Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

En tiedä onko tämä oikea ketju tällaiselle kysymykselle, koska autossa ei ole (ainakaan vielä) mitään vikaa, mutta:

- Ford Fiesta EcoBoost 1,0L 125hv vm. 2015, ajettu vähän alle 80tkm
- Valmistajan speksaama öljynvaihtoväli 20tkm
- Autoon vaihdettu öljyt 15tkm, 30tkm ja 68tkm kohdalla. Eli yksi öljynvaihtoväli 38tkm (lähes tuplasti speksatun verran)

Koska kyseessä on pieni turbokone, kuinka todennäköistä on, että tuo yksi pidempi vaihtoväli aiheuttaa jatkossa ongelmia ? Öljyä tuohon mottiin menee 4,6 litraa, josta suodattimen tilavuus on 0,2L,
 
En tiedä onko tämä oikea ketju tällaiselle kysymykselle, koska autossa ei ole (ainakaan vielä) mitään vikaa, mutta:

- Ford Fiesta EcoBoost 1,0L 125hv vm. 2015, ajettu vähän alle 80tkm
- Valmistajan speksaama öljynvaihtoväli 20tkm
- Autoon vaihdettu öljyt 15tkm, 30tkm ja 68tkm kohdalla. Eli yksi öljynvaihtoväli 38tkm (lähes tuplasti speksatun verran)

Koska kyseessä on pieni turbokone, kuinka todennäköistä on, että tuo yksi pidempi vaihtoväli aiheuttaa jatkossa ongelmia ? Öljyä tuohon mottiin menee 4,6 litraa, josta suodattimen tilavuus on 0,2L,
Sehän on selvä ettei kone kyllä ole tuosta tykännyt, jonkun verran ennnen aikaista kulumista on varmasti tapahtunut, mutta tuskin nyt mitään hälyyttävää kuitenkaan, muutenkin pieni kone josta otettu paljon tehoja irti litratilavuuteen nähden, niin näissä varsinkin pitäisi vaihtaa hyvissä ajoin öljyt jos haluaa koneelle pitkää ikää. Miltäs venttiilikoneisto näyttää kun otat öljykorkin pois?
 
Joitakin kuukausia kerkesi -03 1.9tdi awx superbbi oikuttelemaan pitkillä starteilla ja heikolla tyhjäkäynnillä. Toisinaan auto toimi aivan normaalisti, mutta käyntiongelmat pahenivat ajan kanssa siihen pisteeseen, että auto jätti tienpäälle. Auto lähti käyntiin pitkän startin jälkeen. Mahdollisia syypäitä käyntiongelmalle oli foorumeiden mukaan useita. Tein autolle seuraavat:

1. Suuttimen johtosarjan pinnien kiristys
2. Tandempumpun vaihto
3. Suuttimien johtosarjan vaihto uuteen
4. Polttoaineletkujen vaihto uusiin (suodattimelle menevät letkut olin vaihtanut aikaisemmin)
5. Sylinterin nro 4 pumppusuuttimen tiivisteiden vaihto uusiin (antoi vikakoodin 16688, cylinder 4 misfire detected)

Kohdat 4 ja 5 tein samaan aikaan, joten en tiedä kummasta oli todellisuudessa vaikutusta. Ennen uusien letkujen asennusta vaihdoin tilalle läpinäkyvää pa-letkua, jolloin auton käydessä kolmella, paluuletkussa näkyi paljon isoja ilmakuplia.

Nyt auto käynnistyy normaalisti ja kaikki käyntihäiriöt ovat poissa. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut järkevää tehdä kohta 4 ensimmäisenä, eli vaihtaa kaikki polttoainesuodattimelle menevät ja sieltä poistuvat letkut uusiin. Autolla ajettu 570tkm ja ikääkin rupee olemaan, joten ei ole ihme jos vanhat letkut alkavat olemaan huonossa hapessa. Yksi tandemille menevistä letkuista oli selvästi kulunut, mutta tandemia vaihtaessa en osannut kiinnittää siihen tarpeeksi huomiota.
 
Sehän on selvä ettei kone kyllä ole tuosta tykännyt, jonkun verran ennnen aikaista kulumista on varmasti tapahtunut, mutta tuskin nyt mitään hälyyttävää kuitenkaan, muutenkin pieni kone josta otettu paljon tehoja irti litratilavuuteen nähden, niin näissä varsinkin pitäisi vaihtaa hyvissä ajoin öljyt jos haluaa koneelle pitkää ikää. Miltäs venttiilikoneisto näyttää kun otat öljykorkin pois?

Tuo ei ole siis oma auto, vaan kandidaatti sellaiseksi... ihan noin pitkälle en mennyt kuntotarkastuksen yhteydessä. En oikein osannut arvioida tällaisen seikan vaikutusta auton arvoon, joten tarjosin -10% hintapyynnöstä, eikä tarjous mennyt läpi. Jos huoltohistoria olisi ollut kunnossa, niin vehje olisi mielestäni ollut hintapyynnin arvoinen.
 
Tuo ei ole siis oma auto, vaan kandidaatti sellaiseksi... ihan noin pitkälle en mennyt kuntotarkastuksen yhteydessä. En oikein osannut arvioida tällaisen seikan vaikutusta auton arvoon, joten tarjosin -10% hintapyynnöstä, eikä tarjous mennyt läpi. Jos huoltohistoria olisi ollut kunnossa, niin vehje olisi mielestäni ollut hintapyynnin arvoinen.
Olisi jäänyt itselläkin ostamatta, mahdolliset vastaantulot valmistajalta mahdollisen katastrofin sattuessa olisi pyöreä 0€ vedoten reilusti ylittyneeseen öljynvaihtoon, oletan että tässä on varmaan 30tkm/2v vaihtoväli.
 
En tiedä onko tämä oikea ketju tällaiselle kysymykselle, koska autossa ei ole (ainakaan vielä) mitään vikaa, mutta:

- Ford Fiesta EcoBoost 1,0L 125hv vm. 2015, ajettu vähän alle 80tkm
- Valmistajan speksaama öljynvaihtoväli 20tkm
- Autoon vaihdettu öljyt 15tkm, 30tkm ja 68tkm kohdalla. Eli yksi öljynvaihtoväli 38tkm (lähes tuplasti speksatun verran)

Koska kyseessä on pieni turbokone, kuinka todennäköistä on, että tuo yksi pidempi vaihtoväli aiheuttaa jatkossa ongelmia ? Öljyä tuohon mottiin menee 4,6 litraa, josta suodattimen tilavuus on 0,2L,

Jos koet että haluat pitää autoa pitkään aina tuonne yli 200tkm tai pidemmälle asti niin tee öljyjen huuhtelu niin mahdollinen paska lähtee pois, jos taas pidät sen 50-100tkm niin kovaa ajoa ja huonoa huoltoa...


EDIT: siis et ole vielä ostanut, älä osta turhaan, löytyy parempiakin.
 
Oli kyllä jonkun sortin ennätys eilen. Auto (02 passatti) hetken mielijohteesta leimalle tekemättä siihen edes katselmusta.

19:30 katsastus, pomppasi vasemman puolen etupään taaemman ylätukivarren väljyyteen. (ainut vika, LOL)

19:50 motonettiin ja uusi tukivarsi kourassa pajalle

20:40 kaikki meni kuin elokuvissa ja takasin konttorilla

20:50 leima paperiin

Ihan ok kun 18 vuotiaan 505tkm ajetun auton leimaamisesta selviää alle satasella :D

Jos etupään ripustus on samanlainen kuin omassa -05 A6 audissa, niin itsekkin vaihtaen ilman mitään parempaa tietoa hommasta, niin 2h ja ripustukset läjässä :D

edit. Pultit lähti todella helposti auki, kun perusajatus oli, et saa hakata, raapia ja kynsiä et saa auki.. :darra:

a6suspensionympyrä.jpg
 
Jos etupään ripustus on samanlainen kuin omassa -05 A6 audissa, niin itsekkin vaihtaen ilman mitään parempaa tietoa hommasta, niin 2h ja ripustukset läjässä :D

edit. Pultit lähti todella helposti auki, kun perusajatus oli, et saa hakata, raapia ja kynsiä et saa auki.. :darra:

a6suspensionympyrä.jpg
Joo juuri samanlainen. Passatissa etummainen ylätukivarsi vaatii iskaritolpan purkamisen irti autosta mutta takimmainen onnistuu paikallaan.
 
Joo juuri samanlainen. Passatissa etummainen ylätukivarsi vaatii iskaritolpan purkamisen irti autosta mutta takimmainen onnistuu paikallaan.

Riippuu kumminpäin pultti on siellä.. minulla piisas että puristi hieman jousta nii sai pultit pois. Asennettaessa uusia kannattaa se huomioida että pultit jousen puolelta, ei tartte koko tolppaa irroittaa seuraavalla kerralla..
 
Ruosteenkorjaus projekti etenee, ruosteet on saatu hiomalla pois ja päästy maalaamaan asti, sävy vastasi aika hyvin alkuperäistä spray-pullosta sumuttamalla mutta tuli tehtyä yleinen virhe eli teipillä liian terävät maalausrajat, onko jälkikäteen mitään toivoa hiomalla saada noita reunoja häivytettyä vai kannattaako hioa maalit pois ja yrittää uudestaan?

IMG_20201014_101954.jpg
 
Yllättävän nopeasti korjaamo sai vetoakselin tukilaakerin vaihdettua, karvan päälle tunti. Mut nähtävästi se pieni ääni ajossa kuului sitten siitä risasta tukilaakerista, kuvitellut et oli vain auton vakio ääniä kun ei normi laakerivialta kuulostanut. Vaihteetkin pehmeni, kun vaihtoivat koko manuaalilaatikon öljyt (160tkm ajettu vanhoilla) eikä vaan sitä reilu litraa mikä vetarin irroituksesta tulee ulos.

Itse jos olisi alkanut vaihtaa nii oisin kyl koko vetarin uusinut. Tuo laakerin vaihto näyttää senverta kettumaiselta hommalta, et menee paikalleen ja se olisi tullut todnäk maksamaan enemmän vaikka ite ois tehny.
 
Toi gen4 läpikäyty 5.3 LH6 alakerta oli 2500e. Samaan rahaan ois saanu täydellisen gen3 5.3 LM7 mitä ei rempattu mutta toimiva/ehjä, semmonen mulla just räjähti.

Toi LH6 on täysalumiinimosa ja gen4ssa on veivit huomattavasti tuhdimmat ku gen3.

Just hommasin Impalaan tollasen 4.8+4L60E koneen ja lootan sähköineen 2800e.

Nään on siis kaikki noita LS sarjan tekniikoita eli 97+ pickupeissa yms löytyny Chevyistä, toi LH6 on -06 ja tommone sekasikiä eli gen3 triggerit 24x/1x mutta gen4 sisuskalut ja anturien paikat.

Onpas ollu hiljasta täällä puolella.

Tänään pääs dynos käymää vihdoin ku polttoainepuolen murheet sai selätettyä.

644hp / 938nm, 1 bar ahtoja
Eiköhän näillä pärjää tän talven ajelut.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko tämä oikea ketju tällaiselle kysymykselle, koska autossa ei ole (ainakaan vielä) mitään vikaa, mutta:

- Ford Fiesta EcoBoost 1,0L 125hv vm. 2015, ajettu vähän alle 80tkm
- Valmistajan speksaama öljynvaihtoväli 20tkm
- Autoon vaihdettu öljyt 15tkm, 30tkm ja 68tkm kohdalla. Eli yksi öljynvaihtoväli 38tkm (lähes tuplasti speksatun verran)

Koska kyseessä on pieni turbokone, kuinka todennäköistä on, että tuo yksi pidempi vaihtoväli aiheuttaa jatkossa ongelmia ? Öljyä tuohon mottiin menee 4,6 litraa, josta suodattimen tilavuus on 0,2L,
Jättäisin väliin, tai kuten sanottiin, jos aiot pitää vain tovin niin sittenhän tuo tuskin vaikuttaa. 40tkm öljynvaihtoväli on jo aika hurja ja öljyn ominaisuudet on viimeistään 20k kohdalla jo loppuneet. Ei voi ikinä tietää mitä esim. laakerit ovat tästä ajatelleet jatkoa ajatellen.

Kyllä nuo kaikkien valmistajien vaihtovälit nykyään on sitä luokkaa että niillä voi pyyhkiä persettä, joku 20-30k väli tommosessa korkeaviritteisessä turbokoneessa on vihoviimeinen ratkaisu. Turbokin kiittää kun laakereille tarjotaan vetistä paskaa kunnon öljyn sijasta...

10tkm on oikea väli aika pitkälle jokaisessa autossa, ellei aja joka päivä monensadan kilsan pätkiä jolloin väliä voi ehkä hieman venyttää.

Nyt tietenkin joku vag insinööri tulee selittämään miten koneet kestää niitä longlife välejä, kestäähän ne joo ekat 200k kun jaksaa lisätä litrakaupalla öljyä vaihtovälillä, kyllä öljy kun on öljy valmistuu 10k matkalla suomen sääoloissa ja pätkäajossa, väristäkin sen näkee.
 
Mitähän kannattaisi tehdä ennenkuin laittaa jotain kiveniskuteippiä tuohon ettei lähde ruoste leviämään?

Auto on Mazda 6 ja insinöörin neronleimaus on tuollaiset muovisuojat kynnyksissä. Pienen pientä ruskeaa näkyy joissain kohdin, mutta suurimmalta osin on vielä vähintään pohjamaalit tallella.

katso liitettä 461909
Olen vastaavan korjannut pienellä sutilla. Alle laitoin pelkällä liuottimella pyyhkimisen jälkeen Zinc 182 pohjamaalia ja päälle kynsilakka-tyyppistä paikkamaalia. Annoin kuivua 2vrk. Pysyi ainakin 2v tuon jälkeen siistinä. Muuten en pidä tuota Zinc 182 -maalia häävinä tuotteena.
 
Eli ei kannata lähteä hiomaan noita kohtia erikseen vaan vetää sinkkiä ja maalia päälle?

Siis, em. postaaja ei varmaan nyt oikein vastannut sulle kysymykseen. Mut ite lähtisin tonnin vesihiomapaperilla varovasti noita madaltamaan vaan. Kärsivällisellä ja varovaisella hinkauksella varmasti saat nätin. Ja jos menee ns. vituilleen, niin voi maalata uusiks uudella tekniikalla?:whistling:
 
Autoon vaihdettiin oikea takajarrusatula vuosi sitten kun jarruvoimat heitti liikaa katsastuksessa. Nyt tuoreessa katsastuksessa jarruvoimat on hyvät mutta katsastaja sanoi että oikea takajarru laahaa jonkin verran, siis juuri se kulma missä on uusi jarrusatula. Vaihdoin eilen talvirenkaat alle ja katsoin että tuon laahaavan kulman sisempi jarrupala on reilusti kuluneempi kuin muut takajarrupalat. Jarrulevu kuumenee selvästi toista puolta enemmän eli kyllähän se laahaa. Takajarru joskus vinkuu kun peruuttaa. Missä vika? Vuosi sitten laitettu siis uusi satula ja tapit herkistelty liikkeessä, olisiko tässä remontissa voinut mennä jotain pieleen? Voisiko käsijarru laahata sillä tavalla että vain sisempi pala toisesta kulmasta laahaa? Civic Sedan 2009.
 
Autoon vaihdettiin oikea takajarrusatula vuosi sitten kun jarruvoimat heitti liikaa katsastuksessa. Nyt tuoreessa katsastuksessa jarruvoimat on hyvät mutta katsastaja sanoi että oikea takajarru laahaa jonkin verran, siis juuri se kulma missä on uusi jarrusatula. Vaihdoin eilen talvirenkaat alle ja katsoin että tuon laahaavan kulman sisempi jarrupala on reilusti kuluneempi kuin muut takajarrupalat. Jarrulevu kuumenee selvästi toista puolta enemmän eli kyllähän se laahaa. Takajarru joskus vinkuu kun peruuttaa. Missä vika? Vuosi sitten laitettu siis uusi satula ja tapit herkistelty liikkeessä, olisiko tässä remontissa voinut mennä jotain pieleen? Voisiko käsijarru laahata sillä tavalla että vain sisempi pala toisesta kulmasta laahaa? Civic Sedan 2009.
Oliko työlle ja satulalle 2 vuoden takuu? Jos on, yhteys pajalle niin katsovat mikä siinä on. Voi olla et käkkäri ei palauta tai voi olla myös takajarruletku huonos hapes, neste liikkuu jarrujen suuntaan, mut ei takasi päin = jarrut laahaa.
 
Oliko työlle ja satulalle 2 vuoden takuu? Jos on, yhteys pajalle niin katsovat mikä siinä on. Voi olla et käkkäri ei palauta tai voi olla myös takajarruletku huonos hapes, neste liikkuu jarrujen suuntaan, mut ei takasi päin = jarrut laahaa.

Kyllä taisi olla juurikin 24kk takuu. Pitääpä olla tuohon samaan pajaan yhteyksissä niin katsovat kuntoon, oikein hyvässä lykyssähän se menee takuutöinä.
 
Jos kaikki uutta ja oikein, niin letkut saattaa joskus turvota. Ei pääse paine purkautumaan, niinkuin Alid ohjeisti.
 
...Missä vika? Vuosi sitten laitettu siis uusi satula ja tapit herkistelty liikkeessä, olisiko tässä remontissa voinut mennä jotain pieleen? Voisiko käsijarru laahata sillä tavalla että vain sisempi pala toisesta kulmasta laahaa? Civic Sedan 2009.
Siinähän se vika on. Tappien herkistely on tekohengitystä. Uudet liukutapit paikalleen ja loppuu laahaus. Muutenkin kaikissa uusissa satuloissa, paitsi mätänetin hinnat alkaen romuissa tulee aina uudet liukutapit...

Palat kuluu sisäpuolelta nopeampaa nimenomaan jumineiden liukutappien vuoksi, käsijarrut, letkut yms. ei sitä aiheuta.
 
Siinähän se vika on. Tappien herkistely on tekohengitystä. Uudet liukutapit paikalleen ja loppuu laahaus. Muutenkin kaikissa uusissa satuloissa, paitsi mätänetin hinnat alkaen romuissa tulee aina uudet liukutapit...

Palat kuluu sisäpuolelta nopeampaa nimenomaan jumineiden liukutappien vuoksi, käsijarrut, letkut yms. ei sitä aiheuta.

Kyllä se käsijarrukin voi aiheuttaa, jos käsijarrumekanismi on jumissa ja jousi ei pääse palauttamaan, nimimerkillä kokemusta on.
Tämän saa helposti selville kun nostaa ylös perästä molemmilta puolilta, nyppäisee käsijarrua, katsoo miten palauttaa ja pyörittelee kantaako vai eikö. Jos kantaa, niin tarkistaa palautusjousen ja mekanismin toiminnan.

Jokatapauksessa suositus uusia ensin liukutapit ja sitten satula, jos ongelma ei hellitä. Sopiva hoonaus ja puhdistus, uudet liukutapit, suojakumit ja rasvat, korjaamolla pitäisi tunnissa mennä.. (Toisaalta samalla vaihtaisin jarrunesteet jos ei ole vaihdettu lähiaikoina)
 
Audista, (A3 3.2 VR6) hajosi bensapumppu muutamia viikkoja takaperin. Alkuperäinen oli VDO:n valmistama ja tilasin Autodocista tarvikkeena 145 eurolla uuden VDO:n tilalle. Uusi pumppu saapui tänään ja merkinnöistä päätellen ihan oikea VDO, eikä Autodocin oma stark...

Pumppu on nyt asennettu, mutta se pitää mielestäni melko kovaa ääntä. Suojakuvut ja penkki paikallaan ääni on vähän vaimeampi, mutta kuitenkin selvästi kuultavissa kuljettajan istuimelle, jos puhallus on hiljaisella. Ajaessa pumpun ääntä ei erota ja auto toimii nyt normaalisti. Auton ulkopuolella "laakeriujellus" on niin voimakas, että se lähestulkoon peittää alleen autoon asennetun pörinäputkiston äänen. Onkohan tämän pumpun ääni tarvikepumpun ominaisuus, vai onkohan uusi pumppu viallinen? Vaikea kuvitella, että asennusta voisi tehdä väärin, mutta taidan varuiksi huomenna ottaa pumpun irti ja kuulostella sitä vielä irrallaan.

Tässä muutama ääninäyte:
Avonainen pumppu
Autoon virrat päälle ja käynnistys
Äänet ulkoa
 
Ei minustakaan terveeltä kuulosta, mutta tekeekö pumppu nyt vain jostain syystä ylimääräistä työtä?

Tuolla sivulla mainitsivat, että tankkeja ja myös pumppuja on eri korkuisia. Mätsääkö alkuperäinen ja uusi keskenään?

En ole bensapumppua vaihtanut, mutta jotenkin nuo nestesysteemit yleensä pitää ilmata, ettei jää kuplia mutkiin. Kiinnititkö tähän huomiota?

Mikähän sen alkuperäisen pumpun rikkoi? Samalla jos avaat niin vilkaise onko siellä tankissa epäpuhtauksia.


 

Eli tuolla putsattiin pumppu ja tankki, niin alkoi toimimaan... voisiko ääni siis johtua liasta/polttoainepulasta?
 
Ei minustakaan terveeltä kuulosta, mutta tekeekö pumppu nyt vain jostain syystä ylimääräistä työtä?

Tuolla sivulla mainitsivat, että tankkeja ja myös pumppuja on eri korkuisia. Mätsääkö alkuperäinen ja uusi keskenään?

En ole bensapumppua vaihtanut, mutta jotenkin nuo nestesysteemit yleensä pitää ilmata, ettei jää kuplia mutkiin. Kiinnititkö tähän huomiota?

Mikähän sen alkuperäisen pumpun rikkoi? Samalla jos avaat niin vilkaise onko siellä tankissa epäpuhtauksia.


Alkuperäinen pumppu on 330tkm ajettu ja hajosi varmaan vanhuuttaan. Ilmausta en tehnyt mitenkään, mutta arvelisin, että bensapumppu ilmaa itse itsensä. Bensansuodatinta en myöskään vielä vaihtanut. Luin jostain, että kannattaisi pumpun vaihdon jälkeen ajaa hetki vanhalla suodattimella ja vasta sen jälkeen laittaa uusi. Vanhalla suodattimella on nyt ikää kaksi vuotta ja se on tarkoitus vaihtaa huomenna.

VR6 foorumilinkki vaikutti mielenkiintoiselta. Pitää huomenna ottaa pumppu irti ja vertailla vanhaan. Silmämääräisesti tankissa ei ainakaan näkynyt likaa, mutta se on nyt lähes täynnä bensaa, mikä ehkä vaikeuttaa arviointia. Täytyy huomenna tarkastella.
 
@Kidov

Saattaa olla muuten nyt paluu ja syöttö väärin päin? Tuollaisen manuaalin löysin ja mainitaan sinisestä letkusta vertaa kuvaan numero 2. Kai se toimii noinkin päin, mutta voi vähän vastustaa.

Screenshot_20201019-191908_Chrome.jpg



Screenshot_20201019-191835_YouTube.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sininen on tosiaan paluu Elsankin mukaan ja tulee pumpun R liittimeen. Se oli siihen liitettynä vanhassa pumpussa ja siihen sen myös kytkin tässä uudessa.
IMG_20201019_200912.jpg
 
Tuskinpa auto kävisi, jos letkut olisivat väärinpäin. Eihän pensanpaineet nousisi.
 
Kai se voisi käydä, jos pumppu pumppaa tuollaisen jousisäätöisen regulaattorin väärälle puolelle. (Linkin kuvassa alhaalla päin). Mahdollisesti siellä tankin puolella voi olla yksisuuntaventtiili, jolloin polttoainetankin pumppu jurraa niinkuin paluuta ei ole ollenkaan ja korkeapainepumpulla liikaa painetta.

Saako sen polttoainepumpun kannen ruuvattua auki, että näkee mihin ne letkut kannesta jatkavat? Vähän hämää miksi manuaalissa olisi väärin päin kuvitusta jos tuo 2.8 vr6 on oikea kone. Kuvasta ei näy kirjaimia, mutta tuleehan ne lyhenteet varmasti englannista eikä Saksasta?

Edit. Näemmä a3 on on 3.2, mutta ainakin värit täsmäsivät.

Mutta tarkista ihmeessä se 300k rullatun tankin yleinen siisteys myös jos ei ala muuten toimimaan.

 
Viimeksi muokattu:
Autoon vaihdettiin oikea takajarrusatula vuosi sitten kun jarruvoimat heitti liikaa katsastuksessa. Nyt tuoreessa katsastuksessa jarruvoimat on hyvät mutta katsastaja sanoi että oikea takajarru laahaa jonkin verran, siis juuri se kulma missä on uusi jarrusatula. Vaihdoin eilen talvirenkaat alle ja katsoin että tuon laahaavan kulman sisempi jarrupala on reilusti kuluneempi kuin muut takajarrupalat. Jarrulevu kuumenee selvästi toista puolta enemmän eli kyllähän se laahaa. Takajarru joskus vinkuu kun peruuttaa. Missä vika? Vuosi sitten laitettu siis uusi satula ja tapit herkistelty liikkeessä, olisiko tässä remontissa voinut mennä jotain pieleen? Voisiko käsijarru laahata sillä tavalla että vain sisempi pala toisesta kulmasta laahaa? Civic Sedan 2009.
Tuossapa se vika piileekin...ite pyrin herkistelemään jarrut aina renkaanvaihdon yhteydessä ,niin pääsee sen renkaanvaihtovälin ilman jarrujen laahaamista (ellei mäntä satu jostain syystä jumiutumaan) :lol:
Tuntuu noissa civiceissä olevan haastetta noitten takajarrujen kanssa, ja jos käyttää tarvikepaloja,niin niistä pitää muistaa vetää päädyistä pienet siivut pois että mahtuu liikkumaan :tup:
 
Kai se voisi käydä, jos pumppu pumppaa tuollaisen jousisäätöisen regulaattorin väärälle puolelle. (Linkin kuvassa alhaalla päin). Mahdollisesti siellä tankin puolella voi olla yksisuuntaventtiili, jolloin polttoainetankin pumppu jurraa niinkuin paluuta ei ole ollenkaan ja korkeapainepumpulla liikaa painetta.
OT, mutta eikös paineensäädin sijaitse suuttimien jälkeen, eli suuttimille ei pääse paine nousemaan mikäli letkut on ristissä. Eikös noissa ole vaan yksi pumppu tankissa eikä mitään korkeapaine pumppuja erikseen. Eikä ton ikäisissä vageissa taida suuntaventtiileitä olla
 
Pumppu kun huutaa niin se on paskana tai se ei saa nestettä eli olisko siellä joku sihti tms joka tukossa? Yleensähän noissa on ns. imusihti kaiken paskan varalta.

Vanha pumppu voinut antautua samasta syystä eli imupuoli tukossa syystä tai toisesta.

Ääni taitaa silti mennä autodocin laadulle enemmin kuin vikaan autossa tai asentajassa...

Ja ei, bensapumppua ei ilmata erikseen.
 
OT, mutta eikös paineensäädin sijaitse suuttimien jälkeen, eli suuttimille ei pääse paine nousemaan mikäli letkut on ristissä. Eikös noissa ole vaan yksi pumppu tankissa eikä mitään korkeapaine pumppuja erikseen. Eikä ton ikäisissä vageissa taida suuntaventtiileitä olla

Olet oikeassa siinä että ei se toimisi väärinpäin, paluu tulee moottorivetoisen korkeapainepumpun takaa eli ei se paine siellä riittäisi. 2.8 VR6 manuaali ohjasi väärään suuntaan.

@Kidov

Yksi asia tuli vielä illalla mieleen. Pumppun kierrosten pitäisi myös säätyä ECU/fuel pump control modulen toimesta pulssinleveyssäädön avulla. Ainut uusi vikakohta voisi olla, että säätömoduuli rikki ja fail-safe tila pumppaa täysiä/tarvike ei tätä jostain syystä tue. PWM:ssähän pätkitään sitä syöttöjännitettä pulsseiksi, eli itse pumpussa ei pitäisi olla hirveästi älyä. Kuitenkin tietokoneiden PWM ohjauksessa tuulettimelta tulee RPM pulssi ohjaimelle erillisellä narulla, mutta en tiedä onko se tässä sovelluksessa tarpeellista. Jos on niin hapertunut johto tai tarvikkeesta sitä signaalia ei saa -> PWM ohjaus disabloituu ja pumppu ajaa täyttä ja anturilla g410 pitäisi näkyä lähellä 6 baaria, kun normaalisti 2-5 bar. Ja jos paineanturi sökö niin varmasti myöskin failsafe on ajaa pumppua täysillä.

Luulisi kyllä vikakoodejakin tästä tai yli 6 baarin jatkuvasta paineesta ECU generoivan. Mutta jos pääset väylään kiinni niin tarkista mitä painetta näyttää pumpun metelöidessä. Mahdollisesti kaapeli/anturi/ohjausboxivika ajanut vanhaakin pumppua hetken täysillä ja siitä kyrvähtänyt?

Ja vaihda se vanha filtteri myöskin uuteen, kyllä sekin siellä ahdistaa. Pelkkä ahdistus filtteristä/sihdistä/paskasta tankissa ilman ohjausvikaa pitäisi taas näkyä säätöarvoa pienempänä paineena anturilla jos se on oikein tukossa. Ei toki välttämättä näy ollenkaan, jos pumppu tekee vain vähän liikaa töitä. Minusta kuitenkin kuulostaa siltä, että pumppu ajaa täysiä ja kierrättää hullunkiertoa tuon pumpun sisäisen ylipaineventtiilin kautta.

Googleen "3.2 vr6 fuel system diagram"

1603183603617.png

1603183637662.png

1603183658515.png

1603183715553.png
 
Viimeksi muokattu:
Audin bensapumppuepisodi selvisi. Kiitokset kaikille avusta. :)

Vaihdoin nyt illalla polttoainesuodattimen ja pumpun epänormaali ääni lakkasi välittömästi. Omassani on polttoaineen paineensäädin integroitu polttoainesuodattimeen. Pumpulta menee siis suodattimelle kaksi letkua, toinen meno ja toinen paluu. Suodattimelta eteenpäin moottorille menee ainoastaan yksi letku. ELSA (Electronic Service Information System) selvittää asian näin:

"In vehicles where the fuel system has no fuel return line (MPI engines), the fuel pressure regulator is located in the fuel filter. In this system, only the fuel supply line is routed to the front, to the engine compartment. Excess fuel flows from the filter directly back to the tank via a return line."

Fuel_delivery_unit.png Fuel_filter_with_fuel_pressure_regulator.png
 
Nyt vähän ärsyttää. Passatin huoltokirjan välistä löytyi kuitti, että koko oikea tukivarsi pallonivelen ja puslien kera vaihdettu helmikuussa 2019 edellisen omistajan aikaan ja tukivarsi näyttikin uudelta. Nyt sitten tuli katsastuksesta hylätty tuon saman tukivarren etummaisen puslan takia ja oli kyllä ihan kunnolla väljä. Mitähän sekundaosia tuossa on käytetty :confused:

115€ maksaa, kun korjaamolla ottavat tukivarren irti ja prässäävät uuden puslan. Olivat sitä mieltä, ettei nelipyöräsuuntausta tarvita tuossa. Onko tosiaan näin? Toiselle puolelle vaihdoin kesällä tukivarren takapuslan ja käytin kaiken varalta suuntauksessa ja ei huvittaisi nyt viedä uudestaan. Toki ikävää jos uudet talvirenkaat kuluu epätasaisesti.
 
Nyt vähän ärsyttää. Passatin huoltokirjan välistä löytyi kuitti, että koko oikea tukivarsi pallonivelen ja puslien kera vaihdettu helmikuussa 2019 edellisen omistajan aikaan ja tukivarsi näyttikin uudelta. Nyt sitten tuli katsastuksesta hylätty tuon saman tukivarren etummaisen puslan takia ja oli kyllä ihan kunnolla väljä. Mitähän sekundaosia tuossa on käytetty :confused:

115€ maksaa, kun korjaamolla ottavat tukivarren irti ja prässäävät uuden puslan. Olivat sitä mieltä, ettei nelipyöräsuuntausta tarvita tuossa. Onko tosiaan näin? Toiselle puolelle vaihdoin kesällä tukivarren takapuslan ja käytin kaiken varalta suuntauksessa ja ei huvittaisi nyt viedä uudestaan. Toki ikävää jos uudet talvirenkaat kuluu epätasaisesti.

Jos on B5 passatti niin tuohan on ylittänyt jo normaalin tukivarren käyttöiän :whistling: /s
 
Nyt vähän ärsyttää. Passatin huoltokirjan välistä löytyi kuitti, että koko oikea tukivarsi pallonivelen ja puslien kera vaihdettu helmikuussa 2019 edellisen omistajan aikaan ja tukivarsi näyttikin uudelta. Nyt sitten tuli katsastuksesta hylätty tuon saman tukivarren etummaisen puslan takia ja oli kyllä ihan kunnolla väljä. Mitähän sekundaosia tuossa on käytetty :confused:

115€ maksaa, kun korjaamolla ottavat tukivarren irti ja prässäävät uuden puslan. Olivat sitä mieltä, ettei nelipyöräsuuntausta tarvita tuossa. Onko tosiaan näin? Toiselle puolelle vaihdoin kesällä tukivarren takapuslan ja käytin kaiken varalta suuntauksessa ja ei huvittaisi nyt viedä uudestaan. Toki ikävää jos uudet talvirenkaat kuluu epätasaisesti.

Varmaan sitä halvinta mahdollista mitä löytyy ja sitten auto kiertoon :beye:
 
Jos on B5 passatti niin tuohan on ylittänyt jo normaalin tukivarren käyttöiän :whistling: /s
B7 Passat kyseessä. B5:n ja saman ikäluokan Audi A4:n tukivarsiongelmat myös kyllä tuttuja.
Varmaan sitä halvinta mahdollista mitä löytyy ja sitten auto kiertoon :beye:
Jep. Edellisestä katsastuksesta tullut hylsy saman tukivarren takia, minkä takia tuo oli vaihdettu, mutta ei näköjään kestänyt toiseen katsastukseen saakka. Tuon takia itse valitsin kesällä tukivarsijumppaa tehdessä SKF:n osia, ettei tarvitse heti tehdä samaa remppaa uudestaan.
 
En muista nyt enää mitä meni omaan A6 4Fään kesällä kun vaihdoin noi ylätukivarret... Ei kyl SKF ollu :hmm:

WhatsApp Image 2020-03-14 at 18.14.57.jpegWhatsApp Image 2020-03-14 at 18.14.46.jpeg
 
B7 Passat kyseessä. B5:n ja saman ikäluokan Audi A4:n tukivarsiongelmat myös kyllä tuttuja.

Jep. Edellisestä katsastuksesta tullut hylsy saman tukivarren takia, minkä takia tuo oli vaihdettu, mutta ei näköjään kestänyt toiseen katsastukseen saakka. Tuon takia itse valitsin kesällä tukivarsijumppaa tehdessä SKF:n osia, ettei tarvitse heti tehdä samaa remppaa uudestaan.

Pari vuotta sitten ostelin b5 pasuunan Febi:n nivel paketin missä tuli kaikki tukivarret ja nivelet etupäähän, hintaa osille hieman päälle 200€. Jos oisin yksittäin vaihtanut väljät osat, hintaa olisi kuitenkin tullut reilu satanen vaikkakin olisi käyttänyt saman valmistajan osia. Pääsi näin helpommalla ja toistaiseksi ei mitään nivel ongelmia

Nyt vähän ärsyttää. Passatin huoltokirjan välistä löytyi kuitti, että koko oikea tukivarsi pallonivelen ja puslien kera vaihdettu helmikuussa 2019 edellisen omistajan aikaan ja tukivarsi näyttikin uudelta. Nyt sitten tuli katsastuksesta hylätty tuon saman tukivarren etummaisen puslan takia ja oli kyllä ihan kunnolla väljä. Mitähän sekundaosia tuossa on käytetty :confused:

115€ maksaa, kun korjaamolla ottavat tukivarren irti ja prässäävät uuden puslan. Olivat sitä mieltä, ettei nelipyöräsuuntausta tarvita tuossa. Onko tosiaan näin? Toiselle puolelle vaihdoin kesällä tukivarren takapuslan ja käytin kaiken varalta suuntauksessa ja ei huvittaisi nyt viedä uudestaan. Toki ikävää jos uudet talvirenkaat kuluu epätasaisesti.

Kyllähän se auraus on hyvä tarkistaa aina kun vaihtelee alatukivarsia.. ainakin minulla volovo alko hieman harittaa uusien alatukivarsien laiton jälkeen.
 
Tuli äipän autoa (focus 1.6 bensa 178tkm -08) vilkaistua kun vaihtoi siihen talvikumit alle. Ilmenee toisinaan outoa nykimistä kiihdytellessä. Juuri viikko sitten oli huollossa, jossa tulpat vaihtoivat. Onkohan nyt sit johdoissa jotain vikaa, bensansuodatin, puola?

Pari kertaa nykäisee kun kiihdyttää, varsinkin kakkosella ja kolmosella. Tosin kevyemmällä kaasulla liikkuessa ei. Vikakoodeja ei löytynyt, mitä halpis laitteella kokeilin
 
Tuon takia itse valitsin kesällä tukivarsijumppaa tehdessä SKF:n osia, ettei tarvitse heti tehdä samaa remppaa uudestaan.

Ei taida valitettavasti SKF olla mikään laadun tae enää tänäpäivänä. Vetoakselin suojakumi kesti kuukauden, ja omiin korviin kantaunut myös tietoa että laakereissa ollut ongelmia, vaikka juuri jälkimmäiset luulisi olevan ominta aluetta - muut autokomponentit nyt varmaan on vaan rebrandättyjä bulkkituotteita..

Itselläni ollut hinta/laatu -suhteelta hyviä kokemuksia Febi Bilsteinistä, joskin OM603 mersun jakoketjusarjassa osissa oli suoraan "SWAG" leimat, joka on saman konsernin halpamerkki. Hauskana kurioisiteettina mainittakoon että ostin Febi tuotemerkiltä vanhaan volkkariin heilurivetoakselin suojakumit. Kumeissa lukee "Made In West Germany" ja paketti ihan tätä päivää internet-osoitteineen päivineen ...
 
Hauskana kurioisiteettina mainittakoon että ostin Febi tuotemerkiltä vanhaan volkkariin heilurivetoakselin suojakumit. Kumeissa lukee "Made In West Germany" ja paketti ihan tätä päivää internet-osoitteineen päivineen ...

Meh, mulla meni toinenkin hetki ennenkuin ymmärsin mitä hauskaa tuossa on. :joy:
 
Hauskana kurioisiteettina mainittakoon että ostin Febi tuotemerkiltä vanhaan volkkariin heilurivetoakselin suojakumit. Kumeissa lukee "Made In West Germany" ja paketti ihan tätä päivää internet-osoitteineen päivineen ...

Mulla ei ole tarkkaa käsitystä miten tuollainen kumi valmistetaan, mutta oon elänyt siinä käsityksessä että juurikin nuo Kuplan vetoakselinputken kumit on tehty vanhoilla muoteilla ja siksi niissä on tuo teksti.
 
Mulla ei ole tarkkaa käsitystä miten tuollainen kumi valmistetaan, mutta oon elänyt siinä käsityksessä että juurikin nuo Kuplan vetoakselinputken kumit on tehty vanhoilla muoteilla ja siksi niissä on tuo teksti.
Kumihan on kuumaa massaa mikä pistetään muottien sisään mikä vulkanoi sen oikeaan muotoon paineen avulla. Hyvin todennäköisesti muotti on siis länsisaksalaista perua mutta käytetään vieläkin, miksi ei jos toimii.
 
Oli erityisen kiva tarkastaa ja kiristää sulakkeita, kun lämmityslaite ei toiminut ja autosta katosi välillä veto. Sulakerasia on "kätevästi" kuskin jalkatilassa, joten sukeltamaan joutui. Kaikki oli ehjiä, mutta kaksi isointa oli kämäsiä kontaktipinnoista ja osa oli aika löysällä. Sulaketyyppi on kyllä ihan paska.
 
Renault trafic 2005 1.9diesel 80hv.

Jos maf anturissa johdot kiinni niin nykii reilusti. Koitin putsata maf mutta ei vaikutusta. En enempää testannut kun muutamat metrit ja repäsin johdot taas irti :)

Johdot irti niin pari ekaa kiihdytystä vähän laiskoja ennenkuin kierrokset nousee. Pari minuuttia ajoa niin toimii normaalisti ilman liitintä.

Olisiko tuossa muita mahdollisuuksia kuin tuo maf?
Ei vikakoodeja perus lukijalla.

Egr näytti että ehkä jokin liuska siellä välissä ja lämpeneekin vähän hitaasti.

Ja tosiaan muutaman minuutin kun ajelee ilman maf johtoja niin toimii kiihdytykset ja muutenkin normaalisti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 156
Viestejä
4 485 424
Jäsenet
74 176
Uusin jäsen
Nahkapaska

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom