Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onpa hinta keksitty. Mutta edessä se vika on jos jossain.

Jos ei itse hallitse/halua suorittaa remonttihommia, niin kannattaa sen verran valveutua että osaa katella osat autodocilta tai aeromotorsilta, säästää pitkän pennin jo pelkästään osissa.
Sain vielä parempaa videota. Vaikuttaisi vähän että vas. edessä joku naksuu.

Keskiviikkona pajalle..
 
Enpä ole aiemmin nähnyt NÄIN vaikeasti purettavia verhoilun osia. Auto siis 2006 Audi A6 Sedan, jossa peruutustutka mykkä. Vikakoodeja VCDS:llä tuli peruutustutkan kaiuttimesta, vetokoukun ohjausmoduulista ja kolmesta anturista. Aloitin kaiuttimesta ja tilasin sen.
Youtubesta oli hankala löytää sedanille purkuvideota, mutta yhden löysin. Kuvia omasta yrityksestä en valitettavasti ottanut, mutta yritän selittää.
Kaiuttimen pitäisi sijaita suunnilleen vasemman puolen takaturvavyön tietämillä.
Homma pitäisi aloittaa katossa olevan keskimmäisen listan irroittamisesta. Eipä irtoa, ei! No irtosi se sen verran reunasta että pääsi irrottamaan C pilarin listaa.
Mutta ei sekään onnistu! Sen takana on airbag, ja se on remmillä kiinni listassa! Se on siten kiinni ettei ihan heti irtoa, painetaan kiila läpi listan hahlosta. Selvästi tarkoitettu "ÄLÄ KOSKE!".
Siirryin sitten peräkontin puolelle katsomaan tilannetta. Ihan toivoton! Sieltä ei näe ollenkaan turvavyön hoodeille. Kuitenkin huomasin lupaavan näköisen kaksinapaisen johdon roikkuvan tyhjänä kontin katossa. Oiskohan tuo jostain ihmeen syystä kaiuttimen johto? Kokeilin kaiutinta johtoon ja sehän sopi siihen! Äkkiä kokeilemaan pakkia, ja niin vaan kaiutin alkoi rääkymään! Selvästi siis joku aimpi omistaja oli turhautunut kaiuttimen vinkunaan ja ystävällisesti irrottanut sen ja jättänyt johdon vähän helpompaan paikkaan :D
Vikakoodien nollaus, jäljelle jäi kolmen anturin ja vetokoukun boksin koodit. Anturit eivät maksa juuri mitään, taidan seuraavaksi tilata kaikki neljä ja vaihtaa. Toki on mahdollista että johdoissa vika, ehkä kurkkaan ne ensin samalla kun vaihdan koiranluut.
Verhoilun osia on harvoin mukava repiä irti, mutta tässä ne näyttää olevan JÄRJETTÖMÄN lujasti ja monimutkaisesti kiinni. Eipähän natise..
 
Potilas on aiemmin hyväjarruinen Ford Focus Mk1, joka on katsastettu vuoden alussa ja sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti, jälkitarkastettu hyväksytysti ja ajettu viitisen tuhatta kilometriä moitteetta.

Nyt viimeisen ~kuukauden ja tuhannen kilometrin aikana on kuitenkin kuulunut varsin kevyessäkin jarrutuksessa aivan järkyttävä rahina, joka paikallistuu mielestäni etuoikealle. Ensimmäisiä kertoja ääni kuultaessa meni hermot ja pysähdyin ensimmäiselle bussipysäkille, koska olin aivan varma, että pakoputki tai jokin muu roikkuu auton alla ja laahaa maassa - eipä roikkunut. Jarrutuksen voimakkuudella ei tunnu olevan juuri korrelaatiota äänen voimakkuuteen ja jarrutusteho tuntuu olevan tallessa. Ääni kuuluu välillä myös muutamia sekunteja jarrutuksen jälkeen, jopa täyspysähdyksestä jälleen liikkeelle lähdettäessä. Yhden tiukemman liikennevaloihin tehdyn pysähtymisen osalta oli ehkä havaittavissa lievää puoltamista vasemmalle, mutta myös tien pinnanmuodoilla ja löysällä yhdenkäden otteella ratista saattoi olla vaikutusta.

Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun (eikä katsastusinssi huomannut mitään 5 tkm sitten ja jarrupalaakin on jäljellä vaikka kuinka) vai onko tuo jotakin tiekuraa? Jos jarrulevy on kulunut, niin onko sille jokin juurisyy, kuten vuotava jarrusatula/jarruletku/jarruputki? Mitään vuotoja en havainnut, mutta eihän sitä kurkkimalla parkkipaikalla hirveästi näe...

Kuvat liitteinä. Kuvia löytyy myös etuvasemmalta, voin postata ne ehtiessäni.
 

Liitteet

  • IMG_20240625_175223.jpg
    IMG_20240625_175223.jpg
    507,2 KB · Luettu: 174
  • jarrulevy etuoikea vanteen läpi videolta.jpg
    jarrulevy etuoikea vanteen läpi videolta.jpg
    313,9 KB · Luettu: 226
  • oikea etu videolta.jpg
    oikea etu videolta.jpg
    196,4 KB · Luettu: 231
Potilas on aiemmin hyväjarruinen Ford Focus Mk1, joka on katsastettu vuoden alussa ja sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti, jälkitarkastettu hyväksytysti ja ajettu viitisen tuhatta kilometriä moitteetta.

Nyt viimeisen ~kuukauden ja tuhannen kilometrin aikana on kuitenkin kuulunut varsin kevyessäkin jarrutuksessa aivan järkyttävä rahina, joka paikallistuu mielestäni etuoikealle. Ensimmäisiä kertoja ääni kuultaessa meni hermot ja pysähdyin ensimmäiselle bussipysäkille, koska olin aivan varma, että pakoputki tai jokin muu roikkuu auton alla ja laahaa maassa - eipä roikkunut. Jarrutuksen voimakkuudella ei tunnu olevan juuri korrelaatiota äänen voimakkuuteen ja jarrutusteho tuntuu olevan tallessa. Ääni kuuluu välillä myös muutamia sekunteja jarrutuksen jälkeen, jopa täyspysähdyksestä jälleen liikkeelle lähdettäessä. Yhden tiukemman liikennevaloihin tehdyn pysähtymisen osalta oli ehkä havaittavissa lievää puoltamista vasemmalle, mutta myös tien pinnanmuodoilla ja löysällä yhdenkäden otteella ratista saattoi olla vaikutusta.

Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun (eikä katsastusinssi huomannut mitään 5 tkm sitten ja jarrupalaakin on jäljellä vaikka kuinka) vai onko tuo jotakin tiekuraa? Jos jarrulevy on kulunut, niin onko sille jokin juurisyy, kuten vuotava jarrusatula/jarruletku/jarruputki? Mitään vuotoja en havainnut, mutta eihän sitä kurkkimalla parkkipaikalla hirveästi näe...

Kuvat liitteinä. Kuvia löytyy myös etuvasemmalta, voin postata ne ehtiessäni.
Voisiko sisempi jarrupala olla kulunut loppuun?

Tai sitten joku kivi jarrulevyn ja palan välissä?
 
Ford Focus -09 1.8tdci kävi kytkimen vaihdossa. Luottokorjaamollani, asiantuntevat kaverit. Luk merkkistä laatuosaa laitettiin, kaikki vaihdettiin (kytkin, painelaakeri, pääsylinteri, kaksoismassa).

Toimii todella hyvin muuten mutta:
Jos auton sammuttaa vahingossa kuten poikani ajo-opetuksessa havaitsin, kuuluu todella kova "klonk" lattian alta. Mekaaninen kunnon kolahdus. Tämän jälkeen toimii taas aivan normaalisti, ei värise vauhtipyörä ja kytkin tuntuu hyvältä.

Mikä on rikki vai mokasiko liike kytkimen vaihdossa jotain? Tekeekö huono vaihtoiston tukikumi tuota, vai onko jotain pultteja jäänyt löysälle?

Alkaa olla auton suhteen kohta semmoiset fiilikset että korkein mäki minkä löydän ja vaihde vapaalle ja torppaa vähän vauhtia. On todella epäkiitollinen auto vaikka kuinka siitä huolehtii jotain on aina paskana.
 
Potilas on aiemmin hyväjarruinen Ford Focus Mk1, joka on katsastettu vuoden alussa ja sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti, jälkitarkastettu hyväksytysti ja ajettu viitisen tuhatta kilometriä moitteetta.

Nyt viimeisen ~kuukauden ja tuhannen kilometrin aikana on kuitenkin kuulunut varsin kevyessäkin jarrutuksessa aivan järkyttävä rahina, joka paikallistuu mielestäni etuoikealle. Ensimmäisiä kertoja ääni kuultaessa meni hermot ja pysähdyin ensimmäiselle bussipysäkille, koska olin aivan varma, että pakoputki tai jokin muu roikkuu auton alla ja laahaa maassa - eipä roikkunut. Jarrutuksen voimakkuudella ei tunnu olevan juuri korrelaatiota äänen voimakkuuteen ja jarrutusteho tuntuu olevan tallessa. Ääni kuuluu välillä myös muutamia sekunteja jarrutuksen jälkeen, jopa täyspysähdyksestä jälleen liikkeelle lähdettäessä. Yhden tiukemman liikennevaloihin tehdyn pysähtymisen osalta oli ehkä havaittavissa lievää puoltamista vasemmalle, mutta myös tien pinnanmuodoilla ja löysällä yhdenkäden otteella ratista saattoi olla vaikutusta.

Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun (eikä katsastusinssi huomannut mitään 5 tkm sitten ja jarrupalaakin on jäljellä vaikka kuinka) vai onko tuo jotakin tiekuraa? Jos jarrulevy on kulunut, niin onko sille jokin juurisyy, kuten vuotava jarrusatula/jarruletku/jarruputki? Mitään vuotoja en havainnut, mutta eihän sitä kurkkimalla parkkipaikalla hirveästi näe...

Kuvat liitteinä. Kuvia löytyy myös etuvasemmalta, voin postata ne ehtiessäni.

Näkemättä levyn sisäpuolta arvaan satuloiden liukujen olevan jumissa (ruosteinen levyn ulkopuoli kertoisi tästä), sisempi pala on kulut täysin loppuun ja on siellä nyt metalleilla.

Peilillä saatat nähdä satulan vierestä mikä on sisemmän palan tilanne, tai sitten rengas irti ja katsoo..
 
Ford Focus -09 1.8tdci kävi kytkimen vaihdossa. Luottokorjaamollani, asiantuntevat kaverit. Luk merkkistä laatuosaa laitettiin, kaikki vaihdettiin (kytkin, painelaakeri, pääsylinteri, kaksoismassa).

Toimii todella hyvin muuten mutta:
Jos auton sammuttaa vahingossa kuten poikani ajo-opetuksessa havaitsin, kuuluu todella kova "klonk" lattian alta. Mekaaninen kunnon kolahdus. Tämän jälkeen toimii taas aivan normaalisti, ei värise vauhtipyörä ja kytkin tuntuu hyvältä.

Mikä on paskana vai mokasiko liike kytkimen vaihdossa jotain? Tekeekö huono vaihtoiston tukikumi tuota, vai onko jotain pultteja jäänyt löysälle?

Alkaa olla auton suhteen kohta semmoiset fiilikset että korkein mäki minkä löydän ja vaihde vapaalle ja torppaa vähän vauhtia. On todella epäkiitollinen auto vaikka kuinka siitä huolehtii jotain on aina paskana.
Moottorin tai vaihteiston tukikumi voi olla irti tai rikki ja sen seurauksena esim pakoputki voi päästä osumaan johonkin.

Jos kannatinkumit on ehjät niin putki voi silti ominensa kolista. Noita joutuu joskus purkamaan pois tieltä ja sen saaminen paikoilleen tasan samaan asentoon voi olla vaikeaa. Kaipa vastuullinen korjaamo voisi tuota vilkaista näkyykö jossain ilmeisiä jälkiä osumasta.
 
Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun (eikä katsastusinssi huomannut mitään 5 tkm sitten ja jarrupalaakin on jäljellä vaikka kuinka) vai onko tuo jotakin tiekuraa? Jos jarrulevy on kulunut, niin onko sille jokin juurisyy, kuten vuotava jarrusatula/jarruletku/jarruputki? Mitään vuotoja en havainnut, mutta eihän sitä kurkkimalla parkkipaikalla hirveästi näe...

Kuvat liitteinä. Kuvia löytyy myös etuvasemmalta, voin postata ne ehtiessäni.
Palat jumissa. Levyt menee nopeasti pilalle.
 
Näkemättä levyn sisäpuolta arvaan satuloiden liukujen olevan jumissa (ruosteinen levyn ulkopuoli kertoisi tästä), sisempi pala on kulut täysin loppuun ja on siellä nyt metalleilla.

Peilillä saatat nähdä satulan vierestä mikä on sisemmän palan tilanne, tai sitten rengas irti ja katsoo..
Tämä!


Omassa Volvo V60 D6 2013 myös tosi heikossa kunnossa takajarrut. Ei kumminkaan laahaa. Juuri 13kk leimaa haettu ja katsastaja ei moittinut mitään (paitsi tuulilasia).

Voi olla että alkuperäiset levyt? Mutta kovasti ruosteessa.

Screenshot_20240625_192558_Gallery.jpg


Avatkaa ne kuvat isoksi, ei noista muutoin mitään näe.

Edit: Tsori, näköjään päivittyy viiveellä nuo katselukerrat, hetki sitten oli vielä nolla ja nyt lähemmäs 20 katselua kaikilla kuvilla.

halkeama.jpg
Tuossa on tosiaan vaan pieni rappu. Jarrupalat ei ota tuohon kohtaan kiinni ja rappu on siksi "muodostunut". Ei siis aiheuta mitään toimenpiteitä.
 
Sitten toinen kysymys. Kun tuossa autossa on pinnapultit (oikea sana? ne mihin pyöränmutterit kiinnittyy) osin paskana kierteiltään, niin miten iso työ niiden vaihto on? Meneekö melkein samalla vaivalla, jos ja kun korjaamo avaa jarrut? Ainakin yksi kun on siihen kuntoon saatu edellisten toimesta, että edellisessä renkaiden kausivaihdossa en saanut mutteria kiristymään, vaan se jäi pyörimään tyhjää. Hain sitten Motonetistä uuden mutterin ja aloin sovittaa sitä, niin eihän se mennyt mitenkään pultinsuuntaisesti... vaikka kuinka pyöritteli. Lopulta annoin sen mennä suosiolla vinoon ja väänsin pakolla kiinni.
 
Sitten toinen kysymys. Kun tuossa autossa on pinnapultit (oikea sana? ne mihin pyöränmutterit kiinnittyy) osin paskana kierteiltään, niin miten iso työ niiden vaihto on? Meneekö melkein samalla vaivalla, jos ja kun korjaamo avaa jarrut? Ainakin yksi kun on siihen kuntoon saatu edellisten toimesta, että edellisessä renkaiden kausivaihdossa en saanut mutteria kiristymään, vaan se jäi pyörimään tyhjää. Hain sitten Motonetistä uuden mutterin ja aloin sovittaa sitä, niin eihän se mennyt mitenkään pultinsuuntaisesti... vaikka kuinka pyöritteli. Lopulta annoin sen mennä suosiolla vinoon ja väänsin pakolla kiinni.
Yleensä helppoa:


Samoihin töihin menee kun jarrulevyt vaihdetaan
 
Käyttäkää niitä jarruja välillä, niin ei ruostu jumiin.
Itse kun tulee vähintään kerran kesässä käytyä ahvenistolla, niin ei ole ollut huolta jarrujen jumimisesta, ja levyt on kirkkaat.
 
Käyttäkää niitä jarruja välillä, niin ei ruostu jumiin.
Itse kun tulee vähintään kerran kesässä käytyä ahvenistolla, niin ei ole ollut huolta jarrujen jumimisesta, ja levyt on kirkkaat.
Itse jarruttelin noin 5 kertaa 60 km/h -> 0 ennen katsastusta. Tuli hyvät lukemat jarruista. Eli siis poljin vain täysillä pohjaan.

Vanhat takalevyt vaan ei enää oikein parane, kun jo niin "kärsineet". Itsekin kävin kerran radalla kuluttamassa renkaita ja jarruja :) Edessä onkin tosi siistit levyt, varmaan ihan hiljattain uusittu.
 
.. sen jälkeen remontoitu hylätyt takajarrut ammattimaisesti,
Mitä tämä niin kuin tarkalleen ottaen tarkoittaa? Vaidettu jotakin uutta (mitä?) vai putsailtu ja herkistelty vanhaa?

Jarruista kuuluva laahausääni lähes poikkeuksetta tarkoittaa kyllä sitä, että joko pala tai mäntä on jumissa eikä liiku niin kuin sen kuuluisi. Voi olla myös kivi välissä, välillä voi olla useamman päivänkin. Kaikkein tyypillisin remonttimoka jarrupalojen vaihdossa varmaankin on se, että jarrupalojen vaihdossa niitä vanhoja satuloita ei putsata kunnolla, eikä viilata niistä jarrupaloista maalipurseita pois. Hyvin usein se olisi välttämätöntä, että se jarrupala kunnolla mahtuu kulkemaan.


Mitä tässä tapahtuu? Miksi jarrulevyn metalli näyttää häviävän, onko se kulunut totaalisen loppuun
Jarrulevyn kuuluukin kulua, mutta ei noiden kuvien mukaan jarrulevyssä mitään näkyvää vikaa ole.
 
Käyttäkää niitä jarruja välillä, niin ei ruostu jumiin.
Itse kun tulee vähintään kerran kesässä käytyä ahvenistolla, niin ei ole ollut huolta jarrujen jumimisesta, ja levyt on kirkkaat.

Tämä on erittäin tärkeää. Jos muuten ajaa mummoillen, niin kyllä kerran viikkoon tekisi ihan hyvää vaikkapa moottoritievauhdeista tehdä maksimijarrutus. Normaaliajossa (mummotellessa) takajarrut ei osallistu jarrutukseen käytännössä lainkaan ja sen takia takajarrut nimenomaan on ne ensimmäisenä jumittavat ja katsastuksessa hylätyt.
 
Tämä on erittäin tärkeää. Jos muuten ajaa mummoillen, niin kyllä kerran viikkoon tekisi ihan hyvää vaikkapa moottoritievauhdeista tehdä maksimijarrutus. Normaaliajossa (mummotellessa) takajarrut ei osallistu jarrutukseen käytännössä lainkaan ja sen takia takajarrut nimenomaan on ne ensimmäisenä jumittavat ja katsastuksessa hylätyt.
Kaikki levyt kiiltävät myös vähällä käytöllä, kun noin vuoden välein putsaa liukupinnat satulassa. Niihin vaan kertyy kaikkea ruosteesta, jarrupölyyn ja kuraan. Sitten palat hirttää tai kiilautuu vinosti ja ne eivät enää hankaa levyä tasaisesti puhtaaksi.
Ja jos on takana rumpujarrut, niin ne on ikuiset kunnes sylinteri hajoaa tai palat loppuu.

Muok. Tietty auto ja satulatyyppi vaikuttaa tosi paljon, toiset rakenteet vaan jumittaa herkemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tämä niin kuin tarkalleen ottaen tarkoittaa? Vaidettu jotakin uutta (mitä?) vai putsailtu ja herkistelty vanhaa?

No, että se on tehty monimerkillä kuitin kanssa eikä Mr. DIY ole ollut asialla. Paikka on mielestäni ja kuulopuheiden perusteella ihan asiallinen. Tuskin kaupungin halvin, mutta onpa joskus käynyt auto nosturilla ja fiksailtu roikkuvia lämpösuojia alle satasen veloituksellakin. Ja se alkuperäinen katsastushylky tuli siis takajarrujen erosta dynamolla, siitä olen kirjoittanut aiemmin numeroiden kanssa.

Korjaamo oli tosin vähän liian asiakaspalveluhenkinen, kun käyttivät pyytämättä jälkitarkastuksessa... Koska ajoaikaa oli vielä reilusti jäljellä ja eikös seuraavan katsastuksen määräpäivä lasketa jälkitarkastuksen päivämäärästä? Mutta meni nyt sitten näin. Liekö se vaikuttanut, että auto ei valmistunutkaan samana päivänä luvatusti.

1719360536770.jpeg


Jarruista kuuluva laahausääni lähes poikkeuksetta tarkoittaa kyllä sitä, että joko pala tai mäntä on jumissa eikä liiku niin kuin sen kuuluisi. Voi olla myös kivi välissä, välillä voi olla useamman päivänkin. Kaikkein tyypillisin remonttimoka jarrupalojen vaihdossa varmaankin on se, että jarrupalojen vaihdossa niitä vanhoja satuloita ei putsata kunnolla, eikä viilata niistä jarrupaloista maalipurseita pois. Hyvin usein se olisi välttämätöntä, että se jarrupala kunnolla mahtuu kulkemaan.
Jarrulevyn kuuluukin kulua, mutta ei noiden kuvien mukaan jarrulevyssä mitään näkyvää vikaa ole.

Eli se on sitten melko varmasti etuakselin jarrut syypää, kuten kuulostikin, koska takana on rummut.

Täytynee taas varailla aikaa, jahka päivä valkenee...
 
^Induktiokuumennuksesta 100 euroa?

Hyvä laite tietysti maksaa ja tarviihan se kuolettaa pois! Minuutin hommasta 100e, niin ollaan kyllä kultakaivoksen ääressä.

Mutta kumma että esim. autonosturin tai muiden työkalujen käytöstä ei ole veloitettu.
 
No, että se on tehty monimerkillä kuitin kanssa eikä Mr. DIY ole ollut asialla. Paikka on mielestäni ja kuulopuheiden perusteella ihan asiallinen. Tuskin kaupungin halvin, mutta onpa joskus käynyt auto nosturilla ja fiksailtu roikkuvia lämpösuojia alle satasen veloituksellakin. Ja se alkuperäinen katsastushylky tuli siis takajarrujen erosta dynamolla, siitä olen kirjoittanut aiemmin numeroiden kanssa.

Korjaamo oli tosin vähän liian asiakaspalveluhenkinen, kun käyttivät pyytämättä jälkitarkastuksessa... Koska ajoaikaa oli vielä reilusti jäljellä ja eikös seuraavan katsastuksen määräpäivä lasketa jälkitarkastuksen päivämäärästä? Mutta meni nyt sitten näin. Liekö se vaikuttanut, että auto ei valmistunutkaan samana päivänä luvatusti.

1719360536770.jpeg





Eli se on sitten melko varmasti etuakselin jarrut syypää, kuten kuulostikin, koska takana on rummut.

Täytynee taas varailla aikaa, jahka päivä valkenee...

Tämän perusteella ei etupäälle (mistä sanoit äänen kuuluvan) ole tehty yhtään mitään.
Ei varmasti ole tosiaan halvin paikka, aika huimat hinnat. Ja etenkin tuo induktiokuumennuksen hinta, huhuh!
 
Tämän perusteella ei etupäälle (mistä sanoit äänen kuuluvan) ole tehty yhtään mitään.
Ei varmasti ole tosiaan halvin paikka, aika huimat hinnat. Ja etenkin tuo induktiokuumennuksen hinta, huhuh!
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.
 
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.


Tulee ainoana mieleen, että rumpu on ollut niin tiukassa kiinni, että on pitänyt antaa lämpöjä. etenkin kun näköjään tuossa on napa osana rumpua eli lähtee laakereineen irti.
Asia täysin erikseen sitten, tarvitseeko siitä laskuttaa erikseen, saatika satanen...

En myöskään nähnyt videosta noissa kehinnän säätöä käsin ulkopuolelta, mikä on aika mielenkiintoista, jos kenkien kehintää ei saa löysättyä niin siinäpä tappelet rummun irti.
Veikkaan, että tossa videossakaan ei ongelma ollut laakerin hirttäminen akseliin vaan juuri se, että kengät hankaa rumpuun.
 
Tulee ainoana mieleen, että rumpu on ollut niin tiukassa kiinni, että on pitänyt antaa lämpöjä. etenkin kun näköjään tuossa on napa osana rumpua eli lähtee laakereineen irti.
Asia täysin erikseen sitten, tarvitseeko siitä laskuttaa erikseen, saatika satanen...

En myöskään nähnyt videosta noissa kehinnän säätöä käsin ulkopuolelta, mikä on aika mielenkiintoista, jos kenkien kehintää ei saa löysättyä niin siinäpä tappelet rummun irti.
Veikkaan, että tossa videossakaan ei ongelma ollut laakerin hirttäminen akseliin vaan juuri se, että kengät hankaa rumpuun.
En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.
 
Ford Focus -09 1.8tdci kävi kytkimen vaihdossa. Luottokorjaamollani, asiantuntevat kaverit. Luk merkkistä laatuosaa laitettiin, kaikki vaihdettiin (kytkin, painelaakeri, pääsylinteri, kaksoismassa).

Toimii todella hyvin muuten mutta:
Jos auton sammuttaa vahingossa kuten poikani ajo-opetuksessa havaitsin, kuuluu todella kova "klonk" lattian alta. Mekaaninen kunnon kolahdus. Tämän jälkeen toimii taas aivan normaalisti, ei värise vauhtipyörä ja kytkin tuntuu hyvältä.

Mikä on rikki vai mokasiko liike kytkimen vaihdossa jotain? Tekeekö huono vaihtoiston tukikumi tuota, vai onko jotain pultteja jäänyt löysälle?

Alkaa olla auton suhteen kohta semmoiset fiilikset että korkein mäki minkä löydän ja vaihde vapaalle ja torppaa vähän vauhtia. On todella epäkiitollinen auto vaikka kuinka siitä huolehtii jotain on aina paskana.

Mulla -05 focuksessa vastaavan kuuloista kolahtelua aiheutti heiluva pakoputki.
 
En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.

Hyvä pointti sekin, oli vaan ainut asia mikä tuli mieleen, joka ehkä vaatisi lämmittämistä. Itse lämmittäisin toholla tai pillillä kyllä jos rumpua tarviisi kuumentaa enkä inkkarilla...
kaipa niitä saa isojakin
 
Ja mitähän sillä on kuumennettu? Muutaman rummun olen irrottanut enkä heti keksi missä siinä voisi induktiokuumenninta käyttää? Napamutteri? Jarrusylinterin pultit? Ei auennut videoltakaan.

Eipä siinä muuta ole, kuin pyöränmutteri, napamutteri, tai jarrusylinterin pultti. Kaikki ihan yhtä epätodennäköisiä kuumennuksen tarvitsijoita, jos näistä pitäisi joku valita, veikkaisin jarrusylinterin pulttia.

E: Ehkä jarruputki? Saako siihen induktiokuumenninta ympärille?
Saa, niitä "kuumennusletkuja" on taipuvia, jotka voi pyöritellä mihin tahansa muotoon, tai jokun asian ympärille. Aika erikoinen kohde kuitenkin olisi.

Tulee ainoana mieleen, että rumpu on ollut niin tiukassa kiinni, että on pitänyt antaa lämpöjä. etenkin kun näköjään tuossa on napa osana rumpua eli lähtee laakereineen irti.
Aika usein rumpujarrujen kanssa voi joutua tappelemaan, kun rummut on kulunut ja siinä on iso pykälä reunassa, ei se rumpu muualta yleensä kinnaa kiinni mihinkään. Ei siinä kuitenkaan lämpö oikeastaan mitään auta.

En ole koskaan induktiokuumenninta käyttänyt, saako niihin niin isoja päitä että saisi rumpua lämmitettyä? Ne mitä olen nähnyt niin sopii lähinnä pultin tai mutterin ympärille.
Teoriassa voi saada, käytännössä vaatii kuitenkin hyvin ison koneen että tehot riittää, eli käytännössä ei saa mihinkään huoltamomallin koneeseen sellaista silmukkaa, että jarrulevyn saa kuumaksi.

Taas on kokeiltu meneekö pihalla ja kuutamolla olevalle asiakkaalle läpi joku ihan läpällä keksitty satasen kuumennuslisämaksu. Meneehän se lähes aina.
No tämäpä juuri..
 
En myöskään nähnyt videosta noissa kehinnän säätöä käsin ulkopuolelta, mikä on aika mielenkiintoista, jos kenkien kehintää ei saa löysättyä niin siinäpä tappelet rummun irti.
Veikkaan, että tossa videossakaan ei ongelma ollut laakerin hirttäminen akseliin vaan juuri se, että kengät hankaa rumpuun.
Fordeissa on jarrukenkien automaattisäätö (videolla 17:30), sitä ei saa säädettyä rummun ulkopuolelta.
En ole koskaan kuullut, että automaattisäätö menisi niin kireälle, että kengät hankaa rumpuun. Ennemmin säätö jumittaa ajan kuluessa ja jättää kengät liian kauas ja käsijarru ei tahdo ottaa. Rumpu yleensä lähtee vaivatta irti, jos on muistettu edellisten kenkien vaihdossa poistaa reunus rummusta. Jos ei ole, niin uudetkaan kengät ei välttämättä asetu hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Joo jos rummusta jää se raati hiomatta pois niin istuu kun tatti, enkä kyllä minäkään koskaan ole lämpöjä tarvinnut rummun irrotuksessa.

Ainoa missä on levyjarrujen kanssa joskus tohoa tarvinnut on jos liukutappi on hirttänyt oikein kunnolla kiinni.
Vanhemmissa Nissaneissa sai lajinsa niitä vaihtaa ja just takajarruissa yleensä. Otin tavaksi holvata kuparitahnalla uudet tapit niin herkisivät jumimasta (ja just jos on kerran juminut eli ruostunut kiinni niin suosiolla uusi tappi sekä reiän puhdistus vaikka pyöröviilalla tai käypäsellä poranterällä).
 
Joo jos rummusta jää se raati hiomatta pois niin istuu kun tatti, enkä kyllä minäkään koskaan ole lämpöjä tarvinnut rummun irrotuksessa.

Ainoa missä on levyjarrujen kanssa joskus tohoa tarvinnut on jos liukutappi on hirttänyt oikein kunnolla kiinni.
Vanhemmissa Nissaneissa sai lajinsa niitä vaihtaa ja just takajarruissa yleensä. Otin tavaksi holvata kuparitahnalla uudet tapit niin herkisivät jumimasta (ja just jos on kerran juminut eli ruostunut kiinni niin suosiolla uusi tappi sekä reiän puhdistus vaikka pyöröviilalla tai käypäsellä poranterällä).
Kuparitahnaa ei kannata tappeihin laittaa.
Tätä voi laittaa tappeihin.
 
Kuparitahnaa ei kannata tappeihin laittaa.
Tätä voi laittaa tappeihin.

Ok kiitos, joskus paikallisessa Fixuksessa suosittivat kuparitahnaa jarrujen rasvaukseen, tiedä sitten mihin perustui se näkemys.
 
Ei missään nimessä kuparitahnaa tappeihin, siitä tulee ajanmyötä sellaista jankkia, että mikään ei liiku...
Noita tahnoja melko moneen kertaan kironnut.
Toi jarrurasva ei maksa käytännössä mitään, ja on sinne tarkoitettu.
 
Kannattaa käyttää tätä rasvaa säästeliäästi, koska liika painuu sinne reikään ja lopulta jumittaa liukutapin.
 
Biltemassa toi jarrurasva oli paljon edullisemman hintaista, eikä mitään käytännön eroa, ellei jopa parempaa. Ja jep, OHUT huntu sitä, sen verran että just tasainen pieni kerros on liukutapissa.
 
Biltemassa toi jarrurasva oli paljon edullisemman hintaista, eikä mitään käytännön eroa, ellei jopa parempaa. Ja jep, OHUT huntu sitä, sen verran että just tasainen pieni kerros on liukutapissa.
Normaalia molybdeenisulfidi rasvaa käy ihan hyvin jarru osiin, ei tarvitse mitään erikoisrasvoja, ole käyttänyt tuota vuosikymmeniä ja sitä saa 400g tuubin suunnilleen samaan hintaan.
 
Kerro mikä menee rikki jos käyttää molybdeenisulfidi rasvaa ja mitä noissa on eroa, ei sitten mikään mene rikki.
 
Siis jarrurasva on tarkoitettu palojen ja satulan väliseen voiteluun.

Silikonirasva on tarkoitettu liukutappien voiteluun.

Näin ollen kumiosat pysyvät pidempi-ikäisinä.
 
Siis jarrurasva on tarkoitettu palojen ja satulan väliseen voiteluun.

Silikonirasva on tarkoitettu liukutappien voiteluun.

Näin ollen kumiosat pysyvät pidempi-ikäisinä.
Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.
 
Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.
En ole ikinä kuullutkaan että satulan ja palojen väliä tarvitsisi rasvata, kyllä minun autoissa aina on ollu se pellinpala välissä ilman mitään voiteita ja liukutapit ei tarvitse silikonirasvaa vaan molybdeenisulfidi rasvaa käy oikein hyvin, kyllä ne kumiosat kestää 15 vuotta.
Pelkkää silikonia voi laittaa siihen kumin ulkopuolelle, jos niin kauheesti pelkää niiden hapertuvan, kun se ulkopuoli on sään/suolaveden armoilla.
2-3 vuoden välein putsaa liukutapit ja satulan reijät, niin kestää vaikka 1000 vuotta, eikä jumitu.
 
Viimeksi muokattu:
Palojen ja satuloiden välissä on tämän vuosituhannen autoissa ohutpeltiset ruostumattomaksi pinnoitetut asennusosat jotka puhtaina eivät tarvi mitään ylimääräistä voitelua. Juuri tänään vaihdoin omaan kulkineeseeni(vuosimallia 2018) takapalat ja vanhat palat lähtivät käsin irti ja vanhat asennusosat olivat vain jarrupölyn peittämät ja ruostettomat.
Joo, oma 2004 kulkine vaatii rasvauksen, niin ei jumita.

Pitäisköhän hommata uudempi kärry :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 448
Viestejä
4 609 886
Jäsenet
75 856
Uusin jäsen
Shapez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom