Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Varauduin jo henkisesti kansiremppaan, mutta olikin liimaventtiili.

Eilen startatessa pyöritti konetta silleen että selvästi jossain kohtaa pyörimistä aina moottori pyörähti "kuin tulpaton mopo". ja lähti huonosti käyntiin muutenkin. Sit kun lähti käyntiin niin kävi kolmella. (4 syl kone).

Tänään puristuspainemittaukset -> kaikki kunnossa. ja lähti hyvin käyntiin ja kävi kaikilla niinkuin ennekin.
 
Varauduin jo henkisesti kansiremppaan, mutta olikin liimaventtiili.

Eilen startatessa pyöritti konetta silleen että selvästi jossain kohtaa pyörimistä aina moottori pyörähti "kuin tulpaton mopo". ja lähti huonosti käyntiin muutenkin. Sit kun lähti käyntiin niin kävi kolmella. (4 syl kone).

Tänään puristuspainemittaukset -> kaikki kunnossa. ja lähti hyvin käyntiin ja kävi kaikilla niinkuin ennekin.

Tuo ns. liimaventtiili on kyllä jännä joissakin moottoreissa yleinen vaiva ja joissakin ei käytännössä koskaan tuota. Säikäyttää kyllä kohdalle osuessa.
 
en kyllä ollut uskonut ko. ilmiöön ennenkuin nyt. onhan se aika outoa että venttiili ei muka sulkeutuisi kunnolla, vaikka siellä aika jämäkät jouset onkin.
 
Osta uusi ulkomailta. Esim. Aerolla näyttää saavan halvimman jo 5€ ja tunnetun valmistajan sitten vähän reilulla 10€. Keskimäärin suomalaisilta purkamoilta ei kannata ostaa mitään kun hinnat on aivan järjettömän. Suunnilleen samalla rahalla saa ulkomailta uuden osan mitä siitä purkaamon osasta pitäisi maksaa. Varsinkin kun puhutaan tälläisistä kuluvista osista, joille on paljon aftermarket valmistajia.
Mahdollisesti nyt on kyseessä joku hankalampi vaihtoehto, esim. 075121405G, joka tulee suoraan syyläriin kiinni laippaliitoksella. Noita ei ainakaan joka tiskiltä löydy...
 
Osta uusi ulkomailta. Esim. Aerolla näyttää saavan halvimman jo 5€ ja tunnetun valmistajan sitten vähän reilulla 10€. Keskimäärin suomalaisilta purkamoilta ei kannata ostaa mitään kun hinnat on aivan järjettömän. Suunnilleen samalla rahalla saa ulkomailta uuden osan mitä siitä purkaamon osasta pitäisi maksaa. Varsinkin kun puhutaan tälläisistä kuluvista osista, joille on paljon aftermarket valmistajia.
Tämähän olis helppoa kun olisi joku aftermarket valmistaja tuotteelle, mutta tällä kertaa ei ole. Säiliö tulee suoraan syyläriin kiinni, joten ihan helpolla tuohon ei virittele mitään geneeristä pönttöäkään tilalle. Häätyy vähän vielä penkoa jos jostain löytyisi purkuosa.

Mahdollisesti nyt on kyseessä joku hankalampi vaihtoehto, esim. 075121405G, joka tulee suoraan syyläriin kiinni laippaliitoksella. Noita ei ainakaan joka tiskiltä löydy...
Jep. Juurikin tämä on kyseessä...
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Juurikin tämä on kyseessä...
Tämähän olis helppoa kun olisi joku aftermarket valmistaja tuotteelle, mutta tällä kertaa ei ole. Säiliö tulee suoraan syyläriin kiinni, joten ihan helpolla tuohon ei virittele mitään geneeristä pönttöäkään tilalle. Häätyy vähän vielä penkoa jos jostain löytyisi purkuosa.


Jep. Juurikin tämä on kyseessä...
Voisiko joku metallifirma hitsata halkeaman umpeen ja päälle hitsata sisemmästä päästä jonkun pyöreän holkin johon kävisi jäähdytysletkun pää? En tiiä , kunhan mutuilen.
 
Voisiko joku metallifirma hitsata halkeaman umpeen ja päälle hitsata sisemmästä päästä jonkun pyöreän holkin johon kävisi jäähdytysletkun pää? En tiiä , kunhan mutuilen.

Eiköhän se muovipurkki ole silti, pellistä väsätyn korjaaminen ei ois ihmeellinen jobi..
 
Voisiko joku metallifirma hitsata halkeaman umpeen ja päälle hitsata sisemmästä päästä jonkun pyöreän holkin johon kävisi jäähdytysletkun pää? En tiiä , kunhan mutuilen.
Muovipönttö kyseessä ja halkeama aika ikävässä kohdassa millekkään patentille.
P_20211109_173228_1.jpg
 
Tämähän olis helppoa kun olisi joku aftermarket valmistaja tuotteelle, mutta tällä kertaa ei ole. Säiliö tulee suoraan syyläriin kiinni, joten ihan helpolla tuohon ei virittele mitään geneeristä pönttöäkään tilalle. Häätyy vähän vielä penkoa jos jostain löytyisi purkuosa.


Jep. Juurikin tämä on kyseessä...

No sitten asia erikseen. VW yleensä ollut vaan tuollainen pallo mitä tuossa edellä tarjottiin. Onko syylärin päädyt metallia vai muovia? Ainakin niissä missä on muoviset päädyt ja siihen tulee se paisari eivät usein pidä vaikka jostain sen paisarin löytäisi. joten menee se syylärikin vaihtoon.
 
Saa korjattua sulattamalla juotoskolvilla suikaleen metalliverkkoa halkeaman päälle, muovin sisään. Itse käytän vanhan autokaiuttimen ritilää tuollaisissa kohteissa. Saa tehtyä yhtä vahvan tai vahvemman mitä alkuperäinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Puolet sarjasta on noita bitsejä, tuumaiset hylsyt puuttuu. Bitsit enemmin ostaisin omina sarjoinaan kun ovat kulutustavaraa ahkerammassa käytössä. Katsoisin mitä tulee tarjoukseen nyt single's day, black friday jne.
juu, jos joku muistaa niin voi tänne tägätä jos jää jokin tarjous huomaamatta kuunvaihteessa
 
Puolet sarjasta on noita bitsejä, tuumaiset hylsyt puuttuu. Bitsit enemmin ostaisin omina sarjoinaan kun ovat kulutustavaraa ahkerammassa käytössä. Katsoisin mitä tulee tarjoukseen nyt single's day, black friday jne.

Tuumaset on turhia muille ko vanhoja jenkkejä tai britti-kikottimia harrastaville.
 
Muuten ok, mutta vääntäjä aika lyhyt vartinen, joten mitään kovin tiukassa olevaa sillä ei saa auki ilman mitään jatkoa. Paremmat sarjat toki sitten maksaa eri summia.
Olen tullut siihen tulokseen, että paras väännin olisi semmoinen kämmenenlevyisellä varrella oleva. Ja siihen sitten olisi erilaisia jatkopaloja, että halutessaan saisi pidemmäksi.
 
Tuumaset on turhia muille ko vanhoja jenkkejä tai britti-kikottimia harrastaville.

Älä nyt, itse olen tarvinnut tuumaisia työkaluja 2000-luvun jenkkiveneen kanssa pelatessa, sekä eräitä jenkkiläisiä putkisorveja ropatessa.


Tuo on ihan ok sarja, ostin moisen keväällä veneen vetolaiteen vaihtoa varten, kun oli hallin siivouksen yhteydessä laittanut edelliset tuumaiset hylsyt liian varmaan säilöön.
 
Älä nyt, itse olen tarvinnut tuumaisia työkaluja 2000-luvun jenkkiveneen kanssa pelatessa, sekä eräitä jenkkiläisiä putkisorveja ropatessa.

Ei niitä tarvii edes kolme vee vanhan Kansas Cityssä tehdyn Ford F-150:n kanssa.
 
Jaha. Tässäkö tää oli. Vanha sotaratsu, VW LT31 -90, alkoi vuotamaan jäähdyttäjännestettä. Ensin kuvittelin, että vuotaa paisuntasäiliölle tulevasta letkusta. Mutta syy onkin haljennut paisuntasäiliön letkun lähtö. Taitaa olla haluttu osa, ku romikset näyttää nollaa... :cry:
Oisko parempaa yleiskuvaa tosta osasta? Ei googlella löydy tuon näköistä osaa että osais arvella miten sen sais korjattua
 
Joku asiansa osaava hitsari tekis kokonaan uuden vaikka rosterista tai alumiinista.
 
Joku asiansa osaava hitsari tekis kokonaan uuden vaikka rosterista tai alumiinista.
Tämä on tietysti yksi vaihtoehto, ei tarvitsisi enää murehtia tuosta. Nyt jos sattuu löytämään purkuosan jostain, niin ei sekään montaa vuotta tuoreempi ole.

Juu, sama pönttö ja tuo oikean alakulman letkulähtö on murtunut.
 
Letkukarat/laipat voi kätevästi tehdä sorvilla ja hitsata uuteen säiliöön kiinni, korkin kierre ehkä hankalampi, mut ehkä sen voi korjata jollain toisenlaisella n. 1 bar varoventtiilillä.

Olis ainakin kestävä ratkaisu.
 
Saisko tuota paisaria korjattua muovihitsauksella?
Tai Plastic Padding Leak Fix:
Ei kai tuossa mitään menetä jos kokeilee?
 
En ymmärrä, paisareita löytyy maailmasta satoja erilaisia kuten myös letkuja holkkeja ym. Tuskin tuo nyt mikään museoauto kuitenkaan on.
 
En ymmärrä, paisareita löytyy maailmasta satoja erilaisia kuten myös letkuja holkkeja ym. Tuskin tuo nyt mikään museoauto kuitenkaan on.
Jep. Mutta nämä muovihitsausvinkit ovat mielenkiintoista luettavaa. Etenkin tuo metalliverkon sulatusvinkki kuulosti kokeilemisen arvoiselta, jahka tarve joskus tulee:thumbsup:

Itse ostin yhteen autoon paisarin lapin lomalla. Haistoin jäähdytinnesteen käryävän jollain tauolla. Tutkimalla löytyi murtunut letkulähtö ihan vastaavasta VAG paisarista. Silloin paisarin sai onneksi tilattua kohtuuhinnalla ja tuli parissa päivässä. Vaihdoin tosin vasta kotona paikalleen, kun ei vuoto ollut järin suuri eikä se pahentunut. Mutta huojensihan se uusi pahvilaatikossa oleva paisari fiilistä reissussa.
 
Vanhan pöntön liimailut ja muut viritykset eivät kuulosta kovin pitkäikäisiltä ratkaisuilta. Tuo metalliverkkohomma kuulostaa kyllä hyvältä idealta moniin muovinkorjauksiin, pitää pistää mieleen.

En ymmärrä, paisareita löytyy maailmasta satoja erilaisia kuten myös letkuja holkkeja ym. Tuskin tuo nyt mikään museoauto kuitenkaan on.
Löytyy joo. Mutta taitaa olla helpompi tehdä uusi pönttö, kuin alkaa metsästämään suunnilleen sopivaa. Ja suunnilleen sopivaan pitää kuitenkin rakentaa liitäntä syyläriin. Tilaahan tuossa ei ole mihinkään suuntaan enempää kuin, mitä vanha pönttö on.
 
Vanhan pöntön liimailut ja muut viritykset eivät kuulosta kovin pitkäikäisiltä ratkaisuilta. Tuo metalliverkkohomma kuulostaa kyllä hyvältä idealta moniin muovinkorjauksiin, pitää pistää mieleen.


Löytyy joo. Mutta taitaa olla helpompi tehdä uusi pönttö, kuin alkaa metsästämään suunnilleen sopivaa. Ja suunnilleen sopivaan pitää kuitenkin rakentaa liitäntä syyläriin. Tilaahan tuossa ei ole mihinkään suuntaan enempää kuin, mitä vanha pönttö on.
Jos kyseessä on joku vanha ältee jonka ainuy arvo on käyttöarvo, niin voikai sen koko paisarin nakata mäkeen ja vetää linjat yhteen "jotenkin"...?

Itse kyllä nakkaisin vaan lasikuitua päälle tai ehkä mieluummin epoksia ja jotain nurkista löytyvää kuitua vahvikkeeksi. Vartin fiksi jolla paisari menee pitempään kuin loppuauto...
 
Oliskohan tää nyt sitten tarpeeksi loppuun käytetty :D

Ja ei muuten tullut edes kuntoon, laturin vapaakytkin jumissa myös.


2021-11-01 14.40.34.jpg
Noi alumiiniset täysiä paskoja... ei saa ees ehjänä irti tehostimen pumpulta tuota alumiinista. nimim. kokemusta on. Oli vielä suht uus hihnapyörä mutta ei irronnu ehjänä kun alumiini hirtti kiinni. Jos vaggilainen kyseessä niin toimivamman saa kun hakee romikselta vaikka paskana olevasta pumpusta rautaisen hihnapyörän tilalle. Tuossakin säästetty väärästä paikkaa.
 
Noi alumiiniset täysiä paskoja... ei saa ees ehjänä irti tehostimen pumpulta tuota alumiinista. nimim. kokemusta on. Oli vielä suht uus hihnapyörä mutta ei irronnu ehjänä kun alumiini hirtti kiinni. Jos vaggilainen kyseessä niin toimivamman saa kun hakee romikselta vaikka paskana olevasta pumpusta rautaisen hihnapyörän tilalle. Tuossakin säästetty väärästä paikkaa.

Pajamies HP:lta kunnollinen niin ei tartte tapella.
 
Naapuri tuli kysymään jelppiä autonsa kanssa, kun hänellä loppui taito. Mut nyt on mazdas jarrut kunnos, tukivarret saa vaihattaa ihan liikkees kun niissäkin roimasti väljää.

Sen auto on kyl huonolla ylläpidolla, mut ehkä nyt pysähtyy, kun ajelee kuitenkin päivittäin. Kuvassa vanhat levyt

IMG_20211110_233041.jpg
 
Ostin uuden rengassarjan ja sen ostaja sai 50 euron lahjakortin niiden huoltoon. Ajattelin, että katotaan pyörien suuntaus kuntoon, jälkikiristetään pultit ja luetaan vikakoodit, kun ajonvakautuksen valo välillä palaa (tähän oli kyllä vika 95% tiedossa, mutta samalla sekin nyt menee).

Loppulaskussa pyöränsuuntaus oli laskutettu ihan ok, mutta tuo 50 euron "lahjakortti" olikin saatu upotettu "muihin töihin", jota oli sitten tuo vikakoodin luku. Autojerrystä pikaisesti vilkaistuna 30 euron hujakoilla on vikakoodin luvusta ollut tarjoukset.
Ja se nelipyöräsuuntaus...olisihan se kiva, että ratti olisi suorassa sen jäljiltä.
 
Naapuri tuli kysymään jelppiä autonsa kanssa, kun hänellä loppui taito. Mut nyt on mazdas jarrut kunnos, tukivarret saa vaihattaa ihan liikkees kun niissäkin roimasti väljää.

Sen auto on kyl huonolla ylläpidolla, mut ehkä nyt pysähtyy, kun ajelee kuitenkin päivittäin. Kuvassa vanhat levyt

IMG_20211110_233041.jpg

Vähän vaan, kun olis teräsharjalla rapsaissu, niin ihan hyv.... :rofl:
 
Naapuri tuli kysymään jelppiä autonsa kanssa, kun hänellä loppui taito. Mut nyt on mazdas jarrut kunnos, tukivarret saa vaihattaa ihan liikkees kun niissäkin roimasti väljää.

Sen auto on kyl huonolla ylläpidolla, mut ehkä nyt pysähtyy, kun ajelee kuitenkin päivittäin. Kuvassa vanhat levyt

IMG_20211110_233041.jpg

Oliko tuo ihan ajossa ollut auto vai seisonut pidempään? On "hieman" ruosteiset levyt.
 
Naapuri tuli kysymään jelppiä autonsa kanssa, kun hänellä loppui taito. Mut nyt on mazdas jarrut kunnos, tukivarret saa vaihattaa ihan liikkees kun niissäkin roimasti väljää.

Sen auto on kyl huonolla ylläpidolla, mut ehkä nyt pysähtyy, kun ajelee kuitenkin päivittäin. Kuvassa vanhat levyt

IMG_20211110_233041.jpg
Oliko siellä jarrupaloja ollenkaan?
 
Oliko Mazdassa leimaa? :D:D

Tollasia ei ihan jokapäivä näekkään heh
Oliko tuo ihan ajossa ollut auto vai seisonut pidempään? On "hieman" ruosteiset levyt.
Oliko siellä jarrupaloja ollenkaan?
Kyl tuo ainakin jokaviikkoisessa ajossa tuntuu olevan ja taitaa kohtuu useasti käydä n. 200km päässä katsomassa jotain perheenjäsentään. Leimasta ei mitään tietoa, mut palat oli ohutta metallia. Satulatkin oli aika jumissa mut ne sai kyl liikkumaan pienen jumpan jälkeen. Ylemmät tukivarret oli myös aika löysät, puslat kuolleet pois. Mut ei kyl ittel enempää intoa riitä jelppiä
 
Mitä mieltä, uskaltaako käytettyjä aluvanteita ostaa? Jos rengas on tasapainoitettu äskettäin, niin silloin saa ainakin jotain takuuta, että vanne olisi suora, mut harvemmin näkyy löytyvän sellaisia.

Kyllähän ne käytetyt laatuvanteet on todennäköisesti suoremmat vuoden päästä, kuin jos ostat jotkut uudet kiinantinat (halpa tarvikevanne). Mutta toisaalta Suomesta on ollut hankala saada oikeasti suoraa 17" tai suurempaa vannekierrosta jos käytetty renkaan profiili on ollut luokkaa alle 50, eli ei mikään katumaasturi.

Ja vastauksena kysymykseen, ostin tuossa kesäauton, pieniä tutinoita motarivauhdissa -> pyörät irti ja omaan tasapainotuskoneeseen -> uusissa kiinalaisissa halpisrenkaissa soikeutta ja OEM-takavanteissa pientä heittoa. Eteen loppuun ajettua Pirelliä loppusesongiksi, täytyy kattella talvella peliliikkeitä. Eli jos ostat rengasliikkeestä uudet renkaat vanhoille vanteille, niin ei niitä kiinnosta muuta kuin saada ne asennettua ja pois nurkista. Pahin vastaan tullut case oli asennettu haljenneelle vanteelle..
 
Eilen toisesta autosta (volvo xc90 -08) irtosi resonaattori(vai mikä onkaan) turbon ulostulosta.
Tänään tuli maattua auton alla parkkiksella muutama tunti että sai takaisin kiinni.
Uusia tiivisteitä ei tänään saanut niin piti vanhoilla huonoilla laittaa.
Liikku se taas normaalisti eikä turbon puhallus kuulu sisälle

ehkä vaihdan pelkkään letkuun koko hökötyksen.
 
Reisuun lähdössä Turun motari 120km/h ei mitään ongelmaa. Turusta poika kyytiin ja kohti keski-suomea.
Muutama kymmenen kilsaa ajettua kone rupesi puottamaan tehoja ja käymään epätasaisesti, ei vikavaloja.
Vaihtoehdot vähissä, usvaa putkeen ja kohti Tamperettta.
Lisää kilsoja ja tehot laskee max nopeus n. 80 km/h. No tampereelle päästiin ja uusi kyyditettävä noutoon.
Jyväskylään ajelu oli aika messevää, tehot alkoi loppumaan ja kierrokset ei enään nousseet yli 2000 ja hyytymistä ylämäissä.
Paikalliseen motonettiin vikakoodien luku, ei vikakoodeja.
Mietintämyssy päähän, viikonloppu, ei pajoja vian tutkimiseen, auton jättäminen korjaamon pihaan ja vuokra-auto.
Ainut löytyvä 160e siirtomaksu+130 vuokra, no ei. Sunnuntaina takaisin kohti varsinais-suomea. Tampereen motarilla 70km/h
ja loivissa ylämäissä 40, kerrankin tietää miltä mopoautojen kuskeilta tuntuu.
50km ennen kotia syttyi myös vikavalo, lukijalla herjasi liian rikkaasta syötöstä ja sylintereiden katkomisesta.
Korjaamo aika 2,5 viikon päähän. Onneksi on tee se itse roparin paras työkalu-> kakkosauto.
Vian syy katalysaattori oli romahtanut, eli mennyt kerrasta tukkoon.
Jos tää nyt jotain auttais tulevaisuudessa, niin hyvä.
 
Ja vika oli?
Eli katti ei hajoa ilman ulkopuolista syytä.
Onhan se hyvä tietää, että autossa on yksi osa, joka ei hajoa normaali käytössä.
Tuossa sen jo itse kerroit, sytytyskatkokset, todennäköisesti sulta hajos puola ja 3 pytyllä ajaessa ei tarvi edes kovin pitkään ajaa kun katti ottaa jo kipeetä polttamattomasta bensasta ja kun kymmeniä kilometrejä ajettu niin hajos kokonaan.
 
Upeaa puola hajos ja auto tuli kuntoon katin vaihdolla.
Mitähän v....a.
Olisko sun päättelyketjussa jokin vika.
Miksi katti ei voi hajota ilman ulkopuolista syytä.
 
Upeaa puola hajos ja auto tuli kuntoon katin vaihdolla.
Mitähän v....a.
Olisko sun päättelyketjussa jokin vika.
Miksi katti ei voi hajota ilman ulkopuolista syytä.
Päättelyketju menee niin, että autosta hajosi sytytyksestä jotain: puola, tulppa tms. Tästä nämä näkyi epätasaisena käyntinä ja tehojen puutteena ja tästä aiheutui palamattoman polttoaineen pääsy katille, joka hajosi. Voi katti tietysti muutenkin hajota, mutta tässä on nyt ihan selvä syy-seuraussuhde ja ajallinen yhteneväisyys tapahtumien välillä ilmoitettu.

Omasta autosti saat korjata mitä haluat - tai jättää korjaamatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 507 013
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom