Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Löysin itse ainakin nämä vaihtoehdot:
BMW ISTA+ ISTA/P ISTA/D Software for coding and programming
Hinta:15GBP

Saakohan tuosta ylemmästä linkistä ihan kuranttia softaa ?

Joo ainakin moni näyttää jakavan tuolla MEGAssa noita, mutta lataaminen vaatii ilmaisena paljon aikaa tai sitten maksamista.

Juurikin näin, ja asennuskaan ei tahtonut olla aivan suoraviivaista noissa. Itsekin latailin useamman version, joissain oli paketeissa salasana jota ei ollut missään, osa ei toiminut jne.

Joten helpommalla pääsi kun maksoi vähän ja latasi valmiina asennuspaketin.

Samoin Volvoissaa VIDAn saa kyllä ihan ilmaiseksikin kun tarpeeksi kaivaa.

Mutta kovinkin paljon kätevämmäksi on tuossa osoittautunut virtuaalikone, jossa valmiina VIDA sun muu tarvittava asennettuna.

Hitaampihan tuo on kuin suoraan koneelta käyttää, mutta vielä ton kestää, kun saa hommat tehtyä itse.
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

OBDeleven. Pro-ominaisuudet tosin nykyään vuosimaksun takana, mutta siltikin halvempi.


 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?
Tuollaisesta on pelkästään hyviä kokemuksia. Osaava voi esim. koodata lisävarusteita autoon yms. Lisäksi tuosta saa lähes omansa pois jos ei enää tarvitsekaan. Tuon piuhan valmistajalla (Ross tech) on myös erittäin kattava foorumi, jossa käyttäjän rekisteröidyttyä ja linkitettyä piuhansa käyttäjätiliinsä, saa tukea neuvoja ja vinkkejä erittäin kattavasti.
 
Ja merkkiforumeilta löytyy usein ko vermeen omistavia jotka auttelevat tarpeen tullen. Tai ainakin audifinnsiltä. :cool:
 
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

Vanha versio kiinasta.

tai sitte obd-eleven on kuulemma hyvä vaggilaisten kanssa myös. ja halpa. mutta sillä ei kaiketi ihan kaikkea voi tehdä mitä vcds:llä. paljon kuitenkin.
 
Paljonko on kilsoja?


No voi paska, just tuommoinen se ääni/oire on :(

Kiitos toki paljon videosta, niin nyt saa edettyä homman kanssa :thumbsup:

Kilsoja on 230 000. 200k kohdalla vaihdatin vaihteistoöljyt, mutta en tiedä onko edelliset omistajat vaihtaneet miten..
 
No voi paska, just tuommoinen se ääni/oire on :(

Kiitos toki paljon videosta, niin nyt saa edettyä homman kanssa :thumbsup:

Kilsoja on 230 000. 200k kohdalla vaihdatin vaihteistoöljyt, mutta en tiedä onko edelliset omistajat vaihtaneet miten..


Tossa näkyy olevan sangen mielenkiintoiset ohjeet sen adaptaation nollaukseen kotikonstein. Mutta ei se varmaan ota jos ei anna kokeilla.

Sen verran opiskelin itse tuota adaptaatiota, että se nyt ei sinänsä opettele kuljettajan ajotapoja, joskin jossain määrin tätäkin tapahtuu. Sen sijaan se pyrkii sopeuttamaan vaihteistoa terävien vaihtojen ja oletettavasti juurikin tämän CVT:n kohdalla tuollaisen heilumisen osalta.

Omaan V70:iin vaihtelin kesän aikana vaihteistoöljyt ja nollasin itsekin adaptaation VIDAlla. Ainakaan sellaisia ikäviä runttauksia vaihteisto ei ole tuon jälkeen tehnyt esim. pakille vaihdettaessa. Aiemmin tuntui ajoittain aina pahalta kun laatikko runttasi pakin päälle katokseen peruuttaessa.

Adaptaatiota ei ole toki pakko nollata öljynvaihdon yhteydessä, mutta ainakin, jos auto on ollut muiden ajossa, niin ei siitä näytä suuremmin haittaakaan olevan. 16v vanha Geartronic tuntuu toimivan nyt oikein nätisi ja pehmeästi, kun laatikossa on uudet öljyt ja sopeuttamiset nollattu.

Toivotaan että korjaantuu noinkin pienillä toimenpiteillä. Voi parhaimmillaan säästää varaiaattoriremontilta, joka noissa näyttää sitten lopulta porsivan.
 

Tossa näkyy olevan sangen mielenkiintoiset ohjeet sen adaptaation nollaukseen kotikonstein. Mutta ei se varmaan ota jos ei anna kokeilla.

Sen verran opiskelin itse tuota adaptaatiota, että se nyt ei sinänsä opettele kuljettajan ajotapoja, joskin jossain määrin tätäkin tapahtuu. Sen sijaan se pyrkii sopeuttamaan vaihteistoa terävien vaihtojen ja oletettavasti juurikin tämän CVT:n kohdalla tuollaisen heilumisen osalta.

Omaan V70:iin vaihtelin kesän aikana vaihteistoöljyt ja nollasin itsekin adaptaation VIDAlla. Ainakaan sellaisia ikäviä runttauksia vaihteisto ei ole tuon jälkeen tehnyt esim. pakille vaihdettaessa. Aiemmin tuntui ajoittain aina pahalta kun laatikko runttasi pakin päälle katokseen peruuttaessa.

Adaptaatiota ei ole toki pakko nollata öljynvaihdon yhteydessä, mutta ainakin, jos auto on ollut muiden ajossa, niin ei siitä näytä suuremmin haittaakaan olevan. 16v vanha Geartronic tuntuu toimivan nyt oikein nätisi ja pehmeästi, kun laatikossa on uudet öljyt ja sopeuttamiset nollattu.

Toivotaan että korjaantuu noinkin pienillä toimenpiteillä. Voi parhaimmillaan säästää varaiaattoriremontilta, joka noissa näyttää sitten lopulta porsivan.

Okei, kiitoksia vinkistä :thumbsup:

Vaihdoin akun viime talvena ja kyllä se vaihteisto jotenkin siinä "nollautui", kun oli erilainen alkuunsa, mutta minäpäs kokeilen huomenna vielä ihan linkin mukaiset krumeluurit, josko se lopettaisi vinkaisut ajossa.
 
Liittyy aiheeseen. Vanhasta läppäristä sain ryssittyä Vidan asennuksen, eli uusiksi pitäisi ottaa. Uusi asennus ei kuitenkaan enää mahdu asentumaan jo ennestään pienelle levylle vaikka miten yritän optimoida. Piti sitten vaihtaa tuohon muinaiseen koneeseen isompi ssd tilalle, mutta siellähän olikin esihistoriallinen 2.5 ide levy, ei onnistunut. Siihen ei halpista ssd levyä saa mistään, mutta tuli mieleen sd-ide adapteri. Näyttäisi olevan aika halpoja ja sd kortteja on isoja jo ennestään joutilaana. Onko tuollainen toimiva ratkaisu, vai hankinko suosiolla jonkun normaalin hdd:n tuon tilalle?
Sen verran eloa vielä vanhassa koneessa, että ei periaatteessa muuten vielä tarvetta uudelle vida-läppärille jos tuohon saa vähän vielä henkeä puhallettua, kun melkein tarvii olla oma läppäri erikseen joka autolle/softalle kuitenkin, kun ne sen verran herkällä sekoilee keskenään.
 
Ei tarvitse edes mitään vanhaa tilata, saa sieltä tuoreenkin.
Ei vagin omistajan juuri muuta kannata miettiäkään kuin vcds:n hankkimista.
VCDS on tietty erinomainen, mutta jos ei nyt ihan korjaamotoimintaa yms. pidä. Niin OBDeleven on erittäin monipuolinen vehje VAG:n hallintaan melko pienellä rahalla. Pelkkä älyluuri/tabi riittää palikan kaveriksi. Myös SFD:n alaiset VAG-autot onnistuu hienosti.
 
Tuskin se ainakaan enempää rikkoo.

Just näin. Kyllähän se luistaminen on vähän eri asia kuin terävät vaihdot, joten mekaanisen vaurion mahdollisuus on sangen ilmeinen.

Näissäkin lienee helpointa pistää koko loota vaihtoon ja mallia Liettua löytynee edullisemmin osaa. Ellei sitten ole sen verran aikaa ja harrastuneisuutta + tiloja ja työkaluja, että voi lootan tiputtaa kaikessa rauhassa pois, purkaa, vaihtaa vialliset osat ja niputella uudestaan. Katsellut noita joskus Instagram yms, niin onhan tuo aika sepän hommaa..
 
Luin CVT vaihteistoista ja näyttää siltä että hyvällä tuurilla voi selvitä jonkin tunnistimen vaihdolla. Jos säätäminen on mahdollista niin voihan silläkin ostaa lisäaikaa, eli varmaan juuri tuo resetointi.

Tässä oli noita mekaanisen puolen juttuja seliteltynä: https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2019/RCLRPT-19V855-2068.PDF

The transmission hydraulic sensor may incorrectly measure the hydraulic fluid
pressure. If the fluid pressure is measured higher than its actual value, the
hydraulic pressure will be reduced. If this occurs, the drive chain may not have
the proper tension.
 
Toivotaan, että olisi tuommoinen vika, kun tosiaan vain tietyllä nopeudella ja pienellä vastuksella vinkasee, niin on saattanut ketju vain kuluttaa uran "kytkimeen" ja vinkasee/luistaa sen yli mennessä :hmm:

Kiihdytellessä ei siis tosiaan ääntele, vaan toimii ihan normaalisti.

 
Jep. Varmaksihan vian tietää sitten kun laatikon ottaa irti ja pöydälle ja katsoo.

Ennen sitä voi kuitenkin kokeilla nuo helpot pois alta.
 
Menee Subaru Amgear - nimiselle korjaamolle 4.11. niin palailen sitten asiaan, kun ovat tutkineet :thumbsup:

Kiitoksia vain vielä kerran avuista :sshake:
 
VCDS on tietty erinomainen, mutta jos ei nyt ihan korjaamotoimintaa yms. pidä. Niin OBDeleven on erittäin monipuolinen vehje VAG:n hallintaan melko pienellä rahalla. Pelkkä älyluuri/tabi riittää palikan kaveriksi. Myös SFD:n alaiset VAG-autot onnistuu hienosti.

En mä nyt sanoisi, että mitenkään pienellä rahalla saa OBDeleveniä vcds verrattuna, sehän on just toisin päin.
OBDelevenistä näyttää olevan rajoitettuna karvalakkimallina alkaen 99e tuolla ei tee paljon mitään vielä, lähimmäksi vertailukelpoinen versio jolla tekeekin jo jotakin on 239e. Vcds on vähän mallista riippuen noin 15-30e ja sillä tekee kaiken. Ei kovinkaan monella harrastajalla alkuperäistä hinnakasta vcds:ää ole, joten siitä ei kannata alkaa jeesustelemaan kenenkään. Puhelimella käytettävyyden voi kyllä laskea Obdelevenin eduksi, jos liikkuvuutta tarvitsee (ja haluaa ährätä pienellä ruudulla:D).
 
Vcds on vähän mallista riippuen noin 15-30e ja sillä tekee kaiken. Ei kovinkaan monella harrastajalla alkuperäistä hinnakasta vcds:ää ole, joten siitä ei kannata alkaa jeesustelemaan kenenkään.
Mun kuplassa taas tosi monella harrastajalla nimenomaan on se alkuperäinen VCDS. Tuote on hyvä ja firman asiakaspalvelu ensiluokkaista niin mitenkä voi perustella ettei sitä tarvitse tukea?

lähimmäksi vertailukelpoinen versio jolla tekeekin jo jotakin on 239e
Mikähän versio se tämä on ja miksei tuollaisella satasen luokkaa maksavalla paketilla (nextgen-palikka ja vuoden PRO plan) pärjäisi?

Sekin tosin menee pieleen, että VCDS hoitaisi kaiken. Sillä ei aukea SFD joka rampauttaa uusien autojen koodausmuutokset melko totaalisesti. Obdeleven avaa sen.
 
Mun kuplassa taas tosi monella harrastajalla nimenomaan on se alkuperäinen VCDS. Tuote on hyvä ja firman asiakaspalvelu ensiluokkaista niin mitenkä voi perustella ettei sitä tarvitse tukea?
No sitä jeesustelua ei kauaa tarvinnut odotella, sieltä tultiin keula pystyssä :lol:

Yhtään enemmän jos autoja harrastaa, pitää olla suurinpiirtein joka merkin omat softat että pystyy tekemään asioita. Alkaa tuntumaan jos joka merkille ostaa alkuperäiset softat ja maksaa lisenssit, harvempi harrastaja tekee niin.
Sen lisäksi monella on parempaakin tekemistä rahoilleen, tai vaihtoehtoisesti rahaa ei ole ylimääräistä. Olisihan se muuten mukavaa tukea kaikkia kivoja yrityksiä.
Jos siinä omassa kuplassa on vaan volkkareita ja aikoo pysyäkin sen oman kuplansa sisällä, niin mikäs siinä sitten.


Mikähän versio se tämä on ja miksei tuollaisella satasen luokkaa maksavalla paketilla (nextgen-palikka ja vuoden PRO plan) pärjäisi?
Ainakin livedata näyttää speksilistalta puuttuvan, aika kriittinen ominaisuus vianetsinnässä. Sen lisäksi vuosi on seuraavakin vuosi ja taas uudet maksut.

Sekin tosin menee pieleen, että VCDS hoitaisi kaiken. Sillä ei aukea SFD joka rampauttaa uusien autojen koodausmuutokset melko totaalisesti. Obdeleven avaa sen.
Totta, on muutama uusi automalli, jossa joku yksittäinen asia on sfd:n takana, tarve on tällä hetkellä aika teoreettinen tilanne jos ei juuri kyseinen auto satu kohdalle. Normaalit asiat voi tällekin autolle tehdä ihan normaalisti edelleenkin.
Tuollainen teoreettinen tilannekin kyllä aukeaa vcds:llä, mutta vaatii erillisen nettisivun kanssa pelaamista. Jos aikoo tehdä paljon juuri tuota kyseistä automallia ja asioita jotka on sfd:n takana ja paljon löysää rahaa, silloin voi obdeleven olla hyväkin vaihtoehto.
Tilanne varmastikin muuttuu tulevaisuudessa kun näytä "ongelmallisia" automalleja tulee lisää. Oletettavasti muuttuu tilanne myös softapuolella kaikilla toimijoilla.
 
Yhtään enemmän jos autoja harrastaa, pitää olla suurinpiirtein joka merkin omat softat että pystyy tekemään asioita.
Näin se menee ja jos ei ole rahaa harrastaa niin sitten ei pysty harrastamaan kaikkea mitä haluaisi.

Ainakin livedata näyttää speksilistalta puuttuvan
Missä tämmöinen lista mahtaa olla? Mulla on pakissa se ihan perus nextgen-palikka ja hyvin näkyy livedata, ei siihen mitään satojen eurojen pakettia ole ainakaan aiemmin vaadittu. Voihan tämä toki olla muuttunut, siitähän on jo aikaa kun omani ostin. Täälläkin edelleen väitetään livedatan olevan ilmaisten ominaisuuksien joukossa: OBDeleven

on muutama uusi automalli, jossa joku yksittäinen asia on sfd:n takana
Ihan muutama vain? Yksittäisiä asioita eli perusjuttuja kuten esimerkiksi takavalojen palaminen päivävaloilla ja muut klassikot mitä yleensä about ensimmäisenä halutaan koodata.

Here are some of the models that come with SFD protection:
  • Audi:
    • A3 from 2020
    • Q4 from 2021
    • Q5 e-Tron from 2022
  • Volkswagen:
    • ID.3 from 2020
    • ID.4 from 2021
    • ID.5 from 2022
    • ID.6 from 2021
    • Golf 8 from 2020
    • Caddy from 2021
    • Teramont from 2020
    • Talagon from 2021
    • Lamando from 2022
    • ID Buzz from 2022
    • Viloran from 2020
    • Transporter from 2022
    • Atlas from 2024
  • Škoda:
    • Octavia from 2020
    • Enyaq from 2021
  • Seat:
    • Leon from 2020
  • Cupra:
    • Leon from 2020
    • Born from 2021
    • Formentor from 2020
 
Miksi vertaat piraattisoftaa aitoon?

Siksi, että jos ollaan realisteja, näitä valtaosin harrastajilla on käytössä kun huoltosoftista puhutaan. Oli auton merkki sitten mikä tahansa.
Jonkun omassa kuplassa tai harhoissa voi joku ostaa aidon Starin, Odiksen, Boschin tai vastaavan, ellei jopa kaikki.
 
Missä tämmöinen lista mahtaa olla?
Tuli vastaan kun googlettelin speksejä, löytyi moneen lähtöön sekä hinnastoa, että speksilistoja ei ole omakohtaisia kokemuksia, enkä ollenkaan väitä tuota kyseistä laitetta huonoksi.

Ihan muutama vain? Yksittäisiä asioita eli perusjuttuja kuten esimerkiksi takavalojen palaminen päivävaloilla ja muut klassikot mitä yleensä about ensimmäisenä halutaan koodata.
Enimmäkseen samaa autoa ne on monetkin noista monin osin, joka tapauksessa saivartelua montako niitä malleja on, marginaali-ilmiö kuitenkin vielä tällä hetkellä muihin autoihin verrattuna.
Jokaisen pitääkin hankkia laite oman tarpeensa mukaan, kuten sanoin jo aikaisemminkin, jos sattuu itsellä olemaan sellainen auto, johon tietää haluavansa koodata takavaloja usein, niin sittenhän sen tietää mikä laite kannattaa hankkia.
 
Onko muuten pirkanmaan seudulla muita TI-halleja nosturipaikalla kuin nuo Easygaragen 30€/h veloituksella toimivat?

Tuntuvat olevan katoavaa kansanperinnettä yleisestikin.
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

Mulla on ollut jo varmaan 15 vuotta aito VCDS piuha/lisenssi. Kokeilin joskus kiinalaista piraattipiuhaa, mutta VCDS tunnisti sen heti piraatiksi ja poltti sen rommin niin, ettei sitä piuhaa voinut enää sen jälkeen käyttää. Vaikka sen alkuperäisen hinta oli kova niin minusta se on kyllä maksanut itsensä pitkällä juoksulla. Monta omaa, sukulaisen, ystävän, tuttavan, naapurin yms. vagginetta olen käynyt läpi. Varsinkin käytetyn oston yhdeydessä monta piilovikaa on sen avulla saatu laitettua takuuseen. Samoin sitä on tullut käytettyä huoltovälin nollaukseen öljynvaihtojen yhteydessä vanhemmissa vageissa ja/tai vaihdettu joskus km-perustaisen ja longlife-huoltovälin välillä. Ja tietysti on tullut tutkittua monta erilaista anturidataa milloin mihinkin liittyen. Ihan kerran tai kaksi olen tainnut jotain can-bokseja koodata sillä, mutta hyvin harvoin sitä ominaisuutta on tarvinnut.
 
En mä nyt sanoisi, että mitenkään pienellä rahalla saa OBDeleveniä vcds verrattuna, sehän on just toisin päin.
OBDelevenistä näyttää olevan rajoitettuna karvalakkimallina alkaen 99e tuolla ei tee paljon mitään vielä, lähimmäksi vertailukelpoinen versio jolla tekeekin jo jotakin on 239e. Vcds on vähän mallista riippuen noin 15-30e ja sillä tekee kaiken. Ei kovinkaan monella harrastajalla alkuperäistä hinnakasta vcds:ää ole, joten siitä ei kannata alkaa jeesustelemaan kenenkään. Puhelimella käytettävyyden voi kyllä laskea Obdelevenin eduksi, jos liikkuvuutta tarvitsee (ja haluaa ährätä pienellä ruudulla:D).

Isommat väärinkäsitykset tuli tuossa edellä jo selvitettyä. SFD:stä sen verran, että niinkin harvinainen asia kuin akun koodaus vaikka -21 malliseen Caddyyn tarvi tuon SFD:n purun, luonnollisesti hoitui OBDelevenillä.
Tarvii tietty pro-lisenssin joka on vuosimaksullinen, itsellä sen verran parempi tilanne, että on pysyvä lisenssi, koska eleven ostettu kauan siten.

Hinnasta sen verran, että vuoden lisenssin kera palikka näyttää nyt maksavan 99€ ja livedata luonnollisesti sisältyy.
 
Eilen vedin käsijarrusta (bmw f30 335i), ja käteen tuntui, sekä kuului pieni krunts. Tämän jälkeen käsijarrun kahva on ollut hieman löysempi ennen kuin se osuu ensimmäiseen hampaaseen. Kun kahva pääsee ensimmäiseen kliksaukseen, se toimii normaalisti ja jäykistyy. Tuossa vapaassa asennossa alaosassa se kuitenkin on löysempi kuin ennen, ja pitää rutinaa kun sitä nostaa. Kun sen laskee, se tuntuu ottavan vähän johonkin kiinni. Tämä kaikki siis tuossa vapaassa alueessa ennen yhtäkään hammasta. Käsijarrun alueessa näyttäisi olevan 6 klikkiä, ja auto pysyy paikoillaan mäessä neljännellä. En ole varma onko se ennen pitänyt paremmin, mutta katsastus meni juuri läpi edellisenä päivänä..kuulostaako tämä enemmän tuon itse kahvan ongelmalta, vai onko syytä katsoa auton takapäätä? Mietin voiko tuon kahvan verhoilun poistaa, ja suihkasta vaikka litiumrasvaa siihen? Kahva vaikuttaa myös liikkuvan sivusuunnassa muutamia millejä.

 
Eilen vedin käsijarrusta (bmw f30 335i), ja käteen tuntui, sekä kuului pieni krunts. Tämän jälkeen käsijarrun kahva on ollut hieman löysempi ennen kuin se osuu ensimmäiseen hampaaseen. Kun kahva pääsee ensimmäiseen kliksaukseen, se toimii normaalisti ja jäykistyy. Tuossa vapaassa asennossa alaosassa se kuitenkin on löysempi kuin ennen, ja pitää rutinaa kun sitä nostaa. Kun sen laskee, se tuntuu ottavan vähän johonkin kiinni. Tämä kaikki siis tuossa vapaassa alueessa ennen yhtäkään hammasta. Käsijarrun alueessa näyttäisi olevan 6 klikkiä, ja auto pysyy paikoillaan mäessä neljännellä. En ole varma onko se ennen pitänyt paremmin, mutta katsastus meni juuri läpi edellisenä päivänä..kuulostaako tämä enemmän tuon itse kahvan ongelmalta, vai onko syytä katsoa auton takapäätä? Mietin voiko tuon kahvan verhoilun poistaa, ja suihkasta vaikka litiumrasvaa siihen? Kahva vaikuttaa myös liikkuvan sivusuunnassa muutamia millejä.



Tuskin se rasvaus ainakaan huonontaa. Ainakin E91 oli muistaakseni automaattinen kehintä. En muista enää, miten se nyt meni - ei kait tuon pitäisi olla kuin 4-5 klikkiä ja sitten lukittaa..

Hitusen tuo viittaisi kahvan ongelmaan joten aloittaisin voitelulla ja säädöllä. Kuvaus kuulostaa toki sille, että joku muoviosa sieltä on voinut antaa periksi, niitä nyt voi tonkia taas kerran sieltä ISTAsta ja marssia sitten vaikka marmorille tilaamaan oikean osan - tuskin maksaa montaa euroa kun tietää, mitä tilaa..


Tuossa näkyy olevan jotain vihjeitä säätöön ja tarkastukseen.
 
En taaskaan korjannut, vaan paransin.

Vanha näyttö vaan oli niin kulimallia, että siitä edes saanut luettua tietoja - tai sitten optimointi on sössinyt softan muutoin..

IMG_1142.JPEG

Mutta siellä lepää ja pääosin vielä toimiikin. Alkoi tulla näkä, vilu ja pimeä, niin ajattelin jatkaa säätämistä huomenna, mutta kyllä tuo näkyi pelaavan, eikä auto urputtanutkaan - mitä nyt käsin asetetuista kilsoista jotka kyllä laitoin ihan oikein. :dead:

Tämän vuoksi sitten ilmeisesti radio otti ja suuttui, eikä toimi enää. Mutta olkoon toimimatta - kunhan Android-purkki jaksaa saapua kotimaahan, niin lähtee vakionäyttökin mäkeen ja aletaan koodailemaan silleen, että loppuu urputukset.
 
Näkyy kovin vaihtelevasti toimivan tuo kaasun pohjassa pitäminen.

ISTAllahan tuon nyt ainakin pystyy tekemään, kaiketi se kaasuläppäkotelon adaptaatio pitää resetoida. Eli autoa piuhan päähän jos on mahdollista.

Nyt on muutama päivä jumpattu ja saatu ISTA kaapeleineen toimimaan, mutta en kyllä löytänyt tuota kaasuläppäkotelon adaptaatiota. Kaikkia muita vaihtoehtoja löytyy kyllä ilmamassamittarista EGR-venttiiliin.
Näyttökuva 2024-10-18 205938.png
Näyttökuva 2024-10-18 205953.png


Näyttökuva 2024-10-18 210027.png
Näyttökuva 2024-10-18 210043.png
 
Nyt on muutama päivä jumpattu ja saatu ISTA kaapeleineen toimimaan, mutta en kyllä löytänyt tuota kaasuläppäkotelon adaptaatiota. Kaikkia muita vaihtoehtoja löytyy kyllä ilmamassamittarista EGR-venttiiliin.
Näyttökuva 2024-10-18 205938.png
Näyttökuva 2024-10-18 205953.png


Näyttökuva 2024-10-18 210027.png
Näyttökuva 2024-10-18 210043.png

En oikein itsekään löytänyt suoraa kohtaa ja nyt on hetki, kun olen viimeksi ISTAlla leikkinyt..

Moottorin adaptaation nollauksiin viitataan aika useassa keskustelussa ja se on ilmeisesti tuolla niinkin eksoottisessa paikassa kuin voimasiirrossa (Power Train). Ainakin se kannattaa tsekata ja kokeilla - eipä noissa adaptaatioitten nollauksissa mitään kovin pahaa voi saada aikaan ja ohjelma kyllä varoittelee, jos siihen on mahdollisuus.

 
En oikein itsekään löytänyt suoraa kohtaa ja nyt on hetki, kun olen viimeksi ISTAlla leikkinyt..

Moottorin adaptaation nollauksiin viitataan aika useassa keskustelussa ja se on ilmeisesti tuolla niinkin eksoottisessa paikassa kuin voimasiirrossa (Power Train). Ainakin se kannattaa tsekata ja kokeilla - eipä noissa adaptaatioitten nollauksissa mitään kovin pahaa voi saada aikaan ja ohjelma kyllä varoittelee, jos siihen on mahdollisuus.

Mulla ei ole tuon ohjeen kohtaa "delete adaptations" vaan pelkästään "reset adaptations" ,jossa nuo kuvien mukaiset vaihtoehdot.
 
Focus 2008 1.6 bensa alkoi näyttämään punaista kolmiota ja engine malfunction tekstiä. Ääni normaali ja uudelleen käynnistäessä ei mitään. Nyt sai vikakoodit luettua, niin onkohan tämä nyt se mittariston kylmäjuotoksia tms... 235tkm ajettuna.

U0115-20, U0140-61, U0001-A1 ja nuo absin viat, samaa can bus erroria tuntuvat olevan.



IMG_20241019_130908.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei ole tuon ohjeen kohtaa "delete adaptations" vaan pelkästään "reset adaptations" ,jossa nuo kuvien mukaiset vaihtoehdot.

Kokeilitko vielä mitään? Muistin juuri, että en varmaan itsekään ole ISTA:lla koskaan resetoinut arvoja. Käytän INPA:aa livedataan/resetointiin ja ISTA:aa testien ajamiseen.
 
Tuskin se rasvaus ainakaan huonontaa. Ainakin E91 oli muistaakseni automaattinen kehintä. En muista enää, miten se nyt meni - ei kait tuon pitäisi olla kuin 4-5 klikkiä ja sitten lukittaa..

Hitusen tuo viittaisi kahvan ongelmaan joten aloittaisin voitelulla ja säädöllä. Kuvaus kuulostaa toki sille, että joku muoviosa sieltä on voinut antaa periksi, niitä nyt voi tonkia taas kerran sieltä ISTAsta ja marssia sitten vaikka marmorille tilaamaan oikean osan - tuskin maksaa montaa euroa kun tietää, mitä tilaa..


Tuossa näkyy olevan jotain vihjeitä säätöön ja tarkastukseen.

Sain parempaa pätkää tästä asiasta, eli ottaa johonkin kiinni tuossa melko alhaalla. Eikö tämä nyt aika vahvasti viittaa itse kahvan toimintaan, eikä esimerkiksi kaapeleihin? Ei tuo rasvaamalla tuosta toennut.
 
Sain parempaa pätkää tästä asiasta, eli ottaa johonkin kiinni tuossa melko alhaalla. Eikö tämä nyt aika vahvasti viittaa itse kahvan toimintaan, eikä esimerkiksi kaapeleihin? Ei tuo rasvaamalla tuosta toennut.

En huolehtisi liikaa tuosta käsijarrusta, näissä autoissa käsijarru on aina ollut heikko kohta. Katsastuksessa käsiäjarrua kiskotaan liian kovin ottein ja sen takia sitä saa olla jatkuvasti säätämässä.
 
En huolehtisi liikaa tuosta käsijarrusta, näissä autoissa käsijarru on aina ollut heikko kohta. Katsastuksessa käsiäjarrua kiskotaan liian kovin ottein ja sen takia sitä saa olla jatkuvasti säätämässä.
Miten tuota edes säädettäisiin, itse kahvasta vai jostain takaa? Vähän siis epäselväksi jäi itselle, että tuleeko tämä oire kahvasta vai pidemmältä ja voiko tuo yhtäkkiä jäädä nyt jumiin joko alas tai ylös.
 
Kokeilitko vielä mitään? Muistin juuri, että en varmaan itsekään ole ISTA:lla koskaan resetoinut arvoja. Käytän INPA:aa livedataan/resetointiin ja ISTA:aa testien ajamiseen.
Kokeilin nuo resetoinnit mitä laitoin, mutta ei niistä ollut ainakaan mitään apua.
Edelleen joutuu varpailla nostaa hieman kaasua jos haluaa risteyksessä auton sammuttaa (Start&stop).
Tuntuu melkein, että vika kaasupolkimen liikesensorissa kun noin toimii, mutta samalla tietää että aika epätodennäköistä kun kerran vika alkoi tuon laturin vaihdon (kaasuläppäkotelon) jälkeen.

Throttle Valve asetus löytyi myös, jossa pystyi testaamaan toiminnan. Siinä kaasuläppää testattiin (2 asentoa), mutta ei voinut resetoida.

Screenshot_20241019_184030_Gallery.jpg


Screenshot_20241019_184334_Gallery.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.
Miten muuten puhdistit kaasuläpän?

Minä kun käytin kaasuläppäkoteloa irti niin luulin että se ei ole likainen, mutta carb cleanerillä kun suihkutteli niin väri muuttui kokonaan ja sitten paljastui vielä että se oli jumissa. Sormella kun työnsi varovasti läppää auki niin näkyi selvä rantu mihin läppä ottaa kiinni. Käsittääkseni itse läppään pitäisi välttää koskemasta, koska kotelon sisällä on muovisia hammasrattaita jotka liikkuu läppää käännettäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Miten muuten puhdistit kaasuläpän?

Minä kun käytin kaasuläppäkoteloa irti niin luulin että se ei ole likainen, mutta carb cleanerillä kun suihkutteli niin väri muuttui kokonaan ja sitten paljastui vielä että se oli jumissa. Sormella kun töynsi varovasti läppää auki niin näkyi selvä rantu mihin läppä ottaa kiinni. Käsittääkseni itse läppään pitäisi välttää koskemasta, koska kotelon sisällä on muovisia hammasrattaita jotka liikkuu läppää käännettäessä.
CRC Carb&EGR cleanerillä Suihkuttelin melko reilusti ja varovasti talous paperilla pyyhin sitten.

Justiin ajelin kotia niin huomasin, että vakkari päällä ajaessa riittää että yhden kerran hieman jalalla vetää poljinta ylöspäin niin loppu matkan isommissa alamäissä putoaa kulutus nollaan kunhan ei koske kaasuun. Heti kun kaasua käyttää niin se asento mihin poljin normaalin käytön jälkeen palaa niin kulutus näyttää 0.3L/100km alamäissäkin.

Täytynee ottaa tuo vielä puhdistukseen ja miettiä mikä voisi olla. Samalla jos tekisi sen kaasupoljin pohjaan resetoinnin siten että näkisi samalla mitä siellä kaasuläppäkotelossa tarkalleen tapahtuu missäkin kohtaa.
 
Olen ollut koko päivän tusaamassa pihalla ja piti vielä suorittaa siirtymä isäukolle.

Mutta jotain näkyvääkin sai sentään itsekin aikaan.

IMG_1154.JPEG

Eli TFT retrofit pelaa nyt muuten täysin, polttoainemittari toimi vielä aamulla käänteisesti eli alkoi urputtaa aineen loppumisesta, kun tankkasi täyteen. nyt on oikein.

Kellonaika nyt nollautuu per joka kerran, kun jotain tekee, joten se pitää asettaa vielä huomenna uudestaan. Vaihdenäytöt, kaikki teemat sun muut tuntuivat matkalla pelaavan täysin oikein. Radio tosin lakkasi kuulumasta eikä näytä edes alueita, mikä johtunee siitä, että en saanut yksinkertaisesti millään P3Toolia tunnistamaan sitä vanhaa analogista mittaristoa, jotta olisi saanut luettua siitä tiedot. Iskin sitten lopulta uuden kiinni, ja sehän toimi - lukuunottamatta tuota polttoainemittaria. Kilometrit laitoin kyllä oikeaksi manuaalisesti, mutta tokihan tuo on sitä mieltä, että niitä on nyt peukaloitu. :D

Ja joo, lisäsin piuhat OBDlle ja muutenkin kaikki ihan ohjeen mukaan, mutta kulimallin mittaristo ei vaan suostunut yhteistyöhön. Mutta se ja sama, vaihtuu tuo alkuperäinen näyttökin isompaan Android-purkkiin, jahka saapuu. Katsoo sitten siinä että miten on radion laita.
 
Juu kyllä tuo vikakoodi on juuri kyseisen solenoidin aiheuttama. Eli silloin varmaan se vaihdettu? Itse ainakin vaihtaisin ilman sen suurempaa dignosointia nuo venttiilit, mutta tietysti on aina pieni riski että on jotain muuta. Mutta todennäköisyys sille on kovin pieni että en viitsisi erikseen mitään diagnosointeja miettiä ja varsinkin jos sen tekee itse niin rahaakaan ei siihen hirveästi kulu.

Edit. Ja tietysti jos ei tule vika jatkuvasti päälle niin sillä öljynvaihdolla voi mahdollisesti pitkittää väistämätöntä eli saada lisäaikaa ettei ehkä tarvitse miettiä asiaa kuin vasta ensi kesänä.
Paikallinen AD-autokorjaamo sanoi, että voivat vaihtaa, mutta kannattaa soittaa ensin lafkaan, joka korjaa automaattivaihteistoja työkseen. Sanoi myös, että kannattaa panostaa alkuperäisiin solenoideihin. Soitin muutamaan eri paikkaan, joista viimeisin (Powermatic) oli hyödyllisin. Hintaa tuhat euroa sisältäen vaihtotyön, solenoidit, tiivisteen ja öljyt. 800 euroa jos tuon omat osat (esim. juuri tuo 155 euron paketti). Mietin tässä nyt sitten, että kannattaako maksaa touhutonni hommasta, vai voiko penniä venyttää ja vaihdattaa vaikkapa tuossa AD-korjaamolla nuo solenoidit. Heilläkin varmaan se muutaman tunnin homma ja tuntitaksa muistaakseni vajaa 80 euroa.

Jos vaihdossa menee neljä tuntia, on 4 * 80 = 320 € plus solenoidisarja 155 €. Vai kannattaako kaivaa kuvetta puolet enemmän ja ajaa Vantaalle vaihtamaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 034
Viestejä
4 603 084
Jäsenet
75 751
Uusin jäsen
Talapa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom