Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Lähinnä kysymykseni oli juurikin tuo öljyn happaminen ajan, ei kilsojen saatossa eli kuinka paljon öljy huononee '"per vuosi".

Ei ole sinänsä estettä teetättää tuota öljyjen vaihtoa (+filter) vaikka joka vuosi niinkuin tähänkin asti, mietin vaan että siinäkin säästää jonkun 120€ tms jolle varmaan muutakin käyttöä keksii.

Tai sitten teen sen itse, youtuben perusteella varsin yksinkertaista mutta pitäisi hommata jotain suojamattoja, suodattimen irroitustyökalu (olin oletuksessa että nämä lähtevät käsinkin pyörittämällä mutta ilmeisesti olin väärässä). Ilmeisesti edes TI-hallia ei tarvitsisi vaan voi tunkata toisen etukulman ylös pukin päälle ja sitä kautta pääsee kiinni proppuun ja filtteriin.

Oma momenttiavain on rikki, kuinka herkkiä nuo filtterit ja proput on oikealle kireydelle, joissain videoissa sanotaan että filtterin kohdalla riittää kun vetää sen niin kireälle kun pelkällä kädellä sen saa, proppuakaan ei hampaat irveessä saa vääntää.
 
Vähän lapinlisää vai näppihäire?
Pakko olla typo. Kyllä se auto jo 100tkm kohdalla samoilla öljyillä alkaa hajoamaan.
Youtubessa kanavalla just rolled in tulee noita välillä vastaan.
Ei ole typo, eikä edes lapinlisää.
Öljyjä olen muutenkin ollut laiska vaihtamaan omissa käyttöpeleissä, mutta nämä kaksi edellä mainittua esimerkkiä olivat 1.6fsi octavia ja v70 d5. Octaviaan vaihdatin öljyt n100tkm asti, sen jälkeen lopetin ja se meni vaihtoon 400tkm ja rapeat taulussa, tälle kyllä sai uudesta asti koko ajan juottaa lisää öljyä aika paljon. Tuo toinen, v70 meni samoilla öljyillä n200tkm-500tkm kunnes meni eteenpäin, lisääkään ei tarvinnut tankata monesti.
Olen ajanut hieman vajaa 3milj. km omilla autoilla tässä viimeisen 25v aikana yhteensä, jos olisin vaihtanut kaikkiin autoihin öljyt ja suodattimet vaikkapa 15tkm välein, olisi kustannus sille n 16000e. Jos olisi vaihdatettu liikkeessä, puhuttaisiin n 30000eurosta, eli ei voida edes puhua ihan merkityksettömistä summista, jos öljynvaihtoja jättää välistä. Nolla ongelmaa kaikissa autoissa öljynvaihdoissa pihistelemisen takia, yli 100tkm ilman vaihtoja ajettu hyvinkin monella autolla.
En edelleenkään suosittele muille, mutta ei hirveästi kannata jännittää jos yksi tai kaksi öljynvaihtoa jää välistä, kunhan katsoo, että sitä öljyä siellä ylipäätänsä on.
 
tuo varmaan olisi kevyt kulkuinen pyörä peruskäyttöön, vielä kun löytyisi kaveri joka tarvitsee samanmoisen niin voisi saada tuon alennuksen.

Täysin tuntematon minulle tuo vaihteisto merkki mutta varmaan ajaa asiansa.

Ei ole typo, eikä edes lapinlisää.
Öljyjä olen muutenkin ollut laiska vaihtamaan omissa käyttöpeleissä, mutta nämä kaksi edellä mainittua esimerkkiä olivat 1.6fsi octavia ja v70 d5. Octaviaan vaihdatin öljyt n100tkm asti, sen jälkeen lopetin ja se meni vaihtoon 400tkm ja rapeat taulussa, tälle kyllä sai uudesta asti koko ajan juottaa lisää öljyä aika paljon. Tuo toinen, v70 meni samoilla öljyillä n200tkm-500tkm kunnes meni eteenpäin, lisääkään ei tarvinnut tankata monesti.
Olen ajanut hieman vajaa 3milj. km omilla autoilla tässä viimeisen 25v aikana yhteensä, jos olisin vaihtanut kaikkiin autoihin öljyt ja suodattimet vaikkapa 15tkm välein, olisi kustannus sille n 16000e. Jos olisi vaihdatettu liikkeessä, puhuttaisiin n 30000eurosta, eli ei voida edes puhua ihan merkityksettömistä summista, jos öljynvaihtoja jättää välistä. Nolla ongelmaa kaikissa autoissa öljynvaihdoissa pihistelemisen takia, yli 100tkm ilman vaihtoja ajettu hyvinkin monella autolla.
En edelleenkään suosittele muille, mutta ei hirveästi kannata jännittää jos yksi tai kaksi öljynvaihtoa jää välistä, kunhan katsoo, että sitä öljyä siellä ylipäätänsä on.
tätä on kyllä mahdoton uskoa. Juuri tuo FSI konekin on jakoketjunsa kanssa aika arka huonolle öljylle. Öljy menettää ominaisuuksiaan pahasti yli 15tkm ajon jälkeen ja jos mennään 40-50tkm niin sen ominasuudet on jo romahtaneet, se ei puhdista ja todennäköisesti suodatin on jo mennyt tukkoon ja ohivirtaus aukeaa jolloin koneen paskat pyörii siellä ja aiheuttaa limaa vai miksi sitä suomeksi kutsutaan (sludge).
Jos laskit, paljonko säästit pihtaamalla näissä niin laske myös menetys siitä, että tuskin kukaan ostaa mihinkään hintaan tuollaista autoa käytettynä.
 
tätä on kyllä mahdoton uskoa.
Tähän voi vastata neljällä kirjaimella, evvk

Jos laskit, paljonko säästit pihtaamalla näissä niin laske myös menetys siitä, että tuskin kukaan ostaa mihinkään hintaan tuollaista autoa käytettynä.
Kaikki autot on mennyt jo eteenpäin ilman vaikeuksia, suurin osa suoraan ja osa liikkeeseen vaihdossa. 4-600tkm ajetun vanhan auton hinta on muutenkin sellainen, että siinä ei öljynvaihtoväleillä ole mitään merkitystä, jos auto on muuten siisti/katsastettu/toimiva.
 
No, jokainen saa kertoilla mitä tarinoita haluaa intterswebin ihmeellisessä maailmassa.
Mutta kuten jo @bowtie81 ylempänä sanoi, on öljyt 100tkm kohdalla jo semmoista mönjää, että ei enää taatusti liiku koneessa mihinkään suuntaan.

E: @Hammer Schultz kunhan noiden kiristyksessä noudattaa sitä maalaisjärkeä, niin ei noihin momenttiavainta tartte. Öljynsuodatin tosiaan käsikireydelle, muistat vaan sen tiivisterenkaan öljytä. Öljyproppu sitten käsin myöskin kireälle, ei jatkovarrella tai hampaat irvessä.
 
No, jokainen saa kertoilla mitä tarinoita haluaa intterswebin ihmeellisessä maailmassa.
Mutta kuten jo @bowtie81 ylempänä sanoi, on öljyt 100tkm kohdalla jo semmoista mönjää, että ei enää taatusti liiku koneessa mihinkään suuntaan.
No toki jos polttaa sitä öljyä huolella niin siinähän vaihtuu parhaimmillaan nopeammin kuin normaali vaihtovälillä.
 
Mun sisko ajeli aikoinaan 1.5 Nissan Almeralla n. 50 tkm öljynvaihtovälillä (tehtaan ohje tais olla 15 tkm). Ja öljyä lisättiin silloin kun öljynpainevalo alkoi vilkkua... Mutta kyllä silläkin autolla 400 tkm meni rikki. Ajo oli pitkää matka-ajoa, joka on tietty armollisempaa.
 
50tkm ajetut öljyt tuli yhdestä autosta aikanaan ulos, näki jo kun metallit kiiltää seassa. 300tkm suoritteeseen on jo vaikea uskoa. Tutun kaverin avensis kiskoi reippaasti öljyä, 70tkm kohalla alkoi suodattimen tiiviste vuotamaan, onko @asentaja1 päästelly samalla filtterilläkin menemään 300tkm?
 
Ford Focus 2 2005 S malli eli Ti-vct koneella ruvennut nyt tekemään sitä että kostealla ja kylmänä kun käynnistää ja lähtee niin köhii ja tehot häviää vilautttaa jopa moottori valoa jos heti lähtee ajaa. Tyhjäkäynti ok ja kierroksia ottaa paikallaan. eilen ajoin lämpöseksi ja toimii ok ja tehot tallessa mutta kylmänä vetää hajutkin koneesta tai putkesta??
 
50tkm ajetut öljyt tuli yhdestä autosta aikanaan ulos, näki jo kun metallit kiiltää seassa. 300tkm suoritteeseen on jo vaikea uskoa. Tutun kaverin avensis kiskoi reippaasti öljyä, 70tkm kohalla alkoi suodattimen tiiviste vuotamaan, onko @asentaja1 päästelly samalla filtterilläkin menemään 300tkm?
Kyllä, samalla suodattimella. Ajo on kyllä ollut koneen ja öljyjen kannalta parasta mahdollista, noin 100% pitkää siivua 120-150kmh taulussa, vähintään tunnin kerrallaan.
 
Aika outoa olisi vaihtaa suodatin ja tunkea kuitenkin ne smäidät takaisin autoon ;-)
Eikös V70 D5-koneessa onnistu suodattimen vaihto ilman öljyjen laskemista, kun suodatin on koneen vieressä "ylöspäin".

Viimeksi Jeeppiä leimalle vietäessä antautui jarruputki kilometri ennen konttoria. No nyt olisi jarruputki korjattu ja uusi leima-aika varattu iltapäivälle. Peruutin Jeepin tallista tielle...
2024-10-11-11-00-15.jpg

Eikun takaisin talliin katsomaan, mikä nyt hajosi.
 
Ei nyt liity varsinaisesti auton korjaukseen, mutta täällä on varmaan tietäjiä paikalla. Olisi siis seuraava ongelma:

Pojan mankissa kuului puristustahdin aikana sihinää jostain (kun siis pyörittää vauhtipyörästä käsin hiljaa).

Ajattelin, että pakoventtiili vuotaa. Otin putken ja imukaulan irti, laitoin imutahdin kohtaan ja kaadoin bensaa sylinteriin. Tämän jälkeen varovasti aloin pyörittää vauhtipyörää ja sama sihinä kuului ja mäntä meni ykk:hon.

Bensa siis meni johonkin, mutta ei tullut pakoaukosta, eikä sitä ollut enää sylinterissäkään. Onko tässä enää muita vaihtoehtoja kuin, että sekä ilma, että bensa menee vaan männänrenkaiden läpi kampikammioon?

Tässä siis ihan uusi sylinteri, mäntä ja renkaat.

Ei ole sopivaa adaperia, joten en saa paineilmaa tai puristuspainemittaria tulpan paikalle. Männänrenkaissa ei ole lukitustappeja, joten pyörivät vapaasti.

Kone lähtee kuitenkin hyvin käyntiin ja tuntuisi puristuksiakin olevan.

Tämä koko homma lähti liikkeelle siitä, kun aloin tutkimaan miksi vuotaa öljyä pinnapultin ja kannen välistä, vaikka siellä on se kupariprikka.
 
Postasin jo audiforumille mutta kysytään täältäkin:

Potilaana 2013 C7 A6
Kuulemma eräänä aamuna airbag-valo jäi palamaan ja nyt OBDeleven näyttää vain yhtä vikakoodia:

B100B11 Diver thorax airbag igniter short to ground
Status: static

Tähän mennessä olen koittanut:
Irrottaa penkin kaikki liittimet, eli airbag ja turvavyön solki molemmat irti
Irrottaa airbagin ohjausmoduulin 100-pinnisen liittimen ja laittaa takaisin

Testannut yleismittarilla jatkuvuuden:
Airbag-moduulin kuoren ja maan välillä
Moduulin liittimen ja penkin alta löytyvän airbag-liittimen välillä sekä liittimien väliset johdot keskenään
Penkin alta löytyvän liittimen pinnien ja maan välillä

Akku vaihdettu ja koodattu 11/23

Vikakoodi nollattu monessa välissä mutta tulee välittömästi takaisin.
Muita vikakoodeja jotka viittaisi esim. moduulin vikatilaan ei tule.

Omat ideat alkaa olemaan loppu.
Löytyisikö täältä vielä vinkkejä vai kannattaako turvautua ammattilaisen apuun?

Päivitellään tilannetta kun niin lupasin.
Auto kävi pajalla ja heidän tuomio oli vikakoodin mukaisesti itse airbag.
Juteltiin siinä hetki ja hekin totesivat ongelman omituiseksi ja tarjosivat aikaa parin viikon päähän jotta tutkisivat syvemmin, tälle ensimmäiselle käynnille tuli hintaa mukavat 0€
Kävin koittamassa moduulia purkuautosta millä vikakoodi hävisi mutta moduuli pitäisi koodata marmorilla vastaamaan autoa eivätkä he tuvallisuussyistä sitä suostu tekemään.
En kysynyt uuden hintaa mutta varmasti yli touhutonnin verran. Marmorilla saivat houkuteltua ensin ottamaan muutaman tunnin vianselvitystä hintaan 219€/ tunti jotta ei laiteta uutta moduulia turhaan.

Juttelin ongelmasta työkaverin kanssa kun vikavalo oli vielä tuore, kyseinen kaveri tuntee Tallinnan Forssin huoltopäällikön ja tämä sekä toinenkin audi on kiikuteltu tallinnaan muutamaan otteeseen kyseisen kaverin toimesta.
No juttelin kaverin kanssa taas tänään ja muutaman minuutin päästä aika Forssille olikin jo varattu.
Kuulemma käytetyn moduulin koodaus onnistuu myös no problem.
Laitetaan nyt samalla kertaa kaikki pienet ongelmat kuntoon mitä en itse ole jaksanut ropailla kun halvalla saa.
 
Vaihdoin autoon uuden lämmityslaitteen kennon tukkeutuneen tilalle tässä päivänä eräänä. Vanha kuitenkin näytti sisältä ja päältä ihan käyttämättömälle, kokeilin kotikemistin mielenkiinnolla saisiko sen vielä avattua. Kenno oli käytännössä 100% tukossa, vesiletkun kun laittoi muutaman barin paineella kiinni, ei tirissyt kuin muutama pisara toiselle puolelle. Kokeilin parilla erilaisella tähän tarkoitetulla aineella liotusta lämmitettunä yön yli (motul ja stp), ei mitään vaikutusta. Sen jälkeen pidin useamman tunnin ultraäänipesurissa ja kokeilin kaikkea mitä nopeasti löytyy (mm pari erilaista ultraäänipesurin myrkkyä, pari erilaista tiskijauhetta, asetonia, etanolia, sitruunahappoa, oksaalihappoa, pinelinea, taxi cleaneria, vannehappoa, fosforihappoa), noin 30-50min kutakin koko ajan ultraäänipesurissa kiehuvassa vedessä. Välillä aina kokeilin ravistella ja huuhdella, ei mikään toiminut, eikä myös veden väri vaihtunut tai tullut mitään ulos. Viimeisenä kaadoin kennon sisälle toisesta letkuliitännästä natriumhydroksidia ja kiehuvaa vettä perään. Hetken päästä alkoi toisesta letkuliitoksesta tursuta vaahtoa ulos ja mustaa karstaa. Tuo karsta luultavasti johtuu alumiinin reagoimisesta natriumhydroksidin kanssa, eikä ole varsinaista alkuperäistä ongelmaa, mutta tuon jälkeen ravistellessa sieltä alkoi tulla ulos myös punertavia limakarstan palasia, jotka oletettavasti olivat sitä varsinaista tukosta. Toistin tuon lipeäkäsittelyn muutaman kerran nopeasti ja ravistelin välissä, alkoi kenno virrata jo ihan kohtuullisesti, vähintään sen verran, että jossakin vaihtoautossa jo menisi ihan täydestä. Tämä siis vinkkinä jos joku aikoo kennojaan puhdistaa, lipeää vaan kennoon! Ei kylläkään kannata jättää pitkäksi ajaksi liotukseen, yön yli tms, se lipeä kun syö sitä alumiinia.
 
Vaihdoin autoon uuden lämmityslaitteen kennon tukkeutuneen tilalle tässä päivänä eräänä. Vanha kuitenkin näytti sisältä ja päältä ihan käyttämättömälle, kokeilin kotikemistin mielenkiinnolla saisiko sen vielä avattua. Kenno oli käytännössä 100% tukossa, vesiletkun kun laittoi muutaman barin paineella kiinni, ei tirissyt kuin muutama pisara toiselle puolelle. Kokeilin parilla erilaisella tähän tarkoitetulla aineella liotusta lämmitettunä yön yli (motul ja stp), ei mitään vaikutusta. Sen jälkeen pidin useamman tunnin ultraäänipesurissa ja kokeilin kaikkea mitä nopeasti löytyy (mm pari erilaista ultraäänipesurin myrkkyä, pari erilaista tiskijauhetta, asetonia, etanolia, sitruunahappoa, oksaalihappoa, pinelinea, taxi cleaneria, vannehappoa, fosforihappoa), noin 30-50min kutakin koko ajan ultraäänipesurissa kiehuvassa vedessä. Välillä aina kokeilin ravistella ja huuhdella, ei mikään toiminut, eikä myös veden väri vaihtunut tai tullut mitään ulos. Viimeisenä kaadoin kennon sisälle toisesta letkuliitännästä natriumhydroksidia ja kiehuvaa vettä perään. Hetken päästä alkoi toisesta letkuliitoksesta tursuta vaahtoa ulos ja mustaa karstaa. Tuo karsta luultavasti johtuu alumiinin reagoimisesta natriumhydroksidin kanssa, eikä ole varsinaista alkuperäistä ongelmaa, mutta tuon jälkeen ravistellessa sieltä alkoi tulla ulos myös punertavia limakarstan palasia, jotka oletettavasti olivat sitä varsinaista tukosta. Toistin tuon lipeäkäsittelyn muutaman kerran nopeasti ja ravistelin välissä, alkoi kenno virrata jo ihan kohtuullisesti, vähintään sen verran, että jossakin vaihtoautossa jo menisi ihan täydestä. Tämä siis vinkkinä jos joku aikoo kennojaan puhdistaa, lipeää vaan kennoon! Ei kylläkään kannata jättää pitkäksi ajaksi liotukseen, yön yli tms, se lipeä kun syö sitä alumiinia.
oliskohan viemärirakeet toimineet tähän, en tiedä onko ne lipeää vai mitä mutta melkoisesti kuohuu kuuman veden kanssa?
edit. natriumhydroksidia tuo viemärirae juuri on
 
Viimeksi muokattu:
Ei nämä nyt varsinaisesti rikki olleet, mutta ei oikein ole tämmöistä hiplistelytopicia.

Nämä siis ihan oman terapian puolesta vastapainona työlle, jossa ei välttämättä saa viikossakaan mitään näkyvää aikaan.

16v vanhat Volvon OEM-kaukalomatot.

IMG_1101.jpeg
 
Oho, nämähän on kuin uudet, ei edes ole kantapään kohdalla reikää tuossa nukka/kangaspinnassa, niin kuin näissä yleensä aina on.

Kiitän. Hommasin tähän kesäksi kangasmatot, niin selittää ettei ole meillä kulunut enempää. Tähbmennessä ei ole näitä ehtinyt hieromaan. Nyt ehti.

On kenkien huoltoon hankittu nupukkinahkan hoitoon sopiva harja, niin pyyhin hiukan sillä.

Näihin menee sama suihke kuin huonekalujen suojaukseen, joskin ulkomailla näytti olevan paremmin hifistelyyn tarkoitettuja suihkeita, jolla tuota voisi vielä hiukan elvytellä.

Tuo Autoglymin Vinyl & Rubber Care kyllä empiirisesti elvyttää melko ankean näköisiä muoviosia lähes uuden näköisiksi. Nämä tosin vaativat kolme käsittelyä väeierojen korjaamiseen. Mutta laadukas kumi pehmeni tuolla hienosti.
 
Auto oli kaksi ja puoli viikkoa korjaamolla jäähdytysvesivuodon takia. Vuoto on pienentynyt, mutta katsotaan... ei 800 euroa kuitenkaan ole ihan pieni raha ;-)
 
Auto oli kaksi ja puoli viikkoa korjaamolla jäähdytysvesivuodon takia. Vuoto on pienentynyt, mutta katsotaan... ei 800 euroa kuitenkaan ole ihan pieni raha ;-)

No ei. Osasivatko tuohon rahaan edes kertoa, että mistä vuotaa?

Merkki ja malli auttaisi, niin voin katsoa. :thumbsup:
 
Auto oli kaksi ja puoli viikkoa korjaamolla jäähdytysvesivuodon takia. Vuoto on pienentynyt, mutta katsotaan... ei 800 euroa kuitenkaan ole ihan pieni raha ;-)
Tämä on kyllä käsittämätön laji, eli että autokorjaamot voi ryöstää asiakkaalta melkein mitä tahansa ja vaihdella osia arvaamalla. Asiakas sitten maksaa, tuli kuntoon tai ei.

On mystisiä vikoja, jotka oireilevat vain joskus ja niitä on hankala paikallistaa (nekin kuitenkin lopulta saa selville kun tosissaan paneutuu). Vesivuoto on kuitenkin aika konkreettinen vika ja sen kyllä pystyy paikallistamaan jos se yhtään enemmän vuotaa, kuin pisaroita.

Jos vuotaa enemmän, sen jo näkee vähän että mistä suunnasta vuotaa ja voi lähteä vesivanaa pitkin jäljittämään. Jos taas missään ei ole märkää tms valumajälkiä, voi paikallistaminen olla konstikkaampaa.
Yksi konsti on laittaa säiliöön korkki jossa on ilmaventtiili ja pumpata järjestelmään käsipumpulla vähän painetta. Yleensä tässä kohtaa jostakin alkaa tirisemään vettä ulos väistämättä, jos ei tule, voi laittaa vähän lisää painetta ja katsoa uudestaan. Hyvä on katsoa myös ettei lämmityslaitteen kenno vuoda, yleensä vuotaessaan menee kyllä lasit huuruun ja asia paljastuu siinä, mutta kannattaa kurkata myös maton reunan alle, voi joskus valuttaa salaa sinnekin aika kauan. Jos missään ei ole jälkiä ja mistään ei tirise kohtuullisella paineistamisella, tulee vuoto todennäköisesti jostakin sellaisesta kohdasta joka käytössä kuumenee (laajenee) reilusti, silloin vuoto ei välttämättä tule esille kylmänä, edes paineilmalla. Esimerkiksi ahdin voi olla sellainen paikka, siinä jos on liitoksessa vuoto tai halkeama, se voi tulla esille vasta erittäin kuumana, samalla vesi haihtuu samantien pois eikä jätä merkkiä itsestään. Voi vesi vuotaa myös sylinteriin, mutta silloinkin siitä on jo aika selvät merkit.

Pidän kyllä aivan tampiona korjaajaa /korjaamoa osaamattomana, joka pitää autoa panttivankina yli puoli kuukautta, vaatii lunnaat lopuksi, eikä kuitenkaan onnistu vesivuotoa paikallistamaan.
 
En viitsi laittaa Youtuben parhaat ketjuun, vaikka tämä heittämällä kuuluisi sinne. Eli Parks Garage äijä on ammatiltaan johtosarja-asentaja/tinaaja, mutta korjailee aika mallikkaasti näitä, ruttuautoja tai palaneita autoja. Suosittelen ehdottomasti kattelemaan.

IMHO tuossa tehdään kolarikorjaus vähän paremmin.

 
Tämä on kyllä käsittämätön laji, eli että autokorjaamot voi ryöstää asiakkaalta melkein mitä tahansa ja vaihdella osia arvaamalla. Asiakas sitten maksaa, tuli kuntoon tai ei.

On mystisiä vikoja, jotka oireilevat vain joskus ja niitä on hankala paikallistaa (nekin kuitenkin lopulta saa selville kun tosissaan paneutuu). Vesivuoto on kuitenkin aika konkreettinen vika ja sen kyllä pystyy paikallistamaan jos se yhtään enemmän vuotaa, kuin pisaroita.

Jos vuotaa enemmän, sen jo näkee vähän että mistä suunnasta vuotaa ja voi lähteä vesivanaa pitkin jäljittämään. Jos taas missään ei ole märkää tms valumajälkiä, voi paikallistaminen olla konstikkaampaa.
Yksi konsti on laittaa säiliöön korkki jossa on ilmaventtiili ja pumpata järjestelmään käsipumpulla vähän painetta. Yleensä tässä kohtaa jostakin alkaa tirisemään vettä ulos väistämättä, jos ei tule, voi laittaa vähän lisää painetta ja katsoa uudestaan. Hyvä on katsoa myös ettei lämmityslaitteen kenno vuoda, yleensä vuotaessaan menee kyllä lasit huuruun ja asia paljastuu siinä, mutta kannattaa kurkata myös maton reunan alle, voi joskus valuttaa salaa sinnekin aika kauan. Jos missään ei ole jälkiä ja mistään ei tirise kohtuullisella paineistamisella, tulee vuoto todennäköisesti jostakin sellaisesta kohdasta joka käytössä kuumenee (laajenee) reilusti, silloin vuoto ei välttämättä tule esille kylmänä, edes paineilmalla. Esimerkiksi ahdin voi olla sellainen paikka, siinä jos on liitoksessa vuoto tai halkeama, se voi tulla esille vasta erittäin kuumana, samalla vesi haihtuu samantien pois eikä jätä merkkiä itsestään. Voi vesi vuotaa myös sylinteriin, mutta silloinkin siitä on jo aika selvät merkit.

Pidän kyllä aivan tampiona korjaajaa /korjaamoa osaamattomana, joka pitää autoa panttivankina yli puoli kuukautta, vaatii lunnaat lopuksi, eikä kuitenkaan onnistu vesivuotoa paikallistamaan.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo antaa valohoitoa autolle kun huomioitu ettei auton tuonut asiakas ole ihan kärryillä auton anatomiasta. Mahdollisesti syylärin letkun klemmari ollut löysällä ja sitä kiristelty pari viikkoa ja asiakkaalle 800€ laskua perään, mahdollisesti näin tai sitten ei, vain tekijä tietää.
 
Ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo antaa valohoitoa autolle kun huomioitu ettei auton tuonut asiakas ole ihan kärryillä auton anatomiasta. Mahdollisesti syylärin letkun klemmari ollut löysällä ja sitä kiristelty pari viikkoa ja asiakkaalle 800€ laskua perään, mahdollisesti näin tai sitten ei, vain tekijä tietää.
Erittäin yleistä epärehellisyys nykyaikana autokorjaamoissa. 2 tunnin jarruremontista (varmistettu kamerasta ja gps yksiköstä) veloitetaankin 14 tunnin edestä)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MI7
Ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo antaa valohoitoa autolle kun huomioitu ettei auton tuonut asiakas ole ihan kärryillä auton anatomiasta. Mahdollisesti syylärin letkun klemmari ollut löysällä ja sitä kiristelty pari viikkoa ja asiakkaalle 800€ laskua perään, mahdollisesti näin tai sitten ei, vain tekijä tietää.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin perustat tämän "valohoito"-teoriasi? Aika raskaita syytöksiä. Jos asiakas tuo auton vuosihuoltoon, niin se lista on ainakin meillä helvetin pitkä mitkä käydään läpi ja kuitataan kapulaan.

Sen sijaan jos asiakas tuo auton ja selitys on vaikka "Takana oikealla rämisee jokin", niin teemme jo tiskillä selväksi että ihmeidentekijöitä emme ole, mutta voidaan katsoa. Tässä tapauksessa mekaanikko lähtee pienelle koeajolle ja yrittää paikallistaa sitä kolinaa. Sitten auto nostetaan pukille, ja katsotaan tuennt, puslat yms vähän paremmin kuin katsastuksessa.

Jos ei oikeasti löydy mitään niin sitten ei löydy mitään. Asentajan tunti tai kaksi siitä on kuitenkin pakko laskuttaa.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin perustat tämän "valohoito"-teoriasi? Aika raskaita syytöksiä. Jos asiakas tuo auton vuosihuoltoon, niin se lista on ainakin meillä helvetin pitkä mitkä käydään läpi ja kuitataan kapulaan.

Sen sijaan jos asiakas tuo auton ja selitys on vaikka "Takana oikealla rämisee jokin", niin teemme jo tiskillä selväksi että ihmeidentekijöitä emme ole, mutta voidaan katsoa. Tässä tapauksessa mekaanikko lähtee pienelle koeajolle ja yrittää paikallistaa sitä kolinaa. Sitten auto nostetaan pukille, ja katsotaan tuennt, puslat yms vähän paremmin kuin katsastuksessa.

Jos ei oikeasti löydy mitään niin sitten ei löydy mitään. Asentajan tunti tai kaksi siitä on kuitenkin pakko laskuttaa.
Minä ainakin alalla kauan olleena ja paljon eri tekijöitä tuntevana voin sanoa, että kyllä noissa "valohoito" jutuissa ja vastaavissa ihan vinha perä on monessakin paikassa. Joissakin paikoissa viilataan vähän eri tavalla kuin toisissa, mutta jos kaikenlainen kieroilu, vedätys ja lisälaskutus jätettäisiin pois, niin kyllä lähes joka paikassa paljon vähemmän sitä laskutettavaa lopulta tulisi. Tai jos vaikka ohjeaika jollekin remontille on 6 tuntia, pätevä asentaja tekee sen vaikka kahdessa, niin kyllä se 6 tuntia on se mitä laskulla lukee. Vähemmistöä on remonttipaikat ja myyjät, jotka ei kotiinpäin vedä tavalla tai toisella. Joissakin paikoissa se osataan tehdä hienostuneemmin kuin toisissa.

Tuo räminä on tavallaan aika hyvä esimerkki. Kaikenlaisia seinähulluja asiakkaitakin löytyy, tiedän sen ihan hyvin, ja poikkeus vahvistaa säännön, mutta noin keskimäärin jos ollaan siinä pisteessä, että auto viedään kolinan takia korjaamolle, niin kyllä sitä kolinaa on jo todennäköisesti jonkin aikaa jo ihan aidosti kuunneltu. Jos ihan oikeasti pari tuntia siihen ihmettelyyn korjaamolla kulutetaan aikaa, niin on kumma jos ei vikapaikkaa löydy. Vaatii kyllä siltä korjaajaltakin hieman pokkaa laskuttaa kaksi tuntia ihan tyhjästä.

Itsellä on onneksi aina ollut hyvät valtuudet hinnoitella ja jos on tullut joku tekemätön paikka, olen kyllä sanonut asiakkaalle, että ei maksa mitään, kun ei oikeasti mitään saatu aikaiseksikaan. Siinä firma ei menetä mitään, vaan päinvastoin. Asiakkaalle jää parempi maku hommasta, vaikka asia ei varsinaisesti korjaantunutkaan. Uskaltaa tulla toisenkin kerran, kun tietää, että ei ryöstetä samalla tavalla kuin yleensä on tapana. Ymmärrän kyllä, että joka paikassa ei kassakirstun vartijalla ole samalla tavalla valtaa vaikuttaa hintoihin, vaikka kyllä joka paikassa yleensä jonkinlainen liikkumavara on tarpeen tullen.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ainakin alalla kauan olleena ja paljon eri tekijöitä tuntevana voin sanoa, että kyllä noissa "valohoito" jutuissa ja vastaavissa ihan vinha perä on monessakin paikassa. Joissakin paikoissa viilataan vähän eri tavalla kuin toisissa, mutta jos kaikenlainen kieroilu, vedätys ja lisälaskutus jätettäisiin pois, niin kyllä lähes joka paikassa paljon vähemmän sitä laskutettavaa lopulta tulisi. Tai jos vaikka ohjeaika jollekin remontille on 6 tuntia, pätevä asentaja tekee sen vaikka kahdessa, niin kyllä se 6 tuntia on se mitä laskulla lukee. Vähemmistöä on remonttipaikat ja myyjät, jotka ei kotiinpäin vedä tavalla tai toisella. Joissakin paikoissa se osataan tehdä hienostuneemmin kuin toisissa.

Tuo räminä on tavallaan aika hyvä esimerkki. Kaikenlaisia seinähulluja asiakkaitakin löytyy, tiedän sen ihan hyvin, ja poikkeus vahvistaa säännön, mutta noin keskimäärin jos ollaan siinä pisteessä, että auto viedään kolinan takia korjaamolle, niin kyllä sitä kolinaa on jo todennäköisesti jonkin aikaa jo ihan aidosti kuunneltu. Jos ihan oikeasti pari tuntia siihen ihmettelyyn korjaamolla kulutetaan aikaa, niin on kumma jos ei vikapaikkaa löydy. Vaatii kyllä siltä korjaajaltakin hieman pokkaa laskuttaa kaksi tuntia ihan tyhjästä.

Itsellä on onneksi aina ollut hyvät valtuudet hinnoitella ja jos on tullut joku tekemätön paikka, olen kyllä sanonut asiakkaalle, että ei maksa mitään, kun ei oikeasti mitään saatu aikaiseksikaan. Siinä firma ei menetä mitään, vaan päinvastoin. Asiakkaalle jää parempi maku hommasta, vaikka asia ei varsinaisesti korjaantunutkaan. Uskaltaa tulla toisenkin kerran, kun tietää, että ei ryöstetä samalla tavalla kuin yleensä on tapana. Ymmärrän kyllä, että joka paikassa ei kassakirstun vartijalla ole samalla tavalla valtaa vaikuttaa hintoihin, vaikka kyllä joka paikassa yleensä jonkinlainen liikkumavara on tarpeen tullen.

Näinhän se menee varmastikin. Ja meneekin. Isommissa liikkeissä asiakkaalle annetaan se valmistajan ilmoittama määrä, että esim. jarrupalojen vaihto 1h. Asiakas tietää sen mitä tehdään ja mihin hintaan. Ei ihan hirveästi, mutta jonkin verran noissakin otetaan takkiin. Ei se ole itsestäänselvyys että tunnin homman voi kaikille tehdä tunnissa.
 
Päivä taas vaihteeksi tusattu melko hyvin.

Mutta onpahan autossa paikat tehty ja hierottu vielä koko laitos niin koneella kuin käsin.

IMG_1110.JPEG

IMG_1109.JPEG

e. Jos jotakuta kiinnostaa, niin Sonax Xtreme puhdistusvaha ensin koneella pintaan, pyyhintä puhtaaksi ja perään Autoglymin punaista. Toisessa kuvassa vielä pinnassa Sonaxin Xtreme Ceramic -pinnoitussuihke.
 
Varo ettet liikaa kiillota. Saattaa muilla iskeä kateus.

Tämähän se on kyllä kieltämättä vaikeutena. Uudemmatkin autot näyttävät hiukan ankeilta tuon rinnalla. :D

Oikeasti kiskaisin hiukan suojaa pintaan, että kestäisi talven kuosissa. On vaan ollut niin järkyttävä kiire ja kaksi projektia atuojenkin kanssa tahtoo olla hiukan liikaa.

Mutta niin matot kuin autokin kyllä näkyi tykkäävän vahasta ja tuumasivat ekan kierroksen kohdalla lähinnä että "keep that shit coming".. Matot hieroin kolmesti ja tämäkin kävi läpi ensin kliinerivahan ja sitten vielä oikean vahakäsittelyn.

e. Tuo on kuulkaas ollut sadan tontun auto uutena, niin pitäähän sen nyt sille näyttääkin. :cool:
 
Päivä taas vaihteeksi tusattu melko hyvin.

Mutta onpahan autossa paikat tehty ja hierottu vielä koko laitos niin koneella kuin käsin.




e. Jos jotakuta kiinnostaa, niin Sonax Xtreme puhdistusvaha ensin koneella pintaan, pyyhintä puhtaaksi ja perään Autoglymin punaista. Toisessa kuvassa vielä pinnassa Sonaxin Xtreme Ceramic -pinnoitussuihke.
Miksi vedit kaksi puhdistavaa vahaa päällekkäin? Tuo Sonax lähtee kävelemään kun vedät sen jälkeen vielä Autoglymin punaisella.
 
Mistäköhän ihmeestä lähtisi selvittämään tämmöistä? Auto on Subaru Legacy 2.5l bensa vm.2010 ja cvt-automaattivaihteisto.

Alkukesästä ajelin kerran motarilla, vakkari päällä ja ykskaks auto sanoi vaimean: "skriiks" - äänen, joka kesti n. 0,2sek. Samalla auto vähän nytkähti ja kiekat tippu hetkellisesti. Nyt olen ajanut koko kesän vailla moista ääntä, mutta tällä viikolla sama ääni on kuulunut kaksi kertaa, kun vakkari päällä oon körötellyt kehä kolmosella :confused:

Eilen ajelin aamulla töihin ilman äänimerkkiä, mutta töistä lähtiessä ääni kuului kerran kehällä ja tänä aamuna töihin ajaessa kuului kerran. Täysin epäsäännöllinen ja ihme ääni siis tämä :hmm:
Paljonko on kilsoja?
 
Näinhän se menee varmastikin. Ja meneekin. Isommissa liikkeissä asiakkaalle annetaan se valmistajan ilmoittama määrä, että esim. jarrupalojen vaihto 1h. Asiakas tietää sen mitä tehdään ja mihin hintaan. Ei ihan hirveästi, mutta jonkin verran noissakin otetaan takkiin. Ei se ole itsestäänselvyys että tunnin homman voi kaikille tehdä tunnissa.
Onhan se noinkin, palojen vaihto 1h pitää sisällään renkaan irroituksen ja kiinnityksen yms. Samaan remonttiin tehdään iskareittein vaihto jA TAAS pitää sisällään renkaan irroituksen ja kiinnityksen. Lista hinnoitus kummastakin. Yllätys ei noita renkaita kahta kertaa irroiteta ja kiinnitetä, mutta lasku ei sitä huomio. Maksat 2xrenkaan kiinnitys ja irroitus.
 
Paras esimerkki valohoidosta on noi rengasliikkeiden kulmasäätöpalvelut. Ihan isot ketjut euromaster vianor jne. Ihme jos auto edes oikean auton arvoilla säädetty. Viimeksi käytetty auto iskarijumpan jälkeen, muuten hyvä mutta ratti näyttää suoraan ajaessa klo10 ja ratista irti laskiessa lähetään heti ojaan. Aurausta taisi lapussa olla about asteen verran... tästä paskasta laskutetaan 100e.
 
Paras esimerkki valohoidosta on noi rengasliikkeiden kulmasäätöpalvelut. Ihan isot ketjut euromaster vianor jne. Ihme jos auto edes oikean auton arvoilla säädetty. Viimeksi käytetty auto iskarijumpan jälkeen, muuten hyvä mutta ratti näyttää suoraan ajaessa klo10 ja ratista irti laskiessa lähetään heti ojaan. Aurausta taisi lapussa olla about asteen verran... tästä paskasta laskutetaan 100e.

Olen täysin eri mieltä tästä. Se että Vianorilla oli kesällä kampanja 69e ohjauskulmien säädöt, oli työhön nähden hemmetin halpa. Tuo on alle puolen tunnin henkilökulu, ja.. Siinä oikeasti säädetään "JOS ei ole aivan jumissa kaikki".

Kävin itsekin sitä hyödyntämässä, kyllä ne jotain teki mutta heti kun pääsin pitkälle tielle, huomasin että kampeaa vasemmalle. U-käännös ja auto takaisin tiskille, "käyppä koittamassa".

Noh, parin tunnin päästä tuli viesti ja kävin hakemassa uudestaan. "Se on nyt säädetty niin kohdilleen kun olla voi, kävin ite vielä koittamassa". Ja totta tosiaan, se kulki kuin juna. Pois lähtiessä oli samaan aikaan hyvät fiilikset, kuin myös se että käytin sillä 69e:llä varmaan oikeasti 2-3 tuntia henkilötyöaikaa.

Se että ratti jää vinoon on selvä virhe, palauttaisin heti. Oon kuullut noista, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut.
 
Miksi vedit kaksi puhdistavaa vahaa päällekkäin? Tuo Sonax lähtee kävelemään kun vedät sen jälkeen vielä Autoglymin punaisella.

Siksi, että autoa ei saa pestyä kunnolla kun ole oikein missään sopivia pesupaikkoja. Kokeilun perusteella tuo puhdistaa epäpuhtaudet paremmin pois jos niitä on.

Autoglymin laitoin käsin.

e. Tuota ei liene myöskään myllytelty koskaan erityisesti, mutta koska ei himmentymiä sun muita, niin en viitsinyt enemmän leikkaavalla aineella alkaa ottamaan. Tänään pitäisi vielä yksi tehdä ja saa pestä ihan käsin ennen sitä, niin Autoglym punainen ja ehkä mahdollisesti kultainen tai jokin keraaminen nanosuihke voisi riittää. Ainakaan toi Sonax ei juurikaan himmentänyt vahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos autolle on sovittu että tehdään jokin tietty työ tiettyyn hintaan, eihän sillä ole mitään väliä onko siinä mennyt tunti tai kolme kun hinta on ennakkoon sovittu. Oma kottero on usein ollut paljon pidempään huollossa mitä on ajaksi arvioitu / laskutettu, mutta hintaan se ei vaikuta kun se on ennakkoon sovittu. Vanhoissa kotteroissa tahtoo olla pultit ja kaikki niin jumissa että vaikea sitä ennakkoon on liikkeelläkään tietää kauan siinä menee. Aika monesti on pitänyt huollosta kuitenkin rekamoida kun ei ole tullut aina kerrasta kuntoon, siinä vaiheessa onkin palvelu usein paljon nihkeämpää, aika nihkeästi tulevat kutannuksissa vastaan jos on vähänkin epäselvä tapaus.
 
Olen täysin eri mieltä tästä. Se että Vianorilla oli kesällä kampanja 69e ohjauskulmien säädöt, oli työhön nähden hemmetin halpa. Tuo on alle puolen tunnin henkilökulu, ja.. Siinä oikeasti säädetään "JOS ei ole aivan jumissa kaikki".

Kävin itsekin sitä hyödyntämässä, kyllä ne jotain teki mutta heti kun pääsin pitkälle tielle, huomasin että kampeaa vasemmalle. U-käännös ja auto takaisin tiskille, "käyppä koittamassa".

Noh, parin tunnin päästä tuli viesti ja kävin hakemassa uudestaan. "Se on nyt säädetty niin kohdilleen kun olla voi, kävin ite vielä koittamassa". Ja totta tosiaan, se kulki kuin juna. Pois lähtiessä oli samaan aikaan hyvät fiilikset, kuin myös se että käytin sillä 69e:llä varmaan oikeasti 2-3 tuntia henkilötyöaikaa.

Se että ratti jää vinoon on selvä virhe, palauttaisin heti. Oon kuullut noista, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut.
Mä mieluiten käyttäsin sen kerran siellä ja se kulkisi kuin juna sen jälkeen. Toisekseen usein se toinen ja kolmas kierros mikä mullekin on noiden kanssa tullut, ottaavat uusiksi säätöön joskus viikon päästä, ei kahden tunnin päästä. Eli auto on ajokelvottomassa kunnossa sen koko viikon ajan + ajat sinne uudestaan + istut siellä odottamassa.

Onhan toi helppo säätää sinne päin ja jollekin mummolle varmaan kelpaa, mutta kenellekään yhtään asioista tietäville tuskin.

Talvella tommosen vammakulmaisen auton laskeminen liikkeestä ulos pitäisi olla rikos kun joku voi tapattaa itsensä luistelevalla paskalla ajellessa.
 
Kysymykseen vahaukseen liittyen. Kokeilin tänään tehdä hiukan uudempaa autoa (2016) samoilla aineilla. Kuva Sonaxin jälkeen ja pyörittelin vielä hiukan isommilla kierroksilla kun bemarin lakka on kovaa - jos on Volvokin.

IMG_1112.JPEG

Sonaxin jälkeen

IMG_1113.JPEG

Autoglym + Sonaxin Quick Detailer

Ei noissa nyt aivan valtavaa eroa kuvissa ole, mutta mielestäni tuo Sonax jättää hiukan mattapintaiseksi, vaikka pyyhkii kankaalla. En toki ole näissä mikään mestari, mutta ihan kelvollinen lopputulos ja Sonax kyllä irrottaa paremmin epäpuhtauksia pinnasta kun ei pesussa ja tar removerillakaan lähtenyt kaikki.

e. Muistelinkin, että täällä oli ihan auton pesuketjukin. Modet voivat ystävällisesti siirtää nämä hiplistelyt sinne jos haluavat. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos autolle on sovittu että tehdään jokin tietty työ tiettyyn hintaan, eihän sillä ole mitään väliä onko siinä mennyt tunti tai kolme kun hinta on ennakkoon sovittu. Oma kottero on usein ollut paljon pidempään huollossa mitä on ajaksi arvioitu / laskutettu, mutta hintaan se ei vaikuta kun se on ennakkoon sovittu. Vanhoissa kotteroissa tahtoo olla pultit ja kaikki niin jumissa että vaikea sitä ennakkoon on liikkeelläkään tietää kauan siinä menee. Aika monesti on pitänyt huollosta kuitenkin rekamoida kun ei ole tullut aina kerrasta kuntoon, siinä vaiheessa onkin palvelu usein paljon nihkeämpää, aika nihkeästi tulevat kutannuksissa vastaan jos on vähänkin epäselvä tapaus.
Joskus onnistuu tälläinen paketti hinnoittelu. Usein menee tuntihommina mitä ei kukaan valvo.
 
Ei itsellä mutta kaverilla on samanlainen automaatti subaru. Eli mikäs noissa vaihteistoissa porsii, missä kilsoissa ja kuinka (kalliista) isosta ongelmasta on kyse?

Eikös näihin päde vähän samat kuin kaikkiin automaatteihin, että öljyt uusiksi ja mielellään huuhdellen, että tulee metallisiru pois. Sitten jos autoa saa käskettyä piuhan päästä, niin adaptaatioitten nollaus (en jaksanut googlata, että onko tätä optiota just tuossa automerkissä ja mallissa).

Lontooksi löytyy enemmän juttua.



Variaattori kai tuolta sulaa mutta yleensä litkujen vaihto ja nollaukset (jotka siis pyrkivät estämään noita töksähteleviä vaihtoja) voivat auttaa, jos palikat ei ole vielä kuluneet..

Muuten voi olla sen verran reipas työmaa, että melkein hommaisin ehjän lootan ja vaihtaisin sen. Voi päästä helpommalla kuin purkamalla ja ihmettelemällä.
 
Makee mersu, onks INLAINSIX vai ihanko käsikone?

En tajunnut, että liittyikö tämä jotenkin kryptisesti tuohon omaan - todennäköisesti ei, kun ei noita ole kasikoneella edes tehty.

Mutta on se noin tarkalleen ottaen short inline six, kuten lienen jo muutamaan otteeseen maininnut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 032
Viestejä
4 503 743
Jäsenet
74 313
Uusin jäsen
okimotoyoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom