Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Oho, nämähän on kuin uudet, ei edes ole kantapään kohdalla reikää tuossa nukka/kangaspinnassa, niin kuin näissä yleensä aina on.

Kiitän. Hommasin tähän kesäksi kangasmatot, niin selittää ettei ole meillä kulunut enempää. Tähbmennessä ei ole näitä ehtinyt hieromaan. Nyt ehti.

On kenkien huoltoon hankittu nupukkinahkan hoitoon sopiva harja, niin pyyhin hiukan sillä.

Näihin menee sama suihke kuin huonekalujen suojaukseen, joskin ulkomailla näytti olevan paremmin hifistelyyn tarkoitettuja suihkeita, jolla tuota voisi vielä hiukan elvytellä.

Tuo Autoglymin Vinyl & Rubber Care kyllä empiirisesti elvyttää melko ankean näköisiä muoviosia lähes uuden näköisiksi. Nämä tosin vaativat kolme käsittelyä väeierojen korjaamiseen. Mutta laadukas kumi pehmeni tuolla hienosti.
 
Auto oli kaksi ja puoli viikkoa korjaamolla jäähdytysvesivuodon takia. Vuoto on pienentynyt, mutta katsotaan... ei 800 euroa kuitenkaan ole ihan pieni raha ;-)
 
Auto oli kaksi ja puoli viikkoa korjaamolla jäähdytysvesivuodon takia. Vuoto on pienentynyt, mutta katsotaan... ei 800 euroa kuitenkaan ole ihan pieni raha ;-)

No ei. Osasivatko tuohon rahaan edes kertoa, että mistä vuotaa?

Merkki ja malli auttaisi, niin voin katsoa. :thumbsup:
 
Auto oli kaksi ja puoli viikkoa korjaamolla jäähdytysvesivuodon takia. Vuoto on pienentynyt, mutta katsotaan... ei 800 euroa kuitenkaan ole ihan pieni raha ;-)
Tämä on kyllä käsittämätön laji, eli että autokorjaamot voi ryöstää asiakkaalta melkein mitä tahansa ja vaihdella osia arvaamalla. Asiakas sitten maksaa, tuli kuntoon tai ei.

On mystisiä vikoja, jotka oireilevat vain joskus ja niitä on hankala paikallistaa (nekin kuitenkin lopulta saa selville kun tosissaan paneutuu). Vesivuoto on kuitenkin aika konkreettinen vika ja sen kyllä pystyy paikallistamaan jos se yhtään enemmän vuotaa, kuin pisaroita.

Jos vuotaa enemmän, sen jo näkee vähän että mistä suunnasta vuotaa ja voi lähteä vesivanaa pitkin jäljittämään. Jos taas missään ei ole märkää tms valumajälkiä, voi paikallistaminen olla konstikkaampaa.
Yksi konsti on laittaa säiliöön korkki jossa on ilmaventtiili ja pumpata järjestelmään käsipumpulla vähän painetta. Yleensä tässä kohtaa jostakin alkaa tirisemään vettä ulos väistämättä, jos ei tule, voi laittaa vähän lisää painetta ja katsoa uudestaan. Hyvä on katsoa myös ettei lämmityslaitteen kenno vuoda, yleensä vuotaessaan menee kyllä lasit huuruun ja asia paljastuu siinä, mutta kannattaa kurkata myös maton reunan alle, voi joskus valuttaa salaa sinnekin aika kauan. Jos missään ei ole jälkiä ja mistään ei tirise kohtuullisella paineistamisella, tulee vuoto todennäköisesti jostakin sellaisesta kohdasta joka käytössä kuumenee (laajenee) reilusti, silloin vuoto ei välttämättä tule esille kylmänä, edes paineilmalla. Esimerkiksi ahdin voi olla sellainen paikka, siinä jos on liitoksessa vuoto tai halkeama, se voi tulla esille vasta erittäin kuumana, samalla vesi haihtuu samantien pois eikä jätä merkkiä itsestään. Voi vesi vuotaa myös sylinteriin, mutta silloinkin siitä on jo aika selvät merkit.

Pidän kyllä aivan tampiona korjaajaa /korjaamoa osaamattomana, joka pitää autoa panttivankina yli puoli kuukautta, vaatii lunnaat lopuksi, eikä kuitenkaan onnistu vesivuotoa paikallistamaan.
 
En viitsi laittaa Youtuben parhaat ketjuun, vaikka tämä heittämällä kuuluisi sinne. Eli Parks Garage äijä on ammatiltaan johtosarja-asentaja/tinaaja, mutta korjailee aika mallikkaasti näitä, ruttuautoja tai palaneita autoja. Suosittelen ehdottomasti kattelemaan.

IMHO tuossa tehdään kolarikorjaus vähän paremmin.

 
Tämä on kyllä käsittämätön laji, eli että autokorjaamot voi ryöstää asiakkaalta melkein mitä tahansa ja vaihdella osia arvaamalla. Asiakas sitten maksaa, tuli kuntoon tai ei.

On mystisiä vikoja, jotka oireilevat vain joskus ja niitä on hankala paikallistaa (nekin kuitenkin lopulta saa selville kun tosissaan paneutuu). Vesivuoto on kuitenkin aika konkreettinen vika ja sen kyllä pystyy paikallistamaan jos se yhtään enemmän vuotaa, kuin pisaroita.

Jos vuotaa enemmän, sen jo näkee vähän että mistä suunnasta vuotaa ja voi lähteä vesivanaa pitkin jäljittämään. Jos taas missään ei ole märkää tms valumajälkiä, voi paikallistaminen olla konstikkaampaa.
Yksi konsti on laittaa säiliöön korkki jossa on ilmaventtiili ja pumpata järjestelmään käsipumpulla vähän painetta. Yleensä tässä kohtaa jostakin alkaa tirisemään vettä ulos väistämättä, jos ei tule, voi laittaa vähän lisää painetta ja katsoa uudestaan. Hyvä on katsoa myös ettei lämmityslaitteen kenno vuoda, yleensä vuotaessaan menee kyllä lasit huuruun ja asia paljastuu siinä, mutta kannattaa kurkata myös maton reunan alle, voi joskus valuttaa salaa sinnekin aika kauan. Jos missään ei ole jälkiä ja mistään ei tirise kohtuullisella paineistamisella, tulee vuoto todennäköisesti jostakin sellaisesta kohdasta joka käytössä kuumenee (laajenee) reilusti, silloin vuoto ei välttämättä tule esille kylmänä, edes paineilmalla. Esimerkiksi ahdin voi olla sellainen paikka, siinä jos on liitoksessa vuoto tai halkeama, se voi tulla esille vasta erittäin kuumana, samalla vesi haihtuu samantien pois eikä jätä merkkiä itsestään. Voi vesi vuotaa myös sylinteriin, mutta silloinkin siitä on jo aika selvät merkit.

Pidän kyllä aivan tampiona korjaajaa /korjaamoa osaamattomana, joka pitää autoa panttivankina yli puoli kuukautta, vaatii lunnaat lopuksi, eikä kuitenkaan onnistu vesivuotoa paikallistamaan.
Ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo antaa valohoitoa autolle kun huomioitu ettei auton tuonut asiakas ole ihan kärryillä auton anatomiasta. Mahdollisesti syylärin letkun klemmari ollut löysällä ja sitä kiristelty pari viikkoa ja asiakkaalle 800€ laskua perään, mahdollisesti näin tai sitten ei, vain tekijä tietää.
 
Ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo antaa valohoitoa autolle kun huomioitu ettei auton tuonut asiakas ole ihan kärryillä auton anatomiasta. Mahdollisesti syylärin letkun klemmari ollut löysällä ja sitä kiristelty pari viikkoa ja asiakkaalle 800€ laskua perään, mahdollisesti näin tai sitten ei, vain tekijä tietää.
Erittäin yleistä epärehellisyys nykyaikana autokorjaamoissa. 2 tunnin jarruremontista (varmistettu kamerasta ja gps yksiköstä) veloitetaankin 14 tunnin edestä)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MI7
Ei olisi ensimmäinen kerta kun korjaamo antaa valohoitoa autolle kun huomioitu ettei auton tuonut asiakas ole ihan kärryillä auton anatomiasta. Mahdollisesti syylärin letkun klemmari ollut löysällä ja sitä kiristelty pari viikkoa ja asiakkaalle 800€ laskua perään, mahdollisesti näin tai sitten ei, vain tekijä tietää.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin perustat tämän "valohoito"-teoriasi? Aika raskaita syytöksiä. Jos asiakas tuo auton vuosihuoltoon, niin se lista on ainakin meillä helvetin pitkä mitkä käydään läpi ja kuitataan kapulaan.

Sen sijaan jos asiakas tuo auton ja selitys on vaikka "Takana oikealla rämisee jokin", niin teemme jo tiskillä selväksi että ihmeidentekijöitä emme ole, mutta voidaan katsoa. Tässä tapauksessa mekaanikko lähtee pienelle koeajolle ja yrittää paikallistaa sitä kolinaa. Sitten auto nostetaan pukille, ja katsotaan tuennt, puslat yms vähän paremmin kuin katsastuksessa.

Jos ei oikeasti löydy mitään niin sitten ei löydy mitään. Asentajan tunti tai kaksi siitä on kuitenkin pakko laskuttaa.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mihin perustat tämän "valohoito"-teoriasi? Aika raskaita syytöksiä. Jos asiakas tuo auton vuosihuoltoon, niin se lista on ainakin meillä helvetin pitkä mitkä käydään läpi ja kuitataan kapulaan.

Sen sijaan jos asiakas tuo auton ja selitys on vaikka "Takana oikealla rämisee jokin", niin teemme jo tiskillä selväksi että ihmeidentekijöitä emme ole, mutta voidaan katsoa. Tässä tapauksessa mekaanikko lähtee pienelle koeajolle ja yrittää paikallistaa sitä kolinaa. Sitten auto nostetaan pukille, ja katsotaan tuennt, puslat yms vähän paremmin kuin katsastuksessa.

Jos ei oikeasti löydy mitään niin sitten ei löydy mitään. Asentajan tunti tai kaksi siitä on kuitenkin pakko laskuttaa.
Minä ainakin alalla kauan olleena ja paljon eri tekijöitä tuntevana voin sanoa, että kyllä noissa "valohoito" jutuissa ja vastaavissa ihan vinha perä on monessakin paikassa. Joissakin paikoissa viilataan vähän eri tavalla kuin toisissa, mutta jos kaikenlainen kieroilu, vedätys ja lisälaskutus jätettäisiin pois, niin kyllä lähes joka paikassa paljon vähemmän sitä laskutettavaa lopulta tulisi. Tai jos vaikka ohjeaika jollekin remontille on 6 tuntia, pätevä asentaja tekee sen vaikka kahdessa, niin kyllä se 6 tuntia on se mitä laskulla lukee. Vähemmistöä on remonttipaikat ja myyjät, jotka ei kotiinpäin vedä tavalla tai toisella. Joissakin paikoissa se osataan tehdä hienostuneemmin kuin toisissa.

Tuo räminä on tavallaan aika hyvä esimerkki. Kaikenlaisia seinähulluja asiakkaitakin löytyy, tiedän sen ihan hyvin, ja poikkeus vahvistaa säännön, mutta noin keskimäärin jos ollaan siinä pisteessä, että auto viedään kolinan takia korjaamolle, niin kyllä sitä kolinaa on jo todennäköisesti jonkin aikaa jo ihan aidosti kuunneltu. Jos ihan oikeasti pari tuntia siihen ihmettelyyn korjaamolla kulutetaan aikaa, niin on kumma jos ei vikapaikkaa löydy. Vaatii kyllä siltä korjaajaltakin hieman pokkaa laskuttaa kaksi tuntia ihan tyhjästä.

Itsellä on onneksi aina ollut hyvät valtuudet hinnoitella ja jos on tullut joku tekemätön paikka, olen kyllä sanonut asiakkaalle, että ei maksa mitään, kun ei oikeasti mitään saatu aikaiseksikaan. Siinä firma ei menetä mitään, vaan päinvastoin. Asiakkaalle jää parempi maku hommasta, vaikka asia ei varsinaisesti korjaantunutkaan. Uskaltaa tulla toisenkin kerran, kun tietää, että ei ryöstetä samalla tavalla kuin yleensä on tapana. Ymmärrän kyllä, että joka paikassa ei kassakirstun vartijalla ole samalla tavalla valtaa vaikuttaa hintoihin, vaikka kyllä joka paikassa yleensä jonkinlainen liikkumavara on tarpeen tullen.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ainakin alalla kauan olleena ja paljon eri tekijöitä tuntevana voin sanoa, että kyllä noissa "valohoito" jutuissa ja vastaavissa ihan vinha perä on monessakin paikassa. Joissakin paikoissa viilataan vähän eri tavalla kuin toisissa, mutta jos kaikenlainen kieroilu, vedätys ja lisälaskutus jätettäisiin pois, niin kyllä lähes joka paikassa paljon vähemmän sitä laskutettavaa lopulta tulisi. Tai jos vaikka ohjeaika jollekin remontille on 6 tuntia, pätevä asentaja tekee sen vaikka kahdessa, niin kyllä se 6 tuntia on se mitä laskulla lukee. Vähemmistöä on remonttipaikat ja myyjät, jotka ei kotiinpäin vedä tavalla tai toisella. Joissakin paikoissa se osataan tehdä hienostuneemmin kuin toisissa.

Tuo räminä on tavallaan aika hyvä esimerkki. Kaikenlaisia seinähulluja asiakkaitakin löytyy, tiedän sen ihan hyvin, ja poikkeus vahvistaa säännön, mutta noin keskimäärin jos ollaan siinä pisteessä, että auto viedään kolinan takia korjaamolle, niin kyllä sitä kolinaa on jo todennäköisesti jonkin aikaa jo ihan aidosti kuunneltu. Jos ihan oikeasti pari tuntia siihen ihmettelyyn korjaamolla kulutetaan aikaa, niin on kumma jos ei vikapaikkaa löydy. Vaatii kyllä siltä korjaajaltakin hieman pokkaa laskuttaa kaksi tuntia ihan tyhjästä.

Itsellä on onneksi aina ollut hyvät valtuudet hinnoitella ja jos on tullut joku tekemätön paikka, olen kyllä sanonut asiakkaalle, että ei maksa mitään, kun ei oikeasti mitään saatu aikaiseksikaan. Siinä firma ei menetä mitään, vaan päinvastoin. Asiakkaalle jää parempi maku hommasta, vaikka asia ei varsinaisesti korjaantunutkaan. Uskaltaa tulla toisenkin kerran, kun tietää, että ei ryöstetä samalla tavalla kuin yleensä on tapana. Ymmärrän kyllä, että joka paikassa ei kassakirstun vartijalla ole samalla tavalla valtaa vaikuttaa hintoihin, vaikka kyllä joka paikassa yleensä jonkinlainen liikkumavara on tarpeen tullen.

Näinhän se menee varmastikin. Ja meneekin. Isommissa liikkeissä asiakkaalle annetaan se valmistajan ilmoittama määrä, että esim. jarrupalojen vaihto 1h. Asiakas tietää sen mitä tehdään ja mihin hintaan. Ei ihan hirveästi, mutta jonkin verran noissakin otetaan takkiin. Ei se ole itsestäänselvyys että tunnin homman voi kaikille tehdä tunnissa.
 
Päivä taas vaihteeksi tusattu melko hyvin.

Mutta onpahan autossa paikat tehty ja hierottu vielä koko laitos niin koneella kuin käsin.

IMG_1110.JPEG

IMG_1109.JPEG

e. Jos jotakuta kiinnostaa, niin Sonax Xtreme puhdistusvaha ensin koneella pintaan, pyyhintä puhtaaksi ja perään Autoglymin punaista. Toisessa kuvassa vielä pinnassa Sonaxin Xtreme Ceramic -pinnoitussuihke.
 
Varo ettet liikaa kiillota. Saattaa muilla iskeä kateus.

Tämähän se on kyllä kieltämättä vaikeutena. Uudemmatkin autot näyttävät hiukan ankeilta tuon rinnalla. :D

Oikeasti kiskaisin hiukan suojaa pintaan, että kestäisi talven kuosissa. On vaan ollut niin järkyttävä kiire ja kaksi projektia atuojenkin kanssa tahtoo olla hiukan liikaa.

Mutta niin matot kuin autokin kyllä näkyi tykkäävän vahasta ja tuumasivat ekan kierroksen kohdalla lähinnä että "keep that shit coming".. Matot hieroin kolmesti ja tämäkin kävi läpi ensin kliinerivahan ja sitten vielä oikean vahakäsittelyn.

e. Tuo on kuulkaas ollut sadan tontun auto uutena, niin pitäähän sen nyt sille näyttääkin. :cool:
 
Päivä taas vaihteeksi tusattu melko hyvin.

Mutta onpahan autossa paikat tehty ja hierottu vielä koko laitos niin koneella kuin käsin.




e. Jos jotakuta kiinnostaa, niin Sonax Xtreme puhdistusvaha ensin koneella pintaan, pyyhintä puhtaaksi ja perään Autoglymin punaista. Toisessa kuvassa vielä pinnassa Sonaxin Xtreme Ceramic -pinnoitussuihke.
Miksi vedit kaksi puhdistavaa vahaa päällekkäin? Tuo Sonax lähtee kävelemään kun vedät sen jälkeen vielä Autoglymin punaisella.
 
Mistäköhän ihmeestä lähtisi selvittämään tämmöistä? Auto on Subaru Legacy 2.5l bensa vm.2010 ja cvt-automaattivaihteisto.

Alkukesästä ajelin kerran motarilla, vakkari päällä ja ykskaks auto sanoi vaimean: "skriiks" - äänen, joka kesti n. 0,2sek. Samalla auto vähän nytkähti ja kiekat tippu hetkellisesti. Nyt olen ajanut koko kesän vailla moista ääntä, mutta tällä viikolla sama ääni on kuulunut kaksi kertaa, kun vakkari päällä oon körötellyt kehä kolmosella :confused:

Eilen ajelin aamulla töihin ilman äänimerkkiä, mutta töistä lähtiessä ääni kuului kerran kehällä ja tänä aamuna töihin ajaessa kuului kerran. Täysin epäsäännöllinen ja ihme ääni siis tämä :hmm:
Paljonko on kilsoja?
 
Näinhän se menee varmastikin. Ja meneekin. Isommissa liikkeissä asiakkaalle annetaan se valmistajan ilmoittama määrä, että esim. jarrupalojen vaihto 1h. Asiakas tietää sen mitä tehdään ja mihin hintaan. Ei ihan hirveästi, mutta jonkin verran noissakin otetaan takkiin. Ei se ole itsestäänselvyys että tunnin homman voi kaikille tehdä tunnissa.
Onhan se noinkin, palojen vaihto 1h pitää sisällään renkaan irroituksen ja kiinnityksen yms. Samaan remonttiin tehdään iskareittein vaihto jA TAAS pitää sisällään renkaan irroituksen ja kiinnityksen. Lista hinnoitus kummastakin. Yllätys ei noita renkaita kahta kertaa irroiteta ja kiinnitetä, mutta lasku ei sitä huomio. Maksat 2xrenkaan kiinnitys ja irroitus.
 
Paras esimerkki valohoidosta on noi rengasliikkeiden kulmasäätöpalvelut. Ihan isot ketjut euromaster vianor jne. Ihme jos auto edes oikean auton arvoilla säädetty. Viimeksi käytetty auto iskarijumpan jälkeen, muuten hyvä mutta ratti näyttää suoraan ajaessa klo10 ja ratista irti laskiessa lähetään heti ojaan. Aurausta taisi lapussa olla about asteen verran... tästä paskasta laskutetaan 100e.
 
Paras esimerkki valohoidosta on noi rengasliikkeiden kulmasäätöpalvelut. Ihan isot ketjut euromaster vianor jne. Ihme jos auto edes oikean auton arvoilla säädetty. Viimeksi käytetty auto iskarijumpan jälkeen, muuten hyvä mutta ratti näyttää suoraan ajaessa klo10 ja ratista irti laskiessa lähetään heti ojaan. Aurausta taisi lapussa olla about asteen verran... tästä paskasta laskutetaan 100e.

Olen täysin eri mieltä tästä. Se että Vianorilla oli kesällä kampanja 69e ohjauskulmien säädöt, oli työhön nähden hemmetin halpa. Tuo on alle puolen tunnin henkilökulu, ja.. Siinä oikeasti säädetään "JOS ei ole aivan jumissa kaikki".

Kävin itsekin sitä hyödyntämässä, kyllä ne jotain teki mutta heti kun pääsin pitkälle tielle, huomasin että kampeaa vasemmalle. U-käännös ja auto takaisin tiskille, "käyppä koittamassa".

Noh, parin tunnin päästä tuli viesti ja kävin hakemassa uudestaan. "Se on nyt säädetty niin kohdilleen kun olla voi, kävin ite vielä koittamassa". Ja totta tosiaan, se kulki kuin juna. Pois lähtiessä oli samaan aikaan hyvät fiilikset, kuin myös se että käytin sillä 69e:llä varmaan oikeasti 2-3 tuntia henkilötyöaikaa.

Se että ratti jää vinoon on selvä virhe, palauttaisin heti. Oon kuullut noista, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut.
 
Miksi vedit kaksi puhdistavaa vahaa päällekkäin? Tuo Sonax lähtee kävelemään kun vedät sen jälkeen vielä Autoglymin punaisella.

Siksi, että autoa ei saa pestyä kunnolla kun ole oikein missään sopivia pesupaikkoja. Kokeilun perusteella tuo puhdistaa epäpuhtaudet paremmin pois jos niitä on.

Autoglymin laitoin käsin.

e. Tuota ei liene myöskään myllytelty koskaan erityisesti, mutta koska ei himmentymiä sun muita, niin en viitsinyt enemmän leikkaavalla aineella alkaa ottamaan. Tänään pitäisi vielä yksi tehdä ja saa pestä ihan käsin ennen sitä, niin Autoglym punainen ja ehkä mahdollisesti kultainen tai jokin keraaminen nanosuihke voisi riittää. Ainakaan toi Sonax ei juurikaan himmentänyt vahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos autolle on sovittu että tehdään jokin tietty työ tiettyyn hintaan, eihän sillä ole mitään väliä onko siinä mennyt tunti tai kolme kun hinta on ennakkoon sovittu. Oma kottero on usein ollut paljon pidempään huollossa mitä on ajaksi arvioitu / laskutettu, mutta hintaan se ei vaikuta kun se on ennakkoon sovittu. Vanhoissa kotteroissa tahtoo olla pultit ja kaikki niin jumissa että vaikea sitä ennakkoon on liikkeelläkään tietää kauan siinä menee. Aika monesti on pitänyt huollosta kuitenkin rekamoida kun ei ole tullut aina kerrasta kuntoon, siinä vaiheessa onkin palvelu usein paljon nihkeämpää, aika nihkeästi tulevat kutannuksissa vastaan jos on vähänkin epäselvä tapaus.
 
Olen täysin eri mieltä tästä. Se että Vianorilla oli kesällä kampanja 69e ohjauskulmien säädöt, oli työhön nähden hemmetin halpa. Tuo on alle puolen tunnin henkilökulu, ja.. Siinä oikeasti säädetään "JOS ei ole aivan jumissa kaikki".

Kävin itsekin sitä hyödyntämässä, kyllä ne jotain teki mutta heti kun pääsin pitkälle tielle, huomasin että kampeaa vasemmalle. U-käännös ja auto takaisin tiskille, "käyppä koittamassa".

Noh, parin tunnin päästä tuli viesti ja kävin hakemassa uudestaan. "Se on nyt säädetty niin kohdilleen kun olla voi, kävin ite vielä koittamassa". Ja totta tosiaan, se kulki kuin juna. Pois lähtiessä oli samaan aikaan hyvät fiilikset, kuin myös se että käytin sillä 69e:llä varmaan oikeasti 2-3 tuntia henkilötyöaikaa.

Se että ratti jää vinoon on selvä virhe, palauttaisin heti. Oon kuullut noista, mutta ei ole omalle kohdalle sattunut.
Mä mieluiten käyttäsin sen kerran siellä ja se kulkisi kuin juna sen jälkeen. Toisekseen usein se toinen ja kolmas kierros mikä mullekin on noiden kanssa tullut, ottaavat uusiksi säätöön joskus viikon päästä, ei kahden tunnin päästä. Eli auto on ajokelvottomassa kunnossa sen koko viikon ajan + ajat sinne uudestaan + istut siellä odottamassa.

Onhan toi helppo säätää sinne päin ja jollekin mummolle varmaan kelpaa, mutta kenellekään yhtään asioista tietäville tuskin.

Talvella tommosen vammakulmaisen auton laskeminen liikkeestä ulos pitäisi olla rikos kun joku voi tapattaa itsensä luistelevalla paskalla ajellessa.
 
Kysymykseen vahaukseen liittyen. Kokeilin tänään tehdä hiukan uudempaa autoa (2016) samoilla aineilla. Kuva Sonaxin jälkeen ja pyörittelin vielä hiukan isommilla kierroksilla kun bemarin lakka on kovaa - jos on Volvokin.

IMG_1112.JPEG

Sonaxin jälkeen

IMG_1113.JPEG

Autoglym + Sonaxin Quick Detailer

Ei noissa nyt aivan valtavaa eroa kuvissa ole, mutta mielestäni tuo Sonax jättää hiukan mattapintaiseksi, vaikka pyyhkii kankaalla. En toki ole näissä mikään mestari, mutta ihan kelvollinen lopputulos ja Sonax kyllä irrottaa paremmin epäpuhtauksia pinnasta kun ei pesussa ja tar removerillakaan lähtenyt kaikki.

e. Muistelinkin, että täällä oli ihan auton pesuketjukin. Modet voivat ystävällisesti siirtää nämä hiplistelyt sinne jos haluavat. :)
 
Viimeksi muokattu:
Jos autolle on sovittu että tehdään jokin tietty työ tiettyyn hintaan, eihän sillä ole mitään väliä onko siinä mennyt tunti tai kolme kun hinta on ennakkoon sovittu. Oma kottero on usein ollut paljon pidempään huollossa mitä on ajaksi arvioitu / laskutettu, mutta hintaan se ei vaikuta kun se on ennakkoon sovittu. Vanhoissa kotteroissa tahtoo olla pultit ja kaikki niin jumissa että vaikea sitä ennakkoon on liikkeelläkään tietää kauan siinä menee. Aika monesti on pitänyt huollosta kuitenkin rekamoida kun ei ole tullut aina kerrasta kuntoon, siinä vaiheessa onkin palvelu usein paljon nihkeämpää, aika nihkeästi tulevat kutannuksissa vastaan jos on vähänkin epäselvä tapaus.
Joskus onnistuu tälläinen paketti hinnoittelu. Usein menee tuntihommina mitä ei kukaan valvo.
 
Ei itsellä mutta kaverilla on samanlainen automaatti subaru. Eli mikäs noissa vaihteistoissa porsii, missä kilsoissa ja kuinka (kalliista) isosta ongelmasta on kyse?

Eikös näihin päde vähän samat kuin kaikkiin automaatteihin, että öljyt uusiksi ja mielellään huuhdellen, että tulee metallisiru pois. Sitten jos autoa saa käskettyä piuhan päästä, niin adaptaatioitten nollaus (en jaksanut googlata, että onko tätä optiota just tuossa automerkissä ja mallissa).

Lontooksi löytyy enemmän juttua.



Variaattori kai tuolta sulaa mutta yleensä litkujen vaihto ja nollaukset (jotka siis pyrkivät estämään noita töksähteleviä vaihtoja) voivat auttaa, jos palikat ei ole vielä kuluneet..

Muuten voi olla sen verran reipas työmaa, että melkein hommaisin ehjän lootan ja vaihtaisin sen. Voi päästä helpommalla kuin purkamalla ja ihmettelemällä.
 
Makee mersu, onks INLAINSIX vai ihanko käsikone?

En tajunnut, että liittyikö tämä jotenkin kryptisesti tuohon omaan - todennäköisesti ei, kun ei noita ole kasikoneella edes tehty.

Mutta on se noin tarkalleen ottaen short inline six, kuten lienen jo muutamaan otteeseen maininnut.
 
Makee mersu, onks INLAINSIX vai ihanko käsikone?

En tajunnut, että liittyikö tämä jotenkin kryptisesti tuohon omaan - todennäköisesti ei, kun ei noita ole kasikoneella edes tehty.

Mutta on se noin tarkalleen ottaen short inline six, kuten lienen jo muutamaan otteeseen maininnut.
 
Jos autolle on sovittu että tehdään jokin tietty työ tiettyyn hintaan, eihän sillä ole mitään väliä onko siinä mennyt tunti tai kolme kun hinta on ennakkoon sovittu. Oma kottero on usein ollut paljon pidempään huollossa mitä on ajaksi arvioitu / laskutettu, mutta hintaan se ei vaikuta kun se on ennakkoon sovittu. Vanhoissa kotteroissa tahtoo olla pultit ja kaikki niin jumissa että vaikea sitä ennakkoon on liikkeelläkään tietää kauan siinä menee. Aika monesti on pitänyt huollosta kuitenkin rekamoida kun ei ole tullut aina kerrasta kuntoon, siinä vaiheessa onkin palvelu usein paljon nihkeämpää, aika nihkeästi tulevat kutannuksissa vastaan jos on vähänkin epäselvä tapaus.

No kyllä useimmilla liikkeillä jotka tekee about mitä tahansa autoihin liittyvää on klasuuli melkein kaikissa töissä, että jos on ruosteen jumittamia pultteja niin niiden aukominen tapahtuu tuntityönä lisäveloituksella.

Vaihtoehto olisi sitten se, että ne liikkeet ei edes tarjoaisi kulmien säätöä lainkaan yhtään vanhempiin autoihin.
 
Eikös näihin päde vähän samat kuin kaikkiin automaatteihin, että öljyt uusiksi ja mielellään huuhdellen, että tulee metallisiru pois. Sitten jos autoa saa käskettyä piuhan päästä, niin adaptaatioitten nollaus (en jaksanut googlata, että onko tätä optiota just tuossa automerkissä ja mallissa).

Lontooksi löytyy enemmän juttua.



Variaattori kai tuolta sulaa mutta yleensä litkujen vaihto ja nollaukset (jotka siis pyrkivät estämään noita töksähteleviä vaihtoja) voivat auttaa, jos palikat ei ole vielä kuluneet..

Muuten voi olla sen verran reipas työmaa, että melkein hommaisin ehjän lootan ja vaihtaisin sen. Voi päästä helpommalla kuin purkamalla ja ihmettelemällä.


Ok, tuolla tietämälläni yksilöllä on ajettu noin 100tkm, huoltokirja yms löytyy. Tuntematta Subarun huolto-ohjelmaa - että mitä milloinkin, niin vaikea sanoa mitä on tehty, jos siellä on muuttuvia tekijiöitä kuten vaihteiston öljyn vaihdot. Ainoa ongelma tuossa on ollut ohjaustehostin minkä osia sai odottaa useammankin kuukauden kun ne japaniasta saapui. Ja auto oli sen ajan telakalla. Meni kyllä myyjän piikkin tuo ja vielä etänä ostettu näkemättä tai kokeilematta... No pitää varovaisesti kysäistä ja vihjata että lootan öjyt kandee vaihtaa jos ei ole sitä tehty.
 
Potilaana BMW 116D, 2013 (F20)

Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.

Rempan jälkeen ongelma on, että nyt kaasu on koko ajan hieman päällä. Rullatessa kulutus näyttää 0.3-1.0L/100km ja esim start&stop järjestelmä ei aktivoidu pysähtyessä. Alamäessä vauhti lähtee kiihtymään kun moottorijarrutusta ei tule. Muuten ajoon tuo ei vaikuta ja esim matkakulutus äsken oli tietokoneen mukaan 3.9L/100km eli ihan kunnossa.

Kaasupolkimesta jos käsin vetää ajaessa sitä millin pari ylöspäin saa kulutuksen tippumaan nollaan ja myös start&stop järjestelmän aktivoitumaan.

Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?
 
Viimeksi muokattu:
Potilaana BMW 116D, 2013 (F20)

Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.

Rempan jälkeen ongelma on, että nyt kaasu on koko ajan hieman päällä. Rullatessa kulutus näyttää 0.3-1.0L/100km ja esim start&stop järjestelmä ei aktivoidu pysähtyessä. Alamäessä vauhti lähtee kiihtymään kun moottorijarrutusta ei tule. Muuten ajoon tuo ei vaikuta ja esim matkakulutus äsken oli tietokoneen mukaan 3.9L/100km eli ihan kunnossa.

Kaasupolkimesta jos käsin vetää ajaessa sitä millin pari ylöspäin saa kulutuksen tippumaan nollaan ja myös start&stop järjestelmän aktivoitumaan.

Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?

Näkyy kovin vaihtelevasti toimivan tuo kaasun pohjassa pitäminen.

ISTAllahan tuon nyt ainakin pystyy tekemään, kaiketi se kaasuläppäkotelon adaptaatio pitää resetoida. Eli autoa piuhan päähän jos on mahdollista.
 
Olisiko kenelläkään kokemusta alla olevasta:

Honda CRV 2008 EPS (electric power steering). Kyseinen osa irroitettiin koska hammastangossa oli väljää. Väljyys korjattiin ja kun osa oli kiinnitetty takaisin autoon niin tuli vikakoodi DTC 52-01. Tämän lisäksi kun auton käynnistää niin eps kääntää rattia täysin oikealle koko ajan.

Johtosarja (20 pin)) EPS hammastangolta EPS moduulille on tarkastettu ja kunnossa.
Torque anturin kalibrointia ei saada tehtyä jumppaamalla eikä diagnostiikan avulla.
 
Näkyy kovin vaihtelevasti toimivan tuo kaasun pohjassa pitäminen.

ISTAllahan tuon nyt ainakin pystyy tekemään, kaiketi se kaasuläppäkotelon adaptaatio pitää resetoida. Eli autoa piuhan päähän jos on mahdollista.
Tätä itsekin sanoisin. Nuo kaasuläpät täytyy aina sopeuttaa, eli tietokone etsii sille tosiallisen sulku ja täysavaus kohdan.
 
Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.
Muistaakseni kuului releen naksahdus jostain päin autoa silloin kun kaasuläpän resetoinnin suoritti onnistuneesti ohjeita käyttäen, mutta kyseessä oli vanhempi auto.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?
Napin painalluksella pitäisi onnistua ainakin ISTA:lla ja INPA:lla. Resetointi pitää tehdä auto sammuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni ISTAn pitäisi kyllä pystyä lataamaan ilmaiseksi mutta muistelen itsekin, että päädyin maksamaan muutaman roposen, että sain valmiin asennuspaketin.

Yllä oleva linkki voisi toimia paremmin - ei tuo ole itsellä vaatinut päivityksiä sen koommin ja F11 5-sarjaa olen tuolla lukenut ja F30 3-saejalaista.

Lisäksi tarviit luonnollisesti sopivan kaapelin koneen ja OBD-portin väliin. Enet toimii ainakin F-sarjalaisissa, itse tilasin aikanaan jonkun muutaman kympin version ebaysta ja hyvin on pelannut.

Lisäyksenä vielä, että testeriläppärissä on itsellä Win11 ja ihan nätisti pelaa. Eli ei ole kranttu käyttiksestä.
 
Käsittääkseni ISTAn pitäisi kyllä pystyä lataamaan ilmaiseksi mutta muistelen itsekin, että päädyin maksamaan muutaman roposen, että sain valmiin asennuspaketin.

Joo ainakin moni näyttää jakavan tuolla MEGAssa noita, mutta lataaminen vaatii ilmaisena paljon aikaa tai sitten maksamista.
 
Löysin itse ainakin nämä vaihtoehdot:
BMW ISTA+ ISTA/P ISTA/D Software for coding and programming
Hinta:15GBP

Saakohan tuosta ylemmästä linkistä ihan kuranttia softaa ?

Joo ainakin moni näyttää jakavan tuolla MEGAssa noita, mutta lataaminen vaatii ilmaisena paljon aikaa tai sitten maksamista.

Juurikin näin, ja asennuskaan ei tahtonut olla aivan suoraviivaista noissa. Itsekin latailin useamman version, joissain oli paketeissa salasana jota ei ollut missään, osa ei toiminut jne.

Joten helpommalla pääsi kun maksoi vähän ja latasi valmiina asennuspaketin.

Samoin Volvoissaa VIDAn saa kyllä ihan ilmaiseksikin kun tarpeeksi kaivaa.

Mutta kovinkin paljon kätevämmäksi on tuossa osoittautunut virtuaalikone, jossa valmiina VIDA sun muu tarvittava asennettuna.

Hitaampihan tuo on kuin suoraan koneelta käyttää, mutta vielä ton kestää, kun saa hommat tehtyä itse.
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

OBDeleven. Pro-ominaisuudet tosin nykyään vuosimaksun takana, mutta siltikin halvempi.


 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?
Tuollaisesta on pelkästään hyviä kokemuksia. Osaava voi esim. koodata lisävarusteita autoon yms. Lisäksi tuosta saa lähes omansa pois jos ei enää tarvitsekaan. Tuon piuhan valmistajalla (Ross tech) on myös erittäin kattava foorumi, jossa käyttäjän rekisteröidyttyä ja linkitettyä piuhansa käyttäjätiliinsä, saa tukea neuvoja ja vinkkejä erittäin kattavasti.
 
Ja merkkiforumeilta löytyy usein ko vermeen omistavia jotka auttelevat tarpeen tullen. Tai ainakin audifinnsiltä. :cool:
 
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

Vanha versio kiinasta.

tai sitte obd-eleven on kuulemma hyvä vaggilaisten kanssa myös. ja halpa. mutta sillä ei kaiketi ihan kaikkea voi tehdä mitä vcds:llä. paljon kuitenkin.
 
Paljonko on kilsoja?


No voi paska, just tuommoinen se ääni/oire on :(

Kiitos toki paljon videosta, niin nyt saa edettyä homman kanssa :thumbsup:

Kilsoja on 230 000. 200k kohdalla vaihdatin vaihteistoöljyt, mutta en tiedä onko edelliset omistajat vaihtaneet miten..
 
No voi paska, just tuommoinen se ääni/oire on :(

Kiitos toki paljon videosta, niin nyt saa edettyä homman kanssa :thumbsup:

Kilsoja on 230 000. 200k kohdalla vaihdatin vaihteistoöljyt, mutta en tiedä onko edelliset omistajat vaihtaneet miten..


Tossa näkyy olevan sangen mielenkiintoiset ohjeet sen adaptaation nollaukseen kotikonstein. Mutta ei se varmaan ota jos ei anna kokeilla.

Sen verran opiskelin itse tuota adaptaatiota, että se nyt ei sinänsä opettele kuljettajan ajotapoja, joskin jossain määrin tätäkin tapahtuu. Sen sijaan se pyrkii sopeuttamaan vaihteistoa terävien vaihtojen ja oletettavasti juurikin tämän CVT:n kohdalla tuollaisen heilumisen osalta.

Omaan V70:iin vaihtelin kesän aikana vaihteistoöljyt ja nollasin itsekin adaptaation VIDAlla. Ainakaan sellaisia ikäviä runttauksia vaihteisto ei ole tuon jälkeen tehnyt esim. pakille vaihdettaessa. Aiemmin tuntui ajoittain aina pahalta kun laatikko runttasi pakin päälle katokseen peruuttaessa.

Adaptaatiota ei ole toki pakko nollata öljynvaihdon yhteydessä, mutta ainakin, jos auto on ollut muiden ajossa, niin ei siitä näytä suuremmin haittaakaan olevan. 16v vanha Geartronic tuntuu toimivan nyt oikein nätisi ja pehmeästi, kun laatikossa on uudet öljyt ja sopeuttamiset nollattu.

Toivotaan että korjaantuu noinkin pienillä toimenpiteillä. Voi parhaimmillaan säästää varaiaattoriremontilta, joka noissa näyttää sitten lopulta porsivan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 227
Viestejä
4 865 146
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom