Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

slk r170 ohjaus tuntuu vetelevän urissa aika paljon minne sattuu....mitä nyt pikasesti netistä luin niin vois ehkä olla tommonen ohjausvaimennin syypää? onko kellään enemmän kokemusta noista?

Onko autoon vaihdettu alustan osia viime aikoinna? Syökö renkaiden jompaa kumpaa syrjää? Jos on, niin käytä nelipyöräsuuntauksessa. Tai olisi hyvä käyttää.
 
@Bapsu Ja niissä autoissa, jossa ei usein vaihdeta jarrunesteitä, on usein juuri jarruvikoja. Ja hyvä, kun jokaisesta autosta on keväisin otettu ainakin etusatulat pois levyistä, niin enemmän tai vähemmän jumissa.
 
Katotaan kun liukkaalla tiellä hipaset jarrua ja se mäntä ykskaks päättääkin että ei palauta enää ollenkaan ja auto ympäri pitkin pöpelikköä.

Motarivauhdista kun hirttää jarru kiinni niin kyllä sulla on siinä tekemistä vaikkei vetäisi edes pyörää lukkoon. Ton näkönen mäntä ja satula luo aika hyvät lähtökohdat ongelmille.
En ole huomannut tai ikinä edes kuullut, että jumissa oleva jarrusatula olisi käyttäytynyt noin. Jarrut jäävät kyllä laahaamaan, mutta ei niissä silloin kunnon jarrutusvoima jää päälle. Vaiva ilmenee lähinnä vanteiden pölyyntymisenä ja kuumenemisena.
Palojen vaihto ei onnistu ilman satularemppaa. Jumittuvat satulat eivät kuitenkaan ole mikään ihmeiden juttu, vaan ihan normaali ilmiö, jonka suurin osa teillämme liikkuvista autoista kohtaavat elinkaarensa aikana ensin takajarrujen osalta ja lopulta myös etujarrujen osalta. Suurinpiirtein yhtä yleinen ilmiö ovat surkeat autokorjaamot.
 
En ole huomannut tai ikinä edes kuullut, että jumissa oleva jarrusatula olisi käyttäytynyt noin. Jarrut jäävät kyllä laahaamaan, mutta ei niissä silloin kunnon jarrutusvoima jää päälle. Vaiva ilmenee lähinnä vanteiden pölyyntymisenä ja kuumenemisena.
Palojen vaihto ei onnistu ilman satularemppaa. Jumittuvat satulat eivät kuitenkaan ole mikään ihmeiden juttu, vaan ihan normaali ilmiö, jonka suurin osa teillämme liikkuvista autoista kohtaavat elinkaarensa aikana ensin takajarrujen osalta ja lopulta myös etujarrujen osalta. Suurinpiirtein yhtä yleinen ilmiö ovat surkeat autokorjaamot.

Juu ei ne totaalilukkoon laakista vedä (ellei sitten lämpö onnistu rikkomaan jotain ja tämäkin vaatisi melko pitkästi ajelua kunnon laahauksen kera sekä helvetillistä tuuria).

Korjaamolle toki rekkulaa ja vaatimusta korjata jälkensä / rahoja takaisin.

Vähän sitä kyllä tuumin, että jos kerran tuolla korjaamolla on käytetty autoa reissun päällä ja pakosta, eli ilmeisesti on ollut kiire päästä takaisin tien päälle. Silloin väliaikaisratkaisuna menisi tuollainen kötöstys, mutta toki silloin asiakkaan luulisi asianlaidan tietävän.
 
Juu ei ne totaalilukkoon laakista vedä (ellei sitten lämpö onnistu rikkomaan jotain ja tämäkin vaatisi melko pitkästi ajelua kunnon laahauksen kera sekä helvetillistä tuuria).

Korjaamolle toki rekkulaa ja vaatimusta korjata jälkensä / rahoja takaisin.

Vähän sitä kyllä tuumin, että jos kerran tuolla korjaamolla on käytetty autoa reissun päällä ja pakosta, eli ilmeisesti on ollut kiire päästä takaisin tien päälle. Silloin väliaikaisratkaisuna menisi tuollainen kötöstys, mutta toki silloin asiakkaan luulisi asianlaidan tietävän.

Ei tullut edes mieleen tuollainen tilanne. Ei ole varmaankaan ollut satulaa saatavilla, jolloin on päädytty tuollaiseen ratkaisuun. Asiakkaalle asti ko. tieto ei ole vain päätynyt.
 
Ei tullut edes mieleen tuollainen tilanne. Ei ole varmaankaan ollut satulaa saatavilla, jolloin on päädytty tuollaiseen ratkaisuun. Asiakkaalle asti ko. tieto ei ole vain päätynyt.
Vaikea kuvitella, ettei satulaa olisi saatavilla Oulun kokoisessa kaupungissa. Taisi olla vain ajasta pulaa ja vedettiin mutkat suoraksi.

Itsellä oli kerran vähän vastaava tilanne, eli menin rengasliikkeeseen laitattamaan uudet renkaat alle, niin siinä odotellessa kaveri tuli sanomaan, että tuus kattoo, sulla on nää jarrupalat täysin loppu, että laitetaanko uudet, kun alkaa jarrut olla jo vaaralliset? Sanoin, että laita vaan, jos menee odotellessa, ja sit kaveri alko soittelemaan ja löysi jostain Motonetista tms. läheltä palat ja kävi hakemassa ne ja laittoi siinä renkaiden vaihdon ohessa. Totta kai ne maksoivat enemmän kuin jos itse olisi lyönyt alle, mutta tätä kutsuisin ns. oikeaksi tavaksi toimia turvallisuuteen vaikuttavien osien suhteen, vaikka kyse ei ollut edes varsinaisesta korjaamosta. Mutta sitoohan se aika paljon työvoimaa ja aikaa, eli ei siinä liike varmaan tuntipalkoille pääse, jos on muutakin kiirettä. Ei ollut rengassesonki, joten kiirettä ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Niinno, se on sitten eri asia onko korjaamolla aikaa ja/tai intoja lähteä etsimään jarrusatulaa just siihen rakoon jos on jo otettu asiakas sisään kiireisenä. Monasti niillä kuitenkin on muitakin asiakkaita eikä ukkoja kannata seisottaa turhan panttinakaan siltä varalta että jollekkin täytyisi osia taikoa ns. sekunnissa.

Ei ole tarkoitus kyseisen korjaamon toimintaa sen kummemmin silti puolustella, vituiksi siinä on vedetty koska ilmeisesti asiakkaalle asti ei ole tieto kulkenut vaikka sitä on ihan pyydettykkin. (Ja offtopiccina mainittakoon että itsekkään en korjaamoihin romujani vie ellei ole pakko, koska melkein aina saa jostakin vääntää sitten jälkikäteen. Oispa hyvää korjaamoa lähialueilla..)
 
Niinno, se on sitten eri asia onko korjaamolla aikaa ja/tai intoja lähteä etsimään jarrusatulaa just siihen rakoon jos on jo otettu asiakas sisään kiireisenä. Monasti niillä kuitenkin on muitakin asiakkaita eikä ukkoja kannata seisottaa turhan panttinakaan siltä varalta että jollekkin täytyisi osia taikoa ns. sekunnissa.

Ei ole tarkoitus kyseisen korjaamon toimintaa sen kummemmin silti puolustella, vituiksi siinä on vedetty koska ilmeisesti asiakkaalle asti ei ole tieto kulkenut vaikka sitä on ihan pyydettykkin. (Ja offtopiccina mainittakoon että itsekkään en korjaamoihin romujani vie ellei ole pakko, koska melkein aina saa jostakin vääntää sitten jälkikäteen. Oispa hyvää korjaamoa lähialueilla..)
Joo, kyllähän tässä aikatauluongelmilta homma haiskahtaa. Sehän se ylipäätään korjaamojen ongelma on, että aika on rahaa, eli jos itse tekee, niin sillä ajalla ei ole ihan samanlaista arvoa, jolloin voi tehdä ihan niin huolellisesti kuin haluaa. Esim. jarrupalojen vaihdon yhteydessä voi vaikka putsata ja herkistellä jarrut ja käyttää siihen 20min ekstraa ilman että se olisi maailmanloppu.
 
Niinno, se on sitten eri asia onko korjaamolla aikaa ja/tai intoja lähteä etsimään jarrusatulaa just siihen rakoon jos on jo otettu asiakas sisään kiireisenä. Monasti niillä kuitenkin on muitakin asiakkaita eikä ukkoja kannata seisottaa turhan panttinakaan siltä varalta että jollekkin täytyisi osia taikoa ns. sekunnissa.

Ei ole tarkoitus kyseisen korjaamon toimintaa sen kummemmin silti puolustella, vituiksi siinä on vedetty koska ilmeisesti asiakkaalle asti ei ole tieto kulkenut vaikka sitä on ihan pyydettykkin. (Ja offtopiccina mainittakoon että itsekkään en korjaamoihin romujani vie ellei ole pakko, koska melkein aina saa jostakin vääntää sitten jälkikäteen. Oispa hyvää korjaamoa lähialueilla..)

Yleensä tukkurit tarjoavat ainakin suuremmissa kaupungeissa asiakkaille varaosajakelun kerran tai pari päivässä, jolloin yksinkertaisimmillaan työnjohtaja tai muu nokkamies olisi tilannut uuden satulan portaalista ja asentaja olisi ottanut auton alas nosturilta ja tehnyt muita hommia sen aikaa, ennen kuin tukkurin jakeluauto tuo uuden satulan korjaamolle.
 
Yleensä tukkurit tarjoavat ainakin suuremmissa kaupungeissa asiakkaille varaosajakelun kerran tai pari päivässä, jolloin yksinkertaisimmillaan työnjohtaja tai muu nokkamies olisi tilannut uuden satulan portaalista ja asentaja olisi ottanut auton alas nosturilta ja tehnyt muita hommia sen aikaa, ennen kuin tukkurin jakeluauto tuo uuden satulan korjaamolle.

Juu toki ja täälläpäin se on seuraavalle päivälle. Mutta kun ei tiedetä a: mihin aikaan se auto oli sinne viety, eli esimerkiksi se tukkurin aika olisi mennyt jo b: miten ne siellä firmassa on aikatauluttaneet hommat, eli ei se osakaan auta jos loppupäivä on jo varattu ennalta sovittujen hommien tekemiseen eikä sitä aikaa sille kiireiselle tienpäälläolijalle loputtomia ole.
 
Juu toki ja täälläpäin se on seuraavalle päivälle. Mutta kun ei tiedetä a: mihin aikaan se auto oli sinne viety, eli esimerkiksi se tukkurin aika olisi mennyt jo b: miten ne siellä firmassa on aikatauluttaneet hommat, eli ei se osakaan auta jos loppupäivä on jo varattu ennalta sovittujen hommien tekemiseen eikä sitä aikaa sille kiireiselle tienpäälläolijalle loputtomia ole.

Toki kaikki on mahdollista ja aikataulutus on saattanut olla mitä tahansa.
Korjaamoissakin on tämän suhteen eroja, osassa ns. kiireiset remontit tai yllättävät tilanteet saadaan sumplittua kuntoon saman päivän aikana ja toisissa sanotaan, että tule ensi viikolla uudestaan.
 
Juu toki ja täälläpäin se on seuraavalle päivälle. Mutta kun ei tiedetä a: mihin aikaan se auto oli sinne viety, eli esimerkiksi se tukkurin aika olisi mennyt jo b: miten ne siellä firmassa on aikatauluttaneet hommat, eli ei se osakaan auta jos loppupäivä on jo varattu ennalta sovittujen hommien tekemiseen eikä sitä aikaa sille kiireiselle tienpäälläolijalle loputtomia ole.
Jep, korjaamo teki kaksi mokaa silti, eli ei ilmoittanut korjauksen epäonnistuneen annetulla aikataululla ja taisipa jopa laskuttaa vaihtamattomasta osasta, eli jarrupalojahan ei videon perusteella oltu vaihdettu kuin puolittain :)
 
Toki kaikki on mahdollista ja aikataulutus on saattanut olla mitä tahansa.
Korjaamoissakin on tämän suhteen eroja, osassa ns. kiireiset remontit tai yllättävät tilanteet saadaan sumplittua kuntoon saman päivän aikana ja toisissa sanotaan, että tule ensi viikolla uudestaan.

Ja vielä useammin se riippuu siitä miten paljon hommia sattuu jonossa olemaan. Mutta pointti nimenomaan siinä, että ei tiedetä niin turhaa arpoa suuntaan eli toiseen olisiko sitä satulaa saanut vai ei.

Jep, korjaamo teki kaksi mokaa silti, eli ei ilmoittanut korjauksen epäonnistuneen annetulla aikataululla ja taisipa jopa laskuttaa vaihtamattomasta osasta, eli jarrupalojahan ei videon perusteella oltu vaihdettu kuin puolittain :)

Toki teki vähintään asiakkaan tiedottamisessa (tosin JOS tuo tehty väliaikais kötöstellen että asiakas pääsee jatkamaan matkaa niin en epäonnistuneeksi sanoisi kun kerran 3 viikkoa on ajeltu) ja kiinnostais kyllä kuittia / työselostetta (vai mitä vittuja ne on) nähdä tosta
 
Toki teki vähintään asiakkaan tiedottamisessa (tosin JOS tuo tehty väliaikais kötöstellen että asiakas pääsee jatkamaan matkaa niin en epäonnistuneeksi sanoisi kun kerran 3 viikkoa on ajeltu) ja kiinnostais kyllä kuittia / työselostetta (vai mitä vittuja ne on) nähdä tosta
Kizmohan meni kiireisenä pajalle sen vuoksi, että etupalasta irtosi kitkapinta, jos oikein tulkitsin. Taitaa tuo video olla takapalasta ja takasatulasta (vaikken Passatin jarruja tunnekaan), eli on sitten muka vaihdettu myös takajarrupalat, vaikkei olekaan :) Eiköhän se matka olisi jatkunut ilman takapalojen "vaihtoa" muutenkin, kun etuset olisi vain lyöty kuntoon.
 
Onko kellään kokemusta Atoy autohuollosta Turussa? Tai suosituksia muulle autohuollolle?

Autossa kytkin ruvennut jäämään alas sekä startissa jotain vikaa kun auton käynnistää päivän ekan kerran? Auto on ostettu 2kk liikkeestä, meneekö liikkeen taskusta?
 
Onko kellään kokemusta Atoy autohuollosta Turussa? Tai suosituksia muulle autohuollolle?

Autossa kytkin ruvennut jäämään alas sekä startissa jotain vikaa kun auton käynnistää päivän ekan kerran? Auto on ostettu 2kk liikkeestä, meneekö liikkeen taskusta?
Jos haluat, että liike osallistuu kustannuksiin, niin sun pitää ottaa ensin yhteyttä myyjäliikkeeseen ennen kuin viet auton korjattavaksi, eli jos he haluavat tai joutuvat osallistumaan kustannuksiin, niin he saavat päättää, että missä se auto korjataan. Vastaantuloon vaikuttaa varmaan se, että kuinka uudesta autosta on kyse ja paljonko kilometrejä takana. Ehkä eniten vaikuttaa kuitenkin se, että onko liike halukas vastaantuloon, jos ei, niin hankalaksi menee...

Tuohon kytkinongelmaan sen verran, että se voi olla kallis remontti, vaikka osat eivät välttämättä kalliita olekaan, eli työn osuus voi olla merkittävä, joten jos myyjäliikkeellä on esim. mahdollisuus käyttää omaa työvoimaa (= oma korjaamo), niin se varmaan haluaisi hyödyntää sitä ennemmin kuin maksaa jonkun toisen korjaamon työstä.

Virhevastuussa myyjälle on annettava tilaisuus korjata tuote, joten ihan ekaks vaan myyjään yhteyttä ennen kuin teettää rempan jossain muualla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluat, että liike osallistuu kustannuksiin, niin sun pitää ottaa ensin yhteyttä myyjäliikkeeseen ennen kuin viet auton korjattavaksi, eli jos he haluavat tai joutuvat osallistumaan kustannuksiin, niin he saavat päättää, että missä se auto korjataan. Vastaantuloon vaikuttaa varmaan se, että kuinka uudesta autosta on kyse ja paljonko kilometrejä takana. Ehkä eniten vaikuttaa kuitenkin se, että onko liike halukas vastaantuloon, jos ei, niin hankalaksi menee...

Tuohon kytkinongelmaan sen verran, että se voi olla kallis remontti, vaikka osat eivät välttämättä kalliita olekaan, eli työn osuus voi olla merkittävä, joten jos myyjäliikkeellä on esim. mahdollisuus käyttää omaa työvoimaa (= oma korjaamo), niin se varmaan haluaisi hyödyntää sitä ennemmin kuin maksaa jonkun toisen korjaamon työstä.

Virhevastuussa myyjälle on annettava tilaisuus korjata tuote, joten ihan ekaks vaan myyjään yhteyttä ennen kuin teettää rempan jossain muualla.
Otin liikkeeseen yhteyttä ja käski viemään johonkin korjaamolle tutkittavaksi, sitten se jälkeen tekee päätöksen.

Auto on Audi A3 2.0t 2005. Ostohetkellä oli ajettu 167k, nyt 170k.
 
Otin liikkeeseen yhteyttä ja käski viemään johonkin korjaamolle tutkittavaksi, sitten se jälkeen tekee päätöksen.

Auto on Audi A3 2.0t 2005. Ostohetkellä oli ajettu 167k, nyt 170k.
Voi olla ihan hyvät mahdollisuudet jonkinlaiseen vastaantuloon, jos myyjä ei heti torpannut ideaa ja pessyt käsiään. Mutta tosiaan saattaa olla isompaa purkamista edessä, jos niitä kytkimen osia (työsylinteri? tai jotain) pitää vaihdella, jolloin voi olla suht arvokas korjaus, vaikka osat olisivat muutamia kymppejä, eli kannattaa tosiaan yrittää etsiä heti mahdollisimman halpa ja hyvä korjaamo (heh), koska itse siitä varmaan joutuu joka tapauksessa jonkun verran köyhtymään... En tunne Turun korjaamoja yhtään.

Ja jos menee osittain omasta pussista ja puoli autoa pitää purkaa, niin kannattaa varmaan samalla harkita täydellisen kytkinrempan tekemistä, koska siinäkin työn osuus on merkittävä ja kuluva osahan sekin loppujen lopuksi on.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos porukalla täälä mimmosia kokemuksia tukkeutuneista jarruletkuista?

Molemmat etusatulat oli kulkineessa ihan finaalissa ja apparin puolella laahasi hieman. Uudet satulat paikalleen, laahaa vähempi mutta edelleen hieman kanittaa apparin puoli, narinaa kuuluu kun auto valuu parkkilukkoa vasten kun palat kahnaa levyyn. Eihän tässä nyt enää muu voi oikein olla kun letku? Kuskinpuolella ei ongelmaa.
 
Onkos porukalla täälä mimmosia kokemuksia tukkeutuneista jarruletkuista?

Molemmat etusatulat oli kulkineessa ihan finaalissa ja apparin puolella laahasi hieman. Uudet satulat paikalleen, laahaa vähempi mutta edelleen hieman kanittaa apparin puoli, narinaa kuuluu kun auto valuu parkkilukkoa vasten kun palat kahnaa levyyn. Eihän tässä nyt enää muu voi oikein olla kun letku? Kuskinpuolella ei ongelmaa.
Yksi vaihtoehto voi olla se, että jarruletkun pidike (semmoinen u-mallinen läpyskä) on vaan niin ruostunut, että tukkii letkua.
 
Eihän tässä nyt enää muu voi oikein olla kun letku?
Voihan se uusi satulakin olla viallinen. Onko sitä satulan mäntää pumpattu edestakaisin ja liikkuuko kuinka sulavasti? Kun satula asennettiin paikalleen, eihän jarruletku jäänyt kiertyneeksi?
 
Onkos porukalla täälä mimmosia kokemuksia tukkeutuneista jarruletkuista?

Molemmat etusatulat oli kulkineessa ihan finaalissa ja apparin puolella laahasi hieman. Uudet satulat paikalleen, laahaa vähempi mutta edelleen hieman kanittaa apparin puoli, narinaa kuuluu kun auto valuu parkkilukkoa vasten kun palat kahnaa levyyn. Eihän tässä nyt enää muu voi oikein olla kun letku? Kuskinpuolella ei ongelmaa.
On noita näkynyt, yleensä letkun sisäosa on ihan romahtanut ruttuun. Jos jarrunesteen mukana tulee yhtään mustia hitusia niin se on melko varma merkki tuosta ongelmasta.
 
Onkos porukalla täälä mimmosia kokemuksia tukkeutuneista jarruletkuista?

Molemmat etusatulat oli kulkineessa ihan finaalissa ja apparin puolella laahasi hieman. Uudet satulat paikalleen, laahaa vähempi mutta edelleen hieman kanittaa apparin puoli, narinaa kuuluu kun auto valuu parkkilukkoa vasten kun palat kahnaa levyyn. Eihän tässä nyt enää muu voi oikein olla kun letku? Kuskinpuolella ei ongelmaa.
Halpa se on kokeilla uusilla letkuilla ja kannattaa ilman muuta jos ei tietoa milloin viimeksi vaihdettu. Kyllä ne vaan ajan saatossa saattavat tukkeutua.
 
On noita näkynyt, yleensä letkun sisäosa on ihan romahtanut ruttuun. Jos jarrunesteen mukana tulee yhtään mustia hitusia niin se on melko varma merkki tuosta ongelmasta.
Olen muuten alkanut epäillä, että tietty prosenttiosuus näistä tukkoon menneistä letkuista on ihan remonttimiesten lukkopihdeistä lähtöisin. Etenkään yhtään vanhempi letku ei varmasti tykkää, jos se puristetaan läjään esim. satulan vaihdon ajaksi.
 
Olen muuten alkanut epäillä, että tietty prosenttiosuus näistä tukkoon menneistä letkuista on ihan remonttimiesten lukkopihdeistä lähtöisin. Etenkään yhtään vanhempi letku ei varmasti tykkää, jos se puristetaan läjään esim. satulan vaihdon ajaksi.
Tämä. Olen nähnyt myös jarruletkun pintavian alkaneen lukkopihtien leukojen jättämästä jäljestä.
 
Kizmohan meni kiireisenä pajalle sen vuoksi, että etupalasta irtosi kitkapinta, jos oikein tulkitsin. Taitaa tuo video olla takapalasta ja takasatulasta (vaikken Passatin jarruja tunnekaan), eli on sitten muka vaihdettu myös takajarrupalat, vaikkei olekaan :) Eiköhän se matka olisi jatkunut ilman takapalojen "vaihtoa" muutenkin, kun etuset olisi vain lyöty kuntoon.
Joo, ostin korjaamolta levyt ja palat joka nurkkaan, en vain siihen mikä päätti purkautua.
 
Voihan se uusi satulakin olla viallinen. Onko sitä satulan mäntää pumpattu edestakaisin ja liikkuuko kuinka sulavasti? Kun satula asennettiin paikalleen, eihän jarruletku jäänyt kiertyneeksi?
En ole pumppaillut, pitää vähän testata miten liikkuu. Täysin samat oireet laahuussa paitsi että laahaa vähemmän kuin ennen. Ainakin liukutapit ja koko satula kellui kuten kuuluu.
On noita näkynyt, yleensä letkun sisäosa on ihan romahtanut ruttuun. Jos jarrunesteen mukana tulee yhtään mustia hitusia niin se on melko varma merkki tuosta ongelmasta.
Ei tullut hitusia mutta pari vuotta sitten vaihtu neste viimeksi.

Muttajoo, auto on 90 luvun alkupuolelta niin en ihmettelis jos kumi lutussa.

Jenkki kun on niin saa vaan taas venata viikon palikoita...
 
Joo, ostin korjaamolta levyt ja palat joka nurkkaan, en vain siihen mikä päätti purkautua.
Asiakas on tilannut levyt ja palat joka nurkkaan ja sitten löytyykin toisesta takasatulasta vikaa ja aika ei anna periksi tilata ja asentaa uutta satulaa, niin lyödään tilatut osat kiinni ja lasku käteen. Jos siinä oltaisi oltu tarkkoja, niin olisi pitänyt jättää takajarrut vaihtamatta kokonaan ja alkaa neuvotella asiakkaan kanssa, että miten edetään. Helpompi on ollut vaan lyödä osat (tai ainakin suurin osa osista..) vähän sinnepäin kiinni ja toivoa, ettei asiakas palaa :)
 
Löytyykö jostain muuten taulukkoa autojen jarrunipoista? Jos hommaisi jarruputken työkalusarjan ja tekisi putket itse. Tuota ei ole vielä tullut kokeiltua vaikka putkia onkin tullut vaihdeltua :)
 
Asiakas on tilannut levyt ja palat joka nurkkaan ja sitten löytyykin toisesta takasatulasta vikaa ja aika ei anna periksi tilata ja asentaa uutta satulaa, niin lyödään tilatut osat kiinni ja lasku käteen. Jos siinä oltaisi oltu tarkkoja, niin olisi pitänyt jättää takajarrut vaihtamatta kokonaan ja alkaa neuvotella asiakkaan kanssa, että miten edetään. Helpompi on ollut vaan lyödä osat (tai ainakin suurin osa osista..) vähän sinnepäin kiinni ja toivoa, ettei asiakas palaa :)
Sepä se, tiedostin riskin että tämmöstä tulee vastaan ja yleensähän teen nämä itse. Olisi ollut ihan fine jättää sinne huonon satulan kaveriksi ne vanhat vehkeet ja antaa uudet mukaan. Nyt tuli vain noudettua auto jonka luulin olevan kunnossa.
 
Sepä se, tiedostin riskin että tämmöstä tulee vastaan ja yleensähän teen nämä itse. Olisi ollut ihan fine jättää sinne huonon satulan kaveriksi ne vanhat vehkeet ja antaa uudet mukaan. Nyt tuli vain noudettua auto jonka luulin olevan kunnossa.
Vanha Esson baarin sanontahan kuuluukin, että jos auto ei ole huollosta lähtiessään huonommassa kunnossa kuin sinne tullessaan, niin korjaukseen pitää olla tyytyväinen... Puolustuksen sana kyllä korjaamoille, eli itselleni huoltamoissa suoritetut korjaukset ovat menneet joko erittäin hyvin tai vähintään kohtalaisesti. Huonoin kokemus ei liittynyt korjauksen laatuun, vaan siihen, että korjaus venyi sovitusta yhdestä päivästä neljäksi päiväksi, siis ihan vaan sen takia, ettei ollut joko osia tai työmiehiä, tarkemmin ei suostuttu kertomaan, auto oli siis viikonlopun yli pajalla, kun torstaina piti olla valmista ja vasta maanantaina tehtiin korjaus loppuun. Kyse oli sinänsä simppelistä perusjutusta, eli jakoremmin vaihdosta.

Itekin nykyään pyrin tekemään kaiken itse, lähinnä harrastuksen kannalta ja tokihan siinä samalla saturaisia säästää.
 
Viimeksi muokattu:
No ei tää Nissan nyt helpolla päästä! Nyt sitten jätti käynnistymättä kun kaupasta olin lähdössä. Startti oli aivan mykkä, lähti käyntiin kun sitä kopisteli. Oliko näillä oireilla sitten solenoidissa vika? Käytin tuon jo levällään, solenoidi näytti silmällä hyvältä, hiilet olivat aika lopussa. Solenoidia starttiin ei saa mutta hiilet saa. Startti maksaa halvimmillaan alle satasen niin ei varmaankaan kannata taistella.
 
@Starglazer Jos uuden startin saa alle satasella, niin en paljoo korjaisi vanhaa vaan vanha pois ja viet mukana kun haet uuden varaosaliikkeestä. Ei tartte silloin panttia maksella. Kuitenkin uusi on aina uusi, vaikka olisi tehdaskorjattu -> vaihdettu kuluvat osat uuteen.
 
No ei tää Nissan nyt helpolla päästä! Nyt sitten jätti käynnistymättä kun kaupasta olin lähdössä. Startti oli aivan mykkä, lähti käyntiin kun sitä kopisteli. Oliko näillä oireilla sitten solenoidissa vika? Käytin tuon jo levällään, solenoidi näytti silmällä hyvältä, hiilet olivat aika lopussa. Solenoidia starttiin ei saa mutta hiilet saa. Startti maksaa halvimmillaan alle satasen niin ei varmaankaan kannata taistella.

Hiilethän siitä noilla oireilla on vaihtokunnossa, mutta kokonaan uusi alle satasella ei kuulosta lainkaan pahalta vaihtoehdolta jos autoa meinaa pitää ja käyttää.
 
Korjaamolla takajarrukenkien vaihdon yhteydessä sanottiin, että etujarrut laahaavat.
Totesin saman kotona ja laitoin uudet etujarrupalat koska yksi pala oli ihan täysin finaalissa.
Auto Skoda Roomster 2007 1,6litrainen.
Päätin sitten vielä äsken tilata uudet molemmat satulat eteen Aeromotorsilta. Noin 30e kipale Kamokan satula.
Etujarrupalojen vaihdon yhteydessä vanhojen jarrusatuloiden mäntien sisään painaminen oli hirmuisen työn takana. Liukutapit luistivat kyllä. Kunhan uudet satulat tulevat niin sitten onkin uutta osaa etujarruissa.
 
Hiilethän siitä noilla oireilla on vaihtokunnossa, mutta kokonaan uusi alle satasella ei kuulosta lainkaan pahalta vaihtoehdolta jos autoa meinaa pitää ja käyttää.

Edelliseen autoon jouduttiin vaihtamaan startti, lopulta päädyttiin vaihtamaan uusi (vanha vaihdossa) ja uuden hinta jäi samaan kuin, mitä käytetystä pyydetään. Oli siellä myös maavikaa.

Mitä tuotekoodilla katoin, aivan eri valmistajan autoon samaa starttia. Maavian korjauksen jälkeen loppui starttiongelmat. Ja ehti reilu 4v olemaan sen jälkeen
 
Kuinka tarkkasilmäisiä katsastajat mahtavat olla vilkkujen tyyppihyväksynnän / valotehon suhteen? Huomasin että oli Civicistä toisen peilin vilkku porsinut ja sylttäili omiaan lukitessa. Vilkuttaessa ei inahtanutkaan.

Tilasin sitten tarvikevilkut molemmille puolille kun videon perusteella oli 5 minuutin homma vaihtaa, kuten olikin. Tuossa sitten vaan asennusjälkeä tutkiessani huomasin että tuo vaihdettu vilkku on tiettyyn suuntaan huomattavasti kirkkaampi kuin alkuperäinen toisella puolella -> Tarkistin kaupan sivuilta tarvikeosan vielä -> Perkele ainoa niistä 5 eri vaihtoehdosta joista ei löydy merkintää "Tyyppihyväksytty: Kyllä".

Mietin tässä että otanko turpiini sen verran että tilaan uuden parin, vai vaihdanko tuon toisenkin alkuperäisen tarvikeosaan niin näyttävät sentään samanlaisilta...
 
Volvo s60 '08 mittaristo lakkas toimimasta ja ruuduissa predator kieltä, kakkosauto taas muuten leima kunnossa mutta ruostetta pyörähelmakoteloissa takana ja helmassa... Eiköhän sitä jommalla kummalla kohta pääse liikkumaan, näköjään 300-400e käytetty mittaristo mutta joutuu kyllä käyttää juotto keikalla jos saisi pidettyä samat kilsat ym. Näissäkin hinta haarukka ollut aika raju kun täälläpäin harva mesta tekee sitä.
 
Kuinka tarkkasilmäisiä katsastajat mahtavat olla vilkkujen tyyppihyväksynnän / valotehon suhteen? Huomasin että oli Civicistä toisen peilin vilkku porsinut ja sylttäili omiaan lukitessa. Vilkuttaessa ei inahtanutkaan.

Tilasin sitten tarvikevilkut molemmille puolille kun videon perusteella oli 5 minuutin homma vaihtaa, kuten olikin. Tuossa sitten vaan asennusjälkeä tutkiessani huomasin että tuo vaihdettu vilkku on tiettyyn suuntaan huomattavasti kirkkaampi kuin alkuperäinen toisella puolella -> Tarkistin kaupan sivuilta tarvikeosan vielä -> Perkele ainoa niistä 5 eri vaihtoehdosta joista ei löydy merkintää "Tyyppihyväksytty: Kyllä".

Mietin tässä että otanko turpiini sen verran että tilaan uuden parin, vai vaihdanko tuon toisenkin alkuperäisen tarvikeosaan niin näyttävät sentään samanlaisilta...
En huolehtisi tuosta, jos kuitenkin toimii kuten pitää ja valon väri on oikea. En silti ota mitään vastuuta, jos tulee korjauskehotus. Jos oikein jännittää, niin vie auto keskellä aurinkoista päivää katsastukseen, jolloin vilkku ei näytä niin kirkkaalta.

Mullakin taitaa tällä hetkellä olla autossa toisella puolella kirkaslasisessa umpiossa "ei tieliikennekäyttöön" myyty kromipintainen polttimo. Vierekkäin vertailtuna polttimo on havaittavasti himmeämpi kuin vakio, eikä tuosta ole mitään katsastuksessa sanottu.
 
Audiin laaja syyshuolto. Jakopää, nesteet, suodattimet ja jarrulevyt + palat. Ei kiinnostas, mutta köyhän on tehtävä itte. :D
DSC_3881.JPG
 
Sama edessä täällä, ja myös pumppariin.

Tbh pitkittäin asennettu pumppari on kyllä yksi miellyttävin mistä jakopäistä mitä autoista löytyy kunhan keula on Audi tyyliin avattavissa.
Ei muuta kuin remontin iloa. :) Tuo on kyllä ihan totta, vaikka moni sitä kauhistelee, kuinka keula pitää purkaa jne.. Näyttäähän se vähän hurjalle, mutta puolentunnin hommalla saa tilaa enemmän, kuin tarpeeksi. Jotenkin tuossa b6 korissa oli vielä simppelimpi aukaista mitä aiemmissa.
 
Ketju on kyllä hyvä keksintö, toki siinä on omat murheensa autosta riippuen, mutta ainakin Mesen V6:sessa pitäisi olla kaksirivinen ketju ja kestää yli 200tkm ajamistakin. Lexus LS:n jakopää oli tonnin pintaan vaihto ja olikohan vaihtoväli joka 4-5v välein, siinä menee paljon rahaa tavallaan turhan takia, jos ja kun ketju vaan pysyy nipussa. Nykyisellä ajamisella mun CLK:n ketjusta pitäisi huolehtia noin vuonna 2028 aikaisintaan :), joten on ainakin yksi asia vähemmän mietittävänä.
 
Päivän hölmö kysymys. Auto valitti jäähdytysnesteen vähyyttä. Laitoin letkusta vettä sen verran, että sillä uskaltaa ajaa ja ajattelin laittaa saman mokoman raakaa jäähdytinnestettä jahka saan sellaista käsiini. Neste oli punaista, joten käykö täytteeksi mikä tahansa punainen neste?
 
Neste oli punaista, joten käykö täytteeksi mikä tahansa punainen neste
Ei. Värit ovat vain väriaineita eivätkä suoraan kerro mitään, kahden eri valmistajan nesteet voivat olla kovasti erilaisia vaikka olisivatkin punaisia. Tai itseasiassa samankin valmistajan. Esimerkiksi volkkarikonsernin nesteiden yhteensopivuudet näyttävät tämän taulukon mukaisilta, samanvärisiäkään ei kaikkia suositella sotkettavaksi keskenään:


Mikä auto mahtaa olla kyseessä?
 
Ei. Värit ovat vain väriaineita eivätkä suoraan kerro mitään, kahden eri valmistajan nesteet voivat olla kovasti erilaisia vaikka olisivatkin punaisia. Tai itseasiassa samankin valmistajan. Esimerkiksi volkkarikonsernin nesteiden yhteensopivuudet näyttävät tämän taulukon mukaisilta, samanvärisiäkään ei kaikkia suositella sotkettavaksi keskenään:


Mikä auto mahtaa olla kyseessä?


Well fuck. Auto on Audi A4 1.8t -03. Pitänee konsultoida manuskaa. Öljynvaihtoväli on kohta täynnä, niin pitänee siinä samassa vaihtaa/vaihdattaa jäähdytinnesteet. Hieman kiinnostaa myös, että minnekä ne nesteet ovat hävinneet, mutta eipä noita ole tullut lisättyä/vaihdettua ainakaan viimeisen 75tkm aikana.
 
Auto on Audi A4 1.8t -03.
Ainakin uudemmissa lukee siinä paisuntasäiliön kupeessa mitä tavaraa siellä on.

Taulukon perusteella tuon ikäisessä olisi todennäköisesti G12+ ja sinne voi täytteeksi kaataa sitä tai mitä tahansa noista uudemmista. Esimerkiksi tätä: VAG G13 Pakkasneste 1,5l (purppura) | Motonet Oy

EDIT: Myös tämän pitäisi sopia ja saatavuus on parempi: BASF® Glysantin® G40® VW-G12++ Pakkasneste 1,0l punaisenpinkki | Motonet Oy
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 520
Viestejä
4 659 549
Jäsenet
76 448
Uusin jäsen
Nemesis666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom