Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Päättelyketju menee niin, että autosta hajosi sytytyksestä jotain: puola, tulppa tms. Tästä nämä näkyi epätasaisena käyntinä ja tehojen puutteena ja tästä aiheutui palamattoman polttoaineen pääsy katille, joka hajosi. Voi katti tietysti muutenkin hajota, mutta tässä on nyt ihan selvä syy-seuraussuhde ja ajallinen yhteneväisyys tapahtumien välillä ilmoitettu.

Omasta autosti saat korjata mitä haluat - tai jättää korjaamatta.
Onhan tässä voinut myös käydä ihan vaan niinkin, että katin pala on mennyt poikittain putkeen tukkimaan virtausta ja siksi tehot vähenivät ym. Mulla hajos kanssa kolmos golffista alkuperäinen katti ilman mitään syytä. Paljastui katsastuksessa, kun ei mennyt päästöistä läpi ja katin sisässä kilisi. Kenno oli murentunut. Tilalle vaihdettiin Bilteman tarvike katti ja se kesti monta vuotta. Mitään sytytyskatkoksia tai käyntihäiriöitä autossa ei ollut missään vaiheessa.
 
Päättelyketju menee niin, että autosta hajosi sytytyksestä jotain: puola, tulppa tms. Tästä nämä näkyi epätasaisena käyntinä ja tehojen puutteena ja tästä aiheutui palamattoman polttoaineen pääsy katille, joka hajosi. Voi katti tietysti muutenkin hajota, mutta tässä on nyt ihan selvä syy-seuraussuhde ja ajallinen yhteneväisyys tapahtumien välillä ilmoitettu.

Omasta autosti saat korjata mitä haluat - tai jättää korjaamatta.
Ja mitään muuta ei vaihdettu.
Eli miksi katin vaihto poisti ongelmat, eikö tuo epätasainen käynti ja tehojen puute jatkuisi siitä
huolimatta.
 
Kun kerran oot noin jumalattoman hyvällä asenteella toisten neuvoja kohtaaa liikkeellä, niin tilaa seuraaava katti valmiiks niin saat sen vaihtaa tien päällä kun seuraaava sulaa, mutta puolalle, älä tee mitään kun ei kerta vika siinä ole.
Äläkä jatkossakaan lopeta ajamista jos on paha vikaa autossa päällä, jatka vaan ajoa niin saat lisää korjattavia.
" mutta puolalle, älä tee mitään kun ei kerta vika siinä ole."
Kuten mainittu vika poistui katin vaihdolla, mutta ehjät puolat pitäisi
vaihtaa?
 
No toki niitä katteja voi mennä vanhuuttaankin, mutta ei siitä varmaan haittaa olisi tarkemmalla silmällä sitä syttypuolta katsella. Jos on katseltu niin asia kunnossa jne.
 
No toki niitä katteja voi mennä vanhuuttaankin, mutta ei siitä varmaan haittaa olisi tarkemmalla silmällä sitä syttypuolta katsella. Jos on katseltu niin asia kunnossa jne.
Totta syyt voivat olla moninaiset. Tämä keissi oli: kerro viasta,kerro millä vika poistui, ota vastaan palaute väärin korjattu.
Jos puola tai sytytyspuoli muuten aiheuttaa epätasaisen käynnin ja tehojen katoamisen, ei tuo ongelma poistu katin
vaihdolla.
 
Totta syyt voivat olla moninaiset. Tämä keissi oli: kerro viasta,kerro millä vika poistui, ota vastaan palaute väärin korjattu.
Jos puola tai sytytyspuoli muuten aiheuttaa epätasaisen käynnin ja tehojen katoamisen, ei tuo ongelma poistu katin
vaihdolla.

Hmm nojoo, on niitä puolia mennyt esimerkiksi niinkin että pätkii satunnaisesti / pätkii vasta lämmettyään pidemmän rupeaman jälkeen jne jne. Mutta kuten sanoin, mikäli syttypuoli on katseltu kunnossa olevaksi niin asia kunnossa.
 
Itsellä oli sellainen puolavika mikä ilmeni juuri satunnaisesti, auton sammutus ja uudelleen käynnistys ja taas toimi. Ei ne aina kerrasta hajoa.
 
No esimerkiksi tässä kunnossa olevat pätki vain lämmittyään ja kova veto päällä.. pahin ei edes näy kuvassa..

IMG_20200715_184043.jpg
 
Ei se nyt varsinaisesti hajalla ole mutta ei musta maalariksi ole.
Takaluukussa alkava ruoste, farmariauto ja kohta melkein keskellä luukkua. Hiotaan pois isommalta alueelta että että saadaan joku fiksu alue mille rajata uudet maalaukset, hiontapohjamaalia kerros jos toinenkin ja sitä siloittelee. Näyttää ja tuntuu tasaiselta. Pölyliinalla ja rasvanpoistajalla ennen ja jälkeen pohjamaalin.

Pintamaali ja lopputulos ihan hirveetä paskaa :facepalm:

Tasaisuudesta enää tietoakaan. Tekisi mieli syyttää kilikolipulloja mutta väärää puuta siinä haukuttaisiin. Täytyy vaan hinkata enemmän.

Onneksi väri on sentään lähellä oikeaa lakan kanssa, ei tarvitse uusia pulloja hakea kun seuraavan kerran jaksaa joskus yrittää.
 
Bensa-auton päästömittauksessa lambda-arvo yli sallitun, muut arvot OK.
Lambda(t)ko mahd. rikki vai jotain muuta? Arvo pyörii 1.1 tuntumassa mutta kun kierrättää konetta kunnolla niin laskee alle 1:n.
Pakoputki uusittu, ei pitäisi vuotaa. Auto käy ja kulkee hyvin, ei vikavaloja (satunnaisesti herjaa egr-venttiilistä, jumittelee varmaan).

Vuosi ja 5 tkm sitten leimalla lambda ollut 1.002.
 
Koskas oot vaihtanut ilmansuodattimen?

e: Mites nuo säännöt menevät. Tuota vanhaa sitikan paskaa ainakin kyllä kierrättävät, että saavat lambdan alle 1:n ja päästöistä läpi. Muutaman kerran huomannut, että "sinnepäin" arvokin on katsurilta mennyt sormien läpi.
 
Koskas oot vaihtanut ilmansuodattimen?

e: Mites nuo säännöt menevät. Tuota vanhaa sitikan paskaa ainakin kyllä kierrättävät, että saavat lambdan alle 1:n ja päästöistä läpi. Muutaman kerran huomannut, että "sinnepäin" arvokin on katsurilta mennyt sormien läpi.
Vuoden vanha ilmansuodatin, samoin tulpat. Ajettu max 10 tkm. Voi kyllä olla ettei mittaajakaan nyt osannut hommaansa, kokeilen vielä toista mittaajaa ennen kuin osia lähen vaihtamaan. Heitetään sitten tänne kommenttia millä tuli kuntoon/saatiinko läpi ilman osien vaihtoa..

E2: Armotonta huudattamista ja kaasun pumppailua ja läpi meni kun tarpeeksi kauan jaksoi mittaaja yrittää. Lambda alussa 1.1 luokkaa, mut kaasuttelemalla aikansa meni läpi. Testilaite sama koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se nyt varsinaisesti hajalla ole mutta ei musta maalariksi ole.
Takaluukussa alkava ruoste, farmariauto ja kohta melkein keskellä luukkua. Hiotaan pois isommalta alueelta että että saadaan joku fiksu alue mille rajata uudet maalaukset, hiontapohjamaalia kerros jos toinenkin ja sitä siloittelee. Näyttää ja tuntuu tasaiselta. Pölyliinalla ja rasvanpoistajalla ennen ja jälkeen pohjamaalin.

Pintamaali ja lopputulos ihan hirveetä paskaa :facepalm:

Tasaisuudesta enää tietoakaan. Tekisi mieli syyttää kilikolipulloja mutta väärää puuta siinä haukuttaisiin. Täytyy vaan hinkata enemmän.

Onneksi väri on sentään lähellä oikeaa lakan kanssa, ei tarvitse uusia pulloja hakea kun seuraavan kerran jaksaa joskus yrittää.
Tähän voin yhtyä :D Spoilereissa oma lokasuojan maalaus joka meni ihan p*rseelleen. Sain tuon sitten korjattua mutta ensimmäinen yritys oli säälittävä.
lokasuoja nettiin.jpg

merssu
 
Mistä saa jonku yleisen bensatankin korkin joka käy fiat puntoon.
 
Ei se nyt varsinaisesti hajalla ole mutta ei musta maalariksi ole.
Takaluukussa alkava ruoste, farmariauto ja kohta melkein keskellä luukkua. Hiotaan pois isommalta alueelta että että saadaan joku fiksu alue mille rajata uudet maalaukset, hiontapohjamaalia kerros jos toinenkin ja sitä siloittelee. Näyttää ja tuntuu tasaiselta. Pölyliinalla ja rasvanpoistajalla ennen ja jälkeen pohjamaalin.

Pintamaali ja lopputulos ihan hirveetä paskaa :facepalm:

Tasaisuudesta enää tietoakaan. Tekisi mieli syyttää kilikolipulloja mutta väärää puuta siinä haukuttaisiin. Täytyy vaan hinkata enemmän.

Onneksi väri on sentään lähellä oikeaa lakan kanssa, ei tarvitse uusia pulloja hakea kun seuraavan kerran jaksaa joskus yrittää.
Tää on niin tuttua, pari kertaa yrittän vanhoihin autoihin tehä ja pinnasta tuli aika appelsiinia ja selvät rajat vaikka yritti häivyttää. Löytän läheltä hyvän automaalaamon, joka tekee vastaavia ruostekorjauksia kohtuu hinnalla ja jälkeä ei edes huomaa kuin maalin paksuusmittarilla.

Tekis miel hommata joku kupla tms ok-korinen kakkosautoksi, millä harjottelis tuota maalaamista.
 
Tokmanni tai melkein mitkä vain tarvikeliikkeet myyvät sellaista yleismallista korkkia joka käy lähestulkoon jokaiseen autoon.

Esim.puuilo 2,90€ Bensatankin varakorkki
mutta ihan semmosta pitäis löytää jossa olis avain. Pysyyhän tuo nykyinenki tuossa ihan hyvin, vaankun se lukitus menny rikki ite korkista että avain pyörii tyhjää.
 
mutta ihan semmosta pitäis löytää jossa olis avain. Pysyyhän tuo nykyinenki tuossa ihan hyvin, vaankun se lukitus menny rikki ite korkista että avain pyörii tyhjää.
Itse antaisin olla tuommoisenaan ilman lukkoa. Jostain samanlaisesta purkuautosta voisi kysäistä korkkia avaimineen, jos sellainen sattuu kohdalle. Osa korkkien lukoista on muuten tosi tunnottomia ja edestakaisin kääntelemällä voi löytää kohdan jossa se onkin lukossa (ts. Kansi pyörii, mutta korkki ei avaudu)
 
Laita mielummin lukoton, jos joku haluaa viedä bensat niin ei tule muuta damagea kun joku vääntää auki
 
Missähän on vika kun painaa jarrua kunnolla pohjaan tyhjäkäynnillä, niin kierrokset laskee sykäyksittäin, noin 200 kierrosta alaspäin jyskyttää puolen sekunnin välin.
Sitten jos pumppaan jarrua kierroksien olleen alhaalla, niin kierrokset sitten käy 200 kierrosta normaalia korkeampana puolen sekunnin verran.
^fiat punto 04
 
Päästöistä tuli hylky CO%:n takia ja ne olivat seuraavat kokonaisuudessaan (raja-arvot suluissa):
CO%: 0,25 (0,2)
CO2: 14,30
HC ppm: 13 (100)
O2: 0,00
Lambda: 0,990 (0,97-1,03)

2020 päästöistä ei ole tietoa (ed. omistajan aikainen), mutta 2019 olleet seuraaavat:
CO%: 0,02
CO2: 14,80
HC ppm: 7
O2: 0,11
Lambda: 1,003

Olisikohan vinkkiä mitä kannattaisi tehdä ja/tai kertooko nuo luvut jo jotain tottuneempaan silmään? Josko olisi jotain helppoa/halpaa niin voisi kokeilla ja käyttäää 20 €:n jälkitarkastusarpajaisissa ennen kuin kiikuttaa pajalle. (Muutama tuhat km tulee tuohon masiinaan vuodessa, eli niin kallita kilometrejä jo nytkin ettei kiinnostaisi montaa euroa tähän panostaa.)

En näiden päälle juurikaan ymmärrä, mutta josko oikein googlettelin niin ei nyt viittaisi katalysaattoriin kun ei ole jännöshappea(?), tulpat voisivat olla syyllinen (viimeinen vaihtoaika ei tiedossa), lambda-anturi vaihdettu 2014 (CO% ollut 0,2 heti vaihdon jälkeen, kun lambda 1,000).

Ilmansuodattimen jo vaihdon, josko ilmanotto ahdistaa, ja aavistuksen rikkaan puolella tuo lamban perusteella käy. Auttaisko tällaisessa tapauksessa RE85:n tankkasus 95E:n kanssa 50:50 vai miten tuo vaikuttaa? Lämpimänä yritin katsastuksessa käydä ja ajelin kierroksilla sinne, muta ehtihän se vartin luokkaa ulkona seistä ennen katsastuksen aloitusta.
 
Päästöistä tuli hylky CO%:n takia ja ne olivat seuraavat kokonaisuudessaan (raja-arvot suluissa):
CO%: 0,25 (0,2)
CO2: 14,30
HC ppm: 13 (100)
O2: 0,00
Lambda: 0,990 (0,97-1,03)

2020 päästöistä ei ole tietoa (ed. omistajan aikainen), mutta 2019 olleet seuraaavat:
CO%: 0,02
CO2: 14,80
HC ppm: 7
O2: 0,11
Lambda: 1,003

Olisikohan vinkkiä mitä kannattaisi tehdä ja/tai kertooko nuo luvut jo jotain tottuneempaan silmään? Josko olisi jotain helppoa/halpaa niin voisi kokeilla ja käyttäää 20 €:n jälkitarkastusarpajaisissa ennen kuin kiikuttaa pajalle. (Muutama tuhat km tulee tuohon masiinaan vuodessa, eli niin kallita kilometrejä jo nytkin ettei kiinnostaisi montaa euroa tähän panostaa.)

En näiden päälle juurikaan ymmärrä, mutta josko oikein googlettelin niin ei nyt viittaisi katalysaattoriin kun ei ole jännöshappea(?), tulpat voisivat olla syyllinen (viimeinen vaihtoaika ei tiedossa), lambda-anturi vaihdettu 2014 (CO% ollut 0,2 heti vaihdon jälkeen, kun lambda 1,000).

Ilmansuodattimen jo vaihdon, josko ilmanotto ahdistaa, ja aavistuksen rikkaan puolella tuo lamban perusteella käy. Auttaisko tällaisessa tapauksessa RE85:n tankkasus 95E:n kanssa 50:50 vai miten tuo vaikuttaa? Lämpimänä yritin katsastuksessa käydä ja ajelin kierroksilla sinne, muta ehtihän se vartin luokkaa ulkona seistä ennen katsastuksen aloitusta.
Niin onko sillä nyt sitten oikeasti ajamalla ajettu ennen sitä katsastusta vai vaan seissyt? Vois olla eri lukemat, kun heittäis vaikka 100km sporttisen lenkin... Toki voi olla olemattakin jos jotain vikaa on.
 
Päästöistä tuli hylky CO%:n takia ja ne olivat seuraavat kokonaisuudessaan (raja-arvot suluissa):
CO%: 0,25 (0,2)
CO2: 14,30
HC ppm: 13 (100)
O2: 0,00
Lambda: 0,990 (0,97-1,03)

2020 päästöistä ei ole tietoa (ed. omistajan aikainen), mutta 2019 olleet seuraaavat:
CO%: 0,02
CO2: 14,80
HC ppm: 7
O2: 0,11
Lambda: 1,003

Olisikohan vinkkiä mitä kannattaisi tehdä ja/tai kertooko nuo luvut jo jotain tottuneempaan silmään? Josko olisi jotain helppoa/halpaa niin voisi kokeilla ja käyttäää 20 €:n jälkitarkastusarpajaisissa ennen kuin kiikuttaa pajalle. (Muutama tuhat km tulee tuohon masiinaan vuodessa, eli niin kallita kilometrejä jo nytkin ettei kiinnostaisi montaa euroa tähän panostaa.)

En näiden päälle juurikaan ymmärrä, mutta josko oikein googlettelin niin ei nyt viittaisi katalysaattoriin kun ei ole jännöshappea(?), tulpat voisivat olla syyllinen (viimeinen vaihtoaika ei tiedossa), lambda-anturi vaihdettu 2014 (CO% ollut 0,2 heti vaihdon jälkeen, kun lambda 1,000).

Ilmansuodattimen jo vaihdon, josko ilmanotto ahdistaa, ja aavistuksen rikkaan puolella tuo lamban perusteella käy. Auttaisko tällaisessa tapauksessa RE85:n tankkasus 95E:n kanssa 50:50 vai miten tuo vaikuttaa? Lämpimänä yritin katsastuksessa käydä ja ajelin kierroksilla sinne, muta ehtihän se vartin luokkaa ulkona seistä ennen katsastuksen aloitusta.

jos katti ei lämpeis niin esim HC olis reippaasti korkeammat.

Kyllä mä lähtisin kokeilee tuota että lambda-anturi vaihtoon ja lisäks vielä puolet tankkiin re85:stä.
 
Voi perseen perse nyt taas.

Pösöä leimalle. Pyöränlaakeri rahisee, resonoi etujouseen.

Soittoa pajalle missä oli laitettu 2,5 vuotta (ja 16tkm) sitten pyöränlaakerit. Ei mene takuuseen, koska aika. Viitsinyt alkaa vääntämään, sain vähän alennusta ja sijaisauton veloituksetta.

Noooooh. Piti olla valmista, palaa ABS valo. Kuulemma joku käpä käynyt laakerin kanssa, vaihtoivat uudestaan.

"Nyt on kunnossa", pääsin 100m ja ABS syttyi taas. Tilasivat anturin, vaihtoivat. ABS valo palaa yhä.

Tulee vaan mieleen että mahtaakohan pajalla olla sopivat vehkeet noiden ABSien koodien lukuun. Kuulemma niillä on oikea autosähkärikin, aikaa sitten sille seuraavaksi. Viides kerta toden sanoo?
 
Niin onko sillä nyt sitten oikeasti ajamalla ajettu ennen sitä katsastusta vai vaan seissyt? Vois olla eri lukemat, kun heittäis vaikka 100km sporttisen lenkin... Toki voi olla olemattakin jos jotain vikaa on.

Tuo siirtymä konttorille oli vain 15 km luokkaa ja kylmänä kadun varresta lähtö. Lämmöt nousi kyllä normaaliin 80 C tienoille, mitä ne olivat myös päästömittauksessa, mutta olisihan sitä nyt kannattanut kunnolla valmistautua niin ei olisi sitä jossiteltavaa. Korona-ajan ajelut ovat olleet niin kaupunkipainotteista, että jo tuonkin takia kunnon lenkki olisi varmasti ollut tarpeen.

Kyllä mä lähtisin kokeilee tuota että lambda-anturi vaihtoon ja lisäks vielä puolet tankkiin re85:stä.

Tässä on kaksi ja kuitin mukaan maksanut vaihto viimeksi 292,41 € (120 €/kpl + 50 € työ). Halpaa näemmä sekin...
 
Voi perseen perse nyt taas.

Pösöä leimalle. Pyöränlaakeri rahisee, resonoi etujouseen.

Soittoa pajalle missä oli laitettu 2,5 vuotta (ja 16tkm) sitten pyöränlaakerit. Ei mene takuuseen, koska aika. Viitsinyt alkaa vääntämään, sain vähän alennusta ja sijaisauton veloituksetta.

Noooooh. Piti olla valmista, palaa ABS valo. Kuulemma joku käpä käynyt laakerin kanssa, vaihtoivat uudestaan.

"Nyt on kunnossa", pääsin 100m ja ABS syttyi taas. Tilasivat anturin, vaihtoivat. ABS valo palaa yhä.

Tulee vaan mieleen että mahtaakohan pajalla olla sopivat vehkeet noiden ABSien koodien lukuun. Kuulemma niillä on oikea autosähkärikin, aikaa sitten sille seuraavaksi. Viides kerta toden sanoo?
Et tarkempaa mallia kertonut, mutta joissakin autoissa se abs kehä on laakerissa ja laittamalla laakerin väärinpäin paikoilleen anturi ei pääse lukemaan pulssia. Jos siellä on nyt sattumalta joku muu vika ollut yhtäaikaa, niin pahimmillaan hätäinen mekaanikko pyöräytti uusintakierroksella laakerin vain toisinpäin (väärinpäin) ja vianhaku jatkuu...
 
Et tarkempaa mallia kertonut, mutta joissakin autoissa se abs kehä on laakerissa ja laittamalla laakerin väärinpäin paikoilleen anturi ei pääse lukemaan pulssia. Jos siellä on nyt sattumalta joku muu vika ollut yhtäaikaa, niin pahimmillaan hätäinen mekaanikko pyöräytti uusintakierroksella laakerin vain toisinpäin (väärinpäin) ja vianhaku jatkuu...
308 vm 2009. Ja juu, on ABS-kehä laakerissa. Pitääkö tässä nyt sitten kaivaa läppäri ja kaapeli vielä ennen tuota autosähkäriaikaa...
 
308 vm 2009. Ja juu, on ABS-kehä laakerissa. Pitääkö tässä nyt sitten kaivaa läppäri ja kaapeli vielä ennen tuota autosähkäriaikaa...

voit ne anturit mitata jännitemittarillakin tai oskilloskoopilla.

pitäs löytyä signaali kun annat vauhtia renkaalle
 
voit ne anturit mitata jännitemittarillakin tai oskilloskoopilla.

pitäs löytyä signaali kun annat vauhtia renkaalle
On siis tosiaan PP2000 kaapeli ja yhteensopiva softa, toisin kuin oskilloskooppia =D

Hieman vaan kyrsii tuolla pakkasessa hieroa.

Mulla ei siis ole ihan täyttä luottoa siihen, onko nyt varmasti edes tiedossa mikä pyörä herjaa antaa... Otetaan vielä historiaa sen verran että kun tuolla samalla pajalla vaihdettiin ne laakerit silloin 2 vuotta sitten kesällä, ABS-valo paloi myös. Silloinkin syytettiin kuskin puolen anturia, mutta kun luin koodit, se olikin matkustajan puolen anturi mikä antoi koodia. Ja mikä lopulta korjautui ihan vaan kun reititin kaapelin oikein.

Jos ei nyt torstaina tule kuntoon niin pitää sitten alkaa vinkua rahoja takaisin ja viedä muualle. Varmaan niitäkin vituttaa tehdä turhaa työtä, mutta ei se toisaalta ole munkaan homma siitä niille maksaa...
 
Tuo siirtymä konttorille oli vain 15 km luokkaa ja kylmänä kadun varresta lähtö. Lämmöt nousi kyllä normaaliin 80 C tienoille, mitä ne olivat myös päästömittauksessa, mutta olisihan sitä nyt kannattanut kunnolla valmistautua niin ei olisi sitä jossiteltavaa. Korona-ajan ajelut ovat olleet niin kaupunkipainotteista, että jo tuonkin takia kunnon lenkki olisi varmasti ollut tarpeen.



Tässä on kaksi ja kuitin mukaan maksanut vaihto viimeksi 292,41 € (120 €/kpl + 50 € työ). Halpaa näemmä sekin...
Ennen osa-arpajaisia käy nyt ihan oikeasti ajamassa pidempi lenkki lämä tiskissä kiihdytelleen ja oikeasti annat "happea" koneelle. Äkkiseltään näyttäisi että menee sillä arvoihin.

Ihan järjetöntä heitellä mitään kalliita lambdoja tai sen puoleen mitään muitakaan osia vaihtoon pelkkien päästöarvojen perusteella arvailemalla...
 
Nonniin, läppäri kaivettu. C1321, Front left wheel sensor coherence.

Näyttäisi että jos ajaa suoraan ja kaikkien muiden pyörien sensorit antavat esim. 7 km/h niin tuo vasemman etupyörän sensori pätkäisee välillä ja näyttää esim 5 km/h.

Eli laakeri on vissiin ainakin oikein päin asennettu, mutta näkisin että:
- sensori ei ole kiinnitetty oikealle etäisyydelle ABS kehästä
- siellä välissä on jotain paskaa mikä häiritsee mittausta
- huono liitos jossain?
- laakeri on jotenkin killissä
- ABS kehä on ottanut osumaa.

Kattoo nyt mitä saavat aikaan...
 
225 tkm ajettu Mazda 6 1.8 2008 (2nd gen) syö aika tavalla öljyä, arviolta 0,8-1 l/1000km. Ilmeisesti kohtalaisen yleinen vaiva näissä sekä samalla moottorilla varustetuissa Fordeissa (Duratec 1.8).

Nyt tuo alkoi myös antamaan vikakoodia P0303 eli kolmos sylinterin sytytyshäiriötä. Tulee kiihdyttäessä 80+ vauhdissa, jolloin myös tehot selvästi alenee, eli käy ilmeisesti ainakin hetkellisesti kolmella sylinterillä.

Vaihdoin tulpat uusiin sekä 2 ja 3 sylinterien puolat keskenään, mutta ei auttanut. Kolmosen tulppa oli hyvin karstainen, vaikka vaihdoin tulpat ~10tkm sitten ja tulpan kierteissä oli aikalailla öljyä. Muut tulpat eivät olleet niin pahoja.

Kovin kokenut auton rassaaja en ole, mutta olisikohan jotain kohtalaisen helppoja toimenpiteitä millä tuota vikaa voisi paikallistaa? Puristuspainemittarin hankkimista ajattelin, kun eivät paljoa näytä maksavan, niin saisi puristukset katsottua ja mahdollisesti männänrenkaiden kuntoon hieman osviittaa.
 
225 tkm ajettu Mazda 6 1.8 2008 (2nd gen) syö aika tavalla öljyä, arviolta 0,8-1 l/1000km. Ilmeisesti kohtalaisen yleinen vaiva näissä sekä samalla moottorilla varustetuissa Fordeissa (Duratec 1.8).
Mikä kyseisessä moottorissa aiheuttaa öljyn kulutusta? Tekemästäsi diagnoosista silti uskaltaa jo arvata, että 3. sylinteriin pääsee runsaasti öljyä. Olisipa vaiva venttiilivarsien tiivisteissä. Ei olisi iso remontti siinä tapauksessa.
 
Nonniin, läppäri kaivettu. C1321, Front left wheel sensor coherence.

Näyttäisi että jos ajaa suoraan ja kaikkien muiden pyörien sensorit antavat esim. 7 km/h niin tuo vasemman etupyörän sensori pätkäisee välillä ja näyttää esim 5 km/h.

Eli laakeri on vissiin ainakin oikein päin asennettu, mutta näkisin että:
- sensori ei ole kiinnitetty oikealle etäisyydelle ABS kehästä
- siellä välissä on jotain paskaa mikä häiritsee mittausta
- huono liitos jossain?
- laakeri on jotenkin killissä
- ABS kehä on ottanut osumaa.

Kattoo nyt mitä saavat aikaan...

Mulla oli joskus A2 Audista koko prässäämällä paikalla oleva pyöränlaakeri tullut ulospäin 7mm niin ei enää tullut arvoa. Tiedä sitten millaisen tällin on saanut, kun oli noin liikkunut. Yleensä noi ei tahdo vanhemmetin tulla millään pois pesästään vaikka kuinka prässäilisi.
 
225 tkm ajettu Mazda 6 1.8 2008 (2nd gen) syö aika tavalla öljyä, arviolta 0,8-1 l/1000km. Ilmeisesti kohtalaisen yleinen vaiva näissä sekä samalla moottorilla varustetuissa Fordeissa (Duratec 1.8).

Mikä kyseisessä moottorissa aiheuttaa öljyn kulutusta? Tekemästäsi diagnoosista silti uskaltaa jo arvata, että 3. sylinteriin pääsee runsaasti öljyä. Olisipa vaiva venttiilivarsien tiivisteissä. Ei olisi iso remontti siinä tapauksessa.
Männänrenkaat ja jossain vaiheessa alkaa polttamaan venttiilejä ja käymään kolmella
 
Eilenpä 30 km enne kotipihaa sytty abs -valo:
- "no on se ennenki palanu"
5 km myöhemmin SRS
- "tuonki oon kyllä joskus nähny"
5 km vielä eteenpäin
- "Onko täälä nyt 50% normaalia pimiämpää vai mitä? Eiku jaa, ei virrat riitä eikä lataa vaikka merkkivalo ei palakaan - noh, ei tämä vanha tdi-pahero sammu vaikka valot sammuiski"

Aika himmiät valot oli kotipihassa. Viikonloppuna siis laturin irrottelua pakkasella
Jos ei nyt johtojen ravistelulla ja sulakkeitten vatvomisella selviä - tod.näk. ei. :tdown:
 
225 tkm ajettu Mazda 6 1.8 2008 (2nd gen) syö aika tavalla öljyä, arviolta 0,8-1 l/1000km. Ilmeisesti kohtalaisen yleinen vaiva näissä sekä samalla moottorilla varustetuissa Fordeissa (Duratec 1.8).

Nyt tuo alkoi myös antamaan vikakoodia P0303 eli kolmos sylinterin sytytyshäiriötä. Tulee kiihdyttäessä 80+ vauhdissa, jolloin myös tehot selvästi alenee, eli käy ilmeisesti ainakin hetkellisesti kolmella sylinterillä.

Vaihdoin tulpat uusiin sekä 2 ja 3 sylinterien puolat keskenään, mutta ei auttanut. Kolmosen tulppa oli hyvin karstainen, vaikka vaihdoin tulpat ~10tkm sitten ja tulpan kierteissä oli aikalailla öljyä. Muut tulpat eivät olleet niin pahoja.

Kovin kokenut auton rassaaja en ole, mutta olisikohan jotain kohtalaisen helppoja toimenpiteitä millä tuota vikaa voisi paikallistaa? Puristuspainemittarin hankkimista ajattelin, kun eivät paljoa näytä maksavan, niin saisi puristukset katsottua ja mahdollisesti männänrenkaiden kuntoon hieman osviittaa.
Ei taida olla enää tuon uudemman huolia. Muttan tuota versioo ennen oli venttiilinvälykset palasäädöillä. Muutama tapaus tuli vastaan missä syystä tai toisesta välys pieneni liki 0. Näytti ohivuodot ja puristuspaineet ihan ok arvoja. Vastaavat oireet ja useammassa paikassa lotolla heitetty uudet tulpat, piuhat ja puola koska "aina nää on näillä tullut kuntoon". Välykset säätämällä kuntoon.
 
Hirmuisia vaikeuksia on ollut vaihteistoöljyn vaihdon suunnittelemisessa. Kyseessä on Skoda Roomster 2007 1,6 BTS-kone. Ensinnäkin öljymerkki ja laatu on hakusessa. Skoda Erwin -nettipalvelun tiedoissa ei ole minkäänlaisia ohjeita/tietoja manuaalivaihteistoöljyn vaihdosta, jota etsin. Automaattivaihteistoöljyn vaihto on kyllä kerrottu yksityiskohtaisesti valmistajan ohjeissa. Myöskään räjäytyskuvista ei ilmene vaihteistoöljyn poistotulpan varaosanumeroa. Eikä missään ole myynnissä noita tulppia. Se pitäisi vaihtaa uuteen, kun vaihteistoöljyn vaihtaa.
Näin ainakin Autodocin Skoda Fabialle tekemässä ohjevideossa ilmoitettiin.
Niinpä luovutin, ja soitin merkkiliikkeeseen jossa vaihto maksaa 150e.
 
Mikä kyseisessä moottorissa aiheuttaa öljyn kulutusta? Tekemästäsi diagnoosista silti uskaltaa jo arvata, että 3. sylinteriin pääsee runsaasti öljyä. Olisipa vaiva venttiilivarsien tiivisteissä. Ei olisi iso remontti siinä tapauksessa.
Männänrenkaat ja jossain vaiheessa alkaa polttamaan venttiilejä ja käymään kolmella
Taidan tuon puristusmittarin hakea ja testailla. Eikös pitäisi kuluneet männänrenkaat näkyä tuloksissa, kun mittaa kuivana ja öljytilkalla?

Jos olisivatkin jollain ihmeellä ok, niin olisikohan venttiilien tiivisteet tai venttiilikopan tiiviste sitten syynä öljynkulutukseen?

Ei taida olla enää tuon uudemman huolia. Muttan tuota versioo ennen oli venttiilinvälykset palasäädöillä. Muutama tapaus tuli vastaan missä syystä tai toisesta välys pieneni liki 0. Näytti ohivuodot ja puristuspaineet ihan ok arvoja. Vastaavat oireet ja useammassa paikassa lotolla heitetty uudet tulpat, piuhat ja puola koska "aina nää on näillä tullut kuntoon". Välykset säätämällä kuntoon.
Meinaatko siis, että voisi kuitenkin myös tässä minun yksilössä auttaa venttiilien säätö, vai vain vanhemmissa kutosissa? Ilmeisesti vanhemmassa oli myös sama kone ja tämä 08 vm. on ensimmäisiä uudempia, niin voihan siellä olla samat viat/ominaisuudet.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli joskus A2 Audista koko prässäämällä paikalla oleva pyöränlaakeri tullut ulospäin 7mm niin ei enää tullut arvoa. Tiedä sitten millaisen tällin on saanut, kun oli noin liikkunut. Yleensä noi ei tahdo vanhemmetin tulla millään pois pesästään vaikka kuinka prässäilisi.
Nonniin, nyt on auto kotipihassa ilman ABS valoa. Olivat vielä vissiin vaihtaneet kerran sen laakerin "=D"
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko siis, että voisi kuitenkin myös tässä minun yksilössä auttaa venttiilien säätö, vai vain vanhemmissa kutosissa? Ilmeisesti vanhemmassa oli myös sama kone ja tämä 08 vm. on ensimmäisiä uudempia, niin voihan siellä olla samat viat/ominaisuudet.

En ihan 100 varma ole tuosta sinun moottorista. Kun siinä saattaa olla jo hydrauliset nostajat. Aikoinaan olin fordilla sähkärinä/ vianmääritysmekatsuna ja silloinkin oaku tiimissä. Mutta siiitä nyt on aikaa:D
 
Taidan tuon puristusmittarin hakea ja testailla. Eikös pitäisi kuluneet männänrenkaat näkyä tuloksissa, kun mittaa kuivana ja öljytilkalla?

Jos olisivatkin jollain ihmeellä ok, niin olisikohan venttiilien tiivisteet tai venttiilikopan tiiviste sitten syynä öljynkulutukseen?


Meinaatko siis, että voisi kuitenkin myös tässä minun yksilössä auttaa venttiilien säätö, vai vain vanhemmissa kutosissa? Ilmeisesti vanhemmassa oli myös sama kone ja tämä 08 vm. on ensimmäisiä uudempia, niin voihan siellä olla samat viat/ominaisuudet.
Tuota...ethän sä sillä puristuspainemittarilla näe kuin erot eri sylinterien puristuksissa? Näkisin aika turhana toimenpiteenä, kun viallinen sylinteri on jo tiedossa ja öljyn valskauksen paikka vain hakusessa. Kumpaakaan vaihtoehtoa et puristusmittauksella varmenna tai poissulje.
Miten pöläyttääkö reilummin savua putkesta? Jos kyllä niin tod.näk. venttiilivarren kumit syypäänä ja tekevällä kaverilla kannattaa vielä korjata.

Jos ei niin vika mäntä/sylinteripuolella ja korjaussuositus on paaliin.
...tai no, jotain forte/liquimoly käsittelyjä voi kokeilla ensin, jos olisikin vain öljyrenkaat jumissa, auttaa tai ei auta.
 
Tuota...ethän sä sillä puristuspainemittarilla näe kuin erot eri sylinterien puristuksissa? Näkisin aika turhana toimenpiteenä, kun viallinen sylinteri on jo tiedossa ja öljyn valskauksen paikka vain hakusessa. Kumpaakaan vaihtoehtoa et puristusmittauksella varmenna tai poissulje.
Miten pöläyttääkö reilummin savua putkesta? Jos kyllä niin tod.näk. venttiilivarren kumit syypäänä ja tekevällä kaverilla kannattaa vielä korjata.

Jos ei niin vika mäntä/sylinteripuolella ja korjaussuositus on paaliin.
...tai no, jotain forte/liquimoly käsittelyjä voi kokeilla ensin, jos olisikin vain öljyrenkaat jumissa, auttaa tai ei auta.
Sellaisen käsityksen olen saanut, että jos mittaa puristukset ensin kuivana ja sen jälkeen truuttaa moottoriöljyä tulpanreiästä männän päälle niin öljy tiivistää hetkellisesti sylinterin, jolloin uudella mittauksella jos puristukset nousee reilusti niin voi olla melko varma männänrenkaiden olevan syypää. Jos taas kuivana ja "märkänä" ei ole merkittävää eroa puristuksissa, niin vika luultavasti muualla. Korjatkaa ihmeessä jos olen ymmärtänyt ihan väärin.

Harmaata savua pöläyttää putkesta jonkin verran kun antaa hieman kenkää. Ei ole sinistä savua. Liquimolyt heitin itse asiassa edellisessä öljynvaihdossa sekaan eikä auttanut öljyn kulutukseen.
 
Eipä ne venttiilivarren kumit vain kolmos sylinteriltä mene. Ovat kaikki samassa kunnossa, jos ovat syypää. Eikä niiden läpi yleensä niin paljoa öljyä pääse, että tulisi sytytyskatkoksia. Karstoittuneita männän öljyrenkaita itse veikkaan tossa tapauksessa.
 
Olen antanut lisäksi itseni ymmärtää, että venttiilivarren kumeista johtuva vuoto oireilee mielummin tuprautuksena käynnistyksessä. Kuormituksessa oireilu tosiaan enemmän viittaa ohivirtaukseen. Jos olisi minun auto, tsekkaisin yllä mainitut venttiilien välykset ja tekisin moottorin pesun STP Engine flushilla tai vastaavalla. Koska tuollaisenaan moottori on valmis, en pelkäisi reseptiä isompaa annostusta tai pidempää käyttöä. Jos vika on jumissa olevissa männänrenkaissa, ei ole mitään muuta tehtävissä ilman isompaa remppaa. Jos öljynvaihdosta on yli 15tkm:ä tai välit ovat aiemmin olleet pitkät, vaihtaisin uuden öljyn ennen tempausta.
 
Joskus herättelin männänrenkaita pienellä määrällä dieseliä männän päälle. Sitä ei paljon tullu laitettua, vajaa desi varmaan? Oli yön yli, aamulla mäntä näky taas joten kone käyntiin ja lämpimäks. Sitten vaan öljynvaihto ja testiajolle. Tilanne parani vähäksi aikaa, mutta taisi olla liian myöhäinen yritys kun se sitten poltti kansipahvin hetken päästä. Moniongelmainen auto kuten sen omistanut exäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 507 013
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom