Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

On muuten hankala vaihtaa kaukovalopolttimot Audi A6 C6. Kuskin puolelle sain eilen vaihdettua. Samalla sain hajalle paisuntasäiliön paluuletkun nipan ylävesiletkusta :facepalm: Laitoin siihen ruuvin siksi aikaa että saa uuden letkun. Minulla on pienet kädet mutta silti meinasi usko loppua. Kuskin puolelle on edessä ohjaustehostimen kiinnitysrauta ja oikealla puolella ilmansuodattimen kotelo. Ihan paskat valot muutenkin, pitäisi lisävalo askarrella :D

PXL_20241201_131355959~2.jpg
 
Suuttimet on tuollaisen paskamaisen kumi/muovi-hässäkän alla piilossa enkä jaksanu sitä lähteä irrottamaan, mutta kun aikansa katteli lampun kanssa sinne kone käynnissä, niin pakokaasuahan sieltä suunnalta jostain tupsahti pari kertaa. Ilmeisesti ei massiivinen vuoto ole, kun ei tosiaan näkyny kuin pari pientä tupsahdusta. Mitään suhinaa tai supsutusta ei tuolta kuulu, haju kuitenkin tulee heti kun koneen lyö käyntiin.

25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Huomasin myös, että tuossa (kuvassa) turbon lämpösuojan ja öljykorkin välissä olevassa "puutarhaletkussa" on noin 5cm viilto. Käsittääkseni tuo on pelkkä ilmaputki, mutta sen alla olevassa turbon lämpösuojassa on kyllä jonkun verran öljysumun jälkiä ja letkun pinta oli hieman öljyinen. Voiko tuo sotkea turbon paineet niin, että tihkuu öljy saumoista läpi?
25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Siis tuota tarkoitat? eikö tuo ole ahtopuolella, joten kyllä se nyt ainkin tubon paineet sotkee jos sieltä vuotaa.

Ja ne suuttimiin kannattaa ne tiivisteet vaihtaa/vaihdattaa. ja ensiapuna voi koittaa kiristää niitä suuttimia ovat yhdellä pultilla kiinni joku E-kantainen se pultti on. Ne kuulemma löystyy ajan myötä tosin jos kauemmin vuotaneet niin kiristys ei enää tiivistä kunnolla.
 
Suuttimet on tuollaisen paskamaisen kumi/muovi-hässäkän alla piilossa enkä jaksanu sitä lähteä irrottamaan, mutta kun aikansa katteli lampun kanssa sinne kone käynnissä, niin pakokaasuahan sieltä suunnalta jostain tupsahti pari kertaa. Ilmeisesti ei massiivinen vuoto ole, kun ei tosiaan näkyny kuin pari pientä tupsahdusta. Mitään suhinaa tai supsutusta ei tuolta kuulu, haju kuitenkin tulee heti kun koneen lyö käyntiin.

25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Huomasin myös, että tuossa (kuvassa) turbon lämpösuojan ja öljykorkin välissä olevassa "puutarhaletkussa" on noin 5cm viilto. Käsittääkseni tuo on pelkkä ilmaputki, mutta sen alla olevassa turbon lämpösuojassa on kyllä jonkun verran öljysumun jälkiä ja letkun pinta oli hieman öljyinen. Voiko tuo sotkea turbon paineet niin, että tihkuu öljy saumoista läpi?
Itsellä samalla koneella ja vuosi sitten vaihdettiin suuttimien pohja tiivisteet. Kannattaa kaikki laittaa kerralla, menee hetken päästä muuten seuraava.
 
25168dcf-6909-41df-aa14-257ae0478eef.jpg


Siis tuota tarkoitat? eikö tuo ole ahtopuolella, joten kyllä se nyt ainkin tubon paineet sotkee jos sieltä vuotaa.

Ja ne suuttimiin kannattaa ne tiivisteet vaihtaa/vaihdattaa. ja ensiapuna voi koittaa kiristää niitä suuttimia ovat yhdellä pultilla kiinni joku E-kantainen se pultti on. Ne kuulemma löystyy ajan myötä tosin jos kauemmin vuotaneet niin kiristys ei enää tiivistä kunnolla.
Joo just toi pätkä. Pyysin kaveria kaasuttelemaan kun kattelin tota, niin kyllä se reikä selvästi ilmaa päästää.

Ajattelin ensi hätään laittaa tohon kaistaleen jotain ilmatiivistä lämmönkestävää letkua tms päälle ja vetää pari-kolme metallista letkunkiristäjää kiinnikkeeks. Ennen ku saa oikeen osan vaiheltua tilalle.

Itsellä samalla koneella ja vuosi sitten vaihdettiin suuttimien pohja tiivisteet. Kannattaa kaikki laittaa kerralla, menee hetken päästä muuten seuraava.
Joo, tää on edessä varmasti seuraavaks. Satutko muistamaan paljon tuli hintaa tiivisteiden laitolle?
 
Joo just toi pätkä. Pyysin kaveria kaasuttelemaan kun kattelin tota, niin kyllä se reikä selvästi ilmaa päästää.

Ajattelin ensi hätään laittaa tohon kaistaleen jotain ilmatiivistä lämmönkestävää letkua tms päälle ja vetää pari-kolme metallista letkunkiristäjää kiinnikkeeks. Ennen ku saa oikeen osan vaiheltua tilalle.


Joo, tää on edessä varmasti seuraavaks. Satutko muistamaan paljon tuli hintaa tiivisteiden laitolle?
En tähän hätään löytänyt kuittia mutta näin ulkomuistista parin sadan homma. Riippuu kulma ihan kuinka suuttimet lähtevät irti että kauanko menee. Itse tiivisteet (kupari prikka) ovat muutamia euroja.

Varmista että pajalta löytyy kalvain suuttimien tilojen pohjien oikaisuun, muuten pääsee tekemään kohta puoliin uudelleen.
 
Sain revittyä suuttimien päältä tuon vaahtomuovisen suojuksen pois, eikä yhdenkään suuttimen kannassa näy nokea tmv siinä määrin mitä ehkä olettais kun pakokaasun haju tulee sisään pari sekuntia käynnistämisen jälkeen, on huomattavan voimakasta ja tilanne jatkunut jo ainakin pari-kolme viikkoa.

Vai korreloiko nuo mitenkään? Voiko pakokaasun haju tulla vuotavasta suuttimesta noin nopeasti ja voimakkaana heti käynnistäessä jos missään suuttimien seudulla ei näy nokea tmv, pakokaasua ei näe eikä suhinaa/supsutusta suuttimista kuulu?

Jossain vinkattiin suihkimaan saippuavettä konetilaan, jotta näkis mistä ilmaa vuotaa kun alkaa tulla saippuakuplia... Onko tässä mitään perää ja voiko tonne suuttimien kantoihin suihkia surutta saippuavettä jotta näkis?

Vähän epäilyttää toi turbon tilanne kun vuotaa jo öljyä, ettei vuotais pakokaasuakin jostain. +350tkm ajettu auto ja alkuperäinen turbo kuitenkin, niin saattaa löysää olla vähän siellä täällä... Täytyy huomenna nyppästä tuo lämpösuoja turbolta pois ja kattoa pakopää siitä myös.
 
Sain revittyä suuttimien päältä tuon vaahtomuovisen suojuksen pois, eikä yhdenkään suuttimen kannassa näy nokea tmv siinä määrin mitä ehkä olettais kun pakokaasun haju tulee sisään pari sekuntia käynnistämisen jälkeen, on huomattavan voimakasta ja tilanne jatkunut jo ainakin pari-kolme viikkoa.

Vai korreloiko nuo mitenkään? Voiko pakokaasun haju tulla vuotavasta suuttimesta noin nopeasti ja voimakkaana heti käynnistäessä jos missään suuttimien seudulla ei näy nokea tmv, pakokaasua ei näe eikä suhinaa/supsutusta suuttimista kuulu?

Jossain vinkattiin suihkimaan saippuavettä konetilaan, jotta näkis mistä ilmaa vuotaa kun alkaa tulla saippuakuplia... Onko tässä mitään perää ja voiko tonne suuttimien kantoihin suihkia surutta saippuavettä jotta näkis?

Vähän epäilyttää toi turbon tilanne kun vuotaa jo öljyä, ettei vuotais pakokaasuakin jostain. +350tkm ajettu auto ja alkuperäinen turbo kuitenkin, niin saattaa löysää olla vähän siellä täällä... Täytyy huomenna nyppästä tuo lämpösuoja turbolta pois ja kattoa pakopää siitä myös.

Etenkin nyt pakkaskelillä, kokeile ilta-/aamupimeässä katsella konehuonetta fikkarin valossa. Pakokaasuvuoto pitäisi kyllä näkyä aika selvästi jos osuu katse oikeaan suuntaan. Hajussa ei välttämättä ole kyse kuitenkaan varsinaisesti pakokaasusta, naftasuutin voi vuotaa vain tietyissä olosuhteissa (esimerkiksi riittävän kuumana), mutta sitä naftaa kuitenkin valuu ympäriinsä ja sitä voi jäädä vähän joka paikkaan. Käry sitten tulee siitä, kun se kuuman pakoputken tms päälle tippunut polttoaine sitten käryää.

Ja kysytään nyt varmuuden vuoksi, eihän tässä sattumalta webastoa ole? Ei olisi ensimmäinen auto, kun mysteerikäryjä ihmetellään ja omistaja ei edes tiedä, että autossa on webasto..
 
Etenkin nyt pakkaskelillä, kokeile ilta-/aamupimeässä katsella konehuonetta fikkarin valossa. Pakokaasuvuoto pitäisi kyllä näkyä aika selvästi jos osuu katse oikeaan suuntaan. Hajussa ei välttämättä ole kyse kuitenkaan varsinaisesti pakokaasusta, naftasuutin voi vuotaa vain tietyissä olosuhteissa (esimerkiksi riittävän kuumana), mutta sitä naftaa kuitenkin valuu ympäriinsä ja sitä voi jäädä vähän joka paikkaan. Käry sitten tulee siitä, kun se kuuman pakoputken tms päälle tippunut polttoaine sitten käryää.

Ja kysytään nyt varmuuden vuoksi, eihän tässä sattumalta webastoa ole? Ei olisi ensimmäinen auto, kun mysteerikäryjä ihmetellään ja omistaja ei edes tiedä, että autossa on webasto..
Webastoa ei ole.

Tuo tosiaan alkaa käryttää ohjaamoon muutama sekunti sen jälkeen kun koneen lyö kylmänä käyntiin ja tuntuu melkein päinvastoin, että kone kunnolla kuumaksi ajettuna haju saattaisi olla jopa vähän miedompi. Nenän varassa mennään, joten vaikea kuitenkin varmaksi sanoa...

Olen tästä päätellyt, että haju olisi pakokaasua koska kylmistä pinnoista ei pitäisi valuneiden nesteiden vielä kärytä ja tuo oireen mahdollinen lieventyminen lämpimällä koneella selittyisi sillä, että lämpölaajeneminen vähentää vuotoa.

Pari päivää sitten tosiaan katselin koneen käyntiä ja näin kahdesti pienen pakokaasukiehkuran tulevan jostain moottorin vasemman takakulman seudulta, keulasta päin katsottuna.Yritin katsella sinne sit tarkemmin, niin savuja ei enää tullut enkä saanut lähdettä paikallistettua.

Irrottelen tänään tai huomenna turbon lämpösuojia jos kerkeän, niin näkis paremmin koko turbon sekä sen ja dpf:n välistä liitosta, että vuotelisiko jostain sieltä.
 
Webastoa ei ole.

Tuo tosiaan alkaa käryttää ohjaamoon muutama sekunti sen jälkeen kun koneen lyö kylmänä käyntiin ja tuntuu melkein päinvastoin, että kone kunnolla kuumaksi ajettuna haju saattaisi olla jopa vähän miedompi. Nenän varassa mennään, joten vaikea kuitenkin varmaksi sanoa...

Olen tästä päätellyt, että haju olisi pakokaasua koska kylmistä pinnoista ei pitäisi valuneiden nesteiden vielä kärytä ja tuo oireen mahdollinen lieventyminen lämpimällä koneella selittyisi sillä, että lämpölaajeneminen vähentää vuotoa.

Pari päivää sitten tosiaan katselin koneen käyntiä ja näin kahdesti pienen pakokaasukiehkuran tulevan jostain moottorin vasemman takakulman seudulta, keulasta päin katsottuna.Yritin katsella sinne sit tarkemmin, niin savuja ei enää tullut enkä saanut lähdettä paikallistettua.

Irrottelen tänään tai huomenna turbon lämpösuojia jos kerkeän, niin näkis paremmin koko turbon sekä sen ja dpf:n välistä liitosta, että vuotelisiko jostain sieltä.
Itsellä vw transporterissa vuotaa pakosarja ja pakosarjassa oleva egr -putken lähtö. Silmillä mahdotonta nähdä vikaa mutta kun kääntää sormilla sammutinläppää imu/ahtoputkessa lähes sammumisen rajalle niin silloin saa reippaat savut pölähtämään tuolta. Kaasuttelemalla ei huomaa mitään. Oireina kylmänä ja pitkään risteyksessä seistessä sisälle pölähtävä pakokaasun haju.

Tldr: käännä sammutinläppää koneen käydessä sammumisen rajalle niin näet pakokaasuvuodot. Kirkas valo konehuoneessa auttaa havaitsemaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
260 542
Viestejä
4 524 182
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom