Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mitenkäs se eräs minulle hyvin tuttu autopeltiseppä sanoikaan: ruostevauriosta näkyy yleensä noin 10%

Pitänyt nyrkkisääntönä aika hyvin paikkansa kun noita ruosteita on auki alkanut raaputtelemaan.
 
Mitenkäs se eräs minulle hyvin tuttu autopeltiseppä sanoikaan: ruostevauriosta näkyy yleensä noin 10%

Pitänyt nyrkkisääntönä aika hyvin paikkansa kun noita ruosteita on auki alkanut raaputtelemaan.

Mitäs parissa entisessä autossa on jouduttu takapyöränkoteloista korjaamaan ruostepaikkoja, niin mennyt
yllättävän paljon uutta peltiä. Ja vaihtamaan helmoja, niin koko helma monessa kohtaa ruosteessa.
 
Mitäs parissa entisessä autossa on jouduttu takapyöränkoteloista korjaamaan ruostepaikkoja, niin mennyt
yllättävän paljon uutta peltiä. Ja vaihtamaan helmoja, niin koko helma monessa kohtaa ruosteessa.
Minä aloitin kerran vaihtamaan väyrysmersuun helmaa. Ei siihen tarvinnut kuin kardaanitunneliin asti laittaa uutta peltiä :) Tunkin kohdat tuli vahvistettua vähän reilummin, laitoin paksua sinkittyä putkea helman sisälle.
 
Minä aloitin kerran vaihtamaan väyrysmersuun helmaa. Ei siihen tarvinnut kuin kardaanitunneliin asti laittaa uutta peltiä :) Tunkin kohdat tuli vahvistettua vähän reilummin, laitoin paksua sinkittyä putkea helman sisälle.

Parasta, jota oon kuullut, että aikanaan joku oli ostanut liikkeestä japsiauton ja pohjasta täysin mätä. Liike oli kustantanut hitsaukset ja olikos se, että olivat maksaneet jopa enemmän mitä ostaja oli maksanut autosta. Auton ostohinta oli 13000-14000mk.
 
Voi olla jarrutehoissa katsurilla sanottavaa jos vielä niitä testaa :think:
Pari ajokertaa vei kitkapinnoista maalin. Maalista ei aiheutunut vinkunaa tai muutakaan haittaa, eli kaikki vaikutukset ovat olleet tylsiä. Raportoin keväällä, miten maali kestää, ja ruoste pysyy poissa. Katsastuskin oli muuten tylsä juttu, mutta sai minut hyvälle mielelle, kun oli kuulemma mahtava auto. Jarrut mitattiin ja olivat kunnossa. Yritin kaivella kommenttia levyjen maalauksesta kertomalla, että maalasin levyt paksusti. Sitäkin pidettiin hyvänä ratkaisuna, jotta pysyy ruoste poissa.
 
Pari ajokertaa vei kitkapinnoista maalin. Maalista ei aiheutunut vinkunaa tai muutakaan haittaa, eli kaikki vaikutukset ovat olleet tylsiä. Raportoin keväällä, miten maali kestää, ja ruoste pysyy poissa. Katsastuskin oli muuten tylsä juttu, mutta sai minut hyvälle mielelle, kun oli kuulemma mahtava auto. Jarrut mitattiin ja olivat kunnossa. Yritin kaivella kommenttia levyjen maalauksesta kertomalla, että maalasin levyt paksusti. Sitäkin pidettiin hyvänä ratkaisuna, jotta pysyy ruoste poissa.
Eikö se maalipöly sotke jarrusatuloita?
 
Voiko kytkinlevyn niitit ottaa kiinni asetelman joustossa jos on oikeanlainen osa tilattu? Vai onko korjaamo kussut asennuksen?

pic2.jpg
pic1.jpg
 
Startti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?
 
Toki varmistua ensin, että se todella ei pyöritä. Esim. ketjun / hihnan katkeaminen / huonot puristukset.
 
Startti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?

Eli oletan, että kuuluu startin surina, muttei vaan pyöritä mottia. Ehkä on vain startin akselin ratas sorvaantunut pyöreäks. Eli startti irti ja tutkimaan.
 
Jos oikeasti startti pyörii ja moottori ei (eikä esimerkiksi alakerta pyörii mutta yläkerta ei..) niin ei siinä oikein ole kuin kaksi järkevää vaihtoehtoa: Startista joko akseli ei liiku tai on sorvannut hampaat.

Helpoin tapa todeta ja korjata on ottaa startti kätöseen ja sen jälkeen törkätä uusi tilalle. Voi niitä osaa startteja purkaa ja korjatakkin mutta itse olen aina kokenut sen vittumaiseksi puuhasteluksi.
 
Oman kokemukseni mukaan myös huonolla akulla -jännitteen kyykätessä- startti saattaa "tippua kehältä" tmv. kesken starttauksen. Jatkaa siis edelleen pyörimistä, mutta surisee vain tyhjää. Itselleni näin on tapahtunut Yamaha Grizzly mönkijällä, jossa oli 10 vuotias akku ja 1.9 TDI Passatilla. Kumpainenkin korjaantuivat lisävirralla / akun vaihdolla.
 
Jossain tapauksissa vauhtipyörästä voi olla hammas poikki, jolloin startti surraa tyhjää siinä kohtaa. Ainakin nelisylinterinen kone sammuu aina samaan suunnilleen samaan kohtaan. Pikakorjauksena työntäminen vaihde päälle hieman eteen tai taakse.

Oikein erikoisessa tapauksessa voi myös nostajat jumittaa, öljynpaine ei pääse jostain syystä pääse poistumaan nostajista, vaan pakottavat venttiilit auki. Tällöin kone pyörii ikäänkuin ilman puristuksia varsin vauhdikkaasta. Yleinen vaiva Volvon 20v koneissa jos on ajettu vain lyhyitä matkoja. Itsellä tämä ongelma tuli eteen VW-konsernin 1.8 20v moottorissa, ja kyllä siinä hetki meni raapiessa päätä kunnes syyllinen oli selvillä..
 
Startti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?
Jos se startti vaan huutaa kovilla kierroksilla, eikä muuta tapahdu, niin voi olla bendixistä menny pito. Usein kyllä tässä tapauksessa joskus ottaa kiinni ja startti pelaa, mut kai se voi kerralla kokonaankin hajota. Jos osaamista on, niin bedix pyörän voi vaihtaa starttiin, muuten sitten vaan vaihtolaitetta tilalle.
 
Kiitos kaikillle avusta! (paitsi sille joka sanoi että vie korjaamolle tyhmä)

Laitetaan startti tilaukseen ja käytetään viikonloppuna junaa auton sijaan...
 
3BG Passattiani on jo jonkin aikaa vaivannut abs jarrujen rutina risteykseen hidastaessa. Huomasin OBDeleven ohjelmalla, että ABS anturilta katoaa nopeustieto vasemmalta edestä, kun auton nopeus laskee alle 8km/h. ABS boksi luulee, että yksi rengas on lukossa ja alkaa katkoa jarrutusta.

Vanha irti ja uutta tilalle... Ensimmäisenä koitin lukkopihtejä - ei tulosta. Seuraavaksi pajavasaralla ja tuurnalla, mutta tilanpuutteen tähden tämäkin heikoin tuloksin. Melko nopeasti päädyin hakemaan tallista kompuran pihalle ja paineilmatoimisella talttavasaralla se sitten irtosikin mukavasti. Tuosta ~20 euron työkalusta on ollut suuri apu monessa alusta- ja tukivarsiremontissa. Ei se kaikessa tietenkään tehoa, mutta ahtaissa paikoissa sillä saa kohdistettua melko suuren voiman tarkasti.

Samalla kertaa tein myös uudet xenonvalojen korkeudensäätöanturien tangot M5 kierretangosta ja kulmanivelistä. Eibach B12 alustasarjan myötä asentoanturien liikerajat ylittyivät, eikä korkeusäätö toiminut. Anturien ääriarvot olivat 0,53V - 4,45V, mutta vikakoodi tulee kaiketi jo noin volttia ennen ääripäitä. Pyörän napa ajokorkeuteen tunkattuna ja puhelimesta OBD dataa katsomalla kierretangon säätö onnistui sujuvasti.

IMG_20201009_154721.jpg IMG_20201009_142253.jpg OBDeleven.jpeg
 
Tuliko kuntoon? Yleensä tuollaisen ongelman aiheuttaa rikkinäinen ABS -kehä.
 
Joskus pykälää pienemmässä VAG-kulkineessa oli sinnikäs ABS vika, joka ei korjaantunut anturia vaihtamalla. Tässä mallissa oli prässätyt pyöränlaakerit, missä ei ole mitään varsinaista sokkalukitusta, ja ABS-kehä koostuu laakerissa olevasta magneettimatriisista. Pohjimmainen ongelma oli että tämä laakeri oli 10mm siirtynyt pois paikoiltaan ja oli liian kaukana anturista.
 
Tuliko kuntoon? Yleensä tuollaisen ongelman aiheuttaa rikkinäinen ABS -kehä.
Kyllä korjaantui. Anturin päällä oli likaa (jotain metallipölyä) ja olisi saattanut korjaantua ihan pelkällä puhdistuksellakin, mutta vaihto oli paljon helpompaa kuin vetarin irrotus.
 
Rasvanäpeille kysymys. Auto kävi vuosihuollossa eilen ja tänään sitten illalla ilmoitti tällaista:

"Latausjärjestelmän toimintahäiriö. Pysäytä auto välittömästi turvalliseen paikkaan."

Jotain varojuttuja vissiin mennyt ainakin päälle, kun ikkunat veti kiitettävästi huuruun ja puhallin vaikutti aika vaisulta.

Notta onko kokemuksia, mistä voisi johtua. Viikonloppuna huolto on kiinni, niin sinne ei voi viedä, joten josko huomenna kokeilisi jotain taikatemppuja/valohoitoa, mutta mitä? Voisiko tuo olla ihan siitä, että akku on mennyt liian tyhjäksi (jäänyt ovet vaikka yön ajaksi auki tms)? Vai joku johto huonosti kiinni (näytti youtube-pätkän mukaan polttoaineensuodatin olevan piilossa akun takana, joten ovatko joutuneet sen irrottaan ja johtoja räpläämään)?
 
Viimeksi muokattu:
Rasvanäpeille kysymys. Auto kävi vuosihuollossa eilen ja tänään sitten illalla ilmoitti tällaista:

"Latausjärjestelmän toimintahäiriö. Pysäytä auto välittömästi turvalliseen paikkaan."

Jotain varojuttuja vissiin mennyt ainakin päälle, kun ikkunat veti kiitettävästi huuruun ja puhallin vaikutti aika vaisulta.

Notta onko kokemuksia, mistä voisi johtua. Viikonloppuna huolto on kiinni, niin sinne ei voi viedä, joten josko huomenna kokeilisi jotain taikatemppuja/valohoitoa, mutta mitä? Voisiko tuo olla ihan siitä, että akku on mennyt liian tyhjäksi (jäänyt ovet vaikka yön ajaksi auki tms)? Vai joku johto huonosti kiinni (näytti polttoaineensuodatin olevan piilossa akun takana, joten ovatko joutuneet sen irrottaan ja johtoja räpläämään?

Vaikuttaa siltä, että lataus/akku jostain syystä tyhjänä/mykkänä. Kannattaa katsoa, että akkukaapelit on kiinni ja jos ne on kiinni, niin jos vaan mahdollisuus mitata latausjännite, niin mittaa(>14V), jos ei, niin pari kierrosta kartsaa ja hieman maantietä ja katso vieläkö hälyyttelee parin käynnistyksen jälkeen.
 
Vaikuttaa siltä, että lataus/akku jostain syystä tyhjänä/mykkänä. Kannattaa katsoa, että akkukaapelit on kiinni ja jos ne on kiinni, niin jos vaan mahdollisuus mitata latausjännite, niin mittaa(>14V), jos ei, niin pari kierrosta kartsaa ja hieman maantietä ja katso vieläkö hälyyttelee parin käynnistyksen jälkeen.
Kiitos. Tarvii huomenna mitata ja kokeilla. Voihan tuo olla, että akkukin alkaa olla ehtoopuolella, kun ikää sillä on jo kohta 5v (ei nuo alkuperäispaskeet taida ikuisesti kestää).
 
itsellä tämmöinen tuli kun akun johto oli jäänyt löysään.
Noi tarkistin ja näyttäisi olevan ihan tukevasti paikoillaan. Ja auto starttaa ihan normaalisti. Täytyy tutkia vielä sulakkeet läpi ja mitata jännitteet, kunhan saan haettua yleismittariin patterin. Oli sekin näköjään kerennyt hyytymään välissä. :oops:

edit: no tämä selvisi....Mittarilla kun mittasi, niin käynnissä ollessa jännitteet oli alta 12V...Vilkaisu laturiin ja hihnahan se oli katki....Lienee mennyt katki omia aikojaan, kun ei kai tuollaista huollossa saa pätkäistyä (laturin puolella tuskin ovat mitään tehneet muutenkaan ja akkukin toisella puolen moottoria). Eikun uudestaan huoltoon...
 
Viimeksi muokattu:
Noi tarkistin ja näyttäisi olevan ihan tukevasti paikoillaan. Ja auto starttaa ihan normaalisti. Täytyy tutkia vielä sulakkeet läpi ja mitata jännitteet, kunhan saan haettua yleismittariin patterin. Oli sekin näköjään kerennyt hyytymään välissä. :oops:

edit: no tämä selvisi....Mittarilla kun mittasi, niin käynnissä ollessa jännitteet oli alta 12V...Vilkaisu laturiin ja hihnahan se oli katki....Lienee mennyt katki omia aikojaan, kun ei kai tuollaista huollossa saa pätkäistyä (laturin puolella tuskin ovat mitään tehneet muutenkaan ja akkukin toisella puolen moottoria). Eikun uudestaan huoltoon...
Akku näköjään riitti kotiin ajoon mutta ei välttämättä takaisin huoltoon ellet lataa sitä täyteen. Ilman latausta ajellessa sitten parkit päällä ja ei puhallusta, radiota, penkinlämmitystä jne.
 
Joihinkin autoihin tuon apulaitehihnan saa paikalleen helposti. Kiristimeen lenkkiavain ja kääntää sitä vähän löysemmälle, jotta saa pujotettua hihnan siihen. Vaatii todennäköisesti renkaan ja lokarin sisäsuojan irroituksen kyllä, mutta jos ei viiti riskeerata ettei auto jää matkalle.
 
Täytyy nöyrästi vaan ladata akku ja ajaa huoltoon, kun huoltoliike on sen verran lähellä (5min ajomatka). Sen verran ahtaalta näytti tuo tila, ettei ole suurta halua alkaa maallikkona tuota pihassa röpläämään. :)

Saa sitte varata sen vuorokauden akun lataamiseen, ainakin jos käytössä vain perus 4A laturi. Jos auto vähääkään uudempi niin melko paljon se käyttää virtaa..
Jeps, vaikka eihän tuo näyttänyt tyhjä olevan nytkään ja starttaili ihan normaalisti useamman kerran, kun tuossa päivällä sitä ropelsin. Täytyy laittaa huomenna lataukseen, niin voi alkuviikosta viedä pajalle.
 
Viimeksi muokattu:
Saa sitte varata sen vuorokauden akun lataamiseen, ainakin jos käytössä vain perus 4A laturi. Jos auto vähääkään uudempi niin melko paljon se käyttää virtaa..
 
Täytyy nöyrästi vaan ladata akku ja ajaa huoltoon, kun huoltoliike on sen verran lähellä (5min ajomatka). Sen verran ahtaalta näytti tuo tila, ettei ole suurta halua alkaa maallikkona tuota pihassa röpläämään. :)


Jeps, vaikka eihän tuo näyttänyt tyhjä olevan nytkään ja starttaili ihan normaalisti useamman kerran, kun tuossa päivällä sitä ropelsin. Täytyy laittaa huomenna lataukseen, niin voi alkuviikosta viedä pajalle.
Voipi olla hyvä vaihtaa samalla hihnan kiristin ja mahdolliset ohjausrullat. Laakerit saattaa olla loppu ja siksi remmi poikki.
 
Vm. 2015 Opel Corsa kävi tuulilasinvaihdossa eikä sadetunnistin toimi enää ollenkaan. Pyyhkimet ei pyyhi edes sadetunnistinta päälle laitettaessa tai herkkyyttä säätäessä vaikka aiemmin se niin teki. Mikähän voisi olla vikana? Voiko olla vain sadetunnistimen kaapeli kytkemättä? Toki pitää kysyä tulilasin vaihtaneelta firmaltakin, mutta en nyt ehtisi viemään autoa takaisin pariin viikkoon.
 
Vm. 2015 Opel Corsa kävi tuulilasinvaihdossa eikä sadetunnistin toimi enää ollenkaan. Pyyhkimet ei pyyhi edes sadetunnistinta päälle laitettaessa tai herkkyyttä säätäessä vaikka aiemmin se niin teki. Mikähän voisi olla vikana? Voiko olla vain sadetunnistimen kaapeli kytkemättä? Toki pitää kysyä tulilasin vaihtaneelta firmaltakin, mutta en nyt ehtisi viemään autoa takaisin pariin viikkoon.

Varmasti tilattu/asennettu lasi jossa huomioitu sadetunnistin? Niissä on "silmä" joka katselee taivaalle, yleensä taustapeilin tuntumassa. Helpoin ja halvin olisi, että johto jäänyt kytkemättä. Tympein olisi vaihtaa lasi tunnistimelliseen.
 
Varmasti tilattu/asennettu lasi jossa huomioitu sadetunnistin? Niissä on "silmä" joka katselee taivaalle, yleensä taustapeilin tuntumassa. Helpoin ja halvin olisi, että johto jäänyt kytkemättä. Tympein olisi vaihtaa lasi tunnistimelliseen.
Ainakin tilasin lasinvaihdon sadetunnistimella ja laskussakin oli 20 euron lisähinta sadetunnistimesta.
 
Ainakin tilasin lasinvaihdon sadetunnistimella ja laskussakin oli 20 euron lisähinta sadetunnistimesta.
Näkyykö lasissa se tunnistin, että on edes oikea lasi ja tunnistin paikallaan? Yleisin vika on että tunnistimen ja lasin väliin tuleva geeliteippi puuttuu kokonaan tai väliin jäänyt roskia/ilmaa. Puuttumista ei välttämättä näe ellei tiedä mitä katsoo, mutta esim. ilmakuplat näkyy selvästi.
 
No itse ainakin lähtisin välittömästi soittelee firmaan ja kyselee et mitvit :confused:
 
Voipi olla hyvä vaihtaa samalla hihnan kiristin ja mahdolliset ohjausrullat. Laakerit saattaa olla loppu ja siksi remmi poikki.
No tämä (laakeri oli kuulemma hajonnut ja sen takia hihna rikki). Tulikin vähän kalliimpi remontti, kun pelkkä hihnan vaihto ei riittänyt, vaan meni koko pakka uusiksi. :poop: Taisi oireilla jo viime talvena, kun kylmällä konehuoneesta kuului aina välillä ihme kolinaa. No, ehkei kuulu enää. Taas kovaa ajoa kohti uusia pettymyksiä. :lol:
 
Vm. 2015 Opel Corsa kävi tuulilasinvaihdossa eikä sadetunnistin toimi enää ollenkaan. Pyyhkimet ei pyyhi edes sadetunnistinta päälle laitettaessa tai herkkyyttä säätäessä vaikka aiemmin se niin teki. Mikähän voisi olla vikana? Voiko olla vain sadetunnistimen kaapeli kytkemättä? Toki pitää kysyä tulilasin vaihtaneelta firmaltakin, mutta en nyt ehtisi viemään autoa takaisin pariin viikkoon.
Mulla ei tulisi mielenkään kysellä mistään foorumilta mitä tehdä :facepalm:

Ei tuossa ole muuta kuin reklamoit firmaa kuka vaihdon suoritti vai miten meinaat että viesti tänne korjaa tilanteen?
 
Mulla ei tulisi mielenkään kysellä mistään foorumilta mitä tehdä :facepalm:

Ei tuossa ole muuta kuin reklamoit firmaa kuka vaihdon suoritti vai miten meinaat että viesti tänne korjaa tilanteen?
Sinun viestistäsi ei ollut apua, mutta vian korjaamiseen meni alle 5 minuuttia. Kannatti kysyä täältä apua.
 
Oli kyllä jonkun sortin ennätys eilen. Auto (02 passatti) hetken mielijohteesta leimalle tekemättä siihen edes katselmusta.

19:30 katsastus, pomppasi vasemman puolen etupään taaemman ylätukivarren väljyyteen. (ainut vika, LOL)

19:50 motonettiin ja uusi tukivarsi kourassa pajalle

20:40 kaikki meni kuin elokuvissa ja takasin konttorilla

20:50 leima paperiin

Ihan ok kun 18 vuotiaan 505tkm ajetun auton leimaamisesta selviää alle satasella :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom