Kysytäänhän nyt täältäkin, jos sattuu olemaan autotietäjiä paikalla, kun mulla on ideat vähissä, et mistä tätä lähtis purkamaan.
Volvo V50 T5 pannulla meni katsastuksesa hylkyyn, koska häkä oli korotetuilla kierroksilla reilusti yli sallitun. Kävin putkistoa läpi ja huomasin, että pakosarjan laipasta puuttui 4/12 mutteria, kun pakosarjan pinnapultit olivat katkenneet. Sain 3 mutteria lisättyä, kun niissä kohdissa oli vielä pinnapultin kierteitä riittävästi jäljellä ja ajattelin, että päästöjen osalta pitäisi nyt olla kunnossa, kun pakosarja ei enää falskaa, mutta jälkitarkastuksessa tuli vielä huonommat lukemat kuin ekassa mittauksessa.
Auto ei anna vikakoodeja, ja en jostain syystä pääse VIDA:lla katsomaan ECM:n anturien arvoja. Sytytyspuolat ja -tulpat on uusittu viime lokakuussa. Kiihdytettäessä en ole huomannut auton käytöksessä mitään kummallisuuksia, tehot on tallella, eikä keskikulutus ole kasvanut tässä vuoden aikana mihinkään. Tyhjäkäynnistä katsuri mainitsi ensimmäisen katsastuksen kohdalla että ihan kuin kävisi vajailla sylintereillä, mutta en kyllä itse ole huomannut sellaista, varsinkaan pakosarjan kiristämisen jälkeen. Auto ei myöskään hukkaa jäähdytysnesteitä tai öljyä.
Viime vuoden päästöt:
Katsastus 1 (Pakoputki vuoti takaäänenvaimentimen kohdilta), bensiini 95E10
CO 0,1
HC 4
CO2 14113,8
O2 1,76
Lambda 1,07
Katsastus 2, E85
CO 0,04
HC 12
CO2 14,4
O2 0,58
Lambda 1,026
Tämän vuoden päästöt:
Katsastus 1 (Pakoputki vuoti, taas), bensiini 95E10
CO 1,7
HC 32
CO2 11,9
O2 3,04
Lambda 1,07
Katsastus 2, ~25% E85
CO 5,45
HC 84
CO2 11,3
O2 0,13
Lambda 0,841