Lexus hylättiin katsastuksessa, koska takalevyt olivat sisäpuolelta ruosteessa. Varustauduin remonttiin levyillä, paloilla ja satuloiden korjaussarjalla. Uudet levyt käytin sähkösinkittävänä ja lisäksi maalasin paksun kerroksen kilikolimaalia. Saadaanko siitä puheenaihetta? Viime yönä remontti eteni niin pitkälle, että sain satulat kunnostettua ja ne uusien levyjen kera paikoilleen. Molemmilla puolilla ulommat männät olivat kunnossa ja liikkuivat hyvin, mutta sisemmät olivat arvatenkin kunnolla jumissa. Sisemmät männät tiivisteineen vaihtuivat uusiin. Navan pintaan, johon levy kiinnittyy, laitoin kotelonsuoja-ainetta. Onko muuten mäntiin ja tiivisteisiin tarkoitetussa jarruvaseliinissa jotain spesiaalia, joka estää perus vaseliinin käytön? Positiivista oli, että levy ei ole erikseen kiinni navassa. Olen törmännyt M8-senkkikantaruuveihin tässä tarkoituksessa muissa autoissa, ja niiden avaamisesta on ollut murhetta. Ilmankaan moisia ruuveja en usko, että levy pääsee hukkaan navan ja vanteen välistä, eli ruuveista on pelkkää harmia. Tänään olisi tarkoitus niputtaa loppuun. En ollut aikaisemmin rempannut tämän sorttisia tai köykämiinistä valmistettuja satuloita. Täytyy kehua, että olivat mukava tuttavuus, koska mäntiä lukuuottamatta mikään ei ollut ruosteessa tai jumissa. Mitähän materiaalia satulat ovat, koska ovat huomattavan kevyet, eivät ole syöpyneet ja lisäksi pinta vaikuttaa kohtalaisen kovalta? Saa nähdä, viekö palat vain nätisti maalit pois levyjen kitkapinnalta, vai tuleeko murhetta esim. palojen tukkeutumisen ja vinkumisen muodossa.