Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tuota vikinää etsiessä tuli taas ihmeteltyä turbon flutter -ääntä.

Eli tyhjäkäynnillä kierrosten laskiessa kuuluu tsutuuu-ääni ilmansuodattimen kautta. Livedatasta näkee, että ääni kuuluu juuri silloin, kun EGR-venttiili aukeaa. Jos on DPF-poltto menossa tai nyppää ilmamassamittarin johdon irti, EGR on kiinni ja tuo ääni häviää. Turbo siis tuskin rikki, eikä tyhjäkäynnillä paljon ahtopaineitakaan kerätä.

Mikähän tuon nyt aiheuttaa? Ja miten EGR:n ääni voi kuulua ilmansuodattimen kautta? EGR:n putki menee koneen eteen imusarjaan kiinni ja ilmansuodattimen putki taas koneen taakse turbolle.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jottei vieläkään liian helpoksi kävisi niin tuosta talviauton virkaa toimittavasta bemarista hävisi viikonloppuna jarrut, luulenpa tietäväni missä syy piilee mutta siitä lisää seuraavassa jaksossa. Sen kun saan kuntoon ja mönkijään vinssin sinkin vaihdettua, riittää rassaaminen tältä vuodelta. Voisi joskus vain ajellakin näillä käyttövehkeillä.

Veikataan takajarruputkia. Alkavat olla yleensä aika rapsakassa kunnossa, jos ei vielä ole vaihdettu.
 
Mersu alkoi täristämään maantienopeuksissa.
Epäilin heti renkaita, vaikka hassulta se tuntui, sillä kuukausi sitten ostanut uudet renkaat.
Samaan liikkeeseen vein, josta renkaat ostin.
Kolmesta renkaasta löytyi 10-20 gramman heittoja. Asentaja ihmetteli noin isoja heittoja ja vielä kolmessa renkaassa.
Ihan niinkuin tuota ei olisi tasapainoitettu ollenkaan.
Nyt kulkee taas tasaisesti.
 
Mersu alkoi täristämään maantienopeuksissa.
Epäilin heti renkaita, vaikka hassulta se tuntui, sillä kuukausi sitten ostanut uudet renkaat.
Samaan liikkeeseen vein, josta renkaat ostin.
Kolmesta renkaasta löytyi 10-20 gramman heittoja. Asentaja ihmetteli noin isoja heittoja ja vielä kolmessa renkaassa.
Ihan niinkuin tuota ei olisi tasapainoitettu ollenkaan.
Nyt kulkee taas tasaisesti.

Mulla oli samaa just ~kuukausi sitten, kun tuli uudet talvirenkaat alle. En tiedä mitkä paskapainot oli, mutta ei niitä enää ollut, kun tasapainotettiin uudelleen. Ja täristys alkoi kesken ajon ja onneksi pääsin suoraan ajosta rengaspajalle, hieman ihmeellistä.
 
Käytittäkö pesussa ennen täristystä, itsellä joskus painot irronnut alumiinivanteista pesussa.
 
Käytittäkö pesussa ennen täristystä, itsellä joskus painot irronnut alumiinivanteista pesussa.

Mulla ei ainakaan ollut vielä mitään pesuhommia ja puhtaille vahaamattomille aluvanteile tuli painot, liekkö sitten jäänyt jotain mikä sulatti/liuotti liiman painoista tai jotain, mutta toisella kertaa kestäneet ~kuukauden. Mielessä kävi myös, että junioreilla on joku uusi villitys ja keräilykohde, mutta tilaa ei ole montaa ylimääräistä milliä mistä irroitella vanteet paikoillaan.
 
Onnistuisiko osan korvaamaan esimerkiksi kulmanivelillä ja kierretangolla? Omassani ratkaisin asian näin:

IMG_20200921_152823.jpg

Joo, jollain tällä tavalla tulee laitettua kuntoon.
 
Noita tumpeloiden katkomia muovipuikkoja olen korjaillut harvakierteisillä ruuveilla, josta katkaistu kanta pois. Kuumennus ja kierteen sulatus muovin sisään. Hyvin tehtynä yhtä vahva tai vahvempi kuin alkuperäinen.
 
Syy Passatin vikinään löytyi ja taitaa olla painelaakeri sittenkin. Ihan kun vaan aavistuksen painaa varpaalla kytkintä, niin vikinä loppuu. Kytkin alhaalla kuuluu juuri erottuva vaimea koputus ja pitkään jo kuunnellut satunnaisia ulvahduksia kytkintä nostaessa. Kiinteän vauhtipyörän kanssa kytkinremontti onneksi vain 610€ tuossa LUK:in kytkinpaketilla, eli kamalasti ei tarvitse köyhtyä. Aiemminkin huomannut kyllä jo, ettei kytkin ole enää parhaassa mahdollisessa iskussa, mikä ei noilla kilometreillä ole enää harvinaista. Edellisesti autosta meni kytkin vaihtoon 144tkm kohdalla ja meinasi jättää tielle, kun luistaminen alkoi yhtäkkiä rajusti.

Kylmänä pirun kankeat vaihteet välillä ekan kilometrin ajan, jonka jälkeen alkaa helpottamaan. Kolmonen meinaa joskus rusahtaa aavituksen, jos on huolimaton, mutta ykkösessä, kakkosessa ja nelosessakaan ei ole yhtään kehumista niissäkään. Nekin ovat pirun jäykkiä. Volkkarin alkuperäiset vaihteistoöljyt vaihdettu kesällä ja ilmeisesti ne ei ole mitkään notkeimmat pakkasilla.

Jos synkrot olisivat paskana, niin eikö ongelmat vaivaisi jatkuvasti kylmänä ja ennemmin vain tietyllä vaihteella? Äsken seisotin autoa yli 6 tuntia pakkasella ja toimi yllättävän notkeasti vaihteet. Lämpöisenä ei koskaan mitään ongelmaa ja vaikka 100Km/h vauhdissa voi nätisti pudottaa kolmoselle, vaikka mitään järkeä siinä ei olekaan. Toki väsynyt kytkin voi myös aiheuttaa nuo ongelmat. Ehkä kerran kuussa käy niin, että omalta parkkipaikalta peruuttamisen jälkeen ykkösen kohdalla tulee seinä vastaan.

Koko kytkinpaketti vaihtoon, vaihdevivuston rasvaus, hieman vinkuva työsylinteri myös vaihtoon ja ilmaus ja sitten vielä vaihteiston lisäaineet öljyn sekaan samalla, kun laatikko on irti. Tuossa ei pitäisi valua öljyjen ulos laatikon irroittaessa. Lisäaineita moni kehunut ja tuskin ainakaan haittaa on. Ainakin kytkimen ääntelyn pitäisi loppua noilla toimenpiteillä ja toivottavasti vaihteetkin notkistuisivat pakkasella.
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.

Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.
 
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.

Nimenomaan käydä useassa konttorissa. Itse selvittelin mitä muutoksia pitää tehdä, että saa muutettua etanolille, niin yhdeltä naamalta ei saanut selvää vastausta..
 
04 mazda3 ja kuskin ovi ei aukea. Keskuslukitus toimii kaikissa muissa ovissa, muttei kuskin. Oven saa avaimella auki, kun kääntää vastapäivään ihan vähän. Sisäkautta ovea ei taas enään saakaan auki, vaan pitää apukuskin puolelta kammeta ulos. Painelin tuota avaimen kaukosäädintä, ja kyllä siinä kuskin ovessakin se tappi liikahtaa, kun pistää lukkoon ja avaa.

Veikkauksia tai kenties vankkaa tietoa? Maanantaina otan varmaan ovipahvin irti ja katson sisälle.
 
04 mazda3 ja kuskin ovi ei aukea. Keskuslukitus toimii kaikissa muissa ovissa, muttei kuskin. Oven saa avaimella auki, kun kääntää vastapäivään ihan vähän. Sisäkautta ovea ei taas enään saakaan auki, vaan pitää apukuskin puolelta kammeta ulos. Painelin tuota avaimen kaukosäädintä, ja kyllä siinä kuskin ovessakin se tappi liikahtaa, kun pistää lukkoon ja avaa.

Veikkauksia tai kenties vankkaa tietoa? Maanantaina otan varmaan ovipahvin irti ja katson sisälle.
Siellä voi olla tangot jumissa. Keskuslukituksen moottori varmaankin toimii jos tappi liikkuu. Voi olla sisäkahvan tanko jotenkin jumissa, vääntynyt tai irti. Tai tapin tanko ei ole lukossa kiinni. Pahvin irrottamalla lienee selviää.
 
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.

Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.
Esim kiinnikkeitä jotka olisi edes suurinpiirtein sopivia, ei ole olemassa, ne on kaikki rakenneltava itse.
Plus että pakoputki menee jo vakiona aika ahtaasti, niin oma hommansa rakennella vielä turbolle pakosarja + uusi downpipe. Tokihan on tekijämiehiä jotka tekee mutta äkkiä menee yli 1000€ pelkkään pakosarjaan + alkuputkeen.

2.0 8V:hen voisi helposti lyödä remmiahtimen kylkeen, aftermarket ecun kanssa. Autohan alunperin on kaasutinlaite.
 
Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.
Esim kiinnikkeitä jotka olisi edes suurinpiirtein sopivia, ei ole olemassa, ne on kaikki rakenneltava itse.
Plus että pakoputki menee jo vakiona aika ahtaasti, niin oma hommansa rakennella vielä turbolle pakosarja + uusi downpipe. Tokihan on tekijämiehiä jotka tekee mutta äkkiä menee yli 1000€ pelkkään pakosarjaan + alkuputkeen.

2.0 8V:hen voisi helposti lyödä remmiahtimen kylkeen, aftermarket ecun kanssa. Autohan alunperin on kaasutinlaite.

Toki puhuinkin vain katsastuksen kannalta tuosta.

Ahtaaksi se pakopuoli menee remmin laittamalla kaksi litraiseenkin toki. Eikä se remmikään ilman työtä sinne tipahda ja jotenkin luulisin että leimalla voi olla hankalampaa remmillisen kaksilitraisen kanssa kuin vakio 1.8t tarjotellessa.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.

Eihän se vaihteistoöljy sinne kumin sisäänkään kuulu. Stefa sieltä on varmaan mennyt.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...

Vaihteistoöljyä jos vuotaisi niin vuoto olisi sisemmän vetarin ja vaihteiston välistä, ei se öljy voi mitenkään päästä sinne vetarin suojakumin sisään...
 
Ja lisätään nyt vielä että mitään helppoja reittejä sen stefan kanssa ei ole, vaan se on operaatio "vetari irti ja stefan vaihto" edessä.

Edit: jos se stefa siellä vuotaa siis.
 
Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...

Vaihteistoöljyä jos vuotaisi niin vuoto olisi sisemmän vetarin ja vaihteiston välistä, ei se öljy voi mitenkään päästä sinne vetarin suojakumin sisään...
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
 
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
No jo on mylly, niin näkyy olevan:
1607853555936.png

Ei kai jos varmaan päälle haluaa pelata niin vaihtaa tuon kumin. Ennen sitä voi kokeilla kiristää pantaa tai vaihtaa sen parempaan, eihän siinä mitään menetä.
 
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
Jaha, olipa taas mielipuolisen sekopäinen ratkaisu patonkimaasta. Eipä ole tullut ennen vastaan...

Mutta räjäytyskuvan perusteella suojakumin sisälle tulee erillinen akselistefa juuri siihen ohkaiseen päähän, eli eiköhän se stefa vain ole pettänyt. Näyttää tulevan uusi stefaholkki aina suojakumin mukana.
 
Onkait tuollaista ratkaisua käytetty monessa muussakin merkissä, ainakin Fordilla on joissain malleissa tuollainen vastaava rakenne.
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
 
Viimeksi muokattu:
Kaupunkikulutusta on niin vaikea verrata, kun se kaupunki voi olla todella nykivää jatkuvaa ruuhkaa, tai suht sujuvaa pääväylien liikennettä pahimman ruuhka-ajan ulkopuolella. Taitaa moni 2-litrainen (ei-hybridi) auto kuluttaa helposti yli 10 l/100km jos hyvin nykivää liikenne.
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Eikös sitä sanota, että kun valo syttyy niin vielä pääsee 100km.
 
Tuo noin 10 litraa tankissa kun valo syttyy taitaa olla aika normaali tilanne.
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Olisiko se outo ääni jokin sähkölaite mikä lähtee päälle?

Se on 2l vapaastihengittävä, ne vie kaupungissa +10l/100km

Edellisessä foordissa sain 55l tankkin täyteen kun jaksoin lirutella loput 10l
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.

Tiputtele sinne 1.8T jumalmoottori, joku AGU tai AEB ( muitakin toki on ) koodilla oleva alkupään kone on melko yleinen näissä swapeissa ja ilmeisesti helpohko vaihtaa.
Tokihan tuota joutuu sovittelemaan paikalleen, eikä se sinne ihan nolla budjetilla ilmesty, jos hyvän ja kauniin haluaa, mutta harrastukset maksavat.
 
Olisiko se outo ääni jokin sähkölaite mikä lähtee päälle?
Kuulostaa hyvältä "arvaukselta" mutta mikä se voisi olla? En tunne auton anatomiaa niin tarkasti. Radio kun on myös pois päältä. Autossa ei tietääkseni ole polttoaineella toimivaa lämppäriä. Auto on aina aamuisin, myös töissä, pistokkeen päässä ja kelin mukaan 1-2h sisätilalämppäri myös päällä. Mutta eihän tuo sisätilalämppäri saa virtaa kun autoa käynnistelen. Ei väliä onko parkit päällä tai ei. Siis eihän sillä äänellä ole mitään merkitystä jos se kuuluu asiaan, mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisia ääniä.
Autoon oli edellinen omistaja jättänyt jonkunlaisen lämmityslaitteen sisätiloihin. Hirveä kapistus, kokeilin 30 sekuntia ja totesin että aivan paska. Eniten jäi mietityttämään sen sähköturvallinen kunto kun ei näyttänyt johto ihan niin terveeltä kuin tässä omassa Defa Terminissä. Olisiko se voinut aiheuttaa jotain vahinkoa?
 
Kuulostaa hyvältä "arvaukselta" mutta mikä se voisi olla? En tunne auton anatomiaa niin tarkasti. Radio kun on myös pois päältä. Autossa ei tietääkseni ole polttoaineella toimivaa lämppäriä. Auto on aina aamuisin, myös töissä, pistokkeen päässä ja kelin mukaan 1-2h sisätilalämppäri myös päällä. Mutta eihän tuo sisätilalämppäri saa virtaa kun autoa käynnistelen. Ei väliä onko parkit päällä tai ei. Siis eihän sillä äänellä ole mitään merkitystä jos se kuuluu asiaan, mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisia ääniä.
Autoon oli edellinen omistaja jättänyt jonkunlaisen lämmityslaitteen sisätiloihin. Hirveä kapistus, kokeilin 30 sekuntia ja totesin että aivan paska. Eniten jäi mietityttämään sen sähköturvallinen kunto kun ei näyttänyt johto ihan niin terveeltä kuin tässä omassa Defa Terminissä. Olisiko se voinut aiheuttaa jotain vahinkoa?
Autossa on kymmeniä asioita mitkä herää kun virrat laittaa päälle...
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.

Aika pitkälti tuo syö kaupungissa sen 10-12l riippuen ihan millaista menoa on sekä miten ajat, seka-ajossa 7.8l jos nätisti ajaa eli harvemmin. Oma nykyinen on 1.6 motilla ja farkku -09, vastaava focus ja sillä pääsee seka-ajossa 7.4l tuntumaan mitä mittarilla laskenut (tuo on minusta tarkin tapa).

Itsellä syttyy bensavalo kun menovettä riittää enää 80km, testattu ja loppui parin kilsaa nollan jälkeen mitä tietokone näytti.

Se ääni tulee sähkölaitteista kun niihin tulee virrat sekä ilmastoinnin läpät aukeavat. Sama kun sammutat auton niin about minuutti pari niin auto pitää ääntä, kun ilmastoinnin läpät menevät kiinne koetaulun sisällä jossain, kuulee sisällä hyvin kun sammutat ja odotat.
 
Laitetaan nyt vielä ehdolle yksi suht helposti tarkistettava äänen lähde, nimittäin sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu. Kuuluuko ääni myös ihan lyhyen sammutuksen/ virran pois laittamisen jälkeen? Kuuluuko myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi ja käynnistät uudelleen? Noista vihjeistä voi lähteä vähän edes suuntaamaan äänilähdettä. joku autoja roplaava kyllä tunnistaa sen äänen paikan päällä kokeillessaan, kunhan vain kysyt.
 
Bensapumppu vähän äänekkäämpi ja kuuluu kun primaa?
Onko se haitallista tai täytyykö asiasta välittää?

Kiitos tiedosta Jo_Hani.
Se ääni tulee sähkölaitteista kun niihin tulee virrat sekä ilmastoinnin läpät aukeavat. Sama kun sammutat auton niin about minuutti pari niin auto pitää ääntä, kun ilmastoinnin läpät menevät kiinne koetaulun sisällä jossain, kuulee sisällä hyvin kun sammutat ja odotat.
Mielenkiintoista. Paitsi että kun sammutan auton, niin auto pitää ääntä ihan maksimissaan 5 sekuntia.

Laitetaan nyt vielä ehdolle yksi suht helposti tarkistettava äänen lähde, nimittäin sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu. Kuuluuko ääni myös ihan lyhyen sammutuksen/ virran pois laittamisen jälkeen? Kuuluuko myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi ja käynnistät uudelleen? Noista vihjeistä voi lähteä vähän edes suuntaamaan äänilähdettä. joku autoja roplaava kyllä tunnistaa sen äänen paikan päällä kokeillessaan, kunhan vain kysyt.
En edes tiedä missä moinen sijaitsee. Testaan aamulla tuota että kuuluuko ääni lyhyen sammutuksen/virran pois laittamisen jälkeen.
Muistaakseni kuuluu myös sen jälkeen, kun auto on lämmin ja käynnistän uudelleen, mutta vaimeammin.

Nykypäivän korjaamot kyllä tiedetään, 100 euroa vianetsintä tunti :D Motomaatissa tuskin tällaisissa asioissa neuvovat?
 
En edes tiedä missä moinen sijaitsee. Testaan aamulla tuota että kuuluuko ääni lyhyen sammutuksen/virran pois laittamisen jälkeen.
Muistaakseni kuuluu myös sen jälkeen, kun auto on lämmin ja käynnistän uudelleen, mutta vaimeammin.
Sisäilmapuhallin on siellä hanskalokeron alla/takana. Jos on manuaali-ilmastointi, niin pistä puhallin nollille ja käännä virrat uudelleen päälle. Jos ääni hävisi, niin vika löytyi. Automaatti-ilmastointikin muistaa yleensä asetukset lyhyen sammutuksen jälkeen, mutta tietyn ajan/lämpötilamuutoksen jälkeen voi mennä takaisin auto-asentoon. Tyypillisesti ääni pahenee pakkasten kiristyessä, kun se sähkömoottori lähtee entistä hitaammmin täyteen vauhtiin.
Varmista vielä kaverin kanssa, kuuluuko se ääni oikeasti kojelauden sisältä vai konehuoneesta. Täällä on tullut jo aika monta hyvää arvausta.
 
Mistähän sitä aloittais..:)
Mulla on 2002 Golf IV 1.6 16v ja se aikanaan rupes sytytään epc valoa, no nollattiin ja taas randomisti herjas epämääräisin välein. Vaihdettiin map-anturi..ei korjaantunut!
No heinäkuussa meni laturi ja se vaihdettiin ja akku myös! Vajaa kuukausi sit jäin aamulla liikennevaloihin kun akku tsippas totaalisesti ja suuri vitutus.. Ennen tätä aamuisin ihmettelin kun ajovalot himmenee ja kirkastuu!
Uus akku kiinni ja rupes taas herjaan epc ja valot pumppaa edelleen.
Vein korjaamolle (vakikaveri..) vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja egr..
Egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni sekä uudella että vanhalla,jos piuhan ottaa irti auto toimii mutta moottorivalo palaa, ei hyvä! eli:

-valot pumppaa edelleen (vaikka uus akku ja laturi..saattaa olla viallinenkin..)
-egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni (ei uudella,eikä vanhalla)

Mistähän tätä vyyhtiä lähtis purkaan..onko antaa kellään vinkkiä?(jos tästä ny kukaan sai selvää:)) Saksasta tilatut osat..
 
Eikö löydy kolmea viisasta miestä tai edes yhtä, joka osaisi mitata latausjännitteen? Ei se akku ajaessa virtaa anna vaan se on laturin tehtävä.
 
Mistähän sitä aloittais..:)
Mulla on 2002 Golf IV 1.6 16v ja se aikanaan rupes sytytään epc valoa, no nollattiin ja taas randomisti herjas epämääräisin välein. Vaihdettiin map-anturi..ei korjaantunut!
No heinäkuussa meni laturi ja se vaihdettiin ja akku myös! Vajaa kuukausi sit jäin aamulla liikennevaloihin kun akku tsippas totaalisesti ja suuri vitutus.. Ennen tätä aamuisin ihmettelin kun ajovalot himmenee ja kirkastuu!
Uus akku kiinni ja rupes taas herjaan epc ja valot pumppaa edelleen.
Vein korjaamolle (vakikaveri..) vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja egr..
Egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni sekä uudella että vanhalla,jos piuhan ottaa irti auto toimii mutta moottorivalo palaa, ei hyvä! eli:

-valot pumppaa edelleen (vaikka uus akku ja laturi..saattaa olla viallinenkin..)
-egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni (ei uudella,eikä vanhalla)

Mistähän tätä vyyhtiä lähtis purkaan..onko antaa kellään vinkkiä?(jos tästä ny kukaan sai selvää:)) Saksasta tilatut osat..

1. Akun päällä oleva sulakerasia, kansi auki, todennäköisesti 1 tai useampi isoista virtajohdoista aivan sulanut ja musta.

2. Onhan kaasuläpän perussäätö suoritettu ONNISTUNEESTI? Vaatii yleensä jonkun vanhemman VW -erikoistesterin. Mitä tarkoittaa, että EGR ei toimi?
 
Sisäilmapuhallin on siellä hanskalokeron alla/takana. Jos on manuaali-ilmastointi, niin pistä puhallin nollille ja käännä virrat uudelleen päälle. Jos ääni hävisi, niin vika löytyi. Automaatti-ilmastointikin muistaa yleensä asetukset lyhyen sammutuksen jälkeen, mutta tietyn ajan/lämpötilamuutoksen jälkeen voi mennä takaisin auto-asentoon. Tyypillisesti ääni pahenee pakkasten kiristyessä, kun se sähkömoottori lähtee entistä hitaammmin täyteen vauhtiin.
Varmista vielä kaverin kanssa, kuuluuko se ääni oikeasti kojelauden sisältä vai konehuoneesta. Täällä on tullut jo aika monta hyvää arvausta.
Noniin, palataan asiaan. Tänään tuli testattua mistä se ääni voisi tulla kaverin kanssa. Joka tosin on autotietämyksissä minun kanssa samalla tasolla eli aika huonolla. Ja tässä fordissa tosiaan automaattinen ilmastointi ja pidänkin sitä auto-modessa.
Autolla oli ajettu n. 15min ja kilometreinä ehkä 9km. Auto oli ollut lämmitystolpassa 1 tunnin ennen ajoa. Ääni kuuluu ehdottomasti sisältä. Se kuului myös ulkoolta kun laittoi korvat Ford merkin kohdalle missä on se ritilä (sori en tiedä oikeita termejä, mieluiten kuvaan mahdollisimman tarkasti) ja keskittyi kuuntelemaan eli jos asiaan ei kiinnitä huomiota, sitä ei kuule.
Samoiten ensimmäistä kertaa huomasin, että jokin metallinen ääni kuuluu kun ilmastointi on päällä auton tyhjäkäydessä - ainakin tolleen suht lämpimässä autossa, sitä en tiedä onko noilla kertomillani spekseillä moottori miten lämmin.
Kun ilmastoinnin otti pois päältä, niin tuo metallinen ääni hävisi. Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Vai onko se @bypass in ehdottama sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu? Kuulostaa ainakin kalliilta jos se täytyy korjata.
Auton oma tyhjäkäynti on erittäin tasainen.
 
@Ravishing_Grimness Arpakuutiollako se sun vakikaveri arpoo mitä seuraavaksi vaihdetaan? Onko missään välissä luettu vikakoodeja tai sopeutettu mitään? Kaasuläppä ja EGR tuppaa Vageissa vaatimaan molemmat mm. sen sopeutuksen testerillä...
Näiden lisäksi sulla on paska laturi ja/tai tuo jo mainittu kontaktihärö akun kaapelikotelolla(sulakekotelo).

@UnpopularOpinion Ei nyt todellakaan millään pahalla, mutta pitäisikö se auto vaan viedä osaavalle pajalle JOS ko. ääni häiritsee?
Äkkiseltään kuulostaa nyt joko ihan normaalilta sisäläppämoottoreiden, valonsäätömoottoreiden tai niiden loppujen n. 20 eri sähköisen toimilaitteen tmv. ääntelyltä, tai sitten alkavalta vialta. Jos häiritsee niin vie korjuulle. Jos ei häiritse suuremmin ja kaikki toimii, niin anna olla kunnes tulee selviä oireita?

Ilmastoinnin ääni on alkavaa vikaa ilmastoinnin kompuralla. Jossain vaiheessa joudut sen uusimaan, ei sen kummempaa.
 
Ilmastoinnin kompressori sammuu kokonaan kun ottaa AC:n pois päältä. Se siis ainakin pitää meteliä.
Ja ilmeisesti myös sisätilan puhallin.
Minustakin tuntuu, että tässä alettiin nyt kuuntelemaan muitakin ääniä sen alunperin esitetyn ongelman lisäksi.
@UnpopularOpinion
Siitä automaatti-ilmastoinnistakin voi siis säätää puhallinnopeuden nolliin ihan käsin ohjaamalla. Jätä myös se ilmastointi pois päältä testin ajaksi, jos kerran nyt tiedät senkin pitävän meteliä.
Suosittelen kyllä edelleenkin luomaan suhteita johonkin autojen sielunelämään perehtyneeseen henkilöön, joka pystyy paikanpäällä auttamaan sinua moninverroin nopeammin ja vaivattomammin, kuin kukaan täältä verkon takaa. Tuon ikäisen auton kanssa tulee varmasti jatkossakin kaikenlaista pientä vastaan.
Kun olet avun saanut, niin maksa siitä, mitä pyydetään.
 
1. Akun päällä oleva sulakerasia, kansi auki, todennäköisesti 1 tai useampi isoista virtajohdoista aivan sulanut ja musta.

2. Onhan kaasuläpän perussäätö suoritettu ONNISTUNEESTI? Vaatii yleensä jonkun vanhemman VW -erikoistesterin. Mitä tarkoittaa, että EGR ei toimi?
Kaasuläpän sopeuttaa helposti obdelevenillä tai vcds, ellei auto ole jo tehnyt sitä automaattisesti itsestään. (ei ois eka vag-konsernilainen joka sopeuttanut täysin uuden kaasuläpän itsestään. Testeriin lyödessään vaan huomaa että jaa eipä tarvitsekkaan) ihan ekana hyvä aloittaa siitä että vaihtaako läpän sensori 1 ja 2 arvot paikkaa ristiin kun kaasun painaa pohjaan (esim tyhjäkäynnillä sensori 1 15 ja sensori 2 85 ja kaasu pohjassa 1=85 ja 2=15) jos ei tätä tee niin aika varmana rattaat paskana. Toinen mikä vahvasti viittaa vialliseen kaasuläppään on liian suuresta egr virtauksesta kertova koodi ja se että moottori sammuu käytännössä kerrasta niin että heilahtaa ihan kunnolla aivankuin imuilma lyötäisiin kerrasta tukkoon joka viittaa vahvasti kaasuläppävikaan. Rattaille myydään kyllä korjaussarjoja mutta jos näkee selvästi läpän akselien läpivientien olevan öljyisiä eli huohotinöljy vuotaa läpi niin uutta läppärunkoa surutta tilalle.

Edit: myös hyvä testata kaasupolkimella pelkästään virtojen ollessa päällä kaasuläpän liikerata hitaasti poljinta painaen tyhjäkäynniltä niin että kaasu on lattiaa vasten lopulta... jos vähänkään jää miettimään läpän arvot vaikka poljin painuu lattiaa kohden tai nousee ylös ja ei arvot muutu mihinkään niin rattaat väljänä.
 
Abs-ongelmat korjattu volvosta niin uutta remonttia pukkaa: pakoputki ruostui poikki äänenvaimentajan jälkeen :mad: Pikakorjauksena laitoin pakoputkiklemmareilla random teräsputken tuohon tilalle. Vuotaahan se varmasti tuosta liitoksesta mutta saa olla nyt kevääseen/kesään asti kun tulee kelejä korjata kunnolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 940
Viestejä
4 875 474
Jäsenet
78 734
Uusin jäsen
JesusLovesY

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom