Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Vakioautoksi ehkä matala, mutta madalluksessa ei olekkaan kyse vakioauton maavarasta tai sen renkaista, S modeliin saa halutesasaan vaikka Minin 10" vanteet renkaineen.
Ehkä takakonttiin, minulla on omassa autossa 13" vanteet ja yhtään pienempää ei mene jarrujen takia. Sanotaan nyt vaikka, että vanteen saisi Teslaan jollakin sovitepalalla napaan kokonaan levyn viereen kiinni, jos edes niukasti renkaat yltäisi maahan asti niin kantavuus ei ainakaan riitä, jolloin pohja on kirjaimellisesti maassa kiinni.
 
Ehkä takakonttiin, minulla on omassa autossa 13" vanteet ja yhtään pienempää ei mene jarrujen takia. Sanotaan nyt vaikka, että vanteen saisi Teslaan jollakin sovitepalalla napaan kokonaan levyn viereen kiinni, jos edes niukasti renkaat yltäisi maahan asti niin kantavuus ei ainakaan riitä, jolloin pohja on kirjaimellisesti maassa kiinni.
Tarvitsee vain riittävän leveä offsetrinkuan vakojarruilla, että mahtuu alle ja nythän ei ollut kyse teslaromusta millän tavalla..
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitsee vain riittävän leveä offsetrinkuan että mahtuu alle.
Älä nyt viiti jauhaa paskaa, se on jo melkein 11cm eroa vanteiden puolivälistä ja 145/80 renkaat painuu varmasti jonkin verran, kun ei ole sille kantavuudelle tehty.

Väitteesi on kyllä 95%sti bullshittiä,. kun mikään väljä alusta ei mene leimasta läpi.
Voin vahvistaa että on mennyt.
 
Älä nyt viiti jauhaa paskaa, se on jo melkein 11cm eroa vanteiden puolivälistä ja 145/80 renkaat painuu varmasti jonkin verran, kun ei ole sille kantavuudelle tehty.


Voin vahvistaa että on mennyt.
Sinä tässä shittiä väännät kun vaität renkaiden vaihtoa auton madallukseksi.
Renkaan kantavuus tietysti riippuu renkaasta eikä luonnollisesti saa alittaa aútolle määrättyä minimikantavuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Jarrujen ilmaus on todennäköisesti edessä kohta ja yksin kun joutuu tekemään, niin onko millaisia kokemuksia esim. tästä

MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu

Elikkästä, tuohan ottaa painetta esim vararenkaasta ja puskee ilmakuplat ulos. Osa väittää, että sellaiset halvemmat joissa on vain se takaiskuventtiili ei pidä vaan sitä ilmaa menis kuitenkin sinne järjestelmään ja sellaisella olen joskus parikymmentä vuotta sitten tainnutkin yhden vanhan koslan ilmata, muistissa olisi vähän samansuuntaisia ongelmia.
 
Sinä tässä shittiä väännät kun vaität renkaiden vaihtoa auton madallukseksi.
Renkaan kantavuus tietysti riippuu renkaasta eikä luonnollisesti saa alittaa aútolle määrättyä minimikantavuutta.
Se on yksi tapa madaltaa autoa ja muuttaa välityksiä, jos laitetaan pienempää rengasta tilalle, omassa tapauksessa 70 profiilin vaihto 60 profiilin renkaaseen tiputtaa autoa jo 1,75cm ja tuo mainitsemasi Mini perseily Teslaan vie kaiken maavaran.

Sanohan jos otteessa on muutoskatsastettu vaihtoehtoinen rengas niin saako siitä enää poiketa profiilin ja leveyden suhteen normaalisti vai verrataanko alkuperäisiin renkaisiin? Tietysti tuo pelkkä profiilin tiputus räpsäyttää jo prosentit...
 
Viimeksi muokattu:
Tuo alkaa olla jo aika hintava ja tosiaan vaarana, että hajottaa säiliön autosta. Tuolla ketjussa joku valitti noista alipaineella toimivista, että niissä ei näkis sitä ilmakuplaa hyvin, eli onko näistä nyt mikään sitten oikeasti toimiva??

korjaamotkin käyttää paineella toimivia mutta paine onkin yleensä luokkaa max 0.7bar eikä sillä säiliöt mene miksikään ellei ole jo valmiiksi rikki.

aivan ylivertainen systeemi verrattuna alipaineella ilmaamiseen. juuri siksi että selkeästi näkee milloin sieltä tulee ilmaa ja millon ei. Alipaineella vetää aina kierteistä ym jollon kuplaa tulee ikuisuuden eikä lopu koskaan.

Jonkun perus jarrunesteen vaihdon voi tehdä alipaineella koska lähtökohtaisesti sillon jarruissa ei mitään ilmaa ole mistään tullut poistettavaksi ni aivan se ja sama kun ei sitä letkua tarvitse edes katsoa.
 
Jarrujen ilmaus on todennäköisesti edessä kohta ja yksin kun joutuu tekemään, niin onko millaisia kokemuksia esim. tästä

MTX Tools Basic jarrunesteen vaihto- ja ilmaustyökalu

Elikkästä, tuohan ottaa painetta esim vararenkaasta ja puskee ilmakuplat ulos. Osa väittää, että sellaiset halvemmat joissa on vain se takaiskuventtiili ei pidä vaan sitä ilmaa menis kuitenkin sinne järjestelmään ja sellaisella olen joskus parikymmentä vuotta sitten tainnutkin yhden vanhan koslan ilmata, muistissa olisi vähän samansuuntaisia ongelmia.
Itsellä on tämä käytössä: MTX Automotive jarrujen ilmauslaite/jarrunesteen vaihtotyökalu | Motonet Oy

Tuolla tulee ilmailtua jarrut ja yhden auton kytkin, kun se jostain hitaasti hörppää ilmaa (vain pakkasella).
 
Kyllähän noita löytyy, mutta halvin tietysti on että saat jonkun polkemaan sitä jarrua.
Tuo alkaa olla jo aika hintava ja tosiaan vaarana, että hajottaa säiliön autosta. Tuolla ketjussa joku valitti noista alipaineella toimivista, että niissä ei näkis sitä ilmakuplaa hyvin, eli onko näistä nyt mikään sitten oikeasti toimiva??
Vaati vain kaksi ihmistä, niin ilmaus onnistuu.
 
Väitteesi on kyllä 95%sti bullshittiä,. kun mikään väljä alusta ei mene leimasta läpi.
Voi kuule... katsastus on yksi vitsi kun väljyyksistä puhutaan. Mulla on mennyt vuosien saatossa kymmeniä väljiä niveliä ja puslia leimalta läpi. Ja kuka edes puhui että leimatun auton kulmia säädetään taikka ettei välykset voi syntyä leimojen välillä?

Eiköhän 95% ongelmasta ole se rengasliikkeen/autohuollon kulmasäätöhessu joka ei edes ymmärrä mitä tekee ja minun kokemuksillaan ei myöskään osaa rekkarin perusteella etsiä tietokoneelta oikeaa automallia ja sen kulma-arvoja.
 
korjaamotkin käyttää paineella toimivia mutta paine onkin yleensä luokkaa max 0.7bar eikä sillä säiliöt mene miksikään ellei ole jo valmiiksi rikki.

aivan ylivertainen systeemi verrattuna alipaineella ilmaamiseen. juuri siksi että selkeästi näkee milloin sieltä tulee ilmaa ja millon ei. Alipaineella vetää aina kierteistä ym jollon kuplaa tulee ikuisuuden eikä lopu koskaan.

Jonkun perus jarrunesteen vaihdon voi tehdä alipaineella koska lähtökohtaisesti sillon jarruissa ei mitään ilmaa ole mistään tullut poistettavaksi ni aivan se ja sama kun ei sitä letkua tarvitse edes katsoa.
Niin eihän tuollakaan tietty mikään pakko ole pumpata 10bar enempää, en tiedä miten tuo käytännössä sitten toimii..mut kallis yhden ilmaamisen tekemiseen, kun ei noita jarruremppoja nyt liian usein tule tehtyä.

En tiedä saisko jotenkin palat ja levyt vaihdettua ilman ilmaamista. Eihän siinä muuta ongelmaa, kun todennäköisesti kuitenkin pitää sylinteriä saada sisäänpainumaan, että uudet osat mahtuu. Saako tätä tehtyä ilman nesteiden vajausta jostain kolosta, jolloin sitä ilmaakin sinne menee.
 
En tiedä saisko jotenkin palat ja levyt vaihdettua ilman ilmaamista. Eihän siinä muuta ongelmaa, kun todennäköisesti kuitenkin pitää sylinteriä saada sisäänpainumaan, että uudet osat mahtuu. Saako tätä tehtyä ilman nesteiden vajausta jostain kolosta, jolloin sitä ilmaakin sinne menee.
Siis täh? Ei sun tarvi mitään ilmailla, jos levyjä ja paloja vaihtelet. Kun painat männät sisään, niin nestetaso nousee hieman säiliössä.
 
Voi kuule... katsastus on yksi vitsi kun väljyyksistä puhutaan. Mulla on mennyt vuosien saatossa kymmeniä väljiä niveliä ja puslia leimalta läpi. Ja kuka edes puhui että leimatun auton kulmia säädetään taikka ettei välykset voi syntyä leimojen välillä?

Eiköhän 95% ongelmasta ole se rengasliikkeen/autohuollon kulmasäätöhessu joka ei edes ymmärrä mitä tekee ja minun kokemuksillaan ei myöskään osaa rekkarin perusteella etsiä tietokoneelta oikeaa automallia ja sen kulma-arvoja.
Väljyys on tietysti suhteellinen käsitys, mutta itselle tuli hylky raidetangon sisäpäästä, mutta en kyllä sen vaihdon jälkeen saanut mitään väljyyttä tuntumaan nivelessä vaikka kuinka kiskoin.
 
Siis täh? Ei sun tarvi mitään ilmailla, jos levyjä ja paloja vaihtelet. Kun painat männät sisään, niin nestetaso nousee hieman säiliössä.
Niin jos kaikki menee niinkuin pitäis..joka harvemmin näissä hommissa kuitenkaan näin menee. Noh, täytyy katsella.
 
Siis täh? Ei sun tarvi mitään ilmailla, jos levyjä ja paloja vaihtelet. Kun painat männät sisään, niin nestetaso nousee hieman säiliössä.
Suosittelen kyllä nesteen tyhjäystä satulasta, jos on kovin vanhat nesteet. Turha niitä ruosteisia muljuja on pääsylinteriin takaisin työntää, jos autolla on yhtään käyttöarvoa ja jarruneste halpaa.
 
Väljyys on tietysti suhteellinen käsitys, mutta itselle tuli hylky raidetangon sisäpäästä, mutta en kyllä sen vaihdon jälkeen saanut mitään väljyyttä tuntumaan nivelessä vaikka kuinka kiskoin.
Ei kai sitä pitäisi uusilla osilla väljää ollakaan. On minullakin ollut raidetangon sisäpäässä väljää ja leima tuli paperiin, vaikka katsuri sen huomasi.
 
Nyt on kyllä niin huonoa Suomea tai mitä sitten onkaan, niin viesti menewe kyllä ohi.
No. Rautalangasta.
Peugeot käyttää eolys nestettä, joka täytyy lisätä kun auto sitä pyytää. Lisäys kuitataan testerillä, auto ei tiedä kuinka paljon nestettä on.
Auto herjaa, jos neste on laskennallisesti loppu. Jos herjan vain kuittaa pois ja ajaa, niin menee pumppu rikki.
Jos nestettä lisää , niin täytyy kertoa autolle, että sitä on lisätty, niin auto saa taas alkaa laskemaan aikaa milloin säiliö on taas tyhjä.

En tiedä huonosta suomesta. Mutta, mitä menewe tarkoittaa?
 
Mittailin että etuvanteet on 8.5" ja takavanteet 10". Toki rullamitalla vaan, mutta tuollaiset ne myyjän mukaan kuului ollakin. Tuumakoko 20".

Noille siis menee hyvin eteen 245/40R20 ja taakse 275/40R20 (toinen vaihtoehto toki 275/35R20). Eturenkaat löytyykin jo. Autosta myös löytyy säätö, että voi käyttää erikokoisia renkaita edessä ja takana. Keskiviikoksi sain siis varailtua sen nelipyöräsuuntauksen.


Eturenkaat on jotkut keskieuroopan kitkat. Kotiin pääsin. Tänään lähes 400km ajoa. Tosi pahan näköinen kyllä tuo renkaan sisäreuna.

Itse epäilin, että kankaat sieltä jo paistaa, mutta ei ihan aivan. Nyt ei onneksi tarvitse autolla ajaakaan.
IMG20250613191930~2.jpg
 
Mittailin että etuvanteet on 8.5" ja takavanteet 10". Toki rullamitalla vaan, mutta tuollaiset ne myyjän mukaan kuului ollakin. Tuumakoko 20".

Noille siis menee hyvin eteen 245/40R20 ja taakse 275/40R20 (toinen vaihtoehto toki 275/35R20). Eturenkaat löytyykin jo. Autosta myös löytyy säätö, että voi käyttää erikokoisia renkaita edessä ja takana. Keskiviikoksi sain siis varailtua sen nelipyöräsuuntauksen.


Eturenkaat on jotkut keskieuroopan kitkat. Kotiin pääsin. Tänään lähes 400km ajoa. Tosi pahan näköinen kyllä tuo renkaan sisäreuna.

Itse epäilin, että kankaat sieltä jo paistaa, mutta ei ihan aivan. Nyt ei onneksi tarvitse autolla ajaakaan.
IMG20250613191930~2.jpg
Tesla S taisi olla vakioalusta? Muistelen et kolleega joskus puhui et se oli huono pitämään kulmia taisi vaihtaa ison kasan osia, mut edelleen ajelee 8v ässällään.

Mitä muuten tarkoitat tuolla "autossa on säätö, että voi käyttää erikokoisia renkaita"? Alustan pneumaattinen korkeudensäätö?
En vaan ole itse vielä törmännyt ettei autolla voisi ajaa vaikka taka-akselilla olisi 5cm isommalla halkaisijalla rengastus. Enyaqissa on myös 235/55r19 ja 275/50r19 rengastus, mitä olen naureskellut mut tuli auton mukana
 
Tesla S taisi olla vakioalusta? Muistelen et kolleega joskus puhui et se oli huono pitämään kulmia taisi vaihtaa ison kasan osia, mut edelleen ajelee 8v ässällään.

Mitä muuten tarkoitat tuolla "autossa on säätö, että voi käyttää erikokoisia renkaita"? Alustan pneumaattinen korkeudensäätö?
En vaan ole itse vielä törmännyt ettei autolla voisi ajaa vaikka taka-akselilla olisi 5cm isommalla halkaisijalla rengastus. Enyaqissa on myös 235/55r19 ja 275/50r19 rengastus, mitä olen naureskellut mut tuli auton mukana
Nelivedot voivat vaatia säätöjä, jos muuttaa renkaiden kokoja akseleiden välillä. Ainakin jos hurjasti muuttaa. Tai no, kaipa senkin voi auto automaattisesti tehdä, mutta periaatteessa voi olla ongelma.
 
Tesla S taisi olla vakioalusta? Muistelen et kolleega joskus puhui et se oli huono pitämään kulmia taisi vaihtaa ison kasan osia, mut edelleen ajelee 8v ässällään.

Mitä muuten tarkoitat tuolla "autossa on säätö, että voi käyttää erikokoisia renkaita"? Alustan pneumaattinen korkeudensäätö?
En vaan ole itse vielä törmännyt ettei autolla voisi ajaa vaikka taka-akselilla olisi 5cm isommalla halkaisijalla rengastus. Enyaqissa on myös 235/55r19 ja 275/50r19 rengastus, mitä olen naureskellut mut tuli auton mukana
On joo vakioalusta ja rautajousilla (Model S).

Renkaisiin löytyy "staggered" valinta. Pitää kyllä valita 21" vanteet, mutta toki toimii myös, vaikka olisi 19" tai 20" tuuman vanteet oikeasti.

Eli siis 245/35R21 ja 265/35R21. Takarenkaat on hieman korkeammat.
Screenshot_2025-06-13-23-22-23-60_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Väljyys on tietysti suhteellinen käsitys, mutta itselle tuli hylky raidetangon sisäpäästä, mutta en kyllä sen vaihdon jälkeen saanut mitään väljyyttä tuntumaan nivelessä vaikka kuinka kiskoin.
Harvoin ne nivelet väljiltä kädessä tuntuu irrallaan. On mullakin ollut leimalla kuulemma sisempi rtpää väljyyttä. Vaihdoin ulomman ja ongelma hävisi. Ainiin ja sama kaveri ei huomannut horoa alapalloa samaisella puolella.

Ihan tähtien asennosta noi nivelhommat on kiinni huomaavatko jotain, mutta kulmia säädellessä välykset (varsinkin isommat) haittaa fiksun lopputuloksen saavuttamista.
 
Harvoin ne nivelet väljiltä kädessä tuntuu irrallaan. On mullakin ollut leimalla kuulemma sisempi rtpää väljyyttä. Vaihdoin ulomman ja ongelma hävisi. Ainiin ja sama kaveri ei huomannut horoa alapalloa samaisella puolella.

Ihan tähtien asennosta noi nivelhommat on kiinni huomaavatko jotain, mutta kulmia säädellessä välykset (varsinkin isommat) haittaa fiksun lopputuloksen saavuttamista.
Mulla oli joskus Audi A6 ja siinähän on aika monimutkainen etujousitus. Katsastaja löysi kyllä vikaa. Mutta harmillisesti yksi vika jäi silti huomaamatta. Eli uusintanäytöllä löytyi vielä toinenkin pusla, joka oli rikki.

Tuossahan on periaatteessa se ongelma, että tuota eka kerralla huomaamatta jäänyttä vikaa ei tarvitse lain mukaan korjata ollenkaan? Tai sitten toki seuraavalle katsastuskerralle täytyy, eli esim 1 vuoden päästä vasta.

Olisi siis hyvä, että katsastaja olisi tarkka, mutta virheitä voi silti sattua. Ja joskus saattaa olla kiire, kun seuraava auto jo odottaa "linjalla".

Itse olen yrittänyt "vahtia" katsastajaa vierestä, että mitä se tekee. Vaikka en toki itse tiedä, että mitä se siinä touhuaa. Ja joskus on ollut kaksikin katsastajaa auton kimpussa, että se oikea rikkinäinen osa on osattu paikallistaa.
 
Mulla oli joskus Audi A6 ja siinähän on aika monimutkainen etujousitus. Katsastaja löysi kyllä vikaa. Mutta harmillisesti yksi vika jäi silti huomaamatta. Eli uusintanäytöllä löytyi vielä toinenkin pusla, joka oli rikki.

Tuossahan on periaatteessa se ongelma, että tuota eka kerralla huomaamatta jäänyttä vikaa ei tarvitse lain mukaan korjata ollenkaan? Tai sitten toki seuraavalle katsastuskerralle täytyy, eli esim 1 vuoden päästä vasta.

Olisi siis hyvä, että katsastaja olisi tarkka, mutta virheitä voi silti sattua. Ja joskus saattaa olla kiire, kun seuraava auto jo odottaa "linjalla".

Itse olen yrittänyt "vahtia" katsastajaa vierestä, että mitä se tekee. Vaikka en toki itse tiedä, että mitä se siinä touhuaa. Ja joskus on ollut kaksikin katsastajaa auton kimpussa, että se oikea rikkinäinen osa on osattu paikallistaa.
Joo uusintanäyttöön tarvii korjata vaan se mitä lapussa on, yleensä just jää yhden välyksen jäljiltä toinen huomaamatta.

Itsekin yleensä hallissa mukana kattelemassa ja rupattelemassa, samalla näkee jos on sanomista niin ei tarvitse sitten lapulta arpoa mikä on pielessä, joskus kun ne merkinnät lappuunkin on tehty virheellisesti.

Esim. nyt viimeksi käytin autoa leimalla ja etuparkki oli palanut, no lappuun tuli kehotus että etuvalo, ei toimi. Sinänsä hyvä jos ratsiassa ihmetteleevät jotain niin voi vaan huikata että kyllä mulla etuvalot pelittää. Tolta parkilta on kanta sulanut eikä ole saanut aikaiseksi näperrellä uutta kantaa sinne vielä.
 
Ei se mikään monimutkainen ole, ihan normaali pyöränripustus missä ylätukivarsia ja alatukivarsi.
Mulla on C6 mallin A6 ja kyllä se minusta on aika monimutkainen moneen muuhun verrattuna :D Nyt alkoi keula narisemaan oikealta puolelta, pitää jossain välissä tunkata mikä noista nivelistä narisee. Itse epäilen alapalloa eli kuvassa osa numero 1. Onkohan näissä joku tyypillinen narinapaikka? Narisee melkein koko ajan, kuopissa ja kääntäessä.

1749888845148.png
 
Mulla on C6 mallin A6 ja kyllä se minusta on aika monimutkainen moneen muuhun verrattuna :D Nyt alkoi keula narisemaan oikealta puolelta, pitää jossain välissä tunkata mikä noista nivelistä narisee. Itse epäilen alapalloa eli kuvassa osa numero 1. Onkohan näissä joku tyypillinen narinapaikka? Narisee melkein koko ajan, kuopissa ja kääntäessä.

1749888845148.png
Narina viittaa siihen että nivel on kuiva, ja kannattaa katsoa että suojakumit on ehjät.
Tuossa on myös aika paljon kumipuslia mitkä vanhemmiten menee väljäksi.
 
Muuten, eikös eturenkaat ole silloin harituksen puolella, jos eturenkaat kuluu sisäreunoiltaan. Molemmat renkaat siis, eikä ole mitään merkittävää eroa etupyörien välillä.

Model S ilmeisesti kuuluisi olla hieman auraava, kun säädöt on oikein laitettu. Jo vanhasta nelipyöräsuuntauksesta on paperi, mutta tuskin edes löydän sitä enää.

Nuo pari kuvankaappausta otin joltain sivustoilta. Eli ei suurempaa merkitystä, koska menee nelipyöräsuuntaukseen keskiviikkona ja sitten selviää kanssa tarkemmin.

Screenshot_2025-06-14-19-57-20-46_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2025-06-14-18-00-11-46_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg
 
Lähes joka autossa on vähän aurausta, eikä sillä ole juuri merkitystä renkaiden kulumiseen, väärä camber-kulma taas vaikuttaa renkaiden sisä tai ulkoreunojen kulumiseen.
Ei, camber ei kuluta rengasta jos muut säädöt on kohdallaan ja en puhu tälläisestä camber kulmista

1000016790.png


Esimerkiksi jos radalla halutaan ajaa kovaa, niin camber kulmaa kannattaa laittaa negatiiviseksi hieman enemmän kuin valmistajan ilmoittama, mutta se ei syö rengasta pilalle jos vain muutkin säädöt on kohdallaan.

Liika aurausta tai haritus syö taas hetkessä renkaan pilalle.
 
Liika aurausta tai haritus syö taas hetkessä renkaan pilalle.
Totta joo. Tässä tapauksessa aurauskulma täytyy olla vähän harituksen puolella (sisäreunat kuluu).

Lähes joka autossa on vähän aurausta, eikä sillä ole juuri merkitystä renkaiden kulumiseen.
Kyllä. Eli eli auraukselle ne säätää kulmat (koska nyt x määrä haritusta).
 
Ei, camber ei kuluta rengasta jos muut säädöt on kohdallaan ja en puhu tälläisestä camber kulmista

1000016790.png


Esimerkiksi jos radalla halutaan ajaa kovaa, niin camber kulmaa kannattaa laittaa negatiiviseksi hieman enemmän kuin valmistajan ilmoittama, mutta se ei syö rengasta pilalle jos vain muutkin säädöt on kohdallaan.

Liika aurausta tai haritus syö taas hetkessä renkaan pilalle.
Aurausta on yhden millin luokkaa eikä kuluta renkaita, liika on liika joka paikassa ja alustan madaltaminen lisää camber kulmaa ja siksi kuluttaa renkaita sisäreunasta.
 
Totta joo. Tässä tapauksessa aurauskulma täytyy olla vähän harituksen puolella (sisäreunat kuluu).


Kyllä. Eli eli auraukselle ne säätää kulmat (koska nyt x määrä haritusta).
Aurausta on aina hieman ja camber on aina hieman negatiivinen, toki jos ne on liian paljon niin rengas kuluu epätasaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Aurausta on yhden millin luokkaa eikä kuluta renkaita, liika on liika joka paikassa ja alustan madaltaminen lisää camber kulmaa ja siksi kuluttaa renkaita sisäreunasta.
Kaikki liika toki kuluttaa rengasta, mutta ihan kaikissa alusta ratkaisuissa madaltaminen ei muuta camber kulmaa.
 
Olen yrittäny 1.8T öljyvuotoa paikantaa. Vaihdoin jo venttiilikannen tiivisteen kun vaikutti että sieltä olisi vuotanut. Mutta vuoto jatkuu. Ilmeisesti se on sitten turbon öljyputken banjo mistä se tulee. Sinne kun on mahdotonta nähdä oikein mitenkään. Taitaa olla mahdoton operaatio laittaa uudet kuparitiivisteet sinne irroittamatta pakosarjaa, huoh. Siihen taas joutuu varautumaan henkisesti niin että katkeaa pinnapultit sylinterikannesta YMS :D eli parempi tehdä vaikka talven aikana kun auto on pukeilla.
 
Kaikki liika toki kuluttaa rengasta, mutta ihan kaikissa alusta ratkaisuissa madaltaminen ei muuta camber kulmaa.
Ei tietenkään muutu jos esim. jäykkä taka-akseli.
Edessä nykyää yleisin on MacPherson ja isommissa autoissa tuo erillinen ylä ja alatukivarsi.
 
Viimeksi muokattu:
Todella matala auto/alusta näyttää kyllä hyvältä, mutta ehkä se ilma-alusta on tähän ratkaisu.
 
Mitä yrität sanoa tällä? Tottakai aurauskulma voi olla enemmän tai vähemmän kuin 0 astetta, toiseen suuntaan positiivista ja toiseen suuntaan negatiivista, niin mihin ihmeeseen viittaat?
Siinä varmaan näsäviisasteltiin sillä, että negatiivinen auraus ei ole aurausta, vaan haritusta.
 
Vannekoko vaikuttaa myös renkaiden kulumiseen. Mitä isompi vannekoko, sen pystympään camber tulee säätää, jotta kuluminen on tasaista.
 
2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.

Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
 
2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.

Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Hyvin olet autoa pitänyt, kun et edes öljyn määrää seuraa :facepalm:
 
2012 vuoden bensa mondeo taitaa lähteä viimeistä kertaa pajalle keskiviikkona. Alkanut pitämään ihme tärinää/nakutusta kun kierroksia 3k luokkaa. Sama ääni kuuluu myös kun auto vapaalla ja nostaa kierroksia. Viime viikolla auto oli vuosihuollossa ja öljynvaihdossa öljyä oli tullut moottorista vain 0,7l ja lisäksi vähän metallihippuja. Korjaaja sanoi että öljynvaihdon jälkeen ei kuulunut enää kolinaa moottorista. Noh, kylläpä kuului kun auton kotiin ajoin.

Eli keskiviikkona autoa hieman tutkitaan lisää ja voi olla, että viimeiseksi kerraksi jää.
Taitaa olla moottorin vaihto edessä? Tai sitten moottorin uudelleen laakerointi, jos se on edes mahdollista? Voi olla siis laakerit syyllinen ja sen lisäksi voi olla kyllä muitakin osia mennyt öljyn puuttumisen takia rikki.

2012 auto, eli "jo" 13 vuotta vanha, eikä ole enää arvokas. Niin ei siihen toki enää vaihtomoottoria kannata ostaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 207
Viestejä
4 864 527
Jäsenet
78 619
Uusin jäsen
Deeäx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom