Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin onko sillä nyt sitten oikeasti ajamalla ajettu ennen sitä katsastusta vai vaan seissyt? Vois olla eri lukemat, kun heittäis vaikka 100km sporttisen lenkin... Toki voi olla olemattakin jos jotain vikaa on.Päästöistä tuli hylky CO%:n takia ja ne olivat seuraavat kokonaisuudessaan (raja-arvot suluissa):
CO%: 0,25 (0,2)
CO2: 14,30
HC ppm: 13 (100)
O2: 0,00
Lambda: 0,990 (0,97-1,03)
2020 päästöistä ei ole tietoa (ed. omistajan aikainen), mutta 2019 olleet seuraaavat:
CO%: 0,02
CO2: 14,80
HC ppm: 7
O2: 0,11
Lambda: 1,003
Olisikohan vinkkiä mitä kannattaisi tehdä ja/tai kertooko nuo luvut jo jotain tottuneempaan silmään? Josko olisi jotain helppoa/halpaa niin voisi kokeilla ja käyttäää 20 €:n jälkitarkastusarpajaisissa ennen kuin kiikuttaa pajalle. (Muutama tuhat km tulee tuohon masiinaan vuodessa, eli niin kallita kilometrejä jo nytkin ettei kiinnostaisi montaa euroa tähän panostaa.)
En näiden päälle juurikaan ymmärrä, mutta josko oikein googlettelin niin ei nyt viittaisi katalysaattoriin kun ei ole jännöshappea(?), tulpat voisivat olla syyllinen (viimeinen vaihtoaika ei tiedossa), lambda-anturi vaihdettu 2014 (CO% ollut 0,2 heti vaihdon jälkeen, kun lambda 1,000).
Ilmansuodattimen jo vaihdon, josko ilmanotto ahdistaa, ja aavistuksen rikkaan puolella tuo lamban perusteella käy. Auttaisko tällaisessa tapauksessa RE85:n tankkasus 95E:n kanssa 50:50 vai miten tuo vaikuttaa? Lämpimänä yritin katsastuksessa käydä ja ajelin kierroksilla sinne, muta ehtihän se vartin luokkaa ulkona seistä ennen katsastuksen aloitusta.
Päästöistä tuli hylky CO%:n takia ja ne olivat seuraavat kokonaisuudessaan (raja-arvot suluissa):
CO%: 0,25 (0,2)
CO2: 14,30
HC ppm: 13 (100)
O2: 0,00
Lambda: 0,990 (0,97-1,03)
2020 päästöistä ei ole tietoa (ed. omistajan aikainen), mutta 2019 olleet seuraaavat:
CO%: 0,02
CO2: 14,80
HC ppm: 7
O2: 0,11
Lambda: 1,003
Olisikohan vinkkiä mitä kannattaisi tehdä ja/tai kertooko nuo luvut jo jotain tottuneempaan silmään? Josko olisi jotain helppoa/halpaa niin voisi kokeilla ja käyttäää 20 €:n jälkitarkastusarpajaisissa ennen kuin kiikuttaa pajalle. (Muutama tuhat km tulee tuohon masiinaan vuodessa, eli niin kallita kilometrejä jo nytkin ettei kiinnostaisi montaa euroa tähän panostaa.)
En näiden päälle juurikaan ymmärrä, mutta josko oikein googlettelin niin ei nyt viittaisi katalysaattoriin kun ei ole jännöshappea(?), tulpat voisivat olla syyllinen (viimeinen vaihtoaika ei tiedossa), lambda-anturi vaihdettu 2014 (CO% ollut 0,2 heti vaihdon jälkeen, kun lambda 1,000).
Ilmansuodattimen jo vaihdon, josko ilmanotto ahdistaa, ja aavistuksen rikkaan puolella tuo lamban perusteella käy. Auttaisko tällaisessa tapauksessa RE85:n tankkasus 95E:n kanssa 50:50 vai miten tuo vaikuttaa? Lämpimänä yritin katsastuksessa käydä ja ajelin kierroksilla sinne, muta ehtihän se vartin luokkaa ulkona seistä ennen katsastuksen aloitusta.
Niin onko sillä nyt sitten oikeasti ajamalla ajettu ennen sitä katsastusta vai vaan seissyt? Vois olla eri lukemat, kun heittäis vaikka 100km sporttisen lenkin... Toki voi olla olemattakin jos jotain vikaa on.
Kyllä mä lähtisin kokeilee tuota että lambda-anturi vaihtoon ja lisäks vielä puolet tankkiin re85:stä.
Et tarkempaa mallia kertonut, mutta joissakin autoissa se abs kehä on laakerissa ja laittamalla laakerin väärinpäin paikoilleen anturi ei pääse lukemaan pulssia. Jos siellä on nyt sattumalta joku muu vika ollut yhtäaikaa, niin pahimmillaan hätäinen mekaanikko pyöräytti uusintakierroksella laakerin vain toisinpäin (väärinpäin) ja vianhaku jatkuu...Voi perseen perse nyt taas.
Pösöä leimalle. Pyöränlaakeri rahisee, resonoi etujouseen.
Soittoa pajalle missä oli laitettu 2,5 vuotta (ja 16tkm) sitten pyöränlaakerit. Ei mene takuuseen, koska aika. Viitsinyt alkaa vääntämään, sain vähän alennusta ja sijaisauton veloituksetta.
Noooooh. Piti olla valmista, palaa ABS valo. Kuulemma joku käpä käynyt laakerin kanssa, vaihtoivat uudestaan.
"Nyt on kunnossa", pääsin 100m ja ABS syttyi taas. Tilasivat anturin, vaihtoivat. ABS valo palaa yhä.
Tulee vaan mieleen että mahtaakohan pajalla olla sopivat vehkeet noiden ABSien koodien lukuun. Kuulemma niillä on oikea autosähkärikin, aikaa sitten sille seuraavaksi. Viides kerta toden sanoo?
308 vm 2009. Ja juu, on ABS-kehä laakerissa. Pitääkö tässä nyt sitten kaivaa läppäri ja kaapeli vielä ennen tuota autosähkäriaikaa...Et tarkempaa mallia kertonut, mutta joissakin autoissa se abs kehä on laakerissa ja laittamalla laakerin väärinpäin paikoilleen anturi ei pääse lukemaan pulssia. Jos siellä on nyt sattumalta joku muu vika ollut yhtäaikaa, niin pahimmillaan hätäinen mekaanikko pyöräytti uusintakierroksella laakerin vain toisinpäin (väärinpäin) ja vianhaku jatkuu...
308 vm 2009. Ja juu, on ABS-kehä laakerissa. Pitääkö tässä nyt sitten kaivaa läppäri ja kaapeli vielä ennen tuota autosähkäriaikaa...
On siis tosiaan PP2000 kaapeli ja yhteensopiva softa, toisin kuin oskilloskooppia =Dvoit ne anturit mitata jännitemittarillakin tai oskilloskoopilla.
pitäs löytyä signaali kun annat vauhtia renkaalle
Ennen osa-arpajaisia käy nyt ihan oikeasti ajamassa pidempi lenkki lämä tiskissä kiihdytelleen ja oikeasti annat "happea" koneelle. Äkkiseltään näyttäisi että menee sillä arvoihin.Tuo siirtymä konttorille oli vain 15 km luokkaa ja kylmänä kadun varresta lähtö. Lämmöt nousi kyllä normaaliin 80 C tienoille, mitä ne olivat myös päästömittauksessa, mutta olisihan sitä nyt kannattanut kunnolla valmistautua niin ei olisi sitä jossiteltavaa. Korona-ajan ajelut ovat olleet niin kaupunkipainotteista, että jo tuonkin takia kunnon lenkki olisi varmasti ollut tarpeen.
Tässä on kaksi ja kuitin mukaan maksanut vaihto viimeksi 292,41 € (120 €/kpl + 50 € työ). Halpaa näemmä sekin...
Mikä kyseisessä moottorissa aiheuttaa öljyn kulutusta? Tekemästäsi diagnoosista silti uskaltaa jo arvata, että 3. sylinteriin pääsee runsaasti öljyä. Olisipa vaiva venttiilivarsien tiivisteissä. Ei olisi iso remontti siinä tapauksessa.225 tkm ajettu Mazda 6 1.8 2008 (2nd gen) syö aika tavalla öljyä, arviolta 0,8-1 l/1000km. Ilmeisesti kohtalaisen yleinen vaiva näissä sekä samalla moottorilla varustetuissa Fordeissa (Duratec 1.8).
Nonniin, läppäri kaivettu. C1321, Front left wheel sensor coherence.
Näyttäisi että jos ajaa suoraan ja kaikkien muiden pyörien sensorit antavat esim. 7 km/h niin tuo vasemman etupyörän sensori pätkäisee välillä ja näyttää esim 5 km/h.
Eli laakeri on vissiin ainakin oikein päin asennettu, mutta näkisin että:
- sensori ei ole kiinnitetty oikealle etäisyydelle ABS kehästä
- siellä välissä on jotain paskaa mikä häiritsee mittausta
- huono liitos jossain?
- laakeri on jotenkin killissä
- ABS kehä on ottanut osumaa.
Kattoo nyt mitä saavat aikaan...
225 tkm ajettu Mazda 6 1.8 2008 (2nd gen) syö aika tavalla öljyä, arviolta 0,8-1 l/1000km. Ilmeisesti kohtalaisen yleinen vaiva näissä sekä samalla moottorilla varustetuissa Fordeissa (Duratec 1.8).
Männänrenkaat ja jossain vaiheessa alkaa polttamaan venttiilejä ja käymään kolmellaMikä kyseisessä moottorissa aiheuttaa öljyn kulutusta? Tekemästäsi diagnoosista silti uskaltaa jo arvata, että 3. sylinteriin pääsee runsaasti öljyä. Olisipa vaiva venttiilivarsien tiivisteissä. Ei olisi iso remontti siinä tapauksessa.
Ei taida olla enää tuon uudemman huolia. Muttan tuota versioo ennen oli venttiilinvälykset palasäädöillä. Muutama tapaus tuli vastaan missä syystä tai toisesta välys pieneni liki 0. Näytti ohivuodot ja puristuspaineet ihan ok arvoja. Vastaavat oireet ja useammassa paikassa lotolla heitetty uudet tulpat, piuhat ja puola koska "aina nää on näillä tullut kuntoon". Välykset säätämällä kuntoon.225 tkm ajettu Mazda 6 1.8 2008 (2nd gen) syö aika tavalla öljyä, arviolta 0,8-1 l/1000km. Ilmeisesti kohtalaisen yleinen vaiva näissä sekä samalla moottorilla varustetuissa Fordeissa (Duratec 1.8).
Nyt tuo alkoi myös antamaan vikakoodia P0303 eli kolmos sylinterin sytytyshäiriötä. Tulee kiihdyttäessä 80+ vauhdissa, jolloin myös tehot selvästi alenee, eli käy ilmeisesti ainakin hetkellisesti kolmella sylinterillä.
Vaihdoin tulpat uusiin sekä 2 ja 3 sylinterien puolat keskenään, mutta ei auttanut. Kolmosen tulppa oli hyvin karstainen, vaikka vaihdoin tulpat ~10tkm sitten ja tulpan kierteissä oli aikalailla öljyä. Muut tulpat eivät olleet niin pahoja.
Kovin kokenut auton rassaaja en ole, mutta olisikohan jotain kohtalaisen helppoja toimenpiteitä millä tuota vikaa voisi paikallistaa? Puristuspainemittarin hankkimista ajattelin, kun eivät paljoa näytä maksavan, niin saisi puristukset katsottua ja mahdollisesti männänrenkaiden kuntoon hieman osviittaa.
Mikä kyseisessä moottorissa aiheuttaa öljyn kulutusta? Tekemästäsi diagnoosista silti uskaltaa jo arvata, että 3. sylinteriin pääsee runsaasti öljyä. Olisipa vaiva venttiilivarsien tiivisteissä. Ei olisi iso remontti siinä tapauksessa.
Taidan tuon puristusmittarin hakea ja testailla. Eikös pitäisi kuluneet männänrenkaat näkyä tuloksissa, kun mittaa kuivana ja öljytilkalla?Männänrenkaat ja jossain vaiheessa alkaa polttamaan venttiilejä ja käymään kolmella
Meinaatko siis, että voisi kuitenkin myös tässä minun yksilössä auttaa venttiilien säätö, vai vain vanhemmissa kutosissa? Ilmeisesti vanhemmassa oli myös sama kone ja tämä 08 vm. on ensimmäisiä uudempia, niin voihan siellä olla samat viat/ominaisuudet.Ei taida olla enää tuon uudemman huolia. Muttan tuota versioo ennen oli venttiilinvälykset palasäädöillä. Muutama tapaus tuli vastaan missä syystä tai toisesta välys pieneni liki 0. Näytti ohivuodot ja puristuspaineet ihan ok arvoja. Vastaavat oireet ja useammassa paikassa lotolla heitetty uudet tulpat, piuhat ja puola koska "aina nää on näillä tullut kuntoon". Välykset säätämällä kuntoon.
Nonniin, nyt on auto kotipihassa ilman ABS valoa. Olivat vielä vissiin vaihtaneet kerran sen laakerin "=D"Mulla oli joskus A2 Audista koko prässäämällä paikalla oleva pyöränlaakeri tullut ulospäin 7mm niin ei enää tullut arvoa. Tiedä sitten millaisen tällin on saanut, kun oli noin liikkunut. Yleensä noi ei tahdo vanhemmetin tulla millään pois pesästään vaikka kuinka prässäilisi.
Meinaatko siis, että voisi kuitenkin myös tässä minun yksilössä auttaa venttiilien säätö, vai vain vanhemmissa kutosissa? Ilmeisesti vanhemmassa oli myös sama kone ja tämä 08 vm. on ensimmäisiä uudempia, niin voihan siellä olla samat viat/ominaisuudet.
Tuota...ethän sä sillä puristuspainemittarilla näe kuin erot eri sylinterien puristuksissa? Näkisin aika turhana toimenpiteenä, kun viallinen sylinteri on jo tiedossa ja öljyn valskauksen paikka vain hakusessa. Kumpaakaan vaihtoehtoa et puristusmittauksella varmenna tai poissulje.Taidan tuon puristusmittarin hakea ja testailla. Eikös pitäisi kuluneet männänrenkaat näkyä tuloksissa, kun mittaa kuivana ja öljytilkalla?
Jos olisivatkin jollain ihmeellä ok, niin olisikohan venttiilien tiivisteet tai venttiilikopan tiiviste sitten syynä öljynkulutukseen?
Meinaatko siis, että voisi kuitenkin myös tässä minun yksilössä auttaa venttiilien säätö, vai vain vanhemmissa kutosissa? Ilmeisesti vanhemmassa oli myös sama kone ja tämä 08 vm. on ensimmäisiä uudempia, niin voihan siellä olla samat viat/ominaisuudet.
Sellaisen käsityksen olen saanut, että jos mittaa puristukset ensin kuivana ja sen jälkeen truuttaa moottoriöljyä tulpanreiästä männän päälle niin öljy tiivistää hetkellisesti sylinterin, jolloin uudella mittauksella jos puristukset nousee reilusti niin voi olla melko varma männänrenkaiden olevan syypää. Jos taas kuivana ja "märkänä" ei ole merkittävää eroa puristuksissa, niin vika luultavasti muualla. Korjatkaa ihmeessä jos olen ymmärtänyt ihan väärin.Tuota...ethän sä sillä puristuspainemittarilla näe kuin erot eri sylinterien puristuksissa? Näkisin aika turhana toimenpiteenä, kun viallinen sylinteri on jo tiedossa ja öljyn valskauksen paikka vain hakusessa. Kumpaakaan vaihtoehtoa et puristusmittauksella varmenna tai poissulje.
Miten pöläyttääkö reilummin savua putkesta? Jos kyllä niin tod.näk. venttiilivarren kumit syypäänä ja tekevällä kaverilla kannattaa vielä korjata.
Jos ei niin vika mäntä/sylinteripuolella ja korjaussuositus on paaliin.
...tai no, jotain forte/liquimoly käsittelyjä voi kokeilla ensin, jos olisikin vain öljyrenkaat jumissa, auttaa tai ei auta.
Ei nuo engine flush aineet mitään viallisen moottorin pelastajia ole. Ne toimivat parhaiten kunnossa olevan moottorin ylläpitäjinä ja pienen nuhaisuuden poistajina. Siinä vaiheessa kun ns. p*ska on osunut tuulettimeen, ne on aika hyödyttömiä.tekisin moottorin pesun STP Engine flushilla tai vastaavalla.
Täytyypä jotain tujumpaa cocktailia varmaankin koittaa männänrenkaille jossain vaiheessa. Kiitoksia paljon ajatuksista!
Olen nyt käyttänyt autoa syksyn aikana kolme kertaa huollossa seuraavanlaisella saldolla:
Ihan normaalia. Oman kokemuksen mukaan useammin on vähintääkin jotain pientä ongelmaa kuin että kaikki menisi hyvin kerrasta.
Jäänyt mieleen kun hommasin ensimmäisen oman auton. Piti aika pian hankinnan jälkeen vaihdattaa vetoakselit. Noh, tilasin osat netistä ja vein paikalliselle pajalle varhain aamulla korjattavaksi. Puolen päivän maissa korjaamon pitäjä soittaa mielissään ja jokseenkin yllättyneen kuuloisena: "Hei, toit sen Fordin huoltoon aamulla. Se vetoakseleiden vaihto onnistui, ne sun osat istu paikalleen! Tule vain hakemaan se kun joudat."Silloin tuli kohautettua asia olan kohautuksella, mutta myöhemmin miettinyt, että mitenköhän usein nää "tuon itse osat" -malliset hommat menee vituiksi kun on tilattu vääriä palikoita autoon?
Voi aiheuttaa korjomolla syvää ketutusta jos asiakkaan auto on pilkottu nosturille ja asiakkaan tuomat osat ei joko sovi tai ei riitä korjauksen tekemiseen.Jäänyt mieleen kun hommasin ensimmäisen oman auton. Piti aika pian hankinnan jälkeen vaihdattaa vetoakselit. Noh, tilasin osat netistä ja vein paikalliselle pajalle varhain aamulla korjattavaksi. Puolen päivän maissa korjaamon pitäjä soittaa mielissään ja jokseenkin yllättyneen kuuloisena: "Hei, toit sen Fordin huoltoon aamulla. Se vetoakseleiden vaihto onnistui, ne sun osat istu paikalleen! Tule vain hakemaan se kun joudat."Silloin tuli kohautettua asia olan kohautuksella, mutta myöhemmin miettinyt, että mitenköhän usein nää "tuon itse osat" -malliset hommat menee vituiksi kun on tilattu vääriä palikoita autoon?
Keväällä alkoi armoton kolina, kun vaihdoin kesärenkaat alle. Kolinaa tuli välillä voimakkaasti jarruttaessa, vetoa päälle ja pois lyödessä ja eniten töyssyissä. Kolinaa oli lisäksi vaikea paikantaa, vaikka otti kyytiin kuuntelijan. Olisin voinut vaikka vannoa, että kolinaa tuli joka puolelta autoa. Ylipäätään mitä kylmempi ilma, sitä herkemmin kolisi, eli lämpölaajeneminen tuntui vaikuttavan. Kesähelteillä oli aina hiljaista.
Nyt on ollut jonkun aikaa jo talvirenkaat alla ja kolina loppui kuin seinään niiden vaihdon jälkeen. Onkohan kesärenkaiden vanteet paskana? Auto tuli ne alla ja pallopulteilla, vaikka pitäisi olla kartiopultit ja semmoiset laitoinkin tilalle. Rengasliike ei oikein osannut sanoa mitään ja totesi, että ulkoisesti kaikki näyttää olevan kunnossa, vaikka pieniä murjomisen jälkiä pulttien kohdalla vanteessa on. Soviterenkaat olivat myös jämäkästi kiinni ja paikallaan.
Talvirenkaat ovat 205/60/16 ja kesärenkaat 205/55/16. Mitään väljää alustasta ei löytynyt, enkä usko, että noin pieni ero rengaskoossa saa mitään välystä asettumaan pienemmäksikään. Pyörittelin kyllä päässä vaihtoehtoa, että joku nivel asettuu talvirenkailla eri asentoon. Toki pehmeä kitkarengas joustaa enemmän töyssyissä, mutta kesärenkaat kolahtivat, kun löi vetoakin päälle ja pois. Ei siinä, kesävanteet ovat rumat ja renkaat aivan kuluneet loppuun, niin voi suoraan etsiä molemmat uudet. Kyseessä on B7 Passat.
Talvivanteissa on pallopultit ja siinä vanteen pinta pultin kohdalla oli selvästi pyöreä. Kesävanteissa taas oli sileä ja sillä perusteella vaihdoin kartiopultit. Kun kolina ei lakannut, kävin rengasliikkeessä, jossa varmistivat vielä pulttien sopivuuden ja että uskaltaa ajaa. Muuten kyllä vanteet tuntuivat menneen paikalleen ja kiristyvän. Toki talvirenkaita vaihtaessa yllätyin, miten osa pulteista oli löystynyt, vaikka kolinan takia niitä kiristelin aiemmin. Tuonkin kannalta mietin, että turvallisuussyistä uudet vanteet olisivat hyvät.Vanteet eivät ole olleet kunnolla paikoillaan ja/tai pultit ovat olleet väärät, ei mikään muu selitä kolinan loppumista.
Väljä nivel ei lopeta kolisemista vaikka kuinka vaihtaisi renkaita.
Rikkinäinen eli haljennut vanne ei yleensä oireile mitenkään, ennen kuin hajoaa totaalisesti tai alkaa laskemaan ilmoja ulos renkaasta.
Millä perusteella vaihdoit pallokantaiset pultit kartioihin ja mitkä vanteet kesäkumeissa on?
Jos mahdollista, niin laita kuvia vanteista ja pulteista.
Itsellä kuuli myös joskus paikaltaan lähtiessä kolahtelua renkaan pyörimisen tahtiin. Se sai epäilemään jo vetoniveltä tai laakeria. Mutta ei kyllä ulkoisesti siltikään ainakaan näytä, että mikään ottaisi kiinni.Meillä kuului toisessa autossa talvirenkailla kolinaa (tai ehkä enemmän peltisempää ääntä). Talvivanteet oli tuumaa pienemmät, niin ilmeisesti jarrujen suojalevy tjsp otti kiinni johonkin tietyissä tilanteissa ajaessa. Yhtään tarkemmin en osaa sanoa, mitä siellä oli oikeasti tapahtunut kun tieto tuli välikäden eli vaimon kautta. Kyllä noissa voi varmasti monenlaista tapahtua.
66e oli jarrulevyt ja palat ja asennus oli 65e. Aika edullista mielestäni. CLK Mese. 300mm näytti olevan etulevyt. Asiakkaan eli minun tuomat osat sopivat tällä kertaa, mutta niinpä unohdin tilata ne kulumistunnistimet, tosin ei ne edes toimineet alunperinkään, joten varmaan yksi ja sama.
Etulevyt oli kyseessä, takalevyt on näköjään 290mm. Yllättävän pieni ero etu ja taka-akselin välillä.
Kannattaa tarkistaa kuskin oven johtosarjan kunto. Yleensä jos ne on rikki niin tekevät kaikenlaista erikoista.Mistä voi johtua että 05 mk2 focus naksauttaa ovia lukkoon ja auki täysin mielivaltaisesti? Moottoria käynnistettäessä naksauttaa kerran, ajon aikana naksauttelee niitä edestakaisin satunnaisesti ja vielä parkissakin naksuu. Myöskin ovien lukitseminen kaukosäätimellä ei aina väläytä valoja.