Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

800Nm on vielä aika vähän mopolle auto hommissa. Ne valmistajan ilmoittamat lukemat kun usein on mitä on. Ennen rälläköintiä kannattaa ehdottomasti kokeilla jollain mopolla joka lupaileen 1500Nm+. Itsellä on Hazetin 1700Nm mopo. Kannattaa kysäistä joltain kaverilta lainaan tai jos voisit käydä siellä avaamassa. Ne kun saa kerran auki, niin auto nippuun ja voi itse tehdän rempan loppuun. WD40 liottelu lämmittää lähinnä vain mieltä. Edellä mainittu 50/50 seos AFT/asetoonia ihan eriluokkaa. Toki kaikista paras on, jos joltain kaverilta löytyy asetyleeniä, niin lämpö kyllä avaa ruosteisen pultin kun ei puhuta nyt väärille kierteille vedetyistä.
Lisäksi että halpis mopot valehtelee tehot niin on iso vaikutus myös jos yrittää pikkukompuralla verrattuna isolla säiliöllä ja tuotolla olevaan.
 
Lisäksi että halpis mopot valehtelee tehot niin on iso vaikutus myös jos yrittää pikkukompuralla verrattuna isolla säiliöllä ja tuotolla olevaan.

Ihan tuo Ryobin tuote on, mutta voihan se silti valehdella.

Olisin käynyt aukomassa nuo huomenna puolinosturin päällä, mutta taitaa siirtyä.

Auto on kyllä kasassa, mutta päätti sitten alkaa kettuilemaan. Eipä käynyt kyllä mielessäkään, ettei sähköisen käsijarrun piuhoja voi ottaa irti, ilman, että akun napa pitää repiä irti.

Tuo nyt on osannut tähänkin asti alkaa kettuilemaan aivan ihmeellisistä asioista mutta käsijarrun huoltotilaa ei saa nyt VIDAlla pois päältä, koska auto on sitä mieltä, että moottoreihin ei saa yhteyttä.

Pikaiseen tutkimalla Volvot osaa tuota lystiä tehdä ihan piuhoja irrottelemattakin. Patterilla kiinni ajaminen saattaa toimia tai sitten ei. Mutta renkaathan se taas irrotuttaa. Katsotaan nyt sitten samalla, että onko piuhat ottaneet kipeää, en kyllä ainakaan huomannut moista.
 
Perhana, pennut oli jättäneet tielle jonkun kokkareen joka teki sellasen sopivan repeämän niin että Passatista alkoi sivusta pohjamuovi roikkua ja laahasi tietysti vielä asfaltilla sopivasti muovin paskaksi ennen kuin oli tilaa pysähtyä.

Myydäänköhän noita pohjan muoviosia missään mitä en nyt ole osannut ajatella. Motonet jne katottu eikä tunnu oikein löytyvän kuin ulkomailta googlailun perusteella. Näille tulee kuljetusvaiheessa ihan mukavasti hintaa niin ettei tee mieli tilata.

Purkuosasivustoille laitoin kyselyjä matkaan. Toivottavasti tärppää. Jos ei tärppää niin taidan alkaa katella siihen jotain hirmu nättiä palaa muovihitsauksella.. nyrkin kokoinen reikä ja pään laahaaminen asfaltilla vähän haittaavat tuon muovin pitoa ajossa mukana.
 
Perhana, pennut oli jättäneet tielle jonkun kokkareen joka teki sellasen sopivan repeämän niin että Passatista alkoi sivusta pohjamuovi roikkua ja laahasi tietysti vielä asfaltilla sopivasti muovin paskaksi ennen kuin oli tilaa pysähtyä.

Myydäänköhän noita pohjan muoviosia missään mitä en nyt ole osannut ajatella. Motonet jne katottu eikä tunnu oikein löytyvän kuin ulkomailta googlailun perusteella. Näille tulee kuljetusvaiheessa ihan mukavasti hintaa niin ettei tee mieli tilata.

Purkuosasivustoille laitoin kyselyjä matkaan. Toivottavasti tärppää. Jos ei tärppää niin taidan alkaa katella siihen jotain hirmu nättiä palaa muovihitsauksella.. nyrkin kokoinen reikä ja pään laahaaminen asfaltilla vähän haittaavat tuon muovin pitoa ajossa mukana.
Alvadista tilasin joskus pohjan muoviosia eikä maksanut rahti maltaita. Myös Aeromotors kannattaa tsekata.
 
Perhana, pennut oli jättäneet tielle jonkun kokkareen joka teki sellasen sopivan repeämän niin että Passatista alkoi sivusta pohjamuovi roikkua ja laahasi tietysti vielä asfaltilla sopivasti muovin paskaksi ennen kuin oli tilaa pysähtyä.

Myydäänköhän noita pohjan muoviosia missään mitä en nyt ole osannut ajatella. Motonet jne katottu eikä tunnu oikein löytyvän kuin ulkomailta googlailun perusteella. Näille tulee kuljetusvaiheessa ihan mukavasti hintaa niin ettei tee mieli tilata.

Purkuosasivustoille laitoin kyselyjä matkaan. Toivottavasti tärppää. Jos ei tärppää niin taidan alkaa katella siihen jotain hirmu nättiä palaa muovihitsauksella.. nyrkin kokoinen reikä ja pään laahaaminen asfaltilla vähän haittaavat tuon muovin pitoa ajossa mukana.

Revi vaan loputkin siitä pohjamuovista pois, eipä niillä mitään kovin kummosta merkitystä ole, pitävät ruosteet piilossa muhimassa.
 
Revi vaan loputkin siitä pohjamuovista pois, eipä niillä mitään kovin kummosta merkitystä ole, pitävät ruosteet piilossa muhimassa.
Nimenomaan näin, pois vaan kokonaan. Itselläni on kaikista autoista tuo pohjamuovi repsahatanut irti ennemmin tai myöhemmin ja sitten sen on saanut sieltä kokonaan repiä pois. Ainoa vaikutus on öljynvaihdon ja muiden remonttien helpottuminen sen jälkeen.
 
Revi vaan loputkin siitä pohjamuovista pois, eipä niillä mitään kovin kummosta merkitystä ole, pitävät ruosteet piilossa muhimassa.

Nimenomaan näin, pois vaan kokonaan. Itselläni on kaikista autoista tuo pohjamuovi repsahatanut irti ennemmin tai myöhemmin ja sitten sen on saanut sieltä kokonaan repiä pois. Ainoa vaikutus on öljynvaihdon ja muiden remonttien helpottuminen sen jälkeen.
Varmaankin teen sitten vain näin:D

Jotenkin huvittavaa että tuokin osa löytyy pohjapanssarin nimellä ja muoviosa. En ole ehtinyt kattoa mitä siellä jää enemmän näkyviin jos tuon ottaa veks että suojaako mitään minkäänlaisilta roiskeilta mutta pohjapanssari lienee moiselle muoville turhan ronski nimi.
 
Nimenomaan näin, pois vaan kokonaan. Itselläni on kaikista autoista tuo pohjamuovi repsahatanut irti ennemmin tai myöhemmin ja sitten sen on saanut sieltä kokonaan repiä pois. Ainoa vaikutus on öljynvaihdon ja muiden remonttien helpottuminen sen jälkeen.
Mulla taas päinvastaisia kokemuksia, tosin matkailuautoista lähinnä. Ilman pohjasuojaa nuo dieselit ei lämmenneet kunnolla edes nollakeleillä lukuunottamatta tosi vanhoja moottoreita, eli esikammioiset vapaastihengittävät. Viimeisin oli 2.8L JTD jolle piti laittaa nollakeleillä jo suoja keulaan että se lämpeni kunnolla. Ilman pohjamuovia se ei lämmennyt edes keulasuojan kanssa.

Toisaalta nykyisessä henkilöautossa (bensakone) sellaista ei ole edes koskaan ollut ja lämpöä riitti viimetalvena oikein hyvin silti, siinä taas sisälokasuojat suojaa mm. ilmastoinnin kompuraa.
 
Mulla taas päinvastaisia kokemuksia, tosin matkailuautoista lähinnä. Ilman pohjasuojaa nuo dieselit ei lämmenneet kunnolla edes nollakeleillä lukuunottamatta tosi vanhoja moottoreita, eli esikammioiset vapaastihengittävät. Viimeisin oli 2.8L JTD jolle piti laittaa nollakeleillä jo suoja keulaan että se lämpeni kunnolla. Ilman pohjamuovia se ei lämmennyt edes keulasuojan kanssa.

Toisaalta nykyisessä henkilöautossa (bensakone) sellaista ei ole edes koskaan ollut ja lämpöä riitti viimetalvena oikein hyvin silti, siinä taas sisälokasuojat suojaa mm. ilmastoinnin kompuraa.

Tottakai niillä muoveilla siellä joku virka on, pääasiassa ne on siellä ilmanvastuksen pienentämisen takia. Jossakkin määrin myös suojaavat kurakeleillä, mutta lopulta kuitenkin ihan yhtä likaisia on konehuoneet muovilla tai ilman. Ilmavirta kuitenkin kulkee maskista/keulasta sisälle ja poistuu konehuoneen pohjasta, tämä jo itsessään hillitsee veden/kuran nousemista kun vauhtia on yhtään.
Turhan takia niitä ehjiä muoveja ei tietenkään kannata pois repiä, mutta hajotessaan ei yleensä lyö leiville uuden tilaaminen.
Ylipäätänsä koko pohjamuovi on suhteellisen uusi keksintö autoissa.

Syylärin eteen suojan laittaminen lämmityksen takia on taas ihan totaalisen eri asia. Lämpenemisen suhteen pohjamuovin vaikutus on korkeintaan minimaalinen. Suojan asentaminen keulaan jo estää hyvin sitä viilentävää ilmavirtaa syylärin lävitse ja moottorin ohitse, pohjamuovin tai sen puuttumisen merkityksen ollessa hyvin marginaalinen.
 
Nyt se myrkyn lykkäsi. Kuskinpuolella kynnyksen tiivisteessä ollut repeämä ja tänään pesin auton niin huomasin että tiiviste tosiasiassa halki alalaidasta n. 10cm matkasta ja tietenkin alkanut ruostua tuo sauma. Onkohan tuo millainen korjata? Mitähän joku korikorjaamo ottaa tuollaisesta hommasta jos pitää uusia tuo tiiviste ja putsata reuna tuolta matkalta?
 
Tottakai niillä muoveilla siellä joku virka on, pääasiassa ne on siellä ilmanvastuksen pienentämisen takia. Jossakkin määrin myös suojaavat kurakeleillä, mutta lopulta kuitenkin ihan yhtä likaisia on konehuoneet muovilla tai ilman. Ilmavirta kuitenkin kulkee maskista/keulasta sisälle ja poistuu konehuoneen pohjasta, tämä jo itsessään hillitsee veden/kuran nousemista kun vauhtia on yhtään.
Turhan takia niitä ehjiä muoveja ei tietenkään kannata pois repiä, mutta hajotessaan ei yleensä lyö leiville uuden tilaaminen.
Ylipäätänsä koko pohjamuovi on suhteellisen uusi keksintö autoissa.

Syylärin eteen suojan laittaminen lämmityksen takia on taas ihan totaalisen eri asia. Lämpenemisen suhteen pohjamuovin vaikutus on korkeintaan minimaalinen. Suojan asentaminen keulaan jo estää hyvin sitä viilentävää ilmavirtaa syylärin lävitse ja moottorin ohitse, pohjamuovin tai sen puuttumisen merkityksen ollessa hyvin marginaalinen.
Silkkaa asiaa :thumbsup:Poikkeuksia tosiaan on kuten mainitsemani mutta pääsääntöisesti olet oikeassa. Konetilan tuuletuksestahan se on kyse muunmuassa. Vanhemmat vaati öljypohjalle tuuletuksen varsinkin kesällä mutta uudemmissa saattaa olla öljynlauhdutin erikseen, niin kuin noissa mun dieseleissä, mikä vähentää huomattavasti konetilan ilmanvaihdon tarvetta. Lisättynä parempaan polttoainetehokkuuteen (sylinterikohtainen ruiskutus), lämpöä jää huimasti vähemmän hukattavaksi. Siis mun käsityksen mukaan.
 
Nyt se myrkyn lykkäsi. Kuskinpuolella kynnyksen tiivisteessä ollut repeämä ja tänään pesin auton niin huomasin että tiiviste tosiasiassa halki alalaidasta n. 10cm matkasta ja tietenkin alkanut ruostua tuo sauma. Onkohan tuo millainen korjata? Mitähän joku korikorjaamo ottaa tuollaisesta hommasta jos pitää uusia tuo tiiviste ja putsata reuna tuolta matkalta?
Korjaamot lienee 60-100€/h, jos ei tuo ole pahaksi päässyt niin en usko että paria tuntia enempää menee. Tiivisteiden hinnoista en sano kun en tiedä autoa enkä mallia.

Jos on vasta ns pintaruostetta, tuon pystyy myös itse tekemään ja aika lähelle samaan aikaan kun lukee ohjeita etukäteen, joista myös saa vinkkiä hyviin tarvikkeisiin.

Eikä pidä pelästyä jos ei motonetista sitä oven tiivistettä löydy, netistä löytynee melko varmasti ja jos haluaa Suomesta niin hyvä korjaamo auttaa myös.
 
Nyt se myrkyn lykkäsi. Kuskinpuolella kynnyksen tiivisteessä ollut repeämä ja tänään pesin auton niin huomasin että tiiviste tosiasiassa halki alalaidasta n. 10cm matkasta ja tietenkin alkanut ruostua tuo sauma. Onkohan tuo millainen korjata? Mitähän joku korikorjaamo ottaa tuollaisesta hommasta jos pitää uusia tuo tiiviste ja putsata reuna tuolta matkalta?

Tämä riippuu ihan autosta ja siitä mitenkä pahaksi on päässyt. Yhtään uudemmissa autoissa tarvitaan usein kokonainen uusi autokohtainen tiiviste, vanhemmissa voi onnistua ihan metritavarastakin, tai voi vaihtaa vain osan, rakenteita on erilaisia, kaikissa se sama kynnyksen tiiviste ei edes mene oven ympäri asti. Jos on päässyt pahaksi, tarvitaan peltiä, hitsausta ja maalaria. Näkemättä kenenkään on mahdotonta mitään tuohon oikein sanoa, mutta liikkessä teettämällä aika herkästi mennään sinne 500e huonommalle puolelle ja pienempikin juttu herkästi halutaan korjata ns hartaudella, vaikka mahdollisesti vähempikin voisi riittää. Eri juttu sitten jos löytää jonkun järkevämmän pikkupajan. Jos taas on ihan pienestä kiinni, niin tuskin tarvitsee paljon mitään tehdä, ruosteensyöjää päälle ja uusi tiiviste tms..
 
Säästäkin puhutaan, että sää "lauhtuu" eli viilenee, tasaantuu. Vastaavasti öljyn jäähdytin on sitten [joillakin puhekielessä] öljyn lauhdutin...
Ei.
Sään lauhtuminen viittaa lämpenemiseen - ainakin Suomessa. Perustunee siihen, että pakkaset vaihtuu plussakeleiksi ja samalla veden olomuoto muuttuu, esimerkiksi jäästä loskaksi. Samoin kuin lauhduttimessa aineen olomuoto muuttuu.
 
Ei.
Sään lauhtuminen viittaa lämpenemiseen - ainakin Suomessa. Perustunee siihen, että pakkaset vaihtuu plussakeleiksi ja samalla veden olomuoto muuttuu, esimerkiksi jäästä loskaksi. Samoin kuin lauhduttimessa aineen olomuoto muuttuu.
Voit mennä tonne vääntämään jos ei kelpaa: Lauhtua.

> poutaantua, viiletä, tasaantua, viilentyä, heikentyä, rauhoittua, tyyntyä, leppyä.

Ja joo, käy myös pakkasen tyyntymisestä/tasaantumisesta. Ja tasaantuminen pätee tähän joka tapauksessa. Öljyn lämpöä tasataan ympäröivän lämpötilan kanssa.

PS. Mua ei kiinnosta onko tää oikein tai väärin. Selvensin kun "kysyttiin" kuka tän on keksinyt, että ei ole ihan tuulesta temmattu.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Voit mennä tonne vääntämään jos ei kelpaa: Lauhtua.

> poutaantua, viiletä, tasaantua, viilentyä, heikentyä, rauhoittua, tyyntyä, leppyä.

Ja joo, käy myös pakkasen tyyntymisestä/tasaantumisesta. Ja tasaantuminen pätee tähän joka tapauksessa. Öljyn lämpöä tasataan ympäröivän lämpötilan kanssa.

PS. Mua ei kiinnosta onko tää oikein tai väärin. Selvensin kun "kysyttiin" kuka tän on keksinyt, että ei ole ihan tuulesta temmattu.
Oisit nyt edes lainannut linkistäsi mitä lauhtumisella tarkoitetaan, eikä mitään pikkupränttejä:
  1. Sään tai olosuhteiden lämpeneminen tai lieventyminen.
    Talven kylmyys alkoi vähitellen lauhtua.

PS. Kiinnosti kuitenkin.
 
Oisit nyt edes lainannut linkistäsi mitä lauhtumisella tarkoitetaan, eikä mitään pikkupränttejä:
  1. Sään tai olosuhteiden lämpeneminen tai lieventyminen.
    Talven kylmyys alkoi vähitellen lauhtua.

PS. Kiinnosti kuitenkin.
Noin valikoiva lähteen lukeminen on epärehellistä. Osaltani riitti, kiitti.
 
Nus nus. Perustelisitko miksi ja samalla myös englanninkieliselle maailmalle(shock absorber, shock=isku ja absorber=vaimennin).
Typerä nimi siksi että iskunvaimennin ei kestä iskua vaan hajoaa iskusta. Siitä pitäisikin puhua termillä heilahduksenvaimennin. Jousi vaimentaa iskun ja iskunvaimennin vaimentaa jousta.
 
Revi vaan loputkin siitä pohjamuovista pois, eipä niillä mitään kovin kummosta merkitystä ole, pitävät ruosteet piilossa muhimassa.

Varmaankin teen sitten vain näin:D

Jotenkin huvittavaa että tuokin osa löytyy pohjapanssarin nimellä ja muoviosa. En ole ehtinyt kattoa mitä siellä jää enemmän näkyviin jos tuon ottaa veks että suojaako mitään minkäänlaisilta roiskeilta mutta pohjapanssari lienee moiselle muoville turhan ronski nimi.
Lisäksi omassa autossa (Mersu s212) oli pohjamuovin päälle tippunut edellisellä omistajalla kuusiokoloavain, joka oli jäänyt pohjamuovin ja automaattilaatikon öljyputken väliin ja hakannut siihen reiän. Eli sitä muovia näköjään kannattaa irrotella välillä, vaikka öljynvaihtohuollossa ei tarttisikaan
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 102
Viestejä
4 710 011
Jäsenet
76 980
Uusin jäsen
RRojo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom