Lyhyesti taustaa: vuosi sitten ostin 2011 145tkm 2.0 bensa mondeon. Akku tyhjeni ja huomasin nopeasti että parkkipaikalla lukittuna vilkkuu pitkät valot + takavalot välillä usean minuutin päällä. Samaa tekee ajaessa allut lähes ajokelvoton kauan. Eri korjaamoilla tutkittu 9? kertaa ja vaihdettu osaa todella paljon.
Yleensä vika löydetty ja oireilu alkaa uudelleen päivän tai kuukauden päästä korjaamolla olosta.
Ei ole väliä onko valittu automaattivalot tai kokonaan pois päältä. Pitkien palaessa merkkivalo tulee tauluun.
Välillä valot palanut monia viikkoja aina ajaessa. Akun kengän irroittamisella ei ole ollut merkitystä.
Vaihdettu ainakin ulkomuistista:
Laturi
Uusi akku
Valojen viiksi käyty läpi jo jotain sieltä kolvailtu uusiksi
Lasinpesurin pumppu vaihdettu
BCM käyty ammattilaisen toimesta kaksi kertaa läpi
Hydrauliikkapaine sensori vaihdettu. Sähköjohdot käyty läpi.
Auto toimi taas kuukauden hyvin ja alkoi temppuilla vesisateiden aikoja kunnes kaikkia säätimiä pyöritellessä huomasin tämän:
Pyyhkijöiden viiksen automaattipyyhkijöiden herkkyyden rullaa pyörittämällä ylä- tai ala-asentoon pitkät sammuu ja kaikki toimii lähes täysin pari yksittäistä kertaa pitkät on syttynyt palamaan ja sammuu kun kääntää rullan taas toiseen ääri asentoon.
Tässä vielä video( katoaa 2päivän päästä)
Irroitan viiksen tänään ja elektroniikka sprayta liittimiin.
Missähän vika voisi olla? Uusi käytetty viiksi maksaa muutaman kympin, laitan tilaukseen. Onko vinkkejä ja ajatuksia mitä kannattaa tutkia katsoa ja ihmetellä?
Korjaamoille on mennyt rahaa reilusti ja eipä itsellään aiemmin tullut mieleen että tuo toisen viiksen säätörulla voisi aiheuttaa pitkien ja takavalojen syttymistä ja vilkkumista.
Ps. Postasin tämän myös fordclubin sivuille.