Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Joo, täytyy lukaistaVikakoodit ekana ulos.
Samaa kysyin kuskilta, joka ei muista mitä tankkasiOnko viinaa tankissa? Jos on unohtanut E85-sisällön ja yrittää käynnistyä aivan kuin olisi bensaa.
--> bensaa tankkiin tai lohkolämppäriä kiinni pariksi tunniksi ja uutta yritystä
Onko tuo volvo? Jos, niin ihmettelen miten nuo on jumissa, kun oman kokemuksen mukaan noista on aina kaikki lähtenyt ihan ongelmitta irti. Omakin -08 ja 320tkm ajettu, ja takatukivarsien irroitus oli ihan ota pois ja laita takaisin, kun vaihdoin ne etummaiset puslat. Sama homma varmaan kolmessa muussa joihin ne olen vaihtanut.Tuli taas vähän värkättyä. Uusien osien pulttailu kiinni nyt ei kovin paljoa rasita, entisten irrottaminen sen sijaan tahtoo käydä hiukkasen korpeamaan.
Useampaa pulttia olen jo lämmitellyt ja vanha kallistuksenvakaaja piti irrottaa pulttipyssyllä ja papukaijapihdeillä.
Nuo nyt on vielä perushommia mutta iskareiden alapultti on ilmeisesti sulautunut autoon. On liotettu WD-40, lämmitetty ja murjottu 800Nm pulttipyssyllä mutta kiinni on ja pysyy.
Tiedetään, rälläköi poikki. Ei vaan vieläkään ole sitä rälläkkää. Löytyy toki Dremel leikkauslaikoilla, mutta mieluummin pidän pultin ehjänä kiinni ja olen vaihtamatta iskareita, kuin taistelen katkaistua pulttia irti tukivarresta. Josko tuon saisi loppuviikosta puolinostimelle, niin on tilaa kääntää alhaalta päin riittävän pitkällä jatkovarrella.
Meanwhile laitetaan jarrut kuntoon, että auto on muuten iskussa, jos pitää liikutella. Jarrulevyt irtosivat suorastaan hämmästyttävän helposti.
Nappasin siis uudet kallistuksenvakaajan tangot ja jarrulevyt jo kiinni. Satuloiden kannakkeet ovat vielä sitruunahappokylvyssä, Satuloiden huolto ja uudet palat & kovaa ajoa.
Jos ei rälläkkää ole, niin hommaa nyt ihmeessä jo valmiiksi, vaikka ei tähän remonttiin tullutkaan tarpeeseen.. On se kuitenkin autoremonteissa hyvin usein aivan pakollinen kampe, dremeli taas on pienoismallihommiin jne pienempään askarteluun, hyvin vähän sillä on autoremonteissa mitään virkaa.Tiedetään, rälläköi poikki. Ei vaan vieläkään ole sitä rälläkkää. Löytyy toki Dremel leikkauslaikoilla, mutta mieluummin pidän pultin ehjänä kiinni ja olen vaihtamatta iskareita, kuin taistelen katkaistua pulttia irti tukivarresta.
Jos ei rälläkkää ole, niin hommaa nyt ihmeessä jo valmiiksi, vaikka ei tähän remonttiin tullutkaan tarpeeseen.. On se kuitenkin autoremonteissa hyvin usein aivan pakollinen kampe, dremeli taas on pienoismallihommiin jne pienempään askarteluun, hyvin vähän sillä on autoremonteissa mitään virkaa.
Mitä auton ruosteisiin alustan osiin tulee, koiranluihin jne, itse olen jo toistakymmentä vuotta sitten päättänyt, että vedän aina suoraan rälläkällä osan/pultin poikki jos uusi osa on vieressä valmiina ja edes yhtään näyttää sille, että ei aukea suosiolla. Yksi parhaita päätöksiä ikinä. Elämästä on ihan liikaa mennyt aikaa hukkaan kun niitä vanhoja paskoja on yrittänyt ihmetellä ja turata ehjänä irti, kuitenkin hyvin usein sen rälläkän on saanut loppujen lopuksi hakea kuitenkin.
Alustan pulteista noin yleisesti kannattaa huomioida: niissä saattaa olla monesti epäkeskopultti etenkin tukivarsien kiinnityksissä, joskus säätövara on niissä hyvinkin pieni, eli ei välttämättä nopealla vilkaisulla erota suorasta pultista. Sen lisäksi alustan pultit on yleensä kaikki kovia, eli ei passaa korvata Tokmannin kilopultilla.
Kaikki pluspiuhat varmasti kiinni? Entäs mitä ajoneston merkkivalo tekee?S-Max 2.0 Flexifuel akku hyytyi, ei käynnistynyt eikä pyörittänyt. Akku vaihdettu äheltämällä irti ilmanputsarikotelo ja akku sen takaa. Nyt pyörittää, mutta ei käynnisty. Mistä vikaa hakemaan?
Onko tuo volvo? Jos, niin ihmettelen miten nuo on jumissa, kun oman kokemuksen mukaan noista on aina kaikki lähtenyt ihan ongelmitta irti. Omakin -08 ja 320tkm ajettu, ja takatukivarsien irroitus oli ihan ota pois ja laita takaisin, kun vaihdoin ne etummaiset puslat. Sama homma varmaan kolmessa muussa joihin ne olen vaihtanut.
On mulla toki nykyään 1700nm vääntävä irrän pyssy, mutta yleensä tulee ekana käsin koitettua, toi kun tahtoo pätkiä pultit, jos ne on jumissa.
Dremelillä ja sen 38 millisillä speedclick laikoilla vaan on ihan helvetin paljon kätevämpi monia auton jumipultteja ja muttereita pilkkoa pois kuin rälläkällä.
Saa silläkin pultin poikki välttävästi paremman puutteessa, mutta onhan se Dremeli nyt ihan leikkikalu näissä hommissa. Oikeita laikkakoneitakin on eri kokoisia ja muotoisia, tai sitten pitkäkarainen suorahiomakone ja siihen laikka, tai vaikka puukkosaha, kyllä joku mahtuu..Dremelillä ja sen 38 millisillä speedclick laikoilla vaan on ihan helvetin paljon kätevämpi monia auton jumipultteja ja muttereita pilkkoa pois kuin rälläkällä.
Saa silläkin pultin poikki välttävästi paremman puutteessa, mutta onhan se Dremeli nyt ihan leikkikalu näissä hommissa. Oikeita laikkakoneitakin on eri kokoisia ja muotoisia, tai sitten pitkäkarainen suorahiomakone ja siihen laikka, tai vaikka puukkosaha, kyllä joku mahtuu..
Ei ole ikinä vielä tullut tilannetta eteen, että minkäänlaisessa autoremontissa mieluummin hakisin Dremelin käteen, kuin jonkun muun työkalun, paitsi tuulilasin porauksessa sitä paikatessa.
Auto halusi näemmä lepäillä vielä vuorokauden ja hörähti tänään käyntiin. Eli noinkohan ne adaptaatiot oli poskellaan ja tulpat kastui tmsKaikki pluspiuhat varmasti kiinni? Entäs mitä ajoneston merkkivalo tekee?
Mitä tämä oikein meinaa?Varaosamyyjän mukaan tuo pultti tekee sen kierteen, niin ei voi korvata läpipultilla..
jarruletku oli halunnu jäädä kiiteäksi osaksi jarruputkea niin hioin dremelillä sen mutterin niin ohueksi että papukaijapihdeillä vääntäessä murtu kahtia. Toinen oli ku Transporterin sisäpuhaltimen vaihossa piti purkaa joko koko ohjauspaneeli tai dremelöidä pala ilmastoinnin putkistoa pois niin siinä kans mutta ei nyt ihan normi huoltotoimenpide yleensä.Ei ole ikinä vielä tullut tilannetta eteen, että minkäänlaisessa autoremontissa mieluummin hakisin Dremelin käteen, kuin jonkun muun työkalun
Mitä tämä oikein meinaa?
Siihen hommaan on muutama erilainen karbiditerä. Yleensä käyttänyt 1,5mm kokoista päätä kohti kapenevaa terää mikä on tuohon hommaan tarkoitettu. Timanttiterä puree kanssa, mutta siitä jää roskaa sinne reikään helposti enemmän joka ei lähde pois.Minkäslaisella terällä oot nuita tuulilaseja poraillut? Itsellä ei oikein mikään purrut siihen, parhaiten meni ne ns hiomakivet.
Kyllä ne kunnon varrella lähtee auki nätisti. Varsinkin jos oot jo jotain liukastetta etukäteen ruiskinut.Ei aavistustakaan.
Ihan normaalilta tiheäkierteiseltä tuo näyttää. Ilmeisesti siinä tukivarressa kiinni olevassa palikassa on sitten joku vastakierre tms. Evt. Joka tapauksessa ei juuri kehunut konstruktiomallia..
Loppuviikosta pääsee edes puolinostimelle, jossa mahtuu kääntämään alta päin riittävän pitkällä varrella, niin katsotaanpa, kuinka käy. Ei noita tarvitse kuin löysätä siten, että voi pulttipyssyllä pihassa avata, niin iskarit vaihtaa varmaan alle tunnissa..
Kyllä ne kunnon varrella lähtee auki nätisti. Varsinkin jos oot jo jotain liukastetta etukäteen ruiskinut.
Ikinä en ole volvosta saanut alustanpultteja katkottua vääntämällä,aina on auennut. Enkä kyllä muista, että olisin juuri mihinkään joutunut lämpöä antamaan. Volvoja mulla ollut kymmeniä, useita purkanutkin niin, että pelkkä korihylsy on lähtenyt romikselle. Nyt omissa nimissä on vain neljä.
Toki joku purkuraato pihassa, ja pari ilman koria ylisillä.
Kertokaapas, miksi jarrupala/t alkavat kolista, kun manuaali autosta painaa kytkimen pohjaan? Liukutapit varmaan jumissa, mutta miksi ne kolisee vain silloin kun kytkintä polkee sekä toisinaan mutkissa. Ehti jo pelästyä kun motarin rampissa alkoi et onko nyt saakeli rengas löystyn pulteista vai mikä kun alkoi renkaan pyörimisen mukana kolisemaan. Mut ääni lakkaa aina kun jarrua painaa kunnolla, eikä hellästi pinnasta eli jarrupalat ne on. Toki onhan paloilla ja levyillä jo ajettu varmaan 3v (~60-70tkm).
Kyseiseen foordiin vaihdoin juuri takalaakerin ja silloin liian kiireessä asensin palikat takaisin et sain käsijarrun jousi meni värään asentoon ja painoi vaijeria kokoajan. Mutta tuo nykyinen jarru kolina tulee selvästi edestä.
Tarkistas nyt kuitenkin mutterien/pulttien kireysKertokaapas, miksi jarrupala/t alkavat kolista, kun manuaali autosta painaa kytkimen pohjaan? Liukutapit varmaan jumissa, mutta miksi ne kolisee vain silloin kun kytkintä polkee sekä toisinaan mutkissa. Ehti jo pelästyä kun motarin rampissa alkoi et onko nyt saakeli rengas löystyn pulteista vai mikä kun alkoi renkaan pyörimisen mukana kolisemaan. Mut ääni lakkaa aina kun jarrua painaa kunnolla, eikä hellästi pinnasta eli jarrupalat ne on. Toki onhan paloilla ja levyillä jo ajettu varmaan 3v (~60-70tkm).
Kyseiseen foordiin vaihdoin juuri takalaakerin ja silloin liian kiireessä asensin palikat takaisin et sain käsijarrun jousi meni värään asentoon ja painoi vaijeria kokoajan. Mutta tuo nykyinen jarru kolina tulee selvästi edestä.
Ei kuulosta kyllä yhtään jarrupalojen aiheuttamalta ääneltä näillä tiedoilla. Jarrupalat nyt muutenkaan harvemmin pitää ääntä, jonka voisi "kolinaksi" kuvailla. Enemmän kuulostaa esimerkiksi vetariin liittyvältä ongelmalta, kun veto päällä ei ääntä kuulu, eikä jarruttaessa kunnolla, mutta vapaalla rullatessa kuuluu ja kääntyessä.Kertokaapas, miksi jarrupala/t alkavat kolista, kun manuaali autosta painaa kytkimen pohjaan? Liukutapit varmaan jumissa, mutta miksi ne kolisee vain silloin kun kytkintä polkee sekä toisinaan mutkissa. Ehti jo pelästyä kun motarin rampissa alkoi et onko nyt saakeli rengas löystyn pulteista vai mikä kun alkoi renkaan pyörimisen mukana kolisemaan. Mut ääni lakkaa aina kun jarrua painaa kunnolla, eikä hellästi pinnasta eli jarrupalat ne on. Toki onhan paloilla ja levyillä jo ajettu varmaan 3v (~60-70tkm).
Itse sekoittelen tämmöisiä hankalia pultteja yms varten omat litkut. 50% atfää ja 50% asetonia.Olisiko WD-40 tehnyt tehtävänsä..
Itse sekoittelen tämmöisiä hankalia pultteja yms varten omat litkut. 50% atfää ja 50% asetonia.
Tarkistas nyt kuitenkin mutterien/pulttien kireys
Kyl sitä silloin illalla tuli tien sivussa tutkittua taskulampulla ja auton alle ryömien mitä mahtu, ettei mitään löysää tuntunut. Kun itsekin ensin ajattelin et onko se nyt kytkin saakeli, mutkassa tuli mieleen vetari, mut aina ääni katosi kun jarrua painoi.Ei kuulosta kyllä yhtään jarrupalojen aiheuttamalta ääneltä näillä tiedoilla. Jarrupalat nyt muutenkaan harvemmin pitää ääntä, jonka voisi "kolinaksi" kuvailla. Enemmän kuulostaa esimerkiksi vetariin liittyvältä ongelmalta, kun veto päällä ei ääntä kuulu, eikä jarruttaessa kunnolla, mutta vapaalla rullatessa kuuluu ja kääntyessä.
Enemmän kuulostaa esimerkiksi vetariin liittyvältä ongelmalta, kun veto päällä ei ääntä kuulu, eikä jarruttaessa kunnolla, mutta vapaalla rullatessa kuuluu ja kääntyessä.
Kannattaa katsoa iskarin yläpään kumien kunto, onko siellä väljää. Jos yläpuolen "lautanen", jossa iskarin yläpään kiristysmutteri, on noussut ylös konetilan puolella niin alkaa olla osat vaihto kunnossa. Ainakin omissa Volkkareissa näistä yleensä syntyi epämääräiset kolahdukset, kestivät aina pari/ kolme vuotta.Tässä itsekin olen omaa volkkaria kuulostellut viime aikoina, että mikähän mahtaa olla ongelmana kun kuuluu satunnaisen epäsäännöllisesti erikoista lonksumista jostain etupäästä. Ykkösepäilys volkkarin(skodan) kyseessä ollessa on tietysti koiranluut, mutta oman kokemuksen mukaan ne naksahtaa aina tietyissä tilanteissa kuten asvaltin halkeamissa tai saumoissa. Nyt näin ei ole.
Käytössä on hallitunkki ja tarvittaessa saan kyllä molemmat etupyörät ilmaankin. Onko kikkakolmosia diagnoosin tekoon?
Ei taida olla mitään muuta tapaa kuin käydä jokainen nivel ja pusla läpi - tai ylipäätään kaikki liikkuvat osat, eli äänihän voi tulla myös esim. jousituksesta/iskunvaimennuksesta. Ja voimaa tarvitsee käyttää, eli silmämääräinen tarkastelu ja käsin kopeloiminen ei yleensä riitä, vaan pitää käyttää kättä pitempää.Tässä itsekin olen omaa volkkaria kuulostellut viime aikoina, että mikähän mahtaa olla ongelmana kun kuuluu satunnaisen epäsäännöllisesti erikoista lonksumista jostain etupäästä. Ykkösepäilys volkkarin(skodan) kyseessä ollessa on tietysti koiranluut, mutta oman kokemuksen mukaan ne naksahtaa aina tietyissä tilanteissa kuten asvaltin halkeamissa tai saumoissa. Nyt näin ei ole.
Käytössä on hallitunkki ja tarvittaessa saan kyllä molemmat etupyörät ilmaankin. Onko kikkakolmosia diagnoosin tekoon?
Tässä itsekin olen omaa volkkaria kuulostellut viime aikoina, että mikähän mahtaa olla ongelmana kun kuuluu satunnaisen epäsäännöllisesti erikoista lonksumista jostain etupäästä. Ykkösepäilys volkkarin(skodan) kyseessä ollessa on tietysti koiranluut, mutta oman kokemuksen mukaan ne naksahtaa aina tietyissä tilanteissa kuten asvaltin halkeamissa tai saumoissa. Nyt näin ei ole.
Käytössä on hallitunkki ja tarvittaessa saan kyllä molemmat etupyörät ilmaankin. Onko kikkakolmosia diagnoosin tekoon?
Ei siinä oikein mitään taikakeinoa ole, etuyörät ilmaan ja tutkimaan mistä löytyy välyksiä. Hankalaahan näissä on monesti se, että joku väljä löytyy helpommin silloin kun on pyörät ilmassa riippumassa vapaasti ja sitten taas toinen väljä vaatii, että on painoa päällä ja renkaat ilmaan nostettuna taas ei löydy väljää millään.
800Nm on vielä aika vähän mopolle auto hommissa. Ne valmistajan ilmoittamat lukemat kun usein on mitä on. Ennen rälläköintiä kannattaa ehdottomasti kokeilla jollain mopolla joka lupaileen 1500Nm+. Itsellä on Hazetin 1700Nm mopo. Kannattaa kysäistä joltain kaverilta lainaan tai jos voisit käydä siellä avaamassa. Ne kun saa kerran auki, niin auto nippuun ja voi itse tehdän rempan loppuun. WD40 liottelu lämmittää lähinnä vain mieltä. Edellä mainittu 50/50 seos AFT/asetoonia ihan eriluokkaa. Toki kaikista paras on, jos joltain kaverilta löytyy asetyleeniä, niin lämpö kyllä avaa ruosteisen pultin kun ei puhuta nyt väärille kierteille vedetyistä.Tuli taas vähän värkättyä. Uusien osien pulttailu kiinni nyt ei kovin paljoa rasita, entisten irrottaminen sen sijaan tahtoo käydä hiukkasen korpeamaan.
Useampaa pulttia olen jo lämmitellyt ja vanha kallistuksenvakaaja piti irrottaa pulttipyssyllä ja papukaijapihdeillä.
Nuo nyt on vielä perushommia mutta iskareiden alapultti on ilmeisesti sulautunut autoon. On liotettu WD-40, lämmitetty ja murjottu 800Nm pulttipyssyllä mutta kiinni on ja pysyy.
Tiedetään, rälläköi poikki. Ei vaan vieläkään ole sitä rälläkkää. Löytyy toki Dremel leikkauslaikoilla, mutta mieluummin pidän pultin ehjänä kiinni ja olen vaihtamatta iskareita, kuin taistelen katkaistua pulttia irti tukivarresta. Josko tuon saisi loppuviikosta puolinostimelle, niin on tilaa kääntää alhaalta päin riittävän pitkällä jatkovarrella.
Meanwhile laitetaan jarrut kuntoon, että auto on muuten iskussa, jos pitää liikutella. Jarrulevyt irtosivat suorastaan hämmästyttävän helposti.
Nappasin siis uudet kallistuksenvakaajan tangot ja jarrulevyt jo kiinni. Satuloiden kannakkeet ovat vielä sitruunahappokylvyssä, Satuloiden huolto ja uudet palat & kovaa ajoa.
asetyleeniä
Äkkiseltään sanoisin, että induktiokuumennuksella on saatu korvattua aika paljon kaasuliekkiin perustuvaa osien irroittelua ja ihan syystäkin.
Niiden pullojen kanssa säätö kun ei ole ilmaista ja tietyt riskit ihan eri mittaluokkaa mitä induktiokuumentimella. Ja noita kuumentimia ssa jo ihan kohtuuhintaan.
Lisäksi että halpis mopot valehtelee tehot niin on iso vaikutus myös jos yrittää pikkukompuralla verrattuna isolla säiliöllä ja tuotolla olevaan.800Nm on vielä aika vähän mopolle auto hommissa. Ne valmistajan ilmoittamat lukemat kun usein on mitä on. Ennen rälläköintiä kannattaa ehdottomasti kokeilla jollain mopolla joka lupaileen 1500Nm+. Itsellä on Hazetin 1700Nm mopo. Kannattaa kysäistä joltain kaverilta lainaan tai jos voisit käydä siellä avaamassa. Ne kun saa kerran auki, niin auto nippuun ja voi itse tehdän rempan loppuun. WD40 liottelu lämmittää lähinnä vain mieltä. Edellä mainittu 50/50 seos AFT/asetoonia ihan eriluokkaa. Toki kaikista paras on, jos joltain kaverilta löytyy asetyleeniä, niin lämpö kyllä avaa ruosteisen pultin kun ei puhuta nyt väärille kierteille vedetyistä.
Lisäksi että halpis mopot valehtelee tehot niin on iso vaikutus myös jos yrittää pikkukompuralla verrattuna isolla säiliöllä ja tuotolla olevaan.
Alvadista tilasin joskus pohjan muoviosia eikä maksanut rahti maltaita. Myös Aeromotors kannattaa tsekata.Perhana, pennut oli jättäneet tielle jonkun kokkareen joka teki sellasen sopivan repeämän niin että Passatista alkoi sivusta pohjamuovi roikkua ja laahasi tietysti vielä asfaltilla sopivasti muovin paskaksi ennen kuin oli tilaa pysähtyä.
Myydäänköhän noita pohjan muoviosia missään mitä en nyt ole osannut ajatella. Motonet jne katottu eikä tunnu oikein löytyvän kuin ulkomailta googlailun perusteella. Näille tulee kuljetusvaiheessa ihan mukavasti hintaa niin ettei tee mieli tilata.
Purkuosasivustoille laitoin kyselyjä matkaan. Toivottavasti tärppää. Jos ei tärppää niin taidan alkaa katella siihen jotain hirmu nättiä palaa muovihitsauksella.. nyrkin kokoinen reikä ja pään laahaaminen asfaltilla vähän haittaavat tuon muovin pitoa ajossa mukana.
Perhana, pennut oli jättäneet tielle jonkun kokkareen joka teki sellasen sopivan repeämän niin että Passatista alkoi sivusta pohjamuovi roikkua ja laahasi tietysti vielä asfaltilla sopivasti muovin paskaksi ennen kuin oli tilaa pysähtyä.
Myydäänköhän noita pohjan muoviosia missään mitä en nyt ole osannut ajatella. Motonet jne katottu eikä tunnu oikein löytyvän kuin ulkomailta googlailun perusteella. Näille tulee kuljetusvaiheessa ihan mukavasti hintaa niin ettei tee mieli tilata.
Purkuosasivustoille laitoin kyselyjä matkaan. Toivottavasti tärppää. Jos ei tärppää niin taidan alkaa katella siihen jotain hirmu nättiä palaa muovihitsauksella.. nyrkin kokoinen reikä ja pään laahaaminen asfaltilla vähän haittaavat tuon muovin pitoa ajossa mukana.
Alvadista tilasin joskus pohjan muoviosia eikä maksanut rahti maltaita. Myös Aeromotors kannattaa tsekata.
Nimenomaan näin, pois vaan kokonaan. Itselläni on kaikista autoista tuo pohjamuovi repsahatanut irti ennemmin tai myöhemmin ja sitten sen on saanut sieltä kokonaan repiä pois. Ainoa vaikutus on öljynvaihdon ja muiden remonttien helpottuminen sen jälkeen.Revi vaan loputkin siitä pohjamuovista pois, eipä niillä mitään kovin kummosta merkitystä ole, pitävät ruosteet piilossa muhimassa.
Revi vaan loputkin siitä pohjamuovista pois, eipä niillä mitään kovin kummosta merkitystä ole, pitävät ruosteet piilossa muhimassa.
Varmaankin teen sitten vain näinNimenomaan näin, pois vaan kokonaan. Itselläni on kaikista autoista tuo pohjamuovi repsahatanut irti ennemmin tai myöhemmin ja sitten sen on saanut sieltä kokonaan repiä pois. Ainoa vaikutus on öljynvaihdon ja muiden remonttien helpottuminen sen jälkeen.