Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Startti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?
 
Toki varmistua ensin, että se todella ei pyöritä. Esim. ketjun / hihnan katkeaminen / huonot puristukset.
 
Startti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?

Eli oletan, että kuuluu startin surina, muttei vaan pyöritä mottia. Ehkä on vain startin akselin ratas sorvaantunut pyöreäks. Eli startti irti ja tutkimaan.
 
Jos oikeasti startti pyörii ja moottori ei (eikä esimerkiksi alakerta pyörii mutta yläkerta ei..) niin ei siinä oikein ole kuin kaksi järkevää vaihtoehtoa: Startista joko akseli ei liiku tai on sorvannut hampaat.

Helpoin tapa todeta ja korjata on ottaa startti kätöseen ja sen jälkeen törkätä uusi tilalle. Voi niitä osaa startteja purkaa ja korjatakkin mutta itse olen aina kokenut sen vittumaiseksi puuhasteluksi.
 
Oman kokemukseni mukaan myös huonolla akulla -jännitteen kyykätessä- startti saattaa "tippua kehältä" tmv. kesken starttauksen. Jatkaa siis edelleen pyörimistä, mutta surisee vain tyhjää. Itselleni näin on tapahtunut Yamaha Grizzly mönkijällä, jossa oli 10 vuotias akku ja 1.9 TDI Passatilla. Kumpainenkin korjaantuivat lisävirralla / akun vaihdolla.
 
Jossain tapauksissa vauhtipyörästä voi olla hammas poikki, jolloin startti surraa tyhjää siinä kohtaa. Ainakin nelisylinterinen kone sammuu aina samaan suunnilleen samaan kohtaan. Pikakorjauksena työntäminen vaihde päälle hieman eteen tai taakse.

Oikein erikoisessa tapauksessa voi myös nostajat jumittaa, öljynpaine ei pääse jostain syystä pääse poistumaan nostajista, vaan pakottavat venttiilit auki. Tällöin kone pyörii ikäänkuin ilman puristuksia varsin vauhdikkaasta. Yleinen vaiva Volvon 20v koneissa jos on ajettu vain lyhyitä matkoja. Itsellä tämä ongelma tuli eteen VW-konsernin 1.8 20v moottorissa, ja kyllä siinä hetki meni raapiessa päätä kunnes syyllinen oli selvillä..
 
Startti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?
Jos se startti vaan huutaa kovilla kierroksilla, eikä muuta tapahdu, niin voi olla bendixistä menny pito. Usein kyllä tässä tapauksessa joskus ottaa kiinni ja startti pelaa, mut kai se voi kerralla kokonaankin hajota. Jos osaamista on, niin bedix pyörän voi vaihtaa starttiin, muuten sitten vaan vaihtolaitetta tilalle.
 
Kiitos kaikillle avusta! (paitsi sille joka sanoi että vie korjaamolle tyhmä)

Laitetaan startti tilaukseen ja käytetään viikonloppuna junaa auton sijaan...
 
3BG Passattiani on jo jonkin aikaa vaivannut abs jarrujen rutina risteykseen hidastaessa. Huomasin OBDeleven ohjelmalla, että ABS anturilta katoaa nopeustieto vasemmalta edestä, kun auton nopeus laskee alle 8km/h. ABS boksi luulee, että yksi rengas on lukossa ja alkaa katkoa jarrutusta.

Vanha irti ja uutta tilalle... Ensimmäisenä koitin lukkopihtejä - ei tulosta. Seuraavaksi pajavasaralla ja tuurnalla, mutta tilanpuutteen tähden tämäkin heikoin tuloksin. Melko nopeasti päädyin hakemaan tallista kompuran pihalle ja paineilmatoimisella talttavasaralla se sitten irtosikin mukavasti. Tuosta ~20 euron työkalusta on ollut suuri apu monessa alusta- ja tukivarsiremontissa. Ei se kaikessa tietenkään tehoa, mutta ahtaissa paikoissa sillä saa kohdistettua melko suuren voiman tarkasti.

Samalla kertaa tein myös uudet xenonvalojen korkeudensäätöanturien tangot M5 kierretangosta ja kulmanivelistä. Eibach B12 alustasarjan myötä asentoanturien liikerajat ylittyivät, eikä korkeusäätö toiminut. Anturien ääriarvot olivat 0,53V - 4,45V, mutta vikakoodi tulee kaiketi jo noin volttia ennen ääripäitä. Pyörän napa ajokorkeuteen tunkattuna ja puhelimesta OBD dataa katsomalla kierretangon säätö onnistui sujuvasti.

IMG_20201009_154721.jpg IMG_20201009_142253.jpg OBDeleven.jpeg
 
Tuliko kuntoon? Yleensä tuollaisen ongelman aiheuttaa rikkinäinen ABS -kehä.
 
Joskus pykälää pienemmässä VAG-kulkineessa oli sinnikäs ABS vika, joka ei korjaantunut anturia vaihtamalla. Tässä mallissa oli prässätyt pyöränlaakerit, missä ei ole mitään varsinaista sokkalukitusta, ja ABS-kehä koostuu laakerissa olevasta magneettimatriisista. Pohjimmainen ongelma oli että tämä laakeri oli 10mm siirtynyt pois paikoiltaan ja oli liian kaukana anturista.
 
Tuliko kuntoon? Yleensä tuollaisen ongelman aiheuttaa rikkinäinen ABS -kehä.
Kyllä korjaantui. Anturin päällä oli likaa (jotain metallipölyä) ja olisi saattanut korjaantua ihan pelkällä puhdistuksellakin, mutta vaihto oli paljon helpompaa kuin vetarin irrotus.
 
Rasvanäpeille kysymys. Auto kävi vuosihuollossa eilen ja tänään sitten illalla ilmoitti tällaista:

"Latausjärjestelmän toimintahäiriö. Pysäytä auto välittömästi turvalliseen paikkaan."

Jotain varojuttuja vissiin mennyt ainakin päälle, kun ikkunat veti kiitettävästi huuruun ja puhallin vaikutti aika vaisulta.

Notta onko kokemuksia, mistä voisi johtua. Viikonloppuna huolto on kiinni, niin sinne ei voi viedä, joten josko huomenna kokeilisi jotain taikatemppuja/valohoitoa, mutta mitä? Voisiko tuo olla ihan siitä, että akku on mennyt liian tyhjäksi (jäänyt ovet vaikka yön ajaksi auki tms)? Vai joku johto huonosti kiinni (näytti youtube-pätkän mukaan polttoaineensuodatin olevan piilossa akun takana, joten ovatko joutuneet sen irrottaan ja johtoja räpläämään)?
 
Viimeksi muokattu:
Rasvanäpeille kysymys. Auto kävi vuosihuollossa eilen ja tänään sitten illalla ilmoitti tällaista:

"Latausjärjestelmän toimintahäiriö. Pysäytä auto välittömästi turvalliseen paikkaan."

Jotain varojuttuja vissiin mennyt ainakin päälle, kun ikkunat veti kiitettävästi huuruun ja puhallin vaikutti aika vaisulta.

Notta onko kokemuksia, mistä voisi johtua. Viikonloppuna huolto on kiinni, niin sinne ei voi viedä, joten josko huomenna kokeilisi jotain taikatemppuja/valohoitoa, mutta mitä? Voisiko tuo olla ihan siitä, että akku on mennyt liian tyhjäksi (jäänyt ovet vaikka yön ajaksi auki tms)? Vai joku johto huonosti kiinni (näytti polttoaineensuodatin olevan piilossa akun takana, joten ovatko joutuneet sen irrottaan ja johtoja räpläämään?

Vaikuttaa siltä, että lataus/akku jostain syystä tyhjänä/mykkänä. Kannattaa katsoa, että akkukaapelit on kiinni ja jos ne on kiinni, niin jos vaan mahdollisuus mitata latausjännite, niin mittaa(>14V), jos ei, niin pari kierrosta kartsaa ja hieman maantietä ja katso vieläkö hälyyttelee parin käynnistyksen jälkeen.
 
Vaikuttaa siltä, että lataus/akku jostain syystä tyhjänä/mykkänä. Kannattaa katsoa, että akkukaapelit on kiinni ja jos ne on kiinni, niin jos vaan mahdollisuus mitata latausjännite, niin mittaa(>14V), jos ei, niin pari kierrosta kartsaa ja hieman maantietä ja katso vieläkö hälyyttelee parin käynnistyksen jälkeen.
Kiitos. Tarvii huomenna mitata ja kokeilla. Voihan tuo olla, että akkukin alkaa olla ehtoopuolella, kun ikää sillä on jo kohta 5v (ei nuo alkuperäispaskeet taida ikuisesti kestää).
 
itsellä tämmöinen tuli kun akun johto oli jäänyt löysään.
Noi tarkistin ja näyttäisi olevan ihan tukevasti paikoillaan. Ja auto starttaa ihan normaalisti. Täytyy tutkia vielä sulakkeet läpi ja mitata jännitteet, kunhan saan haettua yleismittariin patterin. Oli sekin näköjään kerennyt hyytymään välissä. :oops:

edit: no tämä selvisi....Mittarilla kun mittasi, niin käynnissä ollessa jännitteet oli alta 12V...Vilkaisu laturiin ja hihnahan se oli katki....Lienee mennyt katki omia aikojaan, kun ei kai tuollaista huollossa saa pätkäistyä (laturin puolella tuskin ovat mitään tehneet muutenkaan ja akkukin toisella puolen moottoria). Eikun uudestaan huoltoon...
 
Viimeksi muokattu:
Noi tarkistin ja näyttäisi olevan ihan tukevasti paikoillaan. Ja auto starttaa ihan normaalisti. Täytyy tutkia vielä sulakkeet läpi ja mitata jännitteet, kunhan saan haettua yleismittariin patterin. Oli sekin näköjään kerennyt hyytymään välissä. :oops:

edit: no tämä selvisi....Mittarilla kun mittasi, niin käynnissä ollessa jännitteet oli alta 12V...Vilkaisu laturiin ja hihnahan se oli katki....Lienee mennyt katki omia aikojaan, kun ei kai tuollaista huollossa saa pätkäistyä (laturin puolella tuskin ovat mitään tehneet muutenkaan ja akkukin toisella puolen moottoria). Eikun uudestaan huoltoon...
Akku näköjään riitti kotiin ajoon mutta ei välttämättä takaisin huoltoon ellet lataa sitä täyteen. Ilman latausta ajellessa sitten parkit päällä ja ei puhallusta, radiota, penkinlämmitystä jne.
 
Joihinkin autoihin tuon apulaitehihnan saa paikalleen helposti. Kiristimeen lenkkiavain ja kääntää sitä vähän löysemmälle, jotta saa pujotettua hihnan siihen. Vaatii todennäköisesti renkaan ja lokarin sisäsuojan irroituksen kyllä, mutta jos ei viiti riskeerata ettei auto jää matkalle.
 
Täytyy nöyrästi vaan ladata akku ja ajaa huoltoon, kun huoltoliike on sen verran lähellä (5min ajomatka). Sen verran ahtaalta näytti tuo tila, ettei ole suurta halua alkaa maallikkona tuota pihassa röpläämään. :)

Saa sitte varata sen vuorokauden akun lataamiseen, ainakin jos käytössä vain perus 4A laturi. Jos auto vähääkään uudempi niin melko paljon se käyttää virtaa..
Jeps, vaikka eihän tuo näyttänyt tyhjä olevan nytkään ja starttaili ihan normaalisti useamman kerran, kun tuossa päivällä sitä ropelsin. Täytyy laittaa huomenna lataukseen, niin voi alkuviikosta viedä pajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Saa sitte varata sen vuorokauden akun lataamiseen, ainakin jos käytössä vain perus 4A laturi. Jos auto vähääkään uudempi niin melko paljon se käyttää virtaa..
 
Täytyy nöyrästi vaan ladata akku ja ajaa huoltoon, kun huoltoliike on sen verran lähellä (5min ajomatka). Sen verran ahtaalta näytti tuo tila, ettei ole suurta halua alkaa maallikkona tuota pihassa röpläämään. :)


Jeps, vaikka eihän tuo näyttänyt tyhjä olevan nytkään ja starttaili ihan normaalisti useamman kerran, kun tuossa päivällä sitä ropelsin. Täytyy laittaa huomenna lataukseen, niin voi alkuviikosta viedä pajalle.
Voipi olla hyvä vaihtaa samalla hihnan kiristin ja mahdolliset ohjausrullat. Laakerit saattaa olla loppu ja siksi remmi poikki.
 
Vm. 2015 Opel Corsa kävi tuulilasinvaihdossa eikä sadetunnistin toimi enää ollenkaan. Pyyhkimet ei pyyhi edes sadetunnistinta päälle laitettaessa tai herkkyyttä säätäessä vaikka aiemmin se niin teki. Mikähän voisi olla vikana? Voiko olla vain sadetunnistimen kaapeli kytkemättä? Toki pitää kysyä tulilasin vaihtaneelta firmaltakin, mutta en nyt ehtisi viemään autoa takaisin pariin viikkoon.
 
Vm. 2015 Opel Corsa kävi tuulilasinvaihdossa eikä sadetunnistin toimi enää ollenkaan. Pyyhkimet ei pyyhi edes sadetunnistinta päälle laitettaessa tai herkkyyttä säätäessä vaikka aiemmin se niin teki. Mikähän voisi olla vikana? Voiko olla vain sadetunnistimen kaapeli kytkemättä? Toki pitää kysyä tulilasin vaihtaneelta firmaltakin, mutta en nyt ehtisi viemään autoa takaisin pariin viikkoon.

Varmasti tilattu/asennettu lasi jossa huomioitu sadetunnistin? Niissä on "silmä" joka katselee taivaalle, yleensä taustapeilin tuntumassa. Helpoin ja halvin olisi, että johto jäänyt kytkemättä. Tympein olisi vaihtaa lasi tunnistimelliseen.
 
Varmasti tilattu/asennettu lasi jossa huomioitu sadetunnistin? Niissä on "silmä" joka katselee taivaalle, yleensä taustapeilin tuntumassa. Helpoin ja halvin olisi, että johto jäänyt kytkemättä. Tympein olisi vaihtaa lasi tunnistimelliseen.
Ainakin tilasin lasinvaihdon sadetunnistimella ja laskussakin oli 20 euron lisähinta sadetunnistimesta.
 
Ainakin tilasin lasinvaihdon sadetunnistimella ja laskussakin oli 20 euron lisähinta sadetunnistimesta.
Näkyykö lasissa se tunnistin, että on edes oikea lasi ja tunnistin paikallaan? Yleisin vika on että tunnistimen ja lasin väliin tuleva geeliteippi puuttuu kokonaan tai väliin jäänyt roskia/ilmaa. Puuttumista ei välttämättä näe ellei tiedä mitä katsoo, mutta esim. ilmakuplat näkyy selvästi.
 
No itse ainakin lähtisin välittömästi soittelee firmaan ja kyselee et mitvit :confused:
 
Voipi olla hyvä vaihtaa samalla hihnan kiristin ja mahdolliset ohjausrullat. Laakerit saattaa olla loppu ja siksi remmi poikki.
No tämä (laakeri oli kuulemma hajonnut ja sen takia hihna rikki). Tulikin vähän kalliimpi remontti, kun pelkkä hihnan vaihto ei riittänyt, vaan meni koko pakka uusiksi. :poop: Taisi oireilla jo viime talvena, kun kylmällä konehuoneesta kuului aina välillä ihme kolinaa. No, ehkei kuulu enää. Taas kovaa ajoa kohti uusia pettymyksiä. :lol:
 
Vm. 2015 Opel Corsa kävi tuulilasinvaihdossa eikä sadetunnistin toimi enää ollenkaan. Pyyhkimet ei pyyhi edes sadetunnistinta päälle laitettaessa tai herkkyyttä säätäessä vaikka aiemmin se niin teki. Mikähän voisi olla vikana? Voiko olla vain sadetunnistimen kaapeli kytkemättä? Toki pitää kysyä tulilasin vaihtaneelta firmaltakin, mutta en nyt ehtisi viemään autoa takaisin pariin viikkoon.
Mulla ei tulisi mielenkään kysellä mistään foorumilta mitä tehdä :facepalm:

Ei tuossa ole muuta kuin reklamoit firmaa kuka vaihdon suoritti vai miten meinaat että viesti tänne korjaa tilanteen?
 
Mulla ei tulisi mielenkään kysellä mistään foorumilta mitä tehdä :facepalm:

Ei tuossa ole muuta kuin reklamoit firmaa kuka vaihdon suoritti vai miten meinaat että viesti tänne korjaa tilanteen?
Sinun viestistäsi ei ollut apua, mutta vian korjaamiseen meni alle 5 minuuttia. Kannatti kysyä täältä apua.
 
Oli kyllä jonkun sortin ennätys eilen. Auto (02 passatti) hetken mielijohteesta leimalle tekemättä siihen edes katselmusta.

19:30 katsastus, pomppasi vasemman puolen etupään taaemman ylätukivarren väljyyteen. (ainut vika, LOL)

19:50 motonettiin ja uusi tukivarsi kourassa pajalle

20:40 kaikki meni kuin elokuvissa ja takasin konttorilla

20:50 leima paperiin

Ihan ok kun 18 vuotiaan 505tkm ajetun auton leimaamisesta selviää alle satasella :D
 
En tiedä onko tämä oikea ketju tällaiselle kysymykselle, koska autossa ei ole (ainakaan vielä) mitään vikaa, mutta:

- Ford Fiesta EcoBoost 1,0L 125hv vm. 2015, ajettu vähän alle 80tkm
- Valmistajan speksaama öljynvaihtoväli 20tkm
- Autoon vaihdettu öljyt 15tkm, 30tkm ja 68tkm kohdalla. Eli yksi öljynvaihtoväli 38tkm (lähes tuplasti speksatun verran)

Koska kyseessä on pieni turbokone, kuinka todennäköistä on, että tuo yksi pidempi vaihtoväli aiheuttaa jatkossa ongelmia ? Öljyä tuohon mottiin menee 4,6 litraa, josta suodattimen tilavuus on 0,2L,
 
En tiedä onko tämä oikea ketju tällaiselle kysymykselle, koska autossa ei ole (ainakaan vielä) mitään vikaa, mutta:

- Ford Fiesta EcoBoost 1,0L 125hv vm. 2015, ajettu vähän alle 80tkm
- Valmistajan speksaama öljynvaihtoväli 20tkm
- Autoon vaihdettu öljyt 15tkm, 30tkm ja 68tkm kohdalla. Eli yksi öljynvaihtoväli 38tkm (lähes tuplasti speksatun verran)

Koska kyseessä on pieni turbokone, kuinka todennäköistä on, että tuo yksi pidempi vaihtoväli aiheuttaa jatkossa ongelmia ? Öljyä tuohon mottiin menee 4,6 litraa, josta suodattimen tilavuus on 0,2L,
Sehän on selvä ettei kone kyllä ole tuosta tykännyt, jonkun verran ennnen aikaista kulumista on varmasti tapahtunut, mutta tuskin nyt mitään hälyyttävää kuitenkaan, muutenkin pieni kone josta otettu paljon tehoja irti litratilavuuteen nähden, niin näissä varsinkin pitäisi vaihtaa hyvissä ajoin öljyt jos haluaa koneelle pitkää ikää. Miltäs venttiilikoneisto näyttää kun otat öljykorkin pois?
 
Joitakin kuukausia kerkesi -03 1.9tdi awx superbbi oikuttelemaan pitkillä starteilla ja heikolla tyhjäkäynnillä. Toisinaan auto toimi aivan normaalisti, mutta käyntiongelmat pahenivat ajan kanssa siihen pisteeseen, että auto jätti tienpäälle. Auto lähti käyntiin pitkän startin jälkeen. Mahdollisia syypäitä käyntiongelmalle oli foorumeiden mukaan useita. Tein autolle seuraavat:

1. Suuttimen johtosarjan pinnien kiristys
2. Tandempumpun vaihto
3. Suuttimien johtosarjan vaihto uuteen
4. Polttoaineletkujen vaihto uusiin (suodattimelle menevät letkut olin vaihtanut aikaisemmin)
5. Sylinterin nro 4 pumppusuuttimen tiivisteiden vaihto uusiin (antoi vikakoodin 16688, cylinder 4 misfire detected)

Kohdat 4 ja 5 tein samaan aikaan, joten en tiedä kummasta oli todellisuudessa vaikutusta. Ennen uusien letkujen asennusta vaihdoin tilalle läpinäkyvää pa-letkua, jolloin auton käydessä kolmella, paluuletkussa näkyi paljon isoja ilmakuplia.

Nyt auto käynnistyy normaalisti ja kaikki käyntihäiriöt ovat poissa. Jälkeenpäin ajateltuna olisi ollut järkevää tehdä kohta 4 ensimmäisenä, eli vaihtaa kaikki polttoainesuodattimelle menevät ja sieltä poistuvat letkut uusiin. Autolla ajettu 570tkm ja ikääkin rupee olemaan, joten ei ole ihme jos vanhat letkut alkavat olemaan huonossa hapessa. Yksi tandemille menevistä letkuista oli selvästi kulunut, mutta tandemia vaihtaessa en osannut kiinnittää siihen tarpeeksi huomiota.
 
Sehän on selvä ettei kone kyllä ole tuosta tykännyt, jonkun verran ennnen aikaista kulumista on varmasti tapahtunut, mutta tuskin nyt mitään hälyyttävää kuitenkaan, muutenkin pieni kone josta otettu paljon tehoja irti litratilavuuteen nähden, niin näissä varsinkin pitäisi vaihtaa hyvissä ajoin öljyt jos haluaa koneelle pitkää ikää. Miltäs venttiilikoneisto näyttää kun otat öljykorkin pois?

Tuo ei ole siis oma auto, vaan kandidaatti sellaiseksi... ihan noin pitkälle en mennyt kuntotarkastuksen yhteydessä. En oikein osannut arvioida tällaisen seikan vaikutusta auton arvoon, joten tarjosin -10% hintapyynnöstä, eikä tarjous mennyt läpi. Jos huoltohistoria olisi ollut kunnossa, niin vehje olisi mielestäni ollut hintapyynnin arvoinen.
 
Tuo ei ole siis oma auto, vaan kandidaatti sellaiseksi... ihan noin pitkälle en mennyt kuntotarkastuksen yhteydessä. En oikein osannut arvioida tällaisen seikan vaikutusta auton arvoon, joten tarjosin -10% hintapyynnöstä, eikä tarjous mennyt läpi. Jos huoltohistoria olisi ollut kunnossa, niin vehje olisi mielestäni ollut hintapyynnin arvoinen.
Olisi jäänyt itselläkin ostamatta, mahdolliset vastaantulot valmistajalta mahdollisen katastrofin sattuessa olisi pyöreä 0€ vedoten reilusti ylittyneeseen öljynvaihtoon, oletan että tässä on varmaan 30tkm/2v vaihtoväli.
 
En tiedä onko tämä oikea ketju tällaiselle kysymykselle, koska autossa ei ole (ainakaan vielä) mitään vikaa, mutta:

- Ford Fiesta EcoBoost 1,0L 125hv vm. 2015, ajettu vähän alle 80tkm
- Valmistajan speksaama öljynvaihtoväli 20tkm
- Autoon vaihdettu öljyt 15tkm, 30tkm ja 68tkm kohdalla. Eli yksi öljynvaihtoväli 38tkm (lähes tuplasti speksatun verran)

Koska kyseessä on pieni turbokone, kuinka todennäköistä on, että tuo yksi pidempi vaihtoväli aiheuttaa jatkossa ongelmia ? Öljyä tuohon mottiin menee 4,6 litraa, josta suodattimen tilavuus on 0,2L,

Jos koet että haluat pitää autoa pitkään aina tuonne yli 200tkm tai pidemmälle asti niin tee öljyjen huuhtelu niin mahdollinen paska lähtee pois, jos taas pidät sen 50-100tkm niin kovaa ajoa ja huonoa huoltoa...


EDIT: siis et ole vielä ostanut, älä osta turhaan, löytyy parempiakin.
 
Oli kyllä jonkun sortin ennätys eilen. Auto (02 passatti) hetken mielijohteesta leimalle tekemättä siihen edes katselmusta.

19:30 katsastus, pomppasi vasemman puolen etupään taaemman ylätukivarren väljyyteen. (ainut vika, LOL)

19:50 motonettiin ja uusi tukivarsi kourassa pajalle

20:40 kaikki meni kuin elokuvissa ja takasin konttorilla

20:50 leima paperiin

Ihan ok kun 18 vuotiaan 505tkm ajetun auton leimaamisesta selviää alle satasella :D

Jos etupään ripustus on samanlainen kuin omassa -05 A6 audissa, niin itsekkin vaihtaen ilman mitään parempaa tietoa hommasta, niin 2h ja ripustukset läjässä :D

edit. Pultit lähti todella helposti auki, kun perusajatus oli, et saa hakata, raapia ja kynsiä et saa auki.. :darra:

a6suspensionympyrä.jpg
 
Jos etupään ripustus on samanlainen kuin omassa -05 A6 audissa, niin itsekkin vaihtaen ilman mitään parempaa tietoa hommasta, niin 2h ja ripustukset läjässä :D

edit. Pultit lähti todella helposti auki, kun perusajatus oli, et saa hakata, raapia ja kynsiä et saa auki.. :darra:

a6suspensionympyrä.jpg
Joo juuri samanlainen. Passatissa etummainen ylätukivarsi vaatii iskaritolpan purkamisen irti autosta mutta takimmainen onnistuu paikallaan.
 
Joo juuri samanlainen. Passatissa etummainen ylätukivarsi vaatii iskaritolpan purkamisen irti autosta mutta takimmainen onnistuu paikallaan.

Riippuu kumminpäin pultti on siellä.. minulla piisas että puristi hieman jousta nii sai pultit pois. Asennettaessa uusia kannattaa se huomioida että pultit jousen puolelta, ei tartte koko tolppaa irroittaa seuraavalla kerralla..
 
Ruosteenkorjaus projekti etenee, ruosteet on saatu hiomalla pois ja päästy maalaamaan asti, sävy vastasi aika hyvin alkuperäistä spray-pullosta sumuttamalla mutta tuli tehtyä yleinen virhe eli teipillä liian terävät maalausrajat, onko jälkikäteen mitään toivoa hiomalla saada noita reunoja häivytettyä vai kannattaako hioa maalit pois ja yrittää uudestaan?

IMG_20201014_101954.jpg
 
Yllättävän nopeasti korjaamo sai vetoakselin tukilaakerin vaihdettua, karvan päälle tunti. Mut nähtävästi se pieni ääni ajossa kuului sitten siitä risasta tukilaakerista, kuvitellut et oli vain auton vakio ääniä kun ei normi laakerivialta kuulostanut. Vaihteetkin pehmeni, kun vaihtoivat koko manuaalilaatikon öljyt (160tkm ajettu vanhoilla) eikä vaan sitä reilu litraa mikä vetarin irroituksesta tulee ulos.

Itse jos olisi alkanut vaihtaa nii oisin kyl koko vetarin uusinut. Tuo laakerin vaihto näyttää senverta kettumaiselta hommalta, et menee paikalleen ja se olisi tullut todnäk maksamaan enemmän vaikka ite ois tehny.
 
Toi gen4 läpikäyty 5.3 LH6 alakerta oli 2500e. Samaan rahaan ois saanu täydellisen gen3 5.3 LM7 mitä ei rempattu mutta toimiva/ehjä, semmonen mulla just räjähti.

Toi LH6 on täysalumiinimosa ja gen4ssa on veivit huomattavasti tuhdimmat ku gen3.

Just hommasin Impalaan tollasen 4.8+4L60E koneen ja lootan sähköineen 2800e.

Nään on siis kaikki noita LS sarjan tekniikoita eli 97+ pickupeissa yms löytyny Chevyistä, toi LH6 on -06 ja tommone sekasikiä eli gen3 triggerit 24x/1x mutta gen4 sisuskalut ja anturien paikat.

Onpas ollu hiljasta täällä puolella.

Tänään pääs dynos käymää vihdoin ku polttoainepuolen murheet sai selätettyä.

644hp / 938nm, 1 bar ahtoja
Eiköhän näillä pärjää tän talven ajelut.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä onko tämä oikea ketju tällaiselle kysymykselle, koska autossa ei ole (ainakaan vielä) mitään vikaa, mutta:

- Ford Fiesta EcoBoost 1,0L 125hv vm. 2015, ajettu vähän alle 80tkm
- Valmistajan speksaama öljynvaihtoväli 20tkm
- Autoon vaihdettu öljyt 15tkm, 30tkm ja 68tkm kohdalla. Eli yksi öljynvaihtoväli 38tkm (lähes tuplasti speksatun verran)

Koska kyseessä on pieni turbokone, kuinka todennäköistä on, että tuo yksi pidempi vaihtoväli aiheuttaa jatkossa ongelmia ? Öljyä tuohon mottiin menee 4,6 litraa, josta suodattimen tilavuus on 0,2L,
Jättäisin väliin, tai kuten sanottiin, jos aiot pitää vain tovin niin sittenhän tuo tuskin vaikuttaa. 40tkm öljynvaihtoväli on jo aika hurja ja öljyn ominaisuudet on viimeistään 20k kohdalla jo loppuneet. Ei voi ikinä tietää mitä esim. laakerit ovat tästä ajatelleet jatkoa ajatellen.

Kyllä nuo kaikkien valmistajien vaihtovälit nykyään on sitä luokkaa että niillä voi pyyhkiä persettä, joku 20-30k väli tommosessa korkeaviritteisessä turbokoneessa on vihoviimeinen ratkaisu. Turbokin kiittää kun laakereille tarjotaan vetistä paskaa kunnon öljyn sijasta...

10tkm on oikea väli aika pitkälle jokaisessa autossa, ellei aja joka päivä monensadan kilsan pätkiä jolloin väliä voi ehkä hieman venyttää.

Nyt tietenkin joku vag insinööri tulee selittämään miten koneet kestää niitä longlife välejä, kestäähän ne joo ekat 200k kun jaksaa lisätä litrakaupalla öljyä vaihtovälillä, kyllä öljy kun on öljy valmistuu 10k matkalla suomen sääoloissa ja pätkäajossa, väristäkin sen näkee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 602
Viestejä
4 791 788
Jäsenet
77 779
Uusin jäsen
Juse83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom