Minä ainakin alalla kauan olleena ja paljon eri tekijöitä tuntevana voin sanoa, että kyllä noissa "valohoito" jutuissa ja vastaavissa ihan vinha perä on monessakin paikassa. Joissakin paikoissa viilataan vähän eri tavalla kuin toisissa, mutta jos kaikenlainen kieroilu, vedätys ja lisälaskutus jätettäisiin pois, niin kyllä lähes joka paikassa paljon vähemmän sitä laskutettavaa lopulta tulisi. Tai jos vaikka ohjeaika jollekin remontille on 6 tuntia, pätevä asentaja tekee sen vaikka kahdessa, niin kyllä se 6 tuntia on se mitä laskulla lukee. Vähemmistöä on remonttipaikat ja myyjät, jotka ei kotiinpäin vedä tavalla tai toisella. Joissakin paikoissa se osataan tehdä hienostuneemmin kuin toisissa.
Tuo räminä on tavallaan aika hyvä esimerkki. Kaikenlaisia seinähulluja asiakkaitakin löytyy, tiedän sen ihan hyvin, ja poikkeus vahvistaa säännön, mutta noin keskimäärin jos ollaan siinä pisteessä, että auto viedään kolinan takia korjaamolle, niin kyllä sitä kolinaa on jo todennäköisesti jonkin aikaa jo ihan aidosti kuunneltu. Jos ihan oikeasti pari tuntia siihen ihmettelyyn korjaamolla kulutetaan aikaa, niin on kumma jos ei vikapaikkaa löydy. Vaatii kyllä siltä korjaajaltakin hieman pokkaa laskuttaa kaksi tuntia ihan tyhjästä.
Itsellä on onneksi aina ollut hyvät valtuudet hinnoitella ja jos on tullut joku tekemätön paikka, olen kyllä sanonut asiakkaalle, että ei maksa mitään, kun ei oikeasti mitään saatu aikaiseksikaan. Siinä firma ei menetä mitään, vaan päinvastoin. Asiakkaalle jää parempi maku hommasta, vaikka asia ei varsinaisesti korjaantunutkaan. Uskaltaa tulla toisenkin kerran, kun tietää, että ei ryöstetä samalla tavalla kuin yleensä on tapana. Ymmärrän kyllä, että joka paikassa ei kassakirstun vartijalla ole samalla tavalla valtaa vaikuttaa hintoihin, vaikka kyllä joka paikassa yleensä jonkinlainen liikkumavara on tarpeen tullen.