Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitä yrität sanoa tällä? Tottakai aurauskulma voi olla enemmän tai vähemmän kuin 0 astetta, toiseen suuntaan positiivista ja toiseen suuntaan negatiivista, niin mihin ihmeeseen viittaat?Ei ole olemassa mitään negatiivista aurausta.
Siinä varmaan näsäviisasteltiin sillä, että negatiivinen auraus ei ole aurausta, vaan haritusta.Mitä yrität sanoa tällä? Tottakai aurauskulma voi olla enemmän tai vähemmän kuin 0 astetta, toiseen suuntaan positiivista ja toiseen suuntaan negatiivista, niin mihin ihmeeseen viittaat?
Hyvin olet autoa pitänyt, kun et edes öljyn määrää seuraa2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.
Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Auto on ollut minulla kymmenen vuotta eikä ennen ole öljyä kuluttanut. Katsotko itse auton käyttöohjeen mukaan öljyt aina ennen ajoa?Hyvin olet autoa pitänyt, kun et edes öljyn määrää seuraa![]()
Taitaa olla moottorin vaihto edessä? Tai sitten moottorin uudelleen laakerointi, jos se on edes mahdollista? Voi olla siis laakerit syyllinen ja sen lisäksi voi olla kyllä muitakin osia mennyt öljyn puuttumisen takia rikki.2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.
Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Tämä on kyllä kertakaikkisen naurettava toteamus.2012 auto, eli "jo" 13 vuotta vanha, eikä ole enää arvokas. Niin ei siihen toki enää vaihtomoottoria kannata ostaa.
Meni siis kaikilta osilta aivan pieleen?Tämä on kyllä kertakaikkisen naurettava toteamus.
Tosiaan tästäkin jäi käsitys, että kallis remppa, eikä vaihtomoottori olisi kovin järkevä hankinta?2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.
Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Niin ootellaan nyt mitä korjaamo sanoo, jos edes kauaa jaksaa tutkia. Autohan vielä toimii ja useasti autokaupoillakin on, että jos ajaa pihaan ja on katsastettu niin saa 1500€. Auto on juuri katsastettu.Meni siis kaikilta osilta aivan pieleen?
1700€ olisi halvin 2012, mutta rikkinäinen. Seuraava 2200€. Ei sittenkään niin halpoja mitä itse kuvittelin.
Tosiaan tästäkin jäi käsitys, että kallis remppa, eikä vaihtomoottori olisi kovin järkevä hankinta?
Autonhan voisi laittaa rikkinäisenä Nettiautoon myyntiin tai Huutokaupat.comiin. Eli ei sitä ole pakko vielä romuttaa, vaikka rikki onkin.
Itse hyvin vähän tiedän autoista.Niin ootellaan nyt mitä korjaamo sanoo, jos edes kauaa jaksaa tutkia. Autohan vielä toimii ja useasti autokaupoillakin on, että jos ajaa pihaan ja on katsastettu niin saa 1500€. Auto on juuri katsastettu.
Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.
2.0 duratecEnpä ole koskaan kuullut, että öljynvaihdolla olisi loppuun kuluneet kiertokangen laakerit korjaantuneet..
Korjaamon olisi tuossa kohtaa kun ulos oli tullut metallia, olla yhteydessä asiakkaaseen ja kysyä että mitä tehdään.
Mikä moottori kyseessä? Osaan pystyy tekemään laakerirempan alakautta kun käyttää öljypohjan irti, vähän autosta riippuen tosin saatttaa vaatia apurungon alas laskemista tms.
2.0 duratec
Jos auto ei ole tähän mennessä kuluttanut yhtään öljyä ja nyt motista on yhtäkkiä hävinnyt 4? litraa johonkin, niin onhan siellä jotain muutakin hajalla kuin laakerit. Mäntä rikki tai periaatteessa kai ahdinkin, jos siinä sellainen on.
Jos noin vähän öljyä moottorissa niin on varmasti nokka-akselin, kiertokangen ja kampiakselin laakerit entiset, eikä öljyn lisäyksellä mihinkään muutu.2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.
Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Auto on ollut minulla kymmenen vuotta eikä ennen ole öljyä kuluttanut. Katsotko itse auton käyttöohjeen mukaan öljyt aina ennen ajoa?
Kaveri kertoi, että hän käytti auton huollossa ja öljynvaihdossa oli sanottu, että öljytikku oli jo kuiva. Kaveri sanoi minulle, että jännä juttu ettei öljyvalo ollut vielä syttynyt. Hän kuvitteli, että se on merkki siitä, että öljyä pitää lisätä. Oli kuitenkin ajanut 15-30tkm ilman öljyntarkastusta, koska tietämys autoista oli nolla. Sanoin, että siinä kohtaa alkaa syntymään jo vaurioita, kun valo syttyy ja auto pitäisi välittömästi pysäyttää ja lisätä öljyä tarvittaessa.Tässä täytyy lainata erään käytettyjä vaihtomoottoreita ja vaihdelaatikoita työkseensä myyvän tuttuni kommenttia:
"Jos ihmiset vaihtaisi öljyt ajallaan (pätkäajossa tiuhemmin kuon ohjekirja haluaa!) ja tarkistaisi niitä vaikka kerran kuukaudessa niin minulla ei olisi bisnestä tässä"
Öljyjen laiminlyönti on aivan ylivoimaisesti yleisin syy sille miksi vaihtomoottoreiden perään kysellään.
Vaikuttaa, tai ei vaikuta kun isommassa vanteessa voi olla niin matala profiilinen rengas ettei renkaan halkaisija kasva, mutta ei juuri missään vakioatossa ole camber säädettävissäVannekoko vaikuttaa myös renkaiden kulumiseen. Mitä isompi vannekoko, sen pystympään camber tulee säätää, jotta kuluminen on tasaista.
Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos öljyvalo toimii normaalisti niin moottorissa on vielä reilusti öljyä, eikä mitään vaaraa moottorin vaurioitumiselle ole, sen takia se on varooitusvalo.Sanoin, että siinä kohtaa alkaa syntymään jo vaurioita, kun valo syttyy ja auto pitäisi välittömästi pysäyttää.
Riippuu täysin öljyvalon mallista.Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos öljyvalo toimii normaalisti niin moottorissa on vielä reilusti öljyä, eikä mitään vaaraa moottorin vaurioitumiselle ole, sen takia se on varooitusvalo.
Sama kun laittaisi autoon varoitusvalon "nyt sun autosi hajosi"
Tämä ei enää oikein päde näissä nykyajan ekoautoissa joissa on sähköisesti säätyvä öljypumppu, todella ohuet öljyt, kapeat laakerit ja juuri ja juuri riittävät öljynpaineet.Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos öljyvalo toimii normaalisti niin moottorissa on vielä reilusti öljyä, eikä mitään vaaraa moottorin vaurioitumiselle ole, sen takia se on varooitusvalo.
Sama kun laittaisi autoon varoitusvalon "nyt sun autosi hajosi"
Auto on ollut minulla kymmenen vuotta eikä ennen ole öljyä kuluttanut. Katsotko itse auton käyttöohjeen mukaan öljyt aina ennen ajoa?
Mä olen katsonut vähintään tonnin välein, vaikka ei ole kulutusta ollut tiedossa.
Tämä kuulostaa ihan ecoboostilta mikä itsellä oli 10v sitten. Männänrenkaat mahdollisesti mennyt ja metallisilppua öljyssä kiertokangen laakereista. Tärinä ja nakutus tulee sitten siitä + mahdolliset ennakkosyttymiset. Toki tuota männänrenkaiden menemistä on myös durateceissa ollut.2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.
Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Vaikka periaatteessa voi joissakin autoissa onnistua alakautta (esim autot joissa moottori on suorassa), on kuitenkin usein helpompi ja nopeampi juttu vaan nypätä se kone suosiolla kokonaan pois kuin ährätä siellä auton alla.Mikä moottori kyseessä? Osaan pystyy tekemään laakerirempan alakautta kun käyttää öljypohjan irti, vähän autosta riippuen tosin saatttaa vaatia apurungon alas laskemista tms.
Aika melkoinen fakiiri saa olla jos alakerran laakerit tarkistaa öljypropun reiästä mitään purkamatta. Pitää olla kamerassa vähintään 8 etäohjattavaa niveltä ja röntgenkamera. Tulpanreiästä kyllä näkee onko männässä reikä, mutta se nyt olisi muutenkin jo päivänselvä juttu jos sieltä puhaltaa. Tehothan tässä ilmeisesti oli tallessa ja käynti hyvä?Ehkä ensimmäisenä saattaisin hinauttaa tuon johonkin jossa voidaan tarkistaa tilanne ala- ja yläkerrasta. Jo pelkästään propun/tulpan reiästä voi tarkastuskameralla saada selville sen että onko kyseessä täystuho vai vähemmän.
Eli jos kampiakselissa esim. näkyy jossain tummentumaa niin siellä on laakeriliuska pyörähtänyt ja ottanut lämpöä ja se aika usein tuhoaa myös kampiakselin. Ja vastaavasti jos mäntä on halki/siinä on reikä niin sen mukaan sitten jatkotoimet.
Nyt kyllä kiinnostaa tietää nämä öljyvalon kaikki mallit.Riippuu täysin öljyvalon mallista.
Uudemmissa autoissa tulee yleensä ensin öljytason varoitus (esim. keltainen öljypullon kuva) ja ohjekirjassa ehdotetaan esim. lisäämään litra öljyä. Tällöin ollaan vielä tilanteessa, jossa välitöntä vauriota ei tule.
Se punainen öljyvalo puolestaan on öljynpaineen merkkivalo, joka syttyy vasta kun öljynpaine on niin matalalla tasolla että moottori vaurioituu kuormitettaessa hyvin nopeasti. Tuo valo voi pelastaa moottorin mikäli se ilmestyy tyhjäkäynnillä tai muuten matalan kuormituksen tilanteessa. Yleensä paine on kuitenkin ollut jo valon rajoilla hyvän tovin, jolloin vaurioita on jo ehtinyt syntyä.
Mitä mahdat tarkoittaa?Nyt kyllä kiinnostaa tietää nämä öljyvalon kaikki mallit.
Kone tosiaan nakuttaa 3k kierroksilla. Tämän jälkeen varasin vuosihuollon kun öljynvaihdosta oli vuosi. Vuoden välein siis vaihdattanut öljyt. Nakutus sattui alkamaan juuri kun oli aika huollolle ja samalla kerroin, että vuosihuollon jälkeen voisi tehdä vianhakua ääneen.Vaikka periaatteessa voi joissakin autoissa onnistua alakautta (esim autot joissa moottori on suorassa), on kuitenkin usein helpompi ja nopeampi juttu vaan nypätä se kone suosiolla kokonaan pois kuin ährätä siellä auton alla.
Aika melkoinen fakiiri saa olla jos alakerran laakerit tarkistaa öljypropun reiästä mitään purkamatta. Pitää olla kamerassa vähintään 8 etäohjattavaa niveltä ja röntgenkamera. Tulpanreiästä kyllä näkee onko männässä reikä, mutta se nyt olisi muutenkin jo päivänselvä juttu jos sieltä puhaltaa. Tehothan tässä ilmeisesti oli tallessa ja käynti hyvä?
Menee kyllä aika paljon kuskin piikkiin, jos kone alkanut nakuttamaan ja silti vaan jatkettu ajoa (pitkäänkin?) eikä edes vielä tässä vaiheessa itse ole tarkastettu öljyn määrää. Jos ainoa oire tässä vaiheessa on kolina 3k/rpm kohdalla ja ainoastaan vähän metallihippuja öljyssä, todennäköisyys on aika suuri, että selviää pelkällä kk laakereiden vaihdolla. Mahdollinen skenaario tapahtumien kulusta on, että kone on vähitellen syönyt/hikoillut öljyt, kuten vanhat autot yleensä tekee, ilman että niissä olisi mitään oikeaa "vikaa". Öljyn määrää ei ole koskaan tarkastettu/lisätty ja öljyjen vähyyden takia sitten vanhat kuluneet kk-laakerit on kokonaan moro.
Halkaisija nyt tietenkin pysyy aina samana, vaikka vannekoko muuttuisi. Siis jos vanteelle laitetaan auton specsien mukainen rengas.Vaikuttaa, tai ei vaikuta kun isommassa vanteessa voi olla niin matala profiilinen rengas ettei renkaan halkaisija kasva, mutta ei juuri missään vakioatossa ole camber säädettävissä
Kerro sit mikä oli tuomio kun ovat tutkineet.Kone tosiaan nakuttaa 3k kierroksilla. Tämän jälkeen varasin vuosihuollon kun öljynvaihdosta oli vuosi. Vuoden välein siis vaihdattanut öljyt. Nakutus sattui alkamaan juuri kun oli aika huollolle ja samalla kerroin, että vuosihuollon jälkeen voisi tehdä vianhakua ääneen.
Vanhat riisikipot (90-luvun, 00-aikasissa alkoi niissäkin olla jo heikkouksia kun piti tehdä pihimpiä ja vihreämpiä) olikin kestäviä koneeltaan, ainaki carina ja primeran koneet. Niillä pääsi kevyesti sen 500tkm ilman murheita, ellei ketjut venyny.Ei ole koskaan ollut öljyyn liittyviä ongelmia kun itse niitä vaihtelen.
Pariin riisikippoon tullut ajettua ~450tkm mittariin (toisessa jakoketju) ja öljyyn kosketuksissa olevissa osissa ei mitään ongelmaa.
Mitä mahdat tarkoittaa?
Kyllä minulla ainakin Citroenissa on keltainen öljykannu joka tarkoittaa että öljyntaso on liian alhainen. Eli pyytää lisäämään öljyä, mutta ei vaaraa moottori vauriosta. Toki ilmoittaa ihan myös tekstinä mistä on kyse. Ja sitten taas punainen versio että öljynpaine on alhainen ja silloin moottori vaurio on jo todennäköisesti tapahtunut ainakin jos se syttyy jossain moottoritie nopeuksissa.
Nyt kyllä kiinnostaa tietää nämä öljyvalon kaikki mallit.
Kyllä minulla ainakin Citroenissa on keltainen öljykannu joka tarkoittaa että öljyntaso on liian alhainen. Eli pyytää lisäämään öljyä, mutta ei vaaraa moottori vauriosta. Toki ilmoittaa ihan myös tekstinä mistä on kyse. Ja sitten taas punainen versio että öljynpaine on alhainen ja silloin moottori vaurio on jo todennäköisesti tapahtunut ainakin jos se syttyy jossain moottoritie nopeuksissa.
On niitä erilaisia, kuten Corle sanoi. Öljykannu voi olla joissain autoissa oranssi/keltainen kun kyse on öljytason varoituksesta.Mistä ihmeen öljyvalon mallista, ei se valo mittaa paljon sitä öljyä on moottorissa.
Toki ei, mutta se anturi mittaa joka sen öljyvalon sytyttää. Eli niitä joissain autoissa on sekä keltainen öljyvalo ja punainen öljyvalo. Keltainen ilmoittaa alhaisesta öljytasosta. Ja punainen on kaikissa autoissa joka sitä painetta mittaa. Ja se punainen kyllä on semmoinen että se jos syttyy niin se voi todellakin olla merkkivalo joka ilmoittaa että se moottori on entinen. Jos se syttyy jossain moottoritie vauhdeissa niin siinä ei kauaa tartte koneen käydä kun siinä on laakerit entiset.Mistä ihmeen öljyvalon mallista, ei se valo mittaa paljon sitä öljyä on moottorissa.
Omassa tilanteessa aikanan oli et metallisilttua oli päässyt sihdistä läpi anturin ns yläpuolelle, tukkien kanavan virtausta. Näin ollen paineet oli muka ok vaikka virtausta ei juuri ollut. Toki, tuon olisi varmaan välttänyt jos olisi päivittäin tikkua katsellut. Ehkä kerran pari kuukaudessa tuli katsottua et vielä ei syö öljyä se kone. 3-4kk välien tuli öljyt vaihdettua huollossa sitä ennen, kun 15tkm tuli täyteen.Miten tuolla pannussa on voinut olla 0.7l öljyä ilman että se painevalo on palanut? Vaiko anturi sitten kanssa viallinen.
Monissa autoissa on tosiaan pelkkä punanen kannuvalo joka kertoo että painetta ei enää ole. Joissakin sitten on se tasovalokin peräti, mikä saisi kyllä olla kaikissa autoissa.
Sen valon saa syttymään myös ihan kaupungissakin, vaikka öljyn määrä on oikea, kierrokset vaikuttaa ja haukkaako tyhjää.Autossa on öljynpainemittari mistä tietää onko autoin moottorissa tarpeeklsi öljyä, siksi mittaristossa on varoitusvalo jos paine on liian alhainen.
Vaikka periaatteessa voi joissakin autoissa onnistua alakautta (esim autot joissa moottori on suorassa), on kuitenkin usein helpompi ja nopeampi juttu vaan nypätä se kone suosiolla kokonaan pois kuin ährätä siellä auton alla.
Aika melkoinen fakiiri saa olla jos alakerran laakerit tarkistaa öljypropun reiästä mitään purkamatta. Pitää olla kamerassa vähintään 8 etäohjattavaa niveltä ja röntgenkamera. Tulpanreiästä kyllä näkee onko männässä reikä, mutta se nyt olisi muutenkin jo päivänselvä juttu jos sieltä puhaltaa. Tehothan tässä ilmeisesti oli tallessa ja käynti hyvä?
Menee kyllä aika paljon kuskin piikkiin, jos kone alkanut nakuttamaan ja silti vaan jatkettu ajoa (pitkäänkin?) eikä edes vielä tässä vaiheessa itse ole tarkastettu öljyn määrää. Jos ainoa oire tässä vaiheessa on kolina 3k/rpm kohdalla ja ainoastaan vähän metallihippuja öljyssä, todennäköisyys on aika suuri, että selviää pelkällä kk laakereiden vaihdolla. Mahdollinen skenaario tapahtumien kulusta on, että kone on vähitellen syönyt/hikoillut öljyt, kuten vanhat autot yleensä tekee, ilman että niissä olisi mitään oikeaa "vikaa". Öljyn määrää ei ole koskaan tarkastettu/lisätty ja öljyjen vähyyden takia sitten vanhat kuluneet kk-laakerit on kokonaan moro.
Vaikka kameralla saisi suoran näkymän, on siinä kampiakselin kaulan päällä kuitenkin se veivi edelleen, siitä ei pääse näkemään laakerin tai kaulan kuntoa. Tai mä en ainakaan ikinä ole nähnyt kk-laakerivammaa, joka tuolla tavalla olisi ollut havaittavissa.Varmasti riippuu tapauksesta ja moottorista ja autosta miten helppoa mikäkin on, mutta *hyvällä säkällä* voi esim. kameralla loiskelevyn reiästä (jos automallissa sellainen on) nähdä vaikkapa mustaksi värjäytynyt kampiakselin kaula joka merkkaa sitten sitä että tietää suoriltaan lähteä vaihtomoottoria/alakertaa haeskelemaan.
Jos on parin tonnin auto kyseessä, ollaan jokatapauksessa aika lähellä tilannetta, että tuota ei ulkopuolisella kannata täyteen rahaan korjata mitään kautta. Korjaamolta jos lähtee tuohon vikadiagnoosia hakemaan, silloin se vaurio varmastikin kurkataan ja todetaan öljypohja irroittamalla. Tuolla moottorin pois nostamisella tarkoitin lähinnä tilannetta, jos tuota alkaa itse ropaamaan kuntoon jossakin. Aika usein moottorin pois nostamista vältellään ihan turhaan, vaikka se monesti olisi se kaikkein kivuttomin ja nopein tapa, etenkin jos ei ole kunnollista autonosturia että pääsee hyvin työskentelemään auton alla ja esimerkiksi irroittamaan apurungon tarvittaessa.Jos nyt tulkitsen kysyjän tapauksessa tilannetta niin auto lienee arvoltaan joitakin tonneja korkeintaan kun iäkkäämmästä mondeosta kyse. Eli välttämättä ei ole taloudellisinta heti nostaa moottoria ulos keulilta ja avata öljypohjaa ja todeta tilanne heikoksi. Siinä syntyy helposti korjaamolaskua jo itsessään aika paljon ja lopputuloksena voi hyvin olla, että ei korjata vaan paaliin.
Fordeissa moottori lasketaan monesti alakautta, joten autonosturi on pakko ja nostopöytä helpottaa. On siinä pahuksenmoinen työ, jos yksin vääntää autotallissa.Aika usein moottorin pois nostamista vältellään ihan turhaan, vaikka se monesti olisi se kaikkein kivuttomin ja nopein tapa, etenkin jos ei ole kunnollista autonosturia että pääsee hyvin työskentelemään auton alla ja esimerkiksi irroittamaan apurungon tarvittaessa.
No joo, foordeista mä en mitään ymmärräkään, vaikka taivaspaikka onkin jo lunastettuna.Fordeissa moottori lasketaan monesti alakautta
Aika heikossa hapessa auto jos kampiakselin kaula on paljaana ilman laakeripukkia.Varmasti riippuu tapauksesta ja moottorista ja autosta miten helppoa mikäkin on, mutta *hyvällä säkällä* voi esim. kameralla loiskelevyn reiästä (jos automallissa sellainen on) nähdä vaikkapa mustaksi värjäytynyt kampiakselin kaula joka merkkaa sitten sitä että tietää suoriltaan lähteä vaihtomoottoria/alakertaa haeskelemaan.
![]()
Jos nyt oikein googlasin niin tuossa on 2.0 durateqin öljypohja loiskelevyineen. Öljyproppu keskellä takalaidassa. On tuossa nyt nollaa isompi mahdollisuus nähdä pari kiertokankea ja todeta tai olla toteamatta niistä remontin suuruuden tarve.
Jos nyt tulkitsen kysyjän tapauksessa tilannetta niin auto lienee arvoltaan joitakin tonneja korkeintaan kun iäkkäämmästä mondeosta kyse. Eli välttämättä ei ole taloudellisinta heti nostaa moottoria ulos keulilta ja avata öljypohjaa ja todeta tilanne heikoksi. Siinä syntyy helposti korjaamolaskua jo itsessään aika paljon ja lopputuloksena voi hyvin olla, että ei korjata vaan paaliin.