Vaihdoin autoon uuden lämmityslaitteen kennon tukkeutuneen tilalle tässä päivänä eräänä. Vanha kuitenkin näytti sisältä ja päältä ihan käyttämättömälle, kokeilin kotikemistin mielenkiinnolla saisiko sen vielä avattua. Kenno oli käytännössä 100% tukossa, vesiletkun kun laittoi muutaman barin paineella kiinni, ei tirissyt kuin muutama pisara toiselle puolelle. Kokeilin parilla erilaisella tähän tarkoitetulla aineella liotusta lämmitettunä yön yli (motul ja stp), ei mitään vaikutusta. Sen jälkeen pidin useamman tunnin ultraäänipesurissa ja kokeilin kaikkea mitä nopeasti löytyy (mm pari erilaista ultraäänipesurin myrkkyä, pari erilaista tiskijauhetta, asetonia, etanolia, sitruunahappoa, oksaalihappoa, pinelinea, taxi cleaneria, vannehappoa, fosforihappoa), noin 30-50min kutakin koko ajan ultraäänipesurissa kiehuvassa vedessä. Välillä aina kokeilin ravistella ja huuhdella, ei mikään toiminut, eikä myös veden väri vaihtunut tai tullut mitään ulos. Viimeisenä kaadoin kennon sisälle toisesta letkuliitännästä natriumhydroksidia ja kiehuvaa vettä perään. Hetken päästä alkoi toisesta letkuliitoksesta tursuta vaahtoa ulos ja mustaa karstaa. Tuo karsta luultavasti johtuu alumiinin reagoimisesta natriumhydroksidin kanssa, eikä ole varsinaista alkuperäistä ongelmaa, mutta tuon jälkeen ravistellessa sieltä alkoi tulla ulos myös punertavia limakarstan palasia, jotka oletettavasti olivat sitä varsinaista tukosta. Toistin tuon lipeäkäsittelyn muutaman kerran nopeasti ja ravistelin välissä, alkoi kenno virrata jo ihan kohtuullisesti, vähintään sen verran, että jossakin vaihtoautossa jo menisi ihan täydestä. Tämä siis vinkkinä jos joku aikoo kennojaan puhdistaa, lipeää vaan kennoon! Ei kylläkään kannata jättää pitkäksi ajaksi liotukseen, yön yli tms, se lipeä kun syö sitä alumiinia.