Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Renault Megane vm1999 on alkanut viime aikoina kuulua selvästi viheltävä ääni moottorista. Tuo vihellys nousee ja laskee kierrosten mukaan. 325000km mittarissa.
Alfamer antaa mahdollisen vian syyksi esim: imuilmavuoto, pakoputkistovuoto, kannentiiviste rikki.
Jäähdytysnestettä häviää varsinkin kaupunkiajossa ja sitä on läikkynyt paisuntasäiliön ympärille, selkeitä punaisia roiskeita.
Hmmm, oisko kannentiiviste?

Tulpat voi irrotella ja kattella niitä sekä sylintereihin. Muihin verrattuna puhdas pytty ja tulppa kielii vuodosta.

Paisuntasäiliöstä voi myös mittailla mahdollisia pakokaasuja, jos löytyy, niin sitten tiiviste tms.

Näin vaihdamme kannentiivisteen. :)

 
Viimeksi muokattu:
Paisuntasäiliö ja sen letkut on tiiviit, myös paineistettuna eli moottori lämpösenä?
Hyvä pointti, pisarat paisarin ympärille viittaa vialliseen korkkiin. @teho75 kannattaa kokeilla vaihtaa se ensin. Mulla oli kerran Passat joka pukkasi nesteet pihalle juuri tuon takia. Tulipa siihen kansikin vaihdettua ennen kuin oikean vian huomasin :whistling:
 
Volvo v70 ja legendaarinen abs boksi. Sytytti abs ja luistonestovalot mittaristoon. Noh, boksi pöydälle ja ratkenneiden tinausten uudelleenjuotto. Valot ei häviä minnekkään. Vikakoodien luku kertoi että vasemmalta etupyörältä ei tule signaalia. Tottahan tuo tietokone turisi sillä anturi oli mekaanisesti rikki. Uusi anturi tilalle mutta valot ei sammu vieläkään. Vikakoodit kertoo nyt että "-Sisäisen ohjausmodulin luku- ja kirjoitusmuistin (RAM) virhe". Eli taitaa olla tuossa boksissa jotain muuta vikaa kuin ratkenneet pinnien juotokset.

Käytiin tietenkin aina ajelemassa osien vaihdon tai boksin asennuksen jälkeen muutaman km testilenkit. Eipä tässä varmaan auta muuta kuin metsästää uusi käytetty abs-boksi jostain ja kokeilla sillä.
 
Saa siirtää, jos on väärä topic.
Pitäisi vääntää reklamaatio vesipumpun ja hihnan vaihtajalle. Pari kk sitten tosiaan oli vaihdossa ja nyt viikko sitten hajosi pakoputki. Veikkasin normaalia hitsausoperaatiota, joka tämän ikäisessä pelissä voi (8 v ja 140 tkm) tulla vastaan. Huollossa sitten selvisi, että putki oli revennyt irti (joustinosa tuhannen skeidana). Moottoria ei edellisessa huollossa ollut kiinnitetty kunnolla ja se pääsi liikkumaan repien putken irti. Joku mutteri sieltä puuttui kiinnityksistä kokonaan. Onneksi ei ollut sen isompaa vahinkoa saanut aikaiseksi, eikä moottori ollut vaurioitunut.

Ottaako korjaamot tekemistään töistä mitään vastuuta ja onko rekkula ja korvausvaade vaan ajan haaskausta? Operaatio kuitenkin oli useaman satkun arvoinen ponnistus ja nähdäkseni tämä oli täysin vältettävissä oleva operaatio, jos korjaamo olisi hoitanut hommansa kunnolla.
 
Ööhh, jos nuo asiat liittyy toisiinsa, siis pumpun vaihto ja moottorin kiinniityksiin koskeminen niin asian pitäisi olla aika selvä, jos taas pultti on hävinnyt muista syistä niin epäilen korvausten saamista. Toki yrittää aina voi.
 
Ööhh, jos nuo asiat liittyy toisiinsa, siis pumpun vaihto ja moottorin kiinniityksiin koskeminen niin asian pitäisi olla aika selvä, jos taas pultti on hävinnyt muista syistä niin epäilen korvausten saamista. Toki yrittää aina voi.

Aika monessa autossa jakohihnan vaihto vaatii moottorinkorvakkeen irroittamisen, eli hyvinhän ne voi toisiinsa liittyä.
 
Tää oli putken korjaajan arvaus. Kysyi, että onko kytkin vaihdettu tai vastaavaa tehty, jossa olisi pitänyt purkaa noita osia. Kerroin tosta pumpun ja hihnan vaihdosta, ja piti sitä aika selkeänä, että kiireessä oli pantu kasaan. Ei noi pultit kuulemma itse irtoa.
 
Joo ei tutunkaan autossa ole kattopehmuste märkä, mutta laitoin väliaikaisesti pakkausteipin kattokiskon yli niin sen jälkeen ei ole vettä tullut sisään. Tässäkin tuntui, että vesi olisi tulisi sisään takavalon seutuvilta

No nyt taisi vika löytyä, kun loskapaskan sulattua katolla alkoi paksiin taas tihkua hitaasti. Katon/peräosan saumassa on pieni halkeama siinä kattokiskon takana. Nyt se on pikakorjattu jesarilla, et sais auton lämpöseen halliin missä iskisi massaa päälle ja ehkä irrottaisi kattokaiteet ja tarkastaisi ettei siellä ole mitään lisempää.

Se mitä netistä tutkaili asiaa, niin monilla menee vararenkaan koteloon se vesi mattojen alla, jos valojen liitoksesta vuotaa, itsellä tiputtaa c-pilarista kaukalomatolle pisara kerrallaan.
 
Perkele, Passattiin takajouset vaihdoin. Meni ajovalojen säätötanko poikki. Marmorilta 253€
Onnistuisiko osan korvaamaan esimerkiksi kulmanivelillä ja kierretangolla? Omassani ratkaisin asian näin:

IMG_20200921_152823.jpg
 
Nyt onkin vähän ärsyttävä, mutta tuskin (?) mikään hälyttävä ongelma 1.6 TDI Passatissa.

Jostain moottorin takaa enemmän akun puolelta kuuluu lämpöisellä koneella tyhjäkäynnillä "tsirp tsirp" sirkutusta ja tuo ääni kuuluu paremmin auton takaa kuin edestä. Kylmällä koneella tuota ei ainakaan erota, eikä kaasua vähänkään painaessa. Myös konepellin avaamalla moottorin ääni peittää tuon sirkutuksen. Ääni on vähän samanlainen kuin hihnan vikinä, mutta ei kuitenkaan kuulu apulaitehihnan tai jakopään luota. Välillä ääni lakkaa lämpöiselläkin koneella, kuten tänään juuri korjaamon pihassa.

Onkohan tuo vain jonkin liitoksen tai muun osan resonointia koneen tärinälle? Voisi melkein koittaa suihkia vettä eri paikkoihin ja kuunnella, häviääkö ääni voitelemalla. Koneen ja akun takana ei kuitenkaan pahemmin mitään liikkuvia osia ole. Lähinnä EGR ja eri letkuja ja putkia. Vaikeahan tuota on lähteä paikantamaan, kun oikeastaan äänen lähteitä on loputtomiin pohjamuoveista lämpöpelteihin. Onneksi ei kuulu sisälle saakka vielä :confused:

Pitkästä aikaa tuli myös pakkasilla kylmäkäynnistys ja en muistanutkaan, miten CR-konekin kuulostaa noin traktorimaiselta kylmänä käynnistäessä. Veto päällä dieselmäinen jyrinä ja kalkatus oli sisälle aika karun kuuloista ensimmäisen kilometrin ajan, kunnes koneen lämmettyä vaimeni. Tuo oli kuitenkin ihan puhdasta dieselin kalkatusta, eli mitään suuttimien tai nostajien naputusta tai muuta ylimääräistä en sieltä seasta kuullut. Kai sitä on tottunut pehmeämpään ääneen nyt kesän aikana ja letkulämmitintä on tullut myös käytettyä ahkerasti. Tukikumit varmaan myös aika jäykät kylmänä, mikä pahentaa ääntä :think:
 
Onkohan tuo vain jonkin liitoksen tai muun osan resonointia koneen tärinälle?

Pitäisi tietää onko ääni kierrosperusteista vai tosiaan resonointia. Vaihdelaatikossa jokin laakeri voi kaiketi sopivasti ääntää ja ei kuule yläkautta koneen melun yli, mutta tästä luulisi olevan muitakin havaintoja ajaessa. Onhan näitä laakeriääniä joka lähtöön. Pakoputken liike kannattimiensa varassa, jos kerran takana kuuluu paremmin ja tyhjäkäynnillä kovemmat tärinät? Oudolta kuulostaa. Hihnoista jos tulee niin siitä vierestä kuuntelemalla sen kyllä pitäisi erottaa.
 
Pitäisi tietää onko ääni kierrosperusteista vai tosiaan resonointia. Vaihdelaatikossa jokin laakeri voi kaiketi sopivasti ääntää ja ei kuule yläkautta koneen melun yli, mutta tästä luulisi olevan muitakin havaintoja ajaessa. Onhan näitä laakeriääniä joka lähtöön. Pakoputken liike kannattimiensa varassa, jos kerran takana kuuluu paremmin ja tyhjäkäynnillä kovemmat tärinät? Oudolta kuulostaa. Hihnoista jos tulee niin siitä vierestä kuuntelemalla sen kyllä pitäisi erottaa.
Kyllä se resonoinnilta kuulostaa. Kaasun hipaisu nostaa kierroksia juuri sen verran, että vikinä lakkaa. Kuulostaa kuivalta vikinältä, joka korjaantuisi vaikka tipalla öljyä juuri oikeaan kohtaan. Niin korkeaa vikinää, etten usko olevan minkään laakerinkaan. Ääni tulee ulos konehuoneesta tuulilasin alareunan ritilöiden kautta.
 
Minkä ikäinen Passat kyseessä? Tuoreemman pään (EA288) koneisissa ainakin ensiasennus kiristin jakopäässä saattoi jossain tapauksissa olla vääränlainen, jolloin hihnan kylki hinkkasi kiristimeen aiheuttaen juuri tuollaista ääntä.
 
Minkä ikäinen Passat kyseessä? Tuoreemman pään (EA288) koneisissa ainakin ensiasennus kiristin jakopäässä saattoi jossain tapauksissa olla vääränlainen, jolloin hihnan kylki hinkkasi kiristimeen aiheuttaen juuri tuollaista ääntä.
2011 B7. Tuohon on jakohihna vaihdettu 2 vuotta sitten vielä.

En saanut tuota vikinää nyt millään kuulumaan, vaikka äsken pysähtelin jatkuvasti kuuntelemaan. Tuskin mitään vakavaa. Samalla tavalla sisätiloissa jokin vikisee ihan samalla tavalla isoissa työssyissä välillä.
 
2011 B7. Tuohon on jakohihna vaihdettu 2 vuotta sitten vielä.

En saanut tuota vikinää nyt millään kuulumaan, vaikka äsken pysähtelin jatkuvasti kuuntelemaan. Tuskin mitään vakavaa. Samalla tavalla sisätiloissa jokin vikisee ihan samalla tavalla isoissa työssyissä välillä.
Sisäpuhaltimen laakeri kuiva ja sirkuttaa?
 
Sisäpuhaltimen laakeri kuiva ja sirkuttaa?
Se kyllä ujeltaa aina joskus ihan pari sekuntia kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mikä on ihan ymmärrettävää, kun yli 200tkm ajettu jo autolla. Sen luulisi kyllä kuuluvan myös sisällä, jos kuuluu monen metrin päähän autosta ulkona. On kyllä hyvin samanlainen tuo kitinä kuin kuiva puhaltimen laakeri kyllä.
 
Hyvän onnen striikki katkesi kun remppaukolla alkoi tules-vaivat. Jospa nuo ois vehkeet kuitenkin leimakunnossa ennen kuukauden jälkitarkastusajan umpeutumista :asif:

Kytkin taas eheä ja vuosi leimaa paperissa. Oli löytynyt vielä varastojen kätköistä ehyt nokka- ja konepelti, vähän siistiytyi ulkonäkökin samalla. Ja pitihän sitä vähän tuunatakin; keulalle laitoin valoraudan ja siihen sovittelin tuon varastossa tyhjän panttina lojuneen ledbar -hässäkän. Myös aurinkolipan askartelin paikalleen. Kuskin puolen liukuoven kahva oli vähän jähmeä toimimaan - vaijerin kiristys ja pelaa hyvin.

IMG_20201203_210104.jpg


Jottei vieläkään liian helpoksi kävisi niin tuosta talviauton virkaa toimittavasta bemarista hävisi viikonloppuna jarrut, luulenpa tietäväni missä syy piilee mutta siitä lisää seuraavassa jaksossa. Sen kun saan kuntoon ja mönkijään vinssin sinkin vaihdettua, riittää rassaaminen tältä vuodelta. Voisi joskus vain ajellakin näillä käyttövehkeillä.
 
Tuota vikinää etsiessä tuli taas ihmeteltyä turbon flutter -ääntä.

Eli tyhjäkäynnillä kierrosten laskiessa kuuluu tsutuuu-ääni ilmansuodattimen kautta. Livedatasta näkee, että ääni kuuluu juuri silloin, kun EGR-venttiili aukeaa. Jos on DPF-poltto menossa tai nyppää ilmamassamittarin johdon irti, EGR on kiinni ja tuo ääni häviää. Turbo siis tuskin rikki, eikä tyhjäkäynnillä paljon ahtopaineitakaan kerätä.

Mikähän tuon nyt aiheuttaa? Ja miten EGR:n ääni voi kuulua ilmansuodattimen kautta? EGR:n putki menee koneen eteen imusarjaan kiinni ja ilmansuodattimen putki taas koneen taakse turbolle.

 
Jottei vieläkään liian helpoksi kävisi niin tuosta talviauton virkaa toimittavasta bemarista hävisi viikonloppuna jarrut, luulenpa tietäväni missä syy piilee mutta siitä lisää seuraavassa jaksossa. Sen kun saan kuntoon ja mönkijään vinssin sinkin vaihdettua, riittää rassaaminen tältä vuodelta. Voisi joskus vain ajellakin näillä käyttövehkeillä.

Veikataan takajarruputkia. Alkavat olla yleensä aika rapsakassa kunnossa, jos ei vielä ole vaihdettu.
 
Mersu alkoi täristämään maantienopeuksissa.
Epäilin heti renkaita, vaikka hassulta se tuntui, sillä kuukausi sitten ostanut uudet renkaat.
Samaan liikkeeseen vein, josta renkaat ostin.
Kolmesta renkaasta löytyi 10-20 gramman heittoja. Asentaja ihmetteli noin isoja heittoja ja vielä kolmessa renkaassa.
Ihan niinkuin tuota ei olisi tasapainoitettu ollenkaan.
Nyt kulkee taas tasaisesti.
 
Mersu alkoi täristämään maantienopeuksissa.
Epäilin heti renkaita, vaikka hassulta se tuntui, sillä kuukausi sitten ostanut uudet renkaat.
Samaan liikkeeseen vein, josta renkaat ostin.
Kolmesta renkaasta löytyi 10-20 gramman heittoja. Asentaja ihmetteli noin isoja heittoja ja vielä kolmessa renkaassa.
Ihan niinkuin tuota ei olisi tasapainoitettu ollenkaan.
Nyt kulkee taas tasaisesti.

Mulla oli samaa just ~kuukausi sitten, kun tuli uudet talvirenkaat alle. En tiedä mitkä paskapainot oli, mutta ei niitä enää ollut, kun tasapainotettiin uudelleen. Ja täristys alkoi kesken ajon ja onneksi pääsin suoraan ajosta rengaspajalle, hieman ihmeellistä.
 
Käytittäkö pesussa ennen täristystä, itsellä joskus painot irronnut alumiinivanteista pesussa.
 
Käytittäkö pesussa ennen täristystä, itsellä joskus painot irronnut alumiinivanteista pesussa.

Mulla ei ainakaan ollut vielä mitään pesuhommia ja puhtaille vahaamattomille aluvanteile tuli painot, liekkö sitten jäänyt jotain mikä sulatti/liuotti liiman painoista tai jotain, mutta toisella kertaa kestäneet ~kuukauden. Mielessä kävi myös, että junioreilla on joku uusi villitys ja keräilykohde, mutta tilaa ei ole montaa ylimääräistä milliä mistä irroitella vanteet paikoillaan.
 
Noita tumpeloiden katkomia muovipuikkoja olen korjaillut harvakierteisillä ruuveilla, josta katkaistu kanta pois. Kuumennus ja kierteen sulatus muovin sisään. Hyvin tehtynä yhtä vahva tai vahvempi kuin alkuperäinen.
 
Syy Passatin vikinään löytyi ja taitaa olla painelaakeri sittenkin. Ihan kun vaan aavistuksen painaa varpaalla kytkintä, niin vikinä loppuu. Kytkin alhaalla kuuluu juuri erottuva vaimea koputus ja pitkään jo kuunnellut satunnaisia ulvahduksia kytkintä nostaessa. Kiinteän vauhtipyörän kanssa kytkinremontti onneksi vain 610€ tuossa LUK:in kytkinpaketilla, eli kamalasti ei tarvitse köyhtyä. Aiemminkin huomannut kyllä jo, ettei kytkin ole enää parhaassa mahdollisessa iskussa, mikä ei noilla kilometreillä ole enää harvinaista. Edellisesti autosta meni kytkin vaihtoon 144tkm kohdalla ja meinasi jättää tielle, kun luistaminen alkoi yhtäkkiä rajusti.

Kylmänä pirun kankeat vaihteet välillä ekan kilometrin ajan, jonka jälkeen alkaa helpottamaan. Kolmonen meinaa joskus rusahtaa aavituksen, jos on huolimaton, mutta ykkösessä, kakkosessa ja nelosessakaan ei ole yhtään kehumista niissäkään. Nekin ovat pirun jäykkiä. Volkkarin alkuperäiset vaihteistoöljyt vaihdettu kesällä ja ilmeisesti ne ei ole mitkään notkeimmat pakkasilla.

Jos synkrot olisivat paskana, niin eikö ongelmat vaivaisi jatkuvasti kylmänä ja ennemmin vain tietyllä vaihteella? Äsken seisotin autoa yli 6 tuntia pakkasella ja toimi yllättävän notkeasti vaihteet. Lämpöisenä ei koskaan mitään ongelmaa ja vaikka 100Km/h vauhdissa voi nätisti pudottaa kolmoselle, vaikka mitään järkeä siinä ei olekaan. Toki väsynyt kytkin voi myös aiheuttaa nuo ongelmat. Ehkä kerran kuussa käy niin, että omalta parkkipaikalta peruuttamisen jälkeen ykkösen kohdalla tulee seinä vastaan.

Koko kytkinpaketti vaihtoon, vaihdevivuston rasvaus, hieman vinkuva työsylinteri myös vaihtoon ja ilmaus ja sitten vielä vaihteiston lisäaineet öljyn sekaan samalla, kun laatikko on irti. Tuossa ei pitäisi valua öljyjen ulos laatikon irroittaessa. Lisäaineita moni kehunut ja tuskin ainakaan haittaa on. Ainakin kytkimen ääntelyn pitäisi loppua noilla toimenpiteillä ja toivottavasti vaihteetkin notkistuisivat pakkasella.
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.

Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.
 
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.

Nimenomaan käydä useassa konttorissa. Itse selvittelin mitä muutoksia pitää tehdä, että saa muutettua etanolille, niin yhdeltä naamalta ei saanut selvää vastausta..
 
04 mazda3 ja kuskin ovi ei aukea. Keskuslukitus toimii kaikissa muissa ovissa, muttei kuskin. Oven saa avaimella auki, kun kääntää vastapäivään ihan vähän. Sisäkautta ovea ei taas enään saakaan auki, vaan pitää apukuskin puolelta kammeta ulos. Painelin tuota avaimen kaukosäädintä, ja kyllä siinä kuskin ovessakin se tappi liikahtaa, kun pistää lukkoon ja avaa.

Veikkauksia tai kenties vankkaa tietoa? Maanantaina otan varmaan ovipahvin irti ja katson sisälle.
 
04 mazda3 ja kuskin ovi ei aukea. Keskuslukitus toimii kaikissa muissa ovissa, muttei kuskin. Oven saa avaimella auki, kun kääntää vastapäivään ihan vähän. Sisäkautta ovea ei taas enään saakaan auki, vaan pitää apukuskin puolelta kammeta ulos. Painelin tuota avaimen kaukosäädintä, ja kyllä siinä kuskin ovessakin se tappi liikahtaa, kun pistää lukkoon ja avaa.

Veikkauksia tai kenties vankkaa tietoa? Maanantaina otan varmaan ovipahvin irti ja katson sisälle.
Siellä voi olla tangot jumissa. Keskuslukituksen moottori varmaankin toimii jos tappi liikkuu. Voi olla sisäkahvan tanko jotenkin jumissa, vääntynyt tai irti. Tai tapin tanko ei ole lukossa kiinni. Pahvin irrottamalla lienee selviää.
 
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.

Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.
Esim kiinnikkeitä jotka olisi edes suurinpiirtein sopivia, ei ole olemassa, ne on kaikki rakenneltava itse.
Plus että pakoputki menee jo vakiona aika ahtaasti, niin oma hommansa rakennella vielä turbolle pakosarja + uusi downpipe. Tokihan on tekijämiehiä jotka tekee mutta äkkiä menee yli 1000€ pelkkään pakosarjaan + alkuputkeen.

2.0 8V:hen voisi helposti lyödä remmiahtimen kylkeen, aftermarket ecun kanssa. Autohan alunperin on kaasutinlaite.
 
Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.
Esim kiinnikkeitä jotka olisi edes suurinpiirtein sopivia, ei ole olemassa, ne on kaikki rakenneltava itse.
Plus että pakoputki menee jo vakiona aika ahtaasti, niin oma hommansa rakennella vielä turbolle pakosarja + uusi downpipe. Tokihan on tekijämiehiä jotka tekee mutta äkkiä menee yli 1000€ pelkkään pakosarjaan + alkuputkeen.

2.0 8V:hen voisi helposti lyödä remmiahtimen kylkeen, aftermarket ecun kanssa. Autohan alunperin on kaasutinlaite.

Toki puhuinkin vain katsastuksen kannalta tuosta.

Ahtaaksi se pakopuoli menee remmin laittamalla kaksi litraiseenkin toki. Eikä se remmikään ilman työtä sinne tipahda ja jotenkin luulisin että leimalla voi olla hankalampaa remmillisen kaksilitraisen kanssa kuin vakio 1.8t tarjotellessa.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.

Eihän se vaihteistoöljy sinne kumin sisäänkään kuulu. Stefa sieltä on varmaan mennyt.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...

Vaihteistoöljyä jos vuotaisi niin vuoto olisi sisemmän vetarin ja vaihteiston välistä, ei se öljy voi mitenkään päästä sinne vetarin suojakumin sisään...
 
Ja lisätään nyt vielä että mitään helppoja reittejä sen stefan kanssa ei ole, vaan se on operaatio "vetari irti ja stefan vaihto" edessä.

Edit: jos se stefa siellä vuotaa siis.
 
Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...

Vaihteistoöljyä jos vuotaisi niin vuoto olisi sisemmän vetarin ja vaihteiston välistä, ei se öljy voi mitenkään päästä sinne vetarin suojakumin sisään...
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
 
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
No jo on mylly, niin näkyy olevan:
1607853555936.png

Ei kai jos varmaan päälle haluaa pelata niin vaihtaa tuon kumin. Ennen sitä voi kokeilla kiristää pantaa tai vaihtaa sen parempaan, eihän siinä mitään menetä.
 
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
Jaha, olipa taas mielipuolisen sekopäinen ratkaisu patonkimaasta. Eipä ole tullut ennen vastaan...

Mutta räjäytyskuvan perusteella suojakumin sisälle tulee erillinen akselistefa juuri siihen ohkaiseen päähän, eli eiköhän se stefa vain ole pettänyt. Näyttää tulevan uusi stefaholkki aina suojakumin mukana.
 
Onkait tuollaista ratkaisua käytetty monessa muussakin merkissä, ainakin Fordilla on joissain malleissa tuollainen vastaava rakenne.
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
 
Viimeksi muokattu:
Kaupunkikulutusta on niin vaikea verrata, kun se kaupunki voi olla todella nykivää jatkuvaa ruuhkaa, tai suht sujuvaa pääväylien liikennettä pahimman ruuhka-ajan ulkopuolella. Taitaa moni 2-litrainen (ei-hybridi) auto kuluttaa helposti yli 10 l/100km jos hyvin nykivää liikenne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 574
Viestejä
4 509 103
Jäsenet
74 437
Uusin jäsen
eversti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom