Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Moniurahommat jatkuu. Jeesus saatana ja muut apurit :rofl:

2021-11-02 12.19.09.jpg 2021-11-02 12.41.16.jpg

Epäusko meinasi iskeä. Ei lähtenyt hyvällä eikä pahalla, ei iskevällä koneella eikä kiintoavain mutkalle vääntämällä.

Vasta kun rälläköi vanhan pyörän akselille asti puhki niin se antoi myöten niin että erikoistyökalu ei hajonnut. Onkohan joku joskus turauttanut pyörän kiinni isolla pulttikoneella että varmasti pysyy.

Ja sitten vielä tatti otsassa tuon laturin kanssa painiessa katkaisin yhden korvakkeen siitä, saa luvan pysyä kyytissä ilman neljää korvaketta. Kuvassa ympyröity taaempi. Sai siihen vielä pultin kiristettyä mutta se on kiinn vain hihnapyörän puoleisesta reunasta.

2021-11-02 13.34.08.jpg

Miksei nämä voi ikinä purkaantua niin kuin ohjeissa.
 
Moniurahommat jatkuu. Jeesus saatana ja muut apurit :rofl:

2021-11-02 12.19.09.jpg 2021-11-02 12.41.16.jpg

Epäusko meinasi iskeä. Ei lähtenyt hyvällä eikä pahalla, ei iskevällä koneella eikä kiintoavain mutkalle vääntämällä.

Vasta kun rälläköi vanhan pyörän akselille asti puhki niin se antoi myöten niin että erikoistyökalu ei hajonnut. Onkohan joku joskus turauttanut pyörän kiinni isolla pulttikoneella että varmasti pysyy.

Ja sitten vielä tatti otsassa tuon laturin kanssa painiessa katkaisin yhden korvakkeen siitä, saa luvan pysyä kyytissä ilman neljää korvaketta. Kuvassa ympyröity taaempi. Sai siihen vielä pultin kiristettyä mutta se on kiinn vain hihnapyörän puoleisesta reunasta.

2021-11-02 13.34.08.jpg

Miksei nämä voi ikinä purkaantua niin kuin ohjeissa.

Moni olisi saattanut jo vaihtaa koko laturin. Ei sillä kyllähän itsekin vastaavia tulee tehtyä, mutta jos laturilla on paljon kilometrejä takana, niin voi olla jo laakerit & hiilet ym. kohta kuitenkin vaihtokunnossa.
 
a6 c4 2.8 pätkii ajaessa. sekunnin katkos millon veto loppuu ja rundari tippuu nollaan. tapahtuu about kerran per 50km.

oiskohan nokka-akselin asentoanturi tai kampuran asentoanturi rikki... vai mikähän muu vois aiheuttaa...ei vikakoodeja.
 
Moni olisi saattanut jo vaihtaa koko laturin. Ei sillä kyllähän itsekin vastaavia tulee tehtyä, mutta jos laturilla on paljon kilometrejä takana, niin voi olla jo laakerit & hiilet ym. kohta kuitenkin vaihtokunnossa.
Joo, siinä kohtaa kun tatti alkoi pilkottelemaan otsasta niin soitin läpi purkaamot ja varaosaliikkeet ja eipä ollut ainuttakaan hyllyssä.
 
a6 c4 2.8 pätkii ajaessa. sekunnin katkos millon veto loppuu ja rundari tippuu nollaan. tapahtuu about kerran per 50km.

oiskohan nokka-akselin asentoanturi tai kampuran asentoanturi rikki... vai mikähän muu vois aiheuttaa...ei vikakoodeja.
G28 vialta kuulostaa eli kampianturi tai sen johdot.
 
Autossa syttyi moottorinvikavalo ja iski pakoputkesta aina kivat pöllyt, kun liikennevaloista lähti. Pajalle tutkivat koodia ja valitti MAP tunnistimesta. Vissiin saivat putsattua sitä sen verran, että vaivat hävis, mut nyt jotenkin tuntuu, et polttoaineenkulutus olis noussu hieman. Pitäiskö tuo osa sittenkin vaihtaa uuteen vai voiko tuo aiheuttaa tuollaista?
 
Joo, siinä kohtaa kun tatti alkoi pilkottelemaan otsasta niin soitin läpi purkaamot ja varaosaliikkeet ja eipä ollut ainuttakaan hyllyssä.

No siinä vaiheessa ei sitten tosiaan paljon ole muuta vaihtoehtoa kun jatkaa vaan eteenpäin.. Toisaalta kyllähän tuossa säästi luultavasti ihan kohtuullisesti rahaa, kun ei uutta laturia hankkinut. Tai no varaosaliikkeissähän ne on jotain halvimmalla mahdollisella tavalla kunnostettuja.

Autossa syttyi moottorinvikavalo ja iski pakoputkesta aina kivat pöllyt, kun liikennevaloista lähti. Pajalle tutkivat koodia ja valitti MAP tunnistimesta. Vissiin saivat putsattua sitä sen verran, että vaivat hävis, mut nyt jotenkin tuntuu, et polttoaineenkulutus olis noussu hieman. Pitäiskö tuo osa sittenkin vaihtaa uuteen vai voiko tuo aiheuttaa tuollaista?

Näillä tiedoilla kenenkään paha paljon sanoa mitään. Jos näihin kyselyihin nyt laittaisi auton tiedot, niin joku voisi paremmin neuvoa.
 
Pakosarjojen vaihto.
Luulin ja oletin (olisihan se voinut käydä katsomassakin) että ilmapumpulle lähtee pakosarjoilta ne perkeleen ilmaputket. Ja sen takia uudet pakosarjat tilasin. Mutta nehän lähteekin kansista.
No, pakko ne uudet pakosarjat on nyt vaihtaa, kun tähän asti on jo päästy. Kuskin puoli oli helppo irroittaa, kun oli tilaa (ja kun yksi pultti oli sormikireydessä jostain syystä). Tiivisteet oli ihan lopussa ja repaleiset, mutta huomion vei tämä:
johto.jpg

Ihan hyvä, että hommaan lähdin.

Apparin puolelle vaihto on sitten yhtä helevettiä, kun edessä on ilmastoinnin romut.
 
Pakosarjojen vaihto.
Luulin ja oletin (olisihan se voinut käydä katsomassakin) että ilmapumpulle lähtee pakosarjoilta ne perkeleen ilmaputket. Ja sen takia uudet pakosarjat tilasin. Mutta nehän lähteekin kansista.
No, pakko ne uudet pakosarjat on nyt vaihtaa, kun tähän asti on jo päästy. Kuskin puoli oli helppo irroittaa, kun oli tilaa (ja kun yksi pultti oli sormikireydessä jostain syystä). Tiivisteet oli ihan lopussa ja repaleiset, mutta huomion vei tämä:
johto.jpg

Ihan hyvä, että hommaan lähdin.

Apparin puolelle vaihto on sitten yhtä helevettiä, kun edessä on ilmastoinnin romut.
Hyvän tulipalon alun menit pilaamaan.

Passatista löytyi vastaava kun laturin kanssa painin, joku edellinen remppaaja oli vetänyt nippusiteellä laturin B+ johdon kiinni metalliseen vesiputkeen jonka toinen pää on pulteilla lohkossa. Sehän oli jo suojapanssarista kulunut puhki. Ja tän ikäsissä passateissa laturin B+ johdossa ei ole sulaketta, se menee vain muun johtosarjan mukana akulle.
 
Pakosarjojen vaihto.
Luulin ja oletin (olisihan se voinut käydä katsomassakin) että ilmapumpulle lähtee pakosarjoilta ne perkeleen ilmaputket. Ja sen takia uudet pakosarjat tilasin. Mutta nehän lähteekin kansista.
No, pakko ne uudet pakosarjat on nyt vaihtaa, kun tähän asti on jo päästy. Kuskin puoli oli helppo irroittaa, kun oli tilaa (ja kun yksi pultti oli sormikireydessä jostain syystä). Tiivisteet oli ihan lopussa ja repaleiset, mutta huomion vei tämä:
johto.jpg

Ihan hyvä, että hommaan lähdin.

Apparin puolelle vaihto on sitten yhtä helevettiä, kun edessä on ilmastoinnin romut.
Puuttuuko sulla startin tukirauta? Näyttää hyvin paljon GM 6.2/6.5 suoravetostartilta, tosin oltava joku muu jenkkikone jos pakosarjoja olet vaihtamassa. Noissa koneissa ainakin halkeaa lohko, jos tukirauta puuttuu.
 
Puuttuuko sulla startin tukirauta? Näyttää hyvin paljon GM 6.2/6.5 suoravetostartilta, tosin oltava joku muu jenkkikone jos pakosarjoja olet vaihtamassa. Noissa koneissa ainakin halkeaa lohko, jos tukirauta puuttuu.
General Mistaken tekele tämäkin on. 350 Oldsmobile.
Ite oon ymmärtäny et tukiraudan puute diisselissä aiheuttaa startin pulttien katkeamista? Ja sitten liian pienet tyhjäkäyntikierrokset/liika tyhjäkäyttö aiheuttaa kampiakselin suunnilla jtn peruuttamatonta tuhoa. Edellisessä elämässä tuommoinen 6.2 lohko oli kukkatelineenä pihassa.
 
General Mistaken tekele tämäkin on. 350 Oldsmobile.
Ite oon ymmärtäny et tukiraudan puute diisselissä aiheuttaa startin pulttien katkeamista? Ja sitten liian pienet tyhjäkäyntikierrokset/liika tyhjäkäyttö aiheuttaa kampiakselin suunnilla jtn peruuttamatonta tuhoa. Edellisessä elämässä tuommoinen 6.2 lohko oli kukkatelineenä pihassa.
Pulttien katkeaminen on se hyvän päivän harmi. Kannattaa laittaa kuntoon, nythän se on helppo jos siitä on pakosarjatkin lähdössä pois edestä. Sen tekee lattaraudan pätkästä, tarvii vain yks mutka tehdä ja kaks reikää. Hitsauskone toki tarpeellinen. Alle viikko sitten tein itselle just saman tukiraudan ja mietin että otanko mitat ylös jos joku tarvii, en sitten ottanu kun ajattelin ettei kukaan käytä enää suoravetostarttia :D

E: havainnollistava kuva, ylempi on se minkä tarttet, alempi sopii uudemmalle välitysstartille.
 

Liitteet

  • .jpg
    .jpg
    61,1 KB · Luettu: 86
Viimeksi muokattu:
Pulttien katkeaminen on se hyvän päivän harmi. Kannattaa laittaa kuntoon, nythän se on helppo jos siitä on pakosarjatkin lähdössä pois edestä. Sen tekee lattaraudan pätkästä, tarvii vain yks mutka tehdä ja kaks reikää. Hitsauskone toki tarpeellinen. Alle viikko sitten tein itselle just saman tukiraudan ja mietin että otanko mitat ylös jos joku tarvii, en sitten ottanu kun ajattelin ettei kukaan käytä enää suoravetostarttia :D

E: havainnollistava kuva, ylempi on se minkä tarttet, alempi sopii uudemmalle välitysstartille.
Nyt piti ihan alkaa muistelemaan ja ei minulla yhdessäkään GMän bensa-autossa tuommoista rautaa ole ollut. Taitaa diisseleissä joutua startti kovemmalle rasitukselle.
 
Mitä liuotinainetta kannattaa jättää moottoritiloihin vaikuttamaan?
Öljy, paska, lika, rasva jotain sumutettavaa. Sitten jollain painepesurilla pois? Mielellään jotain mitä saisi jostain joensuun paikallisista liikkeistä. Motonet, biltema ja mitälie näitä on.
Sillä mietin että voisi paikantaa tarkemmin tuota että mistäs tuo öljyä eniten haluaa vuotaa.
 
Itse olen käyttänyt ihan sitä motoxin liuotinpesua, sumuttelet konehuoneen ja huuhtelet pois. Muista suojata sähköosat.
 
Itse olen käyttänyt ihan sitä motoxin liuotinpesua, sumuttelet konehuoneen ja huuhtelet pois. Muista suojata sähköosat.


tää, tai sitten se moottoripesuaine. vai oliko sama kyseessä..

kunhan varoo ettei sumuta kuumalle pakosarjalle. ja pesee kunnolla pois sen sekä antaa haihtua rauhassa ennenkun lähtee ajelemaan
 
Vaihtelin tänään autoihin talvirenkaita. Tyttären Boran repsikan puolen eturenkaan navasta meni jotenkin kierteet. Pultti ei mene kuin noin sentin sisäänpäin. En huomannut mitään ongelmaa kun irrotin pultin kesärenkaan poistossa.

Tällä hetkellä yksi talvirengas on 4 pultilla kiinni. Uskaltaako sillä ajaa?
Onko tuon korjaaminen minkälainen homma?
 
Vaihtelin tänään autoihin talvirenkaita. Tyttären Boran repsikan puolen eturenkaan navasta meni jotenkin kierteet. Pultti ei mene kuin noin sentin sisäänpäin. En huomannut mitään ongelmaa kun irrotin pultin kesärenkaan poistossa.

Tällä hetkellä yksi talvirengas on 4 pultilla kiinni. Uskaltaako sillä ajaa?
Onko tuon korjaaminen minkälainen homma?

Uskaltaa ja ei, se on kuitenkin suunniteltu menemään 5-pultilla. Pahimmassa tapauksessa napa + pultti vaihtoon, jolloin se tarkoittaa myös laakerin vaihtoa.
 
Vaihtelin tänään autoihin talvirenkaita. Tyttären Boran repsikan puolen eturenkaan navasta meni jotenkin kierteet. Pultti ei mene kuin noin sentin sisäänpäin. En huomannut mitään ongelmaa kun irrotin pultin kesärenkaan poistossa.

Tällä hetkellä yksi talvirengas on 4 pultilla kiinni. Uskaltaako sillä ajaa?
Onko tuon korjaaminen minkälainen homma?
Uskaltaa ajaa, mutta korjaisin piakkoin. Kokeilitko sitä samaa pulttia muihin reikiin? Sillä halvin korjaus on se, jos jengat meni pultista eikä navasta. Jos navasta meni kierteet niin kierrapakalla kokeilee niitä vielä avata tai sitten se kallein eli uusi napa.
 
Uskaltaa ajaa, mutta korjaisin piakkoin. Kokeilitko sitä samaa pulttia muihin reikiin? Sillä halvin korjaus on se, jos jengat meni pultista eikä navasta. Jos navasta meni kierteet niin kierrapakalla kokeilee niitä vielä avata tai sitten se kallein eli uusi napa.
Kokeilin. Kokeilin myös muitakin pultteja samaan reikään. Täytyy huomenna vielä irroittaa rengas ja katsoa tarkemmin niitä navan kierteitä.
 
En ymmärrä autoista mitää.

165/70R14 81T, 185/60R14 82H, 185/55R15 82V

Mulla on aluvanteet kesärenkaat nyt, mutta kumit nii leveät että puhkonu muovin lokarin sisältä. Pitääkö nää kumit vaihtaa että menee katsaksustesta läpi? Kerrotko myös tarkallee mitä kokoja ja mitä pitää olla, mieluiten vaikka linkin kautta johonki nii katon vaikka jonku nettimyyjän/kaupan/torin sivuja malliesimerkkinä vaihtoehtoja, että oppisin jotain.

Talvirenkaat on väärällä jaolla. Pultit on about sentin väärässä kohtaa. Auton myyjä yrittää tuoda jotku käypäset tilalle ja ottaa mukana tulleet takaisin.


Ostin fiat punton 2004 mallia öljyä taitaa valuttaa. Vilkkua ku käyttää toiseen suuntaan niin jarruvalo vilkkuu. Jarrua painaessa kyllä jarruvalot palaa. Edessä parkkivalo ei toimi.

Jos joku osaa ensikertalaista auttaa. Auton saa kyllä ilmaan jos alle pitää mennä.

Otin paskoja liottimella pois ja painepesurilla hallilla. Jäähynestettä meni 1,5 litraa sisälle. Öljyä kans lisäsin. Ajoa on 300tkm, pitäisi öljyt vaihtaa? Mitä mie tekisin. Myös lokarin tilasin kun oli ruosteensyömä. Takana on puskurissa nyrkin kokonen ruhje.
 
En ymmärrä autoista mitää.

165/70R14 81T, 185/60R14 82H, 185/55R15 82V

Mulla on aluvanteet kesärenkaat nyt, mutta kumit nii leveät että puhkonu muovin lokarin sisältä. Pitääkö nää kumit vaihtaa että menee katsaksustesta läpi? Kerrotko myös tarkallee mitä kokoja ja mitä pitää olla, mieluiten vaikka linkin kautta johonki nii katon vaikka jonku nettimyyjän/kaupan/torin sivuja malliesimerkkinä vaihtoehtoja, että oppisin jotain.

Talvirenkaat on väärällä jaolla. Pultit on about sentin väärässä kohtaa. Auton myyjä yrittää tuoda jotku käypäset tilalle ja ottaa mukana tulleet takaisin.


Ostin fiat punton 2004 mallia öljyä taitaa valuttaa. Vilkkua ku käyttää toiseen suuntaan niin jarruvalo vilkkuu. Jarrua painaessa kyllä jarruvalot palaa. Edessä parkkivalo ei toimi.

Jos joku osaa ensikertalaista auttaa. Auton saa kyllä ilmaan jos alle pitää mennä.

Otin paskoja liottimella pois ja painepesurilla hallilla. Jäähynestettä meni 1,5 litraa sisälle. Öljyä kans lisäsin. Ajoa on 300tkm, pitäisi öljyt vaihtaa? Mitä mie tekisin. Myös lokarin tilasin kun oli ruosteensyömä. Takana on puskurissa nyrkin kokonen ruhje.
Vuotaa öljyä, jäähdytysnestettä ja silti ostit Auton? :eek: Milloin ostit sen ja paljonko maksoit ko. Autosta(liikkeestä tai yksityiseltä)? Eiköhän tuo auto kuuluisi lähinnä paalattavaksi... Itse en käyttäisi latiakaan tuon auton ylläpitoon.
 
En ymmärrä autoista mitää.
165/70R14 81T, 185/60R14 82H, 185/55R15 82V
Mulla on aluvanteet kesärenkaat nyt, mutta kumit nii leveät että puhkonu muovin lokarin sisältä.
Onko nämä siis rekisteriotteen kokoja vai mitä? Mitkä siellä on nyt alla? Kumit on liian isot ja/tai vanteet on vääränlaiset (väärä offset). Kumit ja/tai vanteet pitää vaihtaa, jos ne osuu auton rakenteisiin, ei mene katsastuksesta läpi.

Talvirenkaat on väärällä jaolla. Pultit on about sentin väärässä kohtaa. Auton myyjä yrittää tuoda jotku käypäset tilalle ja ottaa mukana tulleet takaisin.
Asia on siis hoidossa?

Ostin fiat punton 2004 mallia öljyä taitaa valuttaa
Vaikea sanoa mitään kun ei tiedä yhtään mistä ja paljonko se vuotaa. Voi olla helppo ja halpa tai kallis ja vaikea korjata.

Vilkkua ku käyttää toiseen suuntaan niin jarruvalo vilkkuu. Jarrua painaessa kyllä jarruvalot palaa.
Tällaiset viat on usein maadoitusvikoja. Helppo korjata jos tietää mitä pitää etsiä.

Edessä parkkivalo ei toimi.
Palanut polttimo tai jotain ihan muuta. Jos polttimolle ei tule jännitettä niin sitten vaan etsimään minne se jää välille.
 
vm -98 mersuun vaihdoin talvirenkaat eilen ja takaa kuulu jotain vaimeaa pientä metallista kahinaa kun jarrukilpi olis ottanu vanteeseen tai jotain....mutta tänään se sitten hävis kun noin 20km ajelin motaria.
Tuli sit mieleen että olisko pultit ollu aavistuksen liian pitkät....kaveri ainakin sano että noissa olis levyjarrun sisällä käsijarrupalat joihin periaatteessa vois ottaa kiinni....mut käsijarruakin kokeilin ja se toimi ok.

Toinen oli sitten että meinasin jo viedä auton nelipyöräsuuntaukseen kun veteli urissa niin pahasti että välillä piti tiukasti pidellä ratista kiinni että pysy tiellä....mut nyt kun renkaat vaihdoin niin ei vedelly enää yhtään....kesärenkaat oli 225 leveät et 30 vanteilla ja nyt talvirenkaat 205 leveät et 33 vanteilla....ero on huomattava miten ohjaus muuttu
 
Onko nämä siis rekisteriotteen kokoja vai mitä? Mitkä siellä on nyt alla? Kumit on liian isot ja/tai vanteet on vääränlaiset (väärä offset). Kumit ja/tai vanteet pitää vaihtaa, jos ne osuu auton rakenteisiin, ei mene katsastuksesta läpi.


Asia on siis hoidossa?


Vaikea sanoa mitään kun ei tiedä yhtään mistä ja paljonko se vuotaa. Voi olla helppo ja halpa tai kallis ja vaikea korjata.


Tällaiset viat on usein maadoitusvikoja. Helppo korjata jos tietää mitä pitää etsiä.


Palanut polttimo tai jotain ihan muuta. Jos polttimolle ei tule jännitettä niin sitten vaan etsimään minne se jää välille.
nuo on rekisteriotteesta olevia tietoja. voinhan mie huomenna nuista tällähetkellä olevista kumeista lukea jotain numeroita myös jos niistä on jotain hyötyä.

eli jos kumit osuu sinne muoviseen lokasuojaan sisäpuolella, niin ei mene katsastuksesta läpi?
 
Vuotaa öljyä, jäähdytysnestettä ja silti ostit Auton? :eek: Milloin ostit sen ja paljonko maksoit ko. Autosta(liikkeestä tai yksityiseltä)? Eiköhän tuo auto kuuluisi lähinnä paalattavaksi... Itse en käyttäisi latiakaan tuon auton ylläpitoon.
En tiedä oliko se jo valmiina lopuillaan. Täytin sen nyt ja eikös tuon näe tässä viikon aikana että pysyykö nesteet sisällä. Eli nytkun tiedän paljonko siellä sisällä on aineita ja jos sitä näkyy huomenna maassa, nii silloihan siellä on rikki jotain.
 
En tiedä oliko se jo valmiina lopuillaan. Täytin sen nyt ja eikös tuon näe tässä viikon aikana että pysyykö nesteet sisällä. Eli nytkun tiedän paljonko siellä sisällä on aineita ja jos sitä näkyy huomenna maassa, nii silloihan siellä on rikki jotain.
No mihin se ehjässä järjestelmässä karkaisi tuollainen määrä? 1,5l on kumminkin paljon.
 
No mihin se ehjässä järjestelmässä karkaisi tuollainen määrä? 1,5l on kumminkin paljon.
Mitä sie tuossa vaihteessa lähtisit tekemään? onko tuo vika korjattavissa tai mitä ihmettä sie epäilisit? siis öljyäkin oli autossa silloin senverta vähän ettei tikku kastunut tarpeeksi.
 
Mitä sie tuossa vaihteessa lähtisit tekemään? onko tuo vika korjattavissa tai mitä ihmettä sie epäilisit? siis öljyäkin oli autossa silloin senverta vähän ettei tikku kastunut tarpeeksi.
Hengität syvään, laitat öljyt ja jäähdytinnesteet autoon ja seurailet että häviääkö ne mihinkään. Renkaiden suhteen näyttäisi sille, että kannattaa piipahtaa paikallisessa rengasliikkeessä.
 
Skoda vilautti tällä viikolla öljynpaine valoa, valo sammui heti, eikä ole sen jälkeen näkynyt.
Moottori on 1.9 TDI ahf. Ajettu 440tkm. Öljyillä ajettu noin 6 tkm. ja ei ole tarvinnut lisäillä. Pitäskö öljypohja ottaa varotoimena irti ja vaihtaa öljypumppu ? Vai ajella vaan ilman huolta.
 
Mitä sie tuossa vaihteessa lähtisit tekemään? onko tuo vika korjattavissa tai mitä ihmettä sie epäilisit? siis öljyäkin oli autossa silloin senverta vähän ettei tikku kastunut tarpeeksi.
Kaikkihan on korjattavissa, kyse on vain rahasta. Vuosimallin 2004 ja 300tkm ajetun Punton arvo on max joitain satasia, joten mitään massiivisia korjauksia en lähtisi tekemään.

Mahdollisia öljy- ja nestevuotopaikkoja on lukemattomia, mukaan lukien vaihtoehto ettei ulkoista vuotoa ole, eikä kukaan voi sua foorumin välityksellä kovin tarkasti auttaa. Seurailee nyt häviääkö nesteet/öljyt ja jos/kun häviää niin suosittelisin käyttämään autoa jossain edullisella korjaamolla tutkittavana, jonka jälkeen tietää vähän mitä pitäisi korjata ja ylipäätään kannattaako korjata.
 
Mitä sie tuossa vaihteessa lähtisit tekemään? onko tuo vika korjattavissa tai mitä ihmettä sie epäilisit? siis öljyäkin oli autossa silloin senverta vähän ettei tikku kastunut tarpeeksi.
Ostitko auton yksityiseltä, vai liikkeestä? Tuosta autosta tulee mieleen auto, joka on laitettu kiertoon, kun ogelmat tullut esille. Liikkeen ei tuollaista saisi edes myydä eteenpäin (moraalisesti toimiva). Punto on halpa käyttöauto ja osa kestänyt todella hyvin kilometrejä hintaisekseen(toinen osa on näitä maanantai-malleja, sekä "raiskattuja", joka pitää huolen arveluttavasta maineesta): öljyn vähyys kuvastaa, joko laiminlyönnistä tai massiivisesta vuodosta ja jäähdytysnesteen vajaus viittaa kansivian suuntaan. Viat ovat sellaisia, että lievimmllläänki rahaa kuluu nopeasti auton arvon verran, jos liikkeessä korjaa(esim. Maadotusvikojen paikallistamiseen kuluu aikaa).

Mielipide: työnsit kätesi paskaan, joka syö rahaa ja paljon.
 
Mitä sie tuossa vaihteessa lähtisit tekemään? onko tuo vika korjattavissa tai mitä ihmettä sie epäilisit? siis öljyäkin oli autossa silloin senverta vähän ettei tikku kastunut tarpeeksi.
Auto on niin vanha ja halpa, että ei kannata alkaa korjaamaan. Eli täytyisi vain lisäillä öljyä ja jäähdytysnestettä. Milloin muuten on seuraava katsastus? Siellä kun selviäisi, että onko vielä jotain muutakin korjattavaa.
 
Mitä sie tuossa vaihteessa lähtisit tekemään? onko tuo vika korjattavissa tai mitä ihmettä sie epäilisit? siis öljyäkin oli autossa silloin senverta vähän ettei tikku kastunut tarpeeksi.
Tässä tulee vinkki jäähdytysnestevuodon tutkimiseen itse:
Kaverin kanssa tehkää seuraavaa.

-Paisuntasäiliö täytetään normaaliin jäähdytysnestemäärään.
-Toinen henkilö käynnistää auton ja antaa kierroksia. Autoa käytetään niin kauan että jäähdytysnesteen lämpötila on noussut normaaliin käyntilämpötilaan. Sitten annetaan auton käydä ja kierroksia.
-Toinen henkilö tutkii moottoritilan jäähdytysnesteletkuja, letkuliitoksia ja erityisesti termostaattikotelon ympäristöä että näkyykö vuotoa. Termostaattikotelo saattaa olla halki, jos se on muovista. Vesipumpun ympäristöä kannattaa myös tutkia.
 
Tässä tulee vinkki jäähdytysnestevuodon tutkimiseen itse:
Kaverin kanssa tehkää seuraavaa.

-Paisuntasäiliö täytetään normaaliin jäähdytysnestemäärään.
-Toinen henkilö käynnistää auton ja antaa kierroksia. Autoa käytetään niin kauan että jäähdytysnesteen lämpötila on noussut normaaliin käyntilämpötilaan. Sitten annetaan auton käydä ja kierroksia.
-Toinen henkilö tutkii moottoritilan jäähdytysnesteletkuja, letkuliitoksia ja erityisesti termostaattikotelon ympäristöä että näkyykö vuotoa. Termostaattikotelo saattaa olla halki, jos se on muovista. Vesipumpun ympäristöä kannattaa myös tutkia.

Ja se perinteinen, avaa sen öljykorkin (tai onhan se jo avattu) ja katsoo siitä näyttääkö öljylle vai kermalle. Jos näyttää kermalle niin sitten on nesteet sekaisin.

Muuten tuollaisen punton kanssa, ajaa niin pitkään kun leimaa riittää ja sitten soitto Stenalle.
 
Öngh. Pösöön piti hitsata keväällä helmaan pala. Homma hoidettiin omatoimisesti, vedettiin päälle sinkkimaali pohjaksi ja "pitää sitten muistaa maalata vielä oikealla maalilla päälle". No ei muistettu.

Tämmöinen alkutalvi ei ole enää vissiin kovin hyvä aika pihalla maalailla? Mitään hajua hintahaitarista, jos teettäisi jossain (PK-seutu), pitäisi siis parista kohdasta mistä maali lohjennut hioa vanha maali ja pintaruoste pois ja maalata, värikoodit tiedossa (tummanharmaa metalliväri). Ei todellakaan tartte olla mikään näyttelykuntoinen jälki.
 
Mitä mieltä, uskaltaako käytettyjä aluvanteita ostaa? Jos rengas on tasapainoitettu äskettäin, niin silloin saa ainakin jotain takuuta, että vanne olisi suora, mut harvemmin näkyy löytyvän sellaisia.
 
Mitä mieltä, uskaltaako käytettyjä aluvanteita ostaa? Jos rengas on tasapainoitettu äskettäin, niin silloin saa ainakin jotain takuuta, että vanne olisi suora, mut harvemmin näkyy löytyvän sellaisia.
Tasapainotus ei ole takuu mistään. Ei ne siinä vannetta suorista. Painoja liimataan ettei vanne ravistaisi ajossa ihan yhtä pahasti. Itse olen ostanut monia käytettyjä aluvanteita. Hinnasta ja yleisilmeestä sen voi aavistaa, minkälaista tavaraa saa.
 
Laita pallon kierteeseen putkiteippiä ja kokeile pitääkö
Tällä se näytti pitävän, kierre on sen verran pitkä. Eli siinä on nyt sitten teippi kierteessä, alkuperäinen tiiviste urassa ja kovettuva silikonimassa tms. tökötti murtuneessa kohdassa. En nyt kovin paljon luota, mutta raksa-auto kun on, niin eipä tuolla koskaan monen kilsan päässä kotoa olla ja säiliö kestää kauan tyhjentyä.
 
Tasapainotus ei ole takuu mistään. Ei ne siinä vannetta suorista. Painoja liimataan ettei vanne ravistaisi ajossa ihan yhtä pahasti. Itse olen ostanut monia käytettyjä aluvanteita. Hinnasta ja yleisilmeestä sen voi aavistaa, minkälaista tavaraa saa.

No ei tietenkään suorista, mutta kyllähän se tasapainotuskoneessa hyvänen aika heti paljastuu jos vanne on soikea! Näin kävi juuri itselläni, sen takia tässä vanteita olen hakemassa. Yleensä olen jättänyt vanteet heti ostamatta, jos myyjä ei ole osannut sanoa yhtään, milloin vanteita viimeksi on tasapainoitettu.
 
No ei tietenkään suorista, mutta kyllähän se tasapainotuskoneessa hyvänen aika heti paljastuu jos vanne on soikea! Näin kävi juuri itselläni, sen takia tässä vanteita olen hakemassa. Yleensä olen jättänyt vanteet heti ostamatta, jos myyjä ei ole osannut sanoa yhtään, milloin vanteita viimeksi on tasapainoitettu.
No ei mutta ei myyjä sitä välttämättä sinulle halua kertoa vaikka tietäisikin. Se olisikin hienoa kun näkisi ensin itse mitä tasapainotuskone sanoo ennen ostamista mutta ikinä ei ole sellaista mahdollisuutta. Helppoa kierrellä ja sanoa ettei tiedä, kun silloin ei voi todistaa että on valehdellut. Mutta saahan niitä rahalla suoristeltua eli osta riskillä halvat ja varaa saman verran suoristeluun ja fiksailuun, tai osta kerralla varmasti hyväkuntoiset.
 
Tässä tulee vinkki jäähdytysnestevuodon tutkimiseen itse:
Kaverin kanssa tehkää seuraavaa.

-Paisuntasäiliö täytetään normaaliin jäähdytysnestemäärään.
-Toinen henkilö käynnistää auton ja antaa kierroksia. Autoa käytetään niin kauan että jäähdytysnesteen lämpötila on noussut normaaliin käyntilämpötilaan. Sitten annetaan auton käydä ja kierroksia.
-Toinen henkilö tutkii moottoritilan jäähdytysnesteletkuja, letkuliitoksia ja erityisesti termostaattikotelon ympäristöä että näkyykö vuotoa. Termostaattikotelo saattaa olla halki, jos se on muovista. Vesipumpun ympäristöä kannattaa myös tutkia.
Jos letkuista tai paisuntasäiliöstä etsii vuotoa niin on parempi sammuttaa moottori kun se on normaalilämpöinen. Vuodot tulevat helpommin ilmi kun paine alkaa nousemaan moottorin sammuttua. Nimimerkillä: Edellisen auton paisari reiästä vuosi vasta kun moottorin sammutti.
 
Jaha. Tässäkö tää oli. Vanha sotaratsu, VW LT31 -90, alkoi vuotamaan jäähdyttäjännestettä. Ensin kuvittelin, että vuotaa paisuntasäiliölle tulevasta letkusta. Mutta syy onkin haljennut paisuntasäiliön letkun lähtö. Taitaa olla haluttu osa, ku romikset näyttää nollaa... :cry:
 
Jaha. Tässäkö tää oli. Vanha sotaratsu, VW LT31 -90, alkoi vuotamaan jäähdyttäjännestettä. Ensin kuvittelin, että vuotaa paisuntasäiliölle tulevasta letkusta. Mutta syy onkin haljennut paisuntasäiliön letkun lähtö. Taitaa olla haluttu osa, ku romikset näyttää nollaa... :cry:
edit : ei mitään
 
Viimeksi muokattu:
Eikö siihen vois soveltaa jonkun muun paisarin jos ei jostain löydy samanlaista.

Toki sotaratsu halvalla hyvään kotiin voisi kiinnostaa..
 
Jaha. Tässäkö tää oli. Vanha sotaratsu, VW LT31 -90, alkoi vuotamaan jäähdyttäjännestettä. Ensin kuvittelin, että vuotaa paisuntasäiliölle tulevasta letkusta. Mutta syy onkin haljennut paisuntasäiliön letkun lähtö. Taitaa olla haluttu osa, ku romikset näyttää nollaa... :cry:

Osta uusi ulkomailta. Esim. Aerolla näyttää saavan halvimman jo 5€ ja tunnetun valmistajan sitten vähän reilulla 10€. Keskimäärin suomalaisilta purkamoilta ei kannata ostaa mitään kun hinnat on aivan järjettömän. Suunnilleen samalla rahalla saa ulkomailta uuden osan mitä siitä purkaamon osasta pitäisi maksaa. Varsinkin kun puhutaan tälläisistä kuluvista osista, joille on paljon aftermarket valmistajia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 416
Viestejä
4 507 044
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom