• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:15 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

No kolmessa sekunnissa ei lämpiä edes joku kääpiömoottorikaan ko ydinpommilla.
Aikanaan e30:ssa oli ilmanputsarin alla lämpötilaanturi. Kun ilmanputsarin kiinnitys hieman löystyi, niin se osui anturiin ja lämpömittari raketoi kylmällä koneella sekunneissa. Sama ilmiö tuli kerran myös moottorin pesun jälkeen, eli vahva arvaus osuu lämpömittarin anturiin (vaikkei rakenne varmasti ole samanlainen kuin muinaisessa Bemarissa).
 
Kia ceed vm. 2019. Käynnistän koneen niin 3s menee startista ja lämmöt on maximissa ja alkaa tuuletin huutamaan. Pakkasneste/jäähdytysnesta lisätty, oli hieman alle rajan. Voisko olla jokin anturivika?
Mistä katsottuna on lämmöt maximissa, mittaristossa? Mitä tapahtuu tuon 3sek jälkeen myöhemmin?
Tässä autossa mahdollisesti on jo oma älyboksi flektin ohjaukselle, aika yleinen vaiva että sellaisesta korkkaa sisuskalut ja sen jälkeen on flekti täysillä (tai kokonaan mykkänä).
 
Mistä katsottuna on lämmöt maximissa, mittaristossa? Mitä tapahtuu tuon 3sek jälkeen myöhemmin?
Tässä autossa mahdollisesti on jo oma älyboksi flektin ohjaukselle, aika yleinen vaiva että sellaisesta korkkaa sisuskalut ja sen jälkeen on flekti täysillä (tai kokonaan mykkänä).
Mittaristosta joo. Joo, soitin eilen johonkin kia 247 autopalveluun huvikseen niin samaa tuumasi että kovalla pakkasella ollut noita ja useimmat hävinneet kun odottanut 20min ja kokeillut uudestaan.
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.

Loppuuko ääni ilman apulaitehihnaa?
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.


4? rullaa jakohihnassa, apulaitehihna irti ja jos mekkala jatkuu niin luultavasti joku noista sitte menossa

1736415644910.jpeg
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.


Loppuuko ääni ilman apulaitehihnaa?
Tuollahan tuo selviää. Eli jos ääni ei häviä niin sitten selvittämään jakopään osat joko kiristin tai se vesipumppu.


EDIT:
4? rullaa jakohihnassa, apulaitehihna irti ja jos mekkala jatkuu niin luultavasti joku noista sitte menossa

1736415644910.jpeg
Melko mielenkiintoinen ratkaisu että on kaksi hihnaa?
 
Saksalainen insinööri päässy tekeen :)

1736416141971.png
Niin no meidän Audissa on jakohihna ja nokkien välillä ketju jota ei vaihdeta jakopään huollossa :facepalm:
Audiin liittyen onko foorumilaisilla tiedossa tyypillistä öljynvuotopaikkaa 2.0 TFSI (BPJ) moottorissa? Vuotaa jostain eikä näin pakkasilla oikein inspiroi kaivella. Vuotaa jostain moottorin oikeasta kyljestä (takaapäin katsottuna).
 
Kiitos paljon todella ripeistä vastauksista! Eipä tosiaan auton alla ryömiessä tullut mieleen kokeilla pyörittää konetta ilman apulaitehihnaa, sillähän saa jo rajattua ongelmaa hyvin.

Saksalainen insinööri päässy tekeen :)

1736416141971.png
Mistä näitä räjäytyskuvia löytää?
Auttaisi todella paljon huoltohommissa.
 
Niin no meidän Audissa on jakohihna ja nokkien välillä ketju jota ei vaihdeta jakopään huollossa :facepalm:
Audiin liittyen onko foorumilaisilla tiedossa tyypillistä öljynvuotopaikkaa 2.0 TFSI (BPJ) moottorissa? Vuotaa jostain eikä näin pakkasilla oikein inspiroi kaivella. Vuotaa jostain moottorin oikeasta kyljestä (takaapäin katsottuna).

Ainakin pitkittäiskoneen turbon banjopultit vuotaa helposti, jos ei prikkoja ole uusittu. Voi siis valuttaa jäähdytysnestettä tai öljyä
 
Kiitos paljon todella ripeistä vastauksista! Eipä tosiaan auton alla ryömiessä tullut mieleen kokeilla pyörittää konetta ilman apulaitehihnaa, sillähän saa jo rajattua ongelmaa hyvin.


Mistä näitä räjäytyskuvia löytää?
Auttaisi todella paljon huoltohommissa.
Ite oon käytelly noita sivustoja mistä saa varaosiakin tilattua, runkonumerolla etsii esim. https://partsouq.com

1736421326683.png

Oikeet huoltomanuaalit löytyy sitten muualta esim. AllDatalla on vuosimaksulla tarjolla vaikka mitä (melko kallista vaan kotimekaanikolle)
 
Taas se romu on hajalla.

Kyseessä on vuosimallia 2004 VW Golf 1.6 BCB-koneella, manuaaliaskilla ja n. 280 tkm mittarissa.

Vikana on apukuskin puolelta tuleva kierrosten mukana muuttuva ääni. Ääni on ollut jo syksystä asti vaimeana, mutta viimeisen parin kuukauden aikana koventunut melkoisesti, kuuluu ihan volskarin kabiiniin asti.

Hölmönä vaihdoin apulaitehihnan kiristimen, hihnan ja rullan. Sekä myös ohjaustehostimen pumpun. Ohjaustehostimen pumpun vaihdoin, kun meisselin avulla mukamas paikallistin melkoisen jurinan korvanjuureen. Laturi ei pitänyt mielestäni juuri mitään ääntä.

Voiko vikana olla vesipumpun laakeri vai jokin muu?
Jakopää vaihdettu n. 50 tkm sitten, mutta en tiedä onko vesipumppu vaihdettu siinä samalla.

Ohessa video kyseisestä äänestä:



Kiitos paljon avusta.

Laakeri
 
Hakee vaikka tälläsen ja kuuntelee paikkoja niin löytyy paremmin kun arpomalla ja turhia purkamalla.

Monesti ollut iso apu moisesta vaikka onkin hinnat alkaen pilipali kampe tuo.
 
Hakee vaikka tälläsen ja kuuntelee paikkoja niin löytyy paremmin kun arpomalla ja turhia purkamalla.
Monesti ollut iso apu moisesta vaikka onkin hinnat alkaen pilipali kampe tuo.
+1 tälle. Tuollainen tai vastaava on erittäin hyödyllinen kampe.
(vastaavan vehkeen saa 1,26e Alista veroineen ja posteineen)
 
Onko kokemuksia noista palveluista, joiden kautta pääsee tarkastelemaan autonsa sähköistä huoltokirjaa? googlen kautta löytyi nopeasti pari vaihtoehtoa, mutta kokemukset kiinnostaa jos niitä löytyy.

Sitten varsinaiseen asiaan, mitä pitäisitte kohtuullisena hintana sytytystulppien vaihdosta osien ja töiden kanssa. 2015 Ford Mondeo.
 
Öljyä on alkanut pikku hiljaa häviämään kiihtyvällä tahdilla (2-4dl/1000km). Koneessa (Opel Ecotec X16XEL) tunnettuna tyyppivikana sekä jumittavat männänrenkaat & kovettuvat venttiilivarrenkumit. Onko mitään keinoa selvittää purkamatta kummasta kyse ? Ei tässä kuitenkaan ihmeitä tehdä kun auton arvo on mitä on ja itse ei pysty tuollaisia tekemään, mutta ajattelin josko kokeilisi käärmeöljyjä eli RVS-käsittely tai sitten joku Forte tms. venttiilivarrenkumien elvyttämiseen tarkoitettu lisäaine.
 
Onko kokemuksia noista palveluista, joiden kautta pääsee tarkastelemaan autonsa sähköistä huoltokirjaa? googlen kautta löytyi nopeasti pari vaihtoehtoa, mutta kokemukset kiinnostaa jos niitä löytyy.

Sitten varsinaiseen asiaan, mitä pitäisitte kohtuullisena hintana sytytystulppien vaihdosta osien ja töiden kanssa. 2015 Ford Mondeo.
3cyl ecoboostiin vaihoin itse ja pelkät tulpat makso semmosen 60€ (motonetin kalliit osat :mad:), siihen lisäät jonkun työvelotuksen viel niin ollaan jossain 140€? paikkeilla ehkä
 
3cyl ecoboostiin vaihoin itse ja pelkät tulpat makso semmosen 60€ (motonetin kalliit osat :mad:), siihen lisäät jonkun työvelotuksen viel niin ollaan jossain 140€? paikkeilla ehkä
Tähän menisi motonetin hinnoilla myös tuollaiset 70€ tulppiin. Huollon yhteydessä olisivat tehneet, niin tulpat 30€/kpl niin totesin että jätetään pois.
 
Tähän menisi motonetin hinnoilla myös tuollaiset 70€ tulppiin. Huollon yhteydessä olisivat tehneet, niin tulpat 30€/kpl niin totesin että jätetään pois.
iparts.fi tms

sieltä tulpat ja muut huolto osat murtohinnoin motonetin ryöstöön.

Iridium tulpat kun laittaa, niin 100tkm voi ajella huoletta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 182
Viestejä
4 574 659
Jäsenet
75 392
Uusin jäsen
Laaars

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom