Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Metalliviivoitin oli käytössä ja 0.1mm rakotulkki ei mennyt mistään kohti viivoittimen alta. Ohuempaa nyt ei sattunut olemaan. Ei tämä ole keittänyt tai mitään sellaista, pahvi vaan vuoti kilometrien johdosta. Tuli kuitenkin tarkistettua suoruus näin suurin piirtein varalta.
 
Pitäisi Nissan NV200:n saada alatukivarret vaihdettua. Vika palloniveless, mutta ilmeisesti tuossa vaihdetaan koko alatukivarsi. Löysin suositteluja Aeromotorssista, mutta niiden sivuilta en löytänyt kuin palloniveliä.

Olisiko hyvää liikettä suositella, jolla olisi nopea toimitus? Huomautus tuli myös kallistuksen vakaajien kiinnityksestä. Nämä voisi vaihtaa varmaan samalla...


Tuohon saa kyllä pallonivelen erikseen,mutta rässättävää mallia. Myös joissakin Microissa ja Tiidoissa on samoja osia. Todennu ettei maksa vaivaa rässätä jos ero ei ole satasia. Ite tilasin tukivarret varaosamailmasta joka ainoana toimittaa osia itä-suomeen seuraavaksi päiväksi myös lauantaisin. Samalla menee vaihtoon koiranluut ja olis pitäny tilata nuo heiluritangot. Aeromotorssille vahva suositus. Oli myös palloniveliä siellä.
Täällä päin Suomea pyydettiin tukivarsista vaihdettuna 580€ ja lisäksi takajarrusylinterit vaihdettuna 280€.Vahva usko että pääsen päiväpalkoille 700€ ns. säästöllä.(varret 120€ ja sylinterit 40€) Kunhan ei käy niin kuin yhden Kian kanssa että tukivarsi irti ja vetari tuli samalla rykäyksellä....
 
Viimeksi muokattu:
Mulla oli huomautus koiran luista. Taidan tilata ne maailmalta ja ihmetellä hintaeroa. Jos tekisi viikonloppuna, niin ei menettäisi yhtä työpäivää.

Huomiseksi jätin jarrupalat eteen. Jokin kohtuu uusi tarvikeliike tarjosi palasarjaa kolmeen kymppiin. Pitää huomenna hakea testiin.

Kohta ei uskalla vaihtaa autoa, kun tämän fiksaus alkaa olla tuttua puuhaa.
 
Mulla oli huomautus koiran luista. Taidan tilata ne maailmalta ja ihmetellä hintaeroa. Jos tekisi viikonloppuna, niin ei menettäisi yhtä työpäivää.

Huomiseksi jätin jarrupalat eteen. Jokin kohtuu uusi tarvikeliike tarjosi palasarjaa kolmeen kymppiin. Pitää huomenna hakea testiin.

Kohta ei uskalla vaihtaa autoa, kun tämän fiksaus alkaa olla tuttua puuhaa.

No tuosta sitte jarrusatuloiden herkistelyt ja jarrumännän uusimiset samaan syssyyn. Puhutaan kuitenkin aina kymppeistä jos korjaussarjoja löytyy. Loppu hyödystä riippuu oman työnarvostuksesta itselleen.

Remonteissa ku oppii perushommat niin samat touhut merkistä riippumatta ainakin mekaanisella puolella. Tietyissä hommissa vaatii nykyään merkkitesteriä, mutta pysyy sen noin 5 vuotta vanhoissa automalleissa niin saa kyllä tukea. Sähköautot kiinnostaa itseä mutta harvaan on tarjolla ohjelmistopuolelle ns avoimia ohjelmia tarjolla jos ollenkaan. Ehkä sitte 5 vuoden päästä tilanne on toinen
 
Audin kone naputtanut kolmossylinterin tietämillä. Jotain skraidua näytti olevan toisen imuventtiilin kohdalla nokassa. Kynnellä ei tuntunut, mut voipi olla valmis ns. :sori:

241664910_536104204155689_5981122145086742280_n.jpg
 
Audin kone naputtanut kolmossylinterin tietämillä. Jotain skraidua näytti olevan toisen imuventtiilin kohdalla nokassa. Kynnellä ei tuntunut, mut voipi olla valmis ns. :sori:

241664910_536104204155689_5981122145086742280_n.jpg

Siis mikä tässä on valmis? Stetson-Harrion arvio tuosta on että nostaja on paskanen (kai se hydraulinen on...) ja se vaihtamalla tilanne korjautuu. Kone nippuun ja kovaa ajoa.

Tässä on sitten kuva nokasta jolla on joskus ajettu joko liruilla tai vähillä öljyillä ja silti se on toiminut kuin kello viimeiset 10 vuotta. Nuo jäljet tuntuu jo sormenpäällä.
1631281787463.png
 
Onko "ammattilaisilla" mitään perus listaa, jonka käy joka vuosi läpi? Vai korjataanko koslaa sitä mukaa, kun se hajoaa... Löysin ruostepilkkuja sieltä sun täältä ja maaliakin oli jäänyt matkan varrelle. Ajattelin, jos tuosta pakusta alkaisi pitämään parempaa huolta ja tekisi huoltoja ihan oma-aloitteisesti.

Olen auton korjauksen saralla ihan nyyppä, mutta eiköhän sitä tekemällä opi. Autotalli nykyään löytyy, niin sen voisi pyhittää ihan autohommiin varaston sijaan.
 
Siis mikä tässä on valmis? Stetson-Harrion arvio tuosta on että nostaja on paskanen (kai se hydraulinen on...) ja se vaihtamalla tilanne korjautuu. Kone nippuun ja kovaa ajoa.

Tässä on sitten kuva nokasta jolla on joskus ajettu joko liruilla tai vähillä öljyillä ja silti se on toiminut kuin kello viimeiset 10 vuotta. Nuo jäljet tuntuu jo sormenpäällä.
1631281787463.png

No emt. En ole kone-insinööri. Aattelin vaan, et kun kerran tuo yks nokakan liukupinta on vähän huono, niin uutta nokka-akselia kehiin?
 
Audin kone naputtanut kolmossylinterin tietämillä. Jotain skraidua näytti olevan toisen imuventtiilin kohdalla nokassa. Kynnellä ei tuntunut, mut voipi olla valmis ns. :sori:

241664910_536104204155689_5981122145086742280_n.jpg
Vaikuttaa siltä, että audissa on ollut kaiken kaikkiaan aika paljon korjattavaa. Onko sen korjaaminen harrasteprojekti? :D

(Ei siis millään pahalla. :))

Onko "ammattilaisilla" mitään perus listaa, jonka käy joka vuosi läpi? Vai korjataanko koslaa sitä mukaa, kun se hajoaa... Löysin ruostepilkkuja sieltä sun täältä ja maaliakin oli jäänyt matkan varrelle. Ajattelin, jos tuosta pakusta alkaisi pitämään parempaa huolta ja tekisi huoltoja ihan oma-aloitteisesti.

Olen auton korjauksen saralla ihan nyyppä, mutta eiköhän sitä tekemällä opi. Autotalli nykyään löytyy, niin sen voisi pyhittää ihan autohommiin varaston sijaan.
Huoltokirjan mukaiset huollot ja tarkastukset on hyvä lähtökohta. Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto, uusi ilmansuodatin, nestepintojen tarkastaminen jne.
 
V70 MK2, alkoi ohjaustehostin pitämään melko jurnutusta, ääni rauhoittuu heti kun sille antaa työtä mutta paikallaan ollessa ääntää hieman aaltoilevasti ja apulaitehihna väpättää aikalailla. Nestepinta oli alatason alapuolella joten omaan piikkiin taitaa mennä ku ei ole tullut tarkistettua aikoihin eikä nesteen lisäys ja ratin kääntely auttanut. Ei taida uskaltaa oikein ajella ettei hirtä ja sulata koko remmiä kun jakopään koppakin tuossa vieressä. Ehkäpä tarvikepumppu saksasta auton elinkaaren loppuajaksi sillä oletuksella että diagnoosi osuu pumppuun
 
V70 MK2, alkoi ohjaustehostin pitämään melko jurnutusta, ääni rauhoittuu heti kun sille antaa työtä mutta paikallaan ollessa ääntää hieman aaltoilevasti ja apulaitehihna väpättää aikalailla. Nestepinta oli alatason alapuolella joten omaan piikkiin taitaa mennä ku ei ole tullut tarkistettua aikoihin eikä nesteen lisäys ja ratin kääntely auttanut. Ei taida uskaltaa oikein ajella ettei hirtä ja sulata koko remmiä kun jakopään koppakin tuossa vieressä. Ehkäpä tarvikepumppu saksasta auton elinkaaren loppuajaksi sillä oletuksella että diagnoosi osuu pumppuun
Rvs ohjaustehostimen lisäaineet on monta ääntelevää hiljentäneet.
 
Voisi melkein laturinkin irrotella ja katsoa onko vapaakytkin jumissa, aiheuttaa tuota hihnan väpätystä näissä. Aika selkeästi siellä on mekaanista jumimista ainakin jossain vaan palaneelle haisee tehostimen öljytkin joten vaihto paikallaan
 
Tässä on sitten kuva nokasta jolla on joskus ajettu joko liruilla tai vähillä öljyillä ja silti se on toiminut kuin kello viimeiset 10 vuotta. Nuo jäljet tuntuu jo sormenpäällä.
Minunkin autossani joku kädetön aloitteleva kotiasentaja :whistling: vaihtoi kytkimen, ja kokeili sitten innoissaan asennuksensa onnistumista käyttäen moottoria noin minuutin, ennen kuin muisti laittaa öljytkin sisään. Teki varmasti ihan kohtuulliset naarmut, mutta sen jälkeen on ajettu 4 v / 80 tkm ilman mitään ongelmia, ja mennee vielä monta vuotta.
 
Vaikuttaa siltä, että audissa on ollut kaiken kaikkiaan aika paljon korjattavaa. Onko sen korjaaminen harrasteprojekti? :D
Njoo, pommi tuli ostettua. Useita omistajia ollut ja varmaan on huoltojakin jäänyt tekemättä. Mut hyvillä varusteilla varustettu. Ja tykkään vaan tästä, ei halua luopua, joten korjataan :D

Ei tuo hornan audi ihan pakasta vedetty ole ja alkaa ton ikäsissä olemaan jo enemmän tai vähemmän harrastamista autosta riippumatta.
 
No joo, viimein sain omaan kalinaan aikaseksi tehdä jakopäärempan finaaliin (taisin jossain vaiheessa siitäkin kaljoissani tänne avautua, ei oo edellisellä tekijällä menny kuin strömsössä eikä sitten itselläkään sen johdosta) ja eipä siinä, pääpointit eli jako kohillaan ja hyvin käy jne. Eikun ihan koeajolle asti ja kampiakselin hihnapyörä päätti purkautua (se on semmoinen värinävaimennettu malli eli kumia välissä ja ihan itse sen varmaan rikkoin kun käytin irroitukseen vähän liikaa väkivaltaa ennenkuin jaksoin värkätä ihan työkalun sen irroittamiseen) ja uuttahan toki saa näppärästi alkaen 350e ja tilaa jenkkilästä. Vittu.
 
No joo, viimein sain omaan kalinaan aikaseksi tehdä jakopäärempan finaaliin (taisin jossain vaiheessa siitäkin kaljoissani tänne avautua, ei oo edellisellä tekijällä menny kuin strömsössä eikä sitten itselläkään sen johdosta) ja eipä siinä, pääpointit eli jako kohillaan ja hyvin käy jne. Eikun ihan koeajolle asti ja kampiakselin hihnapyörä päätti purkautua (se on semmoinen värinävaimennettu malli eli kumia välissä ja ihan itse sen varmaan rikkoin kun käytin irroitukseen vähän liikaa väkivaltaa ennenkuin jaksoin värkätä ihan työkalun sen irroittamiseen) ja uuttahan toki saa näppärästi alkaen 350e ja tilaa jenkkilästä. Vittu.

Kuulostaa ihanalta :)) Audin ropaus taas tyssäs vitutukseen, kun availin kansien takapäässä olevia suojia. Torx-pultin kantahan sieltä antautui kun paskoilla työkaluilla ahtaassa tilassa joutui vääntää.
 
Voisi melkein laturinkin irrotella ja katsoa onko vapaakytkin jumissa, aiheuttaa tuota hihnan väpätystä näissä. Aika selkeästi siellä on mekaanista jumimista ainakin jossain vaan palaneelle haisee tehostimen öljytkin joten vaihto paikallaan
Ääni pahenee sitä mukaan kun laittelee sähkölaitteita päälle joten laturin vapaakytkin kait se oireilee, käyn huomenna hakemassa palikan ja työkalusarjan ja jos menee akseli poikki niin vaihdetaan koko laturi. Ei ollut t60 torxia nyt kiristimen löysäämiseen ni ei pääse vikaa varmistamaan ennen motonet reissua mutta katsellaan huomenna uusiksi ja korjataan samalla jos jumii
 
Tiloista ja välineistä riippuen tuo Audin kansiremppa saattaisi olla helpointa ottamalla koko moottori irti. Purkaminen olisi tosi nopeaa laskemalla apurunko ja koko moottori, vaihteisto, etuvetarit, downpipet jne yhtenä pakettina alas. Moottorin sähköt tulee yhtenä nippuna eculta. Lähinnä startilta virtapiuhaa, pakoputken irroitusta, kardaania jne jäisi jäljelle.

Toinen vaihtoehto olisi vetäistä moottori nostimella eteenpäin, jolloin ei tarvitsisi remontin jälkeen käyttää autoa nelipyöräsuuntaukssa. Tosin nyt tässä kohtaa ehkä jo vähän myöhäistä, kun purkaminen ilmeisesti jo aika pitkällä.

Itse olen kokeillut edellä mainituista menetelmistä jokaista ja päätynyt siihen, etten enää tee isoja remontteja konehuoneessa moottori paikallaan, varsinkaan V-moottoriin.
 
Tiloista ja välineistä riippuen tuo Audin kansiremppa saattaisi olla helpointa ottamalla koko moottori irti. Purkaminen olisi tosi nopeaa laskemalla apurunko ja koko moottori, vaihteisto, etuvetarit, downpipet jne yhtenä pakettina alas. Moottorin sähköt tulee yhtenä nippuna eculta. Lähinnä startilta virtapiuhaa, pakoputken irroitusta, kardaania jne jäisi jäljelle.

Toinen vaihtoehto olisi vetäistä moottori nostimella eteenpäin, jolloin ei tarvitsisi remontin jälkeen käyttää autoa nelipyöräsuuntaukssa. Tosin nyt tässä kohtaa ehkä jo vähän myöhäistä, kun purkaminen ilmeisesti jo aika pitkällä.

Itse olen kokeillut edellä mainituista menetelmistä jokaista ja päätynyt siihen, etten enää tee isoja remontteja konehuoneessa moottori paikallaan, varsinkaan V-moottoriin.

No on audin korjaus-opas käytössä jossa neuvotaan kyllä miten moottori paikallaan tehdään kansiremppa. Toki kaikki ois helpompaa ku ottais motin esille, mut käytössä oleva tila ei anna moiselle mahdollisuutta.

On joku +6000 sivun pdf missä korinkorjauksesta lähtien on audin dokumentteja miten tehdään mitäkin, millä työkaluilla jne :D Kattaa C6-korin A6 ja kaksi moottoria. 3.2FSI ja 4.2FSI :whistling:
 
V70 MK2, alkoi ohjaustehostin pitämään melko jurnutusta, ääni rauhoittuu heti kun sille antaa työtä mutta paikallaan ollessa ääntää hieman aaltoilevasti ja apulaitehihna väpättää aikalailla. Nestepinta oli alatason alapuolella joten omaan piikkiin taitaa mennä ku ei ole tullut tarkistettua aikoihin eikä nesteen lisäys ja ratin kääntely auttanut. Ei taida uskaltaa oikein ajella ettei hirtä ja sulata koko remmiä kun jakopään koppakin tuossa vieressä. Ehkäpä tarvikepumppu saksasta auton elinkaaren loppuajaksi sillä oletuksella että diagnoosi osuu pumppuun

Eikös tuon korimallin dieseleissä (D5) ole juurikin riskinä että apulaitehihna jos katkeaa niin se saattaa mennä jakopäänremmin väliin? Tuohonhan myydään jotain tuon estämiseksi tehtyjä suojiakin.
 
Marmoritiski ei saanut päivitettyä softaa 09vm Audi A6:seen. Ei kuulemma saa yhteyttä moottoriohjaimeen koska "gateway" vaikuttaa olevan pimeenä. Jotenkin oudolta kuulostaa, koska juuri ennen marmorille vientiä oli toinen huoltamo lukenut vikakoodit ja ei kuulemma mitään normaalista poikkeavaa ollut. Onko tuo gateway siis joku erillinen komponentti, jota käytetään vain ECU:n flashaukseen tms.?
 
Rupes rötäämään ahtopaineilla toi Audi 80 niin tilasin mahdollisimman nopeasti virranjakajan -> JP Group merkkinen virranjakaja tuli ja tuntuu toimivan ihan OK. ainakin toistaiseksi. Kansi kyllä vähän heikon oloista muovia mutta menettelee. Muuten vaikuttas kyl identtiseltä auton orkkiksen kanssa.
 
Ääni pahenee sitä mukaan kun laittelee sähkölaitteita päälle joten laturin vapaakytkin kait se oireilee, käyn huomenna hakemassa palikan ja työkalusarjan ja jos menee akseli poikki niin vaihdetaan koko laturi. Ei ollut t60 torxia nyt kiristimen löysäämiseen ni ei pääse vikaa varmistamaan ennen motonet reissua mutta katsellaan huomenna uusiksi ja korjataan samalla jos jumii

Laturin vapaakytkin se oli kuin olikin täysin jumissa, vaihdon myötä poistui myös vuosia kuulunut sirinä. Itse operaatioon meni pari kolme tuntia, jotku hurjat saavat tuon tehtyä irrottamatta laturia mutta kyllä sen itse joutui pois ottamaan ja saipahan oikeaan momenttiin kun pulttasi laturin pöytään kiinni kiristystä varten. Tuossa vielä video ennen jälkeen (pahoittelut pystyvideosta):
 
Viimeksi muokattu:
Marmoritiski ei saanut päivitettyä softaa 09vm Audi A6:seen. Ei kuulemma saa yhteyttä moottoriohjaimeen koska "gateway" vaikuttaa olevan pimeenä. Jotenkin oudolta kuulostaa, koska juuri ennen marmorille vientiä oli toinen huoltamo lukenut vikakoodit ja ei kuulemma mitään normaalista poikkeavaa ollut. Onko tuo gateway siis joku erillinen komponentti, jota käytetään vain ECU:n flashaukseen tms.?

Ei nyt audista ole kokemuksia, mutta eräästä toisesta Saksalaisesta ja täytyy sanoa ettei se päivittäminen aina ihan helppoa ole. Se, että vikakoodienlukeminen pajalla x onnistuu ei tarkoita että softapäivitys menisi läpi ilman ongelmia. Vikakoodit voidaan lukea eri väylän kautta kuin mitä softa päivitetään (riippuen autosta). Softapäivityksissä voi myös mennä purkkeja jumiin. Tovi sitten herättelin yhdestä -15 autosta kahtena päivänä ohjainlaitteita. Oli siis virallisella merkkitesterillä yritetty auton päivitystä sillä seurauksella, että ei ollut mennyt läpi ja useammassa moduulissa softa solmussa. Vaati "hieman" säätöä saada kaikki toimimaan.
 
Volvo (V50 2010 1,6D) aiheuttaa taas hiusten harmaantumista, saattoi jopa olla auton viimeinen temppu. Viikon verran piti vaimeata ujellusta tietyillä kierroksilla (1500-2000), käytin myös pajalla ja mitään vikaa ei havaittu. Pari päivää tämän jälkeen liikkeelle lähtiessä sytytti ensin ohjaustehostimen valon ja tästä 50m jälkeen alkoikin kunnon valoshow, kaikkea mahdollista valoa vilkutteli ja sain juuri nilkutettua takaisin kotipihaan auton. Pihassa kun auton sammutin ja otin avaimen pois niin hämmästykseni sähkölaitteet jäivät vielä päälle, mm, puhallin ja ajovalot. Muutaman minuutin kuluttua nämä kuitenkin sammuivat ja tämän jälkeen tuntui kaikki sähkölaitteet olevan autosta pimeänä. Edes takaluukku ei aukea, kun mikrokytkin vaatinee sähköä). Avaimeen ei reagoi millään tavalla. Sulakerasia vilkuilin päällisin puolin ja mitään palanutta en havainnut. Illalla kävin vielä sulakkeita ihmettelemässä ja samalla huomasin, akun olevan vielä selvästi lämmin, eli joku sieltä on virtaa imenyt.
Mitähän tässä nyt voisi olla vikana, ilmeisesti jotain oikosulkua ainakin mahdollisuutena. Oiskohan ensioireena ollut ujellus voinut johtua laturista ja sieltä olisi sitten voinut jokin oikosulku aiheutua? Osaakohan auto suojautua oikosulkuja vastaan sulakkeilla vai palaako heti kaikemmoiset kalliit ohjauspiirit ja sitä myöten auto joutaa paaliin. Harmi vain kun muuten aivan priimakuntoinen auto.
 
-piti vaimeata ujellusta
-sytytti ensin ohjaustehostimen valon
-kunnon valoshow, kaikkea mahdollista valoa vilkutteli
-sähkölaitteet jäivät vielä päälle
-huomasin, akun olevan vielä selvästi lämmin
Veikataan että laturi on hajonnut ja siitä johtuu nuo viat. Viallinen laturi voi myös imeä virtaa eli se on tyhjännyt akun kuivaksi ja siksi ei ole enää mitään elonmerkkejä.
 
Volvo (V50 2010 1,6D) aiheuttaa taas hiusten harmaantumista, saattoi jopa olla auton viimeinen temppu. Viikon verran piti vaimeata ujellusta tietyillä kierroksilla (1500-2000), käytin myös pajalla ja mitään vikaa ei havaittu. Pari päivää tämän jälkeen liikkeelle lähtiessä sytytti ensin ohjaustehostimen valon ja tästä 50m jälkeen alkoikin kunnon valoshow, kaikkea mahdollista valoa vilkutteli ja sain juuri nilkutettua takaisin kotipihaan auton. Pihassa kun auton sammutin ja otin avaimen pois niin hämmästykseni sähkölaitteet jäivät vielä päälle, mm, puhallin ja ajovalot. Muutaman minuutin kuluttua nämä kuitenkin sammuivat ja tämän jälkeen tuntui kaikki sähkölaitteet olevan autosta pimeänä. Edes takaluukku ei aukea, kun mikrokytkin vaatinee sähköä). Avaimeen ei reagoi millään tavalla. Sulakerasia vilkuilin päällisin puolin ja mitään palanutta en havainnut. Illalla kävin vielä sulakkeita ihmettelemässä ja samalla huomasin, akun olevan vielä selvästi lämmin, eli joku sieltä on virtaa imenyt.
Mitähän tässä nyt voisi olla vikana, ilmeisesti jotain oikosulkua ainakin mahdollisuutena. Oiskohan ensioireena ollut ujellus voinut johtua laturista ja sieltä olisi sitten voinut jokin oikosulku aiheutua? Osaakohan auto suojautua oikosulkuja vastaan sulakkeilla vai palaako heti kaikemmoiset kalliit ohjauspiirit ja sitä myöten auto joutaa paaliin. Harmi vain kun muuten aivan priimakuntoinen auto.
Akku sökö?
 
Nissanissa on säteilylämmitin ja nyt olisi oiva hetki heittää se mäkeen kun konehuoneesta on puolet purettuna. Mietin ensin että laitan perinteisen Calixin lohkolämmpärin, mutta kaikkine piuhoineen se maksaa kuitenkin noin 250€. Toisena vaihtoehtona mietin letkulämpäriä kiertovesipumpulla eli TT Thermo/Arctic Auto QTherm. Onkos kellään kokemuksia noista letkulämppäreistä? Kaiken järjen mukaan tuollainen kilowatin letkulämppäri olisi tehokkaampi kuin perinteinen 550 watin lohkis :think:
 
Meillä oli diesel cr-v:ssä tuollainen pumpullinen lämmitin ja ei kyllä pysty moittimaan, jos olisin lohkolämmitintä asentamassa niin laittaisin ilman muuta tuollaisen.
 
Nissanissa on säteilylämmitin ja nyt olisi oiva hetki heittää se mäkeen kun konehuoneesta on puolet purettuna. Mietin ensin että laitan perinteisen Calixin lohkolämmpärin, mutta kaikkine piuhoineen se maksaa kuitenkin noin 250€. Toisena vaihtoehtona mietin letkulämpäriä kiertovesipumpulla eli TT Thermo/Arctic Auto QTherm. Onkos kellään kokemuksia noista letkulämppäreistä? Kaiken järjen mukaan tuollainen kilowatin letkulämppäri olisi tehokkaampi kuin perinteinen 550 watin lohkis :think:
Itse olen Defan "leirissä" ja olen hommannut johtosarjoja käytettynä. Toistaiseksi kaikki ovat olleet ehjiä, sekä johtokokonaisuus on ollut halvempi kuin yksi uusi panssarijohto.
 
Nissanissa on säteilylämmitin ja nyt olisi oiva hetki heittää se mäkeen kun konehuoneesta on puolet purettuna. Mietin ensin että laitan perinteisen Calixin lohkolämmpärin, mutta kaikkine piuhoineen se maksaa kuitenkin noin 250€. Toisena vaihtoehtona mietin letkulämpäriä kiertovesipumpulla eli TT Thermo/Arctic Auto QTherm. Onkos kellään kokemuksia noista letkulämppäreistä? Kaiken järjen mukaan tuollainen kilowatin letkulämppäri olisi tehokkaampi kuin perinteinen 550 watin lohkis :think:
Jotkut noista kiertovesipumput kestää vuoden jos ostaa "halvalla". Käykö sun autoon kiertovesipumpu?
 
Jotkut noista kiertovesipumput kestää vuoden jos ostaa "halvalla". Käykö sun autoon kiertovesipumpu?
Sanotaanko näin että en tiedä ettei sopisi? Ei tässä ole mitään hienouksia, 2004 vuosimallin japsi kuitenkin kyseessä. Eilen vähän jo katselin konehuonetta sillä silmällä ja lämppärille menevät letkut ovat sopivasti esillä.
Sehän on aika selvä että mitä halvempi sen vähemmän aikaa kestää. TT Thermo on noin 150€ ja Arctic Auto QTherm noin 100€. Kilowatin teholuokka on itsellä harkinnassa.
 
Kiertovesipumpulliset soveltuvat yleensä paremmin uudempiinkin autoihin, koska moottori lämpenee tasaisesti.

TT Thermon alkupään versioissa on ollut paljon laatuongelmia. Audifinns foorumilla pitkä keskustelu aiheesta. Lisäksi yhden BTCF foorumilaisen auto paloi TT Thermon sytyttyä.

Viimeisin malli on ollut kaiketi jo yli vuoden myynnissä. Se ehkä on parempi, mutta silti arveluttaa ostaa sellainen. Itsellenikin TT Thermon olisi ajankohtainen. Nykyinen säteilylämmitin on tehoton ja 3l diesel M57 moottoriin tuollainen 1,5kW kiertovesilämmitin olisi sopiva.
 
Eipä sitä kauaa saanut nauttia ehjästä autosta (laturin vapaakytkinkeissi), tänään käsijarrukahva nousi ylös kovan rutinan kera ja tipahtaa itsekseen takaisin alas. Nyt ei voi kuin toivoa että jokin mekanismi kahvan päässä sökönä eikä vaijerissa. Olisi pitänyt ostaa kesällä se pakasta vedetty auto eikä jäädä ihmettelemään...

Edit: Olikin vain jarrukahvan nappi juminut siihen puolen välin tietämille ja sai peukuttamalla kuntoon
:swhew:
 
Viimeksi muokattu:
Ostin eilen Skoda Roomster 1,6 16V vm2007 auton.
Myyjäliike lupasi korjata pyöränlaakerin, öljyt ja suodatin myös.
Ajattelin, että itse vaihtaisin jarrunesteet siihen. Onko kenelläkään tietoa, että tarviiko jarrunesteen vaihdossa mitään OBD-laitetta, jolla pyöritetään abs-pumppua? Vai onko ihan tavanomaisesti vaihto jarrupoljinta painamalla kotikonstein?
 
Ostin eilen Skoda Roomster 1,6 16V vm2007 auton.
Myyjäliike lupasi korjata pyöränlaakerin, öljyt ja suodatin myös.
Ajattelin, että itse vaihtaisin jarrunesteet siihen. Onko kenelläkään tietoa, että tarviiko jarrunesteen vaihdossa mitään OBD-laitetta, jolla pyöritetään abs-pumppua? Vai onko ihan tavanomaisesti vaihto jarrupoljinta painamalla kotikonstein?

Onnistuu ihan kotikonstein ilman OBD-laitetta/testeriä. Mutta jos ja kun tiedät mihin auto menee korjaukseen, niin kannattaa ohimennen kysyä mitä maksaa. Monesti muiden hommien kanssa eivät montaa kymppiä ilkeä velottaa. Tosin kotihommina hallitunkin varassa vaikea puolta tuntia saada kulutettua röökitaukoineen, jos vaan nipat lähtee auki.
 
Miten hitossa nuo nipat voisi edes teoriassa katketa? Ainakin bmw:ssä (e60) on kyllä aikas paljon materiaalia. Tähän kun vielä yhdistetään että niitä pitäisi käyttää auki 2-3v välein nesteitä vaihtaessa ja kiristysmomentti on mallia sormenpää niin eihän nuo nyt vaan voi jumia ellei ole vedetty hampaat irvessä kiinni ja annettu olla 10v…
 
Miten hitossa nuo nipat voisi edes teoriassa katketa? Ainakin bmw:ssä (e60) on kyllä aikas paljon materiaalia. Tähän kun vielä yhdistetään että niitä pitäisi käyttää auki 2-3v välein nesteitä vaihtaessa ja kiristysmomentti on mallia sormenpää niin eihän nuo nyt vaan voi jumia ellei ole vedetty hampaat irvessä kiinni ja annettu olla 10v…

No jos ei ole merkkihuollettu, niin ei niitä jarrunesteitä monet muualla vaihdata. Kyllä ne katkeaa kaikista merkeistä, jos ovat jumissa ja onhan ne jos nesteitä ei säännöllisesti vaihdella. Ei ole E60 mikään poikkeus tai BMW yleensäkkään. Näissä toki muistuttaa kuskia ilmoituksilla, niin useammin vaihdetaan kun ei jaksa niitä ilmoituksia katsella. Niissä autoissa missä ei ilmoittele kuskille, voi hyvin olla 10v vaihtamatta nesteet.
 
Jos puratte pidemmäksi aikaa johdotuksia tjms autosta ne niin älkää merkatko niitä mustekynällä. Nämä ovat olleet reilun vuoden irrallaan.

Vaikka lantikassa onkin yksinkertaiset sähköt niin meinaa silti päätä raavituttaa...

PXL_20210916_081745330_copy_2016x1512.jpg
PXL_20210916_081837037_copy_1512x2016.jpg
PXL_20210916_081832710_copy_1512x2016.jpg


Tässä kuva purkuvaiheesta, en tiedä kuinka erottuu kuvasta mutta vahvasti yritin merkata.

P_20200216_142315.jpg


Johtoa olisi kuitenkin jonkinverran, onneksi suurimman osan saa pääteltyä.

P_20200221_130755.jpg
 
Oikein hyvä vinkki. Minäkin vasta nyt ostin tätä varten oman tussin, sitä ennen menty vähän millä sattunut käteen osumaan.
Tällä luulisi pysyvän hetken:
 
Jos puratte pidemmäksi aikaa johdotuksia tjms autosta ne niin älkää merkatko niitä mustekynällä. Nämä ovat olleet reilun vuoden irrallaan.

Venehommissa olen luottanut merkkauksissa jesari + permanent marker yhdistelmään, toki vanhaa jesaria on välillä hieman tympeä iroittaa.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 102
Viestejä
4 419 342
Jäsenet
73 289
Uusin jäsen
viistopää

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom