Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Miten käytännössä kannattaisi toteuttaa tällainen. Minulla on pakettiauto yksityishenkilönä. Työnantajalta pitäisi saada jotenkin korvaus oman auton. käytöstä ja en tarkoita kilometrikorvauksia, vaan kiinteää kuukausi/päiväkorvausta, koska kilometrikorvaukset eivät kata tyhjäkäyntiä ja auton nosturilla nostelua. Miten tällainen käytännössä pitäisi toteuttaa, ettei tästä menisi tuloveroja?

Työsuhteisena maksettavana korvauksena tuskin mitenkään, ainakaan laillisesti, sillä työkalukorvaus on veronalaista tuloa. Toisaalta työvälineen hankinta-, huolto- ja käyttökuluja voi vähentää verotuksessa tulonhankkimiskuluina.

 
Mitenköhän liikkeet suhtautuu jos vaihtoauto on ns. lastutettu? Vähän pohdiskellut tässä vaihtoehtoja että alkaa korjailla autoa kun pikkuvikoja alkaa tulla (9v ja 120tkm) vai vaihtaako vaan uudempaan. Nykyinen on tosiaan lastutettu. Eli tarjoaako vain vaihdossa mainitsematta asiasta vai "edellinen omistaja varmaan lastuttanut" :cool:
 
Mitenköhän liikkeet suhtautuu jos vaihtoauto on ns. lastutettu? Vähän pohdiskellut tässä vaihtoehtoja että alkaa korjailla autoa kun pikkuvikoja alkaa tulla (9v ja 120tkm) vai vaihtaako vaan uudempaan. Nykyinen on tosiaan lastutettu. Eli tarjoaako vain vaihdossa mainitsematta asiasta vai "edellinen omistaja varmaan lastuttanut" :cool:

Sun pitää allekirjoittaa paperi missä vakuutat ettei ole lastutettu / päästömanipuloitu.
 
Sun pitää allekirjoittaa paperi missä vakuutat ettei ole lastutettu / päästömanipuloitu.
Riippuu firmasta. Ihan iloisesti ovat ottaneet kaikki viritetyt autot vastaan. Viimeisin oli softattu+muita virejä (päästölaitteet oli toki tallella) meni liikkeeseen vaihdossa ilman mitään mutinoita ja selostin ja listasin kaikki osat mitä vaihdettu ja mitä muutettu.
 
Vähän epäilen, ettei ne edes tarkista, onko kone ohjelmoitu uusiksi.
Riippuu autosta. Kyllä siinä alkaa liikettä ihmetyttämään kun koeajon yhteydessä auto liikahtaa huomattavasti normaalia ripeämmin, putki paukkuen ja rätisten.

EDIT: Mielellään autosta joka on tunnettu että paikka x ei tykkää lisätehosta tai siinä on jokin tyyppivika jota lisäteho tuskin ainakaan auttaa (esim varhaiset DSG askit).
 
Viimeksi muokattu:
Tarjosin omaa autoa vaihdossa tänään ja kerroin avoimesti että auto on ohjelmoitu. Ei vaikuttanut olevan mikään ongelma, mutta valitettavasti auto jonka perään kyselin myytiin heti.
 
Meillä on kaksi vanhaa autoa: vm. 2005 ja 2008. Olen pitänyt siitä, että kummassakaan ei näy halpuutus metallin korvaamisena muovilla. Esim. venttiilikopat, imusarja, jäähdytysveden putket ja jakohihnan suoja ovat metallia. Olen joutunut näkemään tuoreempien VAG-konsernin tuotteiden pellin alle ja siellä halpuutus hyppää silmille. Jokainen osa, joka saadaan kestämään muovista takuuajan, siitä myös valmistetaan. Olen luullut vastaavan suuntauksen vaivaavan parempiakin autoja, mutta ainakin Toyota Hiluxin konepellin alla näyttää vieläkin samalta kuin 15v sitten. Tuo selvisi vahingossa, kun viihdytin itseäni Pajamiehen videolla:

Näkyy olevan ainakin venttiilikoppa, termostaatin kotelo, imusarja ja jäähdytysveden putket metallia. Ja koska tämä ketju on kysymyksille, niin miten muissa autoissa on nykyään?
 
Enpä muista nähneeni peltistä hihnakoppaa ykkösgolfin ja Sierran OHC:n jälkeen.
Valualumiinia on Toyotan ratkaisu vuoden 2005 autossa:
 
Miksei jäähdytysnestettä tarvitse vaihtaa ajoissa? Ja jos on hyvä vaihtaa niin mikä on vaihtoväli?
 
Meillä on kaksi vanhaa autoa: vm. 2005 ja 2008. Olen pitänyt siitä, että kummassakaan ei näy halpuutus metallin korvaamisena muovilla.

Kyse voi olla halpuutuksen sijaan tai lisäksi olla keventämisestä. Vastaavan kokoisten autojen omamassat on mutulla pienentyneet tuolta 2000-luvun alkukymmeneltä.
 
Todennäköisesti kyse on molemmista, koska kyseessä ei ole toisensa poissulkevat ominaisuudet. Kaiken dissaamisen keskellä kannattaa myös huomata, että muovimateriaalitkin ovat kehittyneet ajan myötä, eikä kyse ole enää samasta bakeliitista kuin muoviteollisuuden alkuaikoina.
 
Viimeksi muokattu:
Miksei jäähdytysnestettä tarvitse vaihtaa ajoissa? Ja jos on hyvä vaihtaa niin mikä on vaihtoväli?
Jos ajat liian kauan samalla nesteellä niin sen ominaisuudet huononee,korroosion esto,voi muodostua ruoste ym.. sakkaa.Tuo vaihtoaika riippuu automallista,ajomäärästä ja nesteen tyypistä,yleensä taitaa vaihtoväli olla 3-5 vuoteen tavallisilla ja erikoisnesteillä pitempi.
 
Todennäköisesti kyse on molemmista, koska kyseessä ei ole toisensa poissulkevat ominaisuudet. Kaiken dissaamisen keskellä kannattaa myös huomata, että muovimateriaalitkin ovat kehittyneet ajan myötä, eikä kyse ole enää sama bakeliitista kuin muoviteollisuuden alkuaikoina.
Totta tuokin ja kun otetaan huomioon että noille lasketaan käyttöiäksi jotain 200tkm/5 vuotta.Mutta kyllä se siltikin vituttaa kun imusarjan alle piilotettu jäähdytysveden jakohässäkkä leviää 300tkm/12v kohdalla,oli muuten aika työläs vika löytää mihin nestettä katoaa kun vuoto ei ollut kovin iso.
 
Kuuluuko soviterenkaat olla vanteissa paikallaan rengassarjaa tasapainottaessa?

Luulisi että kuuluisi, kun ovathan ne sitten autossa alla ollessaankin paikallaan, mutta onko lopputulos silti jopa parempi kun tasapainottelee ilman niitä? Kokemuksia?

Toki voihan tuon todeta ihan kokeilemallakin onko eroa, mut kunhan mietin hakkaanko ne nyt kerralla joka vanteeseen paikalleen, kun kävin juuri sopivat sovitteet hakemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Eli ottavatko rengasliikkeessäkin ne ilmeisesti pois ennen tasapainotusta jos semmoset sattuu olemaan vanteissa?
Pointtina on saada vanne renkaineen keskittymään kunnolla tasapainotuskoneeseen. Sillä ei ole väliä millaisilla soviterenkailla tämä tehdään, kunhan tehdään.
 
Tuli ostettua Audi ja tarvikemallin talvivanteet ei oikein istu omaan silmään. Torissa on toki hakuvahti päällä, mutta onko tiedossa jotain eurooppalaisia nettikauppoja, joista katsella käytettyjä Audin vannesarjoja? A5:n vanteen ET on noin 30, ja valtaosin Torissa on A4:n ja A6:n sarjoja, joissa ET on 40 tai enemmän. Spacerit ovat laittomat, joten eivät ole vaihtoehto.
 
Tuli ostettua Audi ja tarvikemallin talvivanteet ei oikein istu omaan silmään. Torissa on toki hakuvahti päällä, mutta onko tiedossa jotain eurooppalaisia nettikauppoja, joista katsella käytettyjä Audin vannesarjoja? A5:n vanteen ET on noin 30, ja valtaosin Torissa on A4:n ja A6:n sarjoja, joissa ET on 40 tai enemmän. Spacerit ovat laittomat, joten eivät ole vaihtoehto.
Copart.fi kannattaa myös katsoa. Tällä hetkellä siellä on 2 sarjaa tarjolla.
 
Näytti 17” olevan sopuhintaan lähimmässä ja vähemmän rumat kuin nykyiset, niin onpahan tämäkin hoidettu.
Hyvä, että löytyi mieluisat. Tuolla on aika hyvä valikoima monesti ja kaikki eivät tuosta tiedä edes. Jatkuvastihan tuonne uusia autoja tulee, kun lunastukseen menee autoja kolareissa ja samalla tulee uusia rengassarjoja autojen mukana.
 
Hyvä, että löytyi mieluisat. Tuolla on aika hyvä valikoima monesti ja kaikki eivät tuosta tiedä edes. Jatkuvastihan tuonne uusia autoja tulee, kun lunastukseen menee autoja kolareissa ja samalla tulee uusia rengassarjoja autojen mukana.
No niinpä. Olen AVK:n aikana tuolta jokusen pisteosan hakenutkin silloisiin menopeleihin, mutta eipä kyllä välähtänyt tuota vilkaista vanteiden osalta.
 
suositelkaa akkukäyttöstä autoimuria
Ei akkukäyttöinen, mutta ootko harkinnu tämmöistä?
penispumppu.jpg
 
Kävin katsastuksessa....

1. Päästöt on mitattu "Opus 40-D" -mittalaitteella, mutta lukuarvoja eri päästöille ei ole, vaan kaikkien kohdalla lukee vain "hyväksytty". Onko normaalia jättää tarkat mittaustulokset ilmoittamatta vai onko tämä jokin säälihyväksyntä?

2. Taka-akselin jarruista tuli hylky. Edessä levyt, takana rummut, auto vuosituhannen vaihteen Focus. Onko arvauksia, mikä aiheuttaa eron takana? Korjaamollehan tuo on menossa, mutta potentiaalinen diagnoosi ja toimenpiteet kiinnostaa silti. Selvitäänkö herkistelyllä vai laitetaanko uutta osaa kummallekin puolelle taka-akselia? Liekö jarrupiirissä ylipäätään jotain vialla, kun edessä taas vasen on oikeaa heikompi?

VasenOikeaEroSallittu ero
Etuakseli1,82,114 %30 %
Taka-akseli1,81,139 %30 %
Seisontajarru1,70,947 %70 %

3. Pitääkö pommejakin aina kehua asiakaspalvelun nimissä? Hylkäyskohteen esittelyn jälkeen katsuri totesi: "Muutenhan se on ihan priimakunnossa, ei ruostettakaan missään." Ei sillä, moni tämänikäinen kukkii päällepäinkin, mutta lausunto kuulosti silti tarpeettoman optimistiselta. Toki peltilehmä on suomalaiselle pyhä, että sikäli ymmärrän.
 
Kävin katsastuksessa....

1. Päästöt on mitattu "Opus 40-D" -mittalaitteella, mutta lukuarvoja eri päästöille ei ole, vaan kaikkien kohdalla lukee vain "hyväksytty". Onko normaalia jättää tarkat mittaustulokset ilmoittamatta vai onko tämä jokin säälihyväksyntä?

Nykypäivää, riittää että hyväksytty.

2. Taka-akselin jarruista tuli hylky. Edessä levyt, takana rummut, auto vuosituhannen vaihteen Focus. Onko arvauksia, mikä aiheuttaa eron takana? Korjaamollehan tuo on menossa, mutta potentiaalinen diagnoosi ja toimenpiteet kiinnostaa silti. Selvitäänkö herkistelyllä vai laitetaanko uutta osaa kummallekin puolelle taka-akselia? Liekö jarrupiirissä ylipäätään jotain vialla, kun edessä taas vasen on oikeaa heikompi?

VasenOikeaEroSallittu ero
Etuakseli1,82,114 %30 %
Taka-akseli1,81,139 %30 %
Seisontajarru1,70,947 %70 %

Jarrut auki molemmin puolin ja herkistely. Luultavasti automaattisäätö jumissa. Tarkista kenkien pinta, että riittävä, vaihda tarvittaessa.

3. Pitääkö pommejakin aina kehua asiakaspalvelun nimissä? Hylkäyskohteen esittelyn jälkeen katsuri totesi: "Muutenhan se on ihan priimakunnossa, ei ruostettakaan missään." Ei sillä, moni tämänikäinen kukkii päällepäinkin, mutta lausunto kuulosti silti tarpeettoman optimistiselta. Toki peltilehmä on suomalaiselle pyhä, että sikäli ymmärrän.

Asiakaspalvelua. Katsastettavalle ei jää niin paska mieli kun hylsy tulee. Luten itse sanoit, suurin osa on jo pinnasta ruosteesaa ja sulla hyvässä kunnossa.

Muoks: kirptusvire pois
 
Olin kaverin kyydissä ja nousin pelkääjän paikalta, myrskytuuli veti sillä hetkellä oven kädestä ja se pamahti täysiä auki siten, että naapuriautoon tuli lommo.

Onko niin että kaverin auton liikennevakuutus korvaa? Vai mitenhän tuossa asia oikein menee?

toisekseen, paljonhan tuollaisten korjaaminen käytännössä maksaa (haitari?). Kyseessä n postit-lapun kokoinen alue jossa painauma, ei pintavauriota.
 
Olin kaverin kyydissä ja nousin pelkääjän paikalta, myrskytuuli veti sillä hetkellä oven kädestä ja se pamahti täysiä auki siten, että naapuriautoon tuli lommo.

Onko niin että kaverin auton liikennevakuutus korvaa? Vai mitenhän tuossa asia oikein menee?

toisekseen, paljonhan tuollaisten korjaaminen käytännössä maksaa (haitari?). Kyseessä n postit-lapun kokoinen alue jossa painauma, ei pintavauriota.

Kyllä liikennevakuutus korvaa. Muistaakseni vielä silläkin oli merkitystä jos autonomistaja tai auton kuljettaja kolhii naapuriautoa niin taisi mennä mahdolliset bonukset, mutta kyytiläisellä se menee ilman bonusmenetyksiä. Vai oliko jopa niin kiero systeemi, että jos kyytiläinen niin saatto olla jopa kohitunauton liikennevakuutus joka korvasi. Mutta jokatapauksessa jos olit vain kyydissä eli ei kolhittu kuskinovella. Niin vakuutukset hoitaa kaiken eli sinne vain.
 
Olin kaverin kyydissä ja nousin pelkääjän paikalta, myrskytuuli veti sillä hetkellä oven kädestä ja se pamahti täysiä auki siten, että naapuriautoon tuli lommo.

Onko niin että kaverin auton liikennevakuutus korvaa? Vai mitenhän tuossa asia oikein menee?

toisekseen, paljonhan tuollaisten korjaaminen käytännössä maksaa (haitari?). Kyseessä n postit-lapun kokoinen alue jossa painauma, ei pintavauriota.
Omaa autoa kolhittiin vastaavasti viime vuonna. Kolhun oikasu+maalaus tais olla n. 800e ja siihen päälle 2 päivän sijaisauto kulut.
 
Tilasin pari tuollaista. Materiaaliksi väitetään silikonia, jollaiselta kyllä vaikuttaakin. Nuo olisi tarve liimata alumiinilevyyn (sileä ja suora). Silikoniin tarttuvat liimat oat vähissä. Voisinko liimata silikonilla?
Jos se voi olla ns. ikuinen asennus niin sikamassaa vaan
 
Törmäsin tuollaiseen silkoniliimaan. On itsekin silikoonia, eli sillä perusteella vaikkapa saniteettisilikonikin voisi hyvinkin tarttua silikooniin. Tätä tukisi myös netist löytämäni kokemukset.

Jos se voi olla ns. ikuinen asennus niin sikamassaa vaan
Tiedätkö, että joku Sika tarttuisi silikooniin? Tietääkseni ainakaan yleiset tyypit eivät tartu.
 
onks 2.7baaria liikaa ilmaa 205/55r16 kumeille
Tuohan riippuu täysin autosta, sen painosta, renkaista, käyttötarkoituksesta jne. Kyllä ne kumit ja vanteet sen kestävät, mutta sopivatko siihen tarkoitukseen missä kumit ja vanteet ovat. Maastossa 2.7bar on ihan liikaa, radalla taas voi olla oikein hyväkin autossa x mutta todella huono autossa y ja kadulla taas sama mutta toisinpäin.

Niin ja joo, se on liikaa painetta... Ei liikaa ilmaa.
 
onks 2.7baaria liikaa ilmaa 205/55r16 kumeille
Riippuu tosiaan kovin renkaasta. Pakettiautossa tuolle rengaskoolle minimipaine on n. 3 bar.
Autosta löytyy tarra, missä on kyseisen auton akselikohtaiset paineet eri rengaskokoille.
 
Riippuu tosiaan kovin renkaasta. Pakettiautossa tuolle rengaskoolle minimipaine on n. 3 bar.
Autosta löytyy tarra, missä on kyseisen auton akselikohtaiset paineet eri rengaskokoille.
ne on niin matalat ne suositukset w211 aika löllöt on niillä

1707035515558.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 231
Viestejä
4 505 679
Jäsenet
74 340
Uusin jäsen
spacevector

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom