Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitenkäs se eräs minulle hyvin tuttu autopeltiseppä sanoikaan: ruostevauriosta näkyy yleensä noin 10%
Pitänyt nyrkkisääntönä aika hyvin paikkansa kun noita ruosteita on auki alkanut raaputtelemaan.
Minä aloitin kerran vaihtamaan väyrysmersuun helmaa. Ei siihen tarvinnut kuin kardaanitunneliin asti laittaa uutta peltiä Tunkin kohdat tuli vahvistettua vähän reilummin, laitoin paksua sinkittyä putkea helman sisälle.Mitäs parissa entisessä autossa on jouduttu takapyöränkoteloista korjaamaan ruostepaikkoja, niin mennyt
yllättävän paljon uutta peltiä. Ja vaihtamaan helmoja, niin koko helma monessa kohtaa ruosteessa.
Minä aloitin kerran vaihtamaan väyrysmersuun helmaa. Ei siihen tarvinnut kuin kardaanitunneliin asti laittaa uutta peltiä Tunkin kohdat tuli vahvistettua vähän reilummin, laitoin paksua sinkittyä putkea helman sisälle.
Pari ajokertaa vei kitkapinnoista maalin. Maalista ei aiheutunut vinkunaa tai muutakaan haittaa, eli kaikki vaikutukset ovat olleet tylsiä. Raportoin keväällä, miten maali kestää, ja ruoste pysyy poissa. Katsastuskin oli muuten tylsä juttu, mutta sai minut hyvälle mielelle, kun oli kuulemma mahtava auto. Jarrut mitattiin ja olivat kunnossa. Yritin kaivella kommenttia levyjen maalauksesta kertomalla, että maalasin levyt paksusti. Sitäkin pidettiin hyvänä ratkaisuna, jotta pysyy ruoste poissa.Voi olla jarrutehoissa katsurilla sanottavaa jos vielä niitä testaa
Eikö se maalipöly sotke jarrusatuloita?Pari ajokertaa vei kitkapinnoista maalin. Maalista ei aiheutunut vinkunaa tai muutakaan haittaa, eli kaikki vaikutukset ovat olleet tylsiä. Raportoin keväällä, miten maali kestää, ja ruoste pysyy poissa. Katsastuskin oli muuten tylsä juttu, mutta sai minut hyvälle mielelle, kun oli kuulemma mahtava auto. Jarrut mitattiin ja olivat kunnossa. Yritin kaivella kommenttia levyjen maalauksesta kertomalla, että maalasin levyt paksusti. Sitäkin pidettiin hyvänä ratkaisuna, jotta pysyy ruoste poissa.
Eikö se maalipöly sotke jarrusatuloita?
Koska tämä loppuu?Voiko kytkinlevyn niitit ottaa kiinni asetelman joustossa jos on oikeanlainen osa tilattu? Vai onko korjaamo kussut asennuksen?
Koska tämä loppuu?
Koska tämä loppuu?
Startti ulos autosta ja jos ei putsaamalla tokene niin uutta tilalleStartti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?
Startti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?
Jos se startti vaan huutaa kovilla kierroksilla, eikä muuta tapahdu, niin voi olla bendixistä menny pito. Usein kyllä tässä tapauksessa joskus ottaa kiinni ja startti pelaa, mut kai se voi kerralla kokonaankin hajota. Jos osaamista on, niin bedix pyörän voi vaihtaa starttiin, muuten sitten vaan vaihtolaitetta tilalle.Startti pyörii muttei pyöritä moottoria. Milläs keinoilla lähdetään poissulkemaan asioita?
Kyllä korjaantui. Anturin päällä oli likaa (jotain metallipölyä) ja olisi saattanut korjaantua ihan pelkällä puhdistuksellakin, mutta vaihto oli paljon helpompaa kuin vetarin irrotus.Tuliko kuntoon? Yleensä tuollaisen ongelman aiheuttaa rikkinäinen ABS -kehä.
Rasvanäpeille kysymys. Auto kävi vuosihuollossa eilen ja tänään sitten illalla ilmoitti tällaista:
"Latausjärjestelmän toimintahäiriö. Pysäytä auto välittömästi turvalliseen paikkaan."
Jotain varojuttuja vissiin mennyt ainakin päälle, kun ikkunat veti kiitettävästi huuruun ja puhallin vaikutti aika vaisulta.
Notta onko kokemuksia, mistä voisi johtua. Viikonloppuna huolto on kiinni, niin sinne ei voi viedä, joten josko huomenna kokeilisi jotain taikatemppuja/valohoitoa, mutta mitä? Voisiko tuo olla ihan siitä, että akku on mennyt liian tyhjäksi (jäänyt ovet vaikka yön ajaksi auki tms)? Vai joku johto huonosti kiinni (näytti polttoaineensuodatin olevan piilossa akun takana, joten ovatko joutuneet sen irrottaan ja johtoja räpläämään?
Kiitos. Tarvii huomenna mitata ja kokeilla. Voihan tuo olla, että akkukin alkaa olla ehtoopuolella, kun ikää sillä on jo kohta 5v (ei nuo alkuperäispaskeet taida ikuisesti kestää).Vaikuttaa siltä, että lataus/akku jostain syystä tyhjänä/mykkänä. Kannattaa katsoa, että akkukaapelit on kiinni ja jos ne on kiinni, niin jos vaan mahdollisuus mitata latausjännite, niin mittaa(>14V), jos ei, niin pari kierrosta kartsaa ja hieman maantietä ja katso vieläkö hälyyttelee parin käynnistyksen jälkeen.
"Latausjärjestelmän toimintahäiriö. Pysäytä auto välittömästi turvalliseen paikkaan."
Noi tarkistin ja näyttäisi olevan ihan tukevasti paikoillaan. Ja auto starttaa ihan normaalisti. Täytyy tutkia vielä sulakkeet läpi ja mitata jännitteet, kunhan saan haettua yleismittariin patterin. Oli sekin näköjään kerennyt hyytymään välissä.itsellä tämmöinen tuli kun akun johto oli jäänyt löysään.
Akku näköjään riitti kotiin ajoon mutta ei välttämättä takaisin huoltoon ellet lataa sitä täyteen. Ilman latausta ajellessa sitten parkit päällä ja ei puhallusta, radiota, penkinlämmitystä jne.Noi tarkistin ja näyttäisi olevan ihan tukevasti paikoillaan. Ja auto starttaa ihan normaalisti. Täytyy tutkia vielä sulakkeet läpi ja mitata jännitteet, kunhan saan haettua yleismittariin patterin. Oli sekin näköjään kerennyt hyytymään välissä.
edit: no tämä selvisi....Mittarilla kun mittasi, niin käynnissä ollessa jännitteet oli alta 12V...Vilkaisu laturiin ja hihnahan se oli katki....Lienee mennyt katki omia aikojaan, kun ei kai tuollaista huollossa saa pätkäistyä (laturin puolella tuskin ovat mitään tehneet muutenkaan ja akkukin toisella puolen moottoria). Eikun uudestaan huoltoon...
Jeps, vaikka eihän tuo näyttänyt tyhjä olevan nytkään ja starttaili ihan normaalisti useamman kerran, kun tuossa päivällä sitä ropelsin. Täytyy laittaa huomenna lataukseen, niin voi alkuviikosta viedä pajalle.Saa sitte varata sen vuorokauden akun lataamiseen, ainakin jos käytössä vain perus 4A laturi. Jos auto vähääkään uudempi niin melko paljon se käyttää virtaa..
Voipi olla hyvä vaihtaa samalla hihnan kiristin ja mahdolliset ohjausrullat. Laakerit saattaa olla loppu ja siksi remmi poikki.Täytyy nöyrästi vaan ladata akku ja ajaa huoltoon, kun huoltoliike on sen verran lähellä (5min ajomatka). Sen verran ahtaalta näytti tuo tila, ettei ole suurta halua alkaa maallikkona tuota pihassa röpläämään.
Jeps, vaikka eihän tuo näyttänyt tyhjä olevan nytkään ja starttaili ihan normaalisti useamman kerran, kun tuossa päivällä sitä ropelsin. Täytyy laittaa huomenna lataukseen, niin voi alkuviikosta viedä pajalle.
Vm. 2015 Opel Corsa kävi tuulilasinvaihdossa eikä sadetunnistin toimi enää ollenkaan. Pyyhkimet ei pyyhi edes sadetunnistinta päälle laitettaessa tai herkkyyttä säätäessä vaikka aiemmin se niin teki. Mikähän voisi olla vikana? Voiko olla vain sadetunnistimen kaapeli kytkemättä? Toki pitää kysyä tulilasin vaihtaneelta firmaltakin, mutta en nyt ehtisi viemään autoa takaisin pariin viikkoon.
Ainakin tilasin lasinvaihdon sadetunnistimella ja laskussakin oli 20 euron lisähinta sadetunnistimesta.Varmasti tilattu/asennettu lasi jossa huomioitu sadetunnistin? Niissä on "silmä" joka katselee taivaalle, yleensä taustapeilin tuntumassa. Helpoin ja halvin olisi, että johto jäänyt kytkemättä. Tympein olisi vaihtaa lasi tunnistimelliseen.
Näkyykö lasissa se tunnistin, että on edes oikea lasi ja tunnistin paikallaan? Yleisin vika on että tunnistimen ja lasin väliin tuleva geeliteippi puuttuu kokonaan tai väliin jäänyt roskia/ilmaa. Puuttumista ei välttämättä näe ellei tiedä mitä katsoo, mutta esim. ilmakuplat näkyy selvästi.Ainakin tilasin lasinvaihdon sadetunnistimella ja laskussakin oli 20 euron lisähinta sadetunnistimesta.
No tämä (laakeri oli kuulemma hajonnut ja sen takia hihna rikki). Tulikin vähän kalliimpi remontti, kun pelkkä hihnan vaihto ei riittänyt, vaan meni koko pakka uusiksi. Taisi oireilla jo viime talvena, kun kylmällä konehuoneesta kuului aina välillä ihme kolinaa. No, ehkei kuulu enää. Taas kovaa ajoa kohti uusia pettymyksiä.Voipi olla hyvä vaihtaa samalla hihnan kiristin ja mahdolliset ohjausrullat. Laakerit saattaa olla loppu ja siksi remmi poikki.
Mulla ei tulisi mielenkään kysellä mistään foorumilta mitä tehdäVm. 2015 Opel Corsa kävi tuulilasinvaihdossa eikä sadetunnistin toimi enää ollenkaan. Pyyhkimet ei pyyhi edes sadetunnistinta päälle laitettaessa tai herkkyyttä säätäessä vaikka aiemmin se niin teki. Mikähän voisi olla vikana? Voiko olla vain sadetunnistimen kaapeli kytkemättä? Toki pitää kysyä tulilasin vaihtaneelta firmaltakin, mutta en nyt ehtisi viemään autoa takaisin pariin viikkoon.
Sinun viestistäsi ei ollut apua, mutta vian korjaamiseen meni alle 5 minuuttia. Kannatti kysyä täältä apua.Mulla ei tulisi mielenkään kysellä mistään foorumilta mitä tehdä
Ei tuossa ole muuta kuin reklamoit firmaa kuka vaihdon suoritti vai miten meinaat että viesti tänne korjaa tilanteen?
Oliko sielä ilmaa välissä vai?Sinun viestistäsi ei ollut apua, mutta vian korjaamiseen meni alle 5 minuuttia. Kannatti kysyä täältä apua.
Mulla ei tulisi mielenkään kysellä mistään foorumilta mitä tehdä
Ei tuossa ole muuta kuin reklamoit firmaa kuka vaihdon suoritti vai miten meinaat että viesti tänne korjaa tilanteen?
Ei. Tarkistin ensin ulkopuolelta ja näytti olevan hyvin paikallaan, ei ilmakuplia ja geelit niin kuin pitääkin. Sitten sisäpuolelta tutkiessa huomasin, että taustapeilin suojus oli huonosti. Sen takaa paljastui irtonainen kaapeli. Tökkäsin kaapelin paikalleen ja nyt toimii.Oliko sielä ilmaa välissä vai?
Samaa naaman aukomista joka viestiketjussa. Jätä sanomatta, jos viestin sisältö on tuota luokkaa.