Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No sitten ei tosiaan ole helppoa valikkoa...ranskikset...308 2008 vuodelta kyseessä ja mitä nettiä selannut niin saa pois vain huollon kautta. Liekkö tuohon tarttis sen peugeot planetin vai mikä lie onkaan.
508:ssa peilioptio löytyy muistaakseni kojelautavalikosta, siis kuskin oven napin lisäksi. Aika outoa, jos on toiminto ”unohtunut” sun autosta.308 2008 vuodelta kyseessä ja mitä nettiä selannut niin saa pois vain huollon kautta. Liekkö tuohon tarttis sen peugeot planetin vai mikä lie onkaan.
Jos nyt en ihan väärin muista niin taisin ekana talvena kääntää ne käsin auki-asentoon kun jumittelivat. Eli ihan vaan kaukosäädöstä ovet lukkoon/peilit kiinni, ote siitä peilistä ja käsin kääntö auki. Sen jälkeen eivät enää menneet kiinni lukituksen yhteydessä. Keväällä käänsin sitten kiinni kun kaukosäädöstä olivat ovet lukossa -> mekanismi alkoi taas ottaa.308 2008 vuodelta kyseessä ja mitä nettiä selannut niin saa pois vain huollon kautta. Liekkö tuohon tarttis sen peugeot planetin vai mikä lie onkaan.
Vuosimallia 2005 Honda Accord (n 255tkm) alkoi kylmien kelien tullessa kinaamaan starttaamisessa. Lyhyestä virsi kaunis ja kompakti yhteenveto:
Oireiden alkaminen: Satunnaisesti
Alkamisen ajankohta: Ensimmäisten kylmien kelien tullessa
Oireiden kuvaus: Käännettäessä avainta virtalukossa asentoon "start" ei tapahdu mitään. Nakse kuuluu konehuoneen puolelta. Kun kääntää nolla asentoon ja uudelleen start asentoon niin lähtee ja joskus ei. Saattaa vaatia useamman kerran, jotta auto käynnistyy. Oireen ilmaantuvuus on luokkaa 2-3 / 10 käynnistyskerroista. Joskus kun kääntää avaimen start asentoon, täytyy sitä pitää 2-3 sekuntia start asennossa ja sitten starttaa. Virrat tulee jokaisella kerralla kyllä päälle hyvin ja ne pysyy päällä. Virta avainta käänettäessä siinä ei ole sellaista, että virrat häviäisi tms. Joskus tuntuu siltä, että on ilmaantuu useammin, kun autoa ei ole esilämmitetty.
Mitä tehty tähän mennessä:
- Akun kunto varmistettu
- Akun kaapelit kiristetty ja varmistettu. Ei pitäisi olla maavikaa.
Mitä epäilen:
- Itse startti
- Virtalukon pohja
Miten noiden kahden väliltä saisi erotusdiagnostiikan tehtyä luotettavasti, kun vika/oire on vasta satunnainen. Jossain vaiheessa jättää ns tien päälle ja ajatus siitä ei houkuta. Yksi vaihtoehto olisi uusia molemmat aloittaen startista.
Onko teillä vastaavaa oiretta ollut? Lieneekö vaan sattumaa, että tämä oireilu alkoi kun kylmät kelit tuli?
edit: Mitsussani oli vika virtalukon pohjassa ja ilmeni vastaavasti, mutta avainta täytyi kääntää tietyssä asennossa ja kun käänti avainta normaalisti niin ei kuulunut sitä releen naksumista. Eli voisko tästä nyt sitten olettaa, että tossa hondassa se vika on siellä startissa kun naksaus kuuluu, mutta ei starttaa?
Kuten aikaisemmat on todennut, niin startin solenoidi takkuaa.Vuosimallia 2005 Honda Accord (n 255tkm) alkoi kylmien kelien tullessa kinaamaan starttaamisessa. Lyhyestä virsi kaunis ja kompakti yhteenveto:
Oireiden alkaminen: Satunnaisesti
Alkamisen ajankohta: Ensimmäisten kylmien kelien tullessa
Oireiden kuvaus: Käännettäessä avainta virtalukossa asentoon "start" ei tapahdu mitään. Nakse kuuluu konehuoneen puolelta. Kun kääntää nolla asentoon ja uudelleen start asentoon niin lähtee ja joskus ei. Saattaa vaatia useamman kerran, jotta auto käynnistyy. Oireen ilmaantuvuus on luokkaa 2-3 / 10 käynnistyskerroista. Joskus kun kääntää avaimen start asentoon, täytyy sitä pitää 2-3 sekuntia start asennossa ja sitten starttaa. Virrat tulee jokaisella kerralla kyllä päälle hyvin ja ne pysyy päällä. Virta avainta käänettäessä siinä ei ole sellaista, että virrat häviäisi tms. Joskus tuntuu siltä, että on ilmaantuu useammin, kun autoa ei ole esilämmitetty.
Mitä tehty tähän mennessä:
- Akun kunto varmistettu
- Akun kaapelit kiristetty ja varmistettu. Ei pitäisi olla maavikaa.
Mitä epäilen:
- Itse startti
- Virtalukon pohja
Miten noiden kahden väliltä saisi erotusdiagnostiikan tehtyä luotettavasti, kun vika/oire on vasta satunnainen. Jossain vaiheessa jättää ns tien päälle ja ajatus siitä ei houkuta. Yksi vaihtoehto olisi uusia molemmat aloittaen startista.
Onko teillä vastaavaa oiretta ollut? Lieneekö vaan sattumaa, että tämä oireilu alkoi kun kylmät kelit tuli?
edit: Mitsussani oli vika virtalukon pohjassa ja ilmeni vastaavasti, mutta avainta täytyi kääntää tietyssä asennossa ja kun käänti avainta normaalisti niin ei kuulunut sitä releen naksumista. Eli voisko tästä nyt sitten olettaa, että tossa hondassa se vika on siellä startissa kun naksaus kuuluu, mutta ei starttaa?
Siis laitoitko sitä rasvaa suoraan napaan ja akunkenkä siihen päälle, vai laitoit kengän napaan ja sitten suojasit sen rasvalla? Jos vaihtoehto yksi tärppäsi, niin kävisin kyllä siivoamassa sotkut pois.En tiie teinkö virheen vai en, mut jostain oli jääny mieleen et uudet navat on hyvä sivellä kuparitahnalla.
Älä viitsi. Ei sillä ole väliä, missä välissä rasvaa on. Itse vältän ajoneuvoissa kuparirasvan käyttöä kuparin jalouden takia, koska omassa ropellilakissani kuvittelen sen joissakin tapauksissa aiheuttavan korroosiota. Käytännössä uskon, että kuparirasva, kuten mikä tahansa rasva suojaa hapettumilta akun navoissa. Akun sähköliitokset ovat muuten hapettumiselle potentiaalinen paikka, koska niissä on eri metalleja ja lisäksi sähkövirtaa.Siis laitoitko sitä rasvaa suoraan napaan ja akunkenkä siihen päälle, vai laitoit kengän napaan ja sitten suojasit sen rasvalla? Jos vaihtoehto yksi tärppäsi, niin kävisin kyllä siivoamassa sotkut pois.
Päälle laitoinSiis laitoitko sitä rasvaa suoraan napaan ja akunkenkä siihen päälle, vai laitoit kengän napaan ja sitten suojasit sen rasvalla? Jos vaihtoehto yksi tärppäsi, niin kävisin kyllä siivoamassa sotkut pois.
Startatessa kuuluva nakse voisi viitata siihen, että se solenoidi juurikin toimii.Kuten aikaisemmat on todennut, niin startin solenoidi takkuaa.
Solenoidissa on yleensä kontaktorit jotka kytkevät virran itse starttimoottorille. Kun ne kuluvat huonoksi, ei startille mene tarpeeksi virtaa että jaksaisi pyöriä kunnolla, jos ollenkaan.Startatessa kuuluva nakse voisi viitata siihen, että se solenoidi juurikin toimii.
Noniin, kannatti mennä kehumaan. Tänään aamulla oli toinen peili jäässä eikä auennut napista painamalla.Jos nyt en ihan väärin muista niin taisin ekana talvena kääntää ne käsin auki-asentoon kun jumittelivat. Eli ihan vaan kaukosäädöstä ovet lukkoon/peilit kiinni, ote siitä peilistä ja käsin kääntö auki. Sen jälkeen eivät enää menneet kiinni lukituksen yhteydessä. Keväällä käänsin sitten kiinni kun kaukosäädöstä olivat ovet lukossa -> mekanismi alkoi taas ottaa.
Toi "deaktivointi" kannattaa tehdä vaikka jossain lämpösessä parkkihallissa mieluiten, helpompi arvioida sitä voimaa mitä käyttää. Tosin taisin ruiskauttaa sinne peilin "nivelen" väliin aseöljyä jossain vaiheessa eivätkä ole enää jäätyneet kiinni. 2009 308. Olen myös ottanut tavaksi pyyhkäistä aina lumiharjalla sieltä peilin ja korin välistä lumet pois.
Kampiakselin takatiiviste pullahtanut nurin. Halpa osa mutta työläs vaihtaa, yleensä uusitaan myös kytkimen osat samalla jos lähellä käyttöikänsä loppua tai öljyttynyt vuodosta. Parin tonnin remppa.
Sellasta pätkää varmaan ajeltu useammin ettei motti oo päässy kunnolla kuumaksi?Laitetaas nyt tännekin, elikkäs Opel Zafira OPC:sta (aito 240hp OPC, 08, Saksan tuonti) jäätyi huohotin. Olin ajamassa isovanhemmille lasten kanssa, 10km matkaa, kun vähän ennen puoliväliä alkoi öljyn merkkivalo vilkuttaa. Pysähdyin ja lisäsin öljyä ja jatkoin matkaa koska lyhyt matka että katsotaan syy perillä. Puolessa välissä pysähdyin pikaisesti kaupan pihaan pienille ostoksille, mutta siinä vaiheessa alkoi koneesta nousta savua ja nakutus melkoinen. Hetken tutkittuani jätin auton siihen ja soitin sitten isovanhemmat hakemaan. Hinautin lähimmälle Euromasterille, siellä huohotin (siellä selvä syypää) ja moottori putsattiin, vaihdettiin öljyt ja suodatin, mutta jostain koneen takaa puski edelleen öljyä ulos, itse koneen käyntiääni suht normaali, lievä venttiilin nakutus vain. Saapas nähdä mikä sieltä levisi, selvää vuotokohtaa kun ei näe ilman purkua. Pidetään peukkuja että saisi parsittua kuntoon, muutoin helvetin hyvä tila-auto.
Ei osanneet liikkeessä suoraan sanoa mistä vuotaa, vaatii hieman purkua, mutta tuotahan tuolla toisaallakin veikkailtiin. Onkohan sellainen työ että kannattaa vaihdattaa remmi samalla?Kampiakselin takatiiviste pullahtanut nurin. Halpa osa mutta työläs vaihtaa, yleensä uusitaan myös kytkimen osat samalla jos lähellä käyttöikänsä loppua tai öljyttynyt vuodosta. Parin tonnin remppa.
Työmatka-ajoa 4km suuntaansa päivittäin.. puoliso ajaa toisella autolla n. 100km työmatkaa, täytyy jatkossa antaa välillä sille alle että saa senkin kunnolla lämpimäksi (auton, emäntä lämpeää aika herkästi muutenkin) ja kondensiot pois. "Vähemmän yllätykseksi" öljynsuodattimessa oli ollut runsaasti(?) vettä, eli kondensiota kertynyt jo tovin, hyvä ettei hajonnut jo pelkästään veden määrästä öljyn seassa.Sellasta pätkää varmaan ajeltu useammin ettei motti oo päässy kunnolla kuumaksi?
Remmi on toisella puolella konetta. Kytkinpaketti tuossa kannattaa vaihtaa samalla jos se on vaihdon tarpeessa niin kuin yllä mainittiin.Ei osanneet liikkeessä suoraan sanoa mistä vuotaa, vaatii hieman purkua, mutta tuotahan tuolla toisaallakin veikkailtiin. Onkohan sellainen työ että kannattaa vaihdattaa remmi samalla?
Työmatka-ajoa 4km suuntaansa päivittäin.. puoliso ajaa toisella autolla n. 100km työmatkaa, täytyy jatkossa antaa välillä sille alle että saa senkin kunnolla lämpimäksi (auton, emäntä lämpeää aika herkästi muutenkin) ja kondensiot pois. "Vähemmän yllätykseksi" öljynsuodattimessa oli ollut runsaasti(?) vettä, eli kondensiota kertynyt jo tovin, hyvä ettei hajonnut jo pelkästään veden määrästä öljyn seassa.
Täytyy mainita, vaikkakaan kytkimessä ei moittimista ollut, mutta toki öljy voinut tehdä tehtävänsä.Remmi on toisella puolella konetta. Kytkinpaketti tuossa kannattaa vaihtaa samalla jos se on vaihdon tarpeessa niin kuin yllä mainittiin.
Eiköhän se paku ole sen vetoauton kyydissä.Minkälainen tuo perävaunu oikein on? Joku erikoisen pitkä mutta pieni puoliperävaunu? Kun näyttää että tuo pakettiautokin on sen kyydissä.
Jäänyt tuollaisen FORScanin olemassaolo itseltä huomaamatta. Mahtaisikohan tuolla onnistua 08 kutos Mazdan nopeusmittarin uudelleenohjelmointi. Näyttää 80+ km/h vauhdeissa noin 10 km/h liikaa. Perus OBD2 lukijalla olen myös katsonut, että siellä nopeus on täysin oikein.Mazdasta tuon olisi voinut säätää forscannilla pois. Mutta kuten jo kerroin, se on ihan tarkoituksellista ja löytyy kaikista autoista. Mazdan obd-portin kautta kun katsoi nopeutta, niin se oli täsmälleen oikein.
![]()
Oletko aina ihmetellyt, miksi autojen nopeusmittarit näyttävät nopeuden lähes aina väärin? "Sitä virhettä ei pystytä huollossa korjaamaan"
Lisääntyneiden liikennekameroiden ja liikenteen sujuvuuden vuoksi autoilijoiden tulisi tietää todellinen ajonopeus, eikä luottaa sokeasti nopeusmittariin.yle.fi
08 Mazdasta en tiedä. Skyactiv versioihin löytyy ainakin ohjeita. Itsellä oli CX-5 2013 mallia.Jäänyt tuollaisen FORScanin olemassaolo itseltä huomaamatta. Mahtaisikohan tuolla onnistua 08 kutos Mazdan nopeusmittarin uudelleenohjelmointi. Näyttää 80+ km/h vauhdeissa noin 10 km/h liikaa. Perus OBD2 lukijalla olen myös katsonut, että siellä nopeus on täysin oikein.
No se ulkolämpötila-anturi? Sekoittaa ilmastoinninkin, kun sisälämpötila-anturi haistelee, että sisällä lipsahtanut lämpimämmäksi kuin pyydetty ja luulee ottavansa 10 asteista ilmaa ulkoa...VW Passat 2017 ulkolämpötila sekoilee mitä sattuu, nyt näyttää asettuneen noin +10C. Äsken motarilla ilmastointi puhalsi vain kylmää ilmaa, korjaantui kun käytti lämpimämpää asetusta päällä. Mikähän mahtaa olla ongelmana?
Veikkaan ilmamassa-anturia. Ei korkealta putoa, kun kokeilee sen puhdistusta siihen tarkoitetulla aineella.kuka mahtas tietää mikä mersua vaivaa kun 230 kompressori meinaa hyytyä kun 3 tai isommalla vaihteella lyö tallan pohjaan....normaalilla kevyehköllä kaasuttelulla toimii ok.
Laitetaas nyt tännekin, elikkäs Opel Zafira OPC:sta (aito 240hp OPC, 08, Saksan tuonti) jäätyi huohotin. Olin ajamassa isovanhemmille lasten kanssa, 10km matkaa, kun vähän ennen puoliväliä alkoi öljyn merkkivalo vilkuttaa. Pysähdyin ja lisäsin öljyä ja jatkoin matkaa koska lyhyt matka että katsotaan syy perillä. Puolessa välissä pysähdyin pikaisesti kaupan pihaan pienille ostoksille, mutta siinä vaiheessa alkoi koneesta nousta savua ja nakutus melkoinen. Hetken tutkittuani jätin auton siihen ja soitin sitten isovanhemmat hakemaan. Hinautin lähimmälle Euromasterille, siellä huohotin (siellä selvä syypää) ja moottori putsattiin, vaihdettiin öljyt ja suodatin, mutta jostain koneen takaa puski edelleen öljyä ulos, itse koneen käyntiääni suht normaali, lievä venttiilin nakutus vain. Saapas nähdä mikä sieltä levisi, selvää vuotokohtaa kun ei näe ilman purkua. Pidetään peukkuja että saisi parsittua kuntoon, muutoin helvetin hyvä tila-auto.
Kampiakselin takatiiviste pullahtanut nurin. Halpa osa mutta työläs vaihtaa, yleensä uusitaan myös kytkimen osat samalla jos lähellä käyttöikänsä loppua tai öljyttynyt vuodosta. Parin tonnin remppa.
Tällaisesta ikävästä tapauksesta on kokemusta yhden Golffin kohdalla, eikä ollut edes talvi vielä. Se romu meni tosin purkuun tuon myötä.
Vastataas tähän kun homma selvisi tiistaina. Moottorin takana alaosassa öljynsuodattimen vieressä on letku jonka kautta öljy kiertää. Se oli pettänyt paineen alla. Teettivät hydrauliikkaliikkeessä uuden letkun kun ei varaosatoimittajilta enää saanut, nyt toimii kuin ennen vanhaan, nakutuskin helpotti. Laskun summa sis. öljyn, öljyn suodattimen, uuden akun (vanha petti kun kai seisoi liian kauan pakkasessa odottamassa huoltoa?) ja työn oli 356,45€. Summan kuultuani tuntui kuin joulu olisi tullut ennakkoon.Sellasta pätkää varmaan ajeltu useammin ettei motti oo päässy kunnolla kuumaksi?
Summan kuultuani tuntui kuin joulu olisi tullut ennakkoon.
Mihin osoitteeseen voin lähettää tulevan laskun?Autoilla, ja varmaan ooppeleillakin, on tapana vaistota tuollaiset ajatukset ja tasata tilanne. Eli odotamme uutista laatikon porsimisesta.
Vastataas tähän kun homma selvisi tiistaina. Moottorin takana alaosassa öljynsuodattimen vieressä on letku jonka kautta öljy kiertää. Se oli pettänyt paineen alla. Teettivät hydrauliikkaliikkeessä uuden letkun kun ei varaosatoimittajilta enää saanut, nyt toimii kuin ennen vanhaan, nakutuskin helpotti. Laskun summa sis. öljyn, öljyn suodattimen, uuden akun (vanha petti kun kai seisoi liian kauan pakkasessa odottamassa huoltoa?) ja työn oli 356,45€. Summan kuultuani tuntui kuin joulu olisi tullut ennakkoon.![]()
Itse aikanaan pösön 406, kun siinäkin huohotin tuppasi jäätymään niin huohottimen eristin. Tulikohan 50mm eristettä ympärille, niin kesti hyvin 4 talvea mitä vielä oli sen jälkeen. Toki letku ja eriste oli opiskelijabudjetilla tehty, eli harjottelupaikan roskista kamat mukaan.Tämähän päätyi sitten hyvin. Veikkaisin, että tuon ikäiseen sen letkun olisi merkiltä saanu tilaamalla, mutta toimitusaika & hinta voi usein olla sellainen ettei mitään järkeä. Hydrauliikkaliikkeessä teetty letku on hyvä ratkaisu, letkun saa heti ja usein ovat halvempia kuin alkuperäiset. Moniin autoihin on saatavissa eristetty ja/tai lämmitetty huohotin kylmiin oloihin. Kannattaa ehkä selvittää saisiko siihen sellaista. Lyhyet ajot aiheuttavat huohottimen jäätymistä monissa autoissa kun kosteus ei haihdu öljynjoukosta pätkäajossa. Öljyn valintakin vaikuttaa hieman tuohon.
Itse aikanaan pösön 406, kun siinäkin huohotin tuppasi jäätymään niin huohottimen eristin. Tulikohan 50mm eristettä ympärille, niin kesti hyvin 4 talvea mitä vielä oli sen jälkeen. Toki letku ja eriste oli opiskelijabudjetilla tehty, eli harjottelupaikan roskista kamat mukaan.
Itseasiassa armaflex jo asennettuna omasta toimesta kun moista ylimääräisenä varastosta löytyi.Käsistään näppäri toki askartelee itse, mutta tässä tapauksessa veikkaan homman ulkoistettavan korjaamolle, jolloin monesti on järkevintä vain heittää sinne valmiit palikat, jos moiset löytyy.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.