Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Eikös sitä sanota, että kun valo syttyy niin vielä pääsee 100km.
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Olisiko se outo ääni jokin sähkölaite mikä lähtee päälle?

Se on 2l vapaastihengittävä, ne vie kaupungissa +10l/100km

Edellisessä foordissa sain 55l tankkin täyteen kun jaksoin lirutella loput 10l
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.

Tiputtele sinne 1.8T jumalmoottori, joku AGU tai AEB ( muitakin toki on ) koodilla oleva alkupään kone on melko yleinen näissä swapeissa ja ilmeisesti helpohko vaihtaa.
Tokihan tuota joutuu sovittelemaan paikalleen, eikä se sinne ihan nolla budjetilla ilmesty, jos hyvän ja kauniin haluaa, mutta harrastukset maksavat.
 
Olisiko se outo ääni jokin sähkölaite mikä lähtee päälle?
Kuulostaa hyvältä "arvaukselta" mutta mikä se voisi olla? En tunne auton anatomiaa niin tarkasti. Radio kun on myös pois päältä. Autossa ei tietääkseni ole polttoaineella toimivaa lämppäriä. Auto on aina aamuisin, myös töissä, pistokkeen päässä ja kelin mukaan 1-2h sisätilalämppäri myös päällä. Mutta eihän tuo sisätilalämppäri saa virtaa kun autoa käynnistelen. Ei väliä onko parkit päällä tai ei. Siis eihän sillä äänellä ole mitään merkitystä jos se kuuluu asiaan, mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisia ääniä.
Autoon oli edellinen omistaja jättänyt jonkunlaisen lämmityslaitteen sisätiloihin. Hirveä kapistus, kokeilin 30 sekuntia ja totesin että aivan paska. Eniten jäi mietityttämään sen sähköturvallinen kunto kun ei näyttänyt johto ihan niin terveeltä kuin tässä omassa Defa Terminissä. Olisiko se voinut aiheuttaa jotain vahinkoa?
 
Kuulostaa hyvältä "arvaukselta" mutta mikä se voisi olla? En tunne auton anatomiaa niin tarkasti. Radio kun on myös pois päältä. Autossa ei tietääkseni ole polttoaineella toimivaa lämppäriä. Auto on aina aamuisin, myös töissä, pistokkeen päässä ja kelin mukaan 1-2h sisätilalämppäri myös päällä. Mutta eihän tuo sisätilalämppäri saa virtaa kun autoa käynnistelen. Ei väliä onko parkit päällä tai ei. Siis eihän sillä äänellä ole mitään merkitystä jos se kuuluu asiaan, mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisia ääniä.
Autoon oli edellinen omistaja jättänyt jonkunlaisen lämmityslaitteen sisätiloihin. Hirveä kapistus, kokeilin 30 sekuntia ja totesin että aivan paska. Eniten jäi mietityttämään sen sähköturvallinen kunto kun ei näyttänyt johto ihan niin terveeltä kuin tässä omassa Defa Terminissä. Olisiko se voinut aiheuttaa jotain vahinkoa?
Autossa on kymmeniä asioita mitkä herää kun virrat laittaa päälle...
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.

Aika pitkälti tuo syö kaupungissa sen 10-12l riippuen ihan millaista menoa on sekä miten ajat, seka-ajossa 7.8l jos nätisti ajaa eli harvemmin. Oma nykyinen on 1.6 motilla ja farkku -09, vastaava focus ja sillä pääsee seka-ajossa 7.4l tuntumaan mitä mittarilla laskenut (tuo on minusta tarkin tapa).

Itsellä syttyy bensavalo kun menovettä riittää enää 80km, testattu ja loppui parin kilsaa nollan jälkeen mitä tietokone näytti.

Se ääni tulee sähkölaitteista kun niihin tulee virrat sekä ilmastoinnin läpät aukeavat. Sama kun sammutat auton niin about minuutti pari niin auto pitää ääntä, kun ilmastoinnin läpät menevät kiinne koetaulun sisällä jossain, kuulee sisällä hyvin kun sammutat ja odotat.
 
Laitetaan nyt vielä ehdolle yksi suht helposti tarkistettava äänen lähde, nimittäin sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu. Kuuluuko ääni myös ihan lyhyen sammutuksen/ virran pois laittamisen jälkeen? Kuuluuko myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi ja käynnistät uudelleen? Noista vihjeistä voi lähteä vähän edes suuntaamaan äänilähdettä. joku autoja roplaava kyllä tunnistaa sen äänen paikan päällä kokeillessaan, kunhan vain kysyt.
 
Bensapumppu vähän äänekkäämpi ja kuuluu kun primaa?
Onko se haitallista tai täytyykö asiasta välittää?

Kiitos tiedosta Jo_Hani.
Se ääni tulee sähkölaitteista kun niihin tulee virrat sekä ilmastoinnin läpät aukeavat. Sama kun sammutat auton niin about minuutti pari niin auto pitää ääntä, kun ilmastoinnin läpät menevät kiinne koetaulun sisällä jossain, kuulee sisällä hyvin kun sammutat ja odotat.
Mielenkiintoista. Paitsi että kun sammutan auton, niin auto pitää ääntä ihan maksimissaan 5 sekuntia.

Laitetaan nyt vielä ehdolle yksi suht helposti tarkistettava äänen lähde, nimittäin sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu. Kuuluuko ääni myös ihan lyhyen sammutuksen/ virran pois laittamisen jälkeen? Kuuluuko myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi ja käynnistät uudelleen? Noista vihjeistä voi lähteä vähän edes suuntaamaan äänilähdettä. joku autoja roplaava kyllä tunnistaa sen äänen paikan päällä kokeillessaan, kunhan vain kysyt.
En edes tiedä missä moinen sijaitsee. Testaan aamulla tuota että kuuluuko ääni lyhyen sammutuksen/virran pois laittamisen jälkeen.
Muistaakseni kuuluu myös sen jälkeen, kun auto on lämmin ja käynnistän uudelleen, mutta vaimeammin.

Nykypäivän korjaamot kyllä tiedetään, 100 euroa vianetsintä tunti :D Motomaatissa tuskin tällaisissa asioissa neuvovat?
 
En edes tiedä missä moinen sijaitsee. Testaan aamulla tuota että kuuluuko ääni lyhyen sammutuksen/virran pois laittamisen jälkeen.
Muistaakseni kuuluu myös sen jälkeen, kun auto on lämmin ja käynnistän uudelleen, mutta vaimeammin.
Sisäilmapuhallin on siellä hanskalokeron alla/takana. Jos on manuaali-ilmastointi, niin pistä puhallin nollille ja käännä virrat uudelleen päälle. Jos ääni hävisi, niin vika löytyi. Automaatti-ilmastointikin muistaa yleensä asetukset lyhyen sammutuksen jälkeen, mutta tietyn ajan/lämpötilamuutoksen jälkeen voi mennä takaisin auto-asentoon. Tyypillisesti ääni pahenee pakkasten kiristyessä, kun se sähkömoottori lähtee entistä hitaammmin täyteen vauhtiin.
Varmista vielä kaverin kanssa, kuuluuko se ääni oikeasti kojelauden sisältä vai konehuoneesta. Täällä on tullut jo aika monta hyvää arvausta.
 
Mistähän sitä aloittais..:)
Mulla on 2002 Golf IV 1.6 16v ja se aikanaan rupes sytytään epc valoa, no nollattiin ja taas randomisti herjas epämääräisin välein. Vaihdettiin map-anturi..ei korjaantunut!
No heinäkuussa meni laturi ja se vaihdettiin ja akku myös! Vajaa kuukausi sit jäin aamulla liikennevaloihin kun akku tsippas totaalisesti ja suuri vitutus.. Ennen tätä aamuisin ihmettelin kun ajovalot himmenee ja kirkastuu!
Uus akku kiinni ja rupes taas herjaan epc ja valot pumppaa edelleen.
Vein korjaamolle (vakikaveri..) vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja egr..
Egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni sekä uudella että vanhalla,jos piuhan ottaa irti auto toimii mutta moottorivalo palaa, ei hyvä! eli:

-valot pumppaa edelleen (vaikka uus akku ja laturi..saattaa olla viallinenkin..)
-egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni (ei uudella,eikä vanhalla)

Mistähän tätä vyyhtiä lähtis purkaan..onko antaa kellään vinkkiä?(jos tästä ny kukaan sai selvää:)) Saksasta tilatut osat..
 
Eikö löydy kolmea viisasta miestä tai edes yhtä, joka osaisi mitata latausjännitteen? Ei se akku ajaessa virtaa anna vaan se on laturin tehtävä.
 
Mistähän sitä aloittais..:)
Mulla on 2002 Golf IV 1.6 16v ja se aikanaan rupes sytytään epc valoa, no nollattiin ja taas randomisti herjas epämääräisin välein. Vaihdettiin map-anturi..ei korjaantunut!
No heinäkuussa meni laturi ja se vaihdettiin ja akku myös! Vajaa kuukausi sit jäin aamulla liikennevaloihin kun akku tsippas totaalisesti ja suuri vitutus.. Ennen tätä aamuisin ihmettelin kun ajovalot himmenee ja kirkastuu!
Uus akku kiinni ja rupes taas herjaan epc ja valot pumppaa edelleen.
Vein korjaamolle (vakikaveri..) vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja egr..
Egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni sekä uudella että vanhalla,jos piuhan ottaa irti auto toimii mutta moottorivalo palaa, ei hyvä! eli:

-valot pumppaa edelleen (vaikka uus akku ja laturi..saattaa olla viallinenkin..)
-egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni (ei uudella,eikä vanhalla)

Mistähän tätä vyyhtiä lähtis purkaan..onko antaa kellään vinkkiä?(jos tästä ny kukaan sai selvää:)) Saksasta tilatut osat..

1. Akun päällä oleva sulakerasia, kansi auki, todennäköisesti 1 tai useampi isoista virtajohdoista aivan sulanut ja musta.

2. Onhan kaasuläpän perussäätö suoritettu ONNISTUNEESTI? Vaatii yleensä jonkun vanhemman VW -erikoistesterin. Mitä tarkoittaa, että EGR ei toimi?
 
Sisäilmapuhallin on siellä hanskalokeron alla/takana. Jos on manuaali-ilmastointi, niin pistä puhallin nollille ja käännä virrat uudelleen päälle. Jos ääni hävisi, niin vika löytyi. Automaatti-ilmastointikin muistaa yleensä asetukset lyhyen sammutuksen jälkeen, mutta tietyn ajan/lämpötilamuutoksen jälkeen voi mennä takaisin auto-asentoon. Tyypillisesti ääni pahenee pakkasten kiristyessä, kun se sähkömoottori lähtee entistä hitaammmin täyteen vauhtiin.
Varmista vielä kaverin kanssa, kuuluuko se ääni oikeasti kojelauden sisältä vai konehuoneesta. Täällä on tullut jo aika monta hyvää arvausta.
Noniin, palataan asiaan. Tänään tuli testattua mistä se ääni voisi tulla kaverin kanssa. Joka tosin on autotietämyksissä minun kanssa samalla tasolla eli aika huonolla. Ja tässä fordissa tosiaan automaattinen ilmastointi ja pidänkin sitä auto-modessa.
Autolla oli ajettu n. 15min ja kilometreinä ehkä 9km. Auto oli ollut lämmitystolpassa 1 tunnin ennen ajoa. Ääni kuuluu ehdottomasti sisältä. Se kuului myös ulkoolta kun laittoi korvat Ford merkin kohdalle missä on se ritilä (sori en tiedä oikeita termejä, mieluiten kuvaan mahdollisimman tarkasti) ja keskittyi kuuntelemaan eli jos asiaan ei kiinnitä huomiota, sitä ei kuule.
Samoiten ensimmäistä kertaa huomasin, että jokin metallinen ääni kuuluu kun ilmastointi on päällä auton tyhjäkäydessä - ainakin tolleen suht lämpimässä autossa, sitä en tiedä onko noilla kertomillani spekseillä moottori miten lämmin.
Kun ilmastoinnin otti pois päältä, niin tuo metallinen ääni hävisi. Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Vai onko se @bypass in ehdottama sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu? Kuulostaa ainakin kalliilta jos se täytyy korjata.
Auton oma tyhjäkäynti on erittäin tasainen.
 
@Ravishing_Grimness Arpakuutiollako se sun vakikaveri arpoo mitä seuraavaksi vaihdetaan? Onko missään välissä luettu vikakoodeja tai sopeutettu mitään? Kaasuläppä ja EGR tuppaa Vageissa vaatimaan molemmat mm. sen sopeutuksen testerillä...
Näiden lisäksi sulla on paska laturi ja/tai tuo jo mainittu kontaktihärö akun kaapelikotelolla(sulakekotelo).

@UnpopularOpinion Ei nyt todellakaan millään pahalla, mutta pitäisikö se auto vaan viedä osaavalle pajalle JOS ko. ääni häiritsee?
Äkkiseltään kuulostaa nyt joko ihan normaalilta sisäläppämoottoreiden, valonsäätömoottoreiden tai niiden loppujen n. 20 eri sähköisen toimilaitteen tmv. ääntelyltä, tai sitten alkavalta vialta. Jos häiritsee niin vie korjuulle. Jos ei häiritse suuremmin ja kaikki toimii, niin anna olla kunnes tulee selviä oireita?

Ilmastoinnin ääni on alkavaa vikaa ilmastoinnin kompuralla. Jossain vaiheessa joudut sen uusimaan, ei sen kummempaa.
 
Ilmastoinnin kompressori sammuu kokonaan kun ottaa AC:n pois päältä. Se siis ainakin pitää meteliä.
Ja ilmeisesti myös sisätilan puhallin.
Minustakin tuntuu, että tässä alettiin nyt kuuntelemaan muitakin ääniä sen alunperin esitetyn ongelman lisäksi.
@UnpopularOpinion
Siitä automaatti-ilmastoinnistakin voi siis säätää puhallinnopeuden nolliin ihan käsin ohjaamalla. Jätä myös se ilmastointi pois päältä testin ajaksi, jos kerran nyt tiedät senkin pitävän meteliä.
Suosittelen kyllä edelleenkin luomaan suhteita johonkin autojen sielunelämään perehtyneeseen henkilöön, joka pystyy paikanpäällä auttamaan sinua moninverroin nopeammin ja vaivattomammin, kuin kukaan täältä verkon takaa. Tuon ikäisen auton kanssa tulee varmasti jatkossakin kaikenlaista pientä vastaan.
Kun olet avun saanut, niin maksa siitä, mitä pyydetään.
 
1. Akun päällä oleva sulakerasia, kansi auki, todennäköisesti 1 tai useampi isoista virtajohdoista aivan sulanut ja musta.

2. Onhan kaasuläpän perussäätö suoritettu ONNISTUNEESTI? Vaatii yleensä jonkun vanhemman VW -erikoistesterin. Mitä tarkoittaa, että EGR ei toimi?
Kaasuläpän sopeuttaa helposti obdelevenillä tai vcds, ellei auto ole jo tehnyt sitä automaattisesti itsestään. (ei ois eka vag-konsernilainen joka sopeuttanut täysin uuden kaasuläpän itsestään. Testeriin lyödessään vaan huomaa että jaa eipä tarvitsekkaan) ihan ekana hyvä aloittaa siitä että vaihtaako läpän sensori 1 ja 2 arvot paikkaa ristiin kun kaasun painaa pohjaan (esim tyhjäkäynnillä sensori 1 15 ja sensori 2 85 ja kaasu pohjassa 1=85 ja 2=15) jos ei tätä tee niin aika varmana rattaat paskana. Toinen mikä vahvasti viittaa vialliseen kaasuläppään on liian suuresta egr virtauksesta kertova koodi ja se että moottori sammuu käytännössä kerrasta niin että heilahtaa ihan kunnolla aivankuin imuilma lyötäisiin kerrasta tukkoon joka viittaa vahvasti kaasuläppävikaan. Rattaille myydään kyllä korjaussarjoja mutta jos näkee selvästi läpän akselien läpivientien olevan öljyisiä eli huohotinöljy vuotaa läpi niin uutta läppärunkoa surutta tilalle.

Edit: myös hyvä testata kaasupolkimella pelkästään virtojen ollessa päällä kaasuläpän liikerata hitaasti poljinta painaen tyhjäkäynniltä niin että kaasu on lattiaa vasten lopulta... jos vähänkään jää miettimään läpän arvot vaikka poljin painuu lattiaa kohden tai nousee ylös ja ei arvot muutu mihinkään niin rattaat väljänä.
 
Abs-ongelmat korjattu volvosta niin uutta remonttia pukkaa: pakoputki ruostui poikki äänenvaimentajan jälkeen :mad: Pikakorjauksena laitoin pakoputkiklemmareilla random teräsputken tuohon tilalle. Vuotaahan se varmasti tuosta liitoksesta mutta saa olla nyt kevääseen/kesään asti kun tulee kelejä korjata kunnolla.
 
Abs-ongelmat korjattu volvosta niin uutta remonttia pukkaa: pakoputki ruostui poikki äänenvaimentajan jälkeen :mad: Pikakorjauksena laitoin pakoputkiklemmareilla random teräsputken tuohon tilalle. Vuotaahan se varmasti tuosta liitoksesta mutta saa olla nyt kevääseen/kesään asti kun tulee kelejä korjata kunnolla.
Tuollaisia pikkuvikoja kun keräilee pikku hiljaa niin kohta käsissä on laite jota ei jaksa enää alkaa korjaamaan... Kannattaa hankkia jo nyt vaihto-osa ja tarvikkeet jos ja kun ilmaantuu mahdollisuus fixata putkea. Ennakoivalla tilaamisella säästää osissa melkoisesti verrattuna "adhoc remppaan".
 
Omasta autosta (Volvo S40 2.0d -08) alkuviikosta alkaen tehot kateissa, vikakoodien luku paljasti syylliseksi ahtopaineensäätimen.
Uusi säädin paikalleen, vikakoodit ennallaan. Alipaineletkut ok, hieromista ja sähkökuvien lukemista... ja löytyyhän se oikea vika sieltä lopulta.

Toinen venttiilille kulkevista karvoista hiertynyt poikki läheltä liittymistä isompaan johtonippuun.
Mukava joululahja, vikapaikan vittumaisuusaste keskivaikea.
Hyvä että toimiva venttiilikin on nyt vaihdettu uuteen. Onneks on kaljaa. :kippis:
 
Eikös sen pitäisi olla perusjuttu että ensin tutkitaan ohjaus ja vasta jos ohjaus menee perille saakka niin vaihdetaan toimilaite :)
 
Eikös sen pitäisi olla perusjuttu että ensin tutkitaan ohjaus ja vasta jos ohjaus menee perille saakka niin vaihdetaan toimilaite :)
No joo, olihan siinä omaa tyhmyyttä mukana, kuten aina. Internetti kuitenkin kertoi tuon tuon venttiilin olevan sen verran yleinen vikakohde että halusin uskoa vian ratkeavan sillä. Laiskuudestakin sakotetaan, koska ton mittaaminen moottorinohjaukselle asti on vähän työläänpuoleinen homma. Oppirahoja siis, mutta nyt ei varmaan myöskään tarvi pelätä ko. venttiilin laukeavan seuraavaksi.
 
No joo, olihan siinä omaa tyhmyyttä mukana, kuten aina. Internetti kuitenkin kertoi tuon tuon venttiilin olevan sen verran yleinen vikakohde että halusin uskoa vian ratkeavan sillä. Laiskuudestakin sakotetaan, koska ton mittaaminen moottorinohjaukselle asti on vähän työläänpuoleinen homma. Oppirahoja siis, mutta nyt ei varmaan myöskään tarvi pelätä ko. venttiilin laukeavan seuraavaksi.
Eikö tuokin suoraan näy, kun ajelee, ja seuraa vidalla livedataa. Venttiili rikki vs. karva hiertynyt arvot/niiden käytäytyminen on kuitenkin melkolailla erilaiset.
Ja juu, jos ei vidaa ole, niin hanki. tällä turhalla vaihdolla olisi se jo maksettu.
 
Eikö tuokin suoraan näy, kun ajelee, ja seuraa vidalla livedataa. Venttiili rikki vs. karva hiertynyt arvot/niiden käytäytyminen on kuitenkin melkolailla erilaiset.
Ja juu, jos ei vidaa ole, niin hanki. tällä turhalla vaihdolla olisi se jo maksettu.
Kerrohan mullekin mistä saa Vidan laitteineen, softineen ja lisensseineen tuohon rahaan?
Tuo alipainesolenoidi kuitenkaan maksa kuin max 50€.

Toisaalta noihin pösökoneisiin nyt riittäisi mikä tahansa muukin karvalakkimallin PC -lukija...
 
Eikö tuokin suoraan näy, kun ajelee, ja seuraa vidalla livedataa. Venttiili rikki vs. karva hiertynyt arvot/niiden käytäytyminen on kuitenkin melkolailla erilaiset.
Ja juu, jos ei vidaa ole, niin hanki. tällä turhalla vaihdolla olisi se jo maksettu.
Vida on. Kattelin livedataa, mutta en siitä saanut muuta irti kuin että moottorinohjauksen pyytämä ahtopaine vastaa toteutunutta ahtopainetta. Aktiivisen vikakoodin takia se kuitenkin toivoo moottorilta huomattavasti vähemmän kuin ehjänä.
En oo vaan sattunut diagnosoimaan ehjää enkä rikkinäistä tällästä aiemmin, joten ajattelin venttiilin voivan vikaantua myös sähköisesti eikä pelkästään jumittumalla/vuotamalla. Vidakin ehdotti rikkinäistä osaa yhdeksi mahdollisista vikakoodin aiheuttajista.

Ja joo, maksoin venttiilistä 66 e. Voi olla että olisin tehnyt tutkimustyön tarkemmin jos se olisi kalliimpi ollut.
Tossa vielä pari kiihdytyspätkää kaasupoljin lattiassa malliksi, olisiko tuosta ammattilainen nähnyt oikean syyn?
1608855827875.png
 
Viimeksi muokattu:
Vida on. Kattelin livedataa, mutta en siitä saanut muuta irti kuin että moottorinohjauksen pyytämä ahtopaine vastaa toteutunutta ahtopainetta. Aktiivisen vikakoodin takia se kuitenkin toivoo moottorilta huomattavasti vähemmän kuin ehjänä.
En oo vaan sattunut diagnosoimaan ehjää enkä rikkinäistä tällästä aiemmin, joten ajattelin venttiilin voivan vikaantua myös sähköisesti eikä pelkästään jumittumalla/vuotamalla. Vidakin ehdotti rikkinäistä osaa yhdeksi mahdollisista vikakoodin aiheuttajista.

Ja joo, maksoin venttiilistä 66 e. Voi olla että olisin tehnyt tutkimustyön tarkemmin jos se olisi kalliimpi ollut.
Tossa vielä pari kiihdytyspätkää kaasupoljin lattiassa malliksi, olisiko tuosta ammattilainen nähnyt oikean syyn?
1608855827875.png
No siis näkeehän tuosta suoraan että control valve -arvo seisoo tasan paikallaan, mutta itse vikaa ei suoraan näe (+ olisi voinut valita myös fiksumpia livearvoja käppyröille).

Itse olisin tehnyt juuri saman operaation eli nakannut sen parinkympin solenoidin vaihtoon ja jos/kun ei toimi, niin mitannut(tai tässä vaiheessa jo suoraan repinyt auki) ne veemäiset johdot...
 
Ongelmia auton päästöjen kanssa. VW 2.0 8v 1999, 320tkm. Näköjään joku tarvike katalysaattori on autoon vaihdettu joskus ennen. Huoltokirjan mukaan lambda-anturi ja lämpötila-anturi on vaihdettu 2016, 250tkm.
CO% on 10 kertaa yli sallitun.

*CO% 3.37/3.5 rajat (0.50/0.20)
CO2 12.50/12.40
*HC ppm 161/130 raja 100
O2 0.30/0.30
*Lambda 0.900 raja 0.97-1.03
*hylätty

Katsastajan mukaan noin suuret päästöt ei johdu pelkästään katalysaattorista.
Suunnitelmissa vaihtaa öljyt, tulpat, ilmanputsari ja luultavasti myös molemmat lambda-anturit. Pari tulppaa sain jo irti ja näytti vähän karstaisilta. Ilmanputsari oli melko puhdas. Pakoputken pää näyttää vähän nokiselta ja autolla olen ajanut vain pätkä kaupunkiajoa.

Motonetin pikatesti näytti että kaikki muka olisi OK. Kunnon testerissä en ole vielä käyttänyt. Koska auto oli seisonnassa, niin en saanut moottoriakaan kunnolla lämpimäksi. Kun käynnistin auton niin käynti oli vähän epätasaista hetken aikaa. Vähäsen savuuttaa, että rikkaalla ehkä käy? Öljyä ei kumminkaan syö.

Nettiohjeessa oli ajaa suurilla kierroksilla vaikkapa 20km, niin moottoria saisi vähän enemmän lämpimäksi. Sitäkään en ole vielä tehnyt.
 
Ongelmia auton päästöjen kanssa. VW 2.0 8v 1999, 320tkm. Näköjään joku tarvike katalysaattori on autoon vaihdettu joskus ennen. Huoltokirjan mukaan lambda-anturi ja lämpötila-anturi on vaihdettu 2016, 250tkm.
CO% on 10 kertaa yli sallitun.

*CO% 3.37/3.5 rajat (0.50/0.20)
CO2 12.50/12.40
*HC ppm 161/130 raja 100
O2 0.30/0.30
*Lambda 0.900 raja 0.97-1.03
*hylätty

Katsastajan mukaan noin suuret päästöt ei johdu pelkästään katalysaattorista.
Suunnitelmissa vaihtaa öljyt, tulpat, ilmanputsari ja luultavasti myös molemmat lambda-anturit. Pari tulppaa sain jo irti ja näytti vähän karstaisilta. Ilmanputsari oli melko puhdas. Pakoputken pää näyttää vähän nokiselta ja autolla olen ajanut vain pätkä kaupunkiajoa.

Motonetin pikatesti näytti että kaikki muka olisi OK. Kunnon testerissä en ole vielä käyttänyt. Koska auto oli seisonnassa, niin en saanut moottoriakaan kunnolla lämpimäksi. Kun käynnistin auton niin käynti oli vähän epätasaista hetken aikaa. Vähäsen savuuttaa, että rikkaalla ehkä käy? Öljyä ei kumminkaan syö.

Nettiohjeessa oli ajaa suurilla kierroksilla vaikkapa 20km, niin moottoria saisi vähän enemmän lämpimäksi. Sitäkään en ole vielä tehnyt.
Long ja short term fuel trimmit tarkasteluun ennen käsien sotkemista. Ja niiden arvojen pohjalta sitten mahdollisesti muitakin arvoja tarkasteluun.

Eli idea on nyt se että meillä on faktana se että seossuhde todennäköisesti on perseellään paksun puolelle. Nuo em. asiat paljastaa sen että miten ECU näkee tilanteen ja mitä ECU tekee tai yrittää tehdä.
 
Ongelmia auton päästöjen kanssa. VW 2.0 8v 1999, 320tkm. Näköjään joku tarvike katalysaattori on autoon vaihdettu joskus ennen. Huoltokirjan mukaan lambda-anturi ja lämpötila-anturi on vaihdettu 2016, 250tkm.
CO% on 10 kertaa yli sallitun.

*CO% 3.37/3.5 rajat (0.50/0.20)
CO2 12.50/12.40
*HC ppm 161/130 raja 100
O2 0.30/0.30
*Lambda 0.900 raja 0.97-1.03
*hylätty

Katsastajan mukaan noin suuret päästöt ei johdu pelkästään katalysaattorista.
Suunnitelmissa vaihtaa öljyt, tulpat, ilmanputsari ja luultavasti myös molemmat lambda-anturit. Pari tulppaa sain jo irti ja näytti vähän karstaisilta. Ilmanputsari oli melko puhdas. Pakoputken pää näyttää vähän nokiselta ja autolla olen ajanut vain pätkä kaupunkiajoa.

Motonetin pikatesti näytti että kaikki muka olisi OK. Kunnon testerissä en ole vielä käyttänyt. Koska auto oli seisonnassa, niin en saanut moottoriakaan kunnolla lämpimäksi. Kun käynnistin auton niin käynti oli vähän epätasaista hetken aikaa. Vähäsen savuuttaa, että rikkaalla ehkä käy? Öljyä ei kumminkaan syö.

Nettiohjeessa oli ajaa suurilla kierroksilla vaikkapa 20km, niin moottoria saisi vähän enemmän lämpimäksi. Sitäkään en ole vielä tehnyt.
ECU:lta tarkistukseen rikastusarvot... jos useita prosentteja plussan puolella niin aika varma raju imuvuoto jossakin josta lisääntynyttä ilmamäärää koittaa kone kompensoida lisäämällä soppaa koneelle.
 
ECU:lta tarkistukseen rikastusarvot... jos useita prosentteja plussan puolella niin aika varma raju imuvuoto jossakin josta lisääntynyttä ilmamäärää koittaa kone kompensoida lisäämällä soppaa koneelle.

Toki kaikki ecut tätä ei kerro (esim 96-99 406 v6:sta ei rikastustietoja saa). Ei edes pp2000:lla.
 
Toki kaikki ecut tätä ei kerro (esim 96-99 406 v6:sta ei rikastustietoja saa). Ei edes pp2000:lla.
Volkkari ei onneksi kuulu näihin.

Vcds käyttöön ja Engine osion alta Group 032 ja Group 033 tarkasteluun.

Sieltä saa sekä pitkän ajan että hetkellisen seoskorjauksen suunnan ja suuruuden. Nyrkkisääntönä pitkä ei saisi olla kumpaankaan suuntaan yli 5% ja lyhyt saisi pomppia kaasu pohjassa näpäyttämällä about 10% suuntaansa. Nolla on siis tavoite.
 
Long ja short term fuel trimmit tarkasteluun ennen käsien sotkemista. Ja niiden arvojen pohjalta sitten mahdollisesti muitakin arvoja tarkasteluun.

Eli idea on nyt se että meillä on faktana se että seossuhde todennäköisesti on perseellään paksun puolelle. Nuo em. asiat paljastaa sen että miten ECU näkee tilanteen ja mitä ECU tekee tai yrittää tehdä.
ECU:lta tarkistukseen rikastusarvot... jos useita prosentteja plussan puolella niin aika varma raju imuvuoto jossakin josta lisääntynyttä ilmamäärää koittaa kone kompensoida lisäämällä soppaa koneelle.
Tuli mieleen kysyä, että onkohan Seinäjoen suunnalla tai lähistöllä jotain, jolla olisi laitteet vikakoodien lukuun? Jotain korvausta vastaan. Koska aika ongelmalliselta vaikuttaa tuo New Beetle.

Katsoin että Lambda-anturit maksaisi noin 100€, mutta kun vika voi olla jossain ihan muualla. Ja itse kun en ymmärrä kaikkien (tai minkään :) ) osien tarkoitusta.

Imuvuotoakin yritin paikantaa, mutta en kyllä sattunut huomaamaan sellaista.

Volkkari ei onneksi kuulu näihin.

Vcds käyttöön ja Engine osion alta Group 032 ja Group 033 tarkasteluun.

Sieltä saa sekä pitkän ajan että hetkellisen seoskorjauksen suunnan ja suuruuden. Nyrkkisääntönä pitkä ei saisi olla kumpaankaan suuntaan yli 5% ja lyhyt saisi pomppia kaasu pohjassa näpäyttämällä about 10% suuntaansa. Nolla on siis tavoite.
Täytyy Googlettaa tosiaan Vcds Seinäjoki. Jos löytyisi sieltä apua. Vagarena vaikuttaisi aika oikealta paikalta:

Screenshot_2020-12-26-11-50-48-16_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg
 
Tuli mieleen kysyä, että onkohan Seinäjoen suunnalla tai lähistöllä jotain, jolla olisi laitteet vikakoodien lukuun? Jotain korvausta vastaan. Koska aika ongelmalliselta vaikuttaa tuo New Beetle.

Katsoin että Lambda-anturit maksaisi noin 100€, mutta kun vika voi olla jossain ihan muualla. Ja itse kun en ymmärrä kaikkien (tai minkään :) ) osien tarkoitusta.

Imuvuotoakin yritin paikantaa, mutta en kyllä sattunut huomaamaan sellaista.


Täytyy Googlettaa tosiaan Vcds Seinäjoki. Jos löytyisi sieltä apua. Vagarena vaikuttaisi aika oikealta paikalta:

Screenshot_2020-12-26-11-50-48-16_0311c9f6806a66343c45622522faa000.jpg
Voi olla imuvuoto vaikkei sellaista heti löydä... nimim. pcv paskaksi, keräsi painetta lohkoon ja pullautti stefan kampuralta paskaksi. Sieltä sitten hörppi ilmaa öljyvuodon ohessa.
 
Tuli mieleen kysyä, että onkohan Seinäjoen suunnalla tai lähistöllä jotain, jolla olisi laitteet vikakoodien lukuun? Jotain korvausta vastaan. Koska aika ongelmalliselta vaikuttaa tuo New Beetle.
Noin 60km päässä Seinäjoen keskustasta löytyisi. Yksityisviestillä lisätietoja, jos kiinnostaa.
 
Mazda 6 GH (eli 2 . korimalli ) Avaimen patteri täytyy vaihtaa n. 2 kk välein. Sinne menee 1kpl CR1620 patteri.
Missähän vika, tuskin ominaisuus.?
 
Mazda 6 GH (eli 2 . korimalli ) Avaimen patteri täytyy vaihtaa n. 2 kk välein. Sinne menee 1kpl CR1620 patteri.
Missähän vika, tuskin ominaisuus.?
Avain viallinen tai käytät huonoja pattereita. Eiväthän patterit ole mistään kiinasta tilattuja? Oman kokemuksen mukaan niiden kesto on huono, mutta halpojahan ne toki on.
 
Itellä ainakin kestänyt yli vuoden nyt Vartan paristo Keyless entry/start systeemissä audissa...
 
Luulin että Focus mk2 farmarin taka-ajovalopolttimo oli palanut. Paiskasin kontin luukun kiinni niin valo lähti palamaan. Nyt satunnaisesti tekee tuota, että valo jää autoa käynnistäessä sammuksiin, mutta kun antaa nyrkillä pienen kopsautuksen umpion kylkeen, valo syttyy. Veikkauksia mistä voisi johtua, ennen kuin lähden hakemaan kaupasta kontaktisprayta ja uusia polttimoita?
 
Liitin huonona/hapettunu jne. Haet sitä kontaktispraytä ja jotain millä putsata se. Samaan vauhtiin ne uudet polttimotkin.
 
Luulin että Focus mk2 farmarin taka-ajovalopolttimo oli palanut. Paiskasin kontin luukun kiinni niin valo lähti palamaan. Nyt satunnaisesti tekee tuota, että valo jää autoa käynnistäessä sammuksiin, mutta kun antaa nyrkillä pienen kopsautuksen umpion kylkeen, valo syttyy. Veikkauksia mistä voisi johtua, ennen kuin lähden hakemaan kaupasta kontaktisprayta ja uusia polttimoita?
Polttimon kannassa huono kontakti. Mahdollisesti hapettunut. Ajan myötä ne kannat polttimon lämmön myötä myös rupeavat tummumaan.
 
Kiitos vinkeistä! Täytyy jossain vaiheessa ottaa takavalon korjaus työn alle. Toinen kysymys koskee kiveniskemiä tuulilasissa. Kesällä naksahti oikeastaan keskelle kuljettajan näkökenttää pieni kiveniskemä, kooltaan reilusti alle 1x1cm, eikä ole levinnyt halkeamana mihinkään suuntaan. Tuleeko tuollaisesta nykyisin hylsy vai huomautus katsastuksessa?
 
Kesällä naksahti oikeastaan keskelle kuljettajan näkökenttää pieni kiveniskemä, kooltaan reilusti alle 1x1cm, eikä ole levinnyt halkeamana mihinkään suuntaan. Tuleeko tuollaisesta nykyisin hylsy vai huomautus katsastuksessa?
Ei kai tuollaisesta pienestä vielä mitään tule. Sitten jos se lähtee leviämään niin vaihtaa uuden lasin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 112
Viestejä
4 469 353
Jäsenet
73 894
Uusin jäsen
sampo_af

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom