Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nyt on muutama päivä jumpattu ja saatu ISTA kaapeleineen toimimaan, mutta en kyllä löytänyt tuota kaasuläppäkotelon adaptaatiota. Kaikkia muita vaihtoehtoja löytyy kyllä ilmamassamittarista EGR-venttiiliin.
Näyttökuva 2024-10-18 205938.png
Näyttökuva 2024-10-18 205953.png


Näyttökuva 2024-10-18 210027.png
Näyttökuva 2024-10-18 210043.png

En oikein itsekään löytänyt suoraa kohtaa ja nyt on hetki, kun olen viimeksi ISTAlla leikkinyt..

Moottorin adaptaation nollauksiin viitataan aika useassa keskustelussa ja se on ilmeisesti tuolla niinkin eksoottisessa paikassa kuin voimasiirrossa (Power Train). Ainakin se kannattaa tsekata ja kokeilla - eipä noissa adaptaatioitten nollauksissa mitään kovin pahaa voi saada aikaan ja ohjelma kyllä varoittelee, jos siihen on mahdollisuus.

 
En oikein itsekään löytänyt suoraa kohtaa ja nyt on hetki, kun olen viimeksi ISTAlla leikkinyt..

Moottorin adaptaation nollauksiin viitataan aika useassa keskustelussa ja se on ilmeisesti tuolla niinkin eksoottisessa paikassa kuin voimasiirrossa (Power Train). Ainakin se kannattaa tsekata ja kokeilla - eipä noissa adaptaatioitten nollauksissa mitään kovin pahaa voi saada aikaan ja ohjelma kyllä varoittelee, jos siihen on mahdollisuus.

Mulla ei ole tuon ohjeen kohtaa "delete adaptations" vaan pelkästään "reset adaptations" ,jossa nuo kuvien mukaiset vaihtoehdot.
 
Focus 2008 1.6 bensa alkoi näyttämään punaista kolmiota ja engine malfunction tekstiä. Ääni normaali ja uudelleen käynnistäessä ei mitään. Nyt sai vikakoodit luettua, niin onkohan tämä nyt se mittariston kylmäjuotoksia tms... 235tkm ajettuna.

U0115-20, U0140-61, U0001-A1 ja nuo absin viat, samaa can bus erroria tuntuvat olevan.



IMG_20241019_130908.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole tuon ohjeen kohtaa "delete adaptations" vaan pelkästään "reset adaptations" ,jossa nuo kuvien mukaiset vaihtoehdot.

Kokeilitko vielä mitään? Muistin juuri, että en varmaan itsekään ole ISTA:lla koskaan resetoinut arvoja. Käytän INPA:aa livedataan/resetointiin ja ISTA:aa testien ajamiseen.
 
Tuskin se rasvaus ainakaan huonontaa. Ainakin E91 oli muistaakseni automaattinen kehintä. En muista enää, miten se nyt meni - ei kait tuon pitäisi olla kuin 4-5 klikkiä ja sitten lukittaa..

Hitusen tuo viittaisi kahvan ongelmaan joten aloittaisin voitelulla ja säädöllä. Kuvaus kuulostaa toki sille, että joku muoviosa sieltä on voinut antaa periksi, niitä nyt voi tonkia taas kerran sieltä ISTAsta ja marssia sitten vaikka marmorille tilaamaan oikean osan - tuskin maksaa montaa euroa kun tietää, mitä tilaa..


Tuossa näkyy olevan jotain vihjeitä säätöön ja tarkastukseen.

Sain parempaa pätkää tästä asiasta, eli ottaa johonkin kiinni tuossa melko alhaalla. Eikö tämä nyt aika vahvasti viittaa itse kahvan toimintaan, eikä esimerkiksi kaapeleihin? Ei tuo rasvaamalla tuosta toennut.
 
Sain parempaa pätkää tästä asiasta, eli ottaa johonkin kiinni tuossa melko alhaalla. Eikö tämä nyt aika vahvasti viittaa itse kahvan toimintaan, eikä esimerkiksi kaapeleihin? Ei tuo rasvaamalla tuosta toennut.

En huolehtisi liikaa tuosta käsijarrusta, näissä autoissa käsijarru on aina ollut heikko kohta. Katsastuksessa käsiäjarrua kiskotaan liian kovin ottein ja sen takia sitä saa olla jatkuvasti säätämässä.
 
En huolehtisi liikaa tuosta käsijarrusta, näissä autoissa käsijarru on aina ollut heikko kohta. Katsastuksessa käsiäjarrua kiskotaan liian kovin ottein ja sen takia sitä saa olla jatkuvasti säätämässä.
Miten tuota edes säädettäisiin, itse kahvasta vai jostain takaa? Vähän siis epäselväksi jäi itselle, että tuleeko tämä oire kahvasta vai pidemmältä ja voiko tuo yhtäkkiä jäädä nyt jumiin joko alas tai ylös.
 
Kokeilitko vielä mitään? Muistin juuri, että en varmaan itsekään ole ISTA:lla koskaan resetoinut arvoja. Käytän INPA:aa livedataan/resetointiin ja ISTA:aa testien ajamiseen.
Kokeilin nuo resetoinnit mitä laitoin, mutta ei niistä ollut ainakaan mitään apua.
Edelleen joutuu varpailla nostaa hieman kaasua jos haluaa risteyksessä auton sammuttaa (Start&stop).
Tuntuu melkein, että vika kaasupolkimen liikesensorissa kun noin toimii, mutta samalla tietää että aika epätodennäköistä kun kerran vika alkoi tuon laturin vaihdon (kaasuläppäkotelon) jälkeen.

Throttle Valve asetus löytyi myös, jossa pystyi testaamaan toiminnan. Siinä kaasuläppää testattiin (2 asentoa), mutta ei voinut resetoida.

Screenshot_20241019_184030_Gallery.jpg


Screenshot_20241019_184334_Gallery.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.
Miten muuten puhdistit kaasuläpän?

Minä kun käytin kaasuläppäkoteloa irti niin luulin että se ei ole likainen, mutta carb cleanerillä kun suihkutteli niin väri muuttui kokonaan ja sitten paljastui vielä että se oli jumissa. Sormella kun työnsi varovasti läppää auki niin näkyi selvä rantu mihin läppä ottaa kiinni. Käsittääkseni itse läppään pitäisi välttää koskemasta, koska kotelon sisällä on muovisia hammasrattaita jotka liikkuu läppää käännettäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten muuten puhdistit kaasuläpän?

Minä kun käytin kaasuläppäkoteloa irti niin luulin että se ei ole likainen, mutta carb cleanerillä kun suihkutteli niin väri muuttui kokonaan ja sitten paljastui vielä että se oli jumissa. Sormella kun töynsi varovasti läppää auki niin näkyi selvä rantu mihin läppä ottaa kiinni. Käsittääkseni itse läppään pitäisi välttää koskemasta, koska kotelon sisällä on muovisia hammasrattaita jotka liikkuu läppää käännettäessä.
CRC Carb&EGR cleanerillä Suihkuttelin melko reilusti ja varovasti talous paperilla pyyhin sitten.

Justiin ajelin kotia niin huomasin, että vakkari päällä ajaessa riittää että yhden kerran hieman jalalla vetää poljinta ylöspäin niin loppu matkan isommissa alamäissä putoaa kulutus nollaan kunhan ei koske kaasuun. Heti kun kaasua käyttää niin se asento mihin poljin normaalin käytön jälkeen palaa niin kulutus näyttää 0.3L/100km alamäissäkin.

Täytynee ottaa tuo vielä puhdistukseen ja miettiä mikä voisi olla. Samalla jos tekisi sen kaasupoljin pohjaan resetoinnin siten että näkisi samalla mitä siellä kaasuläppäkotelossa tarkalleen tapahtuu missäkin kohtaa.
 
Olen ollut koko päivän tusaamassa pihalla ja piti vielä suorittaa siirtymä isäukolle.

Mutta jotain näkyvääkin sai sentään itsekin aikaan.

IMG_1154.JPEG

Eli TFT retrofit pelaa nyt muuten täysin, polttoainemittari toimi vielä aamulla käänteisesti eli alkoi urputtaa aineen loppumisesta, kun tankkasi täyteen. nyt on oikein.

Kellonaika nyt nollautuu per joka kerran, kun jotain tekee, joten se pitää asettaa vielä huomenna uudestaan. Vaihdenäytöt, kaikki teemat sun muut tuntuivat matkalla pelaavan täysin oikein. Radio tosin lakkasi kuulumasta eikä näytä edes alueita, mikä johtunee siitä, että en saanut yksinkertaisesti millään P3Toolia tunnistamaan sitä vanhaa analogista mittaristoa, jotta olisi saanut luettua siitä tiedot. Iskin sitten lopulta uuden kiinni, ja sehän toimi - lukuunottamatta tuota polttoainemittaria. Kilometrit laitoin kyllä oikeaksi manuaalisesti, mutta tokihan tuo on sitä mieltä, että niitä on nyt peukaloitu. :D

Ja joo, lisäsin piuhat OBDlle ja muutenkin kaikki ihan ohjeen mukaan, mutta kulimallin mittaristo ei vaan suostunut yhteistyöhön. Mutta se ja sama, vaihtuu tuo alkuperäinen näyttökin isompaan Android-purkkiin, jahka saapuu. Katsoo sitten siinä että miten on radion laita.
 
Juu kyllä tuo vikakoodi on juuri kyseisen solenoidin aiheuttama. Eli silloin varmaan se vaihdettu? Itse ainakin vaihtaisin ilman sen suurempaa dignosointia nuo venttiilit, mutta tietysti on aina pieni riski että on jotain muuta. Mutta todennäköisyys sille on kovin pieni että en viitsisi erikseen mitään diagnosointeja miettiä ja varsinkin jos sen tekee itse niin rahaakaan ei siihen hirveästi kulu.

Edit. Ja tietysti jos ei tule vika jatkuvasti päälle niin sillä öljynvaihdolla voi mahdollisesti pitkittää väistämätöntä eli saada lisäaikaa ettei ehkä tarvitse miettiä asiaa kuin vasta ensi kesänä.
Paikallinen AD-autokorjaamo sanoi, että voivat vaihtaa, mutta kannattaa soittaa ensin lafkaan, joka korjaa automaattivaihteistoja työkseen. Sanoi myös, että kannattaa panostaa alkuperäisiin solenoideihin. Soitin muutamaan eri paikkaan, joista viimeisin (Powermatic) oli hyödyllisin. Hintaa tuhat euroa sisältäen vaihtotyön, solenoidit, tiivisteen ja öljyt. 800 euroa jos tuon omat osat (esim. juuri tuo 155 euron paketti). Mietin tässä nyt sitten, että kannattaako maksaa touhutonni hommasta, vai voiko penniä venyttää ja vaihdattaa vaikkapa tuossa AD-korjaamolla nuo solenoidit. Heilläkin varmaan se muutaman tunnin homma ja tuntitaksa muistaakseni vajaa 80 euroa.

Jos vaihdossa menee neljä tuntia, on 4 * 80 = 320 € plus solenoidisarja 155 €. Vai kannattaako kaivaa kuvetta puolet enemmän ja ajaa Vantaalle vaihtamaan?
 
Paikallinen AD-autokorjaamo sanoi, että voivat vaihtaa, mutta kannattaa soittaa ensin lafkaan, joka korjaa automaattivaihteistoja työkseen. Sanoi myös, että kannattaa panostaa alkuperäisiin solenoideihin. Soitin muutamaan eri paikkaan, joista viimeisin (Powermatic) oli hyödyllisin. Hintaa tuhat euroa sisältäen vaihtotyön, solenoidit, tiivisteen ja öljyt. 800 euroa jos tuon omat osat (esim. juuri tuo 155 euron paketti). Mietin tässä nyt sitten, että kannattaako maksaa touhutonni hommasta, vai voiko penniä venyttää ja vaihdattaa vaikkapa tuossa AD-korjaamolla nuo solenoidit. Heilläkin varmaan se muutaman tunnin homma ja tuntitaksa muistaakseni vajaa 80 euroa.

Jos vaihdossa menee neljä tuntia, on 4 * 80 = 320 € plus solenoidisarja 155 €. Vai kannattaako kaivaa kuvetta puolet enemmän ja ajaa Vantaalle vaihtamaan?
Powematicci on ainakin paikka joka tietää mitä tekee, että ei ainakaan siitä pitäisi jännittää.
 
Paikallinen AD-autokorjaamo sanoi, että voivat vaihtaa, mutta kannattaa soittaa ensin lafkaan, joka korjaa automaattivaihteistoja työkseen. Sanoi myös, että kannattaa panostaa alkuperäisiin solenoideihin. Soitin muutamaan eri paikkaan, joista viimeisin (Powermatic) oli hyödyllisin. Hintaa tuhat euroa sisältäen vaihtotyön, solenoidit, tiivisteen ja öljyt. 800 euroa jos tuon omat osat (esim. juuri tuo 155 euron paketti). Mietin tässä nyt sitten, että kannattaako maksaa touhutonni hommasta, vai voiko penniä venyttää ja vaihdattaa vaikkapa tuossa AD-korjaamolla nuo solenoidit. Heilläkin varmaan se muutaman tunnin homma ja tuntitaksa muistaakseni vajaa 80 euroa.

Jos vaihdossa menee neljä tuntia, on 4 * 80 = 320 € plus solenoidisarja 155 €. Vai kannattaako kaivaa kuvetta puolet enemmän ja ajaa Vantaalle vaihtamaan?
Kyllähän tuo Powermatic on varmaan se varmin vaihtoehto. AD korjaamoja on monenlaisia kokemuksia on monenlaista itsellä ja tutuilla. Mutta ne on kuitenkin taitaa olla yrittäjä vetoisia ettei voi sen tarkemmin sanoa osaavatko vaiko ei. Tosin itse vaihtotyö ei kovin kummoinen ole itsekään tehtynä joten uskoisin jos jokseenkin hyvämaineinen korjaamo niin varmasti saavat kuntoon. Mutta nämä nyt on näitä säästääkö oikeassa paikassa vaiko kannattaako maksaa enemmän varmasti osaavalle??
 
Katsastuksesta pamahti hylky 20 vuotiaalle Civicille. Auto vaatisi ruostekorjausta (pohja ja takapyörän kaari). Lisäksi molemmat renkaat olisi uusissa eikä ilmastointi toimi (näistä ei mainittu katsastuksessa, mutta ovat kustannuksia). Mittarissa on 300 000. Alkaakohan olla sellainen tapaus, että kannattaisi suosilla vaan romuttaa ja katsella tilalle jotain uutta? Kyseessä on siis talouden kakkosauto, joten akuuttia hätää ei olisi mitään ostaa tilalle. Nouseekohan ruostekorjauksen hinta miten helposti esim. päältä 500 euron? Mitään tekijää tälle ei ole edes tiedossa, niin pitäisi alkaa summamutikassa soitella firmoja läpi.
 
Huomautus - oneliner, nollapostaus
Katsastuksesta pamahti hylky 20 vuotiaalle Civicille. Auto vaatisi ruostekorjausta (pohja ja takapyörän kaari). Lisäksi molemmat renkaat olisi uusissa eikä ilmastointi toimi (näistä ei mainittu katsastuksessa, mutta ovat kustannuksia). Mittarissa on 300 000. Alkaakohan olla sellainen tapaus, että kannattaisi suosilla vaan romuttaa ja katsella tilalle jotain uutta? Kyseessä on siis talouden kakkosauto, joten akuuttia hätää ei olisi mitään ostaa tilalle. Nouseekohan ruostekorjauksen hinta miten helposti esim. päältä 500 euron? Mitään tekijää tälle ei ole edes tiedossa, niin pitäisi alkaa summamutikassa soitella firmoja läpi.
Kysytkin vielä
 
Kysytkin vielä

Ilmeisesti siis kyllä. Olen näistä aika pihalla, kun itselläni ei mitään remonttitaitoa ole. Rahallista arvoa autolla ei ole, mutta käyttöarvoa kyllä. Siinä mielessä arveluttaa, että jos auton vaihtaakin, niin onkohan heti sama edessä. Tälle käytölle ei kuitenkaan mitään kovin uutta kannata ostaa.
 
Alkaakohan olla sellainen tapaus, että kannattaisi suosilla vaan romuttaa ja katsella tilalle jotain uutta? Kyseessä on siis talouden kakkosauto, joten akuuttia hätää ei olisi mitään ostaa tilalle. Nouseekohan ruostekorjauksen hinta miten helposti esim. päältä 500 euron? Mitään tekijää tälle ei ole edes tiedossa, niin pitäisi alkaa summamutikassa soitella firmoja läpi.
Laita vaikka nettiautoon myyntiin vikalistan kanssa. Kyllä sen joku varmasti ostaa ja osaa itse hitsailla korjaukset.

Ei kannata suoraan viedä romuttamolle, koska varmaankin maksaisivat huonomman hinnan.
 
Ilmeisesti siis kyllä. Olen näistä aika pihalla, kun itselläni ei mitään remonttitaitoa ole. Rahallista arvoa autolla ei ole, mutta käyttöarvoa kyllä. Siinä mielessä arveluttaa, että jos auton vaihtaakin, niin onkohan heti sama edessä. Tälle käytölle ei kuitenkaan mitään kovin uutta kannata ostaa.

No tämähän se on tietenkin riskinä vähän joka kerran, kun ostaa auton, jossa ei takuuta ole.

Jos nyt haluaa mahdollisimman varma ola, niin ostaa niin yksinkertaisen auton ilman varusteita kuin mahdollista - eikä tämäkään toki tarkoita, etteikö siihen voisi vikaa tai ruostevaurioita tulla.

Eipä nämä ikuisia tahdo olla..

Siitä olen samaa mieltä että laittaa vikalistan kanssa myyntiin ja katsoo, mitä vastaavista pyydetään Nettiautossa ja miettii sen mukaan niin varmaan joku hakee kyllä pois jos on teknisesti ehjä.

e. 2004 Civiceistä näytetään huudeltavan chattiautossa yli tonnia, niin luulisi viitisen hunttia saavan helposti vikalistankin kanssa. Ehkä enemmänkin mallista riippuen.
 
Tästä tuskin kovin montaa satasta saa. Tosiaan ilmastointi on sökönä ja samoin ikkunoiden sähköissä jotain häikkää. Ruostetta on muutenkin kuin nuo mistä nyt tuli katsastuksessa hylky (helmoissa, takakontissa jne..). Pari halpaa rotteloa on tullut myytyä ja ei mitään kovin mukavia kokemuksia. Molemmilla kerroilla ostaja jätti auton rekisteröimättä omiin nimiinsä eli itselleni kertyi vaivaa, kun sai mennä todistelemaan asiaa katsastuskonttorille. Toisella kerralla myös ostaja oli aivan helvetin humalassa (oli kuski mukana). Tällaisten kanssa kun saa säätää, niin ihan vakavissana pitää miettiä, että onko sen parin satasen arvoista.
 
Tästä tuskin kovin montaa satasta saa. Tosiaan ilmastointi on sökönä ja samoin ikkunoiden sähköissä jotain häikkää. Ruostetta on muutenkin kuin nuo mistä nyt tuli katsastuksessa hylky (helmoissa, takakontissa jne..). Pari halpaa rotteloa on tullut myytyä ja ei mitään kovin mukavia kokemuksia. Molemmilla kerroilla ostaja jätti auton rekisteröimättä omiin nimiinsä eli itselleni kertyi vaivaa, kun sai mennä todistelemaan asiaa katsastuskonttorille. Toisella kerralla myös ostaja oli aivan helvetin humalassa (oli kuski mukana). Tällaisten kanssa kun saa säätää, niin ihan vakavissana pitää miettiä, että onko sen parin satasen arvoista.
Jos vain on kauppakirja tehty ja ostajan henkilöllisyys tarkastettu, niin tuo "todisteleminen" on hyvin helppo ja nopea hoitaa. Ihan totta, että kyllä auton myymisessä omat juttunsa on, ei se raha ihan itsestään tässäkään lajissa tule, kyllä se usein kuitenkin ihan hyvin leiville lyö verrattuna siihen, että jättää liikkeeseen vaihdossa tai vie romuksi.
 
Tästä tuskin kovin montaa satasta saa. Tosiaan ilmastointi on sökönä ja samoin ikkunoiden sähköissä jotain häikkää. Ruostetta on muutenkin kuin nuo mistä nyt tuli katsastuksessa hylky (helmoissa, takakontissa jne..). Pari halpaa rotteloa on tullut myytyä ja ei mitään kovin mukavia kokemuksia. Molemmilla kerroilla ostaja jätti auton rekisteröimättä omiin nimiinsä eli itselleni kertyi vaivaa, kun sai mennä todistelemaan asiaa katsastuskonttorille. Toisella kerralla myös ostaja oli aivan helvetin humalassa (oli kuski mukana). Tällaisten kanssa kun saa säätää, niin ihan vakavissana pitää miettiä, että onko sen parin satasen arvoista.
Missäpäin tää Honda on?

Ja teet myyntitilanteessa Trafin sivuilta luovutuksen suoraan tälle uudelle omistajalle, niin se menee sen nimiin. Ei tarvi mennä jälkikäteen todistelemaan mitään.
 
Laitoin itse äsken pikkuvikaisen parin tonnin auton(ehjänä) myyntiin nettiautoon ja never again.

Jobbarit, baltialaiset, romanit, ruotsalaiset gangsterit yms kyseli "xx € tuun hakeen tänään", "Sista pris".

Lopulta myin pikkuliikkeeseen sen enkä tainnut menettää kovin montaa kymppiä ja rahat oli tilillä samana päivänä.

Eli älä ainakaan nettiautoon suoraan laita on oma neuvo, ennemmin soita valikoituihin liikkeisiin että ostavatko he suoraan tai onko antaa vinkkiä jobbarista joka ostaisi.
 
Laitoin itse äsken pikkuvikaisen parin tonnin auton(ehjänä) myyntiin nettiautoon ja never again.

Jobbarit, baltialaiset, romanit, ruotsalaiset gangsterit yms kyseli "xx € tuun hakeen tänään", "Sista pris".

Lopulta myin pikkuliikkeeseen sen enkä tainnut menettää kovin montaa kymppiä ja rahat oli tilillä samana päivänä.

Eli älä ainakaan nettiautoon suoraan laita on oma neuvo, ennemmin soita valikoituihin liikkeisiin että ostavatko he suoraan tai onko antaa vinkkiä jobbarista joka ostaisi.
Onneksi olen joutunut myymään vain yhden auton, mutta oma taktiikka oli se että jätin hintaan reilusti tinkivaraa niin ei tullut epämääräisiä kyselijöitä. Mielummin tiputtaa vähän hintaa sitten kun sattuu asiallisen oloinen ostaja kohdalle.
 
Olisiko kenelläkään kokemusta alla olevasta:

Honda CRV 2008 EPS (electric power steering). Kyseinen osa irroitettiin koska hammastangossa oli väljää. Väljyys korjattiin ja kun osa oli kiinnitetty takaisin autoon niin tuli vikakoodi DTC 52-01. Tämän lisäksi kun auton käynnistää niin eps kääntää rattia täysin oikealle koko ajan.

Johtosarja (20 pin)) EPS hammastangolta EPS moduulille on tarkastettu ja kunnossa.
Torque anturin kalibrointia ei saada tehtyä jumppaamalla eikä diagnostiikan avulla.

Tämä ongelma korjaantui vaihtamalla kokonaan uuden hammastangon. Tilattu Japanista noin 1300€ ja valtuutetulla olisi ollut 2300€.
 
E120 corolla tärrää absia hetken ja sytyttää abs-valon sammutukseen asti. Tähän asti riittänyt etupään anturien irroitus ja ruosteen poisto. Tänään piti tarkistaa kehätkin kun ei toennut, toisella puolen uusi vetarikin kun napsahti sekin poikki (absi-ongelma jo sitä ennen). Pitänee nöyrtyä ja hakea uudet anturit etupäähän kokeeksi.

Vikakoodien luvustakaan ei haittaa olisi. Tarttee vaan ajella motonetin pihaan tjsp tai koettaa jos paikallinen korjaamo vilkaisi.
 
Autossa ilmennyt ärsyttävä vika (VW Jetta 2.0 fsi 2006). Jäähdyttimen flektit kytkeytyy satunnaisesti päälle täydellä teholla, vaikka autossa ei ole virrat päällä. Saattaa keskellä yötä alkaa pyörittää flektejä ja aamulla kun pitäisi päästä töihin niin onkin akku ajettu aivan loppuun. Välillä saattaa lähtä flektit huutamaan piankin auton sammuttamisen jälkeen, mutta välillä saattaa tosiaan useiden tuntien jälkeen alkaa huudattaa niitä. Ongelman ilmetessä, flektit sammuun kun lyö autoon virrat päälle. Joutunut nyt repimään akun kenkää irti ettei ole akku aina lopussa.

Mistä lähtisitte etsimään vikaa? Sulakkeet on tarkastettu ja ne on kaikki kunnossa. Ilmeisesti isompaan flektiin on sisäänrakennettu joku ohjausyksikkö joka voisi olla rikki, mutta ei huvittaisi ensimmäisenä sitä ruveta vaihtamaan jos vika onkin jossain muualla. 160€ näytti olevan motonetissä sillä hintaa, autodocilta saa varmaan halvemmalla.

Ei varmaan ole mikään relekkään, kun kerran satunnaisesti tuota tekee virtojen ollessa pois?

edit: Niin ja lisäyksenä että vikakoodit luettu halppislukijalla eikä löytänyt mitään. Kokeiltu myös heti silloin kun flektit satunnaisesti hurahtavat päälle.
 
Mistä lähtisitte etsimään vikaa? Sulakkeet on tarkastettu ja ne on kaikki kunnossa. Ilmeisesti isompaan flektiin on sisäänrakennettu joku ohjausyksikkö joka voisi olla rikki, mutta ei huvittaisi ensimmäisenä sitä ruveta vaihtamaan jos vika onkin jossain muualla. 160€ näytti olevan motonetissä sillä hintaa, autodocilta saa varmaan halvemmalla.
Monessa autossa on tullut sama vika vastaan. Siinä flektin yhteydessä oleva boksi menee jotenkin sisäisesti solmuun, varmaankin kosteutta menee ajan kanssa sisälle mikä hapettaa siellä paikat piirilevyltä tms.
Uutta flektiä vaan tilalle. Aika usein saa koko flektipaketin kaikkineen uutena ulkomailta siihen hintaan, että ei kannata alkaa yksittäisi osia siitä vaihtamaan.
 
Monessa autossa on tullut sama vika vastaan. Siinä flektin yhteydessä oleva boksi menee jotenkin sisäisesti solmuun, varmaankin kosteutta menee ajan kanssa sisälle mikä hapettaa siellä paikat piirilevyltä tms.
Uutta flektiä vaan tilalle. Aika usein saa koko flektipaketin kaikkineen uutena ulkomailta siihen hintaan, että ei kannata alkaa yksittäisi osia siitä vaihtamaan.
Joo tuohon alan itsekkin kallistumaan, kun vielä tässä illan aikana googletellu. Yleensä olen autodocilta varaosat tilannu jos ei ole ollut kovin kiire. Onko porukalla heittää muita sivuja mitä kannattaa vilkuilla?
 
Joo tuohon alan itsekkin kallistumaan, kun vielä tässä illan aikana googletellu. Yleensä olen autodocilta varaosat tilannu jos ei ole ollut kovin kiire. Onko porukalla heittää muita sivuja mitä kannattaa vilkuilla?

Aeromotors, ak24 ainakin ollut toimivia. Autodocilla on n+1 sisarkauppaa eri ulkonäöllä mutta kauppa on sama ja se selviää viimeistään tietosuojaselosteen firman nimestä.
 
Joo tuohon alan itsekkin kallistumaan, kun vielä tässä illan aikana googletellu. Yleensä olen autodocilta varaosat tilannu jos ei ole ollut kovin kiire. Onko porukalla heittää muita sivuja mitä kannattaa vilkuilla?
Kun osanumero on tiedossa, sillä on hyvä hakea. Aika usein voittaja on löytynyt Ebaystä. Kannattaa hakea sekä ebay.com, että ebay.de
 
Kokeilin nuo resetoinnit mitä laitoin, mutta ei niistä ollut ainakaan mitään apua.
Edelleen joutuu varpailla nostaa hieman kaasua jos haluaa risteyksessä auton sammuttaa (Start&stop).
Tuntuu melkein, että vika kaasupolkimen liikesensorissa kun noin toimii, mutta samalla tietää että aika epätodennäköistä kun kerran vika alkoi tuon laturin vaihdon (kaasuläppäkotelon) jälkeen.
Tuli putsattua kaasuläppäkoteloa uudestaan vielä, mutta sillä ei vaikutusta.

Niimpä tein sitten tuon epätodennäköiseltä tuntuneen eli avasin kaasupolkimen liikesensorin ja ainakaan se ei palautunut täydellisesti yläasentoonsa vaan väliin jäi pieni rako. Laitoin sitten jousen alle pari prikkaa joilla sain jousta jäykemmäksi sen verran, että nyt kaasupoljin palautuu itsestään aivan ylös saakka (ei jää rakoa) ja auto toimii ainakin normaalisti.

WhatsApp Image 2024-10-26 at 12.12.01(4).jpeg
WhatsApp Image 2024-10-26 at 12.12.01(2).jpeg
 
Tyttökaverin Fiestaan käytiin viime viikonloppuna vaihtamassa uudet nastarenkaat alle. Nyt ajattelin kiristää pyöränpultit, mutta eiköhän joka helvetin pultin kanta ole vioittunut. Ei mennyt 19 mm hylsy paikoilleen ei sitten millään. Kannassa selvät urat, ihan kuin ois liian isolla/väljällä hylsyllä isketty kiinni ja siitä sit vaurioitunut. Sattumalta naapurilla on viereisellä autopaikalla samanlainen Fiesta, niin kokeilin hylsyä siihen ja siihen sopi ilman ongelmia. Eli hylsyssä ei ole vikaa.

Ostettiin auto kesällä, joten ei ole aiemmin tarvinnut kiristää pyöränpultteja. En jaksa uskoa, että nuo ois tuolleen olleet ostettaessa, muttei ole varmuutta. Huomenna ajattelin aamulla ajaa rengasliikkeen kautta ja käydä valittamassa asiasta, mutta onkohan realistista saada uudet pyöränpultit liikkeen piikkiin? Jos nyt edes kiristäisivät, oli jo yksi pultti melkein auki (pyörähti kun koitin väkisin saada hylsyä kiinni). Vituttaa kun meni säätämiseksi näinkin yksinkertainen homma :mad:
 
Tyttökaverin Fiestaan käytiin viime viikonloppuna vaihtamassa uudet nastarenkaat alle. Nyt ajattelin kiristää pyöränpultit, mutta eiköhän joka helvetin pultin kanta ole vioittunut. Ei mennyt 19 mm hylsy paikoilleen ei sitten millään. Kannassa selvät urat, ihan kuin ois liian isolla/väljällä hylsyllä isketty kiinni ja siitä sit vaurioitunut. Sattumalta naapurilla on viereisellä autopaikalla samanlainen Fiesta, niin kokeilin hylsyä siihen ja siihen sopi ilman ongelmia. Eli hylsyssä ei ole vikaa.

Ostettiin auto kesällä, joten ei ole aiemmin tarvinnut kiristää pyöränpultteja. En jaksa uskoa, että nuo ois tuolleen olleet ostettaessa, muttei ole varmuutta. Huomenna ajattelin aamulla ajaa rengasliikkeen kautta ja käydä valittamassa asiasta, mutta onkohan realistista saada uudet pyöränpultit liikkeen piikkiin? Jos nyt edes kiristäisivät, oli jo yksi pultti melkein auki (pyörähti kun koitin väkisin saada hylsyä kiinni). Vituttaa kun meni säätämiseksi näinkin yksinkertainen homma :mad:
Fordillahan on ainakin joissain malleissa ne ihmeelliset muovikuoriset (vai onko se kenties alumiinia, en muista) mutterit. Tiedän, koska Fiasko oli alla vähän aikaa sitten eli tuli asiaa selvitettyä. Tästä seurasi yritys repiä vittuun ne kuoret mutterien päältä, mutta tämän epäonnistuttua kävin hakemassa päällystämättömiä muttereita.

Reddit - Dive into anything

Edit: lisätty linkki. Edit2: tarkennettu liikkeitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tyttökaverin Fiestaan käytiin viime viikonloppuna vaihtamassa uudet nastarenkaat alle. Nyt ajattelin kiristää pyöränpultit, mutta eiköhän joka helvetin pultin kanta ole vioittunut. Ei mennyt 19 mm hylsy paikoilleen ei sitten millään. Kannassa selvät urat, ihan kuin ois liian isolla/väljällä hylsyllä isketty kiinni ja siitä sit vaurioitunut. Sattumalta naapurilla on viereisellä autopaikalla samanlainen Fiesta, niin kokeilin hylsyä siihen ja siihen sopi ilman ongelmia. Eli hylsyssä ei ole vikaa.

Ostettiin auto kesällä, joten ei ole aiemmin tarvinnut kiristää pyöränpultteja. En jaksa uskoa, että nuo ois tuolleen olleet ostettaessa, muttei ole varmuutta. Huomenna ajattelin aamulla ajaa rengasliikkeen kautta ja käydä valittamassa asiasta, mutta onkohan realistista saada uudet pyöränpultit liikkeen piikkiin? Jos nyt edes kiristäisivät, oli jo yksi pultti melkein auki (pyörähti kun koitin väkisin saada hylsyä kiinni). Vituttaa kun meni säätämiseksi näinkin yksinkertainen homma :mad:
Ihan perus fordi.

Ruoste turvottaa ne mutterien suojahatut ja siihen ei enää 19mm avain sovi.

Näitä varten on muuten olemassa 19,5mm avain :D

 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Tyttökaverin Fiestaan käytiin viime viikonloppuna vaihtamassa uudet nastarenkaat alle. Nyt ajattelin kiristää pyöränpultit, mutta eiköhän joka helvetin pultin kanta ole vioittunut. Ei mennyt 19 mm hylsy paikoilleen ei sitten millään. Kannassa selvät urat, ihan kuin ois liian isolla/väljällä hylsyllä isketty kiinni ja siitä sit vaurioitunut. Sattumalta naapurilla on viereisellä autopaikalla samanlainen Fiesta, niin kokeilin hylsyä siihen ja siihen sopi ilman ongelmia. Eli hylsyssä ei ole vikaa.

Ostettiin auto kesällä, joten ei ole aiemmin tarvinnut kiristää pyöränpultteja. En jaksa uskoa, että nuo ois tuolleen olleet ostettaessa, muttei ole varmuutta. Huomenna ajattelin aamulla ajaa rengasliikkeen kautta ja käydä valittamassa asiasta, mutta onkohan realistista saada uudet pyöränpultit liikkeen piikkiin? Jos nyt edes kiristäisivät, oli jo yksi pultti melkein auki (pyörähti kun koitin väkisin saada hylsyä kiinni). Vituttaa kun meni säätämiseksi näinkin yksinkertainen homma :mad:
Kuten monet onkin jos sanonut, niin niistä on varmaankin se hattu joko turvonnut tai lähtenyt pois. Itsellä ne hatut vaan lensi pois kun mutteripyssyllä niitä availi. Tilasin saksasta uuden setin jokaiseen lähipiirin foordiin mitä itse saan huoltaa, missä ei ole turhia koristehattuja. Foordeja kun on huollettavina 5kpl.

Just yritin yhteen focukseen vaihtaa jakopäätä, homma tyssäsi alkuun kun jokin pulju on moottorin kannakkeen pultit saanu pyöreiksi joskus...
 
Ihan perus fordi.

Ruoste turvottaa ne mutterien suojahatut ja siihen ei enää 19mm avain sovi.

Näitä varten on muuten olemassa 19,5mm avain :D

No ei nyt saatana ole todellista, vmp sanon mä 😂 Okei eli eipä muuta kuin mutterisetti tilaukseen. Ei tietenkään ole hyllyssä noita lähimotonetissä eikä saa netistä tilattua motonetin kautta. Noh, pitää käydä huomenna rengasliikkeessä ja pyytää kiristämään nuo, josko suostuisivat jos nätisti pyytää :) Sit jostain tuo 19,5 mm hylsy tilaukseen ja vaihtaa nuo kunnon mutterit tilalle.

Kiitokset kaikille avusta!
 
No ei nyt saatana ole todellista, vmp sanon mä 😂 Okei eli eipä muuta kuin mutterisetti tilaukseen. Ei tietenkään ole hyllyssä noita lähimotonetissä eikä saa netistä tilattua motonetin kautta. Noh, pitää käydä huomenna rengasliikkeessä ja pyytää kiristämään nuo, josko suostuisivat jos nätisti pyytää :) Sit jostain tuo 19,5 mm hylsy tilaukseen ja vaihtaa nuo kunnon mutterit tilalle.

Kiitokset kaikille avusta!

Itsekin on tottunut jo siihen, että varsinkaan tuohon toiseen ei tahdo saada kerrassa mitään osaa tai tarviketta kivijalasta. Tottunut jo suosiolla katsomaan ensin netistä. Pitkälti tämän takia meillä on kaksi autota, joista toinen on aika perusvehje. Terv. Saksan Amazonia ja Ebayta kesän aikana aika monta kertaa käyttänyt..
 
24tkm sitten uusittu jarrut kaikkiin kulmiin. Pitäisi olla laatua ainakin netin perusteella. Zimmermann palat ja levyt. No vitut. Kevyessä jarrutuksessa auto tutisee eli levy(t) kiero. On toki ollut tuollainen jo ainakin kesästä asti. En tarkkaa hetkeä kykene muistamaan milloin alkoi. Jarrujen ainakin pitäisi alkuun napata lähinnä edestä kiinni että pitäisköhän niitä lähteä vaikka aluksi uusimaan.

Eikä siinä mitään, autoilu maksaa jne, mutta onhan se vähän hölmön tuntuista upottaa tuollaiseen kymppitonnin autoon rahaa. Tänään tuli uusittua iskarit ja suodattimet. Siihenkin paloi mukavasti rahaa, mutta kun ajoin kaverin melko vastaavaa autoa uusitulla alustalla tajusin kuinka helvetin lötköksi oma 133tkm ja 9v oma auto on mennyt niin oli pakko :). Ja kyllä, eron huomaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tyttökaverin Fiestaan käytiin viime viikonloppuna vaihtamassa uudet nastarenkaat alle. Nyt ajattelin kiristää pyöränpultit, mutta eiköhän joka helvetin pultin kanta ole vioittunut. Ei mennyt 19 mm hylsy paikoilleen ei sitten millään. Kannassa selvät urat, ihan kuin ois liian isolla/väljällä hylsyllä isketty kiinni ja siitä sit vaurioitunut. Sattumalta naapurilla on viereisellä autopaikalla samanlainen Fiesta, niin kokeilin hylsyä siihen ja siihen sopi ilman ongelmia. Eli hylsyssä ei ole vikaa.

Ostettiin auto kesällä, joten ei ole aiemmin tarvinnut kiristää pyöränpultteja. En jaksa uskoa, että nuo ois tuolleen olleet ostettaessa, muttei ole varmuutta. Huomenna ajattelin aamulla ajaa rengasliikkeen kautta ja käydä valittamassa asiasta, mutta onkohan realistista saada uudet pyöränpultit liikkeen piikkiin? Jos nyt edes kiristäisivät, oli jo yksi pultti melkein auki (pyörähti kun koitin väkisin saada hylsyä kiinni). Vituttaa kun meni säätämiseksi näinkin yksinkertainen homma :mad:
Kuten jo muutkin sanoi, syynä on paska Foordin mutteri. Ruoste voi sen turvottaa, mutta se peltikuori siinä hajoaa ihan vääjäämättä pelkästään sillä kun sitä käyttää kiinni ja auki, yleensä siellä ei kuitenkaan juurikaan ruostetta ole alla. Huono hylsy nopeuttaa vikaantumista, mutta siltä ei pelasta mikään, vika tulee ihan jokaiseen tuollaiseen mutteriin jossakin kohtaa. Kannattaa vaihtaa tilalle normaalit mutterit joissa ei ole peltikuorta päällä erikseen. Toinen vaihtoehto on repiä ne peltikuoret kokonaan pois jos haluaa askarrella, siellä alla on ihan tavallinen mutterin kanta, sitten sopii 18mm konehylsy.
 
24tkm sitten uusittu jarrut kaikkiin kulmiin. Pitäisi olla laatua ainakin netin perusteella. Zimmermann palat ja levyt. No vitut. Kevyessä jarrutuksessa auto tutisee eli levy(t) kiero. On toki ollut tuollainen jo ainakin kesästä asti. En tarkkaa hetkeä kykene muistamaan milloin alkoi. Jarrujen ainakin pitäisi alkuun napata lähinnä edestä kiinni että pitäisköhän niitä lähteä vaikka aluksi uusimaan.

Eikä siinä mitään, autoilu maksaa jne, mutta onhan se vähän hölmön tuntuista upottaa tuollaiseen kymppitonnin autoon rahaa. Tänään tuli uusittua iskarit ja suodattimet. Siihenkin paloi mukavasti rahaa, mutta kun ajoin kaverin melko vastaavaa autoa uusitulla alustalla tajusin kuinka helvetin lötköksi oma 133tkm ja 9v oma auto on mennyt niin oli pakko :). Ja kyllä, eron huomaa.

No itsellä ei ole kuin kuuden tonnin vehje ja jarrujen puhdistelu auttoi hiukan ongelmaan, mutta samaan tapaan tietyllä nopeudella täristi jarrustuksessa.

Paloissa ja levyissä nyt sinänsä olisi pintaa, mutta laittaneena toiseen Brembot joka kulmaan (ei ongelmia sen jälkeen), tekisi mieli tehdä tähänkin sama homma ja lisäksi vielä laittaa jarrusatuloihin uusi maali kun ovat vielä suht. hyvät.

Puhdistamisella tuo väpistys toki voisi aluksi hävitä, joten kannattaa viiemistään renkaanvaihdon yhteydessä puhallella vaikka paineilmalla ja puhditaaa hiukan satuloita yms. Ei luulisi noilla palikoilla menevän ihan noilla kilsoilla entisiksi.

Ja kun auto on muuten toimiva ja teknisesti ehjä, niin itse olen ottanut harrastuksen kannalta. Toinen kun vielä on sellainen, ettei noita kovin montaa Suomessa ole, niin sitä nyt tietenkin kannattaakin ylläpitää ja parannella siinä, missä itse pystyy.

Tuo kuuden tonnin vehje taas on aika puhtaasti hankittu harrastamista varten, ja eihän se ole harrastus, eikä mikään, jos ei kaikki rahat ja aika mene. :D

Mutta ei sitä monikaan yli 300tkm ajetuksi uskoisikaan - on ollut sen verran pieteettinen omistaja aiemminkin, että olisi sääli olla jatkamatta hyvää työtä.
 
No ei nyt saatana ole todellista, vmp sanon mä 😂 Okei eli eipä muuta kuin mutterisetti tilaukseen. Ei tietenkään ole hyllyssä noita lähimotonetissä eikä saa netistä tilattua motonetin kautta. Noh, pitää käydä huomenna rengasliikkeessä ja pyytää kiristämään nuo, josko suostuisivat jos nätisti pyytää :) Sit jostain tuo 19,5 mm hylsy tilaukseen ja vaihtaa nuo kunnon mutterit tilalle.

Kiitokset kaikille avusta!
Biltemasta muuten saa noita M12x1,5 pyöränmuttereita ~11 €/10 kpl muutamassa eri pituudessa. Ei kylläkään tuolla pyörivällä kauluksella, joka Amazonin sarjassa on. Mutta hinta on kilpailukykyinen verrattuna Motonetin yksittäismuttereihin.
 
Kattokoristelistan blugi vuotaa vettä. Nappasin koko listan pois ja laitoin teippiä reikien päälle. Homma toimi, mutta käytetty teippi ei oikein pysy. Mikäs olisi suositeltava teippi tarttumaan peltiin, lasiin, lasintiivistekumiin jne. Ei varmaan mikään? ;-)
 
Kattokoristelistan blugi vuotaa vettä. Nappasin koko listan pois ja laitoin teippiä reikien päälle. Homma toimi, mutta käytetty teippi ei oikein pysy. Mikäs olisi suositeltava teippi tarttumaan peltiin, lasiin, lasintiivistekumiin jne. Ei varmaan mikään? ;-)

Tässä kun ei ole tarkemmin avattu, että onko siinä nyt siis rako tuulilasin ja kattopellin välissä, reikiä vai mitä, niin hiukan vaikea sanoa.

Alista saa tilaamalla liimattavaa tiivistelistaa - aika monessa autossa kun ei ole siinä tuulilasin yläreunassa kuin tiiviste, mutta pellin reuna paljaana, niin kiveniskemistä lähtee kivasti ruostumaan kuten itsellä oli.

Siis tämmöistä:


Löytyy näemmä aika leveänäkin ja kun pyyhkäisee alustan ensin puhtaaksi (näkyy tulevan puhdistuspyyhe mukana) ja liimaa tuon, niin on ainakin jokin suoja. Siis mikäli soveltuu tarkoitukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 751
Viestejä
4 460 188
Jäsenet
73 831
Uusin jäsen
viljami123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom