Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Renault trafic 2005 1.9diesel 80hv.

Jos maf anturissa johdot kiinni niin nykii reilusti. Koitin putsata maf mutta ei vaikutusta. En enempää testannut kun muutamat metrit ja repäsin johdot taas irti :)

Johdot irti niin pari ekaa kiihdytystä vähän laiskoja ennenkuin kierrokset nousee. Pari minuuttia ajoa niin toimii normaalisti ilman liitintä.

Olisiko tuossa muita mahdollisuuksia kuin tuo maf?
Ei vikakoodeja perus lukijalla.

Egr näytti että ehkä jokin liuska siellä välissä ja lämpeneekin vähän hitaasti.

Ja tosiaan muutaman minuutin kun ajelee ilman maf johtoja niin toimii kiihdytykset ja muutenkin normaalisti.

Joo eiköhän tuo satavarma et MAF rikki. Tuo hetken laiskuus varmaan johtuu vain siitä että ecu sopeutuu ns. default-ohjelmaan vain.
 
No niin jälleen ongelmia rouvan 2010 i20:n kanssa :(
Eli kun yrittää startata niin kuuluu vaan naks naks eikä mitään tapahdu hetkeen. Mutta kun tarpeeksi kauvan "naksuttaa" niin yks kaks starttaakin.
Myöskin vika katosi pieneksi hetkeksi kun irroitti akun ja kytki takaisin.
Ja siinä mielessä "kiva" vika, että ekalla startti kerralla aina naks naks ja kun kerran starttaa niin seuraavilla kerroilla lähtee taas ihan komeasti.

Tuossa aikaisemmin oli semmoista startti vikaa että sitä sai sahata käyntiin pitkään, mutta sen sain korjattua kun irroitin piuhat starttista ja putsasin liittimet ja laitoin takaisin kasaan.
Mutta nyt tämä naks naks ongelma alkoi eilen ja tänään paheni siihen että joka kerta kun liikkeelle tuolla yritetty niin naks naks :angry:

Että onkohan startti vaihtokunnossa vai oisko sittenkin joku muu paikka mikä renaa ?
Millään en tuota haluais viedä remonttiin vaan yrittää itse saada korjattua.
 
No niin jälleen ongelmia rouvan 2010 i20:n kanssa :(
Eli kun yrittää startata niin kuuluu vaan naks naks eikä mitään tapahdu hetkeen. Mutta kun tarpeeksi kauvan "naksuttaa" niin yks kaks starttaakin.
Myöskin vika katosi pieneksi hetkeksi kun irroitti akun ja kytki takaisin.
Ja siinä mielessä "kiva" vika, että ekalla startti kerralla aina naks naks ja kun kerran starttaa niin seuraavilla kerroilla lähtee taas ihan komeasti.

Tuossa aikaisemmin oli semmoista startti vikaa että sitä sai sahata käyntiin pitkään, mutta sen sain korjattua kun irroitin piuhat starttista ja putsasin liittimet ja laitoin takaisin kasaan.
Mutta nyt tämä naks naks ongelma alkoi eilen ja tänään paheni siihen että joka kerta kun liikkeelle tuolla yritetty niin naks naks :angry:

Että onkohan startti vaihtokunnossa vai oisko sittenkin joku muu paikka mikä renaa ?
Millään en tuota haluais viedä remonttiin vaan yrittää itse saada korjattua.

Startin solenoidi likainen eikä oikein liiku enää. Voit toki varmistua asiasta ja kopauttaa jollain pikku vasaralla tms. sitä ennenkuin yrität startata. Mikäli lähtee laakista starttailee, niin solenoidi ei liiku ilman pikku koputtelua jonka starttailu luo aikaan.
 
No niin jälleen ongelmia rouvan 2010 i20:n kanssa :(
Eli kun yrittää startata niin kuuluu vaan naks naks eikä mitään tapahdu hetkeen. Mutta kun tarpeeksi kauvan "naksuttaa" niin yks kaks starttaakin.
Myöskin vika katosi pieneksi hetkeksi kun irroitti akun ja kytki takaisin.
Ja siinä mielessä "kiva" vika, että ekalla startti kerralla aina naks naks ja kun kerran starttaa niin seuraavilla kerroilla lähtee taas ihan komeasti.

Tuossa aikaisemmin oli semmoista startti vikaa että sitä sai sahata käyntiin pitkään, mutta sen sain korjattua kun irroitin piuhat starttista ja putsasin liittimet ja laitoin takaisin kasaan.
Mutta nyt tämä naks naks ongelma alkoi eilen ja tänään paheni siihen että joka kerta kun liikkeelle tuolla yritetty niin naks naks :angry:

Että onkohan startti vaihtokunnossa vai oisko sittenkin joku muu paikka mikä renaa ?
Millään en tuota haluais viedä remonttiin vaan yrittää itse saada korjattua.
Kuulostaa starttimoottorin solenoidi vialta. Napsahtaa, mutta ei välillä yhdistä.
Eli jos ei jaksa starttia korjailla niin uutta suoleen ja kovaa ajoa

Edit: hidas..
 
Startin solenoidi likainen eikä oikein liiku enää. Voit toki varmistua asiasta ja kopauttaa jollain pikku vasaralla tms. sitä ennenkuin yrität startata. Mikäli lähtee laakista starttailee, niin solenoidi ei liiku ilman pikku koputtelua jonka starttailu luo aikaan.
Toi startin koputtelu vaikuttaa yleensä kuluseisiin hiiliin, jotka koputtelemalla asettuvat paremmin paikalleen.
 
Toi startin koputtelu vaikuttaa yleensä kuluseisiin hiiliin, jotka koputtelemalla asettuvat paremmin paikalleen.

Myöskin ihan solenoidin liikkumiseen, mikäli sattuu jotenkin esim. öljyä pääsemään solenoidiin.
 
Missä startissa ei tule solenoidi mukana?
Paha kysymys, en osaa sanoa tuleeko se aina mukana vai ei, mutta erikseen niitä ainakin saa hankittua joten turha hommata koko starttia jos vain solenoidi on rikki. Tietysti jos hinnan ero on "pieni" ja paikka hankala ja työläs niin on edukkaampaa uusia kaikkia kuin tehdä työ ositttain kahteen kertaan.
 
Paha kysymys, en osaa sanoa tuleeko se aina mukana vai ei, mutta erikseen niitä ainakin saa hankittua joten turha hommata koko starttia jos vain solenoidi on rikki. Tietysti jos hinnan ero on "pieni" ja paikka hankala ja työläs niin on edukkaampaa uusia kaikkia kuin tehdä työ ositttain kahteen kertaan.

No se solenoidi on startin kyljessä kiinni AINA. Mut tosiaan, jos vain likainen putki jossa solenoidi kulkee, niin startin avaus ja solenoidin & putken puhdistus, niin toimaa taas. Sit vielä selvittää et miks likaantuu. Mikäli siis kyseessä likainen solenoidi.
 
Paha kysymys, en osaa sanoa tuleeko se aina mukana vai ei, mutta erikseen niitä ainakin saa hankittua joten turha hommata koko starttia jos vain solenoidi on rikki. Tietysti jos hinnan ero on "pieni" ja paikka hankala ja työläs niin on edukkaampaa uusia kaikkia kuin tehdä työ ositttain kahteen kertaan.
Periaatteessa näin, mutta pahimmassa tapauksessa muutama kuukausi tuosta niin startista onkin hiilet loppu. Kyllä kaikista helpoimmalla pääsee kun vaihtaa tai vaihdattaa koko startin. Saa muutaman vuoden huoletta olla sen suhteen. Varsinkin jos sen joutuu teettämään niin työ maksaa helposti enemmän kuin startti. Tarvikestartit maksavat siinä satasen kahden korvilla niin ei ole kovin kallista vaihtaa koko startti.
Omaan autoon maksoi startti 73 euroa ja vaihdoin sen vuonna 2016. Eipä ole ollut sen jälkeen ongelmia sen suhteen.
 
Piti päättää ajanko auton paaliin vai vaihdanko uudet talvirenkaat ja jarrupalat. Tein väärin valinnan, enkä ajanut paaliin ja nyt on pistetty rahaa niin paljon kiinni, ettei enää viitsisi.

Eli Ford Focus MK2, takana levyjarrut, jarrut tainneet laahata jo pitkään (ja koska vätystelin asian kanssa, niin jarrupalat kului metallille ja puolestaan pilasivat jarrulevyt). Vaihdoin jarrupalat ja jarrulevyt, puhdistin ja rasvasin liukutapit. Jarrumännät olivat niin jumissa, että jarrumäntätyökalullakin piti käyttää ihan hemmetisti voimaa, että jarrumännät sai ruuvattua taikaisin siään.

Jarrut laahavat edelleenkin (rengasta kun pyöräyttää niin pyörähtää vain neljäsosakierroksen) ja bonuksena käsijarru ei pidä enää juuri lainkaan. Olenko ymmärtänyt oikein, että levyjarrullisessa Focus MK2:ssa käsijarrun pitäisi olla itsesäätyvä (niin pitkään kun vaijerin kireys muuten on ok) juurikin tuohon jarurmäntien pyörimiseen liittyen? Eli ongelma on siinä, että ne jarrumännät nyt vain ovat niin jumissa, että jarrut jäävät laahamaan, eikä käsijarrukaan enää säädy itsestään?

Jos näin, niin käyn suosiolla hakemassa motonetistä uudet jarrusatulat molemmille puolille, en tasan ala kyllä purkamaan ja korjaamaan noita...
 
Piti päättää ajanko auton paaliin vai vaihdanko uudet talvirenkaat ja jarrupalat. Tein väärin valinnan, enkä ajanut paaliin ja nyt on pistetty rahaa niin paljon kiinni, ettei enää viitsisi.

Eli Ford Focus MK2, takana levyjarrut, jarrut tainneet laahata jo pitkään (ja koska vätystelin asian kanssa, niin jarrupalat kului metallille ja puolestaan pilasivat jarrulevyt). Vaihdoin jarrupalat ja jarrulevyt, puhdistin ja rasvasin liukutapit. Jarrumännät olivat niin jumissa, että jarrumäntätyökalullakin piti käyttää ihan hemmetisti voimaa, että jarrumännät sai ruuvattua taikaisin siään.

Jarrut laahavat edelleenkin (rengasta kun pyöräyttää niin pyörähtää vain neljäsosakierroksen) ja bonuksena käsijarru ei pidä enää lainkaan. Olenko ymmärtänyt oikein, että levyjarrullisessa Focus MK2:ssa käsijarrun pitäisi olla itsesäätyvä (niin pitkään kun vaijerin kireys muuten on ok) juurikin tuohon jarurmäntien pyörimiseen liittyen? Eli ongelma on siinä, että ne jarrumännät nyt vain ovat niin jumissa, että jarrut jäävät laahamaan, eikä käsijarrukaan enää säädy itsestään?

Jos näin, niin käyn suosiolla hakemassa motonetistä uudet jarrusatulat molemmille puolille, en tasan ala kyllä purkamaan ja korjaamaan noita...

Vähä CRC:tä sinne satulan käsijarrumekanismiin... ja männän kumia vähä raottaa ja silikoni spraytä/jarrunestettä ruiskulla sisään. Hetken tekohengitystä :D
 
Kyllä tuo aika vahvasti kuulostaa satuloiden vaihdolta,jos ne irtoaa n.satkun kappale ja osaa itse vaihtaa niin on kyllä helpoin tie.

Jeps kiitokset, näin ajattelin. Pitää vaihtaa uudet, enpä ole kyllä ennen vaihtanut, mutta niiden vaihtaminen näyttäisi kaikkein helpoimmalta toimenpiteeltä muuhun verrattuna (olettaen tietenkin, että jarruletkut irtoaa suosiolla)... Jarrujen ilmaus on tuttua touhua, sen pääsee varmasti tekemään.
 
Jeps kiitokset, näin ajattelin. Pitää vaihtaa uudet, enpä ole kyllä ennen vaihtanut, mutta niiden vaihtaminen näyttäisi kaikkein helpoimmalta toimenpiteeltä muuhun verrattuna (olettaen tietenkin, että jarruletkut irtoaa suosiolla)... Jarrujen ilmaus on tuttua touhua, sen pääsee varmasti tekemään.

Kannattaa varautua myös käsijarruvaijereiden vaihtoon samalla, vaikka eivät juuri nyt olekaan ongelma, niin...
 
Jeps kiitokset, näin ajattelin. Pitää vaihtaa uudet, enpä ole kyllä ennen vaihtanut, mutta niiden vaihtaminen näyttäisi kaikkein helpoimmalta toimenpiteeltä muuhun verrattuna (olettaen tietenkin, että jarruletkut irtoaa suosiolla)... Jarrujen ilmaus on tuttua touhua, sen pääsee varmasti tekemään.
Jarruletkut irtoaa kyllä satulan päästä, toisesta päästä voivat olla jumissa, joten satulaa pyörittäen irti ja samoin takas. Mutta tiiviste sarja lienee kympin/kaks, satula irti, mäntä ulos ja vähän vesihiomapaperia ja romut takas -> säästät 150e jos paalikuntoinen auto niin tuo on paljon.
 
Onkos tuossa samanlaiset satulat kuin mk3 mondeossa? Jos on niin helpoimmalla pääset vaihtamalla ne satulat, käsijarrun säätömekanismi taisi toimia sellaisella kuulahässäkällä ja satulan koossa pitävät pultitkin taisivat olla 5-kulmaisia (niihin käy lyömällä tavallinenkin hylsy) pelkällä mäntien putsauksella ja rasvauksella en koskaan saanut niitä toimimaan. Oireina laahavat jarrut ja voimaton käsijarru.

Googlella tosin löytyy varmempaa tietoa ford foorumilta, sieltä ohjeet joskus itsellenikin ongin.
 
Viimeksi muokattu:
Ransuun vähän remontin korjuuta. Katsastusmies löysi neljän korjauskehotuksen verran työstettävää ja onnistui nykimään käsijarruvaijerinkin poikki hylsyn arvoisesti. Vasemmassa pyöränkotelossa ajan platinaa, tuulilasi särki samoin kuin vetarin suojakumi. Myös toinen pohjaanlyöntikumi lehtijousen ja rungon välistä oli jäänyt välille. Jotain siis piti tehdä.

IMG_20201111_094555-01.jpeg
IMG_20201111_121208-01.jpeg

IMG_20201111_164914-01.jpeg
IMG_20201111_172722-01.jpeg

IMG_20201111_193848-01.jpeg


Käsijarruvaijerin vaihdosta ei tallentunut materiaalia jälkipolville. Tuhrattuani päivän auton parissa, laskeskelin että nyt pitäisi leimasedälle kelvata. No, seuraavana aamuna töihin mennessäni - kappas kummaa - päättivät taas vaihteet hävitä kesken ajon. Pääsylinterin tästä siis jo vaihtelin ja hyvän tovin ilmasin tuota systeemiä. Seuraava operaatio on sitten työsylinterin vaihto, joka vaatii jo vaihteiston irrottamisen Fordin käsittämättömän nerokkaan insinöörityön tähden. Ei kallis homma - osan kävin jo paikallisesta liikkeestä tilaamassa kun en jaksanut Autodocin toimitusaikoja odotella (pyöreästi 130e) - mutta isotöinen. Koska nosturia ei tällä hetkellä ole käytettävissä ja kotitallissa vain matala monttu, ajattelin ulkoistaa moisen jumppaamisen naapurikylän Transit -gurulle. Saas nähdä miten äijän käy.

IMG_20201104_193018-01.jpeg
IMG_20201110_135550-01.jpeg


Talvimersuun tuli myös vaihdettua talvirenkaat. Noille orkkis-avantgarde -vanteille koitin etsiä sopuhintaisia nastoja tuloksetta niin menköön nyt noilla dezenteillä.

Transitin seisoessa piti alkaa itselle jotain autoa kehitellä laanin perältä ja silloin muistui mieleen viime talveksi hommattu 523iA. Ko. autosta purin kesällä toisen takajarrun kun tarvitsin nopeasti toiseen autoon käsijarrun linkkua katsastukseen, ja siitä lähtien seissyt. Noh, Schmiedmannilta Tanskasta - ei muuten ollut kotimaan kamaralla - uutta linkkua ja se satulan kera paikalleen. Noh, ei mennyt sekään niin kuin strömssössä, seisomisen seurauksena polttoainelinjat olivat himpun verran ottaneet itseensä ja heti kun järjestelmän paineisti, alkoi bensaa tihkua auton alle. Kunhan taas sopiva rako löytyy aikataulusta niin pitää harrastaa vähän linjastojen uusimista ja käydä sitten konttorilla arvuuttamassa että mitä muuta.

Jatkuu seuraavassa jaksossa.
 
Viimeksi muokattu:
Piti päättää ajanko auton paaliin vai vaihdanko uudet talvirenkaat ja jarrupalat. Tein väärin valinnan, enkä ajanut paaliin ja nyt on pistetty rahaa niin paljon kiinni, ettei enää viitsisi.

Eli Ford Focus MK2, takana levyjarrut, jarrut tainneet laahata jo pitkään (ja koska vätystelin asian kanssa, niin jarrupalat kului metallille ja puolestaan pilasivat jarrulevyt). Vaihdoin jarrupalat ja jarrulevyt, puhdistin ja rasvasin liukutapit. Jarrumännät olivat niin jumissa, että jarrumäntätyökalullakin piti käyttää ihan hemmetisti voimaa, että jarrumännät sai ruuvattua taikaisin siään.

Jarrut laahavat edelleenkin (rengasta kun pyöräyttää niin pyörähtää vain neljäsosakierroksen) ja bonuksena käsijarru ei pidä enää juuri lainkaan. Olenko ymmärtänyt oikein, että levyjarrullisessa Focus MK2:ssa käsijarrun pitäisi olla itsesäätyvä (niin pitkään kun vaijerin kireys muuten on ok) juurikin tuohon jarurmäntien pyörimiseen liittyen? Eli ongelma on siinä, että ne jarrumännät nyt vain ovat niin jumissa, että jarrut jäävät laahamaan, eikä käsijarrukaan enää säädy itsestään?

Jos näin, niin käyn suosiolla hakemassa motonetistä uudet jarrusatulat molemmille puolille, en tasan ala kyllä purkamaan ja korjaamaan noita...
Vaihda ne satulat ja käsijarru vaijerit, loppuu laahaaminen, kannattaa vaihtaa letkut samalla kun tuohon ryhtyy, sitten voita ajella autolla niin pitkään ilman takajarrujen huolia.
 
Vaihda ne satulat ja käsijarru vaijerit, loppuu laahaaminen, kannattaa vaihtaa letkut samalla kun tuohon ryhtyy, sitten voita ajella autolla niin pitkään ilman takajarrujen huolia.
Itse en vaihtaisi letkuja. Olen kolmeen eri autoon joutunut vaihtamaan männät satuloihin. Neljänteenkin homma olisi tarvinnut tehdä ,mutta sain myytyä koko ongelman. Satulat ovat olleet aina sen verran arvokkaita tai vaikeasti saatavia, etten ole niitä vaihtanut. Lisäksi on epäilyttänyt tarvikesatuloiden laatu. Letkuihin en ole joutunut kajoamaan ikinä. Lisäksi jarruputken rikkomisen riski on ilmeinen letkua irroittaessa.
 
Jeps kiitokset kaikille, vaihdoin nyt jarttusatulat uuusiin, oli yllättävän helppo homma, oikeastaan helpoin homma koko rempassa. Tokihan ne vanhat olisi voinut ehostaa ja korjata, mutta on okt:n ylläpidossa niin paljon nyt hommaa, ettei vaan kertakaikkisesti aika riitä ja auton pitää olla ajokunnossa työhommia varten. Jätin jarruletkut ja käsijarruvaijerin rauhaan, vaihtaa sitten jos tulee ongelmia. Voihan nuo tarvikesatulat toki laadultaan olla heikompia mitä marmoritiskiltä saatavat, mutta taitaa auto olla paalissa ennen kuin noi antautuu.

No anyways, nyt toimii kaikki mekanismit hyvin ja jarrujen laahaminen loppui kuin seinään. Vaan käppärin pitävyys jäi vielä testaamatta, jonnekkin jarrujärjestelmään taisi jäädä vielä ilmaa, kun kovin heikkotehoisesti ylipäätään toimii jarrut, vaikka mielestäni sain ilmattua. Pitää huomenna ilmata joka kulma vielä.

Edit: For the record, myös käppäri alkoi toimimaan kunnolla sen jälkeen kun sain jarrut ilmattua kunnolla. Vaati jonkin verran aikaa ja jarruttelua, että automaattisäätö kiristi käppärin tarpeeksi tiukalle, ilmeisestikin mäntä pyörii pikkuhiljaa tms, eikä kertavedolla nykäise kaikkia löysiä pois? Säädin jarrustaluloita asentaessa jarrumännät niin, että napa pyöri juuri ja juuri vapaasti laahaamatta, ehkä olisi voinut vielä ihan hitusen kireämmälle säätää...
 
Viimeksi muokattu:
Renault trafic 2005 1.9diesel 80hv.

Jos maf anturissa johdot kiinni niin nykii reilusti. Koitin putsata maf mutta ei vaikutusta. En enempää testannut kun muutamat metrit ja repäsin johdot taas irti :)

Johdot irti niin pari ekaa kiihdytystä vähän laiskoja ennenkuin kierrokset nousee. Pari minuuttia ajoa niin toimii normaalisti ilman liitintä.

Olisiko tuossa muita mahdollisuuksia kuin tuo maf?
Ei vikakoodeja perus lukijalla.

Egr näytti että ehkä jokin liuska siellä välissä ja lämpeneekin vähän hitaasti.

Ja tosiaan muutaman minuutin kun ajelee ilman maf johtoja niin toimii kiihdytykset ja muutenkin normaalisti.

Ja tähän päätös.
Hellan uusi maf autodocilta kiinni ja taas löytyi alakierrokset ja paku tuntuu normaalilta :)
 
Ja tähän päätös.
Hellan uusi maf autodocilta kiinni ja taas löytyi alakierrokset ja paku tuntuu normaalilta :)

Toivottavasti on parempi kuin se Hellan maf jonka itse hankin 2005 2,5 dti Vivaroon. Pahimman luokan kiinankuraa Hellan paketissa. Näki jo päältäpäin valusaumoista ja vinksallaan olevasta rakenteesta. Aiheutti hienoista nykimistä kevyellä kuormalla 3:s vaihteella ja liikkeelle lähdöissä sillointällöin mustaa savua putkesta. Huomas erityisesti peruutettaessa. Muutenkin toiminta hieman epämääräistä. Tilalle Laitoin VDO:n maffin ja kaikki oireet hävisi ja kone käy ja toimii tosi smuutisti kaikissa olosuhteissa.
 
Toivottavasti on parempi kuin se Hellan maf jonka itse hankin 2005 2,5 dti Vivaroon. Pahimman luokan kiinankuraa Hellan paketissa. Näki jo päältäpäin valusaumoista ja vinksallaan olevasta rakenteesta. Aiheutti hienoista nykimistä kevyellä kuormalla 3:s vaihteella ja liikkeelle lähdöissä sillointällöin mustaa savua putkesta. Huomas erityisesti peruutettaessa. Muutenkin toiminta hieman epämääräistä. Tilalle Laitoin VDO:n maffin ja kaikki oireet hävisi ja kone käy ja toimii tosi smuutisti kaikissa olosuhteissa.

No ei ainakaan vielä koeajossa mitään nykimistä ollut.

Pysähtelin useasti, kehä 3 80-100kmh pikkupätkä ja lopuksi peruutus ruutuun kotipihassa.

Aamulla tulee kaupunkiajoa enemmän ja koitan pintakaasulla kiusata eri vaihteilla :nb:

Edit: en saa nykimään mitenkään. Eiköhän toi maf toimi :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
No, seuraavana aamuna töihin mennessäni - kappas kummaa - päättivät taas vaihteet hävitä kesken ajon. Pääsylinterin tästä siis jo vaihtelin ja hyvän tovin ilmasin tuota systeemiä. Seuraava operaatio on sitten työsylinterin vaihto, joka vaatii jo vaihteiston irrottamisen Fordin käsittämättömän nerokkaan insinöörityön tähden. Ei kallis homma - osan kävin jo paikallisesta liikkeestä tilaamassa kun en jaksanut Autodocin toimitusaikoja odotella (pyöreästi 130e) - mutta isotöinen. Koska nosturia ei tällä hetkellä ole käytettävissä ja kotitallissa vain matala monttu, ajattelin ulkoistaa moisen jumppaamisen naapurikylän Transit -gurulle. Saas nähdä miten äijän käy.


















Ja niinhän siinä kävi. Kaksoismassa oli antautunut. Ei uusia osia eikä oikein käytettyjäkään Suomenmaalla missään. Noh, tyypillä oli onneksi kova vauhtis varastossa, mihin ei tietenkään paikallaan oleva levy ja asetelma passaa. Voihan perhana, nyt mentiin jo Transun kanssa toiselle tonnille hankintahintoineen päivineen...

Transitin seisoessa piti alkaa itselle jotain autoa kehitellä laanin perältä ja silloin muistui mieleen viime talveksi hommattu 523iA. Ko. autosta purin kesällä toisen takajarrun kun tarvitsin nopeasti toiseen autoon käsijarrun linkkua katsastukseen, ja siitä lähtien seissyt. Noh, Schmiedmannilta Tanskasta - ei muuten ollut kotimaan kamaralla - uutta linkkua ja se satulan kera paikalleen. Noh, ei mennyt sekään niin kuin strömssössä, seisomisen seurauksena polttoainelinjat olivat himpun verran ottaneet itseensä ja heti kun järjestelmän paineisti, alkoi bensaa tihkua auton alle. Kunhan taas sopiva rako löytyy aikataulusta niin pitää harrastaa vähän linjastojen uusimista ja käydä sitten konttorilla arvuuttamassa että mitä muuta.

Pa-linjojen vuotokohdat korjailtu, yhteensä kolmesta kohtaa taisi vuotaa. Korvasin mehineen putken jostain isäukon vanhasta Saabista jääneellä kovamuovilinjalla. Ei tarvinnut hirveämmin taistella vanhan putken irrotuksen kanssa, tankin päältä tulevan letkun vaihtuessa putkeksi oli jo ko. liitoksen klemmari katkennut ja avaimen paikastakaan ei ollut jäljellä kuin muruset. Liitos irti ja pieni vääntö, niin johan oli putkenpätkä sylissä.

Meinasin laiskana että laitan upean kisaiset pikalukot konepeltiin, edellinen omistaja oli vaijerin repinyt poikki ja nykyään siitä ei tahdo saada pihdeilläkään otetta. Uutta vaijeria ei tähän hätään ollut, joten hätävararatkaisuna käytin vaijerin kabiinin puoleista päätä irtaallaan (näissähän tuo vaijeri on upeasti kaksiosainen) ja jatkoin sitä hieman. Ei ehkä kaikista kaunein viritys vaan saa olla sen aikaa että saa uuden vaijerin. Jonkin verran rasvaa ja herkistelyä vaijeriin sekä konepellin lukkoihin ja kyllä toimii :kippis:

Huomenna jos vielä töiden jälkeen nollailisi seisomisen seurauksena syttyneet vikavalot ja vähän siistisi muutenkin autoa katsastusmiestä varten.
 

















Ja niinhän siinä kävi. Kaksoismassa oli antautunut. Ei uusia osia eikä oikein käytettyjäkään Suomenmaalla missään. Noh, tyypillä oli onneksi kova vauhtis varastossa, mihin ei tietenkään paikallaan oleva levy ja asetelma passaa. Voihan perhana, nyt mentiin jo Transun kanssa toiselle tonnille hankintahintoineen päivineen...



Pa-linjojen vuotokohdat korjailtu, yhteensä kolmesta kohtaa taisi vuotaa. Korvasin mehineen putken jostain isäukon vanhasta Saabista jääneellä kovamuovilinjalla. Ei tarvinnut hirveämmin taistella vanhan putken irrotuksen kanssa, tankin päältä tulevan letkun vaihtuessa putkeksi oli jo ko. liitoksen klemmari katkennut ja avaimen paikastakaan ei ollut jäljellä kuin muruset. Liitos irti ja pieni vääntö, niin johan oli putkenpätkä sylissä.

Meinasin laiskana että laitan upean kisaiset pikalukot konepeltiin, edellinen omistaja oli vaijerin repinyt poikki ja nykyään siitä ei tahdo saada pihdeilläkään otetta. Uutta vaijeria ei tähän hätään ollut, joten hätävararatkaisuna käytin vaijerin kabiinin puoleista päätä irtaallaan (näissähän tuo vaijeri on upeasti kaksiosainen) ja jatkoin sitä hieman. Ei ehkä kaikista kaunein viritys vaan saa olla sen aikaa että saa uuden vaijerin. Jonkin verran rasvaa ja herkistelyä vaijeriin sekä konepellin lukkoihin ja kyllä toimii :kippis:

Huomenna jos vielä töiden jälkeen nollailisi seisomisen seurauksena syttyneet vikavalot ja vähän siistisi muutenkin autoa katsastusmiestä varten.
Vaikeuksien kautta voittoon :tup:
 
Edit: For the record, myös käppäri alkoi toimimaan kunnolla sen jälkeen kun sain jarrut ilmattua kunnolla. Vaati jonkin verran aikaa ja jarruttelua, että automaattisäätö kiristi käppärin tarpeeksi tiukalle, ilmeisestikin mäntä pyörii pikkuhiljaa tms, eikä kertavedolla nykäise kaikkia löysiä pois? Säädin jarrustaluloita asentaessa jarrumännät niin, että napa pyöri juuri ja juuri vapaasti laahaamatta, ehkä olisi voinut vielä ihan hitusen kireämmälle säätää...

Jos en ihan väärin muista niin fockus mk2 on satulakäsijarru eli vaijerit menevät suoraan satuloihin. Niitä EI säädetä kuten ennen eli niin piukalle että juuri pyörii. Vaijerisäätö tehdään siten että vaijerista säädetään vain löysä pois niin että satuloiden linkut eli ne mitä vaijerit liikuttaa, palautuvat molemmat takaisin toppareihinsa kun kahvan laskee hytissä alas. Muuten käsijarru eikä satula ei tule toimimaan kuten kuuluu. Noin +1 diy säädettyä toimimatonta ja pilalle vedettyjä satulakässäri jarruja korjanneena.
 
Jos en ihan väärin muista niin fockus mk2 on satulakäsijarru eli vaijerit menevät suoraan satuloihin. Niitä EI säädetä kuten ennen eli niin piukalle että juuri pyörii. Vaijerisäätö tehdään siten että vaijerista säädetään vain löysä pois niin että satuloiden linkut eli ne mitä vaijerit liikuttaa, palautuvat molemmat takaisin toppareihinsa kun kahvan laskee hytissä alas. Muuten käsijarru eikä satula ei tule toimimaan kuten kuuluu. Noin +1 diy säädettyä toimimatonta ja pilalle vedettyjä satulakässäri jarruja korjanneena.

Edit: Äh otetaanpa nyt uudestaan tämä vastaus, kun en osaa edes lukea, enkä näemmä kirjoittaa.

Siis säädin jarrumännät pyörittämällä asentoon, jossa rengas pyörii vapaana ja jarrupalojen ja jarrulevyjen välissä on 1-2mm gap, kuten ohjeessa ehdotettiin - en tiedä paljonko tuli, varmaan 1mm tms. Eikös nyt sitten jarrutellessa jarrumäntä joka tapauksessa säädy käytännössä jarrulevyyn kiinni?

Käsijarruvaijerin säädin, kuten kuvasit - en niin, että käsijarruvaijeri olisi kokoajan kireällä. Hiuksenhieno kiristys tuli kyllä, eli enintään 0,7mm väli linkusta toppariin, kuten ohjeissa kehotettiin.

Niin vähän on tullut alan hommia tehtyä, etten mitään uskalla säätää ilman ohjeita, mutta ongelma on, ettei aina löydy täysin luotettavaa ohjetta tai löytyy jopa täysin vääriä ohjeita (kuten käppärin säätö kireälle säätöruuvista, jota kaikki netin foorumit melkein ehdottaa). Sama homma pulttien kanssa, momenttiavaimella olen laittanut, kun ei ole mitään tuntumaa mille kireydelle mikäkin pitäisi pistää.
 
Viimeksi muokattu:
mondeo mk4
osaako joku heittämällä sanoa mistä kannattas lähtee tutkimaan seuraavat viat:
-istuinlämmittimet ei toimi kummallakaan puolella (itse kytkin näkys toimivan)
-ajotietokoneen menunappulat ratissa ei toimi ennenkun on vähän aikaa ajanu että on lämmennyt sopivasti
-mittaristolta häviää sähköt hetkellisesti toisinaan mutta yleensä sekunniks tai pariks
 
mondeo mk4
osaako joku heittämällä sanoa mistä kannattas lähtee tutkimaan seuraavat viat:
-istuinlämmittimet ei toimi kummallakaan puolella (itse kytkin näkys toimivan)
-ajotietokoneen menunappulat ratissa ei toimi ennenkun on vähän aikaa ajanu että on lämmennyt sopivasti
-mittaristolta häviää sähköt hetkellisesti toisinaan mutta yleensä sekunniks tai pariks
Penkeissä vastuksen piuhat poikki, osta uudet nappulat rattiin, tarkista mittariston kytkennät tai sitten siellä on joku kylmäjuotos mittaristossa
 
-mittaristolta häviää sähköt hetkellisesti toisinaan mutta yleensä sekunniks tai pariks
Varmaan olet jo tarkistanutkin, mutta onko akun johdot kunnolla kiinni ja liitännät puhtaat? Oli kerran tuota vaivaa ja ajovalot myös käyttäytyivät hieman oudosti, paljastui että huollossa olivat unohtaneet laittaa akkukengät kunnolla kiinni...
 
Tuon ajan Focuksissa on ainakin ollut mittariston sähköliittimen juotosten kanssa ongelmia. Suht helppo korjata itsekkin jos saa mittariston purettua ja omaa juotoskolvin.
 
Edit: Äh otetaanpa nyt uudestaan tämä vastaus, kun en osaa edes lukea, enkä näemmä kirjoittaa.

Siis säädin jarrumännät pyörittämällä asentoon, jossa rengas pyörii vapaana ja jarrupalojen ja jarrulevyjen välissä on 1-2mm gap, kuten ohjeessa ehdotettiin - en tiedä paljonko tuli, varmaan 1mm tms. Eikös nyt sitten jarrutellessa jarrumäntä joka tapauksessa säädy käytännössä jarrulevyyn kiinni?

Käsijarruvaijerin säädin, kuten kuvasit - en niin, että käsijarruvaijeri olisi kokoajan kireällä. Hiuksenhieno kiristys tuli kyllä, eli enintään 0,7mm väli linkusta toppariin, kuten ohjeissa kehotettiin.

Niin vähän on tullut alan hommia tehtyä, etten mitään uskalla säätää ilman ohjeita, mutta ongelma on, ettei aina löydy täysin luotettavaa ohjetta tai löytyy jopa täysin vääriä ohjeita (kuten käppärin säätö kireälle säätöruuvista, jota kaikki netin foorumit melkein ehdottaa). Sama homma pulttien kanssa, momenttiavaimella olen laittanut, kun ei ole mitään tuntumaa mille kireydelle mikäkin pitäisi pistää.

Se riittää mageesti että pyörität/puristat männän niin pohjaan pitkälle kun se vaan menee. Loppultahan se vaan pyörii ympäri eikä liiku mihkään. Se mäntä tulee ulos sieltä 2-3 pedaalin polkasulla. Joten tuo mittailu on aivan täysin turhaa. Momentteihin tottuu kun hommia tekee. Momenttiavain on ok alussa. Mutta kunhan pistää mieleen että miltä kyseinen momentti tuntuu niin siitä ne oppii. Myös vähän voi pohtii että voiko oikeasti 6mm pultin vetää raivolla kii vai ei. Nyrkkisääntönä momenttiin sopii yleensä semmoinen että sillä 1/4" räikällä piukka ranneliike on noin 30Nm. Juupituupin torque nazit on pelleilyä. Momenttiavaimen jälkeen voi myös koittaa pienemmällä avaimella että kuinka tiukalla se olikaan yms.
 
Ja niinhän siinä kävi. Kaksoismassa oli antautunut. Ei uusia osia eikä oikein käytettyjäkään Suomenmaalla missään. Noh, tyypillä oli onneksi kova vauhtis varastossa, mihin ei tietenkään paikallaan oleva levy ja asetelma passaa. Voihan perhana, nyt mentiin jo Transun kanssa toiselle tonnille hankintahintoineen päivineen...

Sattui löytymään melkein naapurista vähän ajettu kiinteä vauhtipyörä ja siihen käypäinen kytkin ja muut kilkkeet nimelliseen 80 euron hintaan. Voiko näin hyvää tuuria edes olla :kippis:

Bemarista katsuri löysi väljän etualatukivarren pallonivelen, kuluneen sisemmän jarrupalan (jarruista silti kunniamaininta vaikka hieman olivat "metsittyneet" seisomisen seurauksena) sekä peltiä halusi pariin paikkaan helmoissa hitsattavan. Tallikaverilta joka näitä enemmälti rassaa ko. tanko ehjällä nivelellä 15e ja uuden veroiset etujarrupalat 5e puolelleen. Ja taas säästettiin zippinetto-winterbeaterissa.
 
Tulipa tuon lauantaisen tuuli/sateen jälkeen huomattua että paksin kaukalomatolla oli vähän vettä kuskin takasivulla. Avonainen piha, missä auto oli parkissa. Autona kun on focus mk2.5 farkku (-09), niin toki heti tarkistin paksinluukun ja sisäkaton, jotka tuntuivat kuivilta. Mutta kuskinsivun takalasin (paksissa oleva lasi) alla oleva muovi, sen alla tuntui sormilla kosteutta. Pitää ensi vklp:n purkaa vähän enemmän, kun saa auton sääsuojaan. Voisiko takavalojen kiinnityksestä se vesi mennä sinne? Auto kuitenkin ollut itsellä jo toista vuotta ja ensimmäistä kertaa huomasin tuon ongelman.
 
Tulipa tuon lauantaisen tuuli/sateen jälkeen huomattua että paksin kaukalomatolla oli vähän vettä kuskin takasivulla. Avonainen piha, missä auto oli parkissa. Autona kun on focus mk2.5 farkku (-09), niin toki heti tarkistin paksinluukun ja sisäkaton, jotka tuntuivat kuivilta. Mutta kuskinsivun takalasin (paksissa oleva lasi) alla oleva muovi, sen alla tuntui sormilla kosteutta. Pitää ensi vklp:n purkaa vähän enemmän, kun saa auton sääsuojaan. Voisiko takavalojen kiinnityksestä se vesi mennä sinne? Auto kuitenkin ollut itsellä jo toista vuotta ja ensimmäistä kertaa huomasin tuon ongelman.

Käsittääkseni noissa kattokiskot vuotaa ja on tyyppivika, kun tutkin asiaa ulkomaisilta foorumeilta. Mun pitäisi samanlainen vika korjata tutun fokus mk2 farkkuun. Vesi kerääntyy vielä varapyöräkoteloon.
 
Ja Mondeo Mk3 2003 V6 hukkasi vakionopeudensäätimensä, ei syty edes kuva mittaristoon, eli ei saa päälle.

Oli polttanut sen 7,5A sulakkeensa, jonka vaihdoin ja ei vaikutusta asiaan - samalla poistettu pissapoikien suuttimien lämmitys (saman sulakkeen takana), ei silläkään vaikutusta.

Tuossahan on "sähkömekaaninen" vakkari, eli koska kaasu on vaijerilla niin vakkariboksista tulee vaijeri samaan kaasuläppään mekaanisesti. Njaa, sitten vaan ideoimaan onko se vakkariboksi vai kytkin/jarrukytkin viallinen, ratin napeissa vika vai missä lienee vika.. Hyviä ideoita ennenkuin alkaa purkamaan laitteita?
 
Ja Mondeo Mk3 2003 V6 hukkasi vakionopeudensäätimensä, ei syty edes kuva mittaristoon, eli ei saa päälle.

Oli polttanut sen 7,5A sulakkeensa, jonka vaihdoin ja ei vaikutusta asiaan - samalla poistettu pissapoikien suuttimien lämmitys (saman sulakkeen takana), ei silläkään vaikutusta.

Tuossahan on "sähkömekaaninen" vakkari, eli koska kaasu on vaijerilla niin vakkariboksista tulee vaijeri samaan kaasuläppään mekaanisesti. Njaa, sitten vaan ideoimaan onko se vakkariboksi vai kytkin/jarrukytkin viallinen, ratin napeissa vika vai missä lienee vika.. Hyviä ideoita ennenkuin alkaa purkamaan laitteita?
Toimintatapaa tuntematta varmistaisin että jarrupolkimen / kytkinpolkimen kytkin on kunnossa?
 
Toimintatapaa tuntematta varmistaisin että jarrupolkimen / kytkinpolkimen kytkin on kunnossa?
Ja autosta riippuen jarruvalot toimivat, joissakin malleissa vakkarin jarrukatkaisu ilmeisesti otetaan jarruvalon piiristä, ei suoraan polkimelta. Tai sitten molemmista.
 
Sattui löytymään melkein naapurista vähän ajettu kiinteä vauhtipyörä ja siihen käypäinen kytkin ja muut kilkkeet nimelliseen 80 euron hintaan. Voiko näin hyvää tuuria edes olla :kippis:

Hyvän onnen striikki katkesi kun remppaukolla alkoi tules-vaivat. Jospa nuo ois vehkeet kuitenkin leimakunnossa ennen kuukauden jälkitarkastusajan umpeutumista :asif:

Bemarista katsuri löysi väljän etualatukivarren pallonivelen, kuluneen sisemmän jarrupalan (jarruista silti kunniamaininta vaikka hieman olivat "metsittyneet" seisomisen seurauksena) sekä peltiä halusi pariin paikkaan helmoissa hitsattavan. Tallikaverilta joka näitä enemmälti rassaa ko. tanko ehjällä nivelellä 15e ja uuden veroiset etujarrupalat 5e puolelleen. Ja taas säästettiin zippinetto-winterbeaterissa.

IMG_20201124_152610-01.jpeg


Tähän vaan vuosi ajoaikaa omasta suuresta epäuskosta huolimatta lätkäistiin, vieläpä aika pienellä effortilla. Kelpaa talvi päästellä taas menemään :cool:
 
Käsittääkseni noissa kattokiskot vuotaa ja on tyyppivika, kun tutkin asiaa ulkomaisilta foorumeilta. Mun pitäisi samanlainen vika korjata tutun fokus mk2 farkkuun. Vesi kerääntyy vielä varapyöräkoteloon.
Niitä itsekin eka epäilin, mut silloin pitäisi kattopehmusteen olla kostea siitä sauman kohdalta mitä se ei ollut. Tänään tuli painepesurilla laskettua vartti vettä peräosaan (katto/takaikkunat, paksinluukku yleensäkki), mutta missään sisällä ei tuntunut kosteutta. No saipahan hiekkapaskat auton pinnalta pois.
 
Niitä itsekin eka epäilin, mut silloin pitäisi kattopehmusteen olla kostea siitä sauman kohdalta mitä se ei ollut. Tänään tuli painepesurilla laskettua vartti vettä peräosaan (katto/takaikkunat, paksinluukku yleensäkki), mutta missään sisällä ei tuntunut kosteutta. No saipahan hiekkapaskat auton pinnalta pois.

Joo ei tutunkaan autossa ole kattopehmuste märkä, mutta laitoin väliaikaisesti pakkausteipin kattokiskon yli niin sen jälkeen ei ole vettä tullut sisään. Tässäkin tuntui, että vesi olisi tulisi sisään takavalon seutuvilta
 
Renault Megane vm1999 on alkanut viime aikoina kuulua selvästi viheltävä ääni moottorista. Tuo vihellys nousee ja laskee kierrosten mukaan. 325000km mittarissa.
Alfamer antaa mahdollisen vian syyksi esim: imuilmavuoto, pakoputkistovuoto, kannentiiviste rikki.
Jäähdytysnestettä häviää varsinkin kaupunkiajossa ja sitä on läikkynyt paisuntasäiliön ympärille, selkeitä punaisia roiskeita.
Hmmm, oisko kannentiiviste?
 
Renault Megane vm1999 on alkanut viime aikoina kuulua selvästi viheltävä ääni moottorista. Tuo vihellys nousee ja laskee kierrosten mukaan. 325000km mittarissa.
Alfamer antaa mahdollisen vian syyksi esim: imuilmavuoto, pakoputkistovuoto, kannentiiviste rikki.
Jäähdytysnestettä häviää varsinkin kaupunkiajossa ja sitä on läikkynyt paisuntasäiliön ympärille, selkeitä punaisia roiskeita.
Hmmm, oisko kannentiiviste?
Jos vesipumppu on samalla puolella kuin paisuntasäiliö, sitä voisi epäillä. Kannentiivisteestä harvemmin kuuluu vihellystä.
 
Renault Megane vm1999 on alkanut viime aikoina kuulua selvästi viheltävä ääni moottorista. Tuo vihellys nousee ja laskee kierrosten mukaan. 325000km mittarissa.
Alfamer antaa mahdollisen vian syyksi esim: imuilmavuoto, pakoputkistovuoto, kannentiiviste rikki.
Jäähdytysnestettä häviää varsinkin kaupunkiajossa ja sitä on läikkynyt paisuntasäiliön ympärille, selkeitä punaisia roiskeita.
Hmmm, oisko kannentiiviste?
Paisuntasäiliö ja sen letkut on tiiviit, myös paineistettuna eli moottori lämpösenä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 582
Viestejä
4 509 508
Jäsenet
74 438
Uusin jäsen
andresantos7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom