Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Aika heikossa hapessa auto jos kampiakselin kaula on paljaana ilman laakeripukkia.

Anteeksi kun termistöni ei ole 100% tarkkaa, se on tottakai tärkeää kun ollaan asiam tuntija™ foorumilla.

Joka tapauksessa jos käy niin heikosti että laakeri esim. pyörähtää ja ottaa lämpöä, niin se on joskus nähtävissä suoraan tuosta kampiakselin koneistamattomastakin osasta kun siihen on öljyt palaneet kiinni ja se on tummentunut.

Varmaan olisit haluamalla voinut ymmärtää mitä haetaan.
 
Oli muuten suht helppo tarkistaa auton etupään aurauskulmat isän joskus aiemmin tekemällä U mallisella työkalulla, jossa pultit päissä. Eli työkalun sain vanteen takareunaan ja sitten etureunaan myös. Haritustahan autossa oli (eturenkaat kuluneet sisäreunasta).

Nettiohjeiden mukaan 2.5mm saa olla vähintään aurausta (min 0.25 astetta). Se kohdalleen ja ratin säätäminen vielä takaisin keskelle.

Kulutuskin ehkä ihan aavistuksen pienempi, kun renkaat ei "jarruta" / harita sivulle. Mutta tuota hankala mitenkään varmistaa. Autonosturin toki vaatii joka nostaa renkaista ja kun sellaista ei isälläkään ole, niin "öljymontusta" sai kyllä helposti mittailtua ja säädettyä aurausta ja ratin suuntaa.
 
Nettiohjeiden mukaan 2.5mm saa olla vähintään aurausta (min 0.25 astetta). Se kohdalleen ja ratin säätäminen vielä takaisin keskelle.
Eiks suuntaus lähde aina siitä, että ihan ekaks laitetaan ratti keskiasentoon ja lukitaan siihen, sitten vasta aletaan katella ja säätää kulmia.

Edit. Sitten kun säädöt on tehty, niin rattiin tai säätöihin ei enää kosketa, koska ratti on ollut koko ajan lukittuna keskiasentoon, eli on valmiiksi keskellä. Heh joo, on tullut kyllä auto ratti vinossa myös ihan ammattilaiselta säädön jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.

M1.jpg


M2.jpg


M3.jpg
 
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.

M1.jpg


M2.jpg


M3.jpg
Vaikka useat värikoodatut jäähdytinnesteet ovat samaa tavaraa, jotkin eivät ova.
 
Vaikka useat värikoodatut jäähdytinnesteet ovat samaa tavaraa, jotkin eivät ova.
Näin on, mutta tietääkseni nämä epäsopivuusongelmat tulee silloin, kun kahta erityyppistä nestettä sekoitetaan keskenään. Tässä on joka tapauksessa ollut välissä järjestelmän pesuaine ja useammat vesihuuhtelut perään ennen kuin Motoxia on laitettu tilalle.

Kyllähän se ainakin teoriassa olisi mahdollista, että Motoxin nesteessä on jotain ainetta, joka liuottaa autosta jotakin omaa materiaalia, esim kennon juotosaineita, mutta pidän tätä hyvin epätodennäköisenä.

Uskon ennemmin, että (mahdolliset) paikka-aineet on lähteneet liikkeelle tai esim vesipumpun juoksupyörästä/laakereista irtoaa muusta syystä materiaalia. Moottoriöljyt on laskeneet 20tkm aikana maximista minimiin, eli voi siinä öljyäkin olla.
 
Eiks suuntaus lähde aina siitä, että ihan ekaks laitetaan ratti keskiasentoon ja lukitaan siihen, sitten vasta aletaan katella ja säätää kulmia.

Edit. Sitten kun säädöt on tehty, niin rattiin tai säätöihin ei enää kosketa, koska ratti on ollut koko ajan lukittuna keskiasentoon, eli on valmiiksi keskellä. Heh joo, on tullut kyllä auto ratti vinossa myös ihan ammattilaiselta säädön jälkeen.
Saatan muistaa aivan väärin. Mutta yksi ammattilainen korjaamo taisi ensin laittaa säädöt kohdalleen. Sitten loppuvaiheessa vasta ratti lukittiin jollain työkalulla keskiasentoon ja säädettiin ohjaus?

Mutta tosiaan voi olla täysin väärä muistikuvakin asiasta. Eihän tuossa oikein ole mitään järkeä tehdä noin päin?

Eihän se oikea nelipyöräsuuntaus olisi kuin 100€. Itse toki luulen, että säädöt on nyt oikein hyvät ja nelipyöräsuuntausta ei tarvita :D

Säätämisen jälkeen ratti taisi olla vasemmalle kallellaan, mutta 2 "napsua" toiselta puolelta pois ja toiselle lisää, niin ratti sattui menemään täysin suoraan.
 
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.
Itse epäilisin kalkkeumaa, ehkä huuhtelit tai lantrasit nestettä kalkkipitoisella vedellä esim ihan vesijohtovedellä. Itse olen syyläreihin lisännyt vain akkuvettä lantrinkina
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
N13 taisi tosiaan olla se kone jossa on tuo thp-suvun sukusairaus eli ketjun kiristimet kuluu liikaa vai oliko et ketju itsesään on venyvää sorttia... Mut äkkiä sanoisin et vika voisi olla myös sytytyksen puolella, puolatkin voi olla vaan menossa.

Kaverin diisel bimmeris, myös F31, meni imusarjan mekaaniset ilmanvirtausläpät vikatilaan joka sekoitti koko auton. Äänestä kuviteltiin et moottori olisi jo entinen. Mut selvisi touhutonnilla ja uusi imusarja ja egr yms putsaukset
 
Itse epäilisin kalkkeumaa, ehkä huuhtelit tai lantrasit nestettä kalkkipitoisella vedellä esim ihan vesijohtovedellä. Itse olen syyläreihin lisännyt vain akkuvettä lantrinkina
Kyllä, hanavettä espoon vesijohtoverkosta sekä pesussa että lantrauksessa. Aika moneen laitteeseen olen näitä samoja tapoja jo ehtinyt eläessäni käyttää ja erityisesti japanilaiseen kalustoon. Nyt kävi näin, mutta kalkkeumat on tietääkseni kovaa tavaraa, ja tämä on enemmänkin limaa märkänä ja kuivana jauhoa.
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
Kannattaa henkisesti varautua jakopää remonttiin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 953
Viestejä
4 812 299
Jäsenet
78 015
Uusin jäsen
khyl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom