Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

@Inky Toi audifinnsin foorumi on kyllä ehkä huonoin autofoorumi mitä olen tavannut :D Täältäkin saa paremmin ohjeita ropailuun ku sieltä :D

Siellä on vähän ongelmana että käyttäjäkunta on melko pitkään siellä ollutta sakkia ja eivät samoja asioita jaksa käsitellä n+1 kertaa. Jos jaksaa/osaa hakea niin löytää moneen asiaan vastaukset kyllä. On siellä muutama jannu kyllä joilta ainakin tietoa löytyy mutta ylläolevan takia niitä on kyselyihin vaikea saada vastaamaan ellei ole joku uusi ja uniikki ongelma käsillä.
 
Jumankekka alkaa mennä hermo torx-kantaisiin pultteihin! :sangry: 3kpl jo mennyt kanta pyöreäksi ja tottakai niin hankalassa paikassa konehuoneessa ettei pääse oikein naputtelemaan isompaakaan torxia sinne :cigarbeye: Yhden saan varmaan auki kätevästi kun purkaa keulan huolto-asentoon :sori:

Onhan sulla kunnolliset kärjet/avaimet millä auot niitä, mieluummin niitä aukoo kuin jotain ristipäitä.

Toki ei sillä, kaikki kun ois ihan kympin lenkillä auottavia niin ois elämä vitusti helpompaa.

On sitä joskus nosteltu konettakin keulalta että saat sen vitun nylppääntyneen ristipään / kuusiokolon pois sieltä
 
Onhan sulla kunnolliset kärjet/avaimet millä auot niitä, mieluummin niitä aukoo kuin jotain ristipäitä.

Toki ei sillä, kaikki kun ois ihan kympin lenkillä auottavia niin ois elämä vitusti helpompaa.

On sitä joskus nosteltu konettakin keulalta että saat sen vitun nylppääntyneen ristipään / kuusiokolon pois sieltä

No ei varmasti parhaat, se on selvä. Mut ongelmahan on enemmän se, et ainakin kerran tuo kone auottu kun on tehty jakopää, jonka myötä kone otettu pois. Osa noista on vaan valmiiks huonoja jo kannoiltaan.
 
No ei varmasti parhaat, se on selvä. Mut ongelmahan on enemmän se, et ainakin kerran tuo kone auottu kun on tehty jakopää, jonka myötä kone otettu pois. Osa noista on vaan valmiiks huonoja jo kannoiltaan.

Joo, mullahan oli joku kalinassa jättänyt vanhan vesipumpun paikalleen kun oli nylpännyt ristipään sinne. Näköjään se sen tuplat on kestäny ajaa..
 
Torxit on kyllä mahtavia jossei sitä hylsyä (kärkeä) saa lyötyä sinne kunnolla ja vähän aikaa ollut kiinni. Koko pitää katsoa tarkkaan myös.

E torxitkin on vittumaisia, ei tahdo hylsy pysyä niissä kun vääntää kovempaa vs kuusikolopultti.
 
Tämähän alkaa näyttämään siltä että saan tuon Nissanin kokonaan kasaan ihan pian! Eilen sain jakopään kokonaan läjään ja öljypohjat liimattua. *ttumaista nysväämistä noiden vanhojen silikonien poisto. Aikaa palaa reippaasti. Vähän jäi vaivaamaan kun ylemmän öljypohjan osien pussiin jäi kaksi 6 mm pulttia ylimääräiseksi, mutta en vaan keksinyt mihin öljypohjaan tai siihen liittyvään olisin ne kiinnittänyt :D
On tuo säteilylämmitin melko hengettömän näköinen viritys. Laitoin Arctic MX-4:sta siihen kun se piti irrottaa :D
Tänään tein suht pitkän päivän auton kimpussa, noin 5-6 tuntia. Venttiilien välykset olivat vähän alakanttiin mikä ei yllätä koska venttiileitä piti hioa melko kauan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut katsoa paininkupeista paksuudet mutta ei sitä vaan kaikkea hoksaa. Näinköhän tuo kestää jos on kympin liian pieni välys yhdessä venttiilissä :hmm:
Eipä jäänyt paljon muuta kuin kaasuläppä, ilmanputsari, öljyt ja nesteet koneeseen. Sitten pääsee ihmettelemään kun joka paikka vuotaa öljyä ja käyntikin on mitä sattuu!
 
Johan oli tyomaa purkaa apparin puolen pakosarja irti hitsaamista varten (oli revennyt hitsaussaumasta). Puolet muttereista irtosi ja puolet pinnapulteista tuli muttereiden kanssa irti. Sen verran ahdasta oli, että nivel räikällä oli pakko avata, mopoa ei saanut mihinkään väliin laitettua. Ihmeen paljon nuo kovat M8 pinnapultit kestää vääntöä. Yksikään kanteen tuleva pinnapultti ei katkennut, vaikka parin kanssa jo hieman arvelutti. Pakosarjan laippaliitoksen pultit pakoputkeen katkesi kun mopolla ne kokeilin avata ilman mitään lämmittelyjä. Ilman nosturia ei ollut mikään herkkuhomma, mutta tulipahan tehtyä.
 
Vähän jännä ongelma nyt autossa. Kyseessä Nissan Almera 2007 1.5. Aikaisemmin ollut käynnistysongelmia. Vaihdettiin startti ja auto alkoi toimimaan. Muistaakseni joku anturi myös vaihdettu. Nyt sitten uudestaan käynnistysongelmia. Auto käynnistyy ja pysyy käynnissä mikäli alussa kaasuttaa kunnolla hetken. Muuten moottori ei pysty ylläpitämään kierroksia ja sammuu hetken päästä. Uudelleenkäynnistys onnistuu vasta n.10min päästä, muuten moottori sammuu uudestaan vaikka kaasuttaisi. Ongelma tulee esiin jos auto seissyt paikallaan noin päivän verran, muuten pystyy ihan normaalisti käynnistämään kunhan moottori eka käynyt hetken. Keltainen moottorin vikavalo palaa. Korjaamolla sanottiin että epäillään että jakohihna pitäisi vaihtaa. Lähinnä siis kysyn että voiko jakohihna aiheuttaa tälläisiä ongelmia? En tiedä autoista juurikaan mitään mutta vähän usko tuohon korjaamon touhuihin menee kun ongelmaa ei alunperin ratkaistu kunnolla ja en nyt jaksaisi maksaa 600e jos menee pipariksi.
 
Vähän jännä ongelma nyt autossa. Kyseessä Nissan Almera 2007 1.5. Aikaisemmin ollut käynnistysongelmia. Vaihdettiin startti ja auto alkoi toimimaan. Muistaakseni joku anturi myös vaihdettu. Nyt sitten uudestaan käynnistysongelmia. Auto käynnistyy ja pysyy käynnissä mikäli alussa kaasuttaa kunnolla hetken. Muuten moottori ei pysty ylläpitämään kierroksia ja sammuu hetken päästä. Uudelleenkäynnistys onnistuu vasta n.10min päästä, muuten moottori sammuu uudestaan vaikka kaasuttaisi. Ongelma tulee esiin jos auto seissyt paikallaan noin päivän verran, muuten pystyy ihan normaalisti käynnistämään kunhan moottori eka käynyt hetken. Keltainen moottorin vikavalo palaa. Korjaamolla sanottiin että epäillään että jakohihna pitäisi vaihtaa. Lähinnä siis kysyn että voiko jakohihna aiheuttaa tälläisiä ongelmia? En tiedä autoista juurikaan mitään mutta vähän usko tuohon korjaamon touhuihin menee kun ongelmaa ei alunperin ratkaistu kunnolla ja en nyt jaksaisi maksaa 600e jos menee pipariksi.
Vikakoodit luettu varmaankin ja mitä koodia mahtaa ilmoittaa?
 
Eikös 1.5 ole ketjulla eikä hihnalla? Ketjut noissa venyvät ja sille annetaan muistaakseni ihan vaihtovälikin, olikohan 100 vai 160tkm. Kaverilla oireili oudoilla kierrosten aaltoiluilla ja lopulta vikavalolla tuosta. Koodiksi antaa jompaakumpaa pyörimisnopeus anturia.
 
Tämähän alkaa näyttämään siltä että saan tuon Nissanin kokonaan kasaan ihan pian! Eilen sain jakopään kokonaan läjään ja öljypohjat liimattua. *ttumaista nysväämistä noiden vanhojen silikonien poisto. Aikaa palaa reippaasti. Vähän jäi vaivaamaan kun ylemmän öljypohjan osien pussiin jäi kaksi 6 mm pulttia ylimääräiseksi, mutta en vaan keksinyt mihin öljypohjaan tai siihen liittyvään olisin ne kiinnittänyt :D
On tuo säteilylämmitin melko hengettömän näköinen viritys. Laitoin Arctic MX-4:sta siihen kun se piti irrottaa :D
Tänään tein suht pitkän päivän auton kimpussa, noin 5-6 tuntia. Venttiilien välykset olivat vähän alakanttiin mikä ei yllätä koska venttiileitä piti hioa melko kauan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi voinut katsoa paininkupeista paksuudet mutta ei sitä vaan kaikkea hoksaa. Näinköhän tuo kestää jos on kympin liian pieni välys yhdessä venttiilissä :hmm:
Eipä jäänyt paljon muuta kuin kaasuläppä, ilmanputsari, öljyt ja nesteet koneeseen. Sitten pääsee ihmettelemään kun joka paikka vuotaa öljyä ja käyntikin on mitä sattuu!

Paineilmavinkuun "afrolaikka" tai teräsharjalaikka (mitä lie oikeilta nimiltään) ja saa tiivistejämät pois.
 
Eikös 1.5 ole ketjulla eikä hihnalla? Ketjut noissa venyvät ja sille annetaan muistaakseni ihan vaihtovälikin, olikohan 100 vai 160tkm. Kaverilla oireili oudoilla kierrosten aaltoiluilla ja lopulta vikavalolla tuosta. Koodiksi antaa jompaakumpaa pyörimisnopeus anturia.
Eikä ole ihan tuhottoman kallis vaihtaakaan, vrt. sakemannien 3000 eur:


:D Eli jos 600 eur vaihtaa, niin ei paljon poikkea (ellei ole jopa halpa). Kaverilla korkkasi vastaava Almera aikanaan ja sen jälkeen se hinta on sitten "ihan eri".
 
Paineilmavinkuun "afrolaikka" tai teräsharjalaikka (mitä lie oikeilta nimiltään) ja saa tiivistejämät pois.
Porakoneen teräsharja osoittautui riittävän tehokkaaksi. Näissä oli jostain syystä tehty urat kansiin joten afrolaikka ei olisi tehonnut.
 
Ne urat öljypohjissa jne "liimattavissa" on alunperin sitä varten että niihin pursotellaan kasattessa tiivistemönjät eikä sivellä koko alalle, vissiin sitä varten että ei "tursuisi" sisäpuolelle mönjää.

Edit: Tai näin olen antanut itseni ymmärtää, en nyt kullia pölkylle laittaisi väitteeni takia.
 
Sehän toimii! Vähän tuli kuplia paisariin heti kun starttasin mutta toivon että ilmaa poistuu kierrosta. Ainakaan koeajon jälkeen en enää huomannut kuplia. Sievästi käy ja vetojakin tuntuu perstuntumalla olevan enemmän kuin aiemmin.
 
Sehän toimii! Vähän tuli kuplia paisariin heti kun starttasin mutta toivon että ilmaa poistuu kierrosta. Ainakaan koeajon jälkeen en enää huomannut kuplia. Sievästi käy ja vetojakin tuntuu perstuntumalla olevan enemmän kuin aiemmin.


Tokihan sieltä vähän aikaa ilmaa tulee kun ilmaantuu, jos öljyt pysyy hyvänä, paikat lämpiää oikean määrän ja oikeista paikoista eikä kuplaa pukkaa ajan x jälkeen niin toimii se.
 
Corsan (vm. -15 1.3 CDTI) moottorista tuli kammet pihalle etu- ja takapuolelta eikä kuulemma kannata korjata enää. Hajosi siis kiihdyttäessä kaasu pohjassa.
 
Sehän toimii! Vähän tuli kuplia paisariin heti kun starttasin mutta toivon että ilmaa poistuu kierrosta. Ainakaan koeajon jälkeen en enää huomannut kuplia. Sievästi käy ja vetojakin tuntuu perstuntumalla olevan enemmän kuin aiemmin.


Kuten edellä todettu, niin ainahan ilmatessa tulee kuplaa, jos ei tulisi ei tarvitsisi edes ilmata. Parin lämpösykin jälkeen pitäisi kaikki ilma olla tullut jo pois ja ei pitäisi enää kuplia.
 
Vähän soitellen sotaan lähdin katsastamaan autoa.

Nopee jarruremppa katsastuspäivän aamuna käytetyillä osilla (varaosa-autosta levyt ja palat). Uutta sentään käsijarruvaijeria, takalevyä, yms, mutta hylsy tuli :(

 
@TeknoR Pakokaasuihin liittyvää eli onkos perushuoltoa tehty eli tulppien, johtojen ja puolanjakajaa/virranjakajan kansi ja pyörijä sekä ilmanputsari? Ja E85 bensaa katsastukseen?
Ennen kuin lähdetään imuvuotoja etsimään.
 
@TeknoR Pakokaasuihin liittyvää eli onkos perushuoltoa tehty eli tulppien, johtojen ja puolanjakajaa/virranjakajan kansi ja pyörijä sekä ilmanputsari? Ja E85 bensaa katsastukseen?
Ennen kuin lähdetään imuvuotoja etsimään.

Tulpat vaihdoin ennen katsastusta, ja katoin vikakoodit. Siellä oli joskus tullut toisesta lambdasta vikakoodeja (voltage too low), mutta ei tullu ajamalla enää uudestaan, niin nollasin vaan sen kummemmin huomioimatta. Lambdan korjausarvot vilkasin samalla ja sylinterikansien välillä oli eroa vähäsen, mutta paha sanoa mistä johtuu, anturista vai onko joku muu vika...

Sen kummempaa perushuoltoa ei tullu tehtyä.

3 vuotta sitten oli sama ongelma, ja se ratkes sillä että vaihdoin katin uuteen ja otin ite koululla päästöt. Nyt päästöarvot on melkein samat kuin tuolloin sillä erotuksella että lambda-arvo kierroksilla on noussut ~1.01 -> 1.04, ja hapen määrä myös noussut hieman. Sen kyllä katoin että pakoputkessa ei mitään vuotoja ollut...

1,5 vuotta sitten oli myöskin sama :D silloin kävin korjaamolla ottamassa mittauksen ja siellä huudatettiin putki punaisena tuota että sai päästöt kuntoon. ja olikin ihan hyvät sitten loppujen lopuksi...eli toivoa on, ehkä katti ei ole rikki, se vain lämpee huonosti.

Tilasin nyt tohon uudet denson lambdat, kun paikoillaan on jotkut 5v paikallaan olleet tarvikemallin anturit. Ei ole paha rasti vaihtaa uusiin.
 
Viimeksi muokattu:
Diudiin leima reilun puolen vuoden taivasalla seisotuksen jälkeen. Eilisiltana korjasin keväällä mökkitietä rymytessä

IMG_20210504_174941-01.jpeg


FB_IMG_1571332511724.jpg

downpipen jälkeisestä joustosta katkenneen putken ja muutapa siihen ei tarvittukaan. Varmasti kivuttomin leima käyttisruoskaan pitkiin aikoihin.

IMG_20210924_161208-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:


Tämän upean kokemuksen tarjosi Toppilan Autohuolto Oy Oulussa.

Alunperin käytin puolipakosta siellä kun reissun päällä irtosi etupalasta kitkapinta. Olen aina paasannut muille että nyrkkipajojen kanssa elämä voi olla tätä.

You get what you paid for.
 


Tämän upean kokemuksen tarjosi Toppilan Autohuolto Oy Oulussa.

Alunperin käytin puolipakosta siellä kun reissun päällä irtosi etupalasta kitkapinta. Olen aina paasannut muille että nyrkkipajojen kanssa elämä voi olla tätä.

You get what you paid for.

Melko uskomatonta toimintaa! Tuohan on jo vaarallista touhua.
 
Teeppä rikosilmotus tommoset jarruthan on hengenvaaralliset kun hirttää millon vaan.
 
Teeppä rikosilmotus tommoset jarruthan on hengenvaaralliset kun hirttää millon vaan.
Oman kokemuksen mukaan kaikissa yli 250tkm:a Suomen teillä ajetuissa autoissa ovat takasatulat suurinpiirtein tuossa kunnossa, jos ei ole vielä rempattu. Ovatko nekin hengenvaarallisia ja pitäisi tehdä rikosilmoitus? Tuo vaiva yleensä ilmenee jarrujen laahaamisena. Jarrutusvoimaa yleensä kuitenkin löytyy katsastuksessakin riittävällä tavalla. Takajarruremppaan varustaudun yleensä satuloiden korjaussarjalla. Tiedän, että liikkeessä taikovat uudet ja palat ja levyt paikalleen puolessa tunnissa. Kun itse saan kulumaan hommaan päivän, tiedän, että jotain tuli tehtyä eri tavalla.

Juurik
 
Oman kokemuksen mukaan kaikissa yli 250tkm:a Suomen teillä ajetuissa autoissa ovat takasatulat suurinpiirtein tuossa kunnossa, jos ei ole vielä rempattu. Ovatko nekin hengenvaarallisia ja pitäisi tehdä rikosilmoitus? Tuo vaiva yleensä ilmenee jarrujen laahaamisena. Jarrutusvoimaa yleensä kuitenkin löytyy katsastuksessakin riittävällä tavalla. Takajarruremppaan varustaudun yleensä satuloiden korjaussarjalla. Tiedän, että liikkeessä taikovat uudet ja palat ja levyt paikalleen puolessa tunnissa. Kun itse saan kulumaan hommaan päivän, tiedän, että jotain tuli tehtyä eri tavalla.

Juurik
Se nyt on vähän eri asia jos liikenteessä on mennyt ajan saatossa satulat jumiin kuin se että erikseen pyytää liikettä tarkistamaan ja ilmoittamaan huonoista satuloista palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä.
 
Oman kokemuksen mukaan kaikissa yli 250tkm:a Suomen teillä ajetuissa autoissa ovat takasatulat suurinpiirtein tuossa kunnossa, jos ei ole vielä rempattu. Ovatko nekin hengenvaarallisia ja pitäisi tehdä rikosilmoitus? Tuo vaiva yleensä ilmenee jarrujen laahaamisena. Jarrutusvoimaa yleensä kuitenkin löytyy katsastuksessakin riittävällä tavalla. Takajarruremppaan varustaudun yleensä satuloiden korjaussarjalla. Tiedän, että liikkeessä taikovat uudet ja palat ja levyt paikalleen puolessa tunnissa. Kun itse saan kulumaan hommaan päivän, tiedän, että jotain tuli tehtyä eri tavalla.

Juurik

Niin kun satula on niin jumissa ettei sinne edes saa niitä molempia uusia paloja, niin jarruremppa on mielestäsi tehty hyvin, varsinkin kun asiakas on pyytänyt tarkistamaan satulat? Kun satulassa mäntä on niin jumissa ettei sinne saa uusia paloja, niin satula on pakko vaihtaa. Liike tietää tasan, ettei jarrut ole silloin sellaisessa kunnossa missä niiden pitää olla tieliikenteessä olevassa kalustossa. Eli siinä vaiheessa homma seis ja soitetaan asiakkaalle, että satula(t) on pakko vaihtaa kun uusia paloja ei edes saa paikalleen.
 
Mikähän mahtaa vastustaa taas? Koitan aeromotorsilta tilata tuota yläpään tiivistesarjaa, mut joka kerta tulee et tilaus peruutettu. Vaihdoin jo kolmanteen tilaukseen kortin käyttöalueen pohjoismaat ja viro, mut ei vaan mee läpi?

1632588730024.png
 
En ottanut kantaa remontin asiallisuuteen tai laatuun, vaan huvitin itseäni sillä, että nyt ollaan hengenvaarassa ja rikosilmoituskin pitäisi tehdä. Olen täysin samaa mieltä, että on epäasiallista toimintaa ollut. En silti viitsinyt ottaa siihen kantaa, kun lähdettiin singolla ampumaan hyttystä. Ketää edes kiinnostaa sen jälkeen remontin laatu, kun henkiä vaarantuu ja rikosilmoituksia tehdään?
 


Tämän upean kokemuksen tarjosi Toppilan Autohuolto Oy Oulussa.

Alunperin käytin puolipakosta siellä kun reissun päällä irtosi etupalasta kitkapinta. Olen aina paasannut muille että nyrkkipajojen kanssa elämä voi olla tätä.

You get what you paid for.


Toivottavasti laitoit myös palautetta menemään ko. huoltamoon.
 
En ottanut kantaa remontin asiallisuuteen tai laatuun, vaan huvitin itseäni sillä, että nyt ollaan hengenvaarassa ja rikosilmoituskin pitäisi tehdä. Olen täysin samaa mieltä, että on epäasiallista toimintaa ollut. En silti viitsinyt ottaa siihen kantaa, kun lähdettiin singolla ampumaan hyttystä. Ketää edes kiinnostaa sen jälkeen remontin laatu, kun henkiä vaarantuu ja rikosilmoituksia tehdään?

No siinä nyt ei ole mitään huvittavaa, että korjaamo kusee täysin jarrurempan ja samalla sitten mahdollisesti vaarantaa henkiä. Jos korjaamolla rempataan olennaisesti turvallisuuteen liittyviä kohteita kuten esim. jarruja, niin kyllä se rempatuilta osilta pitää olla kunnossa. Esim. raskaassa kalustossa jarrujen remppaaminen on luvanvaraista juuri tälläisen perseilyn estämiseksi.
 
En ottanut kantaa remontin asiallisuuteen tai laatuun, vaan huvitin itseäni sillä, että nyt ollaan hengenvaarassa ja rikosilmoituskin pitäisi tehdä. Olen täysin samaa mieltä, että on epäasiallista toimintaa ollut. En silti viitsinyt ottaa siihen kantaa, kun lähdettiin singolla ampumaan hyttystä. Ketää edes kiinnostaa sen jälkeen remontin laatu, kun henkiä vaarantuu ja rikosilmoituksia tehdään?
Katotaan kun liukkaalla tiellä hipaset jarrua ja se mäntä ykskaks päättääkin että ei palauta enää ollenkaan ja auto ympäri pitkin pöpelikköä.

Motarivauhdista kun hirttää jarru kiinni niin kyllä sulla on siinä tekemistä vaikkei vetäisi edes pyörää lukkoon. Ton näkönen mäntä ja satula luo aika hyvät lähtökohdat ongelmille.
 
slk r170 ohjaus tuntuu vetelevän urissa aika paljon minne sattuu....mitä nyt pikasesti netistä luin niin vois ehkä olla tommonen ohjausvaimennin syypää? onko kellään enemmän kokemusta noista?
 
slk r170 ohjaus tuntuu vetelevän urissa aika paljon minne sattuu....mitä nyt pikasesti netistä luin niin vois ehkä olla tommonen ohjausvaimennin syypää? onko kellään enemmän kokemusta noista?

Onko autoon vaihdettu alustan osia viime aikoinna? Syökö renkaiden jompaa kumpaa syrjää? Jos on, niin käytä nelipyöräsuuntauksessa. Tai olisi hyvä käyttää.
 
@Bapsu Ja niissä autoissa, jossa ei usein vaihdeta jarrunesteitä, on usein juuri jarruvikoja. Ja hyvä, kun jokaisesta autosta on keväisin otettu ainakin etusatulat pois levyistä, niin enemmän tai vähemmän jumissa.
 
Katotaan kun liukkaalla tiellä hipaset jarrua ja se mäntä ykskaks päättääkin että ei palauta enää ollenkaan ja auto ympäri pitkin pöpelikköä.

Motarivauhdista kun hirttää jarru kiinni niin kyllä sulla on siinä tekemistä vaikkei vetäisi edes pyörää lukkoon. Ton näkönen mäntä ja satula luo aika hyvät lähtökohdat ongelmille.
En ole huomannut tai ikinä edes kuullut, että jumissa oleva jarrusatula olisi käyttäytynyt noin. Jarrut jäävät kyllä laahaamaan, mutta ei niissä silloin kunnon jarrutusvoima jää päälle. Vaiva ilmenee lähinnä vanteiden pölyyntymisenä ja kuumenemisena.
Palojen vaihto ei onnistu ilman satularemppaa. Jumittuvat satulat eivät kuitenkaan ole mikään ihmeiden juttu, vaan ihan normaali ilmiö, jonka suurin osa teillämme liikkuvista autoista kohtaavat elinkaarensa aikana ensin takajarrujen osalta ja lopulta myös etujarrujen osalta. Suurinpiirtein yhtä yleinen ilmiö ovat surkeat autokorjaamot.
 
En ole huomannut tai ikinä edes kuullut, että jumissa oleva jarrusatula olisi käyttäytynyt noin. Jarrut jäävät kyllä laahaamaan, mutta ei niissä silloin kunnon jarrutusvoima jää päälle. Vaiva ilmenee lähinnä vanteiden pölyyntymisenä ja kuumenemisena.
Palojen vaihto ei onnistu ilman satularemppaa. Jumittuvat satulat eivät kuitenkaan ole mikään ihmeiden juttu, vaan ihan normaali ilmiö, jonka suurin osa teillämme liikkuvista autoista kohtaavat elinkaarensa aikana ensin takajarrujen osalta ja lopulta myös etujarrujen osalta. Suurinpiirtein yhtä yleinen ilmiö ovat surkeat autokorjaamot.

Juu ei ne totaalilukkoon laakista vedä (ellei sitten lämpö onnistu rikkomaan jotain ja tämäkin vaatisi melko pitkästi ajelua kunnon laahauksen kera sekä helvetillistä tuuria).

Korjaamolle toki rekkulaa ja vaatimusta korjata jälkensä / rahoja takaisin.

Vähän sitä kyllä tuumin, että jos kerran tuolla korjaamolla on käytetty autoa reissun päällä ja pakosta, eli ilmeisesti on ollut kiire päästä takaisin tien päälle. Silloin väliaikaisratkaisuna menisi tuollainen kötöstys, mutta toki silloin asiakkaan luulisi asianlaidan tietävän.
 
Juu ei ne totaalilukkoon laakista vedä (ellei sitten lämpö onnistu rikkomaan jotain ja tämäkin vaatisi melko pitkästi ajelua kunnon laahauksen kera sekä helvetillistä tuuria).

Korjaamolle toki rekkulaa ja vaatimusta korjata jälkensä / rahoja takaisin.

Vähän sitä kyllä tuumin, että jos kerran tuolla korjaamolla on käytetty autoa reissun päällä ja pakosta, eli ilmeisesti on ollut kiire päästä takaisin tien päälle. Silloin väliaikaisratkaisuna menisi tuollainen kötöstys, mutta toki silloin asiakkaan luulisi asianlaidan tietävän.

Ei tullut edes mieleen tuollainen tilanne. Ei ole varmaankaan ollut satulaa saatavilla, jolloin on päädytty tuollaiseen ratkaisuun. Asiakkaalle asti ko. tieto ei ole vain päätynyt.
 
Ei tullut edes mieleen tuollainen tilanne. Ei ole varmaankaan ollut satulaa saatavilla, jolloin on päädytty tuollaiseen ratkaisuun. Asiakkaalle asti ko. tieto ei ole vain päätynyt.
Vaikea kuvitella, ettei satulaa olisi saatavilla Oulun kokoisessa kaupungissa. Taisi olla vain ajasta pulaa ja vedettiin mutkat suoraksi.

Itsellä oli kerran vähän vastaava tilanne, eli menin rengasliikkeeseen laitattamaan uudet renkaat alle, niin siinä odotellessa kaveri tuli sanomaan, että tuus kattoo, sulla on nää jarrupalat täysin loppu, että laitetaanko uudet, kun alkaa jarrut olla jo vaaralliset? Sanoin, että laita vaan, jos menee odotellessa, ja sit kaveri alko soittelemaan ja löysi jostain Motonetista tms. läheltä palat ja kävi hakemassa ne ja laittoi siinä renkaiden vaihdon ohessa. Totta kai ne maksoivat enemmän kuin jos itse olisi lyönyt alle, mutta tätä kutsuisin ns. oikeaksi tavaksi toimia turvallisuuteen vaikuttavien osien suhteen, vaikka kyse ei ollut edes varsinaisesta korjaamosta. Mutta sitoohan se aika paljon työvoimaa ja aikaa, eli ei siinä liike varmaan tuntipalkoille pääse, jos on muutakin kiirettä. Ei ollut rengassesonki, joten kiirettä ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Niinno, se on sitten eri asia onko korjaamolla aikaa ja/tai intoja lähteä etsimään jarrusatulaa just siihen rakoon jos on jo otettu asiakas sisään kiireisenä. Monasti niillä kuitenkin on muitakin asiakkaita eikä ukkoja kannata seisottaa turhan panttinakaan siltä varalta että jollekkin täytyisi osia taikoa ns. sekunnissa.

Ei ole tarkoitus kyseisen korjaamon toimintaa sen kummemmin silti puolustella, vituiksi siinä on vedetty koska ilmeisesti asiakkaalle asti ei ole tieto kulkenut vaikka sitä on ihan pyydettykkin. (Ja offtopiccina mainittakoon että itsekkään en korjaamoihin romujani vie ellei ole pakko, koska melkein aina saa jostakin vääntää sitten jälkikäteen. Oispa hyvää korjaamoa lähialueilla..)
 
Niinno, se on sitten eri asia onko korjaamolla aikaa ja/tai intoja lähteä etsimään jarrusatulaa just siihen rakoon jos on jo otettu asiakas sisään kiireisenä. Monasti niillä kuitenkin on muitakin asiakkaita eikä ukkoja kannata seisottaa turhan panttinakaan siltä varalta että jollekkin täytyisi osia taikoa ns. sekunnissa.

Ei ole tarkoitus kyseisen korjaamon toimintaa sen kummemmin silti puolustella, vituiksi siinä on vedetty koska ilmeisesti asiakkaalle asti ei ole tieto kulkenut vaikka sitä on ihan pyydettykkin. (Ja offtopiccina mainittakoon että itsekkään en korjaamoihin romujani vie ellei ole pakko, koska melkein aina saa jostakin vääntää sitten jälkikäteen. Oispa hyvää korjaamoa lähialueilla..)
Joo, kyllähän tässä aikatauluongelmilta homma haiskahtaa. Sehän se ylipäätään korjaamojen ongelma on, että aika on rahaa, eli jos itse tekee, niin sillä ajalla ei ole ihan samanlaista arvoa, jolloin voi tehdä ihan niin huolellisesti kuin haluaa. Esim. jarrupalojen vaihdon yhteydessä voi vaikka putsata ja herkistellä jarrut ja käyttää siihen 20min ekstraa ilman että se olisi maailmanloppu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 164
Viestejä
4 862 949
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom