Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Aamulla autoa startatessa se meni täysin virrattomaksi, no hölmönä konepelti auki ja kädellä vähän akun johtoja heiluttelin, no virrat tulivat takaisin. Mutta nyt auto haisee palaneelle muoville ja lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Mitäköhän meni paskaksi ja oikeestaan miksi? Akun piuhoissa selvä vika, mutta miksi puhallin hajos? Ja siis virrat oli siis virtalukosta päällä kun niitä johtoja menin sörkkimään. Auto on volvo v50 1.6d vm -12

Olisiko tullut virta/jännitepiikki ja se sitten rikkoi sähkölaitteita?

Originally Answered: Will a loose positive terminal cause damage to a car?
It depends on how loose it is. Falling off loose can in fact damage your electronics. The battery is the power source and the alternator uses the battery voltage to determine the charging voltage. Loose terminal means that the alternator thinks the voltage is too low and will ramp up the charging rate. Voltage over 16 volts will damage modules, blow headlight bulbs, etc.

Hope this helps


Edit: Oletko katsonut sulakkeet, paloiko puhaltimen sulake?
 
Olisiko tullut virta/jännitepiikki ja se sitten rikkoi sähkölaitteita?




Edit: Oletko katsonut sulakkeet, paloiko puhaltimen sulake?
En ole kerennyt mitään katsoa, mutta joo virtapiikki käy järkeen, pitää tutkia kun kerkeää. Muuten tuo kyllä tuntuu toimivan.
 
Aamulla autoa startatessa se meni täysin virrattomaksi, no hölmönä konepelti auki ja kädellä vähän akun johtoja heiluttelin, no virrat tulivat takaisin. Mutta nyt auto haisee palaneelle muoville ja lämmityslaitteen puhallin ei toimi. Mitäköhän meni paskaksi ja oikeestaan miksi? Akun piuhoissa selvä vika, mutta miksi puhallin hajos? Ja siis virrat oli siis virtalukosta päällä kun niitä johtoja menin sörkkimään. Auto on volvo v50 1.6d vm -12
Eli kaapelit akun navoissa löysällä -> ei kunnollista kontaktia. Vai heiluttelitko sitä jakorasiaa, mikä löytyy useasta autosta + navan läheltä?

Tarkista ensin sulakkeet, et mitkä kaikki siellä kärähti. Syy siihen on yleensä virtapiikki. Toki jos siellä on esim rotan syömiä kaapeleita matkalla niin virtaongelmien määrä voi yllättää.

Edit. Olipas iso viive et viesti lähti, muut ehtivätkin jo
 
Aisin AF33 automaattivaihteisto

Auton ohjekirjassa sanotaan, että öljyjä ei tarvisi vaihtaa ikinä, mutta googlaamalla löytyi kuitenkin tietoa, että tuota ohjeistusta olisi myöhemmin päivitetty ja öljyt olisi kuitenkin hyvä välillä vaihtaa. Eli varmaankin nuo ainakin jossain välissä kannattaisi vaihtaa ongelmien välttämiseksi? Itse öljy ei näytä maksavan paljoa mitään, mutta kun ei ole itsellä tiloja ja välineitä, niin korjaamolla joutuu käyttämään.

Kesällä huomasin, että kovien kaasu pohjassa kiihdytyksien päätteeksi tuo vaihteisto tuntuu hieman nykivän kun vaihtaa ylöspäin. Onkohan tuo tällaisen vaihteiston normaalia toimintaa, vai pitäisiköhän tuosta olla huolissaan? Rauhallisempien kiihdytyksien yhteydessä tuota ei tunnu tapahtuvan, ja vaihteisto toimii normaalisti. Tuntuu että se ikään kuin arpoo 2-3 sekuntia, että minkä vaihteen vaihtaa, noiden kovempien kiihdytyksien päätteeksi.
 
Aisin AF33 automaattivaihteisto

Auton ohjekirjassa sanotaan, että öljyjä ei tarvisi vaihtaa ikinä, mutta googlaamalla löytyi kuitenkin tietoa, että tuota ohjeistusta olisi myöhemmin päivitetty ja öljyt olisi kuitenkin hyvä välillä vaihtaa. Eli varmaankin nuo ainakin jossain välissä kannattaisi vaihtaa ongelmien välttämiseksi? Itse öljy ei näytä maksavan paljoa mitään, mutta kun ei ole itsellä tiloja ja välineitä, niin korjaamolla joutuu käyttämään.

Kesällä huomasin, että kovien kaasu pohjassa kiihdytyksien päätteeksi tuo vaihteisto tuntuu hieman nykivän kun vaihtaa ylöspäin. Onkohan tuo tällaisen vaihteiston normaalia toimintaa, vai pitäisiköhän tuosta olla huolissaan? Rauhallisempien kiihdytyksien yhteydessä tuota ei tunnu tapahtuvan, ja vaihteisto toimii normaalisti. Tuntuu että se ikään kuin arpoo 2-3 sekuntia, että minkä vaihteen vaihtaa, noiden kovempien kiihdytyksien päätteeksi.
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää. Tuohon kyseiseen lootaan suositus on vaihto 80 tkm välein, vaikka alunperin sitä tosiaan myytiin "ikuisilla" öljyillä. Jos tulee sahattua pelkästään kaupungissa, niin vaihdon voi tehdä mielummin jopa pienemmillä kilsoilla, jos taas ajelee lähinnä pitkää pätkää, niin vähän isommilla. 100 tkm on varmaan mille hyvänsä automaattivaihteistolle sellainen hyvä vaihtovälin maksimi. Hyvällä tuurilla toi sun vaihteiston takelteleva käytös voi parantua pelkällä öljynvaihdolla. Öljynvaihto kannattaa suorittaa ns. huuhtelemalla.

Niin ja eipä manuaalivaihteistonkaan öljynvaihdosta haittaa ole, vaikkei niin kriittistä olekaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää. Tuohon kyseiseen lootaan suositus on vaihto 80 tkm välein, vaikka alunperin sitä tosiaan myytiin "ikuisilla" öljyillä. Jos tulee sahattua pelkästään kaupungissa, niin vaihdon voi tehdä mielummin jopa pienemmillä kilsoilla, jos taas ajelee lähinnä pitkää pätkää, niin vähän isommilla. 100 tkm on varmaan mille hyvänsä automaattivaihteistolle sellainen hyvä vaihtovälin maksimi. Hyvällä tuurilla toi sun vaihteiston takelteleva käytös voi parantua pelkällä öljynvaihdolla. Öljynvaihto kannattaa suorittaa ns. huuhtelemalla.

Niin ja eipä manuaalivaihteistonkaan öljynvaihdosta haittaa ole, vaikkei niin kriittistä olekaan.
Kaipa tuosta voisi kysyä tarjouksen korjaamolta. Ensimmäinen 80tkm vasta tulossa täyteen.
 
Itse vaihtelin kesällä T6/V70 automaatin öljyt kun vaihdot olivat nimenomaan välillä nykiviä ja melko teräviäkin.

Huuhtelemallahan nuo olisi hyvä tehdä, joka nostaa hintaa korjaamossa.. toki jos säännöllisesti vaihtelee, niin ei tarvitse laskea niin paljon öljyä läpi.

Itse nollasin VIDAlla vielä vaihteiston adaptaatiot ja nykiminen loppui siihen. Syksyn mittaan on myös huomattu, että auto pitää tasaisessa vauhdissa pienempiä kierroksia ja kuutosmoottori n. 1300rpm on aika äänetön laitos. :thumbsup:
 
Kaipa tuosta voisi kysyä tarjouksen korjaamolta. Ensimmäinen 80tkm vasta tulossa täyteen.
Kannattaa sitten etsiä paja, joka tietää mitä tekee. Kuten yllä puhutaan, niin huuhtelemalla kannattaisi tehdä, mistä joku tusinapaja ei välttämättä tiedä yhtään mitään. Öljyä menee tällöin 8+ litraa, kun pelkkä öljypohja tais olla joku 3+ litraa (jos muistan oikein, kun tuli tuollainen laatikko joskus omistettua).
 
Kaikkien automaattien öljyjä pitää vaihtaa, jos haluaa, että vaihteisto kestää.
Yhdessä entisessä Bemarin seiskassa oli mittarissa yli 300tkm ku myin eteenpäin, eikä ainuttakaan automaattilaatikon öljynvaihtoa. Eipä noihin ZF:n lootiin hirveästi öljyjä vaihdella.
 
En muistanutkaan että bemarin vanhoissa automaateissakin oli elinikäiset öljyt. Nopean googlailun perusteella ZF:n oma suositus on ollut noudattaa autonvalmistajan ohjetta, eli ei vaihdeta koskaan, mutta jos auto on kovassa käytössä niin silloin vaihto 80-120tkm / 8v välein.
 
Kyllähän nuo Volvo V70ien lootatkin saattaa puolikin miljoonaa kestää ilman öljynvaihtoa.

Mutta saattaa tuntua hiukan ajossakin.

Kuten sanottu, pakkohan ei ole vaihtaa, mutta ei se pahitteeksikaan ole.
 
Edellisesta Mersun w211, eli 5g-Tronicista vaihdoin laatikkoöljyt kun 510 tkm autolla ajettu, ei mitään tietoa oliko koskaan vaihdettu. Kulutus pieneni ja kulku "keveni", eli vaikutti vanhat öljyt jo voimansiirron häviöön.
 
Juuri viime viikolla vaihdatutin omaan autooni(jossa perinteinen mehumaija-automaattilaatikko 8-9 litran kokonaisöljytilavuudella) laatikkoöljyt huuhteluvaihtona. 12 litraa kun olivat lasketelleet läpi niin soittivat että jatketaanko huuhtelua kun vielä tulee mustaa öljyä laatikosta. Annoin luvan jatkaa ja 16 litraa olivat yhteensä käyttäneet. Likaista oli öljy ollut vaikka autossa on vasta 59tkm mittarissa.
 
No joo, pitänee varmaan selvitellä asiaa. Vähän tuolle huuhtelulle taitaa tulla hintaa jos korjaamolla teettää, vaikka itse öljy ei näytä olevan kauhean kallista. Toki vielä kalliimmaksi tulee, jos vaihteisto hajoaa sen takia, että jätti tuon tekemättä.
 
Niin tarviiko tuossa huuhtelussa siis olla sama öljy kuin mikä sinne vaihteistoon lopulta laitetaan, vai kelpaako siihen myös hieman heikompilaatuinen? Ainakaan siinä vaihteistoon jäävässä öljyssä ei varmaan hirveästi kannata pihistellä.
 
Joskus löytyy ongelmiin ratkaisu, mutta miten sen korjauksen osaisi sitten tehdä...

FIX:

Took it to the dealership and they found that the units only had 5 volts going to them.

They stripped back the wiring loom and found two broken wires in the engine bay loom. They soldered in new lengths of wires, insulted them and tested them and now its all working!


When NATS link problems occur "SECURE" message will be displayed in three ways indicating three different NATS link malfunctions.

"SECURE" on a red background indicates that there is a malfunction in the link between NAVI control unit and audio, suggesting that there is either a Navigation system malfunction or the NAVI control unit has previously been fitted in another vehicle.

"SECURE" on a green background indicates that there is a malfunction in the link between NATS IMMU and audio, suggesting that there is an audio malfunction or the audio unit has previously been fitted in another vehicle.

"SECURE" on a yellow background indicates that the transponder (NATS key) is not working correctly or it has previously been fitted in another vehicle.

When a "SECURE" message (of any type) is displayed, it can be cleared by re-initializing the NATS system using CONSULT-II and the associated Immobilizer PIN code (there is no need to return the audio to a Clarion service centre). If re-initializing fails to clear a "SECURE" message then the component (identified by background color) is malfunction and should be replaced.

Ja saa sinne tavallisen DIN-mankankin leivottua kiinni, mutta jos ja kun orkkis radio irrotetaan, niin olen ymmärtänyt että näyttöön tulee tämän jälkeen aina secure-teksti jatkossa - eli ei kovin hyvä vaihtoehto.


Tuo vanhan DIN-mankan kiinnittäminen voisi olla mahdollista, mutta pitäisi irroittaa ajotietokone ja katsoa miten sen saa sinne liitettyä niin, että kaksi mankkaa on yhtäaikaa käytössä. Jos secure jää sitten aina lukemaan, eikä puhallin enää toimisi, täytyisi varmaan irroittaa 15A sulake joksikin aikaa kuten myös toinen mankkakin.

"- Turn ignition switch to off and remove the key.
- Open engine bay.
- Open Fuse box which is beside the battery.
- Remove Audio fuse 15A and wait for 5 seconds "if more than 5 second the radio channels and clock need setting".
- Install the fuse. "
 
Ei auttanut muu, kuin nostaa kädet pystyyn S60n keskinäytön kanssa. Pidempään virroista pois ollessa oli kuollut ja kuvaa ei tule. VIDAkin jo tuumasi, että ei ole nyt vika autossa, vaan näytössä ja tässä varaosanumero.

Ei tosin ollut MOST-väylään valokuituja yhdistävää palikkaa, mutta ICM lienee kuollut, kun piuhan käytti irti. Kondensaattoreista voisi lähte etsimään, mutta koska viimeisimpänä keinona piirilevyn paistaminen kuumalilmapuhaltimella ei auttanut pätkän vertaa, luovutin tuon suhteen tusattuani tuon takia viikon pihalla.

Tilasin vastaavalla osanumerolla toisen näytön jo alkuviikosta eBaysta, mutta toimitukset hidastuu loppuvuodesta, joten matkaa Liettuasta Suomeen luvattiin reteän kuukauden verran.

Noh, eipä ole suuren suurta intoakaan juuri nyt laitella. Pidetään luova tauko. Noiduin kyllä että pitää olla soittimen vaihdon vaikeaa näihin svedujen tekeleisiin. Eihän tuota muuten tarvitsisi mihinkään, mutta kun MOST-väylän katkos katkoo virrat soittimeltakin, niin avot.

Harrastaminen on joskus raskasta, enkä ole sitä enää muutamaan päivään tehnytkään. Autohan kyllä toimisi muuten ihan täysin jos jaksaisi koota, mutta ei ole ollut aikaa eikä sen enempää intoakaan. :beye:
 
Huomasin äsken skrapaa lumesta putsatessa renkaaseen naputtamalla ikävän kuuloisen metallisen äänen. Muista renkaista ei mitään vastaavaa ääntä kuulu. Mikäköhän tossa voi olla ja uskaltaakohan kiesillä ajaa ollenkaan? Kyseessä -19 Corolla Hybrid.

 
Huomasin äsken skrapaa lumesta putsatessa renkaaseen naputtamalla ikävän kuuloisen metallisen äänen. Muista renkaista ei mitään vastaavaa ääntä kuulu. Mikäköhän tossa voi olla ja uskaltaakohan kiesillä ajaa ollenkaan? Kyseessä -19 Corolla Hybrid.



Ota kiinni jarrukilvestä ja kokeile kuuluuko edelleen
 
Perjantaina 28 kWh Ioniq Electric ei ottanut latausta enää vastaan. Kaapeli ei lukittunut, lukitussolenoidi vaan naksutti. Lauantaina otin latauspistorasian ja solenoidin esille. Se oli helppo homma, rengas ja sisälokari irti niin latauspistorasian mutterit irrottamalla sen sai irti. Mitä nyt muutama muoviklipsu sisälokarista hajosi. Käytin solenoidin sisällä ja putsasin ja rasvasin. Hätälukituksen avausvaijeri vaikutti olevan jotenkin jumissa? Jätin sen nyt irti. Jännitys oli aika suuri kun kasasin autoa sen verran että sain latauskaapelin kiinni. Helpotus oli SUURI kun auto alkoi lataamaan!
Tämä solenoidi on näissä tyyppivika. Tuo on juonitellut pari kertaa aiemmin, nyt ei vaan alkanut millään lataamaan. Jotenkin vaikutti että itse solenoidi toimii hyvin, mutta kaapeli jumittaa? Kun nyin sitä peräkontista niin se ei liikkunut yhtään. Ei myöskään liikkunut pistokkeen päästä kun kokeilin vetää. Se miten se tulee kiinni solenoidiin niin sen ei todellakaan kuulu tarvita voimaa. Kiinnitys on hento ja tarvittava liikerata on pari kolme senttiä. Hommaan kuitenkin solenoidin varalle, sen vaihto on helppo homma.
1732468244546.png
 
Sehän se oli, Serpi star gr-41, tuttu logo, mutta liian kauan aikaa kun viimeksi ropannut tuollaista museovehjettä. Totesin, että parempi kun repii koko vehkeen pois autosta. Pääsee helpommalla, kun/jos tarvii samaa auto ropata myöhemminkin. Usein vanhat jälkiasennushälyt tuppaa olemaan ongelmakohteita ja vaikeuttaa vianhakua, jos tulee sähköongelmia.
 
Onko Xenon polttimoille jotain hyvää ja halpaa paikkaa mistä tilata ?

Vai onko perinteiset aeromotors ym se mistä tilata…

D4R näyttäisi polttimon malli olevan. Vikana toinen ajovalo joka välkkyy, näyttää samalta miltä kuulostaa kun moottori pätkii. Siis pientä vilkkumista.
 
Onko Xenon polttimoille jotain hyvää ja halpaa paikkaa mistä tilata ?

Vai onko perinteiset aeromotors ym se mistä tilata…

D4R näyttäisi polttimon malli olevan. Vikana toinen ajovalo joka välkkyy, näyttää samalta miltä kuulostaa kun moottori pätkii. Siis pientä vilkkumista.
Suurin osa (ellei kaikki) halvat ja/tai epämääräisemmistä paikoista ostetut xenonit on feikkejä. Jos autoa on tarkoitus pitää itse (eli haluaa tehdä hyvää), kannattaa ostaa jostakin oikeasta, tai isommasta liikkeestä, saa todennäköisemmin aitoa tavaraa.
Toimii ne feikitkin tavallaan, mutta laatuhajontaa on paljon, väri voi olla mitä tahansa, polttopiste ei välttämättä ihan justiinsa jne.

Ja ostatpa mistä tahansa, kannattaa vaihtaa molemmat samaan aikaan. Uudessa ja vanhassa lampussa on kuitenkin usein melkoinen sävyero, vaikka olisivat identtiset lamput. Lisäksi ne on usein jokseenkin tasalaatuisia, toisen vaihto lähiaikoina tullee eteen kuitenkin.
 
Onko Xenon polttimoille jotain hyvää ja halpaa paikkaa mistä tilata ?

Vai onko perinteiset aeromotors ym se mistä tilata…

D4R näyttäisi polttimon malli olevan. Vikana toinen ajovalo joka välkkyy, näyttää samalta miltä kuulostaa kun moottori pätkii. Siis pientä vilkkumista.

lichtex.de tuli tilattua pari vuotta sitten xenonit. Oli ainakin silloin huomattavasti edullisemmat kuin kotimaasta, nykytilanteesta ei tietoa. Ihan Osram Xenarc Classic kamppeet tilasin en mitään nonamea. Varsinkin jos on muutakin tarviketta/osaa tilattavana niin nuo perinteiset aeromotorsit yms voi olla myös hyvä vaihtoehto.
 
Menee Subaru Amgear - nimiselle korjaamolle 4.11. niin palailen sitten asiaan, kun ovat tutkineet :thumbsup:

Kiitoksia vain vielä kerran avuista :sshake:

No niin, palataanpas tähän, vaikkei ketään kiinnostaisikaan :thumbsup:

Legacyn cvt-vaihteisto rupesi siis tuossa reilu kuukausi sitten pitämään kirskuvaa ääntä ja luistamaan maantienopeuksissa. Tuo vaihteistofirma teki tutkimukset ja särkihän se vaihteisto oli. Takuukorjaus olisi maksanut heillä 6500€.

No se ei olisi missään nimessä kannattanut, kun koko auton arvo on vain tonnin pari enempi, niin kävin ostamassa just katsastetun pösö 307:n vara-autoksi 850€:lla ja rupesin tuumimaan. Tilasin Ovokolta 75tkm ajetun, käytetyn vaihteiston 1245€ hintaan ja fb:n subaruklubilta kysellessä löytyi harrastaja joka suoritti vaihteiston vaihdon.

Eilen tuli auto valmiiksi ja otan sen ajoon viikonlopun aikana, kunhan ensin ajelen pösön tankkia vähän tyhjemmäksi ja pistän sen talveksi seisomaan. Vanha ranskalainen auto kun on se, niin vaihtelen siihen ensi kesänä tarvittavan läjän sensoria, anturia, namiskaa, joista jokainen maksaa kymppejä, mutta vaatii vähän vaivaa vaihdella. Lämpimiä tiloja, kun mulla ei ole, niin en rupea niitä vaihtelemaan näillä keleillä. Myyn sen sitten toivottavasti pienellä voitolla, kun kaikki sähköt sun muut toimii :hmm:

Ja on se nyt ehkä hyvä pitää muutenkin varalla vielä, jos nyt tulee Subaruun vielä jotain..
 
lichtex.de tuli tilattua pari vuotta sitten xenonit. Oli ainakin silloin huomattavasti edullisemmat kuin kotimaasta, nykytilanteesta ei tietoa. Ihan Osram Xenarc Classic kamppeet tilasin en mitään nonamea. Varsinkin jos on muutakin tarviketta/osaa tilattavana niin nuo perinteiset aeromotorsit yms voi olla myös hyvä vaihtoehto.
Tuli sitten haettua paikalliselta Toyotan tiskiltä. Alkuperäiset toyotat 189€ kpl 🫤
mutta otin Osramin Xenarcit105€ pari. Aeromotorssista olisi saanut samat 83€ pari postitettuna. Sinänsä hauskaa on se että varaosaliikkeet niin googlessa kuin kivijalassa olisivat myyneet D4R autooni, toyotalta kun haki, poltin oli D4S. D4S on oikea koska Toyota Versossa on nämä ”suurennuslasi” umpiot eikä heijastin pintaiset, tuli tänään opittua uusia asioita 😊
 
Hjälp!

Audi A4 2017 (11-2016) Quattro 2.0TDI 190hv. AdBlue-järjestelmän häiriö ja tutkinnan perusteella pumppu lahonnut. No tämähän on helvetin kallis paukku jos marmorilta lähtee hakemaan.
Tulipa sitten Mieleen lähteä etsimään tuota osaa käytettynä. Virallisen varaosaluettelon mukaan tankin+pumpun korvaava osa tätä nykyä on koodiltaan 8W0131879BB ja tähän ohjainyksikkö 4M0907355H. Autossa tällä hetkellä olevien osien OEM-koodeja ei vielä ole tiedossa, joten suoraan vastaavan osan saatavuutta en vielä tiedä. Parashan olisi löytää nykyistä vastaava tankki+pumppu eikä ohjainyksikköä tarvitsisi vaihtaa

Nyt sitten löytyi osa jossa olisi sekä tankki+pumppu että ohjainyksikkö samassa nipussa ja kysymys kuuluu: Tuleeko tuo yksikkö parittaa vielä erikseen auton ECU:hun kuten korjaamo epäili asian olevan? Maahantuojan mukaan ei pitäisi vaatia tällaista, mutta ei pistänyt päätään pantiksi. Miten mahtaa olla forumin tietäjien kanta asiaan?
 
Tässä joutuu kohta julistamaan tuolle svedujen laitokselle ihan tosissaan sodan.

Auton ICM siis otti ja kuoli, joten tilasin siihen muutamalla kympillä uuden, kun kuituväylän valvonnan saa noistakin koodattua pois päältä.

No kuva löytyi illalla kun jopa ehdin käydä koittamassa sen verran. Ilmastoinnit ja penkin lämmittimet pelaa jne.

Soittimen kuvakin jopa tulee näkyviin, mutta siihenpä tuo taas hyytyykin. Mutta siihen loppui into illalla, täytyy tänään vielä kokeilla perinteiset kikat kun lottoan, että kuituväylän silmukoita ei saa tälle päivälle mistään, ellei kaverilta satu löytymään.

En kyllä pidätä henkeä, mutta jouluna on jopa ihan lomaakin, niin tilailen sitten siihen tarvittavat kilkkeet, ja viimeistään silloin loppuu pelleily ja eristetään vaikka saakelin oma järjestelmä jos ei enää muu auta.

Löytyy jo melkein täysi setti ihan tavallisia autostereoihin, niin laitan sitten tavalliset jos ei auto kerran suostu yhteistyöhön. :D

Ei näissä muutaman tonnin romuissa mene hyvä hukkaan. Kalliimpaa autoa nyt viitsisi tuolla lailla pilkkoa. Mutta harrastamasssahan tässä ollaan.

E. Ei jaksanut eilen kirjoitella, mutta selvisihän tämä vihdoin ja viimein kun kävin hakemass kaverilta kuituun silmukan ja nyppäisin soittimen irti ja silmukan kuituun. Ja kas, näyttö heräsi eloon ja toimii täysin. :)

Kokeilin vielä uudemman kerran, mutta avoin väylä -vikakoodi palautui ja näytön kontrollit hyytyivät.

Elikkäs meillä lienee tässä nyt niin onnekas tapaus, että molemmat palikat hyytyvät sen stien, kun ne nappasi virroista irti. Tai no näyttö on sekaisin joten saattaa jopa toimia sen verran, ettei virhettä tule.

Noh, ”uusi” soitin tilauksen Latviasta 30€ niin kokeillaan, josko alkaisi onnistumaan..
 
Viimeksi muokattu:
eilen alkoi ketuttamaan etujarrun laahaus. Tänään sain kuntoon, ei ole kyllä jarruhommat mitään herkkua. Sen verran PA ja peukalo oikeassa paikassa että itse pitää tehdä.
Sylinteri oli niin jumissa kuin vain voi. ei ole mitään mitä 2000 hiekkapaperi ei voisi korjata :D

samalla tuli vaihdettua toinen H7 ehjään ja taas näkee
 
Skodan moniurahihnan kiristin vikisi kylmänä, niin vaihdoin SKF:n kiristimen tilalle. Vaihdon jälkeen huomasin, että uusi kiristin tärisee aika paljon ja laturin kuormitus pahentaa tilannetta melkein pomppimiseksi. En huomannut koskaan katsoa, tärisikö vanha kiristin.

Laturin vaihdoin viime kesänä ja se on 5kk vanha Valeo. Oireet voisivat viitata vapaakytkimeen, mutta tässä ajassa tuskin kytkin ehtii hajoamaan.

Varmaan vaihdettava testiksi vielä vanha kiristin takaisin. Jos vika on laturissa, niin sitten onkin isompi urakka edessä. Kaikki pitää tehdä alapuolelta, kun ylhäällä on tilaa korkeintaan hihnan irroitukseen.
 
Skodan moniurahihnan kiristin vikisi kylmänä, niin vaihdoin SKF:n kiristimen tilalle. Vaihdon jälkeen huomasin, että uusi kiristin tärisee aika paljon ja laturin kuormitus pahentaa tilannetta melkein pomppimiseksi. En huomannut koskaan katsoa, tärisikö vanha kiristin.

Laturin vaihdoin viime kesänä ja se on 5kk vanha Valeo. Oireet voisivat viitata vapaakytkimeen, mutta tässä ajassa tuskin kytkin ehtii hajoamaan.

Varmaan vaihdettava testiksi vielä vanha kiristin takaisin. Jos vika on laturissa, niin sitten onkin isompi urakka edessä. Kaikki pitää tehdä alapuolelta, kun ylhäällä on tilaa korkeintaan hihnan irroitukseen.

Siinä kiristimessä ei voi kauheasti mennä pieleen noin omalla kokemuksella.

Jos hihna pitää tiputtaa pois kiristimen vaihdon takia, niin samalla voinee katsoa vapaakytkimen toiminnan.

On se toki mahdollista, että joku muu on syönyt laturin nopeammin rikki..

Itse uusin kaikki hilut apulaitehihnaan ja viimein kompurankin, kun magneettikytkin siinä paistoi uudenkin laakerin parissa kuukaudessa..

Hyvä siis katsoa joka osan toiminta jos mahdollista koska yhden viallisuus syö nopeasti muutkin.

Ja tiedän ihan empiirisestä kokemuksesta, että helpompi on spekuloida, kuin olla jatkuvasti auton ääressä..
 
Siinä kiristimessä ei voi kauheasti mennä pieleen noin omalla kokemuksella.

Jos hihna pitää tiputtaa pois kiristimen vaihdon takia, niin samalla voinee katsoa vapaakytkimen toiminnan.

On se toki mahdollista, että joku muu on syönyt laturin nopeammin rikki..

Itse uusin kaikki hilut apulaitehihnaan ja viimein kompurankin, kun magneettikytkin siinä paistoi uudenkin laakerin parissa kuukaudessa..

Hyvä siis katsoa joka osan toiminta jos mahdollista koska yhden viallisuus syö nopeasti muutkin.

Ja tiedän ihan empiirisestä kokemuksesta, että helpompi on spekuloida, kuin olla jatkuvasti auton ääressä..
Laturin vapaakytkin vaikuttaa toimivan. Pyörii ruuvimeisselillä toiseen suuntaan kevyesti ja lukkiutuu taas toiseen suuntaan pyöriessä. Toki ei tuosta välttämättä voi päätellä, ahdistaaki kuorma päällä.

Ei auta kuin pudottaa hihna ja laittaa vanha kiristin takaisin paikalleen. En muista ainakaan huomanneeni, että olisi pomppinut ja tärissyt. Mietin, onko uuden SKF:n jousi jotenkin liian löysä jo uutena.
 
Laturin vapaakytkin vaikuttaa toimivan. Pyörii ruuvimeisselillä toiseen suuntaan kevyesti ja lukkiutuu taas toiseen suuntaan pyöriessä. Toki ei tuosta välttämättä voi päätellä, ahdistaaki kuorma päällä.

Ei auta kuin pudottaa hihna ja laittaa vanha kiristin takaisin paikalleen. En muista ainakaan huomanneeni, että olisi pomppinut ja tärissyt. Mietin, onko uuden SKF:n jousi jotenkin liian löysä jo uutena.

Onhan se toki mahdollista. Käsittääkseni SKFn kamat ovat ihan kohtuullisen hyvälaatuisia. Mutta kuten sanottu, kokeilemalla selviää.
 
Onhan se toki mahdollista. Käsittääkseni SKFn kamat ovat ihan kohtuullisen hyvälaatuisia. Mutta kuten sanottu, kokeilemalla selviää.
SKF:llä on legendaarinen maine mutta arkitotuus ei taida aina vastata mainetta:
"Huono/Sopimaton:
.
.
SKF (jakohihnan kiristinrulla, huono | jakopääsarja, sopimaton (yksi väärä rulla...) | laakerit ja voimansiirto, huono | pyörännapa, OK | vesipumput varauksella (tiivisteet ym laatu?), pumppu kts. GMB | koiranluut / raidetangon päät hyvä | suojakumisarja, huono | alatukivarret, huono )"

 
Itse en ainakaan ole koskaan saanut Skf:ltä mitään paskaa, toimivia ovat olleet. Mutta tietenkin jos saa valita, niin Inan osia ennemmin käyttelen.
 
SKF:llä on legendaarinen maine mutta arkitotuus ei taida aina vastata mainetta:
"Huono/Sopimaton:
.
.
SKF (jakohihnan kiristinrulla, huono | jakopääsarja, sopimaton (yksi väärä rulla...) | laakerit ja voimansiirto, huono | pyörännapa, OK | vesipumput varauksella (tiivisteet ym laatu?), pumppu kts. GMB | koiranluut / raidetangon päät hyvä | suojakumisarja, huono | alatukivarret, huono )"


Juu, en nyt kaipaa väittelyä aiheesta. Voihan se osa olla viallinen, vaikka olisi platinasta tehty. Tämän muistaakseni mainitsinkin.

E. Jos nyt en ole täysin väärin ymmärtänyt, niin täällä kannanotto on täysin pro-bono ja toki siihen voi eriävän mielipiteensä esittää, mutta aina kannattaa kysyä itseltään, onko tällä vastauksella nyt varsinaisesti lisäarvoa todettuun asiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ford 1.6 tdci:n turbo vuotaa öljyä imupuolelta. Mitään tietoa ei ole kuinka kauan tuo on tuota tehnyt, mutta mahdollisesti jo jonkun aikaa. Letkut vaikuttais olevan kunnossa, öljytippa muodostuu nimenomaan ahtimen alapintaan, heti ilmansuodattimelta tulevan letkun päähän.

Tyhjäkäynnillä tulee ohjaamoon myös pakokaasun tmv. käryä. Epäilin, että vois johtua siitä kun turbon alapuolella sijaitsevan DPF:n pinnassa oleva öljy käryää, mutta putsailin sen eilen jarrukliinerillä ja edelleen haisee. Ja alkaa haista heti kun lyö seisomisen jälkeen kone kylmänä käyntiin, joten pakokaasua käry varmaankin on.

Itse en turbojen sielunelämää niin syvällisesti ymmärrä, mutta jos turbo on jostain kohtaa esim imupuolelta haljennut tai saumassa vuoto, niin voiko se päästää pihalle samaan aikaan sekä öljyä että pakokaasua? Mitään vikakoodeja turbo ei ainakaan vielä anna ja auto pelittää normaalisti enkä mitään tehojen tippumista tms ole havainnut...

Edit: otan vastaan myös suosituksia Lahden seudulla sijaitsevista autokorjaamoista, jotka huoltaa turboja.
 
Ford 1.6 tdci:n turbo vuotaa öljyä imupuolelta. Mitään tietoa ei ole kuinka kauan tuo on tuota tehnyt, mutta mahdollisesti jo jonkun aikaa. Letkut vaikuttais olevan kunnossa, öljytippa muodostuu nimenomaan ahtimen alapintaan, heti ilmansuodattimelta tulevan letkun päähän.

Tyhjäkäynnillä tulee ohjaamoon myös pakokaasun tmv. käryä. Epäilin, että vois johtua siitä kun turbon alapuolella sijaitsevan DPF:n pinnassa oleva öljy käryää, mutta putsailin sen eilen jarrukliinerillä ja edelleen haisee. Ja alkaa haista heti kun lyö seisomisen jälkeen kone kylmänä käyntiin, joten pakokaasua käry varmaankin on.

Itse en turbojen sielunelämää niin syvällisesti ymmärrä, mutta jos turbo on jostain kohtaa esim imupuolelta haljennut tai saumassa vuoto, niin voiko se päästää pihalle samaan aikaan sekä öljyä että pakokaasua? Mitään vikakoodeja turbo ei ainakaan vielä anna ja auto pelittää normaalisti enkä mitään tehojen tippumista tms ole havainnut...

Edit: otan vastaan myös suosituksia Lahden seudulla sijaitsevista autokorjaamoista, jotka huoltaa turboja.
Oliko tuo moottori PSA:n diisseli? jos on niin tarkastaisin samalla suuttimet jos pakokaasu haisee sisälle. Kun noissa pääsee löystymään suuttimet ja sitten tupsuttaa sieltä. Näkee kyllä varsinkin jos kauemmin on päässyt tekemään niin suuttimen juuret on ihan "tervassa".
 
Ford 1.6 tdci:n turbo vuotaa öljyä imupuolelta. Mitään tietoa ei ole kuinka kauan tuo on tuota tehnyt, mutta mahdollisesti jo jonkun aikaa. Letkut vaikuttais olevan kunnossa, öljytippa muodostuu nimenomaan ahtimen alapintaan, heti ilmansuodattimelta tulevan letkun päähän.

Tyhjäkäynnillä tulee ohjaamoon myös pakokaasun tmv. käryä. Epäilin, että vois johtua siitä kun turbon alapuolella sijaitsevan DPF:n pinnassa oleva öljy käryää, mutta putsailin sen eilen jarrukliinerillä ja edelleen haisee. Ja alkaa haista heti kun lyö seisomisen jälkeen kone kylmänä käyntiin, joten pakokaasua käry varmaankin on.

Itse en turbojen sielunelämää niin syvällisesti ymmärrä, mutta jos turbo on jostain kohtaa esim imupuolelta haljennut tai saumassa vuoto, niin voiko se päästää pihalle samaan aikaan sekä öljyä että pakokaasua? Mitään vikakoodeja turbo ei ainakaan vielä anna ja auto pelittää normaalisti enkä mitään tehojen tippumista tms ole havainnut...

Edit: otan vastaan myös suosituksia Lahden seudulla sijaitsevista autokorjaamoista, jotka huoltaa turboja.
Edellisen vastaajan tapaan veikkaan todennäköisemmäksi käryttäjäksi vuotavaa suutinta, joka sitten tiputtelee johonkin pakosarjan/-putken tms kuuman päälle polttoainetta. Imuputkessa tai ahtimessa voi hyvinkin olla öljytippaa vanhemmiten, se ei välttämättä liity mitenkään asiaan, enemmänkin ihan normaalia, ellei se siis ihan vuotamalla vuoda. Ahtoputkessa sisällä on vanhemmiten aina öljyä joka johtuu huohotuksesta, sitten on huonompi juttu jos sitä öljyä alkaa sinne putkeen kertyä isommissa määrin.
 
Oliko tuo moottori PSA:n diisseli? jos on niin tarkastaisin samalla suuttimet jos pakokaasu haisee sisälle. Kun noissa pääsee löystymään suuttimet ja sitten tupsuttaa sieltä. Näkee kyllä varsinkin jos kauemmin on päässyt tekemään niin suuttimen juuret on ihan "tervassa".
Edellisen vastaajan tapaan veikkaan todennäköisemmäksi käryttäjäksi vuotavaa suutinta, joka sitten tiputtelee johonkin pakosarjan/-putken tms kuuman päälle polttoainetta. Imuputkessa tai ahtimessa voi hyvinkin olla öljytippaa vanhemmiten, se ei välttämättä liity mitenkään asiaan, enemmänkin ihan normaalia, ellei se siis ihan vuotamalla vuoda. Ahtoputkessa sisällä on vanhemmiten aina öljyä joka johtuu huohotuksesta, sitten on huonompi juttu jos sitä öljyä alkaa sinne putkeen kertyä isommissa määrin.
Vuosimallin 2012 DuraTorq 1.6 TDCi, eli taitaa olla PSA:n moottori joo. Täytyy nuo suuttimet ja niiden ympäristö katsoa tarkemmin, lähinnä vaan kyttäillyt tota turboa ja sen ympäristöä. Ainakaan mitään poikkeavaa supsutusta tai muutakaan poikkeavaa ääntä kone ei päästä, eikä äkkiseltään näytä pakokaasua tai muutakaan tulevan koneesta mistään kun tyhjäkäynnillä katselin pellin alle.

En ole tosiaan havainnut turbon toiminnassa mitään poikkeavaa. Ei kuulu mitään vihellyksiä tai selkeitä ylimääräisiä ääniä, auto kiihtyy normaaliin tapaan ja polttoaineen kulutuskin on mielestäni ihan normaalilla tasolla. Öljyä ei valuta mitenkään massiivisesti, että esim parkkiruutuun tulis läikkiä. Yksittäinen tippa näkyi ahtimen alapinnalla siinä imupäässä kun toissapäivänä nosturille auton nostin, ja sit siitä alaspäin tosiaan osat öljytahnan peitossa, mutta kuten sanottua, toi on voinut valuttaa jo pidemmän aikaa kun en ole ennen sisään tulevia käryjä tuota tarkemmin mulkoillut.
 
Itse en ainakaan ole koskaan saanut Skf:ltä mitään paskaa, toimivia ovat olleet. Mutta tietenkin jos saa valita, niin Inan osia ennemmin käyttelen.
Muistelin, että SKF:n osien laadun heikentymisessä oli vuosi pari sitten paljonkin keskustelua tuossa hyvät ja huonot varaosamerkit keskustelussa. Kyse ei ollut yhdessä huonossa kokemuksessa tai yhdestä maanantailappaleesta.
 
Muistelin, että SKF:n osien laadun heikentymisessä oli vuosi pari sitten paljonkin keskustelua tuossa hyvät ja huonot varaosamerkit keskustelussa. Kyse ei ollut yhdessä huonossa kokemuksessa tai yhdestä maanantailappaleesta.
Samaa on sanottu varmaan jokaisesta merkistä.
 
Vuosimallin 2012 DuraTorq 1.6 TDCi, eli taitaa olla PSA:n moottori joo. Täytyy nuo suuttimet ja niiden ympäristö katsoa tarkemmin, lähinnä vaan kyttäillyt tota turboa ja sen ympäristöä. Ainakaan mitään poikkeavaa supsutusta tai muutakaan poikkeavaa ääntä kone ei päästä, eikä äkkiseltään näytä pakokaasua tai muutakaan tulevan koneesta mistään kun tyhjäkäynnillä katselin pellin alle.

En ole tosiaan havainnut turbon toiminnassa mitään poikkeavaa. Ei kuulu mitään vihellyksiä tai selkeitä ylimääräisiä ääniä, auto kiihtyy normaaliin tapaan ja polttoaineen kulutuskin on mielestäni ihan normaalilla tasolla. Öljyä ei valuta mitenkään massiivisesti, että esim parkkiruutuun tulis läikkiä. Yksittäinen tippa näkyi ahtimen alapinnalla siinä imupäässä kun toissapäivänä nosturille auton nostin, ja sit siitä alaspäin tosiaan osat öljytahnan peitossa, mutta kuten sanottua, toi on voinut valuttaa jo pidemmän aikaa kun en ole ennen sisään tulevia käryjä tuota tarkemmin mulkoillut.

Ei ole vaan Fordin kone mitä on käytetty PSA:nkin autoissa. Suutin todennäköisimmin vuotaa, pakosarjakin saattaa olla halki.
 
Epäilemättä. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että SKF ei ole enää tae laadusta.
Tahtoo vain olla keskusteluissa se, että harva myöntää jos on itse paskonut osan väärällä asennustavalla. Ts. Oman itsetunnon kannalta edullisempi haukkua osa paskaksi, eikä tunnustaa omaa osuutta. Sen verran, mitä olen SKF:n osia käyttänyt, niin ovat kyllä toimineet hyvin. Voihan se olla, että lotto on vaan ollut kohillaan...
 
SKF:n laatu alkoi pudota muutama vuosi sitten kun tuotantoa alettiin siirtää kaukoitään, nykyään ennemmin laittaa esim. laakeriksi SNR:ää tai FAG:a jne.
 
Ei ole vaan Fordin kone mitä on käytetty PSA:nkin autoissa. Suutin todennäköisimmin vuotaa, pakosarjakin saattaa olla halki.
Suuttimet on tuollaisen paskamaisen kumi/muovi-hässäkän alla piilossa enkä jaksanu sitä lähteä irrottamaan, mutta kun aikansa katteli lampun kanssa sinne kone käynnissä, niin pakokaasuahan sieltä suunnalta jostain tupsahti pari kertaa. Ilmeisesti ei massiivinen vuoto ole, kun ei tosiaan näkyny kuin pari pientä tupsahdusta. Mitään suhinaa tai supsutusta ei tuolta kuulu, haju kuitenkin tulee heti kun koneen lyö käyntiin.

25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Huomasin myös, että tuossa (kuvassa) turbon lämpösuojan ja öljykorkin välissä olevassa "puutarhaletkussa" on noin 5cm viilto. Käsittääkseni tuo on pelkkä ilmaputki, mutta sen alla olevassa turbon lämpösuojassa on kyllä jonkun verran öljysumun jälkiä ja letkun pinta oli hieman öljyinen. Voiko tuo sotkea turbon paineet niin, että tihkuu öljy saumoista läpi?
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 223
Viestejä
4 517 850
Jäsenet
74 576
Uusin jäsen
nihasmolder

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom