Jopa tuonikäisessä Meganessa paisuntasäiliö löytyy kuljettajan puolelta ja vesipumppu apukuljettajan puolelta.Jos vesipumppu on samalla puolella kuin paisuntasäiliö, sitä voisi epäillä. Kannentiivisteestä harvemmin kuuluu vihellystä.
Jopa tuonikäisessä Meganessa paisuntasäiliö löytyy kuljettajan puolelta ja vesipumppu apukuljettajan puolelta.Jos vesipumppu on samalla puolella kuin paisuntasäiliö, sitä voisi epäillä. Kannentiivisteestä harvemmin kuuluu vihellystä.
Tulpat voi irrotella ja kattella niitä sekä sylintereihin. Muihin verrattuna puhdas pytty ja tulppa kielii vuodosta.Renault Megane vm1999 on alkanut viime aikoina kuulua selvästi viheltävä ääni moottorista. Tuo vihellys nousee ja laskee kierrosten mukaan. 325000km mittarissa.
Alfamer antaa mahdollisen vian syyksi esim: imuilmavuoto, pakoputkistovuoto, kannentiiviste rikki.
Jäähdytysnestettä häviää varsinkin kaupunkiajossa ja sitä on läikkynyt paisuntasäiliön ympärille, selkeitä punaisia roiskeita.
Hmmm, oisko kannentiiviste?
Hyvä pointti, pisarat paisarin ympärille viittaa vialliseen korkkiin. @teho75 kannattaa kokeilla vaihtaa se ensin. Mulla oli kerran Passat joka pukkasi nesteet pihalle juuri tuon takia. Tulipa siihen kansikin vaihdettua ennen kuin oikean vian huomasinPaisuntasäiliö ja sen letkut on tiiviit, myös paineistettuna eli moottori lämpösenä?
Aika monessa autossa jakohihnan vaihto vaatii moottorinkorvakkeen irroittamisen, eli hyvinhän ne voi toisiinsa liittyä.Ööhh, jos nuo asiat liittyy toisiinsa, siis pumpun vaihto ja moottorin kiinniityksiin koskeminen niin asian pitäisi olla aika selvä, jos taas pultti on hävinnyt muista syistä niin epäilen korvausten saamista. Toki yrittää aina voi.
Ebaysta tai purkaamolta saa todennäköisesti kympeillä.Perkele, Passattiin takajouset vaihdoin. Meni ajovalojen säätötanko poikki. Marmorilta 253€
No nyt taisi vika löytyä, kun loskapaskan sulattua katolla alkoi paksiin taas tihkua hitaasti. Katon/peräosan saumassa on pieni halkeama siinä kattokiskon takana. Nyt se on pikakorjattu jesarilla, et sais auton lämpöseen halliin missä iskisi massaa päälle ja ehkä irrottaisi kattokaiteet ja tarkastaisi ettei siellä ole mitään lisempää.Joo ei tutunkaan autossa ole kattopehmuste märkä, mutta laitoin väliaikaisesti pakkausteipin kattokiskon yli niin sen jälkeen ei ole vettä tullut sisään. Tässäkin tuntui, että vesi olisi tulisi sisään takavalon seutuvilta
Juu kyllä saa olla idiootti jos maksaa yhdestä muovi palasta +200€Onnistuisiko osan korvaamaan esimerkiksi kulmanivelillä ja kierretangolla? Omassani ratkaisin asian näin:
Pitäisi tietää onko ääni kierrosperusteista vai tosiaan resonointia. Vaihdelaatikossa jokin laakeri voi kaiketi sopivasti ääntää ja ei kuule yläkautta koneen melun yli, mutta tästä luulisi olevan muitakin havaintoja ajaessa. Onhan näitä laakeriääniä joka lähtöön. Pakoputken liike kannattimiensa varassa, jos kerran takana kuuluu paremmin ja tyhjäkäynnillä kovemmat tärinät? Oudolta kuulostaa. Hihnoista jos tulee niin siitä vierestä kuuntelemalla sen kyllä pitäisi erottaa.Onkohan tuo vain jonkin liitoksen tai muun osan resonointia koneen tärinälle?
Kyllä se resonoinnilta kuulostaa. Kaasun hipaisu nostaa kierroksia juuri sen verran, että vikinä lakkaa. Kuulostaa kuivalta vikinältä, joka korjaantuisi vaikka tipalla öljyä juuri oikeaan kohtaan. Niin korkeaa vikinää, etten usko olevan minkään laakerinkaan. Ääni tulee ulos konehuoneesta tuulilasin alareunan ritilöiden kautta.Pitäisi tietää onko ääni kierrosperusteista vai tosiaan resonointia. Vaihdelaatikossa jokin laakeri voi kaiketi sopivasti ääntää ja ei kuule yläkautta koneen melun yli, mutta tästä luulisi olevan muitakin havaintoja ajaessa. Onhan näitä laakeriääniä joka lähtöön. Pakoputken liike kannattimiensa varassa, jos kerran takana kuuluu paremmin ja tyhjäkäynnillä kovemmat tärinät? Oudolta kuulostaa. Hihnoista jos tulee niin siitä vierestä kuuntelemalla sen kyllä pitäisi erottaa.
2011 B7. Tuohon on jakohihna vaihdettu 2 vuotta sitten vielä.Minkä ikäinen Passat kyseessä? Tuoreemman pään (EA288) koneisissa ainakin ensiasennus kiristin jakopäässä saattoi jossain tapauksissa olla vääränlainen, jolloin hihnan kylki hinkkasi kiristimeen aiheuttaen juuri tuollaista ääntä.
Sisäpuhaltimen laakeri kuiva ja sirkuttaa?2011 B7. Tuohon on jakohihna vaihdettu 2 vuotta sitten vielä.
En saanut tuota vikinää nyt millään kuulumaan, vaikka äsken pysähtelin jatkuvasti kuuntelemaan. Tuskin mitään vakavaa. Samalla tavalla sisätiloissa jokin vikisee ihan samalla tavalla isoissa työssyissä välillä.
Se kyllä ujeltaa aina joskus ihan pari sekuntia kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mikä on ihan ymmärrettävää, kun yli 200tkm ajettu jo autolla. Sen luulisi kyllä kuuluvan myös sisällä, jos kuuluu monen metrin päähän autosta ulkona. On kyllä hyvin samanlainen tuo kitinä kuin kuiva puhaltimen laakeri kyllä.Sisäpuhaltimen laakeri kuiva ja sirkuttaa?
Kytkin taas eheä ja vuosi leimaa paperissa. Oli löytynyt vielä varastojen kätköistä ehyt nokka- ja konepelti, vähän siistiytyi ulkonäkökin samalla. Ja pitihän sitä vähän tuunatakin; keulalle laitoin valoraudan ja siihen sovittelin tuon varastossa tyhjän panttina lojuneen ledbar -hässäkän. Myös aurinkolipan askartelin paikalleen. Kuskin puolen liukuoven kahva oli vähän jähmeä toimimaan - vaijerin kiristys ja pelaa hyvin.Hyvän onnen striikki katkesi kun remppaukolla alkoi tules-vaivat. Jospa nuo ois vehkeet kuitenkin leimakunnossa ennen kuukauden jälkitarkastusajan umpeutumista
Veikataan takajarruputkia. Alkavat olla yleensä aika rapsakassa kunnossa, jos ei vielä ole vaihdettu.Jottei vieläkään liian helpoksi kävisi niin tuosta talviauton virkaa toimittavasta bemarista hävisi viikonloppuna jarrut, luulenpa tietäväni missä syy piilee mutta siitä lisää seuraavassa jaksossa. Sen kun saan kuntoon ja mönkijään vinssin sinkin vaihdettua, riittää rassaaminen tältä vuodelta. Voisi joskus vain ajellakin näillä käyttövehkeillä.
Olette aivan oikeassa. Vaihtokunnossa olivat.Veikataan takajarruputkia. Alkavat olla yleensä aika rapsakassa kunnossa, jos ei vielä ole vaihdettu.
Mulla oli samaa just ~kuukausi sitten, kun tuli uudet talvirenkaat alle. En tiedä mitkä paskapainot oli, mutta ei niitä enää ollut, kun tasapainotettiin uudelleen. Ja täristys alkoi kesken ajon ja onneksi pääsin suoraan ajosta rengaspajalle, hieman ihmeellistä.Mersu alkoi täristämään maantienopeuksissa.
Epäilin heti renkaita, vaikka hassulta se tuntui, sillä kuukausi sitten ostanut uudet renkaat.
Samaan liikkeeseen vein, josta renkaat ostin.
Kolmesta renkaasta löytyi 10-20 gramman heittoja. Asentaja ihmetteli noin isoja heittoja ja vielä kolmessa renkaassa.
Ihan niinkuin tuota ei olisi tasapainoitettu ollenkaan.
Nyt kulkee taas tasaisesti.
Mulla ei ainakaan ollut vielä mitään pesuhommia ja puhtaille vahaamattomille aluvanteile tuli painot, liekkö sitten jäänyt jotain mikä sulatti/liuotti liiman painoista tai jotain, mutta toisella kertaa kestäneet ~kuukauden. Mielessä kävi myös, että junioreilla on joku uusi villitys ja keräilykohde, mutta tilaa ei ole montaa ylimääräistä milliä mistä irroitella vanteet paikoillaan.Käytittäkö pesussa ennen täristystä, itsellä joskus painot irronnut alumiinivanteista pesussa.
Joo, jollain tällä tavalla tulee laitettua kuntoon.Onnistuisiko osan korvaamaan esimerkiksi kulmanivelillä ja kierretangolla? Omassani ratkaisin asian näin:
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?
Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.
Nimenomaan käydä useassa konttorissa. Itse selvittelin mitä muutoksia pitää tehdä, että saa muutettua etanolille, niin yhdeltä naamalta ei saanut selvää vastausta..Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.
Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.
Siellä voi olla tangot jumissa. Keskuslukituksen moottori varmaankin toimii jos tappi liikkuu. Voi olla sisäkahvan tanko jotenkin jumissa, vääntynyt tai irti. Tai tapin tanko ei ole lukossa kiinni. Pahvin irrottamalla lienee selviää.04 mazda3 ja kuskin ovi ei aukea. Keskuslukitus toimii kaikissa muissa ovissa, muttei kuskin. Oven saa avaimella auki, kun kääntää vastapäivään ihan vähän. Sisäkautta ovea ei taas enään saakaan auki, vaan pitää apukuskin puolelta kammeta ulos. Painelin tuota avaimen kaukosäädintä, ja kyllä siinä kuskin ovessakin se tappi liikahtaa, kun pistää lukkoon ja avaa.
Veikkauksia tai kenties vankkaa tietoa? Maanantaina otan varmaan ovipahvin irti ja katson sisälle.
Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.
Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.
Toki puhuinkin vain katsastuksen kannalta tuosta.Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.
Esim kiinnikkeitä jotka olisi edes suurinpiirtein sopivia, ei ole olemassa, ne on kaikki rakenneltava itse.
Plus että pakoputki menee jo vakiona aika ahtaasti, niin oma hommansa rakennella vielä turbolle pakosarja + uusi downpipe. Tokihan on tekijämiehiä jotka tekee mutta äkkiä menee yli 1000€ pelkkään pakosarjaan + alkuputkeen.
2.0 8V:hen voisi helposti lyödä remmiahtimen kylkeen, aftermarket ecun kanssa. Autohan alunperin on kaasutinlaite.
Eihän se vaihteistoöljy sinne kumin sisäänkään kuulu. Stefa sieltä on varmaan mennyt.Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...
Vaihteistoöljyä jos vuotaisi niin vuoto olisi sisemmän vetarin ja vaihteiston välistä, ei se öljy voi mitenkään päästä sinne vetarin suojakumin sisään...
No jo on mylly, niin näkyy olevan:Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
Jaha, olipa taas mielipuolisen sekopäinen ratkaisu patonkimaasta. Eipä ole tullut ennen vastaan...Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
Vanhemmissa Fiateissa myös aivan sama rakenne.Onkait tuollaista ratkaisua käytetty monessa muussakin merkissä, ainakin Fordilla on joissain malleissa tuollainen vastaava rakenne.