Nyt aloin nyppimään Audin (a6 4f) can-väylää kuntoon. Gatewayn vaihto oli suht simppeliä, tosin en ollut varautunut että auto heittää informaatiojärjestelmän component protection tilaan purkuatosta lainatun gw:n takia. No marmorillehan tuo auto siis pitää viedä, jotta saa järviradion taas kuulumaan, muuta ongelmaa ei tuo CP taida aiheuttaa.
Nyt kun sain vikakoodit luettua, niin silmiini pisti vikakoodi:
Koodi:
Control Module for Energy Management (J644)
004 - No Signal/Communication - Intermittent
Tuo j644 moduuli vaikuttaa siis olevan myös pimeänä ja mieleeni tuli eräs skenaario, joka voi olla syypää can-gatewayn ja tuon energy management moduulin kärvähtämiseen:
Autoon tein taakse jarrurempan pari viikkoa taaksepäin. Takajarruja varten pitää käsijarrun servo ajaa VCDS:llä kokonaan taakse, jotta mäntiä pääsee painamaan sisäänpäin.
Ross-techin ohjeessa painotettiin monta kertaa, että käsijarrujen huoltoajon aikana pitää auton akkku olla latauksessa, koska käsijarrun moduuli on erittäin herkkä jännitealenemille huoltotilan aikana. Tallissa ei ollut kunnon "älylaturia" vaan
vanha laatikkomallinen akkulaturi (ei todellakaan mitään älyä sisällä). Tein jarrurempat ja menin perhana unohtamaan akun laturin päähän aina myöhäiseen iltaan saakka. Tämän huollon jälkeen, auton can-väylään ei ole saatu yhteyttä ja tuo J644 näyttää olevan myös kokonaan uusi vikakoodi.
Voiko siis olla, että tuo jeesuksen aikainen akkulaturi rikkoi energy management moduulin ja tämä on johtanyt myös can-gatewayn kärvähtämiseen (gateway antoi OBD-porttiin oskiloskoopilla mitattuna tasaista n.2v jännitettä väyläjohtoihin)?