2005 vuoden Audi A3, 3.2 VR6 ja käyntiongelmat... Vaihdoin torstaina termostaatin. Vaihtoa varten piti irrottaa ilmanpuhdistinkotelo ja ilmamassamittari. Laitoin auton kasaan ja käynnistin ja alkoi kauhea rykiminen. Kierroksen hyppi 200-600rpm välillä ja auto sammahteli itsestään. Kaasua painamalla kierrokset sai pysymään korkeammalla, mutta tyhjäkäyntiin sillä ei ollut vaikutusta.
Vikakoodinlukijalla (OBDeleven) löytyi kaksi koodia. Toinen ilmamassamittarista ja toinen jäähdystysnesteen lämpötilan anturista. Kummatkin koodit johtuivat todennäköisesti siitä, että liittimet olivat termostaatin vaihdon aikana irrallaan. Nollasin koodit ja auto lähti laakista käyntiin ja kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti.
Remontin jälkeen auto toimi muutaman päivän normaalisti. Eilen kävin Ahveniston moottoriradalla ja sen jälkeen sama ongelma palasi. Ahvenistolla auto toimi hyvin. Sieltä ajoimme ABC:lle, sammutimme auton ja menimme hakemaan evästä. Palasimme autolle, auto käyntiin ja taas kauhea rykiminen kierrosten pomppiessa 200-600rpm. Kaasupolkimen painamisella ei ollut yhtään mitään vaikutusta.
Autossa oli tässä vaiheessa bensaa noin ¼ tankillista. Työnsimme pumpulle ja tankkasimme tankin täyteen. Tämän jälkeen startti onnistui jälleen kerran ensimmäisellä yrittämällä ja auto toimi koko loppumatkan hyvin Tampereelle. Siellä se sitten alkoi taas rykiä kaverin pihassa. Tällä kertaa vika oli vielä aiempaa pahempi, eikä moottori pysy kovinkaan pitkään käynnissä. Vikakoodeja ei alkuun tullut yhtään, mutta usean starttiyrityksen jälkeen löytyi seuraavat:
Trouble codes:
P2189 - System too lean at idle, Bank 2 Upper limit exceeded
Intermittent
P0113 - Intake Air Temperature Sensor 1 Bank 1 Circuit High Lower limit not reached
Intermittent
P0102 - Mass or Volume Air Flow Sensor "A" Circuit Low Lower limit not reached
Static
Ilmamassamittarin koodi tuli varmaankin siitä, kun koitimme autoa käyntiin myös liitin irrallaan.
Auto seisoo nyt 2h ajomatkan päässä kotoa kaverin autokatoksessa. Miten tuota kannattaisi selvittää? Ostaa varuiksi mukaan “
Cylinder Head Breather Tube” ja kokeilla jos esim se oli rikki ja siitä syntyisi alipainevuoto? Venttiilikoppa ja siihen integroitu PCV systeemi on vaihdettu edellisen omistajan toimesta merkkihuollossa vuosi takaperin. Se oli kuulemma aiheuttanut vähän vastaavia oireita, mutta lievempinä. Eilen ei valitettavasti ehtinyt tutkia tarkemmin ja nyt välimatka aiheuttaa haasteita.