Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Lähinnä kysymykseni oli juurikin tuo öljyn happaminen ajan, ei kilsojen saatossa eli kuinka paljon öljy huononee '"per vuosi".

Ei ole sinänsä estettä teetättää tuota öljyjen vaihtoa (+filter) vaikka joka vuosi niinkuin tähänkin asti, mietin vaan että siinäkin säästää jonkun 120€ tms jolle varmaan muutakin käyttöä keksii.

Tai sitten teen sen itse, youtuben perusteella varsin yksinkertaista mutta pitäisi hommata jotain suojamattoja, suodattimen irroitustyökalu (olin oletuksessa että nämä lähtevät käsinkin pyörittämällä mutta ilmeisesti olin väärässä). Ilmeisesti edes TI-hallia ei tarvitsisi vaan voi tunkata toisen etukulman ylös pukin päälle ja sitä kautta pääsee kiinni proppuun ja filtteriin.

Oma momenttiavain on rikki, kuinka herkkiä nuo filtterit ja proput on oikealle kireydelle, joissain videoissa sanotaan että filtterin kohdalla riittää kun vetää sen niin kireälle kun pelkällä kädellä sen saa, proppuakaan ei hampaat irveessä saa vääntää.
 
Vähän lapinlisää vai näppihäire?
Pakko olla typo. Kyllä se auto jo 100tkm kohdalla samoilla öljyillä alkaa hajoamaan.
Youtubessa kanavalla just rolled in tulee noita välillä vastaan.
Ei ole typo, eikä edes lapinlisää.
Öljyjä olen muutenkin ollut laiska vaihtamaan omissa käyttöpeleissä, mutta nämä kaksi edellä mainittua esimerkkiä olivat 1.6fsi octavia ja v70 d5. Octaviaan vaihdatin öljyt n100tkm asti, sen jälkeen lopetin ja se meni vaihtoon 400tkm ja rapeat taulussa, tälle kyllä sai uudesta asti koko ajan juottaa lisää öljyä aika paljon. Tuo toinen, v70 meni samoilla öljyillä n200tkm-500tkm kunnes meni eteenpäin, lisääkään ei tarvinnut tankata monesti.
Olen ajanut hieman vajaa 3milj. km omilla autoilla tässä viimeisen 25v aikana yhteensä, jos olisin vaihtanut kaikkiin autoihin öljyt ja suodattimet vaikkapa 15tkm välein, olisi kustannus sille n 16000e. Jos olisi vaihdatettu liikkeessä, puhuttaisiin n 30000eurosta, eli ei voida edes puhua ihan merkityksettömistä summista, jos öljynvaihtoja jättää välistä. Nolla ongelmaa kaikissa autoissa öljynvaihdoissa pihistelemisen takia, yli 100tkm ilman vaihtoja ajettu hyvinkin monella autolla.
En edelleenkään suosittele muille, mutta ei hirveästi kannata jännittää jos yksi tai kaksi öljynvaihtoa jää välistä, kunhan katsoo, että sitä öljyä siellä ylipäätänsä on.
 
tuo varmaan olisi kevyt kulkuinen pyörä peruskäyttöön, vielä kun löytyisi kaveri joka tarvitsee samanmoisen niin voisi saada tuon alennuksen.

Täysin tuntematon minulle tuo vaihteisto merkki mutta varmaan ajaa asiansa.

Ei ole typo, eikä edes lapinlisää.
Öljyjä olen muutenkin ollut laiska vaihtamaan omissa käyttöpeleissä, mutta nämä kaksi edellä mainittua esimerkkiä olivat 1.6fsi octavia ja v70 d5. Octaviaan vaihdatin öljyt n100tkm asti, sen jälkeen lopetin ja se meni vaihtoon 400tkm ja rapeat taulussa, tälle kyllä sai uudesta asti koko ajan juottaa lisää öljyä aika paljon. Tuo toinen, v70 meni samoilla öljyillä n200tkm-500tkm kunnes meni eteenpäin, lisääkään ei tarvinnut tankata monesti.
Olen ajanut hieman vajaa 3milj. km omilla autoilla tässä viimeisen 25v aikana yhteensä, jos olisin vaihtanut kaikkiin autoihin öljyt ja suodattimet vaikkapa 15tkm välein, olisi kustannus sille n 16000e. Jos olisi vaihdatettu liikkeessä, puhuttaisiin n 30000eurosta, eli ei voida edes puhua ihan merkityksettömistä summista, jos öljynvaihtoja jättää välistä. Nolla ongelmaa kaikissa autoissa öljynvaihdoissa pihistelemisen takia, yli 100tkm ilman vaihtoja ajettu hyvinkin monella autolla.
En edelleenkään suosittele muille, mutta ei hirveästi kannata jännittää jos yksi tai kaksi öljynvaihtoa jää välistä, kunhan katsoo, että sitä öljyä siellä ylipäätänsä on.
tätä on kyllä mahdoton uskoa. Juuri tuo FSI konekin on jakoketjunsa kanssa aika arka huonolle öljylle. Öljy menettää ominaisuuksiaan pahasti yli 15tkm ajon jälkeen ja jos mennään 40-50tkm niin sen ominasuudet on jo romahtaneet, se ei puhdista ja todennäköisesti suodatin on jo mennyt tukkoon ja ohivirtaus aukeaa jolloin koneen paskat pyörii siellä ja aiheuttaa limaa vai miksi sitä suomeksi kutsutaan (sludge).
Jos laskit, paljonko säästit pihtaamalla näissä niin laske myös menetys siitä, että tuskin kukaan ostaa mihinkään hintaan tuollaista autoa käytettynä.
 
tätä on kyllä mahdoton uskoa.
Tähän voi vastata neljällä kirjaimella, evvk

Jos laskit, paljonko säästit pihtaamalla näissä niin laske myös menetys siitä, että tuskin kukaan ostaa mihinkään hintaan tuollaista autoa käytettynä.
Kaikki autot on mennyt jo eteenpäin ilman vaikeuksia, suurin osa suoraan ja osa liikkeeseen vaihdossa. 4-600tkm ajetun vanhan auton hinta on muutenkin sellainen, että siinä ei öljynvaihtoväleillä ole mitään merkitystä, jos auto on muuten siisti/katsastettu/toimiva.
 
No, jokainen saa kertoilla mitä tarinoita haluaa intterswebin ihmeellisessä maailmassa.
Mutta kuten jo @bowtie81 ylempänä sanoi, on öljyt 100tkm kohdalla jo semmoista mönjää, että ei enää taatusti liiku koneessa mihinkään suuntaan.

E: @Hammer Schultz kunhan noiden kiristyksessä noudattaa sitä maalaisjärkeä, niin ei noihin momenttiavainta tartte. Öljynsuodatin tosiaan käsikireydelle, muistat vaan sen tiivisterenkaan öljytä. Öljyproppu sitten käsin myöskin kireälle, ei jatkovarrella tai hampaat irvessä.
 
No, jokainen saa kertoilla mitä tarinoita haluaa intterswebin ihmeellisessä maailmassa.
Mutta kuten jo @bowtie81 ylempänä sanoi, on öljyt 100tkm kohdalla jo semmoista mönjää, että ei enää taatusti liiku koneessa mihinkään suuntaan.
No toki jos polttaa sitä öljyä huolella niin siinähän vaihtuu parhaimmillaan nopeammin kuin normaali vaihtovälillä.
 
Mun sisko ajeli aikoinaan 1.5 Nissan Almeralla n. 50 tkm öljynvaihtovälillä (tehtaan ohje tais olla 15 tkm). Ja öljyä lisättiin silloin kun öljynpainevalo alkoi vilkkua... Mutta kyllä silläkin autolla 400 tkm meni rikki. Ajo oli pitkää matka-ajoa, joka on tietty armollisempaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 226
Viestejä
4 436 989
Jäsenet
73 516
Uusin jäsen
starscream

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom