Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Jos autolle on sovittu että tehdään jokin tietty työ tiettyyn hintaan, eihän sillä ole mitään väliä onko siinä mennyt tunti tai kolme kun hinta on ennakkoon sovittu. Oma kottero on usein ollut paljon pidempään huollossa mitä on ajaksi arvioitu / laskutettu, mutta hintaan se ei vaikuta kun se on ennakkoon sovittu. Vanhoissa kotteroissa tahtoo olla pultit ja kaikki niin jumissa että vaikea sitä ennakkoon on liikkeelläkään tietää kauan siinä menee. Aika monesti on pitänyt huollosta kuitenkin rekamoida kun ei ole tullut aina kerrasta kuntoon, siinä vaiheessa onkin palvelu usein paljon nihkeämpää, aika nihkeästi tulevat kutannuksissa vastaan jos on vähänkin epäselvä tapaus.

No kyllä useimmilla liikkeillä jotka tekee about mitä tahansa autoihin liittyvää on klasuuli melkein kaikissa töissä, että jos on ruosteen jumittamia pultteja niin niiden aukominen tapahtuu tuntityönä lisäveloituksella.

Vaihtoehto olisi sitten se, että ne liikkeet ei edes tarjoaisi kulmien säätöä lainkaan yhtään vanhempiin autoihin.
 
Eikös näihin päde vähän samat kuin kaikkiin automaatteihin, että öljyt uusiksi ja mielellään huuhdellen, että tulee metallisiru pois. Sitten jos autoa saa käskettyä piuhan päästä, niin adaptaatioitten nollaus (en jaksanut googlata, että onko tätä optiota just tuossa automerkissä ja mallissa).

Lontooksi löytyy enemmän juttua.



Variaattori kai tuolta sulaa mutta yleensä litkujen vaihto ja nollaukset (jotka siis pyrkivät estämään noita töksähteleviä vaihtoja) voivat auttaa, jos palikat ei ole vielä kuluneet..

Muuten voi olla sen verran reipas työmaa, että melkein hommaisin ehjän lootan ja vaihtaisin sen. Voi päästä helpommalla kuin purkamalla ja ihmettelemällä.


Ok, tuolla tietämälläni yksilöllä on ajettu noin 100tkm, huoltokirja yms löytyy. Tuntematta Subarun huolto-ohjelmaa - että mitä milloinkin, niin vaikea sanoa mitä on tehty, jos siellä on muuttuvia tekijiöitä kuten vaihteiston öljyn vaihdot. Ainoa ongelma tuossa on ollut ohjaustehostin minkä osia sai odottaa useammankin kuukauden kun ne japaniasta saapui. Ja auto oli sen ajan telakalla. Meni kyllä myyjän piikkin tuo ja vielä etänä ostettu näkemättä tai kokeilematta... No pitää varovaisesti kysäistä ja vihjata että lootan öjyt kandee vaihtaa jos ei ole sitä tehty.
 
Potilaana BMW 116D, 2013 (F20)

Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.

Rempan jälkeen ongelma on, että nyt kaasu on koko ajan hieman päällä. Rullatessa kulutus näyttää 0.3-1.0L/100km ja esim start&stop järjestelmä ei aktivoidu pysähtyessä. Alamäessä vauhti lähtee kiihtymään kun moottorijarrutusta ei tule. Muuten ajoon tuo ei vaikuta ja esim matkakulutus äsken oli tietokoneen mukaan 3.9L/100km eli ihan kunnossa.

Kaasupolkimesta jos käsin vetää ajaessa sitä millin pari ylöspäin saa kulutuksen tippumaan nollaan ja myös start&stop järjestelmän aktivoitumaan.

Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?
 
Viimeksi muokattu:
Potilaana BMW 116D, 2013 (F20)

Vaihdoin laturin ja sitä varten piti purkaa edestä kaasuläppäkotelo. Tuli samalla sitä sitten vähän putsailtua vaikka ei kovinkaan likainen ollut edes.

Rempan jälkeen ongelma on, että nyt kaasu on koko ajan hieman päällä. Rullatessa kulutus näyttää 0.3-1.0L/100km ja esim start&stop järjestelmä ei aktivoidu pysähtyessä. Alamäessä vauhti lähtee kiihtymään kun moottorijarrutusta ei tule. Muuten ajoon tuo ei vaikuta ja esim matkakulutus äsken oli tietokoneen mukaan 3.9L/100km eli ihan kunnossa.

Kaasupolkimesta jos käsin vetää ajaessa sitä millin pari ylöspäin saa kulutuksen tippumaan nollaan ja myös start&stop järjestelmän aktivoitumaan.

Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?

Näkyy kovin vaihtelevasti toimivan tuo kaasun pohjassa pitäminen.

ISTAllahan tuon nyt ainakin pystyy tekemään, kaiketi se kaasuläppäkotelon adaptaatio pitää resetoida. Eli autoa piuhan päähän jos on mahdollista.
 
Olisiko kenelläkään kokemusta alla olevasta:

Honda CRV 2008 EPS (electric power steering). Kyseinen osa irroitettiin koska hammastangossa oli väljää. Väljyys korjattiin ja kun osa oli kiinnitetty takaisin autoon niin tuli vikakoodi DTC 52-01. Tämän lisäksi kun auton käynnistää niin eps kääntää rattia täysin oikealle koko ajan.

Johtosarja (20 pin)) EPS hammastangolta EPS moduulille on tarkastettu ja kunnossa.
Torque anturin kalibrointia ei saada tehtyä jumppaamalla eikä diagnostiikan avulla.
 
Näkyy kovin vaihtelevasti toimivan tuo kaasun pohjassa pitäminen.

ISTAllahan tuon nyt ainakin pystyy tekemään, kaiketi se kaasuläppäkotelon adaptaatio pitää resetoida. Eli autoa piuhan päähän jos on mahdollista.
Tätä itsekin sanoisin. Nuo kaasuläpät täytyy aina sopeuttaa, eli tietokone etsii sille tosiallisen sulku ja täysavaus kohdan.
 
Koitin "nollata" järjestelmää pitämällä akkua yön yli irti ja myös jollain netin ohjeilla, joissa käskettiin laittamaan virta päälle ja kaasu pohjaan jne.. mutta näillä keinoin tuota ei ole saanut kuntoon.
Muistaakseni kuului releen naksahdus jostain päin autoa silloin kun kaasuläpän resetoinnin suoritti onnistuneesti ohjeita käyttäen, mutta kyseessä oli vanhempi auto.

Pystyyköhän tuon jotenkin tässä autossa ohjelmoimaan uusiksi, jotta löytäisi uuden nolla asennon kaasulle ?
Napin painalluksella pitäisi onnistua ainakin ISTA:lla ja INPA:lla. Resetointi pitää tehdä auto sammuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni ISTAn pitäisi kyllä pystyä lataamaan ilmaiseksi mutta muistelen itsekin, että päädyin maksamaan muutaman roposen, että sain valmiin asennuspaketin.

Yllä oleva linkki voisi toimia paremmin - ei tuo ole itsellä vaatinut päivityksiä sen koommin ja F11 5-sarjaa olen tuolla lukenut ja F30 3-saejalaista.

Lisäksi tarviit luonnollisesti sopivan kaapelin koneen ja OBD-portin väliin. Enet toimii ainakin F-sarjalaisissa, itse tilasin aikanaan jonkun muutaman kympin version ebaysta ja hyvin on pelannut.

Lisäyksenä vielä, että testeriläppärissä on itsellä Win11 ja ihan nätisti pelaa. Eli ei ole kranttu käyttiksestä.
 
Löysin itse ainakin nämä vaihtoehdot:
BMW ISTA+ ISTA/P ISTA/D Software for coding and programming
Hinta:15GBP

File folder on MEGA
Hinta:10€/kk

Saakohan tuosta ylemmästä linkistä ihan kuranttia softaa ?

Joo ainakin moni näyttää jakavan tuolla MEGAssa noita, mutta lataaminen vaatii ilmaisena paljon aikaa tai sitten maksamista.

Juurikin näin, ja asennuskaan ei tahtonut olla aivan suoraviivaista noissa. Itsekin latailin useamman version, joissain oli paketeissa salasana jota ei ollut missään, osa ei toiminut jne.

Joten helpommalla pääsi kun maksoi vähän ja latasi valmiina asennuspaketin.

Samoin Volvoissaa VIDAn saa kyllä ihan ilmaiseksikin kun tarpeeksi kaivaa.

Mutta kovinkin paljon kätevämmäksi on tuossa osoittautunut virtuaalikone, jossa valmiina VIDA sun muu tarvittava asennettuna.

Hitaampihan tuo on kuin suoraan koneelta käyttää, mutta vielä ton kestää, kun saa hommat tehtyä itse.
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?
 
Mikäs olis paras ratkaisu kun pitäisi päästä käsiksi Volkswagenin sielunelämään?
Ilmeisesti tämä olis se paras => HEX-V2_10 - VCDS.tech
Hinta vaan vähän hirvittää kun käyttöä tuolle olisi vain satunnaisesti yhdessä autossa. Onko muuta halvempaa oikeasti toimivaa ratkaisua?

OBDeleven. Pro-ominaisuudet tosin nykyään vuosimaksun takana, mutta siltikin halvempi.


 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 736
Viestejä
4 443 347
Jäsenet
73 615
Uusin jäsen
pekka78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom