Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Minkäs hintaisi tuollaiset puskurin uudelleen maalaukset on? Likka oli kääntänyt liian aikaisin etupusuri oli raapinut autokatoksen tolpan perustusta. Liisari pitäisi palauttaa syksyllä ja tuo pitäisi laittaa kuntoon. Puskurissa on 3-4 15 cm raapaisunaarmua.
 
Minkäs hintaisi tuollaiset puskurin uudelleen maalaukset on? Likka oli kääntänyt liian aikaisin etupusuri oli raapinut autokatoksen tolpan perustusta. Liisari pitäisi palauttaa syksyllä ja tuo pitäisi laittaa kuntoon. Puskurissa on 3-4 15 cm raapaisunaarmua.
Onko liisareissa erilaiset vakuutukset vrt normi + kaskollisiin? Tuohan menisi ihan omavastuuhinnoin.

2v sitten oli farmarin takapuskurin lakkavika + paksin luukun ruostekorjaus 750e. Vien samaan paikkaan kesällä, niin saa etupuskurin lakkaviat sekä etuhelmat kuntoon
 
Onko liisareissa erilaiset vakuutukset vrt normi + kaskollisiin? Tuohan menisi ihan omavastuuhinnoin.

2v sitten oli farmarin takapuskurin lakkavika + paksin luukun ruostekorjaus 750e. Vien samaan paikkaan kesällä, niin saa etupuskurin lakkaviat sekä etuhelmat kuntoon
Samat vakuutukset. Lähinnä laskeskelen, että onko järkeä ottaa bonusmenetys+omavastuu, vai maksaa omasta pussista.
Puskurissa on about samanlaiset naarmut, kuin esimerkkikuvan alaosassa.

Kuva.jpg
 
Samat vakuutukset. Lähinnä laskeskelen, että onko järkeä ottaa bonusmenetys+omavastuu, vai maksaa omasta pussista.
Puskurissa on about samanlaiset naarmut, kuin esimerkkikuvan alaosassa.

Kuva.jpg
Mahtaako edes ensimmäisestä vahingosta mennä bonuksia(aikamonessa vakuutusyhtiössä on noita "ilmaisia" vahinkoja, jos ei jatkuvasti kolaroi) ja jos menee niin vakuutusyhtiötä vaihtamalla saa kaskoon taas täydet bonukset.
 
Onko se pakko maalata, tai maalata kokonaan? Tuosta esimerkkikuvan tapauksesta esimerkiksi saa aika helpolla käytännössä virheettömän aika kevyelläkin omatoimifiksauksella, jos siihen haluaisi lähteä. Tai sitten teettää fiksin jollakin amatilaisella. Tietty jos tässä keississä on enemmänkin siihen tolppaan tuota hierottu, niin sittenhän ei ilman maalausta selvinne, ei silloinkaan välttämättä tarvitse koko puskuria maalata. Liisarin ehdoista, auton arvosta, iästä jne sitten riippuu mitenkä täydellistä pintaa edellytetään, yleensä aina jossakin määrin normaalia kulumisen jälkeä sallitaan. Kannattaisi ehkä käydä näyttämässä jollakin fiksarilla/maalarilla joka sitten antaa arvion siitä, mitenkä tuo olisi kustannustehokkainta hoitaa.
 
Tuli taas vähän värkättyä. Uusien osien pulttailu kiinni nyt ei kovin paljoa rasita, entisten irrottaminen sen sijaan tahtoo käydä hiukkasen korpeamaan.

Useampaa pulttia olen jo lämmitellyt ja vanha kallistuksenvakaaja piti irrottaa pulttipyssyllä ja papukaijapihdeillä.

Nuo nyt on vielä perushommia mutta iskareiden alapultti on ilmeisesti sulautunut autoon. On liotettu WD-40, lämmitetty ja murjottu 800Nm pulttipyssyllä mutta kiinni on ja pysyy.

Tiedetään, rälläköi poikki. Ei vaan vieläkään ole sitä rälläkkää. Löytyy toki Dremel leikkauslaikoilla, mutta mieluummin pidän pultin ehjänä kiinni ja olen vaihtamatta iskareita, kuin taistelen katkaistua pulttia irti tukivarresta. Josko tuon saisi loppuviikosta puolinostimelle, niin on tilaa kääntää alhaalta päin riittävän pitkällä jatkovarrella.

Meanwhile laitetaan jarrut kuntoon, että auto on muuten iskussa, jos pitää liikutella. Jarrulevyt irtosivat suorastaan hämmästyttävän helposti. :thumbsup:

IMG_1660.JPEG

Nappasin siis uudet kallistuksenvakaajan tangot ja jarrulevyt jo kiinni. Satuloiden kannakkeet ovat vielä sitruunahappokylvyssä, Satuloiden huolto ja uudet palat & kovaa ajoa.
 
S-Max 2.0 Flexifuel akku hyytyi, ei käynnistynyt eikä pyörittänyt. Akku vaihdettu äheltämällä irti ilmanputsarikotelo ja akku sen takaa. Nyt pyörittää, mutta ei käynnisty. Mistä vikaa hakemaan?
 
Onko viinaa tankissa? Jos on unohtanut E85-sisällön ja yrittää käynnistyä aivan kuin olisi bensaa.

--> bensaa tankkiin tai lohkolämppäriä kiinni pariksi tunniksi ja uutta yritystä
 
Tuli taas vähän värkättyä. Uusien osien pulttailu kiinni nyt ei kovin paljoa rasita, entisten irrottaminen sen sijaan tahtoo käydä hiukkasen korpeamaan.

Useampaa pulttia olen jo lämmitellyt ja vanha kallistuksenvakaaja piti irrottaa pulttipyssyllä ja papukaijapihdeillä.

Nuo nyt on vielä perushommia mutta iskareiden alapultti on ilmeisesti sulautunut autoon. On liotettu WD-40, lämmitetty ja murjottu 800Nm pulttipyssyllä mutta kiinni on ja pysyy.

Tiedetään, rälläköi poikki. Ei vaan vieläkään ole sitä rälläkkää. Löytyy toki Dremel leikkauslaikoilla, mutta mieluummin pidän pultin ehjänä kiinni ja olen vaihtamatta iskareita, kuin taistelen katkaistua pulttia irti tukivarresta. Josko tuon saisi loppuviikosta puolinostimelle, niin on tilaa kääntää alhaalta päin riittävän pitkällä jatkovarrella.

Meanwhile laitetaan jarrut kuntoon, että auto on muuten iskussa, jos pitää liikutella. Jarrulevyt irtosivat suorastaan hämmästyttävän helposti. :thumbsup:

IMG_1660.JPEG

Nappasin siis uudet kallistuksenvakaajan tangot ja jarrulevyt jo kiinni. Satuloiden kannakkeet ovat vielä sitruunahappokylvyssä, Satuloiden huolto ja uudet palat & kovaa ajoa.
Onko tuo volvo? Jos, niin ihmettelen miten nuo on jumissa, kun oman kokemuksen mukaan noista on aina kaikki lähtenyt ihan ongelmitta irti. Omakin -08 ja 320tkm ajettu, ja takatukivarsien irroitus oli ihan ota pois ja laita takaisin, kun vaihdoin ne etummaiset puslat. Sama homma varmaan kolmessa muussa joihin ne olen vaihtanut.
On mulla toki nykyään 1700nm vääntävä irrän pyssy, mutta yleensä tulee ekana käsin koitettua, toi kun tahtoo pätkiä pultit, jos ne on jumissa.
 
Tiedetään, rälläköi poikki. Ei vaan vieläkään ole sitä rälläkkää. Löytyy toki Dremel leikkauslaikoilla, mutta mieluummin pidän pultin ehjänä kiinni ja olen vaihtamatta iskareita, kuin taistelen katkaistua pulttia irti tukivarresta.
Jos ei rälläkkää ole, niin hommaa nyt ihmeessä jo valmiiksi, vaikka ei tähän remonttiin tullutkaan tarpeeseen.. On se kuitenkin autoremonteissa hyvin usein aivan pakollinen kampe, dremeli taas on pienoismallihommiin jne pienempään askarteluun, hyvin vähän sillä on autoremonteissa mitään virkaa.

Mitä auton ruosteisiin alustan osiin tulee, koiranluihin jne, itse olen jo toistakymmentä vuotta sitten päättänyt, että vedän aina suoraan rälläkällä osan/pultin poikki jos uusi osa on vieressä valmiina ja edes yhtään näyttää sille, että ei aukea suosiolla. Yksi parhaita päätöksiä ikinä. Elämästä on ihan liikaa mennyt aikaa hukkaan kun niitä vanhoja paskoja on yrittänyt ihmetellä ja turata ehjänä irti, kuitenkin hyvin usein sen rälläkän on saanut loppujen lopuksi hakea kuitenkin.
 
Jos ei rälläkkää ole, niin hommaa nyt ihmeessä jo valmiiksi, vaikka ei tähän remonttiin tullutkaan tarpeeseen.. On se kuitenkin autoremonteissa hyvin usein aivan pakollinen kampe, dremeli taas on pienoismallihommiin jne pienempään askarteluun, hyvin vähän sillä on autoremonteissa mitään virkaa.

Mitä auton ruosteisiin alustan osiin tulee, koiranluihin jne, itse olen jo toistakymmentä vuotta sitten päättänyt, että vedän aina suoraan rälläkällä osan/pultin poikki jos uusi osa on vieressä valmiina ja edes yhtään näyttää sille, että ei aukea suosiolla. Yksi parhaita päätöksiä ikinä. Elämästä on ihan liikaa mennyt aikaa hukkaan kun niitä vanhoja paskoja on yrittänyt ihmetellä ja turata ehjänä irti, kuitenkin hyvin usein sen rälläkän on saanut loppujen lopuksi hakea kuitenkin.

Joo, ei laisinkaan huonompi neuvo. Kyllä tuo käväisi jo mielessä, että ehkä jaksa tuon enempää taistella.

Kysäisin vielä kaverilta puolinosturia ja siellä lienee kyllä katkaisuvehkeetkin, niin nämä kyllä saataneen viimeistään siellä pois.

Mutta noin jatkoa ajatellen voisi olla ihan kannattava ostos.

Mielestäni noita pultteja ei tullut uuden iskareiden mukana. Joten pitänee käydä jostain kaivelemassa uudet aluksi.
 
Alustan pulteista noin yleisesti kannattaa huomioida: niissä saattaa olla monesti epäkeskopultti etenkin tukivarsien kiinnityksissä, joskus säätövara on niissä hyvinkin pieni, eli ei välttämättä nopealla vilkaisulla erota suorasta pultista. Sen lisäksi alustan pultit on yleensä kaikki kovia, eli ei passaa korvata Tokmannin kilopultilla.
 
Alustan pulteista noin yleisesti kannattaa huomioida: niissä saattaa olla monesti epäkeskopultti etenkin tukivarsien kiinnityksissä, joskus säätövara on niissä hyvinkin pieni, eli ei välttämättä nopealla vilkaisulla erota suorasta pultista. Sen lisäksi alustan pultit on yleensä kaikki kovia, eli ei passaa korvata Tokmannin kilopultilla.

Kovuuden tiesinkin, epäkeskosta ei itsellä ole tietoa. Näissä vähänkään epäselvemmissä tapauksissa olen yleensä turvautunut ihan merkkiliikkeeseen. Pultit ei mahdottomia maksa parina ja saa varmasti kerralla oikeat. Muutoin pitäisi olla malli mukana, että sattuu kierre yms.

Taisin nuo jo kerran tutkiakin mutta pitänee tarkistaa. Ainakin 10.9. oli ellei 12.9.
 
S-Max 2.0 Flexifuel akku hyytyi, ei käynnistynyt eikä pyörittänyt. Akku vaihdettu äheltämällä irti ilmanputsarikotelo ja akku sen takaa. Nyt pyörittää, mutta ei käynnisty. Mistä vikaa hakemaan?
Kaikki pluspiuhat varmasti kiinni? Entäs mitä ajoneston merkkivalo tekee?
 
Onko tuo volvo? Jos, niin ihmettelen miten nuo on jumissa, kun oman kokemuksen mukaan noista on aina kaikki lähtenyt ihan ongelmitta irti. Omakin -08 ja 320tkm ajettu, ja takatukivarsien irroitus oli ihan ota pois ja laita takaisin, kun vaihdoin ne etummaiset puslat. Sama homma varmaan kolmessa muussa joihin ne olen vaihtanut.
On mulla toki nykyään 1700nm vääntävä irrän pyssy, mutta yleensä tulee ekana käsin koitettua, toi kun tahtoo pätkiä pultit, jos ne on jumissa.

Jäi viesti huomaamatta, Volvo S60 kyseessä.

On noita nyt lioteltu muutama päivä, tänään en auton kimppuun taida ehtiä.

Kävin uudet pultit paikalliselta Volvon liikkeeltä. Nappaisee entiset poikki.

Varaosamyyjän mukaan tuo pultti tekee sen kierteen, niin ei voi korvata läpipultilla..
 
Jos ei rälläkkää ole, niin hommaa nyt ihmeessä jo valmiiksi, vaikka ei tähän remonttiin tullutkaan tarpeeseen.. On se kuitenkin autoremonteissa hyvin usein aivan pakollinen kampe, dremeli taas on pienoismallihommiin jne pienempään askarteluun, hyvin vähän sillä on autoremonteissa mitään virkaa.
Dremelillä ja sen 38 millisillä speedclick laikoilla vaan on ihan helvetin paljon kätevämpi monia auton jumipultteja ja muttereita pilkkoa pois kuin rälläkällä.
 
Dremelillä ja sen 38 millisillä speedclick laikoilla vaan on ihan helvetin paljon kätevämpi monia auton jumipultteja ja muttereita pilkkoa pois kuin rälläkällä.

Joo - ja kyllä nuo ihan yllättävn hyvin leikkaavatkin. Tässä on vähän muita menoja, niin kyselee sen nosturin tilannetta. Sitä varten tosin täytyisi varmaan jarrusatulat laitella kiinni ja ilmata jarrut. :lol:

Vaan laitoin viellä satulan kannakkeet kolmanteen sitruunahappokylpyyn. Sen jälkeen ehkä alkaa jo olemaan sen verran puhtaat, että välttävät. Tänäänkin olisi saanut jo teräsvillalaikalla puhtaaksi, mutten jaksanut käydä vinguttamaan, niin liotkoon vielä hetken.

IMG_1671.JPEG
 
Dremelillä ja sen 38 millisillä speedclick laikoilla vaan on ihan helvetin paljon kätevämpi monia auton jumipultteja ja muttereita pilkkoa pois kuin rälläkällä.
Saa silläkin pultin poikki välttävästi paremman puutteessa, mutta onhan se Dremeli nyt ihan leikkikalu näissä hommissa. Oikeita laikkakoneitakin on eri kokoisia ja muotoisia, tai sitten pitkäkarainen suorahiomakone ja siihen laikka, tai vaikka puukkosaha, kyllä joku mahtuu..
Ei ole ikinä vielä tullut tilannetta eteen, että minkäänlaisessa autoremontissa mieluummin hakisin Dremelin käteen, kuin jonkun muun työkalun, paitsi tuulilasin porauksessa sitä paikatessa.
 
Jooh. Pulttihan on sangen miellyttävästi tukivarren takapuolella joten tunkin kanssa ei ole karmean mukavaa pelata. Kyllä sinne toki pieni rälläkkä tai puukkosaha varmaan menee - toisaalta kumpaakaan ei löydy, ennen kuin ostamassa käy. Ja kunhan nyt taas ehtii koko auton pariin. Hitusen houkuttelee kyllä tässä kohtaa muun ohjelman osalta laittaa vaan jarrut kuntoon ja jättää nuo jonkun muun huoleksi. Mutta katsotaan.
 
Saa silläkin pultin poikki välttävästi paremman puutteessa, mutta onhan se Dremeli nyt ihan leikkikalu näissä hommissa. Oikeita laikkakoneitakin on eri kokoisia ja muotoisia, tai sitten pitkäkarainen suorahiomakone ja siihen laikka, tai vaikka puukkosaha, kyllä joku mahtuu..
Ei ole ikinä vielä tullut tilannetta eteen, että minkäänlaisessa autoremontissa mieluummin hakisin Dremelin käteen, kuin jonkun muun työkalun, paitsi tuulilasin porauksessa sitä paikatessa.

Minkäslaisella terällä oot nuita tuulilaseja poraillut? Itsellä ei oikein mikään purrut siihen, parhaiten meni ne ns hiomakivet.
 
Kaikki pluspiuhat varmasti kiinni? Entäs mitä ajoneston merkkivalo tekee?
Auto halusi näemmä lepäillä vielä vuorokauden ja hörähti tänään käyntiin. Eli noinkohan ne adaptaatiot oli poskellaan ja tulpat kastui tms🤔
Akun vaihdon jälkeen kyseli kyllä PIN koodit, eikä ajonesto aktivoitunut.
Kiitos kaikille vastauksista, tällä kertaa ratkaisuna oli valohoito.
 
Ei ole ikinä vielä tullut tilannetta eteen, että minkäänlaisessa autoremontissa mieluummin hakisin Dremelin käteen, kuin jonkun muun työkalun
jarruletku oli halunnu jäädä kiiteäksi osaksi jarruputkea niin hioin dremelillä sen mutterin niin ohueksi että papukaijapihdeillä vääntäessä murtu kahtia. Toinen oli ku Transporterin sisäpuhaltimen vaihossa piti purkaa joko koko ohjauspaneeli tai dremelöidä pala ilmastoinnin putkistoa pois niin siinä kans mutta ei nyt ihan normi huoltotoimenpide yleensä.
 
Mitä tämä oikein meinaa?

Ei aavistustakaan. :lol:

Ihan normaalilta tiheäkierteiseltä tuo näyttää. Ilmeisesti siinä tukivarressa kiinni olevassa palikassa on sitten joku vastakierre tms. Evt. Joka tapauksessa ei juuri kehunut konstruktiomallia..

Loppuviikosta pääsee edes puolinostimelle, jossa mahtuu kääntämään alta päin riittävän pitkällä varrella, niin katsotaanpa, kuinka käy. Ei noita tarvitse kuin löysätä siten, että voi pulttipyssyllä pihassa avata, niin iskarit vaihtaa varmaan alle tunnissa..
 
Minkäslaisella terällä oot nuita tuulilaseja poraillut? Itsellä ei oikein mikään purrut siihen, parhaiten meni ne ns hiomakivet.
Siihen hommaan on muutama erilainen karbiditerä. Yleensä käyttänyt 1,5mm kokoista päätä kohti kapenevaa terää mikä on tuohon hommaan tarkoitettu. Timanttiterä puree kanssa, mutta siitä jää roskaa sinne reikään helposti enemmän joka ei lähde pois.
 
Ei aavistustakaan. :lol:

Ihan normaalilta tiheäkierteiseltä tuo näyttää. Ilmeisesti siinä tukivarressa kiinni olevassa palikassa on sitten joku vastakierre tms. Evt. Joka tapauksessa ei juuri kehunut konstruktiomallia..

Loppuviikosta pääsee edes puolinostimelle, jossa mahtuu kääntämään alta päin riittävän pitkällä varrella, niin katsotaanpa, kuinka käy. Ei noita tarvitse kuin löysätä siten, että voi pulttipyssyllä pihassa avata, niin iskarit vaihtaa varmaan alle tunnissa..
Kyllä ne kunnon varrella lähtee auki nätisti. Varsinkin jos oot jo jotain liukastetta etukäteen ruiskinut.
Ikinä en ole volvosta saanut alustanpultteja katkottua vääntämällä,aina on auennut. Enkä kyllä muista, että olisin juuri mihinkään joutunut lämpöä antamaan. Volvoja mulla ollut kymmeniä, useita purkanutkin niin, että pelkkä korihylsy on lähtenyt romikselle. Nyt omissa nimissä on vain neljä.
Toki joku purkuraato pihassa, ja pari ilman koria ylisillä.
 
Kyllä ne kunnon varrella lähtee auki nätisti. Varsinkin jos oot jo jotain liukastetta etukäteen ruiskinut.
Ikinä en ole volvosta saanut alustanpultteja katkottua vääntämällä,aina on auennut. Enkä kyllä muista, että olisin juuri mihinkään joutunut lämpöä antamaan. Volvoja mulla ollut kymmeniä, useita purkanutkin niin, että pelkkä korihylsy on lähtenyt romikselle. Nyt omissa nimissä on vain neljä.
Toki joku purkuraato pihassa, ja pari ilman koria ylisillä.

Oletettavasti näin, enkä epäile alkuunkaan.

Ongelmana ainakin tunkin kanssa tusatessa tahtoo olla se, että monessakaan kohtaa ei mahdu vääntämään pitkällä varrella. Niin tässäkin tapauksessa.

Vaan näin minäkin luulen, että saa nosturilla nitkuteltua varren kanssa liikkeelle, sitten vaan liottelee ja nitkuttelee ensin kunnolla liikkeelle, niin voinee ajaa pyssyllä itrti.
 
Olipahan hieman työmaata OM642 öljynjäähdyttimen tiivisteiden vaihto + muut tiivisteet. Ei nyt mikään mahdoton homma, kaikki pultit suht helposti saavutettavissa. Rauhaksiltaan 3 päivää siinä meni turatessa ja imusarjoista lähti läpät myös pois samalla. Putsaamista oli paljon, ei tullut otettua imusarjoista kuvaa, mutta 90% arvelen että tuli puhtaaksi. Yhdessä kuvassa vähän näkyy minkälaista mönjää siellä sisällä on. N. 1000€ remontti korjaamolla.

Melko pitkälle pääsee E12 ja E10 hylsyillä.

Alla parit kuvat.

IMG20250323131209.jpg


IMG20250323180107.jpg


IMG20250324091139.jpg


IMG20250323141355.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kertokaapas, miksi jarrupala/t alkavat kolista, kun manuaali autosta painaa kytkimen pohjaan? Liukutapit varmaan jumissa, mutta miksi ne kolisee vain silloin kun kytkintä polkee sekä toisinaan mutkissa. Ehti jo pelästyä kun motarin rampissa alkoi et onko nyt saakeli rengas löystyn pulteista vai mikä kun alkoi renkaan pyörimisen mukana kolisemaan. Mut ääni lakkaa aina kun jarrua painaa kunnolla, eikä hellästi pinnasta eli jarrupalat ne on. Toki onhan paloilla ja levyillä jo ajettu varmaan 3v (~60-70tkm).

Kyseiseen foordiin vaihdoin juuri takalaakerin ja silloin liian kiireessä asensin palikat takaisin et sain käsijarrun jousi meni värään asentoon ja painoi vaijeria kokoajan. Mutta tuo nykyinen jarru kolina tulee selvästi edestä.
 
Kertokaapas, miksi jarrupala/t alkavat kolista, kun manuaali autosta painaa kytkimen pohjaan? Liukutapit varmaan jumissa, mutta miksi ne kolisee vain silloin kun kytkintä polkee sekä toisinaan mutkissa. Ehti jo pelästyä kun motarin rampissa alkoi et onko nyt saakeli rengas löystyn pulteista vai mikä kun alkoi renkaan pyörimisen mukana kolisemaan. Mut ääni lakkaa aina kun jarrua painaa kunnolla, eikä hellästi pinnasta eli jarrupalat ne on. Toki onhan paloilla ja levyillä jo ajettu varmaan 3v (~60-70tkm).

Kyseiseen foordiin vaihdoin juuri takalaakerin ja silloin liian kiireessä asensin palikat takaisin et sain käsijarrun jousi meni värään asentoon ja painoi vaijeria kokoajan. Mutta tuo nykyinen jarru kolina tulee selvästi edestä.

Tarkemmin en osaa sanoa, mutta veikkaisin, että veto päällä on yksinkertaisesti enemmän momenttia.

En sikäli tiedä kun näihin viimeisimpiin olen tilannut palikat joka kulmaan jo suorilta jos on ollut vähänkään oireita tai ei huoltokirjassa merkintää. Uudempaan hankintaan laitan Boschin kamppeet, jotka taisivat maksaa peräti satasen. Oma hommansa toki niissäkin. Mutta ei ole kyllä kolissutkaan..
 
Kertokaapas, miksi jarrupala/t alkavat kolista, kun manuaali autosta painaa kytkimen pohjaan? Liukutapit varmaan jumissa, mutta miksi ne kolisee vain silloin kun kytkintä polkee sekä toisinaan mutkissa. Ehti jo pelästyä kun motarin rampissa alkoi et onko nyt saakeli rengas löystyn pulteista vai mikä kun alkoi renkaan pyörimisen mukana kolisemaan. Mut ääni lakkaa aina kun jarrua painaa kunnolla, eikä hellästi pinnasta eli jarrupalat ne on. Toki onhan paloilla ja levyillä jo ajettu varmaan 3v (~60-70tkm).

Kyseiseen foordiin vaihdoin juuri takalaakerin ja silloin liian kiireessä asensin palikat takaisin et sain käsijarrun jousi meni värään asentoon ja painoi vaijeria kokoajan. Mutta tuo nykyinen jarru kolina tulee selvästi edestä.
Tarkistas nyt kuitenkin mutterien/pulttien kireys
 
Kertokaapas, miksi jarrupala/t alkavat kolista, kun manuaali autosta painaa kytkimen pohjaan? Liukutapit varmaan jumissa, mutta miksi ne kolisee vain silloin kun kytkintä polkee sekä toisinaan mutkissa. Ehti jo pelästyä kun motarin rampissa alkoi et onko nyt saakeli rengas löystyn pulteista vai mikä kun alkoi renkaan pyörimisen mukana kolisemaan. Mut ääni lakkaa aina kun jarrua painaa kunnolla, eikä hellästi pinnasta eli jarrupalat ne on. Toki onhan paloilla ja levyillä jo ajettu varmaan 3v (~60-70tkm).
Ei kuulosta kyllä yhtään jarrupalojen aiheuttamalta ääneltä näillä tiedoilla. Jarrupalat nyt muutenkaan harvemmin pitää ääntä, jonka voisi "kolinaksi" kuvailla. Enemmän kuulostaa esimerkiksi vetariin liittyvältä ongelmalta, kun veto päällä ei ääntä kuulu, eikä jarruttaessa kunnolla, mutta vapaalla rullatessa kuuluu ja kääntyessä.
 
Tänään sain sentään jo satulat siinä määrin puhtaaksi, että huomenna voisi heittää nuo kiinni autoon.

Iskareita katsotaan sitten lauantaina nosturilta käsin. Pitäähän se toki kokeilla huomenna, olisiko WD-40 tehnyt tehtävänsä..
 
Tarkistas nyt kuitenkin mutterien/pulttien kireys
Ei kuulosta kyllä yhtään jarrupalojen aiheuttamalta ääneltä näillä tiedoilla. Jarrupalat nyt muutenkaan harvemmin pitää ääntä, jonka voisi "kolinaksi" kuvailla. Enemmän kuulostaa esimerkiksi vetariin liittyvältä ongelmalta, kun veto päällä ei ääntä kuulu, eikä jarruttaessa kunnolla, mutta vapaalla rullatessa kuuluu ja kääntyessä.
Kyl sitä silloin illalla tuli tien sivussa tutkittua taskulampulla ja auton alle ryömien mitä mahtu, ettei mitään löysää tuntunut. Kun itsekin ensin ajattelin et onko se nyt kytkin saakeli, mutkassa tuli mieleen vetari, mut aina ääni katosi kun jarrua painoi.

Kyl se vaan paloissa oli vika, molemmat sisä ja ulkopalat oli halki kulutuspinnasta ja ulommasta palasta kotiin päästyä tänään puuttui jo puolet siitä pinnasta. Ainakin kalkatus lähti kun uudet palat asensi, eikä rengaskaan ollut löysällä. Pelkääjän sivulla oli paloissa vielä 6-7mm pintaa, mut ompahan sinnekin uusittu.

Liukutapeissa ei tuntunut olevan mitään vikaa, mut ehkä sit ollu huono erä noissa paloissa. Kaivelinkin kuitteja niin 2v~45tkm sitte oli huollossa palat vaihdettu huollon lisäksi. Muistaa hyvin kun jälkeepäin mietti et liike otti 130e siitä missä itsellä menee tunti ja osat maksaa sen 30e.
 
Enemmän kuulostaa esimerkiksi vetariin liittyvältä ongelmalta, kun veto päällä ei ääntä kuulu, eikä jarruttaessa kunnolla, mutta vapaalla rullatessa kuuluu ja kääntyessä.

Tässä itsekin olen omaa volkkaria kuulostellut viime aikoina, että mikähän mahtaa olla ongelmana kun kuuluu satunnaisen epäsäännöllisesti erikoista lonksumista jostain etupäästä. Ykkösepäilys volkkarin(skodan) kyseessä ollessa on tietysti koiranluut, mutta oman kokemuksen mukaan ne naksahtaa aina tietyissä tilanteissa kuten asvaltin halkeamissa tai saumoissa. Nyt näin ei ole.

Käytössä on hallitunkki ja tarvittaessa saan kyllä molemmat etupyörät ilmaankin. Onko kikkakolmosia diagnoosin tekoon?
 
Tässä itsekin olen omaa volkkaria kuulostellut viime aikoina, että mikähän mahtaa olla ongelmana kun kuuluu satunnaisen epäsäännöllisesti erikoista lonksumista jostain etupäästä. Ykkösepäilys volkkarin(skodan) kyseessä ollessa on tietysti koiranluut, mutta oman kokemuksen mukaan ne naksahtaa aina tietyissä tilanteissa kuten asvaltin halkeamissa tai saumoissa. Nyt näin ei ole.

Käytössä on hallitunkki ja tarvittaessa saan kyllä molemmat etupyörät ilmaankin. Onko kikkakolmosia diagnoosin tekoon?
Kannattaa katsoa iskarin yläpään kumien kunto, onko siellä väljää. Jos yläpuolen "lautanen", jossa iskarin yläpään kiristysmutteri, on noussut ylös konetilan puolella niin alkaa olla osat vaihto kunnossa. Ainakin omissa Volkkareissa näistä yleensä syntyi epämääräiset kolahdukset, kestivät aina pari/ kolme vuotta.
 
Tässä itsekin olen omaa volkkaria kuulostellut viime aikoina, että mikähän mahtaa olla ongelmana kun kuuluu satunnaisen epäsäännöllisesti erikoista lonksumista jostain etupäästä. Ykkösepäilys volkkarin(skodan) kyseessä ollessa on tietysti koiranluut, mutta oman kokemuksen mukaan ne naksahtaa aina tietyissä tilanteissa kuten asvaltin halkeamissa tai saumoissa. Nyt näin ei ole.

Käytössä on hallitunkki ja tarvittaessa saan kyllä molemmat etupyörät ilmaankin. Onko kikkakolmosia diagnoosin tekoon?
Ei taida olla mitään muuta tapaa kuin käydä jokainen nivel ja pusla läpi - tai ylipäätään kaikki liikkuvat osat, eli äänihän voi tulla myös esim. jousituksesta/iskunvaimennuksesta. Ja voimaa tarvitsee käyttää, eli silmämääräinen tarkastelu ja käsin kopeloiminen ei yleensä riitä, vaan pitää käyttää kättä pitempää.
 
Tässä itsekin olen omaa volkkaria kuulostellut viime aikoina, että mikähän mahtaa olla ongelmana kun kuuluu satunnaisen epäsäännöllisesti erikoista lonksumista jostain etupäästä. Ykkösepäilys volkkarin(skodan) kyseessä ollessa on tietysti koiranluut, mutta oman kokemuksen mukaan ne naksahtaa aina tietyissä tilanteissa kuten asvaltin halkeamissa tai saumoissa. Nyt näin ei ole.

Käytössä on hallitunkki ja tarvittaessa saan kyllä molemmat etupyörät ilmaankin. Onko kikkakolmosia diagnoosin tekoon?

Ei siinä oikein mitään taikakeinoa ole, etuyörät ilmaan ja tutkimaan mistä löytyy välyksiä. Hankalaahan näissä on monesti se, että joku väljä löytyy helpommin silloin kun on pyörät ilmassa riippumassa vapaasti ja sitten taas toinen väljä vaatii, että on painoa päällä ja renkaat ilmaan nostettuna taas ei löydy väljää millään.
 
Ei siinä oikein mitään taikakeinoa ole, etuyörät ilmaan ja tutkimaan mistä löytyy välyksiä. Hankalaahan näissä on monesti se, että joku väljä löytyy helpommin silloin kun on pyörät ilmassa riippumassa vapaasti ja sitten taas toinen väljä vaatii, että on painoa päällä ja renkaat ilmaan nostettuna taas ei löydy väljää millään.

Helpoimmalla varmaan pääsee kun käy katsastusasemalla ei-ruuhka-aikaan testauttamassa
 
Vihdoin ja viimein on satulat siinä määrin valmiit, että sen kuin kantaa pihalle ja lyö kiinni autoon - toki jarrupalat neuvottiin laittamaan vasta sitten, kun satulan kannake on paikallaan.

Eli ruokatauko ja sitten askartelemaan, mutta eiköhän tuo jarruremppa sentään valmistu jo tänään.

Huomenna sitten iskarit, niin on ainakin auton takapää tikissään.
 
Tuli taas vähän värkättyä. Uusien osien pulttailu kiinni nyt ei kovin paljoa rasita, entisten irrottaminen sen sijaan tahtoo käydä hiukkasen korpeamaan.

Useampaa pulttia olen jo lämmitellyt ja vanha kallistuksenvakaaja piti irrottaa pulttipyssyllä ja papukaijapihdeillä.

Nuo nyt on vielä perushommia mutta iskareiden alapultti on ilmeisesti sulautunut autoon. On liotettu WD-40, lämmitetty ja murjottu 800Nm pulttipyssyllä mutta kiinni on ja pysyy.

Tiedetään, rälläköi poikki. Ei vaan vieläkään ole sitä rälläkkää. Löytyy toki Dremel leikkauslaikoilla, mutta mieluummin pidän pultin ehjänä kiinni ja olen vaihtamatta iskareita, kuin taistelen katkaistua pulttia irti tukivarresta. Josko tuon saisi loppuviikosta puolinostimelle, niin on tilaa kääntää alhaalta päin riittävän pitkällä jatkovarrella.

Meanwhile laitetaan jarrut kuntoon, että auto on muuten iskussa, jos pitää liikutella. Jarrulevyt irtosivat suorastaan hämmästyttävän helposti. :thumbsup:

IMG_1660.JPEG

Nappasin siis uudet kallistuksenvakaajan tangot ja jarrulevyt jo kiinni. Satuloiden kannakkeet ovat vielä sitruunahappokylvyssä, Satuloiden huolto ja uudet palat & kovaa ajoa.
800Nm on vielä aika vähän mopolle auto hommissa. Ne valmistajan ilmoittamat lukemat kun usein on mitä on. Ennen rälläköintiä kannattaa ehdottomasti kokeilla jollain mopolla joka lupaileen 1500Nm+. Itsellä on Hazetin 1700Nm mopo. Kannattaa kysäistä joltain kaverilta lainaan tai jos voisit käydä siellä avaamassa. Ne kun saa kerran auki, niin auto nippuun ja voi itse tehdän rempan loppuun. WD40 liottelu lämmittää lähinnä vain mieltä. Edellä mainittu 50/50 seos AFT/asetoonia ihan eriluokkaa. Toki kaikista paras on, jos joltain kaverilta löytyy asetyleeniä, niin lämpö kyllä avaa ruosteisen pultin kun ei puhuta nyt väärille kierteille vedetyistä.
 

Äkkiseltään sanoisin, että induktiokuumennuksella on saatu korvattua aika paljon kaasuliekkiin perustuvaa osien irroittelua ja ihan syystäkin.

Niiden pullojen kanssa säätö kun ei ole ilmaista ja tietyt riskit ihan eri mittaluokkaa mitä induktiokuumentimella. Ja noita kuumentimia ssa jo ihan kohtuuhintaan.
 
Äkkiseltään sanoisin, että induktiokuumennuksella on saatu korvattua aika paljon kaasuliekkiin perustuvaa osien irroittelua ja ihan syystäkin.

Niiden pullojen kanssa säätö kun ei ole ilmaista ja tietyt riskit ihan eri mittaluokkaa mitä induktiokuumentimella. Ja noita kuumentimia ssa jo ihan kohtuuhintaan.

Itselläkin on kotona induktiolämmitin, mutta ei sillä kyllä asetyleeni pystyä korvaamaan kuin tietyissä tapauksissa. Eikä se induktiokaan nyt mitenkään ilmainen ole, keloista menee eristeet ja jos et vaihda ajoissa hajottaa koko induktio kuumentimen. Tottakai riskit on asetyleenin kanssa olemassa, mutta aika harvalla noita on kotona. Autonkorjaaminen nyt vaan on vaarallista. Asetyleeni on todella monipuolinen osaavissa käsissä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 945
Viestejä
4 710 058
Jäsenet
76 955
Uusin jäsen
juomantilaaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom