Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Taas piti hiukan nujuta auton parissa kun kerran kelit lämpeni vihdoin ja viimein.

Tilasin toiseen vakaajatangon jo aiemmin keväällä, kun etupyörän laakeria vaihtanut korjaamo oli merkinnyt, että löysä on toisella puolella.

Monroen osina vajaa 20e/kpl. Tänään opin ainakin sen, että jos tästä lähtien vaihdan alustan osia, nostan auton kokonaan tai ainakin etu- ja takapään - on huomattavassti helpompi elämä. Vakaajatanko ei edes mahtunut paikalleenpelkästään toiselta puolelta nostettuna.

Mutta siellä lepää ja samalla kesärenkaat alle. Vielä se torven rele, mutta jos nyt ei olisi alustahommia hetkeen.
 
Taas piti hiukan nujuta auton parissa kun kerran kelit lämpeni vihdoin ja viimein.
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
1744737363810.png
 
Viimeksi muokattu:
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
1744737363810.png

Yleensä nuo alustan pultit ovat hiukan kovempaa tavaraa. m tosin eihän tuohon ohjeen mukaan kovin mahdottomia voimia kohdistu. :D
 
Vähän samoissa hommissa, ajattelin että nopeasti irrotan civicistä takavakaajan maalausta varten mutta sehän oli hirveän työn ja tuskan takana. Koiranluut piti sahata irti ja vastakierrehylsy piti hakea että sai vakaajan puslat irti rungosta. Mistäköhän tuohon nyt keksii uudet pultit että on sopivaa vahvuutta ja ruostuvaa / ruostumatonta? Varmaan parempi että pultti ruostuisi ennen kuin auto.
EDit: Löysinpä kuvan jossa on pultin mitat mutta voiko tuon hakea motonetin kilorauta hyllystä?
1744737363810.png
Perus 8.8 menee tuolla varmasti. rasitus ihan olematon. Kuitenkin jonkun paksun etuvakaajankin saa helpolla käänneltyä kohdilleen, jos vaikka on toinen rengas maassa ja toinen ilmassa. Perus 8.8 pultin leikkuulujuus on kuitenkin ihan järjetön. muita voimia tuohon ei juuri kohdistu.

Ja vaikka noi katkeaisi, niin et sitä ajossa huomaisi.(ei katkea)
 
Perus 8.8 menee tuolla varmasti. rasitus ihan olematon. Kuitenkin jonkun paksun etuvakaajankin saa helpolla käänneltyä kohdilleen, jos vaikka on toinen rengas maassa ja toinen ilmassa. Perus 8.8 pultin leikkuulujuus on kuitenkin ihan järjetön. muita voimia tuohon ei juuri kohdistu.

Ja vaikka noi katkeaisi, niin et sitä ajossa huomaisi.(ei katkea)

No näinpä taas. Tervetuloa vaan kokeilemaan. :lol:
 
Taas piti hiukan nujuta auton parissa kun kerran kelit lämpeni vihdoin ja viimein.

Tilasin toiseen vakaajatangon jo aiemmin keväällä, kun etupyörän laakeria vaihtanut korjaamo oli merkinnyt, että löysä on toisella puolella.

Monroen osina vajaa 20e/kpl. Tänään opin ainakin sen, että jos tästä lähtien vaihdan alustan osia, nostan auton kokonaan tai ainakin etu- ja takapään - on huomattavassti helpompi elämä. Vakaajatanko ei edes mahtunut paikalleenpelkästään toiselta puolelta nostettuna.

Mutta siellä lepää ja samalla kesärenkaat alle. Vielä se torven rele, mutta jos nyt ei olisi alustahommia hetkeen.
Kallistuksenvakaajan yhdystankoja vaihtaessa pitää tosiaan aina nostaa koko akseli ilmaan, muuten tangot jäävät jännitykseen. Ja siinä samalla vaivalla ne vaihtaakin sitten kummallekin puolelle.
 
Kallistuksenvakaajan yhdystankoja vaihtaessa pitää tosiaan aina nostaa koko akseli ilmaan, muuten tangot jäävät jännitykseen. Ja siinä samalla vaivalla ne vaihtaakin sitten kummallekin puolelle.

Taitaa olla vahvasti autokohtaista, meinaan juuri viime viikonloppuna vaihdoin erääseen volkkarinsukuiseen koiranluut puoli kerrallaan eivätkä olleet millään tasolla pinteessä.
 
Taitaa olla vahvasti autokohtaista, meinaan juuri viime viikonloppuna vaihdoin erääseen volkkarinsukuiseen koiranluut puoli kerrallaan eivätkä olleet millään tasolla pinteessä.
Olen minäkin niitä vaihtanut aikaisemmin ilman toisen puolen ilmaan nostamista, mutta yleensä on ollut paljon helpompi kun on suosiolla nostanut molemmat puolet ilmaan. Kokeilemalla näkee onnistuuko puoli kerrallaan :thumbsup:
Pihamaalla autoa korjatessa auton tunkkaaminen on se kaikista tympein vaihe remonteissa. Varsinkin kun autot ovat yleensä ollut siinä kunnossa ettei oikein tiedä mistä uskaltaa nostaa :D
 
No näinpä taas. Tervetuloa vaan kokeilemaan. :lol:
se ehkä 20mm pari metriä pitkä tanko taittuu aika helpolla, kun vääntää esim rautakangella tai sorkkaraudalla, niin saa koiranluun paikalleen. Se on vähän niinkuin tarkoitettu vääntymään. Aikanaan kun pihalla noita tuli turattua en ikinä nostanut molempia puolia ylös.

Iskarin alapääkin tulee samalla tyylillä pois ihan nurkka kerrallaan mk3sessa.

Voin kyllä tulla näyttämään, jos et usko.

Enemmän laittaa hanttiin esim mk2 volvojen alatukivarren puslat, nekin alatukivarret menee ihan helpolla paikalleen, kun rautakangella väännättää. Niissä tarvii vaan varoa, ettei sisempi malja purkeudu.

Mk3 takapään etupusliin kuulemma tarvii erikoistyökalun. ei tarvi, moneen ne oon vaihtanut.

Saa ja voi kysyä neuvoja, mutta ei tarvitse loukkaantua, jos paremmin tietävä yrittää neuvoa. Jos ei kaipaa kommenttia, niin ehkä parempi rauhassa kotona tehdä ja olla kirjoittamatta foorumeille.
 
  • Tykkää
Reactions: skl

Statistiikka

Viestiketjuista
274 726
Viestejä
4 734 079
Jäsenet
77 219
Uusin jäsen
ateks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom