Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Onnistuisiko osan korvaamaan esimerkiksi kulmanivelillä ja kierretangolla? Omassani ratkaisin asian näin:

IMG_20200921_152823.jpg
Juu kyllä saa olla idiootti jos maksaa yhdestä muovi palasta +200€
 
Nyt onkin vähän ärsyttävä, mutta tuskin (?) mikään hälyttävä ongelma 1.6 TDI Passatissa.

Jostain moottorin takaa enemmän akun puolelta kuuluu lämpöisellä koneella tyhjäkäynnillä "tsirp tsirp" sirkutusta ja tuo ääni kuuluu paremmin auton takaa kuin edestä. Kylmällä koneella tuota ei ainakaan erota, eikä kaasua vähänkään painaessa. Myös konepellin avaamalla moottorin ääni peittää tuon sirkutuksen. Ääni on vähän samanlainen kuin hihnan vikinä, mutta ei kuitenkaan kuulu apulaitehihnan tai jakopään luota. Välillä ääni lakkaa lämpöiselläkin koneella, kuten tänään juuri korjaamon pihassa.

Onkohan tuo vain jonkin liitoksen tai muun osan resonointia koneen tärinälle? Voisi melkein koittaa suihkia vettä eri paikkoihin ja kuunnella, häviääkö ääni voitelemalla. Koneen ja akun takana ei kuitenkaan pahemmin mitään liikkuvia osia ole. Lähinnä EGR ja eri letkuja ja putkia. Vaikeahan tuota on lähteä paikantamaan, kun oikeastaan äänen lähteitä on loputtomiin pohjamuoveista lämpöpelteihin. Onneksi ei kuulu sisälle saakka vielä :confused:

Pitkästä aikaa tuli myös pakkasilla kylmäkäynnistys ja en muistanutkaan, miten CR-konekin kuulostaa noin traktorimaiselta kylmänä käynnistäessä. Veto päällä dieselmäinen jyrinä ja kalkatus oli sisälle aika karun kuuloista ensimmäisen kilometrin ajan, kunnes koneen lämmettyä vaimeni. Tuo oli kuitenkin ihan puhdasta dieselin kalkatusta, eli mitään suuttimien tai nostajien naputusta tai muuta ylimääräistä en sieltä seasta kuullut. Kai sitä on tottunut pehmeämpään ääneen nyt kesän aikana ja letkulämmitintä on tullut myös käytettyä ahkerasti. Tukikumit varmaan myös aika jäykät kylmänä, mikä pahentaa ääntä :think:
 
Onkohan tuo vain jonkin liitoksen tai muun osan resonointia koneen tärinälle?

Pitäisi tietää onko ääni kierrosperusteista vai tosiaan resonointia. Vaihdelaatikossa jokin laakeri voi kaiketi sopivasti ääntää ja ei kuule yläkautta koneen melun yli, mutta tästä luulisi olevan muitakin havaintoja ajaessa. Onhan näitä laakeriääniä joka lähtöön. Pakoputken liike kannattimiensa varassa, jos kerran takana kuuluu paremmin ja tyhjäkäynnillä kovemmat tärinät? Oudolta kuulostaa. Hihnoista jos tulee niin siitä vierestä kuuntelemalla sen kyllä pitäisi erottaa.
 
Pitäisi tietää onko ääni kierrosperusteista vai tosiaan resonointia. Vaihdelaatikossa jokin laakeri voi kaiketi sopivasti ääntää ja ei kuule yläkautta koneen melun yli, mutta tästä luulisi olevan muitakin havaintoja ajaessa. Onhan näitä laakeriääniä joka lähtöön. Pakoputken liike kannattimiensa varassa, jos kerran takana kuuluu paremmin ja tyhjäkäynnillä kovemmat tärinät? Oudolta kuulostaa. Hihnoista jos tulee niin siitä vierestä kuuntelemalla sen kyllä pitäisi erottaa.
Kyllä se resonoinnilta kuulostaa. Kaasun hipaisu nostaa kierroksia juuri sen verran, että vikinä lakkaa. Kuulostaa kuivalta vikinältä, joka korjaantuisi vaikka tipalla öljyä juuri oikeaan kohtaan. Niin korkeaa vikinää, etten usko olevan minkään laakerinkaan. Ääni tulee ulos konehuoneesta tuulilasin alareunan ritilöiden kautta.
 
Minkä ikäinen Passat kyseessä? Tuoreemman pään (EA288) koneisissa ainakin ensiasennus kiristin jakopäässä saattoi jossain tapauksissa olla vääränlainen, jolloin hihnan kylki hinkkasi kiristimeen aiheuttaen juuri tuollaista ääntä.
 
Minkä ikäinen Passat kyseessä? Tuoreemman pään (EA288) koneisissa ainakin ensiasennus kiristin jakopäässä saattoi jossain tapauksissa olla vääränlainen, jolloin hihnan kylki hinkkasi kiristimeen aiheuttaen juuri tuollaista ääntä.
2011 B7. Tuohon on jakohihna vaihdettu 2 vuotta sitten vielä.

En saanut tuota vikinää nyt millään kuulumaan, vaikka äsken pysähtelin jatkuvasti kuuntelemaan. Tuskin mitään vakavaa. Samalla tavalla sisätiloissa jokin vikisee ihan samalla tavalla isoissa työssyissä välillä.
 
2011 B7. Tuohon on jakohihna vaihdettu 2 vuotta sitten vielä.

En saanut tuota vikinää nyt millään kuulumaan, vaikka äsken pysähtelin jatkuvasti kuuntelemaan. Tuskin mitään vakavaa. Samalla tavalla sisätiloissa jokin vikisee ihan samalla tavalla isoissa työssyissä välillä.
Sisäpuhaltimen laakeri kuiva ja sirkuttaa?
 
Sisäpuhaltimen laakeri kuiva ja sirkuttaa?
Se kyllä ujeltaa aina joskus ihan pari sekuntia kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mikä on ihan ymmärrettävää, kun yli 200tkm ajettu jo autolla. Sen luulisi kyllä kuuluvan myös sisällä, jos kuuluu monen metrin päähän autosta ulkona. On kyllä hyvin samanlainen tuo kitinä kuin kuiva puhaltimen laakeri kyllä.
 
Hyvän onnen striikki katkesi kun remppaukolla alkoi tules-vaivat. Jospa nuo ois vehkeet kuitenkin leimakunnossa ennen kuukauden jälkitarkastusajan umpeutumista :asif:

Kytkin taas eheä ja vuosi leimaa paperissa. Oli löytynyt vielä varastojen kätköistä ehyt nokka- ja konepelti, vähän siistiytyi ulkonäkökin samalla. Ja pitihän sitä vähän tuunatakin; keulalle laitoin valoraudan ja siihen sovittelin tuon varastossa tyhjän panttina lojuneen ledbar -hässäkän. Myös aurinkolipan askartelin paikalleen. Kuskin puolen liukuoven kahva oli vähän jähmeä toimimaan - vaijerin kiristys ja pelaa hyvin.

IMG_20201203_210104.jpg


Jottei vieläkään liian helpoksi kävisi niin tuosta talviauton virkaa toimittavasta bemarista hävisi viikonloppuna jarrut, luulenpa tietäväni missä syy piilee mutta siitä lisää seuraavassa jaksossa. Sen kun saan kuntoon ja mönkijään vinssin sinkin vaihdettua, riittää rassaaminen tältä vuodelta. Voisi joskus vain ajellakin näillä käyttövehkeillä.
 
Tuota vikinää etsiessä tuli taas ihmeteltyä turbon flutter -ääntä.

Eli tyhjäkäynnillä kierrosten laskiessa kuuluu tsutuuu-ääni ilmansuodattimen kautta. Livedatasta näkee, että ääni kuuluu juuri silloin, kun EGR-venttiili aukeaa. Jos on DPF-poltto menossa tai nyppää ilmamassamittarin johdon irti, EGR on kiinni ja tuo ääni häviää. Turbo siis tuskin rikki, eikä tyhjäkäynnillä paljon ahtopaineitakaan kerätä.

Mikähän tuon nyt aiheuttaa? Ja miten EGR:n ääni voi kuulua ilmansuodattimen kautta? EGR:n putki menee koneen eteen imusarjaan kiinni ja ilmansuodattimen putki taas koneen taakse turbolle.

 
Jottei vieläkään liian helpoksi kävisi niin tuosta talviauton virkaa toimittavasta bemarista hävisi viikonloppuna jarrut, luulenpa tietäväni missä syy piilee mutta siitä lisää seuraavassa jaksossa. Sen kun saan kuntoon ja mönkijään vinssin sinkin vaihdettua, riittää rassaaminen tältä vuodelta. Voisi joskus vain ajellakin näillä käyttövehkeillä.

Veikataan takajarruputkia. Alkavat olla yleensä aika rapsakassa kunnossa, jos ei vielä ole vaihdettu.
 
Mersu alkoi täristämään maantienopeuksissa.
Epäilin heti renkaita, vaikka hassulta se tuntui, sillä kuukausi sitten ostanut uudet renkaat.
Samaan liikkeeseen vein, josta renkaat ostin.
Kolmesta renkaasta löytyi 10-20 gramman heittoja. Asentaja ihmetteli noin isoja heittoja ja vielä kolmessa renkaassa.
Ihan niinkuin tuota ei olisi tasapainoitettu ollenkaan.
Nyt kulkee taas tasaisesti.
 
Mersu alkoi täristämään maantienopeuksissa.
Epäilin heti renkaita, vaikka hassulta se tuntui, sillä kuukausi sitten ostanut uudet renkaat.
Samaan liikkeeseen vein, josta renkaat ostin.
Kolmesta renkaasta löytyi 10-20 gramman heittoja. Asentaja ihmetteli noin isoja heittoja ja vielä kolmessa renkaassa.
Ihan niinkuin tuota ei olisi tasapainoitettu ollenkaan.
Nyt kulkee taas tasaisesti.

Mulla oli samaa just ~kuukausi sitten, kun tuli uudet talvirenkaat alle. En tiedä mitkä paskapainot oli, mutta ei niitä enää ollut, kun tasapainotettiin uudelleen. Ja täristys alkoi kesken ajon ja onneksi pääsin suoraan ajosta rengaspajalle, hieman ihmeellistä.
 
Käytittäkö pesussa ennen täristystä, itsellä joskus painot irronnut alumiinivanteista pesussa.
 
Käytittäkö pesussa ennen täristystä, itsellä joskus painot irronnut alumiinivanteista pesussa.

Mulla ei ainakaan ollut vielä mitään pesuhommia ja puhtaille vahaamattomille aluvanteile tuli painot, liekkö sitten jäänyt jotain mikä sulatti/liuotti liiman painoista tai jotain, mutta toisella kertaa kestäneet ~kuukauden. Mielessä kävi myös, että junioreilla on joku uusi villitys ja keräilykohde, mutta tilaa ei ole montaa ylimääräistä milliä mistä irroitella vanteet paikoillaan.
 
Noita tumpeloiden katkomia muovipuikkoja olen korjaillut harvakierteisillä ruuveilla, josta katkaistu kanta pois. Kuumennus ja kierteen sulatus muovin sisään. Hyvin tehtynä yhtä vahva tai vahvempi kuin alkuperäinen.
 
Syy Passatin vikinään löytyi ja taitaa olla painelaakeri sittenkin. Ihan kun vaan aavistuksen painaa varpaalla kytkintä, niin vikinä loppuu. Kytkin alhaalla kuuluu juuri erottuva vaimea koputus ja pitkään jo kuunnellut satunnaisia ulvahduksia kytkintä nostaessa. Kiinteän vauhtipyörän kanssa kytkinremontti onneksi vain 610€ tuossa LUK:in kytkinpaketilla, eli kamalasti ei tarvitse köyhtyä. Aiemminkin huomannut kyllä jo, ettei kytkin ole enää parhaassa mahdollisessa iskussa, mikä ei noilla kilometreillä ole enää harvinaista. Edellisesti autosta meni kytkin vaihtoon 144tkm kohdalla ja meinasi jättää tielle, kun luistaminen alkoi yhtäkkiä rajusti.

Kylmänä pirun kankeat vaihteet välillä ekan kilometrin ajan, jonka jälkeen alkaa helpottamaan. Kolmonen meinaa joskus rusahtaa aavituksen, jos on huolimaton, mutta ykkösessä, kakkosessa ja nelosessakaan ei ole yhtään kehumista niissäkään. Nekin ovat pirun jäykkiä. Volkkarin alkuperäiset vaihteistoöljyt vaihdettu kesällä ja ilmeisesti ne ei ole mitkään notkeimmat pakkasilla.

Jos synkrot olisivat paskana, niin eikö ongelmat vaivaisi jatkuvasti kylmänä ja ennemmin vain tietyllä vaihteella? Äsken seisotin autoa yli 6 tuntia pakkasella ja toimi yllättävän notkeasti vaihteet. Lämpöisenä ei koskaan mitään ongelmaa ja vaikka 100Km/h vauhdissa voi nätisti pudottaa kolmoselle, vaikka mitään järkeä siinä ei olekaan. Toki väsynyt kytkin voi myös aiheuttaa nuo ongelmat. Ehkä kerran kuussa käy niin, että omalta parkkipaikalta peruuttamisen jälkeen ykkösen kohdalla tulee seinä vastaan.

Koko kytkinpaketti vaihtoon, vaihdevivuston rasvaus, hieman vinkuva työsylinteri myös vaihtoon ja ilmaus ja sitten vielä vaihteiston lisäaineet öljyn sekaan samalla, kun laatikko on irti. Tuossa ei pitäisi valua öljyjen ulos laatikon irroittaessa. Lisäaineita moni kehunut ja tuskin ainakaan haittaa on. Ainakin kytkimen ääntelyn pitäisi loppua noilla toimenpiteillä ja toivottavasti vaihteetkin notkistuisivat pakkasella.
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.

Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.
 
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.

Nimenomaan käydä useassa konttorissa. Itse selvittelin mitä muutoksia pitää tehdä, että saa muutettua etanolille, niin yhdeltä naamalta ei saanut selvää vastausta..
 
04 mazda3 ja kuskin ovi ei aukea. Keskuslukitus toimii kaikissa muissa ovissa, muttei kuskin. Oven saa avaimella auki, kun kääntää vastapäivään ihan vähän. Sisäkautta ovea ei taas enään saakaan auki, vaan pitää apukuskin puolelta kammeta ulos. Painelin tuota avaimen kaukosäädintä, ja kyllä siinä kuskin ovessakin se tappi liikahtaa, kun pistää lukkoon ja avaa.

Veikkauksia tai kenties vankkaa tietoa? Maanantaina otan varmaan ovipahvin irti ja katson sisälle.
 
04 mazda3 ja kuskin ovi ei aukea. Keskuslukitus toimii kaikissa muissa ovissa, muttei kuskin. Oven saa avaimella auki, kun kääntää vastapäivään ihan vähän. Sisäkautta ovea ei taas enään saakaan auki, vaan pitää apukuskin puolelta kammeta ulos. Painelin tuota avaimen kaukosäädintä, ja kyllä siinä kuskin ovessakin se tappi liikahtaa, kun pistää lukkoon ja avaa.

Veikkauksia tai kenties vankkaa tietoa? Maanantaina otan varmaan ovipahvin irti ja katson sisälle.
Siellä voi olla tangot jumissa. Keskuslukituksen moottori varmaankin toimii jos tappi liikkuu. Voi olla sisäkahvan tanko jotenkin jumissa, vääntynyt tai irti. Tai tapin tanko ei ole lukossa kiinni. Pahvin irrottamalla lienee selviää.
 
Nuo säännöt oli jossain vaiheessa muuttumassa vaan en ole nyt seuraillut miten sen kävi. Tossa jos olet vain vaihtamassa saman mallisarjan sisällä (en muista ulkoa miten kasikymppejä oli tehty) niin riittää kun tekee vastaavaksi alustan jarrujen jne osalta ja toimittaa läjän lappuja konttuurille. Toki ton ikästä saa melko hyvin muutella jo muutenkin, esimerkiksi 1.8t tollaseen ei ole mikään kovin ihmetemppu.

Varmin tapa on kävellä muutaman eri leimasedän juttusille ja kertoa sille mitä on mielessä ja alkaa sitten työstämään sen myötämielisimmän mukaan.

Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.
Esim kiinnikkeitä jotka olisi edes suurinpiirtein sopivia, ei ole olemassa, ne on kaikki rakenneltava itse.
Plus että pakoputki menee jo vakiona aika ahtaasti, niin oma hommansa rakennella vielä turbolle pakosarja + uusi downpipe. Tokihan on tekijämiehiä jotka tekee mutta äkkiä menee yli 1000€ pelkkään pakosarjaan + alkuputkeen.

2.0 8V:hen voisi helposti lyödä remmiahtimen kylkeen, aftermarket ecun kanssa. Autohan alunperin on kaasutinlaite.
 
Mietin juurikin tuota 1.8T:tä, mutta mitä enemmän tutkin asiaa, sitä vaikeammalta tuo vaikuttaa.
Esim kiinnikkeitä jotka olisi edes suurinpiirtein sopivia, ei ole olemassa, ne on kaikki rakenneltava itse.
Plus että pakoputki menee jo vakiona aika ahtaasti, niin oma hommansa rakennella vielä turbolle pakosarja + uusi downpipe. Tokihan on tekijämiehiä jotka tekee mutta äkkiä menee yli 1000€ pelkkään pakosarjaan + alkuputkeen.

2.0 8V:hen voisi helposti lyödä remmiahtimen kylkeen, aftermarket ecun kanssa. Autohan alunperin on kaasutinlaite.

Toki puhuinkin vain katsastuksen kannalta tuosta.

Ahtaaksi se pakopuoli menee remmin laittamalla kaksi litraiseenkin toki. Eikä se remmikään ilman työtä sinne tipahda ja jotenkin luulisin että leimalla voi olla hankalampaa remmillisen kaksilitraisen kanssa kuin vakio 1.8t tarjotellessa.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.

Eihän se vaihteistoöljy sinne kumin sisäänkään kuulu. Stefa sieltä on varmaan mennyt.
 
Nyt olisi seuraavanlainen kysymys:
Elikkäs Megane -99 vuotaa vaihteistoöljyä kuskin puolen vetoakselin sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä.
Tuossa suojakumissa on panta siinä kohdassa joka kiristää kumin vetoakselin ympärille. Kannattaisiko kokeilla kiristää tuota pantaa? Voisiko siitä olla apua? Suojakumi on ilmeisesti ehjä.
Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...

Vaihteistoöljyä jos vuotaisi niin vuoto olisi sisemmän vetarin ja vaihteiston välistä, ei se öljy voi mitenkään päästä sinne vetarin suojakumin sisään...
 
Ja lisätään nyt vielä että mitään helppoja reittejä sen stefan kanssa ei ole, vaan se on operaatio "vetari irti ja stefan vaihto" edessä.

Edit: jos se stefa siellä vuotaa siis.
 
Eiköhän se ole ihan vetonivelen rasvaa jota vuotaa ja mitään et menetä klemmaria kiristämällä. Auttaa jos auttaa. Tosin jos tuota rasvaa voi erehtyä luulemaan öljyksi niin kannattaisi vähintään lisätä rasvaa myös niveleen...

Vaihteistoöljyä jos vuotaisi niin vuoto olisi sisemmän vetarin ja vaihteiston välistä, ei se öljy voi mitenkään päästä sinne vetarin suojakumin sisään...
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
 
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
No jo on mylly, niin näkyy olevan:
1607853555936.png

Ei kai jos varmaan päälle haluaa pelata niin vaihtaa tuon kumin. Ennen sitä voi kokeilla kiristää pantaa tai vaihtaa sen parempaan, eihän siinä mitään menetä.
 
Siis kysymyksessä on sisempi vetonivel. Kuskin puolen vetoakselin sisempi vetonivel on vaihdelaatikon sisällä ja se ui vaihteistoöljyssä. Sisemmän suojakumin kapeimmasta päästä vuotaa siis vaihteistoöljyä. Olen kerran purkanut tuon ja näin asia on autossani.
Jaha, olipa taas mielipuolisen sekopäinen ratkaisu patonkimaasta. Eipä ole tullut ennen vastaan...

Mutta räjäytyskuvan perusteella suojakumin sisälle tulee erillinen akselistefa juuri siihen ohkaiseen päähän, eli eiköhän se stefa vain ole pettänyt. Näyttää tulevan uusi stefaholkki aina suojakumin mukana.
 
Onkait tuollaista ratkaisua käytetty monessa muussakin merkissä, ainakin Fordilla on joissain malleissa tuollainen vastaava rakenne.
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
 
Viimeksi muokattu:
Kaupunkikulutusta on niin vaikea verrata, kun se kaupunki voi olla todella nykivää jatkuvaa ruuhkaa, tai suht sujuvaa pääväylien liikennettä pahimman ruuhka-ajan ulkopuolella. Taitaa moni 2-litrainen (ei-hybridi) auto kuluttaa helposti yli 10 l/100km jos hyvin nykivää liikenne.
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Eikös sitä sanota, että kun valo syttyy niin vielä pääsee 100km.
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.
Olisiko se outo ääni jokin sähkölaite mikä lähtee päälle?

Se on 2l vapaastihengittävä, ne vie kaupungissa +10l/100km

Edellisessä foordissa sain 55l tankkin täyteen kun jaksoin lirutella loput 10l
 
Onko missään tietopakettia, että minkälaisen toisen tekniikan voi autoon muutoskatsastaa. Ja miten se käytännössä tehdään. Mitä kaikkea todistuksia tarvii?

Mulla on Audi 80 1.8S johon laittaisin jonkun toisen tekniikan. Ehkä 2.0E kun se menisi bolt on. Eri imusarjalla ja polttoainelaitteilla. Mutta on muitakin vaihtoehtoja.

Tiputtele sinne 1.8T jumalmoottori, joku AGU tai AEB ( muitakin toki on ) koodilla oleva alkupään kone on melko yleinen näissä swapeissa ja ilmeisesti helpohko vaihtaa.
Tokihan tuota joutuu sovittelemaan paikalleen, eikä se sinne ihan nolla budjetilla ilmesty, jos hyvän ja kauniin haluaa, mutta harrastukset maksavat.
 
Olisiko se outo ääni jokin sähkölaite mikä lähtee päälle?
Kuulostaa hyvältä "arvaukselta" mutta mikä se voisi olla? En tunne auton anatomiaa niin tarkasti. Radio kun on myös pois päältä. Autossa ei tietääkseni ole polttoaineella toimivaa lämppäriä. Auto on aina aamuisin, myös töissä, pistokkeen päässä ja kelin mukaan 1-2h sisätilalämppäri myös päällä. Mutta eihän tuo sisätilalämppäri saa virtaa kun autoa käynnistelen. Ei väliä onko parkit päällä tai ei. Siis eihän sillä äänellä ole mitään merkitystä jos se kuuluu asiaan, mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisia ääniä.
Autoon oli edellinen omistaja jättänyt jonkunlaisen lämmityslaitteen sisätiloihin. Hirveä kapistus, kokeilin 30 sekuntia ja totesin että aivan paska. Eniten jäi mietityttämään sen sähköturvallinen kunto kun ei näyttänyt johto ihan niin terveeltä kuin tässä omassa Defa Terminissä. Olisiko se voinut aiheuttaa jotain vahinkoa?
 
Kuulostaa hyvältä "arvaukselta" mutta mikä se voisi olla? En tunne auton anatomiaa niin tarkasti. Radio kun on myös pois päältä. Autossa ei tietääkseni ole polttoaineella toimivaa lämppäriä. Auto on aina aamuisin, myös töissä, pistokkeen päässä ja kelin mukaan 1-2h sisätilalämppäri myös päällä. Mutta eihän tuo sisätilalämppäri saa virtaa kun autoa käynnistelen. Ei väliä onko parkit päällä tai ei. Siis eihän sillä äänellä ole mitään merkitystä jos se kuuluu asiaan, mutta en ole itse koskaan kuullut tuollaisia ääniä.
Autoon oli edellinen omistaja jättänyt jonkunlaisen lämmityslaitteen sisätiloihin. Hirveä kapistus, kokeilin 30 sekuntia ja totesin että aivan paska. Eniten jäi mietityttämään sen sähköturvallinen kunto kun ei näyttänyt johto ihan niin terveeltä kuin tässä omassa Defa Terminissä. Olisiko se voinut aiheuttaa jotain vahinkoa?
Autossa on kymmeniä asioita mitkä herää kun virrat laittaa päälle...
 
Ostin hiljattain vm. 2007 Ford Focuksen 200tkm ajettuna 2.0 moottorilla. Auto on juuri katsastettu, joten onkohan tarvetta käydä katsomassa mitään OBD-koodeja esim. mototestissä?
Tällä hetkellä ihmetyksen aiheita aiheuttaa sellainen omituinen ääni, kun laittaa auton sytytysvirran päälle. Auton ulkopuolelta ei kuulu mitään, mutta sisällä. En osaa oikein ääntä kuvailla mitenkään.

Auton kulutus kyllä vähän yllätti. Tiedän, että Trafin antamat tiedot ovat suuntaa-antavia mutta kyllä tälle maistuu kaupungissa nastoilla sen 11 - 12l/100km vaikka autoa aina esilämmitetään näin talvella.

Erikoista itselle oli se, että kun bensavalo viimeksi syttyi niin sai tankattua ainoastaan n. 43L vaikka autossa ymmärtääkseni 55L tankki. Nollasin kyllä oston jälkeen kaikki osamatkamittarit auton muistista.

Aika pitkälti tuo syö kaupungissa sen 10-12l riippuen ihan millaista menoa on sekä miten ajat, seka-ajossa 7.8l jos nätisti ajaa eli harvemmin. Oma nykyinen on 1.6 motilla ja farkku -09, vastaava focus ja sillä pääsee seka-ajossa 7.4l tuntumaan mitä mittarilla laskenut (tuo on minusta tarkin tapa).

Itsellä syttyy bensavalo kun menovettä riittää enää 80km, testattu ja loppui parin kilsaa nollan jälkeen mitä tietokone näytti.

Se ääni tulee sähkölaitteista kun niihin tulee virrat sekä ilmastoinnin läpät aukeavat. Sama kun sammutat auton niin about minuutti pari niin auto pitää ääntä, kun ilmastoinnin läpät menevät kiinne koetaulun sisällä jossain, kuulee sisällä hyvin kun sammutat ja odotat.
 
Laitetaan nyt vielä ehdolle yksi suht helposti tarkistettava äänen lähde, nimittäin sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu. Kuuluuko ääni myös ihan lyhyen sammutuksen/ virran pois laittamisen jälkeen? Kuuluuko myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi ja käynnistät uudelleen? Noista vihjeistä voi lähteä vähän edes suuntaamaan äänilähdettä. joku autoja roplaava kyllä tunnistaa sen äänen paikan päällä kokeillessaan, kunhan vain kysyt.
 
Bensapumppu vähän äänekkäämpi ja kuuluu kun primaa?
Onko se haitallista tai täytyykö asiasta välittää?

Kiitos tiedosta Jo_Hani.
Se ääni tulee sähkölaitteista kun niihin tulee virrat sekä ilmastoinnin läpät aukeavat. Sama kun sammutat auton niin about minuutti pari niin auto pitää ääntä, kun ilmastoinnin läpät menevät kiinne koetaulun sisällä jossain, kuulee sisällä hyvin kun sammutat ja odotat.
Mielenkiintoista. Paitsi että kun sammutan auton, niin auto pitää ääntä ihan maksimissaan 5 sekuntia.

Laitetaan nyt vielä ehdolle yksi suht helposti tarkistettava äänen lähde, nimittäin sisäilmapuhaltimen laakeroinnin parkaisu. Kuuluuko ääni myös ihan lyhyen sammutuksen/ virran pois laittamisen jälkeen? Kuuluuko myös sen jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi ja käynnistät uudelleen? Noista vihjeistä voi lähteä vähän edes suuntaamaan äänilähdettä. joku autoja roplaava kyllä tunnistaa sen äänen paikan päällä kokeillessaan, kunhan vain kysyt.
En edes tiedä missä moinen sijaitsee. Testaan aamulla tuota että kuuluuko ääni lyhyen sammutuksen/virran pois laittamisen jälkeen.
Muistaakseni kuuluu myös sen jälkeen, kun auto on lämmin ja käynnistän uudelleen, mutta vaimeammin.

Nykypäivän korjaamot kyllä tiedetään, 100 euroa vianetsintä tunti :D Motomaatissa tuskin tällaisissa asioissa neuvovat?
 
En edes tiedä missä moinen sijaitsee. Testaan aamulla tuota että kuuluuko ääni lyhyen sammutuksen/virran pois laittamisen jälkeen.
Muistaakseni kuuluu myös sen jälkeen, kun auto on lämmin ja käynnistän uudelleen, mutta vaimeammin.
Sisäilmapuhallin on siellä hanskalokeron alla/takana. Jos on manuaali-ilmastointi, niin pistä puhallin nollille ja käännä virrat uudelleen päälle. Jos ääni hävisi, niin vika löytyi. Automaatti-ilmastointikin muistaa yleensä asetukset lyhyen sammutuksen jälkeen, mutta tietyn ajan/lämpötilamuutoksen jälkeen voi mennä takaisin auto-asentoon. Tyypillisesti ääni pahenee pakkasten kiristyessä, kun se sähkömoottori lähtee entistä hitaammmin täyteen vauhtiin.
Varmista vielä kaverin kanssa, kuuluuko se ääni oikeasti kojelauden sisältä vai konehuoneesta. Täällä on tullut jo aika monta hyvää arvausta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 151
Viestejä
4 651 497
Jäsenet
76 399
Uusin jäsen
teyo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom