Syy Passatin vikinään löytyi ja taitaa olla painelaakeri sittenkin. Ihan kun vaan aavistuksen painaa varpaalla kytkintä, niin vikinä loppuu. Kytkin alhaalla kuuluu juuri erottuva vaimea koputus ja pitkään jo kuunnellut satunnaisia ulvahduksia kytkintä nostaessa. Kiinteän vauhtipyörän kanssa kytkinremontti onneksi vain 610€ tuossa LUK:in kytkinpaketilla, eli kamalasti ei tarvitse köyhtyä. Aiemminkin huomannut kyllä jo, ettei kytkin ole enää parhaassa mahdollisessa iskussa, mikä ei noilla kilometreillä ole enää harvinaista. Edellisesti autosta meni kytkin vaihtoon 144tkm kohdalla ja meinasi jättää tielle, kun luistaminen alkoi yhtäkkiä rajusti.
Kylmänä pirun kankeat vaihteet välillä ekan kilometrin ajan, jonka jälkeen alkaa helpottamaan. Kolmonen meinaa joskus rusahtaa aavituksen, jos on huolimaton, mutta ykkösessä, kakkosessa ja nelosessakaan ei ole yhtään kehumista niissäkään. Nekin ovat pirun jäykkiä. Volkkarin alkuperäiset vaihteistoöljyt vaihdettu kesällä ja ilmeisesti ne ei ole mitkään notkeimmat pakkasilla.
Jos synkrot olisivat paskana, niin eikö ongelmat vaivaisi jatkuvasti kylmänä ja ennemmin vain tietyllä vaihteella? Äsken seisotin autoa yli 6 tuntia pakkasella ja toimi yllättävän notkeasti vaihteet. Lämpöisenä ei koskaan mitään ongelmaa ja vaikka 100Km/h vauhdissa voi nätisti pudottaa kolmoselle, vaikka mitään järkeä siinä ei olekaan. Toki väsynyt kytkin voi myös aiheuttaa nuo ongelmat. Ehkä kerran kuussa käy niin, että omalta parkkipaikalta peruuttamisen jälkeen ykkösen kohdalla tulee seinä vastaan.
Koko kytkinpaketti vaihtoon, vaihdevivuston rasvaus, hieman vinkuva työsylinteri myös vaihtoon ja ilmaus ja sitten vielä vaihteiston lisäaineet öljyn sekaan samalla, kun laatikko on irti. Tuossa ei pitäisi valua öljyjen ulos laatikon irroittaessa. Lisäaineita moni kehunut ja tuskin ainakaan haittaa on. Ainakin kytkimen ääntelyn pitäisi loppua noilla toimenpiteillä ja toivottavasti vaihteetkin notkistuisivat pakkasella.