

"Eteen jarrulevyt+palat ja tarvittaessa satulat. Lisäksi rikkinäisen pinnapultin vaihto" ?
 
"Selvittäkää ja fiksatkaa" on ilmeisesti sieltä huonoimmasta päästä ratkaisuja, mutta kun ei tiedä, mikä siellä on paskana...
Luotettavalle korjaajalle tämä voi olla hyväkin "tilaus", jos tietää että korjataan tai vaihdetaan vaan aidosti tarpeellinen, mutta aika herkästi tulee kyllä ryöstetyksi, eikä siltikään ole varmaa, että tulee kerralla hyvä.

joten jos laittaisi kokonaisvaltaisen tarjouspyynnön useampaan paikkaan, niin mitä pitäisi pyytää vaihtamaan vikakuvauksen lisäksi? Molemmat jarrulevyt, kaikki neljä jarrupalaa, ja uudet jarrusatulat plus kahdeksan pyöräpulttia uusine muttereineen?
Sittenhän siinä on kaikki uutta tuon jälkeen, jarruletkun pätkät ehkä mahdollisesti siinä vaiheessa kannattaisi laittaa samalla. Ainakin itse asentaessa on uudet jarrusatulat nykyään niin edullisia, että ei oikein maksa enää vaivaa kunnostaa ja tekohengittää vanhoja.


Onko OK speksata tarjouspyyntöön laadusta varmistuakseen esim. jotkin tietyt Brembon jarrulevyt ("näytti olevan Motonetissä 70€ kpl") ja jarrupalat (sporttilevyt urineen on aika helppo varmistaa visuaalisesti, että laitettiin oikeaa tavaraa eikä jotain halvinta kuraa) ja laittaa ehdotusta työtunneista ("varmaan kahdessa tunnissa saatte purettua vanhat osat pois ja koottua uudet tilalle")?
Kyllä voi kertoa mitä haluaa sinne laitettavan ihan kuinka tarkasti vaan haluaa, samoin siitä ajasta ja kokonaiskustannuksista pitäisi saada aktuaalinen hinta euroina. Mitä tarkemmin on tilaus/tarjouspyyntö speksattu, sitä tarkemmin saa sitä mitä haluaa ja jälkikäteen on kenenkään vaikeampi venkoilla.

..näiden monimerkkikorjaamoiden kanssa kun ei aina tiedä...
Kyllä tietää, sitä laitetaan missä on paras kate, tai paras vuosialennus toimittajalta tms. jos ei erikseen muuta ole sovittu.


Tarjouspyynnön voi ihan hyvin laittaa moneen paikkaan suoraan maililla, tai sitten johonkin autojerryn kaltaiseen paikkaan, mutta sitähän ei läheskään kaikki käytä
 
Ole kausityöntekijä rengasliikkeessä. Laita mutteri kiinni pulttipistooliin, pistä kohdalleen ja ammu paikalleen. Toista yli neljäkymmentä kertaa.

Ja olivat siis paskana jo valmiiksi. Mutta kukapa autoa ostaessa koeajolla alkaa tekemään renkaanvaihtoa asiasta varmistuakseen.
Miten tämä liittyy asiaan " Ole kausityöntekijä rengasliikkeessä. Laita mutteri kiinni pulttipistooliin, pistä kohdalleen ja ammu paikalleen. Toista yli neljäkymmentä kertaa"
 
Sittenhän siinä on kaikki uutta tuon jälkeen, jarruletkun pätkät ehkä mahdollisesti siinä vaiheessa kannattaisi laittaa samalla.

Etuvasemmalle on tehty jarruletku ja putki, öö, puolitoista vuotta sitten, kun alkoi vuotaa siitä putken ja letkun saumasta. Ja siis ajosta, ei korjaamolla.

Etuoikeasta... eikös tuossa ole riski, että rikkovat putken puoleisen pään ja sitten lähdetään vetämään uutta putkea pääsylinteristä (tai jostain)? Tämä lysti etuvasemmalle kun maksoi viimeksi 392€ euroa...
 
Miten tämä liittyy asiaan " Ole kausityöntekijä rengasliikkeessä. Laita mutteri kiinni pulttipistooliin, pistä kohdalleen ja ammu paikalleen. Toista yli neljäkymmentä kertaa"

Käsittääkseni jos mutterin ei ole varmistettu olevan kierteillä käsipelillä, niin silloin se on mahdollista pakottaa kiinni väärin. Vai tarkoitatko, että kaikki vahinko tuossa tilanteessa kohdistuisi vain mutteriin eikä lainkaan pinnapulttiin?
 
Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi
Aijai... kai muistit nyt sipaista kuparirasvaa siihen navan laippaan? Helpottuu seuraava jarruremppa, kun rumpu lähes tippuu käsille ja sama toimii myös levyille. Mutta vain ohut rasvapinta, ettei lennä jarrupinnoille.
 
Etuvasemmalle on tehty jarruletku ja putki, öö, puolitoista vuotta sitten, kun alkoi vuotaa siitä putken ja letkun saumasta.

Etuoikeasta... eikös tuossa ole riski, että rikkovat putken puoleisen pään ja sitten lähdetään vetämään uutta putkea pääsylinteristä (tai jostain)? Tämä lysti etuvasemmalle kun maksoi viimeksi 392€ euroa...
Ei jarruissa ikinä yhdistetä putkea letkua keskenään.
 
Käsittääkseni jos mutterin ei ole varmistettu olevan kierteillä käsipelillä, niin silloin se on mahdollista pakottaa kiinni väärin. Vai tarkoitatko, että kaikki vahinko tuossa tilanteessa kohdistuisi vain mutteriin eikä lainkaan pinnapulttiin?
Sen takia ne laitetaankin AINA alkuun käsin.
 
Kun näitä juttuja lukeen, niin tulee väkisinkin mieleen, että ollaan tunkemassa putkea letkun sisään ja klemmareilla kiinni ja sitten ihmetellään kun se vuotaa.:lol:
:smoke:
 

Liitteet

  • 1719435280421.png
    1719435280421.png
    2,1 MB · Luettu: 196
Kerro mikä menee rikki jos käyttää molybdeenisulfidi rasvaa ja mitä noissa on eroa, ei sitten mikään mene rikki.
Varsinkin epdm kumiset osat kuten liukutappien suojakumit, satulan mäntien pölysuojat ym. voivat turvota nopeastikin pilalle tuollaisella mineraaliöljypohjaisella rasvalla, silikonirasvoja ne liukutappeihin tarkoitetut tuotteet ihan syystä yleensä ovat.
1719435736579.png

Tämän tyylisissä aten satuloissa jos tuollaisella väärällä rasvalla rasvaa liukutapit niin kumi turpoaa reiässään ja tarttuu liukutappiin kiinni. Nähty X + Y kertaa kun jarrut laahaa ja liukutappia irroittaessa näkee että siihen on jäänyt kumia kiinni.
 
Varsinkin epdm kumiset osat kuten liukutappien suojakumit, satulan mäntien pölysuojat ym. voivat turvota nopeastikin pilalle tuollaisella mineraaliöljypohjaisella rasvalla, silikonirasvoja ne liukutappeihin tarkoitetut tuotteet ihan syystä yleensä ovat.
1719435736579.png

Tämän tyylisissä aten satuloissa jos tuollaisella väärällä rasvalla rasvaa liukutapit niin kumi turpoaa reiässään ja tarttuu liukutappiin kiinni. Nähty X + Y kertaa kun jarrut laahaa ja liukutappia irroittaessa näkee että siihen on jäänyt kumia kiinni.
40 vuotta käyttänyt molybdeenisulfidi rasvaa, eikä ole koskaan mikään turvonnut ja mäntien suojakumin alle pitää laittaa luonnollisestä notkeampaa tavaraa, joten käytä sinä mitä haluat, mutta minä käytä molybdeenisulfidi rasvaa.
 
40 vuotta käyttänyt molybdeenisulfidi rasvaa, eikä ole koskaan mikään turvonnut ja mäntien suojakumin alle pitää laittaa luonnollisestä notkeampaa tavaraa, joten käytä sinä mitä haluat, mutta minä käytä molybdeenisulfidi rasvaa.
Toivottavasti et muihin kuin omiin laitteisiin tee jarruremontteja jos noinkin yksinkertainen asia pitää tehdä vuosikymmeniä väärin.
 
Toivottavasti et muihin kuin omiin laitteisiin tee jarruremontteja jos noinkin yksinkertainen asia pitää tehdä vuosikymmeniä väärin.
Et kyllä paljon tiedä jos luulet että noita joka rakoon vähän erillaista rasvaa jarruhin on ollut pitkään.
Etkä ilmeisesti tiedä että suurimpaan osaan jarrusatuloista noita erikoisrasvoja ei edes tarvita.
 
Ford on kyllä laiffia, Fiesta 1.0 2016

Palat jumissa edessä joista sisemmät kuluneet metallille, takana rumpujen säätömekanimsi jumissa ja ne ei pitäny sitten yhtään. Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi

Tästäpä muistinkin että kuukaus? sitte vaihdoin takaiskunvaimentimet perheen toiseen Voortiin, muuten meni ok mut kuskinpuoleisesta yläpäästä paskoin runkoon hitsatun mutterin :hammer:

Poraa ja uutta läpipulttia ja ei muutakun katsastukseen jah sieltä moitteetta läpi :kahvi:
 
Et kyllä paljon tiedä jos luulet että noita joka rakoon vähän erillaista rasvaa jarruhin on ollut pitkään.
Etkä ilmeisesti tiedä että suurimpaan osaan jarrusatuloista noita erikoisrasvoja ei edes tarvita.
Mikä on tämä "normaali" rasva jota kuuluu jarruosiin laittaa joka ei ole silikonipohjaista, saisko vaikka linkkejä?
Palojen liukupintoihin ja palan ja männän väliin löytyy kyllä keraamisia ym. erikoisrasvoja mutta kumiosien kanssa niitä ei saa käyttää.
 
Itse oon käyttäny CRC:n tuotesarjaa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Kysytäänhän nyt täältäkin, jos sattuu olemaan autotietäjiä paikalla, kun mulla on ideat vähissä, et mistä tätä lähtis purkamaan.

Volvo V50 T5 pannulla meni katsastuksesa hylkyyn, koska häkä oli korotetuilla kierroksilla reilusti yli sallitun. Kävin putkistoa läpi ja huomasin, että pakosarjan laipasta puuttui 4/12 mutteria, kun pakosarjan pinnapultit olivat katkenneet. Sain 3 mutteria lisättyä, kun niissä kohdissa oli vielä pinnapultin kierteitä riittävästi jäljellä ja ajattelin, että päästöjen osalta pitäisi nyt olla kunnossa, kun pakosarja ei enää falskaa, mutta jälkitarkastuksessa tuli vielä huonommat lukemat kuin ekassa mittauksessa.

Auto ei anna vikakoodeja, ja en jostain syystä pääse VIDA:lla katsomaan ECM:n anturien arvoja. Sytytyspuolat ja -tulpat on uusittu viime lokakuussa. Kiihdytettäessä en ole huomannut auton käytöksessä mitään kummallisuuksia, tehot on tallella, eikä keskikulutus ole kasvanut tässä vuoden aikana mihinkään. Tyhjäkäynnistä katsuri mainitsi ensimmäisen katsastuksen kohdalla että ihan kuin kävisi vajailla sylintereillä, mutta en kyllä itse ole huomannut sellaista, varsinkaan pakosarjan kiristämisen jälkeen. Auto ei myöskään hukkaa jäähdytysnesteitä tai öljyä.

Viime vuoden päästöt:
Katsastus 1 (Pakoputki vuoti takaäänenvaimentimen kohdilta), bensiini 95E10
CO 0,1
HC 4
CO2 14113,8
O2 1,76
Lambda 1,07

Katsastus 2, E85
CO 0,04
HC 12
CO2 14,4
O2 0,58
Lambda 1,026


Tämän vuoden päästöt:
Katsastus 1 (Pakoputki vuoti, taas), bensiini 95E10
CO 1,7
HC 32
CO2 11,9
O2 3,04
Lambda 1,07

Katsastus 2, ~25% E85
CO 5,45
HC 84
CO2 11,3
O2 0,13
Lambda 0,841
 
Ekana olisi hyvä varmistaa, että saa ilmaa kunnolla. Voi olla myös lambdatunnistin tai ilmamassa mittari vikaantunut. Mulla on joskus viallinen lambda aiheuttanut sen, että seokset meni paksulle.

Edit: miten on volvossa adaptaatiot? Voi tuo vuoto sotkea niitä ja pitää nollata mahdollisesti.
 
Vaihdoin katsastusasemaa, kun entisessä kulttuuri muuttui tiukemmaksi ison ketjun ostettua sen ja mainetta alkoi kertyä.

Tän toisen aseman iskaritesteri antaa paljon pienempiä arvoja. Ajossa ei huomaa mitään eroa. Paitsi takaiskareissa oli yhtäkkiä tullut 40% ero ja varmaan paikkansa pitää se heitto. Ajossa ei huomannut muuta, ku voimakkaasti jarruttaessa joutu vähän vastaohjaamaan. Jarrut kuitenkin tasaiset. No takaiskarit vaihtoon. Kaipa ne osaa väsyä ikääntyessä yhtäkkiä ja menee taas ensi vuonna heittämällä leimalle.

Vähän arveluttaa nuo iskaritesterit. Olin vielä laskenut rengaspaineet kohdilleen.
 
Vaihdoin katsastusasemaa, kun entisessä kulttuuri muuttui tiukemmaksi ison ketjun ostettua sen ja mainetta alkoi kertyä.

Tän toisen aseman iskaritesteri antaa paljon pienempiä arvoja. Ajossa ei huomaa mitään eroa. Paitsi takaiskareissa oli yhtäkkiä tullut 40% ero ja varmaan paikkansa pitää se heitto. Ajossa ei huomannut muuta, ku voimakkaasti jarruttaessa joutu vähän vastaohjaamaan. Jarrut kuitenkin tasaiset. No takaiskarit vaihtoon. Kaipa ne osaa väsyä ikääntyessä yhtäkkiä ja menee taas ensi vuonna heittämällä leimalle.

Vähän arveluttaa nuo iskaritesterit. Olin vielä laskenut rengaspaineet kohdilleen.

Ei niitä iskaritestin arvoja kannata tuijottaa, tuskin ovat vertailukelpoisia eri laitteiden välillä. Vaan puolten välisiä eroja.
 
Mistähän sais toyota avensis -05 takapään abs anturin sisälle ton kehän.
Oikeelta takaa hajos, kun ei millää lähtenyt irti ja pakko oli meisseli lyyä läpi ja hakata irti.
Koko laakeripaketti tarvikkeena maksaa yli satasen.

Millä nimellä tätä englanniksi kutsutaa jos löytyis ebay.co.uk tai aliexpressistä?

Vai onko jollain muuta tietoa tai nähny myynnissä jostain romu-autosta. Olen kysyny fiksussesta, motonetistä sekä neljästä eri purkaamosta joissa näkyny avensikseja olevan..
 

Liitteet

  • IMG-20240626-WA0008.jpeg
    IMG-20240626-WA0008.jpeg
    110,7 KB · Luettu: 54
  • IMG-20240626-WA0014.jpeg
    IMG-20240626-WA0014.jpeg
    104,8 KB · Luettu: 54
  • IMG-20240626-WA0012.jpeg
    IMG-20240626-WA0012.jpeg
    100,3 KB · Luettu: 51
Mistähän sais toyota avensis -05 takapään abs anturin sisälle ton kehän.
Oikeelta takaa hajos, kun ei millää lähtenyt irti ja pakko oli meisseli lyyä läpi ja hakata irti.
Koko laakeripaketti tarvikkeena maksaa yli satasen.

Millä nimellä tätä englanniksi kutsutaa jos löytyis ebay.co.uk tai aliexpressistä?

Vai onko jollain muuta tietoa tai nähny myynnissä jostain romu-autosta. Olen kysyny fiksussesta, motonetistä sekä neljästä eri purkaamosta joissa näkyny avensikseja olevan..
En löytänyt minäkään mistään, voi olla ettei tuota myydä irrallaan. Katsoitko Aeromotorsilta napoja? JPN napa 42,32€ TOYOTA AVENSIS SEDAN (_T25_) 2.0 D-4D (CDT250_, CDT250R) (2003 - 2008) malliin:
SKF onkin sitten jo yli satasen:
 
@Diablo IV @Starglazer

Mulla oli sitte JPN napa+laakerie kanssa 50/60 kokemus, molemmat takanavat vaihettu ja toisesta meni laakeri väljäksi 100km ajolla, tarkistettu navan kiinitys laakeriin ja momentti oli sama kun kirjassa....

Toinen puoli toki kestänny
 

Liitteet

  • 1719561702398.jpeg
    1719561702398.jpeg
    52,7 KB · Luettu: 19
Mistähän sais toyota avensis -05 takapään abs anturin sisälle ton kehän.
Oikeelta takaa hajos, kun ei millää lähtenyt irti ja pakko oli meisseli lyyä läpi ja hakata irti.
Koko laakeripaketti tarvikkeena maksaa yli satasen.

Millä nimellä tätä englanniksi kutsutaa jos löytyis ebay.co.uk tai aliexpressistä?

Vai onko jollain muuta tietoa tai nähny myynnissä jostain romu-autosta. Olen kysyny fiksussesta, motonetistä sekä neljästä eri purkaamosta joissa näkyny avensikseja olevan..


Onko näitä? https://aeromotors.fi/kataloog/search?search_query=89544-32040

Menee arvauksella tuo osanumero kun ei ole tarkempai tietoja autosta


Tarkemmin kun kuvia kattelee niin ei tota rengasta myydä erikseen vaan se on siellä pyörännavassa kiin... autopurkaamolta napa halvalla?
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikonloppuna tais olla juhannus, no meikäpoika teki puskurihuollon... Toivottavasti ei ihan vuosittainen huolto tule tästä.
20240623_134443.jpg
Joku edellinen omistaja oli nimittäin laittanut etukulman mutkalle, lokari myös näkyy kuvassa olevan ihan rutussa. No laitoin nyt tuonne "uuden" puskurin sisään tulevan teräsrakenteen, niin ompahan ainakin vilkku suorassa. Josko vielä muovikin asettuupi paikalleen paremmin hellesäällä :think:
20240623_131839.jpg20240623_150654.jpg
Ja piti tulla savun sävyinen vilkku saksanmaalta, ei vaan kirkkaalta tuo minun silmään näyttää. Saa nähä tuleeko toiset vilkut vielä tilattua. Niin ja toi lokarikin pitäis ehostaa... Laittaa sen vaikka ens juhannuksena:kippis:
 
V50 Volvon ostin tossa kuukausi takaperin. Ei palanut vikavalot ja kaikki ok ostohetkellä. Viikon jälkeen sytty srs valo ja aattelin tänään tutkia mikä sillä on hätänä.

No tämmönen viritys sieltä löyty katonreunasta. Edit sen verran että bägi on kyllä paikalla muttei kytkettynä ja pistetty vastus väliin....kaikkee siitä näkee.

Purkaamolta mennä etsimään verhoa ja liitintä tuohon.

20240628_154913.jpg
 
Viimeksi muokattu:
V50 Volvon ostin tossa kuukausi takaperin. Ei palanut vikavalot ja kaikki ok ostohetkellä. Viikon jälkeen sytty srs valo ja aattelin tänään tutkia mikä sillä on hätänä.

No tämmönen viritys sieltä löyty katonreunasta. Bägi ei edes kytkettynä ja pistetty vastus väliin....kaikkee siitä näkee.

Purkaamolta mennä etsimään verhoa ja liitintä tuohon.
20240628_154913.jpg

Kannattaa ehkä tutkia auton historiaa hieman tarkemmin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 203
Viestejä
4 897 704
Jäsenet
78 942
Uusin jäsen
Orcus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom