Ruostetta ja sen halkeilua. Ei mitään huomiota vaativaa.Avatkaa ne kuvat isoksi, ei noista muutoin mitään näe.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ruostetta ja sen halkeilua. Ei mitään huomiota vaativaa.Avatkaa ne kuvat isoksi, ei noista muutoin mitään näe.
![]()
Tämä!Näkemättä levyn sisäpuolta arvaan satuloiden liukujen olevan jumissa (ruosteinen levyn ulkopuoli kertoisi tästä), sisempi pala on kulut täysin loppuun ja on siellä nyt metalleilla.
Peilillä saatat nähdä satulan vierestä mikä on sisemmän palan tilanne, tai sitten rengas irti ja katsoo..
Tuossa on tosiaan vaan pieni rappu. Jarrupalat ei ota tuohon kohtaan kiinni ja rappu on siksi "muodostunut". Ei siis aiheuta mitään toimenpiteitä.Avatkaa ne kuvat isoksi, ei noista muutoin mitään näe.
Edit: Tsori, näköjään päivittyy viiveellä nuo katselukerrat, hetki sitten oli vielä nolla ja nyt lähemmäs 20 katselua kaikilla kuvilla.
![]()
Ford Focus -09 1.8tdci
On todella epäkiitollinen auto vaikka kuinka siitä huolehtii jotain on aina paskana.
Yleensä helppoa:Sitten toinen kysymys. Kun tuossa autossa on pinnapultit (oikea sana? ne mihin pyöränmutterit kiinnittyy) osin paskana kierteiltään, niin miten iso työ niiden vaihto on? Meneekö melkein samalla vaivalla, jos ja kun korjaamo avaa jarrut? Ainakin yksi kun on siihen kuntoon saatu edellisten toimesta, että edellisessä renkaiden kausivaihdossa en saanut mutteria kiristymään, vaan se jäi pyörimään tyhjää. Hain sitten Motonetistä uuden mutterin ja aloin sovittaa sitä, niin eihän se mennyt mitenkään pultinsuuntaisesti... vaikka kuinka pyöritteli. Lopulta annoin sen mennä suosiolla vinoon ja väänsin pakolla kiinni.
Itse jarruttelin noin 5 kertaa 60 km/h -> 0 ennen katsastusta. Tuli hyvät lukemat jarruista. Eli siis poljin vain täysillä pohjaan.Käyttäkää niitä jarruja välillä, niin ei ruostu jumiin.
Itse kun tulee vähintään kerran kesässä käytyä ahvenistolla, niin ei ole ollut huolta jarrujen jumimisesta, ja levyt on kirkkaat.
Mitä tämä niin kuin tarkalleen ottaen tarkoittaa? Vaidettu jotakin uutta (mitä?) vai putsailtu ja herkistelty vanhaa?.. sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti,
Jarrulevyn kuuluukin kulua, mutta ei noiden kuvien mukaan jarrulevyssä mitään näkyvää vikaa ole.Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun
Käyttäkää niitä jarruja välillä, niin ei ruostu jumiin.
Itse kun tulee vähintään kerran kesässä käytyä ahvenistolla, niin ei ole ollut huolta jarrujen jumimisesta, ja levyt on kirkkaat.
Kaikki levyt kiiltävät myös vähällä käytöllä, kun noin vuoden välein putsaa liukupinnat satulassa. Niihin vaan kertyy kaikkea ruosteesta, jarrupölyyn ja kuraan. Sitten palat hirttää tai kiilautuu vinosti ja ne eivät enää hankaa levyä tasaisesti puhtaaksi.Tämä on erittäin tärkeää. Jos muuten ajaa mummoillen, niin kyllä kerran viikkoon tekisi ihan hyvää vaikkapa moottoritievauhdeista tehdä maksimijarrutus. Normaaliajossa (mummotellessa) takajarrut ei osallistu jarrutukseen käytännössä lainkaan ja sen takia takajarrut nimenomaan on ne ensimmäisenä jumittavat ja katsastuksessa hylätyt.
Mitä tämä niin kuin tarkalleen ottaen tarkoittaa? Vaidettu jotakin uutta (mitä?) vai putsailtu ja herkistelty vanhaa?
Jarruista kuuluva laahausääni lähes poikkeuksetta tarkoittaa kyllä sitä, että joko pala tai mäntä on jumissa eikä liiku niin kuin sen kuuluisi. Voi olla myös kivi välissä, välillä voi olla useamman päivänkin. Kaikkein tyypillisin remonttimoka jarrupalojen vaihdossa varmaankin on se, että jarrupalojen vaihdossa niitä vanhoja satuloita ei putsata kunnolla, eikä viilata niistä jarrupaloista maalipurseita pois. Hyvin usein se olisi välttämätöntä, että se jarrupala kunnolla mahtuu kulkemaan.
Jarrulevyn kuuluukin kulua, mutta ei noiden kuvien mukaan jarrulevyssä mitään näkyvää vikaa ole.
^Induktiokuumennuksesta 100 euroa?
No, että se on tehty monimerkillä kuitin kanssa eikä Mr. DIY ole ollut asialla. Paikka on mielestäni ja kuulopuheiden perusteella ihan asiallinen. Tuskin kaupungin halvin, mutta onpa joskus käynyt auto nosturilla ja fiksailtu roikkuvia lämpösuojia alle satasen veloituksellakin. Ja se alkuperäinen katsastushylky tuli siis takajarrujen erosta dynamolla, siitä olen kirjoittanut aiemmin numeroiden kanssa.
Korjaamo oli tosin vähän liian asiakaspalveluhenkinen, kun käyttivät pyytämättä jälkitarkastuksessa... Koska ajoaikaa oli vielä reilusti jäljellä ja eikös seuraavan katsastuksen määräpäivä lasketa jälkitarkastuksen päivämäärästä? Mutta meni nyt sitten näin. Liekö se vaikuttanut, että auto ei valmistunutkaan samana päivänä luvatusti.
![]()
Eli se on sitten melko varmasti etuakselin jarrut syypää, kuten kuulostikin, koska takana on rummut.
Täytynee taas varailla aikaa, jahka päivä valkenee...
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.Tämän perusteella ei etupäälle (mistä sanoit äänen kuuluvan) ole tehty yhtään mitään.
Ei varmasti ole tosiaan halvin paikka, aika huimat hinnat. Ja etenkin tuo induktiokuumennuksen hinta, huhuh!
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.
En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.Tulee ainoana mieleen, että rumpu on ollut niin tiukassa kiinni, että on pitänyt antaa lämpöjä. etenkin kun näköjään tuossa on napa osana rumpua eli lähtee laakereineen irti.
Asia täysin erikseen sitten, tarvitseeko siitä laskuttaa erikseen, saatika satanen...
En myöskään nähnyt videosta noissa kehinnän säätöä käsin ulkopuolelta, mikä on aika mielenkiintoista, jos kenkien kehintää ei saa löysättyä niin siinäpä tappelet rummun irti.
Veikkaan, että tossa videossakaan ei ongelma ollut laakerin hirttäminen akseliin vaan juuri se, että kengät hankaa rumpuun.
Ford Focus -09 1.8tdci kävi kytkimen vaihdossa. Luottokorjaamollani, asiantuntevat kaverit. Luk merkkistä laatuosaa laitettiin, kaikki vaihdettiin (kytkin, painelaakeri, pääsylinteri, kaksoismassa).
Toimii todella hyvin muuten mutta:
Jos auton sammuttaa vahingossa kuten poikani ajo-opetuksessa havaitsin, kuuluu todella kova "klonk" lattian alta. Mekaaninen kunnon kolahdus. Tämän jälkeen toimii taas aivan normaalisti, ei värise vauhtipyörä ja kytkin tuntuu hyvältä.
Mikä on rikki vai mokasiko liike kytkimen vaihdossa jotain? Tekeekö huono vaihtoiston tukikumi tuota, vai onko jotain pultteja jäänyt löysälle?
Alkaa olla auton suhteen kohta semmoiset fiilikset että korkein mäki minkä löydän ja vaihde vapaalle ja torppaa vähän vauhtia. On todella epäkiitollinen auto vaikka kuinka siitä huolehtii jotain on aina paskana.
En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.
Saa, niitä "kuumennusletkuja" on taipuvia, jotka voi pyöritellä mihin tahansa muotoon, tai jokun asian ympärille. Aika erikoinen kohde kuitenkin olisi.E: Ehkä jarruputki? Saako siihen induktiokuumenninta ympärille?
Aika usein rumpujarrujen kanssa voi joutua tappelemaan, kun rummut on kulunut ja siinä on iso pykälä reunassa, ei se rumpu muualta yleensä kinnaa kiinni mihinkään. Ei siinä kuitenkaan lämpö oikeastaan mitään auta.Tulee ainoana mieleen, että rumpu on ollut niin tiukassa kiinni, että on pitänyt antaa lämpöjä. etenkin kun näköjään tuossa on napa osana rumpua eli lähtee laakereineen irti.
Teoriassa voi saada, käytännössä vaatii kuitenkin hyvin ison koneen että tehot riittää, eli käytännössä ei saa mihinkään huoltamomallin koneeseen sellaista silmukkaa, että jarrulevyn saa kuumaksi.En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.
No tämäpä juuri..Taas on kokeiltu meneekö pihalla ja kuutamolla olevalle asiakkaalle läpi joku ihan läpällä keksitty satasen kuumennuslisämaksu. Meneehän se lähes aina.
E: Ehkä jarruputki? Saako siihen induktiokuumenninta ympärille?
Fordeissa on jarrukenkien automaattisäätö (videolla 17:30), sitä ei saa säädettyä rummun ulkopuolelta.En myöskään nähnyt videosta noissa kehinnän säätöä käsin ulkopuolelta, mikä on aika mielenkiintoista, jos kenkien kehintää ei saa löysättyä niin siinäpä tappelet rummun irti.
Veikkaan, että tossa videossakaan ei ongelma ollut laakerin hirttäminen akseliin vaan juuri se, että kengät hankaa rumpuun.
Kuparitahnaa ei kannata tappeihin laittaa.Joo jos rummusta jää se raati hiomatta pois niin istuu kun tatti, enkä kyllä minäkään koskaan ole lämpöjä tarvinnut rummun irrotuksessa.
Ainoa missä on levyjarrujen kanssa joskus tohoa tarvinnut on jos liukutappi on hirttänyt oikein kunnolla kiinni.
Vanhemmissa Nissaneissa sai lajinsa niitä vaihtaa ja just takajarruissa yleensä. Otin tavaksi holvata kuparitahnalla uudet tapit niin herkisivät jumimasta (ja just jos on kerran juminut eli ruostunut kiinni niin suosiolla uusi tappi sekä reiän puhdistus vaikka pyöröviilalla tai käypäsellä poranterällä).
Multa ääni tälle: CRC Silicone Grease Silikonirasva 100 ml | Motonet OyKuparitahnaa ei kannata tappeihin laittaa.
Tätä voi laittaa tappeihin.
![]()
CRC Braklube PRO Jarrurasva 100 g | Motonet Oy
Metalleja sisältämätön jarruosien Bräklube-voiteluaine, jota voidaan käyttää myös alumiiniosiin. • Varmistaa tärkeiden jarruosien, kuten liukutappien vapaan...www.motonet.fi
Kuparitahnaa ei kannata tappeihin laittaa.
Tätä voi laittaa tappeihin.
![]()
CRC Braklube PRO Jarrurasva 100 g | Motonet Oy
Metalleja sisältämätön jarruosien Bräklube-voiteluaine, jota voidaan käyttää myös alumiiniosiin. • Varmistaa tärkeiden jarruosien, kuten liukutappien vapaan...www.motonet.fi
Normaalia molybdeenisulfidi rasvaa käy ihan hyvin jarru osiin, ei tarvitse mitään erikoisrasvoja, ole käyttänyt tuota vuosikymmeniä ja sitä saa 400g tuubin suunnilleen samaan hintaan.Biltemassa toi jarrurasva oli paljon edullisemman hintaista, eikä mitään käytännön eroa, ellei jopa parempaa. Ja jep, OHUT huntu sitä, sen verran että just tasainen pieni kerros on liukutapissa.
Tuo on nyt täysin väärä rasva jarrujen liukutappien voiteluun.Normaalia molybdeenisulfidi rasvaa ja ei ole halpaa, kun sitä saa 400g tuubin suunnilleen samaan hintaan.
![]()
Motox Moly Grease MoS2 EP rasva 400 g | Motonet Oy
Molybdeenisulfidi-rasva eli vaseliini. • Suuren kitkan alaisten laakereiden kuten vetonivelten kestovoiteluun, myös alustan rasvauskohteet • Erinomainen...www.motonet.fi
Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.Siis jarrurasva on tarkoitettu palojen ja satulan väliseen voiteluun.
Silikonirasva on tarkoitettu liukutappien voiteluun.
Näin ollen kumiosat pysyvät pidempi-ikäisinä.
En ole ikinä kuullutkaan että satulan ja palojen väliä tarvitsisi rasvata, kyllä minun autoissa aina on ollu se pellinpala välissä ilman mitään voiteita ja liukutapit ei tarvitse silikonirasvaa vaan molybdeenisulfidi rasvaa käy oikein hyvin, kyllä ne kumiosat kestää 15 vuotta.Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.
Joo, oma 2004 kulkine vaatii rasvauksen, niin ei jumita.Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.
Juu paalaamoon vaan, teet samalla ekoteon!Joo, oma 2004 kulkine vaatii rasvauksen, niin ei jumita.
Pitäisköhän hommata uudempi kärry![]()
Tossa ohjeessa oli ainut järkevä asia, ettei kannata painepesurilla mennä pesemään väärästä paikasta.Tuota ohjetta on tullut noudatettua - tuo värityskuva antaa hyvin osviittaa.
![]()
Jarrusatulan huoltaminen: miksi se on niin tärkeää? - Örum
Jarruista lähtevät äänet eivät johdu aina viallisista jarrulevyistä tai jarrupaloista. Ongelman poistamiseksi riittää usein jarrusatulan asianmukainen huolto. Tehokkaan jarrutuksen takaamiseksi jarrupalojen ja levyjen täytyy koskettaa toisiaan kitkan tuottamiseksi. Kun ei ... Lue lisääwww.orum.fi
Toki, jos ajaa paljon niin palojahan saa vaihtaa niin tiuhaan ettei ne kerkeä "hitsautumaan" satulaan kiinni.
Etkö muita järkeviä asioita löytänyt kyseisestä artikkelista?Tossa ohjeessa oli ainut järkevä asia, ettei kannata painepesurilla mennä pesemään väärästä paikasta.
Lämpötilat katuautossa on niin matalat, ettei mitään "hitsautumista" voi tapahtua.
En, koska en ole ikinä laittanut esim. mitään rasvaa palojen päihin, se kun ei siellä kestä kun hetken, saisi rasvata kuukauden välein ja ne on niin väljät ettei ikinä ole jumittunut, se vaatisi tiukempaa sovitusta.Etkö muita järkeviä asioita löytänyt kyseisestä artikkelista?
Juu, niinkuin tuo kuvakin kertoo, niin rasvaa vaan pirusti levylle ja palan sisäpinnalle, eikö?Tollasella rasvan lotraamisella ei varmasti jarrut pidä.![]()
Joo, ei kulu levyt eikä palat.![]()
Ahh, jarruremontit on ihania@rarehanu Mä muute laitan paremmat renkaat aina vetävälle akselille
Ford on kyllä laiffia, Fiesta 1.0 2016
Palat jumissa edessä joista sisemmät kuluneet metallille, takana rumpujen säätömekanimsi jumissa ja ne ei pitäny sitten yhtään. Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi
VÄÄRIN, ei palat ole olleet jumissa, vaan se satula ei pääse liikkumaan, siksi kuluu vain se pala mitä mäntä painaa.@rarehanu Mä muute laitan paremmat renkaat aina vetävälle akselille
Ford on kyllä laiffia, Fiesta 1.0 2016
Palat jumissa edessä joista sisemmät kuluneet metallille, takana rumpujen säätömekanimsi jumissa ja ne ei pitäny sitten yhtään. Lisäihanuutena hirvee vasarointi että napaan ruostunnu rumpu irtosi
Juuh tälläkertaa oli nimenomaan ne palatVÄÄRIN, ei palat ole olleet jumissa, vaan se satula ei pääse liikkumaan, siksi kuluu vain se pala mitä mäntä painaa.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.