Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Lexus LS:n jakopää oli tonnin pintaan vaihto ja olikohan vaihtoväli joka 4-5v välein, siinä menee paljon rahaa tavallaan turhan takia, jos ja kun ketju vaan pysyy nipussa.
Missäs LS:ssä on tälläinen ketju? Tulee mieleen vain LS 400 ja siinähän on hihna eikä ketju.
 
Enpä minä tämän kanssa alkanut enempää miettimään. Paikallisesta varaosaliikkeestä uusi startti 115€.
1633014894184.png

Alan jo uskomaan että kansiremonttikin onnistui :thumbsup: Enää ei tule kuplia paisuntasäiliöön. Aika pitkään niitä tuli, ilmeisesti oli sitkeästi ilmaa kierrossa.
 
Potilaana Saabas 9-3, B207E kone. Tuli öljyvuodon ja jakopään äänen takia tutkittavaksi. Kampiakselin etupään stefa paskana ja jokapaikka öljyssä puoleen väliin pohjapeltiä asti. Jakoketjun ohjaimen ylempi pultti poikki, joten ketju ihan löysällä. Pinseteillä sain nyppästyä nysän kannen reiästä pois, mutta kierteistä ei ollut jäljellä enää mitään. Korjasin niin, että ohjaimen kiinnityspultin peittona olleeseen tulppaan poralla 11,5mm reikä johon sopivan paksuisesta pultista katkaistu tappi plus holkki joka pitää muovisen ohjainkiskon alkuperäisellä paikallaan.
IMG_20211001_162211.jpg

IMG_20211001_211516.jpg

IMG_20211001_213326.jpg
 
Vanhaan -97 Passattiin pitäs korjata bensamittari. Vaikuttas olevan anturi sökö, mutta uutta anturia ei taida enää saada mistään :(
 
Vanhaan -97 Passattiin pitäs korjata bensamittari. Vaikuttas olevan anturi sökö, mutta uutta anturia ei taida enää saada mistään :(
Onko kyseessä B4 (1993-1997) vai B5 (1996-2005) sukupolven Passat?

Kannattaa tarkistaa ensimmäisenä nykyisen anturin liittimien kunto ja osanumero. Saattaa korjaantua ihan hapettumat putsaamalla. Joitakin tarvikeantureitakin näyttää löytyvän, mutta asia selviää parhaiten osanumerolla etsimällä. Käytettyjä luulisi löytyvän enemmänkin. Itsellänikin muutama B5 sukupolven purkuauto, jos käyetty anturi kiinnostaa.
 
Onko kyseessä B4 (1993-1997) vai B5 (1996-2005) sukupolven Passat?

Kannattaa tarkistaa ensimmäisenä nykyisen anturin liittimien kunto ja osanumero. Saattaa korjaantua ihan hapettumat putsaamalla. Joitakin tarvikeantureitakin näyttää löytyvän, mutta asia selviää parhaiten osanumerolla etsimällä. Käytettyjä luulisi löytyvän enemmänkin. Itsellänikin muutama B5 sukupolven purkuauto, jos käyetty anturi kiinnostaa.
B5 on tuo Passat. Onnistuin löytämään anturin skruvatilta, mutta saas nähdä, mikä sieltä tulee. Ei oo onneks kovin kallis. Jos tuo ei tärppää niin käytetty kyllä kiinnostaa.
 
Auto on Skoda Roomster 2007 1,6 BTS-kone.
OBD -vikakoodina on radion antenniliitäntä vikailmoitus. Radio kuuluu todellakin usein epäselvästi.
Tilasin jo netistä radion irroitustyökalut jotka maksoi noin 10e.
Onko raadilla tietoa mikä olisi todennäköinen vika paikka?
Ajattelin aluksi antenniliitännän puhdistaa kontaktispraylla, jos se on hapettunut.
 
Auto on Skoda Roomster 2007 1,6 BTS-kone.
OBD -vikakoodina on radion antenniliitäntä vikailmoitus. Radio kuuluu todellakin usein epäselvästi.
Tilasin jo netistä radion irroitustyökalut jotka maksoi noin 10e.
Onko raadilla tietoa mikä olisi todennäköinen vika paikka?
Ajattelin aluksi antenniliitännän puhdistaa kontaktispraylla, jos se on hapettunut.
Antennivahvistin. Se sijaitsee luultavasti antennin kohdalla kattoverhoilun alla.
 
Auto on Skoda Roomster 2007 1,6 BTS-kone.
OBD -vikakoodina on radion antenniliitäntä vikailmoitus. Radio kuuluu todellakin usein epäselvästi.
Tilasin jo netistä radion irroitustyökalut jotka maksoi noin 10e.
Onko raadilla tietoa mikä olisi todennäköinen vika paikka?
Ajattelin aluksi antenniliitännän puhdistaa kontaktispraylla, jos se on hapettunut.
Roomsterissa ei sitten ehjänäkään kuuluvuudet ole kovin kummoisia.
 
Joo kiitos, en taida irrottaa radiota turhaan. Uusi antennivahvistin maksaa Ebayssa muutaman kympin ja täytyy harkita jos sellaisen ostaisi.

edit: Vittu, antenni itsessään ei lähde kiertämällä irti vahvistimesta. Tämä ilmoitetaan valmistajan korjausoppaassa, niitä on kahta eri antennimallia. Toisesta lähtee ja toisesta ei. Joutuu koko antenni+vahvistimen sitten uusimaan.
 
Joo kiitos, en taida irrottaa radiota turhaan. Uusi antennivahvistin maksaa Ebayssa muutaman kympin ja täytyy harkita jos sellaisen ostaisi.

edit: Vittu, antenni itsessään ei lähde kiertämällä irti vahvistimesta. Tämä ilmoitetaan valmistajan korjausoppaassa, niitä on kahta eri antennimallia. Toisesta lähtee ja toisesta ei. Joutuu koko antenni+vahvistimen sitten uusimaan.

Soitin irti ja jälkiasenteinen antenni hanskiksen taakse. Itse tekisin siten.
 
Soitin irti ja jälkiasenteinen antenni hanskiksen taakse. Itse tekisin siten.

Mä tekisin niin että jostain vaikka purkuautosta OEM-antennit ja vahvistimet. Ostaa käytettynä tai purkaa ite. Tietty paras ois jos saa vielä kuunnella radiolähetyksiä ennen ostoa.

Koska on huonoja kokemuksia tarvike antenneista ja vahvistimista (ei auta yhtään tai hyvin vähän, tai sitten hinta on aika kova).

Viimisenpään ajopeliin otin kokonaisuutena antennin, antennijohdon ja sen sähkönsyöttöpalikan Golf mk4:sta. Siinä on siis aktiiviantenni ja syöttö tulee radiolta. Osien irroituksessa ei mene 15 min kauempaa kun vaan repäsee kattopahvin irti :D
 
@TeknoR

Tuleeko Kamoka satuloiden mukana uudet liukutapit ja kumit ja ruuvit?

ei tullut ainakaan itel.

edit: tai siis liukutappia eikä ruuveja ei tullut, itellä ate/teves, missä kumit kiinteästi kiinni satulassa, ne oli kyllä paikoilleen valmiiks asennettu.

Sulla varmaan lucas -mallin satulat, voi olla että ei tule tappeja+kumeja, tai muutakaan irto-osaa satulan lisäksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: drs
ei tullut ainakaan itel.

edit: tai siis liukutappia eikä ruuveja ei tullut, itellä ate/teves, missä kumit kiinteästi kiinni satulassa, ne oli kyllä paikoilleen valmiiks asennettu.

Sulla varmaan lucas -mallin satulat, voi olla että ei tule tappeja+kumeja, tai muutakaan irto-osaa satulan lisäksi.
Joo pitää aamulla lähtee Motonettiin hakee. Satulat pitäs tulla huomenna.
Kun kokeilin noita liukutappeja äsken niin oli kyllä löysät. Heilu ihan kunnolla.
 
Saabbaan remppa jatkuu, kone nipussa ja kehrää kuin betonimyll...eiku kissa piti sanoo. Juuh, seuraavaksi pakoputki havaittu vuotavaksi jousto-osan kohdalta. Olis voinu vaihtaa koko etuputken, mutta sehän on liian helppoo, sen sijasta motonetistä yleismallinen hitsattava jousto ja väliholkki. Säilytin vielä alkuperäisen putken alussa olevan lämpösuojankin.

IMG_20211004_120911[1].jpg

IMG_20211005_150340[1].jpg

IMG_20211005_202247[1].jpg

IMG_20211005_211907[1].jpg
 
Saabbaan remppa jatkuu, kone nipussa ja kehrää kuin betonimyll...eiku kissa piti sanoo. Juuh, seuraavaksi pakoputki havaittu vuotavaksi jousto-osan kohdalta. Olis voinu vaihtaa koko etuputken, mutta sehän on liian helppoo, sen sijasta motonetistä yleismallinen hitsattava jousto ja väliholkki. Säilytin vielä alkuperäisen putken alussa olevan lämpösuojankin.

Kivan näköinen tuo saabinkin jakopää :love:
 
Kaverilla Ford mondeo 2001, joku bensakone. Ei lähtenyt käyntiin ja menin seuraavan päivänä katsomaan. Akun lepojännite 12.4V, startatessa se oli joko 10.5 tai 11.5V. Voiko muka sytytysjärjestelmässä olla joku niin kulunut/rikki ettei käynnisty vaikka antaa kipinää ja jännitteet kohtuulliset? Apuvirralla pärähti heti käytiin. Latausjännite 13.8V tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
 
Olen törmännyt kahden eri yksimukisen laitteen kanssa siihen, että ei käynnistynyt ilman apuvirtaa, vaikka pyöritti mukavasti. Apuvirralla lähti käymään. Toinen laite tuli kuntoon uudella puolalla ja toinen uudella CDI-rasialla. Tällä perusteella voisin varauksella veikata, että jokin sähköä käyttävä komponentti on valmis. Ei toimi kunnolla, kun jännitetaso ei ole ihan huippu. Vaikka Mondeonkin mukien määrä on puutteellinen, on niitä sen verran enemmän kuin yksi, että luulisi heikollakin kipinällä jonkin niistä saavan henkeä käynnistyksessä, jotta muutkin pääsisivät mukaan rytmiin. Mielummin siis kirjoittaisin arpalappuun bensapuolen komponentteja tai itse ECUn. Mahdollisista vikakoodeista voisi jotain arpoa tai arvoista käynnistyksen aikana, mutta se vaatii jo enemmän ymmärrystä kuin pelkkää arpomista ja käsien heiluttelua.
 
Kaverilla Ford mondeo 2001, joku bensakone. Ei lähtenyt käyntiin ja menin seuraavan päivänä katsomaan. Akun lepojännite 12.4V, startatessa se oli joko 10.5 tai 11.5V. Voiko muka sytytysjärjestelmässä olla joku niin kulunut/rikki ettei käynnisty vaikka antaa kipinää ja jännitteet kohtuulliset? Apuvirralla pärähti heti käytiin. Latausjännite 13.8V tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.

On noi jännitteet minusta hieman alhaiset, viimeksi kun focuksen jännitteitä mittailin nii startatessa ei pudonnut alle 11.7V ja latauskin oli päälle 14V. Varsinkin jos apuvirralla lähtee käyntiin niin akku ei jaksa työntää enää amppeereita vaikka jännitettä olisikin kohtuulisesti.
 
Kaverilla Ford mondeo 2001, joku bensakone. Ei lähtenyt käyntiin ja menin seuraavan päivänä katsomaan. Akun lepojännite 12.4V, startatessa se oli joko 10.5 tai 11.5V. Voiko muka sytytysjärjestelmässä olla joku niin kulunut/rikki ettei käynnisty vaikka antaa kipinää ja jännitteet kohtuulliset? Apuvirralla pärähti heti käytiin. Latausjännite 13.8V tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Jotkut koneet on tarkkoja jännitteestä. Säädettävässä moottorinohjauksessa (megasquirt) oli esimerkiksi aikoinaan riski, että jos starttaat huonolla akulla ja jännite dippaa 11.5v tai alle niin koodi sekoaa ja joudut ajamaan sen alusta asti uusiksi sinne, eli osaa ne jotkut laitteistot olla tarkkoja :D

Edit: Kannattaa ihan ekana tarkistaa akun napojen tilanne, onko hapettumaa tai kenkä löysällä. Ja maapiuhasta myös se toinen pää, eli onko maadotuspiste rungossa puhdas sekä kaapeli ehjä&tiukasti kiinni. Huono kontakti saa voltit putoamaan vaikka akku oiskin kunnossa, ja sitten ladatessa lämpenee ihan turhaan.
 
Jees, noi maadoitukset ja kontaktit mietittiinkin jo seuraavaksi tarkistukseksi. Voihan se jännite olla laitteen päässä alhaisempi kuin akun navoista mitattuna.

Onko heittää lottoa kuinka vaikeassa paikassa tuossa on laturi ja/tai korjausopasta laturille?

Just omasta jenkistä korjasin laturin, kahdella ruuvilla irti ja korjaus/diagnosointiopas löytyy helposti kun useempi vuosikymmen käytetty samaa laturia kymmenissä autonalleissa. Lienee mondeossa työläämpi.
 
Kaverilla Ford mondeo 2001, joku bensakone. Ei lähtenyt käyntiin ja menin seuraavan päivänä katsomaan. Akun lepojännite 12.4V, startatessa se oli joko 10.5 tai 11.5V. Voiko muka sytytysjärjestelmässä olla joku niin kulunut/rikki ettei käynnisty vaikka antaa kipinää ja jännitteet kohtuulliset? Apuvirralla pärähti heti käytiin. Latausjännite 13.8V tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.

Huono liitos/hapettunut johto tms., niin tippuu jännite juuri sen verran ettei vajaalla akulla käynnisty. Mittaisin paljonko jännitehäviötä on. Vanhoissa autoissa tuppaa usein olemaan jännitehäviötä. Kun mittaa akun navoista ei näe jännitehäviötä niin luulee kaiken olevan sen suhteen kunnossa.
 
Jos akku on ehjä, niin vaikka jännite startatessa tippuu 10 volttiin, startti pyörii mukisematta. Sökö akku ei anna tarpeeksi virtaa -> ei käynnisty.

10 volttia on vielä suht normaali jännite kun startti pyörii, toki parempi ois olla enemmän, mutta tuota luokkaa se aika usein on.
 
Uus akku ja kovaa ajoa.

Jos apuvirralla starttaa (olettaen että apuvirtaa annetaan akun napoihin) niin mikäpä muu tuossa voisi olla. Jos annat akun plussanapaan ja runkoon, niin voithan kokeilla vetää alkuperäisestä akusta vaikka lenkkiavaimella runkoon niin poissuljetaan maadoitusvika.
 
Uus akku ja kovaa ajoa.

Jos apuvirralla starttaa (olettaen että apuvirtaa annetaan akun napoihin) niin mikäpä muu tuossa voisi olla. Jos annat akun plussanapaan ja runkoon, niin voithan kokeilla vetää alkuperäisestä akusta vaikka lenkkiavaimella runkoon niin poissuljetaan maadoitusvika.

Monissa boostereissa on korkeampi jännite esim. 14v, joten pieni jännitehäviö ei samalla tavalla haittaa. Riippuu toki miten ja millä sitä apuvirtaa tuossa annettiin.
 
Onko farkku xsaran takajarruputken vaihto hankala homma? Joku korjaamo ei halunnut tehdä sitä...
 
Äh, airbaggien kuljetusväline volvo V70 -07 on rikkonut toisen takapään Nivomat iskarinsa. Nämähän maksavat kamalasti! Pitää varmaan jaksottaa vaihdot useammalle kuukaudelle että luottotiedot säilyvät. Köyhälle kaikki on niin vaikeaa :poop:
 
Ei nyt korjata autoa, mutta että voi sylettää Autoverkkokaupan asiakaspalvelun toiminta määräaikaishuollon jälkeen. Vaimolleni ei annettu maksetusta määräaikaishuollosta kuittia, kassalla oli joku harjoittelija. Vaimo tivasi tätä useasti, mutta joutui luovuttamaan huoltoneuvojan todella heikon palveluasenteen sekä vaimoni kiireen vuoksi.

Auto haettiin maanantaina aamusta ennen töiden alkamista. Maanantai iltapäivästä puhelinyhteys Autoverkkokaupan asiakaspalveluun ja kuittipyyntö sähköpostiin. Ei kuulu maanantaina, tiistaina eikä keskiviikkona. Torstaina eli eilen uusi yhteys ja uusi pyyntö sähköpostiin. Ei kuulu torstaina eikä tähän hetkeen menneessä ole viestiä tullut.

Nyt äskettäin lähti sitten vihainen sähköposti suoraan huoltopäällikölle.
 
Onko farkku xsaran takajarruputken vaihto hankala homma? Joku korjaamo ei halunnut tehdä sitä...

Periaatteessa ei ole, mutta käytännössä voi olla haastava. Mulla 1998 406:ssa vuoti putket ja meinasi jäädä auto nosturille kun paineensäätimen kierteet tuli nippojen mukana. Kyseessä siis alumiininen käikäle ja ne reagoi kuparin kanssa ajan kanssa upeasti. Isompi reikä säätimeen, isommat nipat ja kovaa ajoa.

Edit: en siis muista millainen rakenne xsarassa on.
 
Huono liitos/hapettunut johto tms., niin tippuu jännite juuri sen verran ettei vajaalla akulla käynnisty. Mittaisin paljonko jännitehäviötä on. Vanhoissa autoissa tuppaa usein olemaan jännitehäviötä. Kun mittaa akun navoista ei näe jännitehäviötä niin luulee kaiken olevan sen suhteen kunnossa.
Tässä miten testata jännite häviöt:


Tuolla kanavalla on muutenkin loistavia videoita miten diagnisoida autosähkö vikoja.
 
Tässä miten testata jännite häviöt:


Tuolla kanavalla on muutenkin loistavia videoita miten diagnisoida & korjata vikoja.


Korjasin, tuolla kanavalla on todella paljon videoita miten diagnosoida vähän nyt kaikkia mahdollisia vikoja autossa ja miten ne korjataan. Varmaan youtuben paras kanava aiheesta.
 
Äh, airbaggien kuljetusväline volvo V70 -07 on rikkonut toisen takapään Nivomat iskarinsa. Nämähän maksavat kamalasti! Pitää varmaan jaksottaa vaihdot useammalle kuukaudelle että luottotiedot säilyvät. Köyhälle kaikki on niin vaikeaa :poop:
No ei kai ne nyt kovin montaa sataa maksa?
 
Voisko noista rahoituspuolen asioista keskustella vaikka räbän puolella tai jossain muussa offtopic ketjussa, kiitos,
 
On kyllä Toyotankin laatu tippunut! 160tkm ajettuun Aurikseen joutui vaihtamaan takapyörän laakerin.

Hiljattain oli sama homma 130tkm ajetussa Yariksessa. Olihan se aikamoinen pettymys, kun tuli ilmi ihan viime metreillä ennen auton myyntiä katsastuksessa.
 
Sellainen havainto tai ainakin tunne, että kaikkien autojen laatu on pudonnut. Jokin optimi perus perheautojen laadussa taidettiin saavuttaa joskus 2000-2009 väliin, automerkistä ja mallista riippuen.

Tuon ikäiset autot eivät ruostuneet (pl. Mazda ja Mersu), tekniikka oli perusvarmaa ja tunnettua ilman suurempia virityksiä suurimmassa osassa perusautoja.

Tämän aikakauden jälkeen tekniikka on muuttunut monimutkaisemmaksi, kaikki saastelaitteet moottoriin liittyen ja arat sähköherkut ovat lisääntyneet. Minimaalinen ruostesuojaus tehtaalla, koska ympäristömyrkyt. Kulutus on väännetty väkisin niin minimiin, että lämpöä ei riitä talvella. Pikkuturbo moottorit eivät kestä mitään, jakoketjuja pomppii joka toisella valmistajalla, vähintään. Minimaalisten sisäisten kitkahäviöiden johdosta männänrenkaat jumittaa ja öljyä palaa, öljyn lisäys joka kerta kun tankkaa.

Koska perusmallin perhetojon hinta ei ole kuitenkaan noussut samassa suhteessa kun varustelu tavaraa on lisätty, niin veikkaan että säästökohteita on löydetty vaikka tuolta laakeri osastolta.
 
Hiljattain oli sama homma 130tkm ajetussa Yariksessa. Olihan se aikamoinen pettymys, kun tuli ilmi ihan viime metreillä ennen auton myyntiä katsastuksessa.
Nuo taitaa mennä sattuman piikkiin,jokaisella automerkillä sattuu huonoja sekaan.Ratkaisevaa on se kuinka paljon niitä sattuu.Ja tietenkin silläkin on merkitystä paljonko laakeri ja vaihto maksaa,jos on halpa ja helppo vaihtaa niin ei niin paljoa harmita.Meni vaimon entisessä Kiassakin etulaakeri vaihtoon (takuuseen)jossain 60-70 tkm kohdalla,mutta omaan (180 tkm)ei ole vielä tarvinnut vaihtaa ,enkä ole kuullut että noita muutenkaan olisi mennyt.Nykyisellä Skodalla vaimo on ajanut yli 300 tkm samoilla laakereilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 529
Viestejä
4 659 959
Jäsenet
76 452
Uusin jäsen
Poraaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom