Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Tämä on kyllä kertakaikkisen naurettava toteamus.
Meni siis kaikilta osilta aivan pieleen? :)

1700€ olisi halvin 2012, mutta rikkinäinen. Seuraava 2200€. Ei sittenkään niin halpoja mitä itse kuvittelin.

2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.

Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Tosiaan tästäkin jäi käsitys, että kallis remppa, eikä vaihtomoottori olisi kovin järkevä hankinta?

Autonhan voisi laittaa rikkinäisenä Nettiautoon myyntiin tai Huutokaupat.comiin. Eli ei sitä ole pakko vielä romuttaa, vaikka rikki onkin.

Edit:
Toki jos löytyy hyvä vaihtomoottori sopivaan hintaan ja joku paja joka tekee sopivaan hintaan vaihdon, niin voisi harkita?
 
Meni siis kaikilta osilta aivan pieleen? :)

1700€ olisi halvin 2012, mutta rikkinäinen. Seuraava 2200€. Ei sittenkään niin halpoja mitä itse kuvittelin.


Tosiaan tästäkin jäi käsitys, että kallis remppa, eikä vaihtomoottori olisi kovin järkevä hankinta?

Autonhan voisi laittaa rikkinäisenä Nettiautoon myyntiin tai Huutokaupat.comiin. Eli ei sitä ole pakko vielä romuttaa, vaikka rikki onkin.
Niin ootellaan nyt mitä korjaamo sanoo, jos edes kauaa jaksaa tutkia. Autohan vielä toimii ja useasti autokaupoillakin on, että jos ajaa pihaan ja on katsastettu niin saa 1500€. Auto on juuri katsastettu.
 
Niin ootellaan nyt mitä korjaamo sanoo, jos edes kauaa jaksaa tutkia. Autohan vielä toimii ja useasti autokaupoillakin on, että jos ajaa pihaan ja on katsastettu niin saa 1500€. Auto on juuri katsastettu.
Itse hyvin vähän tiedän autoista.

Mutta ne kampiakselin jotkut liukulaakerit voisi saada ainakin osittain uusittua alakautta. Eli öljypohja pois ja sitä kautta voisi saada vähän purettua ja vaihdettua.

Ilmeisesti siis joku tuon näköinen osa:

Edit:
Lisäys että epäilen kyllä muutakin vikaa ja kulumaa, kuin nuo osat.
 
Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.

Enpä ole koskaan kuullut, että öljynvaihdolla olisi loppuun kuluneet kiertokangen laakerit korjaantuneet..

Korjaamon olisi tuossa kohtaa kun ulos oli tullut metallia, olla yhteydessä asiakkaaseen ja kysyä että mitä tehdään.

Mikä moottori kyseessä? Osaan pystyy tekemään laakerirempan alakautta kun käyttää öljypohjan irti, vähän autosta riippuen tosin saatttaa vaatia apurungon alas laskemista tms.
 
Enpä ole koskaan kuullut, että öljynvaihdolla olisi loppuun kuluneet kiertokangen laakerit korjaantuneet..

Korjaamon olisi tuossa kohtaa kun ulos oli tullut metallia, olla yhteydessä asiakkaaseen ja kysyä että mitä tehdään.

Mikä moottori kyseessä? Osaan pystyy tekemään laakerirempan alakautta kun käyttää öljypohjan irti, vähän autosta riippuen tosin saatttaa vaatia apurungon alas laskemista tms.
2.0 duratec
 
Tässä täytyy lainata erään käytettyjä vaihtomoottoreita ja vaihdelaatikoita työkseensä myyvän tuttuni kommenttia:

"Jos ihmiset vaihtaisi öljyt ajallaan (pätkäajossa tiuhemmin kuon ohjekirja haluaa!) ja tarkistaisi niitä vaikka kerran kuukaudessa niin minulla ei olisi bisnestä tässä"

Öljyjen laiminlyönti on aivan ylivoimaisesti yleisin syy sille miksi vaihtomoottoreiden perään kysellään.
 
Jos auto ei ole tähän mennessä kuluttanut yhtään öljyä ja nyt motista on yhtäkkiä hävinnyt 4? litraa johonkin, niin onhan siellä jotain muutakin hajalla kuin laakerit. Mäntä rikki tai periaatteessa kai ahdinkin, jos siinä sellainen on.
 

Jos auto ei ole tähän mennessä kuluttanut yhtään öljyä ja nyt motista on yhtäkkiä hävinnyt 4? litraa johonkin, niin onhan siellä jotain muutakin hajalla kuin laakerit. Mäntä rikki tai periaatteessa kai ahdinkin, jos siinä sellainen on.

Ehkä ensimmäisenä saattaisin hinauttaa tuon johonkin jossa voidaan tarkistaa tilanne ala- ja yläkerrasta. Jo pelkästään propun/tulpan reiästä voi tarkastuskameralla saada selville sen että onko kyseessä täystuho vai vähemmän.
Eli jos kampiakselissa esim. näkyy jossain tummentumaa niin siellä on laakeriliuska pyörähtänyt ja ottanut lämpöä ja se aika usein tuhoaa myös kampiakselin. Ja vastaavasti jos mäntä on halki/siinä on reikä niin sen mukaan sitten jatkotoimet.

Tuo öljynvaihdon tehnyt "korjaamo" ei selvästikään ajatellut muutakuin sitä öljynvaihtoa ja laittoivat "ruumiin" uudelleen umpeen todennäköisesti tietäen, että mikään ei sillä tule korjaantumaa.

Ja voi kai noita kotipihassakin tehdä, jos vaikka saa hyvän tarkistuskameran lainaan jostain. Tulppien irroitus nyt onnistunee vaikka ei olisi mistään isommasta kuin renkaidenvaihdosta kokemusta ennestään.
 
2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.

Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Jos noin vähän öljyä moottorissa niin on varmasti nokka-akselin, kiertokangen ja kampiakselin laakerit entiset, eikä öljyn lisäyksellä mihinkään muutu.
Käytännössä koko moottori on entinen kun siellä kiertää metallisilppu.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä täytyy lainata erään käytettyjä vaihtomoottoreita ja vaihdelaatikoita työkseensä myyvän tuttuni kommenttia:

"Jos ihmiset vaihtaisi öljyt ajallaan (pätkäajossa tiuhemmin kuon ohjekirja haluaa!) ja tarkistaisi niitä vaikka kerran kuukaudessa niin minulla ei olisi bisnestä tässä"

Öljyjen laiminlyönti on aivan ylivoimaisesti yleisin syy sille miksi vaihtomoottoreiden perään kysellään.
Kaveri kertoi, että hän käytti auton huollossa ja öljynvaihdossa oli sanottu, että öljytikku oli jo kuiva. Kaveri sanoi minulle, että jännä juttu ettei öljyvalo ollut vielä syttynyt. Hän kuvitteli, että se on merkki siitä, että öljyä pitää lisätä. Oli kuitenkin ajanut 15-30tkm ilman öljyntarkastusta, koska tietämys autoista oli nolla. Sanoin, että siinä kohtaa alkaa syntymään jo vaurioita, kun valo syttyy ja auto pitäisi välittömästi pysäyttää ja lisätä öljyä tarvittaessa.

Joissakin autoissa taitaa olla merkkivalo öljynpinnalle, mutta ne taitaa kuulua vähemmistöön.
 
Viimeksi muokattu:
Vannekoko vaikuttaa myös renkaiden kulumiseen. Mitä isompi vannekoko, sen pystympään camber tulee säätää, jotta kuluminen on tasaista.
Vaikuttaa, tai ei vaikuta kun isommassa vanteessa voi olla niin matala profiilinen rengas ettei renkaan halkaisija kasva, mutta ei juuri missään vakioatossa ole camber säädettävissä
 
Viimeksi muokattu:
Sanoin, että siinä kohtaa alkaa syntymään jo vaurioita, kun valo syttyy ja auto pitäisi välittömästi pysäyttää.
Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos öljyvalo toimii normaalisti niin moottorissa on vielä reilusti öljyä, eikä mitään vaaraa moottorin vaurioitumiselle ole, sen takia se on varooitusvalo.
Sama kun laittaisi autoon varoitusvalon "nyt sun autosi hajosi"
 
Viimeksi muokattu:
Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos öljyvalo toimii normaalisti niin moottorissa on vielä reilusti öljyä, eikä mitään vaaraa moottorin vaurioitumiselle ole, sen takia se on varooitusvalo.
Sama kun laittaisi autoon varoitusvalon "nyt sun autosi hajosi"
Riippuu täysin öljyvalon mallista.

Uudemmissa autoissa tulee yleensä ensin öljytason varoitus (esim. keltainen öljypullon kuva) ja ohjekirjassa ehdotetaan esim. lisäämään litra öljyä. Tällöin ollaan vielä tilanteessa, jossa välitöntä vauriota ei tule.

Se punainen öljyvalo puolestaan on öljynpaineen merkkivalo, joka syttyy vasta kun öljynpaine on niin matalalla tasolla että moottori vaurioituu kuormitettaessa hyvin nopeasti. Tuo valo voi pelastaa moottorin mikäli se ilmestyy tyhjäkäynnillä tai muuten matalan kuormituksen tilanteessa. Yleensä paine on kuitenkin ollut jo valon rajoilla hyvän tovin, jolloin vaurioita on jo ehtinyt syntyä.
 
Tämä ei pidä alkuunkaan paikkaansa, jos öljyvalo toimii normaalisti niin moottorissa on vielä reilusti öljyä, eikä mitään vaaraa moottorin vaurioitumiselle ole, sen takia se on varooitusvalo.
Sama kun laittaisi autoon varoitusvalon "nyt sun autosi hajosi"
Tämä ei enää oikein päde näissä nykyajan ekoautoissa joissa on sähköisesti säätyvä öljypumppu, todella ohuet öljyt, kapeat laakerit ja juuri ja juuri riittävät öljynpaineet.

Jos öljy huononee (=voiteluominaisuudet heikkenee kulumisen ja lian takia) ja öljyä on liian vähän niin että pumppu hörppii satunnaisesti ilmaa niin laakerivaurio on hyvinkin todennäköinen. Nämä ekomoottorit toimii ihan ihmeellisen pienillä öljynpaineilla ja marginaalit voitelihäiriöille on olemattomat.

Justiinsa tästä toi em. kaverini kerran kahvipöydässä puhui että kuparille kuluneet laakerit ei ole mikään harvinaisuus nykykoneissa.
 
Mä olen katsonut vähintään tonnin välein, vaikka ei ole kulutusta ollut tiedossa.

Veikkaan että olet ylivoimaisessa vähemmistössä.

Täysi mutu, mutta vähintään 50% tai todennäköisesti lähemmäs 90% autoilijoista ei tarkasta öljyjä autostaan koskaan ellei joku merkkivalo syty.

Itse tarkistan ainoastaan ennen pidempiä reissuja johonkin jos on isommalla porukalla lähdössä, kun mahdollinen vika olisi ekstra harmia aiheuttava.
 
2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.

Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Tämä kuulostaa ihan ecoboostilta mikä itsellä oli 10v sitten. Männänrenkaat mahdollisesti mennyt ja metallisilppua öljyssä kiertokangen laakereista. Tärinä ja nakutus tulee sitten siitä + mahdolliset ennakkosyttymiset. Toki tuota männänrenkaiden menemistä on myös durateceissa ollut.

Foordeissa ei taida minusta olla öljynpinnan korkeudesta kertovaa anturia. Olen ymmärtänyt että on vain paineesta kertova ja kun se valo syttyy on jo vahinkoa tapahtunut. Kokemusperäistä tietoa että jos metallisilppua pääsee öljynsekaan ja tukkeaa hieman putkistoa niin paine pysyy arvoissa vaikka sitä ei menisi eteenpäin. Silti ajelen foordilla, kun halpa auto vaikka moottori onkin herkkä öljyille
 
Ei ole koskaan ollut öljyyn liittyviä ongelmia kun itse niitä vaihtelen.
Pariin riisikippoon tullut ajettua ~450tkm mittariin (toisessa jakoketju) ja öljyyn kosketuksissa olevissa osissa ei mitään ongelmaa.
 
Autossa on öljynpainemittari mistä tietää onko autoin moottorissa tarpeeklsi öljyä, siksi mittaristossa on varoitusvalo jos paine on liian alhainen.
 
Mikä moottori kyseessä? Osaan pystyy tekemään laakerirempan alakautta kun käyttää öljypohjan irti, vähän autosta riippuen tosin saatttaa vaatia apurungon alas laskemista tms.
Vaikka periaatteessa voi joissakin autoissa onnistua alakautta (esim autot joissa moottori on suorassa), on kuitenkin usein helpompi ja nopeampi juttu vaan nypätä se kone suosiolla kokonaan pois kuin ährätä siellä auton alla.

Ehkä ensimmäisenä saattaisin hinauttaa tuon johonkin jossa voidaan tarkistaa tilanne ala- ja yläkerrasta. Jo pelkästään propun/tulpan reiästä voi tarkastuskameralla saada selville sen että onko kyseessä täystuho vai vähemmän.
Eli jos kampiakselissa esim. näkyy jossain tummentumaa niin siellä on laakeriliuska pyörähtänyt ja ottanut lämpöä ja se aika usein tuhoaa myös kampiakselin. Ja vastaavasti jos mäntä on halki/siinä on reikä niin sen mukaan sitten jatkotoimet.
Aika melkoinen fakiiri saa olla jos alakerran laakerit tarkistaa öljypropun reiästä mitään purkamatta. Pitää olla kamerassa vähintään 8 etäohjattavaa niveltä ja röntgenkamera. Tulpanreiästä kyllä näkee onko männässä reikä, mutta se nyt olisi muutenkin jo päivänselvä juttu jos sieltä puhaltaa. Tehothan tässä ilmeisesti oli tallessa ja käynti hyvä?

Menee kyllä aika paljon kuskin piikkiin, jos kone alkanut nakuttamaan ja silti vaan jatkettu ajoa (pitkäänkin?) eikä edes vielä tässä vaiheessa itse ole tarkastettu öljyn määrää. Jos ainoa oire tässä vaiheessa on kolina 3k/rpm kohdalla ja ainoastaan vähän metallihippuja öljyssä, todennäköisyys on aika suuri, että selviää pelkällä kk laakereiden vaihdolla. Mahdollinen skenaario tapahtumien kulusta on, että kone on vähitellen syönyt/hikoillut öljyt, kuten vanhat autot yleensä tekee, ilman että niissä olisi mitään oikeaa "vikaa". Öljyn määrää ei ole koskaan tarkastettu/lisätty ja öljyjen vähyyden takia sitten vanhat kuluneet kk-laakerit on kokonaan moro.
 
Riippuu täysin öljyvalon mallista.

Uudemmissa autoissa tulee yleensä ensin öljytason varoitus (esim. keltainen öljypullon kuva) ja ohjekirjassa ehdotetaan esim. lisäämään litra öljyä. Tällöin ollaan vielä tilanteessa, jossa välitöntä vauriota ei tule.

Se punainen öljyvalo puolestaan on öljynpaineen merkkivalo, joka syttyy vasta kun öljynpaine on niin matalalla tasolla että moottori vaurioituu kuormitettaessa hyvin nopeasti. Tuo valo voi pelastaa moottorin mikäli se ilmestyy tyhjäkäynnillä tai muuten matalan kuormituksen tilanteessa. Yleensä paine on kuitenkin ollut jo valon rajoilla hyvän tovin, jolloin vaurioita on jo ehtinyt syntyä.
Nyt kyllä kiinnostaa tietää nämä öljyvalon kaikki mallit.
 
Nyt kyllä kiinnostaa tietää nämä öljyvalon kaikki mallit.
Mitä mahdat tarkoittaa?

Kyllä minulla ainakin Citroenissa on keltainen öljykannu joka tarkoittaa että öljyntaso on liian alhainen. Eli pyytää lisäämään öljyä, mutta ei vaaraa moottori vauriosta. Toki ilmoittaa ihan myös tekstinä mistä on kyse. Ja sitten taas punainen versio että öljynpaine on alhainen ja silloin moottori vaurio on jo todennäköisesti tapahtunut ainakin jos se syttyy jossain moottoritie nopeuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka periaatteessa voi joissakin autoissa onnistua alakautta (esim autot joissa moottori on suorassa), on kuitenkin usein helpompi ja nopeampi juttu vaan nypätä se kone suosiolla kokonaan pois kuin ährätä siellä auton alla.


Aika melkoinen fakiiri saa olla jos alakerran laakerit tarkistaa öljypropun reiästä mitään purkamatta. Pitää olla kamerassa vähintään 8 etäohjattavaa niveltä ja röntgenkamera. Tulpanreiästä kyllä näkee onko männässä reikä, mutta se nyt olisi muutenkin jo päivänselvä juttu jos sieltä puhaltaa. Tehothan tässä ilmeisesti oli tallessa ja käynti hyvä?

Menee kyllä aika paljon kuskin piikkiin, jos kone alkanut nakuttamaan ja silti vaan jatkettu ajoa (pitkäänkin?) eikä edes vielä tässä vaiheessa itse ole tarkastettu öljyn määrää. Jos ainoa oire tässä vaiheessa on kolina 3k/rpm kohdalla ja ainoastaan vähän metallihippuja öljyssä, todennäköisyys on aika suuri, että selviää pelkällä kk laakereiden vaihdolla. Mahdollinen skenaario tapahtumien kulusta on, että kone on vähitellen syönyt/hikoillut öljyt, kuten vanhat autot yleensä tekee, ilman että niissä olisi mitään oikeaa "vikaa". Öljyn määrää ei ole koskaan tarkastettu/lisätty ja öljyjen vähyyden takia sitten vanhat kuluneet kk-laakerit on kokonaan moro.
Kone tosiaan nakuttaa 3k kierroksilla. Tämän jälkeen varasin vuosihuollon kun öljynvaihdosta oli vuosi. Vuoden välein siis vaihdattanut öljyt. Nakutus sattui alkamaan juuri kun oli aika huollolle ja samalla kerroin, että vuosihuollon jälkeen voisi tehdä vianhakua ääneen.
 
Vaikuttaa, tai ei vaikuta kun isommassa vanteessa voi olla niin matala profiilinen rengas ettei renkaan halkaisija kasva, mutta ei juuri missään vakioatossa ole camber säädettävissä
Halkaisija nyt tietenkin pysyy aina samana, vaikka vannekoko muuttuisi. Siis jos vanteelle laitetaan auton specsien mukainen rengas.

Esim bemarissa juurikin vannekoon kasvu vaatii tarkemmat kulmien säädöt. Mitä isommat pullat, sen vähemmän camberilla on väliä renkaan kulumisen kannalta.
 
Kone tosiaan nakuttaa 3k kierroksilla. Tämän jälkeen varasin vuosihuollon kun öljynvaihdosta oli vuosi. Vuoden välein siis vaihdattanut öljyt. Nakutus sattui alkamaan juuri kun oli aika huollolle ja samalla kerroin, että vuosihuollon jälkeen voisi tehdä vianhakua ääneen.
Kerro sit mikä oli tuomio kun ovat tutkineet.
Ei ole koskaan ollut öljyyn liittyviä ongelmia kun itse niitä vaihtelen.
Pariin riisikippoon tullut ajettua ~450tkm mittariin (toisessa jakoketju) ja öljyyn kosketuksissa olevissa osissa ei mitään ongelmaa.
Vanhat riisikipot (90-luvun, 00-aikasissa alkoi niissäkin olla jo heikkouksia kun piti tehdä pihimpiä ja vihreämpiä) olikin kestäviä koneeltaan, ainaki carina ja primeran koneet. Niillä pääsi kevyesti sen 500tkm ilman murheita, ellei ketjut venyny.

Itsellä öljyyn liittyä ongelmia on ollut passatin 2.0tsfi moottorilla sekä mondeon 1.6 ecoboostissa. No mondeossa pärjäsi moottorin vaihdolla, mut passat lähti samantien silloin kiertoon kun moottorin perusongelma selvisi. Ja toki nyt taas palattu +15v autoihin (ford, toyota) joita voi itse korjata ilman hianoja laitteita
 
Mitä mahdat tarkoittaa?

Kyllä minulla ainakin Citroenissa on keltainen öljykannu joka tarkoittaa että öljyntaso on liian alhainen. Eli pyytää lisäämään öljyä, mutta ei vaaraa moottori vauriosta. Toki ilmoittaa ihan myös tekstinä mistä on kyse. Ja sitten taas punainen versio että öljynpaine on alhainen ja silloin moottori vaurio on jo todennäköisesti tapahtunut ainakin jos se syttyy jossain moottoritie nopeuksissa.

öljy.PNG
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kyllä kiinnostaa tietää nämä öljyvalon kaikki mallit.

Kyllä minulla ainakin Citroenissa on keltainen öljykannu joka tarkoittaa että öljyntaso on liian alhainen. Eli pyytää lisäämään öljyä, mutta ei vaaraa moottori vauriosta. Toki ilmoittaa ihan myös tekstinä mistä on kyse. Ja sitten taas punainen versio että öljynpaine on alhainen ja silloin moottori vaurio on jo todennäköisesti tapahtunut ainakin jos se syttyy jossain moottoritie nopeuksissa.

Mistä ihmeen öljyvalon mallista, ei se valo mittaa paljon sitä öljyä on moottorissa.
On niitä erilaisia, kuten Corle sanoi. Öljykannu voi olla joissain autoissa oranssi/keltainen kun kyse on öljytason varoituksesta.


1750092862217.webp



"A yellow engine oil level light means you should stop the car as soon as it's safe"
 
Mistä ihmeen öljyvalon mallista, ei se valo mittaa paljon sitä öljyä on moottorissa.
Toki ei, mutta se anturi mittaa joka sen öljyvalon sytyttää. Eli niitä joissain autoissa on sekä keltainen öljyvalo ja punainen öljyvalo. Keltainen ilmoittaa alhaisesta öljytasosta. Ja punainen on kaikissa autoissa joka sitä painetta mittaa. Ja se punainen kyllä on semmoinen että se jos syttyy niin se voi todellakin olla merkkivalo joka ilmoittaa että se moottori on entinen. Jos se syttyy jossain moottoritie vauhdeissa niin siinä ei kauaa tartte koneen käydä kun siinä on laakerit entiset.
 
Melko hyvä ja yleispätevä nyrkkisääntö kaikissa autojen merkivaloissa on sen väri.
-Keltainen/Oranssi = Ei välitöntä hätää, aja nätisti seuraavalle hyvälle pysähdyspaikalle ja tarkista tilanne.
-Punainen = Välitön vaara, pysähdy heti tien sivuun ja tarkista tilanne.
 
Miten tuolla pannussa on voinut olla 0.7l öljyä ilman että se painevalo on palanut? Vaiko anturi sitten kanssa viallinen.

Monissa autoissa on tosiaan pelkkä punanen kannuvalo joka kertoo että painetta ei enää ole. Joissakin sitten on se tasovalokin peräti, mikä saisi kyllä olla kaikissa autoissa.
 
Miten tuolla pannussa on voinut olla 0.7l öljyä ilman että se painevalo on palanut? Vaiko anturi sitten kanssa viallinen.

Monissa autoissa on tosiaan pelkkä punanen kannuvalo joka kertoo että painetta ei enää ole. Joissakin sitten on se tasovalokin peräti, mikä saisi kyllä olla kaikissa autoissa.
Omassa tilanteessa aikanan oli et metallisilttua oli päässyt sihdistä läpi anturin ns yläpuolelle, tukkien kanavan virtausta. Näin ollen paineet oli muka ok vaikka virtausta ei juuri ollut. Toki, tuon olisi varmaan välttänyt jos olisi päivittäin tikkua katsellut. Ehkä kerran pari kuukaudessa tuli katsottua et vielä ei syö öljyä se kone. 3-4kk välien tuli öljyt vaihdettua huollossa sitä ennen, kun 15tkm tuli täyteen.
 
Autossa on öljynpainemittari mistä tietää onko autoin moottorissa tarpeeklsi öljyä, siksi mittaristossa on varoitusvalo jos paine on liian alhainen.
Sen valon saa syttymään myös ihan kaupungissakin, vaikka öljyn määrä on oikea, kierrokset vaikuttaa ja haukkaako tyhjää.
 
Vaikka periaatteessa voi joissakin autoissa onnistua alakautta (esim autot joissa moottori on suorassa), on kuitenkin usein helpompi ja nopeampi juttu vaan nypätä se kone suosiolla kokonaan pois kuin ährätä siellä auton alla.


Aika melkoinen fakiiri saa olla jos alakerran laakerit tarkistaa öljypropun reiästä mitään purkamatta. Pitää olla kamerassa vähintään 8 etäohjattavaa niveltä ja röntgenkamera. Tulpanreiästä kyllä näkee onko männässä reikä, mutta se nyt olisi muutenkin jo päivänselvä juttu jos sieltä puhaltaa. Tehothan tässä ilmeisesti oli tallessa ja käynti hyvä?

Menee kyllä aika paljon kuskin piikkiin, jos kone alkanut nakuttamaan ja silti vaan jatkettu ajoa (pitkäänkin?) eikä edes vielä tässä vaiheessa itse ole tarkastettu öljyn määrää. Jos ainoa oire tässä vaiheessa on kolina 3k/rpm kohdalla ja ainoastaan vähän metallihippuja öljyssä, todennäköisyys on aika suuri, että selviää pelkällä kk laakereiden vaihdolla. Mahdollinen skenaario tapahtumien kulusta on, että kone on vähitellen syönyt/hikoillut öljyt, kuten vanhat autot yleensä tekee, ilman että niissä olisi mitään oikeaa "vikaa". Öljyn määrää ei ole koskaan tarkastettu/lisätty ja öljyjen vähyyden takia sitten vanhat kuluneet kk-laakerit on kokonaan moro.

Varmasti riippuu tapauksesta ja moottorista ja autosta miten helppoa mikäkin on, mutta *hyvällä säkällä* voi esim. kameralla loiskelevyn reiästä (jos automallissa sellainen on) nähdä vaikkapa mustaksi värjäytynyt kampiakselin kaula joka merkkaa sitten sitä että tietää suoriltaan lähteä vaihtomoottoria/alakertaa haeskelemaan.

1750098594470.jpeg


Jos nyt oikein googlasin niin tuossa on 2.0 durateqin öljypohja loiskelevyineen. Öljyproppu keskellä takalaidassa. On tuossa nyt nollaa isompi mahdollisuus nähdä pari kiertokankea ja todeta tai olla toteamatta niistä remontin suuruuden tarve.

Jos nyt tulkitsen kysyjän tapauksessa tilannetta niin auto lienee arvoltaan joitakin tonneja korkeintaan kun iäkkäämmästä mondeosta kyse. Eli välttämättä ei ole taloudellisinta heti nostaa moottoria ulos keulilta ja avata öljypohjaa ja todeta tilanne heikoksi. Siinä syntyy helposti korjaamolaskua jo itsessään aika paljon ja lopputuloksena voi hyvin olla, että ei korjata vaan paaliin.
 
Varmasti riippuu tapauksesta ja moottorista ja autosta miten helppoa mikäkin on, mutta *hyvällä säkällä* voi esim. kameralla loiskelevyn reiästä (jos automallissa sellainen on) nähdä vaikkapa mustaksi värjäytynyt kampiakselin kaula joka merkkaa sitten sitä että tietää suoriltaan lähteä vaihtomoottoria/alakertaa haeskelemaan.
Vaikka kameralla saisi suoran näkymän, on siinä kampiakselin kaulan päällä kuitenkin se veivi edelleen, siitä ei pääse näkemään laakerin tai kaulan kuntoa. Tai mä en ainakaan ikinä ole nähnyt kk-laakerivammaa, joka tuolla tavalla olisi ollut havaittavissa.

Jos nyt tulkitsen kysyjän tapauksessa tilannetta niin auto lienee arvoltaan joitakin tonneja korkeintaan kun iäkkäämmästä mondeosta kyse. Eli välttämättä ei ole taloudellisinta heti nostaa moottoria ulos keulilta ja avata öljypohjaa ja todeta tilanne heikoksi. Siinä syntyy helposti korjaamolaskua jo itsessään aika paljon ja lopputuloksena voi hyvin olla, että ei korjata vaan paaliin.
Jos on parin tonnin auto kyseessä, ollaan jokatapauksessa aika lähellä tilannetta, että tuota ei ulkopuolisella kannata täyteen rahaan korjata mitään kautta. Korjaamolta jos lähtee tuohon vikadiagnoosia hakemaan, silloin se vaurio varmastikin kurkataan ja todetaan öljypohja irroittamalla. Tuolla moottorin pois nostamisella tarkoitin lähinnä tilannetta, jos tuota alkaa itse ropaamaan kuntoon jossakin. Aika usein moottorin pois nostamista vältellään ihan turhaan, vaikka se monesti olisi se kaikkein kivuttomin ja nopein tapa, etenkin jos ei ole kunnollista autonosturia että pääsee hyvin työskentelemään auton alla ja esimerkiksi irroittamaan apurungon tarvittaessa.
 
Aika usein moottorin pois nostamista vältellään ihan turhaan, vaikka se monesti olisi se kaikkein kivuttomin ja nopein tapa, etenkin jos ei ole kunnollista autonosturia että pääsee hyvin työskentelemään auton alla ja esimerkiksi irroittamaan apurungon tarvittaessa.
Fordeissa moottori lasketaan monesti alakautta, joten autonosturi on pakko ja nostopöytä helpottaa. On siinä pahuksenmoinen työ, jos yksin vääntää autotallissa.
Mutta jos Mondeon kori on hyvä, niin kyllä mä lähtisin ehjää purkumoottoria katsomaan. Sulla on kaikki apulaitteet vanhasta, niin puolimoottori+kansi riittää, esim. https://ovoko.fi/osat/jor2903-rf4m5...MI8OqFy9v2jQMVd1SRBR0DeQR_EAQYAiABEgJ4UfD_BwE
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti riippuu tapauksesta ja moottorista ja autosta miten helppoa mikäkin on, mutta *hyvällä säkällä* voi esim. kameralla loiskelevyn reiästä (jos automallissa sellainen on) nähdä vaikkapa mustaksi värjäytynyt kampiakselin kaula joka merkkaa sitten sitä että tietää suoriltaan lähteä vaihtomoottoria/alakertaa haeskelemaan.

1750098594470.jpeg


Jos nyt oikein googlasin niin tuossa on 2.0 durateqin öljypohja loiskelevyineen. Öljyproppu keskellä takalaidassa. On tuossa nyt nollaa isompi mahdollisuus nähdä pari kiertokankea ja todeta tai olla toteamatta niistä remontin suuruuden tarve.

Jos nyt tulkitsen kysyjän tapauksessa tilannetta niin auto lienee arvoltaan joitakin tonneja korkeintaan kun iäkkäämmästä mondeosta kyse. Eli välttämättä ei ole taloudellisinta heti nostaa moottoria ulos keulilta ja avata öljypohjaa ja todeta tilanne heikoksi. Siinä syntyy helposti korjaamolaskua jo itsessään aika paljon ja lopputuloksena voi hyvin olla, että ei korjata vaan paaliin.
Aika heikossa hapessa auto jos kampiakselin kaula on paljaana ilman laakeripukkia.
 
Yksi mosa tuli ajeltua siihen kuntoon että pukin kun avasi niin laakeria ei ollut välissä enää lainkaan. :D Meteli oli sen mukainen, mutta yllättävän pitkään se jaksoi kolkotella.
 
Aika heikossa hapessa auto jos kampiakselin kaula on paljaana ilman laakeripukkia.

Anteeksi kun termistöni ei ole 100% tarkkaa, se on tottakai tärkeää kun ollaan asiam tuntija™ foorumilla.

Joka tapauksessa jos käy niin heikosti että laakeri esim. pyörähtää ja ottaa lämpöä, niin se on joskus nähtävissä suoraan tuosta kampiakselin koneistamattomastakin osasta kun siihen on öljyt palaneet kiinni ja se on tummentunut.

Varmaan olisit haluamalla voinut ymmärtää mitä haetaan.
 
Oli muuten suht helppo tarkistaa auton etupään aurauskulmat isän joskus aiemmin tekemällä U mallisella työkalulla, jossa pultit päissä. Eli työkalun sain vanteen takareunaan ja sitten etureunaan myös. Haritustahan autossa oli (eturenkaat kuluneet sisäreunasta).

Nettiohjeiden mukaan 2.5mm saa olla vähintään aurausta (min 0.25 astetta). Se kohdalleen ja ratin säätäminen vielä takaisin keskelle.

Kulutuskin ehkä ihan aavistuksen pienempi, kun renkaat ei "jarruta" / harita sivulle. Mutta tuota hankala mitenkään varmistaa. Autonosturin toki vaatii joka nostaa renkaista ja kun sellaista ei isälläkään ole, niin "öljymontusta" sai kyllä helposti mittailtua ja säädettyä aurausta ja ratin suuntaa.
 
Nettiohjeiden mukaan 2.5mm saa olla vähintään aurausta (min 0.25 astetta). Se kohdalleen ja ratin säätäminen vielä takaisin keskelle.
Eiks suuntaus lähde aina siitä, että ihan ekaks laitetaan ratti keskiasentoon ja lukitaan siihen, sitten vasta aletaan katella ja säätää kulmia.

Edit. Sitten kun säädöt on tehty, niin rattiin tai säätöihin ei enää kosketa, koska ratti on ollut koko ajan lukittuna keskiasentoon, eli on valmiiksi keskellä. Heh joo, on tullut kyllä auto ratti vinossa myös ihan ammattilaiselta säädön jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.

M1.jpg


M2.jpg


M3.jpg
 
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.

M1.jpg


M2.jpg


M3.jpg
Vaikka useat värikoodatut jäähdytinnesteet ovat samaa tavaraa, jotkin eivät ova.
 
Vaikka useat värikoodatut jäähdytinnesteet ovat samaa tavaraa, jotkin eivät ova.
Näin on, mutta tietääkseni nämä epäsopivuusongelmat tulee silloin, kun kahta erityyppistä nestettä sekoitetaan keskenään. Tässä on joka tapauksessa ollut välissä järjestelmän pesuaine ja useammat vesihuuhtelut perään ennen kuin Motoxia on laitettu tilalle.

Kyllähän se ainakin teoriassa olisi mahdollista, että Motoxin nesteessä on jotain ainetta, joka liuottaa autosta jotakin omaa materiaalia, esim kennon juotosaineita, mutta pidän tätä hyvin epätodennäköisenä.

Uskon ennemmin, että (mahdolliset) paikka-aineet on lähteneet liikkeelle tai esim vesipumpun juoksupyörästä/laakereista irtoaa muusta syystä materiaalia. Moottoriöljyt on laskeneet 20tkm aikana maximista minimiin, eli voi siinä öljyäkin olla.
 
Eiks suuntaus lähde aina siitä, että ihan ekaks laitetaan ratti keskiasentoon ja lukitaan siihen, sitten vasta aletaan katella ja säätää kulmia.

Edit. Sitten kun säädöt on tehty, niin rattiin tai säätöihin ei enää kosketa, koska ratti on ollut koko ajan lukittuna keskiasentoon, eli on valmiiksi keskellä. Heh joo, on tullut kyllä auto ratti vinossa myös ihan ammattilaiselta säädön jälkeen.
Saatan muistaa aivan väärin. Mutta yksi ammattilainen korjaamo taisi ensin laittaa säädöt kohdalleen. Sitten loppuvaiheessa vasta ratti lukittiin jollain työkalulla keskiasentoon ja säädettiin ohjaus?

Mutta tosiaan voi olla täysin väärä muistikuvakin asiasta. Eihän tuossa oikein ole mitään järkeä tehdä noin päin?

Eihän se oikea nelipyöräsuuntaus olisi kuin 100€. Itse toki luulen, että säädöt on nyt oikein hyvät ja nelipyöräsuuntausta ei tarvita :D

Säätämisen jälkeen ratti taisi olla vasemmalle kallellaan, mutta 2 "napsua" toiselta puolelta pois ja toiselle lisää, niin ratti sattui menemään täysin suoraan.
 
Osaako joku sanoa mitä tälle jäähdyttimelle on tapahtunut? Naisen 2015 100tkm Micrasta meni syylari tukkoon ja joutessani avasin vanhan.

Auto on aikaisemmin huollettu merkkiliikkeessä, mutta itse tuohon vuosi sitten laitoin Motoxin syylaripesuaineen, useammat vesihuuhtelut perään ja Motoxin vihreää nestettä. Autossa ollut neste oli myös vihreää, mutta ei muuta tietoa.

Paikka-aineita tai eri nesteiden sekoituksia ei ole ainakaan kirjattu huoltokirjaan. Märkänä tuo töhnä on valkoista limaa ja kuivuessaan muistuttaa aivan taululiitua, eikä ole öljyistä.

Virheitä saa tehdä, mutta ne ovat hyödyllisiä vain, jos niistä otetaan opiksi. Siksi täällä kyselen vaikka auto taas toistaiseksi on kunnossa.
Itse epäilisin kalkkeumaa, ehkä huuhtelit tai lantrasit nestettä kalkkipitoisella vedellä esim ihan vesijohtovedellä. Itse olen syyläreihin lisännyt vain akkuvettä lantrinkina
 
2015 BMW F31 316i 142tkm ajettuna ilmestyi ensimmäinen vika. Eli N13 moottorilla (THP sukulainen).

Huomasin pari päivää sitten runtatessa kaasun pohjaan että auto nykäisi oudosti. Tänään testailin vähän lisää ja melko helposti saa kaasun pohjaan runttaamalla misfireä aikaan. Mitä kuumempana moottori käy sitä vähemmän vika ilmenee.

Noh sitten äsken kokeilin vielä n. tunnin jäähtyneellä koneella liikkeelle lähtiessä kovaa kiihdytystä. Sehän löi auton ihan kunnolliseen vikatilaan. Taisi siirtyä käymään kolmella pytyllä:

140010: Misfire, multiple cylinders: detected
140210: Misfire, cylinder 2: detected
140001: Misfiring, multiple cylinders: Injection is switched off
140201: Misfire, cylinder 2: Injection is switched off

Auto sivuun, sammuksiin ja hetken päästä taas käyntiin niin käy hyvin. Bimmerlink apilla ainakin näen että normaalissa ajossa vakkari päällä tule lainkaan katkoksia eli ainakin toistaiseksi vika vaikuttaa vaativan voimakasta kaasuttamista. En tiedä sitten antaako se jotain vinkkiä missä vika voisi olla.

Netin vinkkien perusteella ajattelin huomenna vaihtaa puolia ristiin ja katsella seuraako vika. Tulpat vaihdettu 9tkm sitten joten en ekana niitä epäile. Mukava juuri ennen juhannusta ja kesälomia. Eihän tuollaisella kovin kauas uskalla lähteä jos ei saa kuntoon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 272
Viestejä
4 866 655
Jäsenet
78 626
Uusin jäsen
lexaaxd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom