- Liittynyt
- 22.12.2016
- Viestejä
- 417
Veikataan takajarruputkia. Alkavat olla yleensä aika rapsakassa kunnossa, jos ei vielä ole vaihdettu.
Olette aivan oikeassa. Vaihtokunnossa olivat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Veikataan takajarruputkia. Alkavat olla yleensä aika rapsakassa kunnossa, jos ei vielä ole vaihdettu.
Mersu alkoi täristämään maantienopeuksissa.
Epäilin heti renkaita, vaikka hassulta se tuntui, sillä kuukausi sitten ostanut uudet renkaat.
Samaan liikkeeseen vein, josta renkaat ostin.
Kolmesta renkaasta löytyi 10-20 gramman heittoja. Asentaja ihmetteli noin isoja heittoja ja vielä kolmessa renkaassa.
Ihan niinkuin tuota ei olisi tasapainoitettu ollenkaan.
Nyt kulkee taas tasaisesti.
Käytittäkö pesussa ennen täristystä, itsellä joskus painot irronnut alumiinivanteista pesussa.
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?
Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.
Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.
Siellä voi olla tangot jumissa. Keskuslukituksen moottori varmaankin toimii jos tappi liikkuu. Voi olla sisäkahvan tanko jotenkin jumissa, vääntynyt tai irti. Tai tapin tanko ei ole lukossa kiinni. Pahvin irrottamalla lienee selviää.04 mazda3 ja kuskin ovi ei aukea. Keskuslukitus toimii kaikissa muissa ovissa, muttei kuskin. Oven saa avaimella auki, kun kääntää vastapäivään ihan vähän. Sisäkautta ovea ei taas enään saakaan auki, vaan pitää apukuskin puolelta kammeta ulos. Painelin tuota avaimen kaukosäädintä, ja kyllä siinä kuskin ovessakin se tappi liikahtaa, kun pistää lukkoon ja avaa.
Veikkauksia tai kenties vankkaa tietoa? Maanantaina otan varmaan ovipahvin irti ja katson sisälle.
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.
Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.
Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.
Esim kiinnikkeitä jotka olisi edes suurinpiirtein sopivia, ei ole olemassa, ne on kaikki rakenneltava itse.
Plus että pakoputki menee jo vakiona aika ahtaasti, niin oma hommansa rakennella vielä turbolle pakosarja + uusi downpipe. Tokihan on tekijämiehiä jotka tekee mutta äkkiä menee yli 1000€ pelkkään pakosarjaan + alkuputkeen.
2.0 8V:hen voisi helposti lyödä remmiahtimen kylkeen, aftermarket ecun kanssa. Autohan alunperin on kaasutinlaite.
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...
Vaihteistoöljyä jos vuotaisi niin vuoto olisi sisemmän vetarin ja vaihteiston välistä, ei se öljy voi mitenkään päästä sinne vetarin suojakumin sisään...
No jo on mylly, niin näkyy olevan:Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
Jaha, olipa taas mielipuolisen sekopäinen ratkaisu patonkimaasta. Eipä ole tullut ennen vastaan...Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
Vanhemmissa Fiateissa myös aivan sama rakenne.Onkait tuollaista ratkaisua käytetty monessa muussakin merkissä, ainakin Fordilla on joissain malleissa tuollainen vastaava rakenne.
Eikös sitä sanota, että kun valo syttyy niin vielä pääsee 100km.Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.
Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.
Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Olisiko se outo ääni jokin sähkölaite mikä lähtee päälle?Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.
Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.
Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?
Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.
Kuulostaa hyvältä "arvaukselta" mutta mikä se voisi olla? En tunne auton anatomiaa niin tarkasti. Radio kun on myös pois päältä. Autossa ei tietääkseni ole polttoaineella toimivaa lämppäriä. Auto on aina aamuisin, myös töissä, pistokkeen päässä ja kelin mukaan 1-2h sisätilalämppäri myös päällä. Mutta eihän tuo sisätilalämppäri saa virtaa kun autoa käynnistelen. Ei väliä onko parkit päällä tai ei. Siis eihän sillä äänellä ole mitään merkitystä jos se kuuluu asiaan, mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisia ääniä.Olisiko se outo ääni jokin sähkölaite mikä lähtee päälle?
Autossa on kymmeniä asioita mitkä herää kun virrat laittaa päälle...Kuulostaa hyvältä "arvaukselta" mutta mikä se voisi olla? En tunne auton anatomiaa niin tarkasti. Radio kun on myös pois päältä. Autossa ei tietääkseni ole polttoaineella toimivaa lämppäriä. Auto on aina aamuisin, myös töissä, pistokkeen päässä ja kelin mukaan 1-2h sisätilalämppäri myös päällä. Mutta eihän tuo sisätilalämppäri saa virtaa kun autoa käynnistelen. Ei väliä onko parkit päällä tai ei. Siis eihän sillä äänellä ole mitään merkitystä jos se kuuluu asiaan, mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisia ääniä.
Autoon oli edellinen omistaja jättänyt jonkunlaisen lämmityslaitteen sisätiloihin. Hirveä kapistus, kokeilin 30 sekuntia ja totesin että aivan paska. Eniten jäi mietityttämään sen sähköturvallinen kunto kun ei näyttänyt johto ihan niin terveeltä kuin tässä omassa Defa Terminissä. Olisiko se voinut aiheuttaa jotain vahinkoa?
Bensapumppu vähän äänekkäämpi ja kuuluu kun primaa?
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.
Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.
Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Onko se haitallista tai täytyykö asiasta välittää?Bensapumppu vähän äänekkäämpi ja kuuluu kun primaa?
Mielenkiintoista. Paitsi että kun sammutan auton, niin auto pitää ääntä ihan maksimissaan 5 sekuntia.Se ääni tulee sähkölaitteista kun niihin tulee virrat sekä ilmastoinnin läpät aukeavat. Sama kun sammutat auton niin about minuutti pari niin auto pitää ääntä, kun ilmastoinnin läpät menevät kiinne koetaulun sisällä jossain, kuulee sisällä hyvin kun sammutat ja odotat.
En edes tiedä missä moinen sijaitsee. Testaan aamulla tuota että kuuluuko ääni lyhyen sammutuksen/virran pois laittamisen jälkeen.Laitetaan nyt vielä ehdolle yksi suht helposti tarkistettava äänen lähde, nimittäin sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu. Kuuluuko ääni myös ihan lyhyen sammutuksen/ virran pois laittamisen jälkeen? Kuuluuko myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi ja käynnistät uudelleen? Noista vihjeistä voi lähteä vähän edes suuntaamaan äänilähdettä. joku autoja roplaava kyllä tunnistaa sen äänen paikan päällä kokeillessaan, kunhan vain kysyt.
Sisäilmapuhallin on siellä hanskalokeron alla/takana. Jos on manuaali-ilmastointi, niin pistä puhallin nollille ja käännä virrat uudelleen päälle. Jos ääni hävisi, niin vika löytyi. Automaatti-ilmastointikin muistaa yleensä asetukset lyhyen sammutuksen jälkeen, mutta tietyn ajan/lämpötilamuutoksen jälkeen voi mennä takaisin auto-asentoon. Tyypillisesti ääni pahenee pakkasten kiristyessä, kun se sähkömoottori lähtee entistä hitaammmin täyteen vauhtiin.En edes tiedä missä moinen sijaitsee. Testaan aamulla tuota että kuuluuko ääni lyhyen sammutuksen/virran pois laittamisen jälkeen.
Muistaakseni kuuluu myös sen jälkeen, kun auto on lämmin ja käynnistän uudelleen, mutta vaimeammin.
Mistähän sitä aloittais..
Mulla on 2002 Golf IV 1.6 16v ja se aikanaan rupes sytytään epc valoa, no nollattiin ja taas randomisti herjas epämääräisin välein. Vaihdettiin map-anturi..ei korjaantunut!
No heinäkuussa meni laturi ja se vaihdettiin ja akku myös! Vajaa kuukausi sit jäin aamulla liikennevaloihin kun akku tsippas totaalisesti ja suuri vitutus.. Ennen tätä aamuisin ihmettelin kun ajovalot himmenee ja kirkastuu!
Uus akku kiinni ja rupes taas herjaan epc ja valot pumppaa edelleen.
Vein korjaamolle (vakikaveri..) vaihdettiin kaasuläppäkotelo ja egr..
Egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni sekä uudella että vanhalla,jos piuhan ottaa irti auto toimii mutta moottorivalo palaa, ei hyvä! eli:
-valot pumppaa edelleen (vaikka uus akku ja laturi..saattaa olla viallinenkin..)
-egr ei toimi jos piuhan laittaa kiinni (ei uudella,eikä vanhalla)
Mistähän tätä vyyhtiä lähtis purkaan..onko antaa kellään vinkkiä?(jos tästä ny kukaan sai selvää) Saksasta tilatut osat..
Noniin, palataan asiaan. Tänään tuli testattua mistä se ääni voisi tulla kaverin kanssa. Joka tosin on autotietämyksissä minun kanssa samalla tasolla eli aika huonolla. Ja tässä fordissa tosiaan automaattinen ilmastointi ja pidänkin sitä auto-modessa.Sisäilmapuhallin on siellä hanskalokeron alla/takana. Jos on manuaali-ilmastointi, niin pistä puhallin nollille ja käännä virrat uudelleen päälle. Jos ääni hävisi, niin vika löytyi. Automaatti-ilmastointikin muistaa yleensä asetukset lyhyen sammutuksen jälkeen, mutta tietyn ajan/lämpötilamuutoksen jälkeen voi mennä takaisin auto-asentoon. Tyypillisesti ääni pahenee pakkasten kiristyessä, kun se sähkömoottori lähtee entistä hitaammmin täyteen vauhtiin.
Varmista vielä kaverin kanssa, kuuluuko se ääni oikeasti kojelauden sisältä vai konehuoneesta. Täällä on tullut jo aika monta hyvää arvausta.
Minustakin tuntuu, että tässä alettiin nyt kuuntelemaan muitakin ääniä sen alunperin esitetyn ongelman lisäksi.Ilmastoinnin kompressori sammuu kokonaan kun ottaa AC:n pois päältä. Se siis ainakin pitää meteliä.
Ja ilmeisesti myös sisätilan puhallin.
Kaasuläpän sopeuttaa helposti obdelevenillä tai vcds, ellei auto ole jo tehnyt sitä automaattisesti itsestään. (ei ois eka vag-konsernilainen joka sopeuttanut täysin uuden kaasuläpän itsestään. Testeriin lyödessään vaan huomaa että jaa eipä tarvitsekkaan) ihan ekana hyvä aloittaa siitä että vaihtaako läpän sensori 1 ja 2 arvot paikkaa ristiin kun kaasun painaa pohjaan (esim tyhjäkäynnillä sensori 1 15 ja sensori 2 85 ja kaasu pohjassa 1=85 ja 2=15) jos ei tätä tee niin aika varmana rattaat paskana. Toinen mikä vahvasti viittaa vialliseen kaasuläppään on liian suuresta egr virtauksesta kertova koodi ja se että moottori sammuu käytännössä kerrasta niin että heilahtaa ihan kunnolla aivankuin imuilma lyötäisiin kerrasta tukkoon joka viittaa vahvasti kaasuläppävikaan. Rattaille myydään kyllä korjaussarjoja mutta jos näkee selvästi läpän akselien läpivientien olevan öljyisiä eli huohotinöljy vuotaa läpi niin uutta läppärunkoa surutta tilalle.1. Akun päällä oleva sulakerasia, kansi auki, todennäköisesti 1 tai useampi isoista virtajohdoista aivan sulanut ja musta.
2. Onhan kaasuläpän perussäätö suoritettu ONNISTUNEESTI? Vaatii yleensä jonkun vanhemman VW -erikoistesterin. Mitä tarkoittaa, että EGR ei toimi?
Tuollaisia pikkuvikoja kun keräilee pikku hiljaa niin kohta käsissä on laite jota ei jaksa enää alkaa korjaamaan... Kannattaa hankkia jo nyt vaihto-osa ja tarvikkeet jos ja kun ilmaantuu mahdollisuus fixata putkea. Ennakoivalla tilaamisella säästää osissa melkoisesti verrattuna "adhoc remppaan".Abs-ongelmat korjattu volvosta niin uutta remonttia pukkaa: pakoputki ruostui poikki äänenvaimentajan jälkeenPikakorjauksena laitoin pakoputkiklemmareilla random teräsputken tuohon tilalle. Vuotaahan se varmasti tuosta liitoksesta mutta saa olla nyt kevääseen/kesään asti kun tulee kelejä korjata kunnolla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.